ايمني و رفاه مردم، هدف سازمان هواشناسي

معاون وزير راه و شهرسازي هواشناسي را سازماني تخصصي، علمي، پيشرو و مرجع صلاحيت اعلام كرد و افزود: اين سازمان وظيفه خطير پيش‌بيني و تحليل مخاطرات هوايي را برعهده داشته و همچنين طبق اسناد بالادستي در انجام وظايف ملي و بين المللي در حوزه‌هاي مختلف مديريت منابع، آب، مخاطرات جوي، حمل و نقل، محيط زيست و ... نيز داراي مسئوليت است.

سحر تاج بخش مسلمان در مراسم معارفه خود و توديع داود پرهيزكار كه با حضور وزير راه و شهرسازي انجام شد، ضمن قدرداني از حسن اعتماد مقام عالي وزارت براي انتخاب وي بيان كرد: اميدوارم در اين مسير موفق بوده و سازمان هواشناسي را به جايگاه اصلي‌اش هدايت كنم.


بايد قدرت خريد مسکن را افزايش داد

دبير کانون انبوه سازان مسکن ايران گفت: کاهش توليد و جهش قيمت امسال مسکن سبب شد مردم قدرت خريد خانه مورد نياز خود را نداشته باشند و بايد اين شرايط را به گونه‌اي تغيير داد.

به گزارش تجارت «فرشيد پورحاجت» در گفت و گو با ايرنا افزود: در شرايط اقتصادي کنوني توليدکنندگان به علت ريسک بالاي سرمايه گذاري در اين بخش، رغبتي براي توليد مسکن ندارند. وي گفت: بخش خصوصي تصور مي‌کند اکنون شرايط لازم براي انجام سرمايه گذاري در اين بخش وجود ندارد و راهکارهاي تشويقي چنداني نيز براي توليدکنندگان در نظر گرفته نشده است.


98، سال سخت صنعت هواپيمايي

رئيس سازمان هواپيمايي کشوري گفت: تحريم‌ها کار ما را سخت کرده است و در يک سال آتي پيش‌بيني سياستمداران اين است که شرايط سختي را در پيش داريم که اميدواريم اين يک سال را با موفقيت طي کنيم که اگر موفق شويم دشمن هم سر تعظيم فرود مي‌آورد.

به نقل از فارس، علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي کشوري امروز در مراسم توديع و معارفه مدير عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران اظهار داشت: مردم از حمل و نقل هوايي خواستهايي دارند و با مشکلات ما آشنا نيستند و اين کار را براي ما سخت کرده است زيرا مسافران اين صنعت قشر ويژه‌اي از جامعه هستند و انتظاراتي از ما دارند

22 مرکز استان به شبکه راه آهن متصل است

قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌هاي کشور گفت: با پيوستن رشت در روزهاي آينده به شبکه راه آهن کشور، شمار مراکز استاني داراي شبکه ريلي به 22 مرکز رسيد.

عباس خطيبي در نشست خبري در جمع خبرنگاران گيلاني به اتصال مراکز استان‌هاي همدان، کرمانشاه و آذربايجان غربي به شبکه ريلي کشور از سال گذشته تاکنون اشاره و اظهار کرد: طرح راه آهن قزوين - رشت در واقع يک «ابر پروژه» بود که در 20 سال گذشته، هيچ پروژه‌اي در اين اندازه از لحاظ حجم کار، موقعيت، راهبردي بودن و اتصال استاني اجرا نشده است.خطيبي با اشاره به سياست‌هاي کلي برنامه توسعه ششم کشور و لزوم اتصال شبکه ريلي به مراکز جهاني و شکل گيري کريدور شمال - جنوب افزود: اين کريدور 9 هزار و 400 کيلومتري از دهلي نو در هندوستان تا بندر هلسينکي در فنلاند واقع در شمال اروپا امتداد دارد و پروژه راه آهن رشت - قزوين به طول 165 کيلومتر با گذر از رشته کوه‌هاي البرز احداث شده و اين حلقه مفقوده را بايد پايان يافته و متصل بدانيم.

شركت بيش از ۸۰۰ مهندس در همايش ملي فن‌آوري‌هاي نوين صنعت ساختمان

مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: پنجمين دوره همايش فن آوري‌هاي نوين صنعت ساختمان ۱۶ و ۱۷ اسفندماه سال جاري و با حضور بيش از ۸۰۰ نفر از مهندسان سراسر كشور در مشهد مقدس برگزار خواهد شد كه از اين تعداد تا كنون ۱۸۰ نفر در بخش كارگاه‌هاي مجازي ثبت نام كرده اند.به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رساني اداره كل راه وشهرسازي استان خراسان رضوي, محمدرضا اخوان عبداللهيان با اعلام اين خبر گفت: پنجمين دوره همايش ملي فن آوري‌هاي نوين صنعت ساختمان با رويكرد ساختمان‌هاي بلندمرتبه و در محورهاي ايمني و حريق، مصالح و استاندارها، انرژي و معماري پايدار، سازه و زلزله و هوشمندسازي در محل سالن برج سپيد دانشگاه علوم پزشكي مشهد مقدس برگزار مي‌شود.

