بخش خصوصي ناتوان از تامين کالاهاي اساسي

يک کارشناس اقتصادي گفت: دولت براي بهره‌مندي مردم از توزيع کالاها بايد برخورد جدي داشته باشد.اين در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات نيز صادق است و تا زماني که دولت رفتار ملايم داشته باشد و خواهش کند که ارز صادرات بازگردد هرگز اين اتفاق روي نخواهد داد.

آلبرت بغزيان در گفت‌وگو با ايلنا در مورد تحقق اهداف تخصيص‌ ارز ۴۲۰۰ توماني و توزيع کالاهاي اساسي گفت: مثل روز روشن بود که در شرايط لجام گسيخته ارزي، تامين کالاهاي اساسي که با کمبود مواجه است توسط بخش خصوصي موفق نخواهد بود، چون واردات نه به اندازه خواهد بود و نه اين بخش جوابگوي دولت است.


قانون جديد چک بايد سريع‌تر اجرايي شود

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه هر چه قانون جديد چک، سريع‌تر اجرايي شود آثار مثبت آن در جامعه نمايان‌تر مي‏‌شود، گفت: موضوع تاخير در اجراي اين قانون را پيگيري خواهيم کرد. به گزارش خبرگزاري فارس، علي اکبر کريمي‌ افزود: هدف قانون اخير چک که در آبان به تصويب رسيد اين است که اين ابزار مالي و بانکي را به جايگاه قانوني خودش برگرداند و در عين حال اعتبار مجددي به آن بدهد. کريمي‌درباره رويکردهاي قانون براي افزايش اعتبار به چک، اظهار داشت: در اين قانون، تعريف شده ‌است که گيرنده چک بتواند آنلاين در همان لحظه وضعيت چک‌هاي برگشتي و ميزان تعهدات جاري فرد صادرکننده را بررسي کند.


11 ايراد شوراي نگهبان به لايحه بودجه

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌گفت: شوراي نگهبان بار ديگر 11 ايراد به لايحه بودجه سال 98 کل کشور گرفته است و مجلس شوراي اسلامي‌فردا چهارشنبه براي بررسي اين ايرادات جلسه علني خواهد داشت. «محمد علي وکيلي» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت:کميسيون تلفيق صبح امروز ايرادات شوراي نگهبان را بررسي کرد و با توجه به حضور نزديک 40 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در کميسيون،جلسه علني امروز مجلس با کمي‌تاخير آغاز شد. نماينده مردم تهران در مجلس افزود: بررسي‌هاي کميسيون تلفيق همچنان ادامه دارد و مجلس شوراي اسلامي‌احتمالا چهارشنبه (امروز) براي بررسي ايرادات شوراي نگهبان جلسه علني خواهد داشت

سفر وزير اقتصاد به جمهوري آذربايجان

وزير اقتصاد و امور دارايي ايران براي شرکت در کميسيون مشترک دو کشور به زودي راهي باکو مي‌شود. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري ترند، يک منبع آگاه به اين خبرگزاري آذربايجاني گفته است فرهاد دژپسند به منظور حضور در سيزدهمين کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري دو کشور که سيزدهم مارس (امروز) برگزار خواهد شد راهي باکو مي‌شود. اين نشست ابتدا در سطح کارشناسان برگزار خواهد شد و سپس ديدار وزراي اقتصاد دو کشور برگزار مي‌شود. کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري ايران و آذربايجان تنها به فاصله چند روز از سفر هفته گذشته المار محمدياروف، وزير خارجه آذربايجان به تهران صورت مي‌گيرد. پيش از وي نيز دکتر دژپسند ميزبان شاهين مصفايف، همتاي آذربايجاني خود در تهران بود. به گفته وزير اقتصاد آذربايجان، حجم مبادلات دوجانبه دو کشور در سال ۲۰۱۸ با افزايش ۷۴ درصدي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از آن به ۴۵۰ ميليون دلار رسيده است که از اين ميزان حدود ۴۲۰ ميليون دلار صادرات ايران به آذربايجان بوده است.

