دولت يارانه را مستقيما به مردم بدهد

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه سرانه مابه التفاوت نرخ ارز ترجيحي با سامانه نيما ۶ ميليون و با سامانه سنا۱۲ميليون تومان مي‌شود، پيشنهاد کرد اين مبلغ به طور مستقيم به هر نفر داده شود.

به نقل از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهيمي‌داوراني افزود: سرانه مابه التفاوت نرخ ارز ترجيحي تا نرخ بازار آزاد بايد در قالب اعتبار به مردم پرداخت شود.

وي با بيان اينکه در برخي اقلام دولت نظارت کافي نداشته و يا شيوه نظارت منطقي بر آن حاکم نيست، افزود: در اين شرايط پرداخت ارز و خريد کالاي گران توسط مردم منطق ندارد و استمرار اين مسير در حوزه اقتصادي قابل پذيرش نيست.


۹۰۰ هزار پست دولتي داريم

رئيس امور ساختارهاي سازماني سازمان اداري واستخدامي‌با بيان اينکه ۹۰۰ هزار پست سازماني دولتي داريم، گفت: حذف قائم مقامي‌و برخي ديگرازپست‌ها و معاونت‌ها و دانشکده‌هاي کاربردي در دستور کار است.

عليرضا شاهپري در گفت و گو با مهر اظهار داشت: در حال حاضر مباحث مربوط به اصلاح ساختار سازماني، کوچک سازي ومتناسب سازي دولت از سوي سازمان اداري و استخدامي‌کشور در حال پيگيري است. وي ادامه داد: در ستاد وزارتخانه و سازمان‌هاي مستقل ۴۲ پست قائم مقام داشتيم که تمام اين پست‌ها حذف و در سامانه ملي مديريت ساختار دستگاه‌هاي اجرايي کشور ثبت شده است.


حل مشکل ماليات بر عملکرد بانک‌ها

رئيس کانون بانک‌ها و موسسه‌هاي اعتباري خصوصي گفت: وزير اقتصاد قول داده مشکل صدور برگه تشخيص مالياتي بابت سودهاي پرداختي بالاتر از نرخ 15 درصدي مصوب شوراي پول و اعتبار را حل کند.

«کوروش پرويزيان» در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: قانوني در اين زمينه وجود ندارد حتي نمي‌توان آن را ماليات بر عايدي دانست زيرا درآمد آن مربوط به بانک‌ها نيست بلکه سود پرداختي به سپرده‌گذاراست.

وي تاکيد کرد: هزينه بانک‌ها به قدري بالاست که حق الوکاله‌اي براي آنها نمي‌ماند که بخواهند از محل آن به سپره گذاران سود بپردازند.

ورود ۴۶ تن لوازم آرايشي ناخن با ارز دولتي

بر اساس آمارهاي اعلام شده توسط گمرک در ۱۰ ماهه نخست سال جاري، چيزي حدود ۴۶ تن "فرآورده‌ها براي آرايش ناخن دست و پا" به ارزش يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان به کشور وارد شده است. به گزارش ايسنا، در ۱۰ ماهه نخست سال جاري واردات "فرآورده‌ها براي آرايش ناخن دست و پا" ۴۶ تن معادل ۳۲۷ هزار دلار و به ارزش ريالي يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان بوده است. اين فرآورده‌ها عمدتاً از سه کشور آلمان، فرانسه و ترکيه وارد شده‌اند. بر اساس آمارهاي اعلام شده توسط گمرک ايران، در اين مدت همچنين چيزي حدود ۲۷ تن دستمال مرطوب بهداشتي و آرايشي وارد کشور شده است که ارزش دلاري آن حدود ۱۹۱ هزار دلار يعني ۷۳۰ ميليون تومان بوده است. ميزان واردات "ظروف بسته‌بندي براي محصولات آرايشي و بهداشتي" نيز هزار و ۶۰۰ تن معادل سه ميليون و ۲۳۵ هزار دلار و به ارزش ريالي ۱۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان بوده است.