ايجاد تسهيلات اولويت شرکت فرودگاه‌هاست

مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران درباره افزايش پروازهاي عبوري از آسمان ايران پس از افزايش تنش بين هند و پاکستان گفت: به دليل بسته شدن فضاي پاکستان و افغانستان شرکت‌هاي هواپيمايي مجبور به تغيير مسير شدند که ما براي کمک به شرکت‌ها در بخش عمليات هوانوردي پيگيري کرديم و مسير جديد تعيين کرديم که رفت و برگشتي است.به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، سياوش اميرمکري مديرعامل جديد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران امروز در حاشيه مراسم معارفه خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ ما در اين مرحله ارائه خدمات فرودگاهي در شأن مردم را دنبال مي‌کنيم، در حال حاضر خدمات فرودگاهي در شأن مردم نيست و يکي از اولويت‌هاي ما توجه به وضعيت فرودگاه‌ها و ايجاد تسهيلات براي مردم است.

اسلامي‌بر ايجاد شركت‌هاي حمل ونقل تركيبي با حضور کشورهاي عضو تاکيد کرد؛

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي با اشاره به تقارن برگزاري اجلاس هفتم شوراي هماهنگي كريدور شمال- جنوب با افتتاح راه‌آهن قزوين-رشت گفت: اين اجلاس نقطه عطفي در كريدور شمال-جنوب به شمار مي‌رود.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي محمد اسلامي‌در حاشيه هفتمين اجلاس شوراي هماهنگي كريدور بين‌المللي حمل ونقل شمال-جنوب در جمع خبرنگاران با اشاره به اين كه اين اجلاس بعد از ۵ سال وقفه مجددا برگزار شده است گفت: اين اجلاس امروز با حضور ۱۲ كشور عضو تشكيل شد و در اين اجلاس درباره مسايل فيمابين و مواردي كه مي‌توانند تسهيل كننده فعاليت در حوزه ترانزيت باشد گفت‌وگو و توافق خواهد شد.

وي ادامه داد: يكي از مواردي كه براي ما بسيار اهميت دارد اين است كه كريدور شمال-جنوب به ميزان ظرفيت سازي انجام شده بهره‌برداري ندارد به همين علت بايد موانعي كه وجود دارد را احصا و شناسايي كنيم.

اسلامي‌با اشاره به علاقه‌مندي كشورهاي عضو و حضور موثر آن‌ها در اين كريدور گفت: اين كشورها در سطح معاون وزير، مديركل و يا كارشناس ارشد به اين اجلاس نماينده اعزام كرده‌اند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به تقارن برگزاري اين اجلاس با افتتاح راه‌آهن قزوين-رشت گفت: اين يكي از بخش‌هاي باقي‌مانده كريدور شمال-جنوب بود كه در جمهوري اسلامي‌ايران تكميل شده است، تقارن اين ۲ رويداد و حضور وزرايي كه براي اين مسير به ما ملحق خواهند شد اين جلسه شوراي هماهنگي را به نقطه عطف كريدور شمال-جنوب تبديل مي‌كند.

اين مقام مسئول در ادامه سخنان خود به راه‌آهن رشت-آستارا اشاره كرد و افزود: براي اين راه‌آهن پيمانكار تعيين شده و به زودي با حضور رييس جمهوري افتتاح اين پروژه و آغاز عمليات اجرايي آن را خواهيم داشت. منابع اين پروژه نيز پيش‌بيني شده است.

وي افزود: كريدور شمال-جنوب ۳ بخش دارد، يك بخش زيرساخت‌هايي است كه براي عبور ظرفيت بيشتر بايد فراهم شود. از گذشته از اين مسير استفاده شده و بارهاي منطقه قفقاز و آسياي ميانه از طريق ايران به ساير كشورها منتقل مي‌شده است.

اسلامي‌با اشاره به گسترش زيرساخت‌ها در كريدور شمال-جنوب گفت: احداث راه‌آهن بافق-بندرعباس-سرخس، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالي، ايجاد خط آهن از قزوين به آستارا، احداث جاده‌ها از جمله اقداماتي است كه در جمهوري اسلامي‌ايران براي توسعه كريدور شمال-جنوب انجام شده است.