نبود هماهنگي و نظارت، دليل بروز گراني‌ها

سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي‌نبود هماهنگي و جديت در حل مشکلات مردم را يکي از عوامل گراني‌هاي اخير دانست و گفت: شايد ۵۰ درصد عامل گراني‌ها تحريم‌ها باشد، اما ۵۰ درصد ديگر از عدم هماهنگي‌هاي داخلي و نبود نظارت از سوي نهادهاي نظارتي نشأت مي‌گيرد. بهرام پارسايي در گفت‌وگو با ايسنا، در تبيين دلايل گراني‌هاي اخير به خصوص گراني گوشت، اظهار کرد: همه مسئولان در مقابل مردم مسئول هستند. اين بدان معناست که بهانه‌هايي همچون تحريم، رانت و فساد براي حل مشکلات مردم پذيرفتني نيست. اگر کسي نمي‌تواند در شرايط فعلي کاري انجام دهد بايد مسئوليت را واگذار کند. وي تاکيد کرد: همه مسئولان از رده کارشناسان تا مديران ارشد اگر در مبارزه با فساد و حل مشکلات اقتصادي جديت نداشته باشند کار پيش نمي‌رود. ما هم معتقد هستيم که تحريم اثر گذاشته است اما در موارد متعدد تحريم بهانه است. آب گل آلودي به وجود آمده که رانت‌خواران و فاسدان با عنايت به تجربه قبلي خود به راحتي از آن سوء استفاده مي‌کنند و برخوردي هم با آنها نمي‌شود. نمونه بارز آن در مورد گوشت است.

موظف به تامين کالاهاي استراتژيک مردم شديم

رئيس سازمان برنامه و بودجه به تأمين کالاهاي استراتژيک مردم اشاره کرد و افزود: موظف شديم که انبارهاي کشور را از کالاهاي استراتژيک پر کنيم، اين کالاها را مرتب تعويض مي‌کنيم که فاسد نشوند. به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست فعالان اقتصادي استان خراسان جنوبي با بيان اينکه سازمان برنامه و بودجه طبق قانون مسئول راهبري و رصد توسعه کشور است، گفت: قيمت تضميني گندم در سطح کشور در شوراي اقتصاد از رقم ۱۴۷۰ به ۱,۷۰۰ تومان افزايش يافته است. رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: صندوق توسعه ملي با اساسنامه‌اي که از سوي رهبر ابلاغ شده اداره مي‌شود و ضوابطي براي پرداخت منابع دارد و اين آمادگي را اعلام مي‌کنم حتي تا همين سقف (۲۰۰ ميليون دلار مطالبه استان) را در حوزه‌هاي مختلف طلب کنيم. نوبخت تصريح کرد: اين آمادگي را داريم اگر طرح‌ها توجيه‌دار باشد اين تسهيلات را پرداخت کنيم چرا که اعتقاد ما اين است استان از ظرفيت‌هاي لازم برخوردار است

مدير اينستکس و نمايندگان اتحاديه اروپا با مقامات کشورمان ديدار کردند؛

گروه اقتصاد کلان: يازدهم بهمن ‌ماه گذشته بود که وزيران امور خارجه سه کشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس اعلام کردند کانال ويژه پرداخت اروپا و ايران تحت عنوان «سازوکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا' (اينستکس - INSTEX) به ثبت رسمي‌رسيده است.

اين سازوکار در گام نخست تجارت کالاهاي اساسي (مواد غذايي و دارو) را تحت پوشش قرار مي‌دهد، اما بتدريج دامنه‌اش گسترش خواهد يافت.

به گزارش تجارت، در اين راستا دور تازه رايزني‌ها و مذاکرات هيات کارشناسي ايران با نمايندگان سه کشور فرانسه، آلمان و انگليس و اتحاديه اروپايي در خصوص عملياتي کردن هرچه سريع‌تر اينستکس ديروز در تهران آغاز شد. براي اين منظور پر فيشر، مدير سازوکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا، موسوم به «اينستکس» به ايران آمد.

در اين نشست آخرين وضعيت اينستکس و نهاد متناظر آن در ايران، نحوه تعامل و همکاري اين دو نهاد، نحوه استفاده فعالان اقتصادي و تجاري از اين مکانيزم، مروري بر گام‌هاي بعدي باهدف گسترش حوزه فعاليت اينستکس به ساير حوزه‌هاي تجاري و ديگر موضوعات مرتبط به اين فرآيند با حضور نمايندگان وزارت امور خارجه و ساير وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط از کشورمان با نمايندگان بخش‌هاي سياسي و اقتصادي طرف اروپايي و نيز مدير اينستکس موردبحث و بررسي قرار گرفت.