زيرساخت فني ادغام بانک‌ها فراهم است

معاون بازاريابي و فروش شرکت خدمات انفورماتيک تاکيد کرد که زيرساخت‌هاي لازم براي تأمين نظام يک‌پارچه بانک‌داري مترکز (core banking) بيش از چند هزار شعبه وجود دارد و بانک‌هايي که ادغام مي‌شوند مي‌توانند از اين سيستم استفاده کنند. فرهاد فائز در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته شرکت خدمات انفورماتيک تمام تلاش خود را براي به‌روزرساني، بهبود و توسعه نسخه اوليه محصول CORE Banking خود انجام داده است، اظهار کرد: از همين رو فعاليت‌هاي اين شرکت در ساليان گذشته منجر به توليد و ارائه نسخه جديد اين محصول شده است. وي افزود: اين محصول تمامي‌خدمات مربوط به عموم مشتريان بانک‌ها را به صورت مکانيزه و يکپارچه فراهم مي‌آورد و مديريت و عمليات راهبري تمامي‌خدمات بانکي را از طريق دسترسي به پايگاه داده‌هاي مشترک، به صورت متمرکز ارائه مي‌کند. به گفته معاون بازاريابي و فروش شرکت خدمات انفورماتيک انعطاف پذيري، مقياس‌پذيري، امنيت بالا، مشتري محوري، افزايش بهره‌وري عملياتي و کارايي، مديريت هزينه‌هاي عملياتي و نگه‌داشت و توانايي بيش‌تر در تبعيت و انطباق با الزامات قانوني داخلي و حتي‌المقدور خارجي، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين محصول است.

حقوق کارکنان دولت

۲۰ درصد افزايش پيدا مي‌کند

نمايندگان مجلس با افزايش حداقل ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر يک ميليون تومان حقوق کارکنان دولت مخالفت کرده و مصوب کردند که حقوق کارکنان دولت در سال آينده ۲۰ درصد افزايش پيدا کند. نمايندگان مجلس در جلسه علني نوبت سوم بندي از لايحه بودجه مربوط به حقوق کارکنان را تصويب کرد. بر اين اساس افزايش حقوق گروه‌هاي مختلف حقوق‌بگير از قبيل هيأت علمي، کارکنان کشوري و لشکري و قضات به‌طور جداگانه توسط دولت در اين قانون انجام مي‌گيرد به‌نحوي که تفاوت تطبيق موضوع ماده (۷۸) قانون مديريت خدمات کشوري مصوب ۸/‏۷/‏۱۳۸۶‬ در حکم حقوق، بدون تغيير باقي بماند. در اصلاحيه کميسيون تلفيق که مجلس با آن مخالفت کرد، آمده بود که دولت مکلف است دريافتي کارکنان دولت را به گونه‌اي تعيين کند که پس از کسر ماليات مبلغ افزايش آن نسبت به سال ۱۳۹۷ حداقل ۵ ميليون ريال و حداکثر ۱۰ ميليون ريال باشد

وزير اقتصاد از مذاکره با رييس جمهور خبر داد؛

گروه اقتصاد کلان: وزير امور اقتصادي و دارايي در همايش روند آينده بانکداري اظهارداشت، بنگاه‌هاي توليدي به هيچ عنوان نبايد به دلايل مختلف از جمله نقص قوانين و تحريم‌ها، از تامين سرمايه مورد نياز توسط نظام بانکي محروم شوند.

به گزارش تجارت و به نقل از شادا، فرهاد دژپسند در اين نشست که با حضور مديران عامل، اعضاي هيات مديره و مسئولان فناوري اطلاعات و برنامه ريزي بانک‌هاي دولتي و نمايندگان مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌در محل بانک صنعت و معدن برگزار شد، اظهار داشت: برخي مديران بانکي دغدغه اين را دارند که برخي بنگاه‌هاي توليدي، در حال حاضر، قدرت باز پرداخت تسهيلات دريافتي را ندارند؛ من در اين ارتباط با رييس جمهور صحبت کردم و ايشان به عنوان بالاترين مقام اجرايي کشور تاکيد کرد که بانک‌هاي دولتي از بنگاه‌ها تعهد بگيرند، بازپرداخت تسهيلات را از محل سود خود، ظرف شش ماه آينده انجام دهند و قرار شد اين موضوع بررسي و اجرايي شود.