وزير راه وشهرسازي افزود: جمهوري اسلامي‌ايران در حال تكميل راه‌آهن چابهار به زاهدان است. اتصال اين راه‌آهن به نقاط شمالي و همچنين راه‌آهن شرقي – غربي به مرزهاي كشورهاي همسايه از مهم‌ترين اقدامات در كريدور شمال-جنوب به شمار مي‌رود.

عضو كابينه دولت دوازدهم ايجاد قابليت براي مديريت جابه‌جايي بار را دومين اقدام اساسي براي توسعه كريدور شمال-جنوب دانست و گفت: در شرايط كنوني كشورها به صورت مستقل بارهاي خود را مديريت مي‌كند.

وي ادامه داد: نكته سوم اين است كه ما بايد پتانسيل لجستيك ايجاد كنيم و با ايجاد نظام لجستيك، قابليت حمل ونقل مشترك و ايجاد شركت‌هاي حمل ونقل تركيبي بتوانيم كريدور شمال-جنوب را به معناي واقعي كلمه گسترش دهيم.

اسلامي‌افزود: لازم است كه به صورت سخت‌افزاري و نرم‌افزاري قابليت‌ها را براي افزايش توان لجستيك مديريت كنيم و اين مهم‌ترين برنامه پيش روي ما است

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر اعلام کرد:

گروه راه و مسکن: معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي با تاکيد بر اينکه افزايش بهره وري پايانه‌هاي بندري در سال آينده در دستور کار قرار دارد، گفت: ارتقاي کيفيت خدمت رساني به مشتريان بنادر کشور در اولويت قرار دارد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمدعلي حسن زاده با اشاره به همايش سالانه معاونان امور بندري و اقتصادي بنادر کشور، اظهار کرد: در اين همايش ضمن بررسي عملکرد و وضعيت بنادر کشور، سياست‌ها و راهکارهاي لازم براي رفع چالش‌هاي موجود در بنادر مطرح و تصميمات لازم اتخاذ شد.

  • ضرورت هماهنگي هرچه بيشتر سازمان بنادر، گمرک و استاندارد

وي ادامه داد: هماهنگي بين دستگاه‌هاي مختلف از جمله سازمان بنادر و دريانوردي، استاندارد و گمرک از ديگر موضوعات مطرح شده در اين همايش بود و ضرورت هماهنگي هرچه بيشتر مورد بحث قرار گرفت تا شاهد تسريع در ترخيص کالا از بنادر کشور باشيم.

  • ادغام پايانه‌هاي کالاهاي عمومي‌بنادر

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه افزايش بهره وري پايانه‌هاي بندري در سال ۱۳۹۸ ديگر موضوع مطرح شده بود، اظهار کرد: ادغام پايانه‌ها به ويژه در بخش جنرال کارگو از ديگر مسائل مطرح شده بود چراکه بايد از افزايش هزينه‌ها به دليل نيروي مازاد ممانعت به عمل آيد و بر همين اساس ادغام پايانه‌ها در برخي بنادر پيشنهاد شد.

حسن زاده افزود: در بنادري نظير امام خميني(ره) و انزلي اين اقدام آغاز شده است و در سال آينده در ساير بنادر کشور ادامه خواهد يافت تا از چالش‌هاي کارگري در اين حوزه جلوگيري شود و براي کارگران عزيز مشکلي پيش نيايد.

به گفته وي ارتقاي سطح کيفيت خدمات بندري مسئله‌اي است که بايد در کليه بنادر مد نظر قرار گيرد.

  • تاکيد بر لزوم فعاليت هرچه بهتر بنادر کوچک

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه، تاکيد بر نقش بنادر کوچک ديگر موضوع عنوان شده در همايش سالانه معاونان امور بندري و اقتصادي بنادر کشور بود، گفت: بايد بنادر کوچک در کشور فعال تر از گذشته عمل کنند و بتوانند با وجود ناوگان سنتي نقش مهم تر و اثرگذارتري در زنجيره حمل و نقل دريايي کشور ايفا کنند.

حسن زاده در ادامه با بيان اينکه بر اساس مطالعات انجام شده اميدوار هستيم تا پايان بهار سال ۹۸ بر اساس مدل واگذاري بنادر کوچک، مراحل واگذاري اين بنادر به بخش خصوصي و تعاوني‌ها را شاهد باشيم، خاطرنشان کرد: روش واگذاري بنادر کوچک بازرگاني تدوين شده است و با تصويب آن در هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي مراحل واگذاري بنادر کوچک به بخش خصوصي آغاز خواهد شد.

وي افزود: اميدواريم با اجراي اين مصوبه شاهد نقش هرچه فعال تر بنادر کوچک در استان‌هايي نظير هرمزگان، خوزستان و بوشهر که عمده بنادر کوچک کشور در جغرافياي آن‌ها قرار دارد، باشيم