  • اينستکس تمام تعهدات اروپايي‌ها را پوشش نمي‌دهد

با اين حال دوشنبه گذشته وزير امور خارجه ايران در مصاحبه‌اي گفت که اينستکس همه مشکلات ايران را حل نخواهد کرد. «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگو با بخش عربي بي‌بي‌سي گفت که اينستکس همه مشکلات ايران را حل نخواهد کرد و اين ابزار مالي تمام تعهدات و قول‌هاي اروپايي‌ها به عنوان عضوي از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را پوشش نمي‌دهد.

همچنين نايب رييس مجلس با بيان اينکه اروپايي‌ها براي راه اندازي سازوکار مالي مصمم هستند، گفت: نمي‌توان گفت که اينستکس آثار فوق العاده‌اي دارد، بلکه کمکي براي کم کردن آثار تحريم‌ها است. به گزارش خانه ملت، علي مطهري با اشاره به سفر روز گذشته رييس اينستکس به ايران، اظهار داشت: پر فيشر، رييس اينستکس به ايران سفر کرده تا با طرف‌هاي ايراني مذاکره و سازوکار اينستکس را بررسي کنند.

  • استقبال سفارت خانه‌هاي اروپايي

بر اين اساس سفارت انگليس در تهران روز سه ‌شنبه سفر مدير سازوکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا (اينستکس - INSTEX) به ايران را گامي‌مهم در راستاي گفتگو در خصوص نحوه اجراي اين سازوکار خواند.

به گزارش ايرنا، حساب‌ رسمي‌توييتر سفارت انگليس در تهران با انتشار تصويري از ديدار « پر فيشر» با روساي نمايندگي‌هاي سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس نوشته است: استقبال از رئيس تازه منصوب‌شده اينستکس در سفر به تهران توسط نمايندگي‌هاي ديپلماتيک سه کشور اروپايي E3 گامي‌مهم جهت گفتگو با همتايان ايراني در خصوص نحوه اجراي سازوکار تجاري ايران و اتحاديه اروپا!

سفارت فرانسه در ايران نيز از استقبال رئيس تازه منصوب شده اينستکس در سفر به تهران توسط روساي نمايندگي‌هاي ديپلماتيک سه کشور اروپايي خبر داده و در حساب رسمي‌توييتر خود نوشت: «قدمي‌مهم جهت گفتگو با همتايان ايراني در خصوص نحوه اجراي ساز و کار تجاري ايران و اتحاديه اروپا». در همين حال ميکائيل کلور برشتولد سفير آلمان در ايران نيز در حساب رسمي‌خود به استقبال از رئيس اينستکس اشاره کرده و نوشت: «استقبال روساي نمايندگي‌هاي ديپلماتيک سه کشور اروپايي E3 «فرانسه، آلمان و بريتانيا» از رئيس تازه منصوب شده اينستکس در تهران.»

همچنين به گزارش پارسينه، کميسر عالي‌رتبه بازرگاني دولت بريتانيا گفت: شرکت‌هاي انگليسي بسياري هستند که در بازار ايران فعاليت مي‌کنند و مي‌خواهند با ايران روابط خود را توسعه دهند.

سايمون پني در ديدار با رئيس اتاق بازرگاني اصفهان با بيان اينکه پيغام دولت بريتانيا به ايران، پايبندي به اجراي برجام است، افزود: پس از خروج آمريکا از برجام، بانک‌هاي بين‌المللي دسترسي شرکت‌هاي ايراني را محدود کردند، اما سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان با راه‌اندازي کانال مالي جديد خواستار تبادل مالي و تسهيل تجارت با ايران هستند. وي تصريح کرد: شرکت‌هاي انگليسي بسياري هستند که در بازار ايران فعاليت مي‌کنند و مي‌خواهند با ايران روابط خود را توسعه دهند.

معاون سفير انگليس در ايران نيز در اين ديدار اظهار کرد: کانال مالي جديد اروپا و ايران در پاريس ثبت شده و به زودي اجرا (راه‌اندازي) مي‌شود. جايلز واتکر تاکيد کرد: ايران مي‌تواند از منافع اقتصادي برجام استفاده کند و منتظر تأييد ايران براي معرفي نهاد متناظر براي مراودات بانکي با اروپا هستيم.