  • موانع واگذاري اموال مازاد

دژپسند در اين همايش گفت، من معاون بانک، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد را مکلف به پيگيري پروژه واگذاري اموال مازاد بانک‌ها کرده‌ام و مي‌پذيرم که در راه تحقق اين هدف، موانع زيادي از جمله گرايشات، علقه و تعصبات منطقه‌اي و قومي‌وجود دارد اما براي اجراي اين پروژه، به شدت مصر هستيم.

وزير اقتصاد با بيان اينکه با واگذاري اموال مازاد بانک‌ها، از بسياري از دغدغه‌هاي حاشيه ساز، رها مي‌شويم، اظهار داشت: اگر شما مديران بانکي، بکوشيد و با ديجيتاليزه کردن فرآيند‌ها، خدمات‌رساني را براي مشتريان به نحوي تسهيل کنيد که همه احساس کنند بدون نياز به شعبه بانک هم مي‌توانند کارشان را انجام دهند، خودبه خود مقاومت‌ها از بين ميرود.

دکتر دژپسند با اشاره به اينکه ما مي‌دانيم تحقق اقتصاد هوشمند ظرف دو يا سه سال، امکان پذير نيست، افزود: اما ما اين را هم مي‌دانيم که اگر امروز کار را شروع نکنيم، خيلي زود، دير مي‌شود.وي با يادآوري اينکه برخي کارشناسان حوزه فناوري اطلاعات تعبير اقتصاد هوشمند بجاي اقتصاد ديجيتال را محل تامل ميدانند، تصريح کرد: تحقق اقتصاد هوشمند لوازم و ضرورت‌هايي دارد که يکي از آنها اقتصاد ديجيتال است و به تعبيري، اقتصاد هوشمند، نوع متکامل اقتصاد ديجيتال محسوب مي‌شود.

  • راه ميانبر اقتصاد هوشمند

وزير اقتصاد با بيان اينکه براي رسيدن به اقتصاد هوشمند، بايد مسيري طولاني را طي کرد يادآور شد: البته اين مسير را مي‌شود کوتاه کرد و اگر حوزه فعاليت‌هاي نظام بانکي را در نظر بگيريم، اين راه ميانبر به اين شکل معنا مي‌شود که بانک‌هايي که هنوز وارد حوزه core banking نشده اند، يکسر به سمت تجهيز زير ساخت ‌هاي خود براي پياده سازي بانکداري ديجيتال بروند.

دژپسند گفت: يکي از ملزومات تحول در نظام بانکي، از جمله ديجيتاليزه کردن و سرعت بخشيدن به ارائه خدمات نوين و تسهيل در تامين منابع مالي بخش‌هاي مختلف اقتصاد، بويژه بخش توليد است. وزير اقتصاد درخصوص تقويت بخش‌هاي پژوهشي بانک‌ها افزود، اين بخش‌ها بايد بتوانند نسبت به شناسايي، الگو برداي و بومي‌سازي خدمات نوين بانکي در سطح دنيا اقدام کنند. وي يادآور شد: کارکرد ديگر واحد‌هاي پژوهشي بانک‌ها، بهره برداري از تمام ظرفيت‌هاي فني و دانش بنيان داخلي از طريق برقراري ارتباط علمي‌و پژوهشي با دانشگاه‌ها و شرکت‌هاي نوآور بخش خصوصي است، کاري که بانک صنعت و معدن نيز آن را بخوبي انجام داده است. وزير اقتصاد پيشرو بودن بانک‌ها در شناسايي و عملياتي کردن فناوري‌هاي نو را يکي از اصلي‌ترين ملزومات تحول نظام بانکي در کشور عنوان و تصريح کرد: بانکداري که قرار است مبناي تعالي بخشي و رشد و توسعه اقتصاد کشور باشد، نمي‌تواند به شيوه سنتي عمل کند.

