۳۵۰هزار گوشي ساخت اپل در شبکه خاموش شد

گروه فناوري: بررسي‌ها نشان مي‌دهد ۵.۲ ميليون نفر در ايران از آيفون استفاده مي‌کنند و اپل داراي سهمي‌۱۲ درصدي از بازار گوشي‌هاي هوشمند ايران است. ارزش کلي بازار تلفن همراه در ايران به ۴۳۸ ميليون دلار مي‌رسد.

با توجه به تحريم‌ها و مسائل پيش امده در روزهاي گذشته خبرها از خاموش شدن 350 هزار گوشي آيفون در ايران طي چند روز اخير حکايت دارد و اين زنگ خطر خداحافظي ايراني‌ها با آيفون است.

در همين راستا وزير ارتباطات گفت: پس از تحريم استفاده از اپليکيشن‌هاي ايراني در گوشي‌هاي آيفون، ظرف مدت ۵ روز روزانه ۷۰ هزار گوشي آيفون در داخل شبکه ارتباطي کشور، غيرفعال شد.

محمدجواد آذري جهرمي‌صبح ۳ شنبه در مجمع سازمان نظام صنفي رايانه‌اي با اشاره به اقدام کمپاني امريکايي اپل در تحريم اپليکيشن‌هاي ايراني و محدوديت دسترسي به اين نرم افزارهاي کاربردي براي کاربران آيفون، گفت: تا پيش از اين اقدام، روند رو به رشدي را در استفاده از گوشي‌هاي آيفون در کشور شاهد بوديم.

وي ادامه داد: مطابق آمار سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي روزانه ۷ هزار گوشي آيفون در شبکه ارتباطي کشور وارد و رجيستر مي‌شد.

وزير ارتباطات افزود: اما پس از تحريم صورت گرفته، مطابق بررسي‌ها، طبق ۵ روز متوالي نه تنها تعداد ۷ هزار گوشي به صورت روزانه در شبکه وارد نشد، بلکه روزانه ۷۰ هزار گوشي فعال داخل شبکه نيز، خاموش شده است.

وي گفت: سال ۸۹ نيز اپل ايران را تحريم کرد اما نه تنها تقاضاي گوشي آيفون در کشور کاهش نيافت بلکه بيشتر هم شد. اما درحال حاضر، خاموش شدن گوشي‌هاي اين شرکت در شبکه، نشان از توسعه اپليکيشن‌هاي ايراني دارد و اپل در حال از دست دادن بازار خود در ايران است.

در همين حال پيش تر معاون وزير ارتباطات پيش بيني کرده بود: اعمال ممنوعيت‌ها در زمينه استفاده از اپليکيشن‌هاي ايراني در سيستم عامل آي او اس استفاده از آيفون را در ايران ناممکن و فروش آن را کاهش مي‌دهد.

امير ناظمي، معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات در يادداشتي نوشت: «اين بار سه عامل استفاده از اپليکيشن‌هاي يادشده را دچار چالش کرده است. مساله اول تحريم‌هاي آمريکا بر ضد ايران است، مساله دوم تغيير در سياست‌هاي اپل در زمينه صدور گواهي‌هاي مربوط به توسعه دهندگان و برنامه نويسان تجاري اپ‌هاي آيفون است و موضوع سوم به انتشار گزارشي بازمي‌گردد که در آن فهرستي از استارت اپ‌هاي ايراني وجود دارند که با استفاده از گواهي‌هاي يادشده براي شرکت‌هاي آمريکايي، تحريم‌ها را دور مي‌زدند.

با تشديد تحريم‌هاي آمريکا بر عليه ايران، اپل اخيراً براي جلوگيري از اعمال مجازات‌هاي احتمالي کاخ سفيد، اپليکيشن‌هايي را که توسط شرکت‌هاي ايراني توليد شده‌اند از اپ استور خود حذف کرد. بديهي است که چنين تصميمي‌مي‌تواند استفاده از اپ استورهاي ايراني را نيز افزايش دهد.