  • روايتي از مهماني رئيس اينستکس در تهران

يکي از بازرگانان حاضر در مهماني دوشنبه شب سفير آلمان در تهران که به مناسبت ورود فيشر رئيس اينستکس برگزار شده بود، گفت: فيشر و سفرا معتقد بودند که اين اقدام مي‌تواند منافع برجام را حفظ کند و بايد اين مسير گام به گام پيش برود.

به گزارش مشرق، مجيد قديري گفت: شب گذشته به خاطر حضور آقاي فيشر به دعوت سفراي فرانسه، انگليس و آلمان ضيافت شامي‌در منزل سفير آلمان برگزار شد که سفراي مطرح کشورهاي اروپايي و همچنين چين و هند نيز حضور داشتند.

وي اضافه کرد: آقاي عراقچي معاون وزير امور خارجه و چهار الي پنج نفر از بازرگانان بخش خصوصي هم در اين ضيافت شام حاضر بودند. در اين جلسه درباره شروع کار اينستکس صحبت شد. سفير آلمان و عراقچي و فيشر هم در اين جلسه صحبت کردند.

قديري گفت: کانال مالي زماني به معناي واقعي و کاربردي راه‌اندازي مي‌شود که پول به آن وارد شود و عملاً اين اتفاق نمي‌افتد؛ در واقع ما بايد نفت به اتحاديه اروپا بفروشيم و به جاي پول از آنها کالاهاي اساسي، نهاده‌هاي دامي‌توليد خوراک دام، دارو و مواد غذايي که شامل تحريم‌هاي آمريکا نمي‌شود دريافت کنيم که همين محدوديت باعث مي‌شود که اروپايي‌ها به سمت کالاهاي سرمايه‌اي و تجهيزات نفتي و امثال آن حرکت نکنند.

رئيس انجمن خوراک دام، طيور و آبزيان اعلام کرد: اينستکس شرکتي است که فعلاً مشخص نيست همتاي آن در ايران کيست؟ ضمن اينکه بررسي‌هاي ما نشان ميدهد که شرکت‌ها و بانک‌هاي مطرح اروپايي تمايلي براي همکاري با اين کانال مالي ندارند.

وي در ادامه گفت: عراقچي معاون وزير امور خارجه هم به خاطر کند بودن اجراي اينستکس رضايتي نداشت.

  • حضور فراگير نمايندگان دستگاه‌ها

خبرگزاري فارس نيز نوشت: نشست کارشناسي هيأت‌هاي ايران، 3 کشور اروپايي و اتحاديه اروپا درباره عملياتي شدن هر چه سريع‌تر «اينستکس» صبح ديروز (سه‌شنبه) در تهران برگزار شد.

به گزارش ، نشست کارشناسي ايران و اتحاديه اروپايي به همراه نمايندگان سه کشور اروپايي از در تهران آغاز شده و ادامه دارد.

در هيأت ايراني غير از بخش‌هاي مختلف وزارت امور خارجه، نمايندگان تعداد زيادي از دستگاه‌هاي دولتي مرتبط حضور داشتند؛ از جمله بانک مرکزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و دارايي، وزارت جهاد کشاورزي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، وزارت راه و شهرسازي، وزارت نيرو، سازمان بنادر و دريانوردي، شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران و ايران اير. همچنين نشست‌هاي فرعي تخصصي بين برخي دستگاه‌ها (به ويژه در حوزه بانکي) با نمايندگاني از هيأت‌هاي طرف مقابل برگزار شد.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينکه بازار سرمايه سال آينده نقش مهمي‌در کنترل نقدينگي خواهد داشت، تاکيد کرد: حجم نقدينگي موجود در کشور بالا است و بايد آن را کنترل کنيم و در شرايط کنوني اقتصاد کشور، بازار سرمايه فرصتي براي مديريت تورم و نقدينگي است. حميدرضا حاجي بابايي ضمن بيان مطلب فوق به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، گفت: اگر نقدينگي از طريق بازار سرمايه به بخش توليد يا به سمت بنگاه‌هاي اقتصادي کوچک و متوسط هدايت نشود هر طرفي که حرکت کند آن بخش را تخريب مي‌کند.