  • تحول بانکي نيازمند راهبرد

دژپسند گفت: به نظر من، هيات مديره‌هاي بانک‌ها، در مجمع، به عنوان نخستين کار، بايد استراتژي خود را در ارتباط با طرح تحول بانکي ارائه کنند. وي عنوان کرد: بانک‌هاي کشور بايد تبديل به بانک‌هايي چابک (بدون اموال منجمد و مازاد) نوآور و داراي خدمات متنوع شوند، در عين حال که بايد به فکر سود آوري (و نه سودا گري) باشند. وزير اقتصاد اظهار داشت: دولت آقاي روحاني، تا کنون دو مرتبه برنامه اصلاح نظام بانکي را ارائه کرده ولي هنوز به نتيجه مناسب نرسيده و همچنان مطالبه آن وجود دارد.

وي خطاب به مديران عامل بانک‌ها يادآور شد: اکنون زماني است که نشان دهيد بانک‌هاي دولتي دنبال سوداگري نيستند و مجهز به روش‌ها و طرح‌هاي جديد براي کمک به اقتصاد کشور هستند. دژپسند در بخش ديگري از سخنان خود از معاون بانک، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد خواست دو موضوع جوان گرايي و حضور زنان در هيات مديره بانک‌هاي دولتي را نيز پيگيري نمايد و گفت: اين موارد نيز در ارزيابي عملکرد مديران نظام بانکي، مد نظر قرار خواهد گرفت.

وزير اقتصاد با اشاره به اختلاف موجود ميان دولت و بانک‌ها بر سر ميزان مطالبات خود از دولت و ارقام متفاوت مطرح شده اظهار داشت: بديهي است که مديران نظام بانکي اين رقم را بالاتر و دولت آن را پايين تر ارزيابي مي‌کنند و هر کدام نيز بر نظر خود مصر هستند.

  • برآورد مطالبات بانک‌ها از دولت

وي افزود: من در اين ارتباط با رييس جمهور نيز صحبت کرده‌ام و از معاون بانک، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد مي‌خواهم با برگزاري جلسات مشترک با مديران نظام بانکي، به فرمولي مورد توافق طرفين براي محاسبه رقم مطالبات بانک‌ها از دولت برسيم.

وزير اقتصاد همچنين از مديران نظام بانکي خواست، در خصوص نحوه باز پرداخت اين مطالبات از سوي دولت نيز، نظرات خود را ارائه دهند.

دژپسند در خصوص مطالبات معوق بانک‌ها از بخش غير دولتي نيز گفت: در اين ارتباط اگر قانون و يا حکمي‌مورد نياز است، ما آمادگي کامل براي همکاري داريم و حتي مي‌توان در اين خصوص از شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا نيز کمک گرفت.

دژپسند ادامه داد: متاسفانه به دليل سهل الوصول بودن منابع در نظام بانکي، به غلط اين موضوع جا افتاده که هر چه تعداد شعبات بيشتر و هر چه شعبه مرکزي بانک، مجلل تر باشد، به معناي مدرن بودن و قدرت بيشتر آن است.

وزير اقتصاد تاکيد کرد: اين رويه کاملا غلط است و از شما مي‌خواهم به شکل جهادي در مديريت هزينه‌ها عمل کنيد و مطمئن باشيد بانک شما به هيچ وجه آسيبي نمي‌بيند.

نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي‌ با بيان اينکه بورس کالا براساس رقابت سالم و شفاف بنا شده، گفت: در سال‌هاي اخير با واگذاري کشف قيمت محصولات کشاورزي و برخي از کالا‌هاي صنعتي و پتروشيمي‌به بورس کالا و با کاهش نقش دولت در قيمت گذاري، شاهد حرکت اقتصاد به سمت رقابتي شدن و تنظيم بازار هستيم. محسن بيگلري با تاکيد بر اينکه بايد مبادله محصولات در بورس انجام شود، به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، گفت: عرضه محصولات در بورس کالا باعث شده تا سود حاصل از فروش محصولات کشاورزي و رانت‌هايي که طي سال‌ها به جيب افرادي خاص و واسطه سرازيرمي‌شد، امروز به سود توليدکننده و مصرف کننده منجر شود. وي همچنين اظهار داشت: در سال‌هاي اخير بورس کالا توانسته در تنظيم بازار محصولات کشاورزي و ساير کالاها نقش تعيين کننده‌اي داشته باشد .

يک مقام مسئول در نظام بانکي، بانک، بورس و بيمه را سه ضلع اصلي اقتصاد ايران دانست و گفت: پروژه حضور ۱۰۰ درصدي در بازار سرمايه تا پايان سال انجام خواهد شد. به نقل از مهر؛ مسعود خاتوني گفت: همه امور اقتصادي و مالي افراد حقيقي و حقوقي در مثلث بانک، بورس و بيمه هستند، بنابراين هر چقدر اين سه گروه در تبادلات فکري و مبادلات مالي نزديک به يکديگر فعاليت کنند، جامعه هم در شرايط ويژه‌اي قرار مي‌گيرد و راحت‌تر مي‌توان تعاملات اقتصادي را تعريف و پوشش‌هاي لازم را انجام داد.

اين مقام مسئول در نظام بانکي افزود: همواره تلاش کرديم تا بازار پول به خصوص بانک ملي در عرصه‌هاي مهم مانند نمايشگاه بورس، بانک و بيمه که زنگ گردش اقتصاد را به صدا درمي‌آورد شرکت کند، بانک ملي از سال گذشته تا کنون حضور موفقي در بورس داشته و فرآيندهاي هم سويي ايجاد شده است

رو طي 5 روز کاري رخ داد

گروه بورس: فعالان بورس تهران در اين هفته شاهد افزايش 82 درصدي حجم معاملات بودند. همچنين شاخص کل در پنج روز کاري بيش از 5805 واحد رشد کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا در روزهاي ابتدايي هفته گذشته قيمت‌ها در بورس تهران با رشد مضاعفي رو به رو شدند. گروه فلزات اساسي و معدني در اين هفته نقش بسيار پررنگي در معاملات داشتند به طوري که بخش قابل توجهي از حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

گروه ويژه اقدام مالي يک هفته پيش طي بيانيه‌اي اعلام کرد که تصميم به ادامه تعليق اقدامات تقابلي عليه ايران گرفته است.

در آن بيانيه قيد شد که FATF انتظار دارد که ايران اصلاحات مربوط به CFT و پالرمو را تکميل و اجرا کند. خوش‌بيني معامله گران بازار سهام به اين بيانيه توانست به صورت کوتاه مدت مقداري از ريسک‌هاي سيستماتيک بازار را در خود حل کند و به رشد قيمت‌ها دامن بزند.

از طرفي حسن روحاني رئيس‌جمهوري در مورد تصميم ايران درباره پيوستن به لوايح چهارگانه مبارزه با پول‌شويي در مجمع بانک مرکزي گفت: تمام کشورهاي دنيا در اين گروه شرکت کرده‌اند؛ دولت و مجلس ايران هم که اين لوايح را تصويب کرده‌اند و رهبري هم چند بار گفته‌اند با اين لوايح مشکلي ندارند.

اين موضوعات توانست تا حدودي ريسک‌هاي سيستماتيک بازار را کاهش دهد و علي رغم افت بيش از دو هزار واحدي در روز سه شنبه، بازار در روز چهارشنبه مثبت باز شود و تا پايان ساعات معاملات نيز اين روند را ادامه دهد.

ارزش کل معاملات در اين هفته ۶۰ درصد رشد کرد و حجم معاملات با رشد ۸۲ درصدي مواجه شد.

شاخص کل بازه نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران در پنج روز کاري اين هفته بيش از ۵۸۰۵ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۵ هزار و ۲۹۵ واحدي رسيد.