وي ادامه داد: بايد از حرکت نقدينگي به سمت فعاليت‌هاي مخرب اقتصادي همچون سفته بازي سکه، طلا،مسکن يا ارز جلوگيري کرد و آن را به سمت فعاليت‌هاي مفيد اقتصادي همچون سپرده گذاري در نظام بانکي يا سرمايه گذاري در بورس هدايت کرد

مديرعامل شرکت اطلاع‌رساني و خدمات بورس ، نمايشگاه بورس بانک و بيمه را بزرگترين محفل اقتصادي ايران و از ابرپروژه‌هايي دانست

به گزارش تجارت، ياسر فلاح در گفت و گو با سنا افزود: دوازدهمين نمايشگاه بورس، بانک و بيمه پرقدرت تر از هميشه در هفته اول ارديبهشت ۱۳۹۸ در محل دايمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي برگزار مي‌شود.

مدير روابط عمومي‌و امور بين الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه فاينکس ۲۰۱۹ آوردگاهي براي حضور همه فعالان بورسي، بانکي و بيمه‌اي خواهد بود، افزود: اين رويداد از دوم تاپنجم ارديبهشت با شعار "مشارکت بيشتر، اقتصاد بهتر" برگزار مي‌شود.

فلاح تاکيد کرد: معتقديم که نمايشگاه بورس، بانک و بيمه بزرگترين محفل اقتصادي ايران است که سه ضلع بازار پول، بازار بيمه و بازار سرمايه را به هم متصل مي‌کند

با هدف شناسايي فناوري‌هاي مالي صورت مي‌گيرد

گروه بورس: فرابورس ايران با هدف شناسايي و معرفي نوآوري‌‌ها در حوزه ‏فناوري‌هاي مالي از فين‌استارز پلاس به عنوان يکي از رويدادهاي ‏تخصصي فين‌استارز رونمايي مي‌کند.‏

به گزارش تجارت به نقل از فرابورس، فين‌استارز پلاس به عنوان يکي از رويدادهاي ‏تخصصي فين‌استارز از دوم تا پنجم ارديبهشت‌ماه 1398 در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران ميزبان فعالان ‏حوزه نوآوري و کارآفريني، استارت‌آپ‌هاي فين‌تک، شتاب‌دهنده‌ها، ارکان بازار مالي و علاقه‌مندان خواهد بود.‏

رويداد نمايشگاهي فين‌استارز پلاس يکي از حلقه‌هاي زنجيره خدمات فين‌استارز است که در آن امکان ارتباط کسب‌وکارهاي نوپاي فعال در حوزه فين‌تک با سرمايه‌گذاران فراهم خواهد شد.فين‌استارز پلاس دو برنامه جديد «مشاوره عمومي‌و خصوصي کسب‌وکار» و «کانال جذب سرمايه» خواهد داشت.

بدين ترتيب دوره‌هاي ‏منتورينگ، شبکه‌سازي و جذب سرمايه با مشارکت فعالان حوزه نوآوري و کارآفريني در فين‌استارز پلاس برگزار مي‌شود که جزئيات اين برنامه‌ها به زودي از طريق وب‌سايت فين استارز اعلام مي‌شود.

سرمايه‌گذاران و سرمايه‌پذيران در حوزه‌هاي بلاک‌چين، ارزهاي ديجيتال، حقوقي، معاملات الگوريتمي، ‏ATO، ‏STO، ‏RegTech، ‏InsureTech، ‏ShariaTech، ‏Payment، ‏Accounting، ‏Financial literacy، ‏Financial advisor، ‏Robo-advisor، ‏Cybersecurity، ‏Auditing‏ و ‏Fund administration‏ مي‌توانند براي حضور در فين‌استارز پلاس ثبت‌نام کنند.‏

رويداد فين‌استارز به عنوان بزرگ‌ترين گردهمايي استارت‌آپ‌ها و فعالان فين‌تک با هدف رفع نيازهاي فناورانه ‏بازارهاي مالي کشور، سه دوره پياپي تحت عناوين فين‌استارز 2016، فين‌استارز 2017 و فين‌استارز 2018 برگزار شده است.‏

فرابورس ايران در سال 98 نيز هم‌زمان با دوازدهمين نمايشگاه بورس، بانک و بيمه به منظور کمک به توسعه اکوسيستم فين‌تک و تأمين ‏مالي کسب‌وکارهاي استارت‌آپي از فين‌استارز پلاس به عنوان تازه‌ترين رويداد تخصصي فين‌استارز رونمايي خواهد کرد تا از طريق آموزش، ارائه خدمات حقوقي، حل چالش‌هاي مؤسسات مالي و سرمايه‌گذاري، پرورش منابع انساني، خدمات جذب سرمايه‌، معرفي محصولات و کمک به شبکه‌سازي مؤثر به ارتقاي جايگاه بين‌المللي صنعت فين‌تک ايران کمک کند.