همچنين شاخص آزاد شناور ۷۱۲۱ واحد رشد به رقم ۱۷۷ هزار و ۷۰۱ واحدي رسيد و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ ۴۰۵ واحد رشد کرد. شاخص‌هاي بازار اول و دوم نيز هر کدام ۵۰۸۴ واحد و ۷۷۴۷ واحد رشد کردند

رئيس خانه معدن ايران گفت: استفاده از بورس کالا بهترين راه براي ايجاد توازن ميان عرضه و تقاضا است. اين نهاد بهترين راه براي کشف قيمت در يک بازار متعادل براي ورود به تقاضاي مطلوب محسوب مي‌شود و در واقع راه اندازي بورس کالا براي صنايع کشور آمار و اطلاعات شفاف ايجاد کرده است.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، رئيس خانه معدن ايران اظهار کرد: با اجرايي شدن اصلاح روندها در بازار فلزات از سال ۸۲ در قالب شکل‌گيري بورس فلزات، بخش معدن حرکت خود را بر اين مبنا آغاز کرد به طوريکه خانه معدن ايران نيز در همان سال تاسيس شد که مي‌توان گفت، ورود کالاها به بورس فلزات باعث شد تا فعاليت‌هاي معدني در بخش فولاد شکل جديدي پيدا کند. وي افزود: در آن زمان، کشور در حال برنامه‌ريزي و ايجاد ساختار جديد در صنعت فولاد بود. شايد در آن مقطع زماني هيچ يک از فعالان صنعت و معدن ذهنيتي نداشتند نسبت به اينکه بورس کالا تا چه حد مي‌تواند اثرات مطلوب خود را در اين زمينه بگذارد. بهرامن در خصوص نتايج وجود بورس کالا در بخش معدن و صنايع معدني تاکيد کرد: اجرايي شدن بورس کالا نتايجي مانند شفاف‌سازي و استانداردسازي را برجاي مي‌گذارد. علاوه بر اين، بورس اجازه مي‌دهد که سرمايه‌هاي پاک راحت‌تر به بخش توليد وارد شوند. علاوه بر اين، بورس رانت‌ها را از مسير صنعت پاک مي‌کند. وي عنوان کرد: امروزه بورس کالا است که به فعالان معدن و صنعت آمارها و اطلاعات صحيح را مي‌دهد و اگر صنعت فولاد و معدن در بورس حضور نداشت، به‌طور حتم آمار و اطلاعات صحيحي براي اثرگذاري بخش معدن و صنعت در اقتصاد کشور نداشتيم. رئيس خانه معدن ايران در پايان با بيان اينکه علاوه بر فولاد ساير فلزات نيز مانند مس در بورس حضور دارند، بيان کرد: حضور در بورس باعث شفاف‌سازي در تمام بخش‌هاي زنجيره صنعت مي‌شود. شفاف‌سازي به اين مفهوم است که عرضه و تقاضا تعيين‌کننده مسير جريان نقدينگي و پول است

رينگ بين الملل بازار فيزيکي بورس انرژي ايران از امروز ميزبان عرضه‌هاي متنوع شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران است.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)؛ شنبه يازدهم بهمن ماه کالاهاي نفت گاز (گازوئيل)، سوخت هوايي (ATK) و گازمايع در رينگ بين الملل بازار فيزيکي عرضه مي‌شود.

همچنين کالاي نفت گاز (گازوئيل) شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ۵۰۰۰ تن از انبار نفت رفسنجان به مقصد پاکستان، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت اصفهان به مقصد افغانستان، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت تبريز به مقصد عراق، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت تبريز به مقصد ترکيه، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت اصفهان به مقصد عراق، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت اهواز به مقصد عراق و ۵۰۰۰ تن از انبار نفت کرمان به مقصد افغانستان و کالاي سوخت هوايي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ۳۰۰۰ تن از انبار نفت اراک به مقصد ارمنستان و ۳۰۰۰ تن از انبار نفت اراک به مقاصد افغانستان و پاکستان عرضه خواهد شد.

شايان ذکر است کالاي گازمايع که طي سال‌هاي اخير معاملات پرتعدادي از آن در رينگ بين الملل بورس انرژي ايران به ثبت رسيده و بيشترين درصد معامله را بين کالاهاي عرضه شده شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در بورس انرژي ايران دارا است، طي روز شنبه عرضه مي‌شود. بر اين اساس فردا شاهد عرضه ۱۰۰۰ تن گاز مايع پالايش نفت شازند به مقصد ارمنستان و ۱۰۰۰ تن گاز مايع پالايش نفت شازند به مقاصد افغانستان و پاکستان خواهيم بود.

مجموعاً در روز شنبه بيش از ۵۰۰۰۰ مترمکعب انواع فرآورده‌هاي نفتي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در بازار فيزيکي بورس انرژي ايران عرضه خواهد شد

مديرعامل فرابورس ايران از رشد 90 درصدي شاخص فرابورس خبر داد و گفت: امسال شاخص کل فرابورس ايران 2 هزار و 100 واحد را تجربه کرد در حالي که سال گذشته اين رقم يکهزار و 90 واحد بوده است. به گزارش ايرنا امير‌هاموني در مراسم اختتاميه نخستين رويداد استارت آپي عناب در خراسان جنوبي افزود: در حال حاضر ارزش سهام شرکت‌ها و ثروت مردم در فرابورس ايران 230 هزار ميليارد تومان است.

وي با بيان اينکه فرابورس ايران نسبت به بورس‌هاي ديگر در جايگاه سه بورس برتر قرار دارد اظهار داشت: در حوزه دانش بنيان 500 ميليارد تومان سرمايه گذاري اتفاق افتاده است.

مديرعامل فرابورس ايران ادامه داد: در اين زمينه استارت آپ‌هاي زيادي فعال است که بخشي از آنها در استان خراسان جنوبي نيز فعاليت دارند و از طريق صندوق تامين مالي شده اند.

وي عنوان کرد: در بازار دارايي فکري فرابورس که گواهي اختراع معامله مي‌شود تاکنون 10 ميليارد تومان گواهي اختراع ثبت شده که تجاري نشده است. هاموني گفت: گزارشي از مرکز سرمايه گذاري منتشر شده که در آن خراسان جنوبي از نظر امنيت سرمايه گذاري استان بهترين استان بين همه استان‌هاي کشور است.

وي افزود: امنيت سرمايه گذاري داري شاخص‌ها و فاکتورهايي از جمله امنيت جان و مال سرمايه‌گذارو مردم، ثبات و پيشگيري پذيري از مقررات، فرهنگ وفاي به عهد، صداقت و راستي، عملکرد دولت، شفافيت و سلامت اداري، تعريف و تضمين حقوق مالکيت، ثبات اقتصاد کلان در نظر گرفته شده است. مديرعامل فرابورس ايران بيان کرد: استان مرزي خراسان جنوبي با تمام تهديدهاي امنيتي که در کشورهاي همسايه خارج مرکز وجود دارند اما محل امن سرمايه گذاري کشور محسوب مي‌شود. وي به اهميت اقتصاد دانش بنيان در کشور اشاره کرد و افزود: برخي از کشورها ايده پردازان و صاحبنظران مختلف را به طريق مختلف جذب مي‌کنند. هاموني عنوان کرد: يکي از دانشمندان اقتصاد و نظريه پرداز دانش بنيان عنوان مي‌کند خيلي از کشورهاي رشد اقتصادي همگرا ندارند و به صورت غيرتجاري رشد اقتصادي دارند اما رشد آنها متوقف نمي‌شود که مهمترين دليل آن توسعه دانش و نوآوري است.

سرمقاله

سيده حميده زرآبادي

سخنگوي فراکسيون زنان مجلس

 توجه به اشتغال مهمتر از پرداخت وام ازدواج است و به طور قطع اگر بهبود وضعيت اشتغال در کانون توجه دولت قرار گيرد نيازي به ارائه وام ازدواج نخواهد بود در واقع بهبود وضعيت اشتغال بايد به گونه‌اي باشد که تمامي‌افراد از سن 20 سالگي فرصت شغلي داشته باشند البته شغل بايد پايدار و ثابت باشد نه کوتاه مدت و موقت، از امنيت لازم برخوردار و از سويي ميزان دريافتي...