بر اين اساس، فين‌استارز پلاس از دوم تا پنجم ارديبهشت‌ماه 1398 در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران ميزبان فعالان ‏حوزه نوآوري و کارآفريني، استارت‌آپ‌هاي فين‌تک، شتاب‌دهنده‌ها، ارکان بازار مالي و علاقه‌مندان خواهد بود.

گروه بورس: روز گذشته درحالي شاخص کل بورس با رشد و شاخص فرابورس با افت مواجه شد که امروز فعالان بازار سرمايه شاهد عرضه اوليه سه شرکت جديد خواهند بود.

به گزارش ايسنا، امروز بازار سرمايه با حجم شديد عرضه‌هاي اوليه مواجه خواهد بود، به طوري که يک شرکت جديد در بورس و دو شرکت جديد در فرابورس عرضه اوليه خواهند شد. اين موضوع هرچند که شايد بتواند مقداري نقدينگي جديد به بازار بياورد، اما در طرف مقابل باعث مي‌شود که بسياري از معامله‌گران براي شرکت در عرضه‌هاي اوليه مقداري از پرتفوي خود را عرضه کنند و حجم عرضه‌ها نسبتاً بالا رود. روز گذشته شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۵۳۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۷ هزار و ۹۰۹ واحدي رسيد. شاخص کل هم وزن نيز با ۸۴ واحد رشد رقم ۳۱ هزار و ۴۰۷ واحدي را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نيز با ۸۰۰ واحد افزايش تا رقم ۱۸۸ هزار و ۴۲۶ واحدي بالا رفت و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتيب ۳۴۱ و ۱۳۳۰ واحد رشد کردند. روز گذشته براي چندمين روز پياپي فولاد مبارکه اصفهان و ملي صنايع مس ايران تاثيرگذارترين نمادها روي شاخص‌هاي بازار سرمايه بودند. ارزش معاملات اين دو نماد مجموعاً به ۳۳ ميليارد تومان رسيد. همچنين سرمايه گذاري نفت، گاز و پتروشيمي‌تأمين و پالايش نفت تهران هر کدام به ترتيب ۱۱۹ و ۵۵ واحد تأثير افزايشي روي شاخص‌هاي بازار سرمايه داشتند. اما در طرف مقابل پتروشيمي‌مبين، گروه مپنا، پتروشيمي‌پرديس و توسعه معادن و فلزات هر کدام به ترتيب ۴۶، ۳۹، ۲۶ و ۲۳ واحد در شاخص‌هاي بازار سرمايه تأثير کاهشي داشتند. در گروه فلزات اساسي روز گذشته شاهد نوسان قيمت کمتر از دو درصد در بيشتر سهم‌ها بوديم. در گروه استخراج کانه‌هاي فلزي نيز به جز در سه نماد مابقي کمتر از دو درصد نوسان قيمت را شاهد بودند. در گروه خودرو و ساخت قطعات بيشتر سهم‌ها با کاهش قيمت روبه‌رو شدند. در اين گروه ارزش معاملات به ۲۵ ميليارد تومان رسيد و حجم کل معاملات اين گروه به ۲۰۳ ميليون سهم و اوراق مالي دست يافت. اما بانک‌ها همچنان پيشتاز معاملات هستند و بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند به طوري که در اين گروه ۵۰۳ ميليون سهم به ارزش بيش از ۹۵ ميليارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۶۵۰ ميليارد تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۱.۷ ميليارد سهم و اوراق مالي بود. همچنين تعداد معاملات اين بازار به رقم ۱۵۰ هزار و ۷۲۵ رسيد. در فرابورس ايران نيز شاخص کل ۶.۱۷ واحد کاهش يافت و در تراز ۲۰۹۰ نشست. ارزش معاملات فرابورس ايران به رقم ۴۹۳ ميليارد تومان رسيد که اين عدد ناشي از دست به دست شدن بيش از ۶۴۲ ميليون سهم و اوراق مالي بود. همچنين تعداد معاملات اين بازار مجموعاً به عدد ۱۰۳ هزار و ۱۸۴ رسيد.