بتواند حداقل‌هاي زندگي بدون تجمل را تامين کند.بيکاري يکي از عوامل موثر در بي رغبتي جوانان به ازدواج و افزايش ازدواج غيررسمي‌است که در اين رابطه نياز است دولت براي مديريت آسيب‌هاي اجتماعي به بهبود وضعيت اشتغال و تامين شغل توجه ويژه داشته باشد. زرآبادي پلي به سمت آسيب‌هاي اجتماعي است که بنيان خانواده را تضعيف مي‌کند. بيکاري، کتمان کردن آسيب‌ها و واقعيت‌ها و عدم سياست گذاري يکپارچه، همگون و به روز در حوزه تحکيم خانواده نقش موثري در گسترش ازدواج سفيد دارد. متاسفانه بودجه آسيب‌هاي اجتماعي به دستگاه‌هاي مختلفي ارائه مي‌شود که تمامي‌آنها سياست‌هاي جداگانه‌اي را دنبال مي‌کنند و سياست واحدي ندارند بنابراين هيچ تاثيري در کاهش آسيب‌ها ندارد که در اين رابطه نياز است اين بودجه در اختيار دستگاه واحدي قرار گيرد.

منبع: خانه ملت

یادداشت

ندا قلي زاده فرايم

کارشناس مالي

يکي از مفروضات کارايي بازار سرمايه اين است که سرمايه گذاران به طور منطقي عمل مي‌کنند ولي شواهدي وجود دارد که حاکي از عکس العمل غير منطقي سرمايه گذاران است . از آنجا که سازمان بورس اوراق بهادار از کارايي لازم برخوردار نيست بنابراين شناخت بيشتر تورش‌هاي رفتاري (کج رفتاري) معامله گران به حفظ تعادل بازار و کاهش شکنندگي سيستم‌هاي مالي...... کمک خواهد کرد از جمله استثنائات رفتاري سرمايه گذاران در بازارهاي مالي رفتار گله‌اي است که قادر به توضيح بخشي از تلاطم‌هاي بازارهاي مالي و افزايش نوسانات قيمت سهام مي‌باشد .رفتار گله‌اي بيانگر رفتاري است که افراد در يک گروه بدون تفکر و بدون برنامه‌ريزي قبلي انجام مي‌دهند و از عملکرد گروه تبعيت مي‌کنند . وقتي سرمايه گذاران تصميم به تقليد از تصميمات قابل مشاهده سايرين مي‌گيرند اين رفتار بروز مي‌کند بنابراين شناخت عوامل موثر بر بروز چنين رفتاري بايد مورد توجه سياست گذاران بازار سرمايه قرار گيرد. زماني که تحليل گران بازار سرمايه به جاي اينکه براساس تحليل‌هاي شخصي خود تصميم گيري کنند رفتار ديگران را مبناي عمل خود در بازار قرار دهند. به عنوان مثال در شرايطي که قيمت‌ها در بازار سهام در حال کاهش است بيشتر سهامداران اقدام به فروش سهام کرده و باعث کاهش شديد قيمت‌ها مي‌شوند و عکس اين مطلب نيز صادق است در هنگام افزايش قيمت‌ها و رونق بازار اکثريت افراد شروع به خريد سهام کرده و باعث به وجود آمدن حباب در بازار سهام مي‌شوند . امروزه مصداق بارز اين مطلب در بازار ارز و خودرو به صورت بديهي قابل رويت است . يکي از دلايل به وجود آمدن رفتار توده‌اي فشار اجتماعي براي همراهي با ديگران است ، چون انسانها اغلب موجودي اجتماعي هستند و تمايل ذاتي به مورد پذيرش واقع شدن در گروه‌ها دارند ، دليل بعدي براي بروز اين رفتار اين است که مردم اعتقاد دارند که بعيد است يک گروه بزرگ اشتباه کند حتي اگر متقاعد هم شده باشيم که ممکن است تبعيت از ديگران غير منطقي يا نادرست باشد.بهترين توصيه براي سرمايه گذاران آن است که پيش از آنکه از استراتژي يک گروه دنباله روي کنند خودشان روي موضوع تحقيق کنند و يا از تحليل گران خبره در اين خصوص کمک بگيرند ، همچنين سياست گذاران بايد با اتخاذ سياست‌هاي مناسب از چند نرخي شدن ارز در بازار سرمايه ممانعت به عمل آورند.