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران از عرضه ۲۰ هزار ميليارد ريال اوراق منفعت اين شرکت با هدف تامين بخشي از منابع مالي طرح نگهداشت و افزايش توليد نفت خبر داد و گفت: اين اوراق در دو مقطع زماني چهارشنبه ۲۲ اسفند و شنبه ۲۵ اسفند در فرابورس انجام مي‌شود.به گزارش ايسنا، مسعود کرباسيان با بيان اينکه اوراق منفعت از سوي شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند و با ضمانت شرکت ملي نفت ايران منتشر مي‌شود، اظهار کرد: اين اوراق با نرخ اسمي‌۱۹ درصد سالانه و سررسيد سه ساله عرضه مي‌شود؛ پرداخت سود آن نيز هر ۶ ماه يکبار صورت مي‌گيرد. به گفته وي با توجه به ظرفيت‌هاي بازار سرمايه و استقبال از عرضه اوراق منفعت، پيش‌بيني مي‌شود در سال آينده نيز شرکت ملي نفت ايران مسير تأمين سرمايه از محل فروش اوراق منفعت را ادامه دهد.

کرباسيان ادامه داد: علاوه بر اوراق منفعت، شرکت ملي نفت ايران براي سال آينده ساير ابزارهاي تأمين مالي براي تأمين سرمايه پروژه‌هاي نفتي و گازي را نيز در دستور کار دارد.

بر اساس اين گزارش به نقل از شرکت ملي نفت، معاون وزير نفت با اشاره به اينکه طبق برنامه در مجموع تا پايان سال، ۳۰ هزار ميليارد ريال اوراق منفعت منتشر خواهد شد، افزود: بهمن ماه امسال ۱۰ هزار ميليارد ريال از اين اوراق عرضه شد و ۲۲ اسفند نيز ۲۰ هزار ميليارد ريال باقيمانده عرضه خواهد شد تا برنامه اعلام شده در زمينه تأمين سرمايه پروژه‌ها از محل فروش اين اوراق عملي شود. در اين راستا، پيش از اين منصوريان - مدير سرمايه‌گذاري و کسب‌وکار شرکت ملي نفت ايران - در اين مورد اعلام کرده بود: اين عرضه با پيگيري‌هاي مستمر شرکت ملي نفت ايران و همکاري و تعامل سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم شده است و مي‌تواند يکي از گزينه‌هاي قابل اتکا براي تأمين منابع مالي مورد نياز در اجراي طرح نگهداشت و افزايش توليد نفت باشد

سرمقاله

محسن جلالپور

رييس سابق اتاق ايران

اصلي‌ترين دليل ترويج فساد و بي‌اخلاقي در جامعه امروز درجه بالاي تمرکز و دخالت بسيار زياد دولت در اقتصاد است. از سوي ديگر راه‌حل اصلي در پايان دادن به اين مشکل، پايان دادن به مناسبات اقتصاد دولتي و احترام گذاشتن به آزادي و حق انتخاب است.يکي از دلايل اصلي يا شايد اصلي‌ترين دليل ترويج فساد و بي‌اخلاقي در جامعه امروز ما درجه بالاي تمرکز و دخالت بسيار زياد دولت در اقتصاد است.در نتيجه اين دخالت‌ها و سياستگذاري ناکارآمد، بنگاه‌هاي ما امروز به شدت آلوده شده‌اند و در نتيجه اخلاق از بازارهاي ما رخت بربسته است. ساختار فعلي مدام در حال توليد رانت است و تلاش براي شفافيت آن نتيجه بخش نيست چون اقتصاد دولتي اصلاح ناپذير است. اين فساد باعث شده بنگاه‌هاي سالم نيز به بيماري دچار شوند.در نتيجه فعاليت سالم غير ممکن شده است. وقتي از اخلاق صحبت مي‌کنيم منظورمان رفتار مبتني بر تعقل و استدلال است با در نظر گرفتن اين نکته که اين رفتار و سلوک، منافع ديگران را ضايع نکند.طبيعي است افراد اجازه دارند براي خوشبختي و سعادت خود تلاش کرده و منافع خود را بيشينه کنند اما اين يک واقعيت است که منافع شخصي با منافع جمعي گره خورده است. نظريه‌هاي اخلاقي آن‌جا که با رفتارهاي اقتصادي پيوند مي‌خورند تأکيد دارند که هرکس بايد بتواند منافع خود را بيشينه کند اما رمز رفتار اخلاقي اين نيست که بيشينه يابي نکنيم، اين است که منافعمان را بر اساس منافع ديگران و جامعه بيشينه کنيم. پس خط قرمز فعال اقتصادي اخلاق‌گرا، زيان ديگران و جامعه است. از اين منظر متأسفانه جامعه و اقتصاد ما در مسير خوبي حرکت نمي‌کنند. اخلاق و اخلاقيات پشت سياست گذاري‌هاي نادرست و ناديدن انگاشتن آزادي‌ها گم شده است. در ساختاري که بازار به درستي کار نکند و قيمت سرکوب شود، اول از همه اخلاق کسب و کار مي‌ميرد. مداخله در بازار آزاد به نقض آزادي،حق انتخاب و حقوق مالکيت افراد ختم مي‌شود. قيمت‌گذاري دولتي هم که همراه با جبر و فشارهاي امنيتي و قضايي است،به چيزي جز محدود کردن حقوق و آزادي مردم و خدشه دار کردن حق انتخاب افراد و مختل کردن قراردادهاي داوطلبانه ختم نمي‌شود. به قول دکتر غني‌نژاد؛ زماني که به زور تعزير، توليدکنندگان را وادار مي‌کنند تا محصول خود را به قيمتي کمتر از قيمت تعادلي بازار بفروشند در واقع به حقوق مالکيت او تجاوز کرده‌اند.

راه حل اصلي در پايان دادن به مناسبات اقتصاد دولتي و احترام گذاشتن به آزادي و حق انتخاب است. در جامعه‌اي که آزادي وجود دارد و قانون محترم شمرده مي‌شود، اخلاق اهميت پيدا مي‌کند اما در جامعه‌اي که اقتصاد متمرکز دارد اخلاق به حاشيه مي‌رود.

منبع: کانال تلگرام شخصي

یادداشت
حسین خدنگ

روزنامه نگار

حدود يک ماه از معرفي اينستکس به عنوان نسخه اروپا براي دور زدن تحريم‌ها و انجام مراودات مستقل مالي با ايران مي‌گذرد و حرف و حديث‌هاي بسياري در خصوص موفقيت يا عدم موفقيت اين طرح شنيده مي‌شود. برخي از منتقدان آن را نوعي معامله نفت در برابر غذا و بسياري آن را کليد دور زدن تحريم‌ها و شکست سياست آمريکا براي انزواي اقتصادي ايران مي‌دانند. در اين ميان هنوز البته نحوه فعاليت اين کانال مالي و ساز و کاراجراي آن به روشني مشخص و تشريح نشده است و نمي‌توان به طور قطع در خصوص مزايا و معايب اينستکس سخن گفت اما آنچه مشخص است عطش اروپا براي راه اندازي اين کانال است که دو دليل عمده دارد. نخستين دليل آن قدرت نمايي اروپا در برابر آمريکا و نشان دادن ظرفيت‌هاي اين اتحاديه در مراودات جهاني و دستور نگرفتن آن از آمريکاست که حالا بيش از همه به عنوان آمريکاي ترامپ زده و بد عهد شناخته مي‌شود. اروپايي‌ها تلاش مي‌کنند تا از طريق اينستکس به آمريکا نشان دهند مي‌توانند با وجود خروج آمريکا از برجام اين توافق را سرپا نگه دارند. دليل دوم هم نگاه اروپايي‌ها به بازار هشتاد ميليوني ايران و تلاش آنان براي تسخير بازار مصرف بکر ايران است که در يک دهه گذشته در اختيار چيني‌ها بوده است و حالا شرکت‌هاي اروپايي تلاش مي‌کنند بعد از سالها دوري از اين طريق به بازار ايران بازگردند. در اين ميان البته در سوي ديگر ميدان نياز ايران به مراوده با اروپا نيز انکار ناپذير است و بايد گفت هر دو طرف به خوبي مي‌دانند اينستکس اين روزها همانگونه که به عنوان نمادي براي استقلال اروپا به شمار مي‌آيد در ايران هم مي‌تواند ثمره و ميوه شيرين پسابرجامي‌باشد که به خاطر دست اندازها و بدعهدي‌هاي آمريکا هنوز آن چنان که بايد تاثير خود را در اقتصاد ايران نگذاشته است. در اين ميان البته ايران به خوبي مي‌داند اين بار بر خلاف روزهاي پس از برجام نبايد فرصتي براي وقت کشي به اروپايي‌ها بدهد و توافقات روي کاغذ بايد به سرعت اجرايي شوند تا دوباره تجربه بدعهدي‌ها تکرار نشود.