اما اپل مدتي است با هدف حفظ حريم شخصي کاربران خود و مقابله با نقض حقوق مالکيت معنوي، قبل از انتشار اپليکيشن‌ها در اپ استور خود آنها را مورد بررسي جدي قرار مي‌دهد ولي توزيع نرم افزارهاي غيرقانوني و ناقض حقوق مالکيت معنوي، از طريق دستکاري و سوءاستفاده از برخي گواهي‌هاي صادر شده براي توسعه دهندگان تجاري ادامه داشته است.

لذا اپل با مرور و بررسي مجدد سياست‌هاي خود در اين زمينه تلاش کرد جلوي سوءاستفاده از گواهي‌هاي مذکور را بگيرد. اين مساله به ضرر کاربران ايراني آيفون تمام شده که از اپليکيشن‌هاي دور زننده تحريم مبتني بر دستکاري گواهي‌هاي مذکور استفاده مي‌کردند. همين مساله موجب شده تا حتي در صورت توزيع اپليکيشن‌هاي آيفون در اپ استورهاي ايراني، استفاده از آنها ممکن نباشد.

اگر چه ظاهراً اپل اين تغييرات را با هدف حفاظت از داده‌هاي خصوصي کاربران خود انجام داده، اما در عمل جلوي دسترسي ايرانيان به جريان آزاد اطلاعات و خدمات آنلاين را در داخل کشور گرفته است.

نتيجه نهايي اين تغييرات از دست رفتن کارکردهاي اصلي آيفون در ايران است. زيرا به عنوان مثال، ديگر از آيفون نمي‌توان براي پرداخت آنلاين هزينه استفاده از کالا و خدمات استفاده کرد.

در نهايت اپل دو گزينه پيش رو دارد. يا بايد شرايط را براي ايرانيان به حالت اوليه بازگرداند و يا بر اجراي طرح فعلي خود اصرار کند که در اين صورت بخش زيادي از بازار خود را در ايران از دست خواهد داد

با خريد ماشين ظرفشويي خوب، مي‌توانيد در مصرف آب و انرژي و در نتيجه هزينه‌هاي خود به طور قابل توجهي صرفه جويي کنيد. اگر قصد خريد اين وسيله ارزشمند خانگي را داشته باشيد در ابتدا لازم است با سه سوال عمده در خريد ماشين ظرفشويي آشنا شويد. براي انتخاب ظرفيت مناسب ماشين ظرفشويي، ميزان رفت و آمد را در کنار تعداد اعضاي خانواده درنظر بگيريد. به عنوان يک معيار ساده، تعداد اعضاي خانواده خود را ۲ تا ۳ نفر بيشتر درنظر بگيريد. از نظر نحوه قرارگيري در دکوراسيون آشپزخانه، ماشين‌هاي ظرفشويي را مي‌توان به دو دسته ايستاده و روميزي تقسيم بندي کرد. مدل‌هاي ايستاده معمولاً در ظرفيت‌هاي ۴ تا ۶ نفره توليد مي‌شوند که مناسب خانواده‌هاي کم جمعيت و کم رفت و آمد مي‌باشند. همچنين اين مدل‌ها شامل دو نوع توکار و معمولي مي‌باشند که مدل‌هاي ۱۲ نفره از پرفروش ترين‌هاي بازار محسوب مي‌شوند. اکنون که با انواع ماشين ظرفشويي آشنا شديد، در ادامه به چند نکته کاربردي اشاره مي‌کنيم که مي‌تواند بهترين راهنما در خريد اين دستگاه باشد. تعداد سبد و قابل تنظيم بودن آن: در اکثر مدل‌هاي روز برندهاي معتبر، براي هر وسيله‌اي که قرار است آن را بشوييد، سبدي تعبيه شده است. وجود سبدهاي جدا از هم به ماشين شما کمک خواهد کرد تا ظروف بهتر شسته شوند. همچنين ماشين‌هاي ظرفشويي که داراي سبد قابل تنظيم و متحرک و همچنين فضاهاي دندانه دار مي‌باشند، به شما اين امکان را مي‌دهند که بتوانيد با پايين کشيدن سبدها، بشقاب‌هاي بزرگ تري را در ماشين خود جاي دهيد. مخزن پلاستيکي بهتر است يا استيلي؟: مخزن ماشين‌هاي ظرفشويي ارزان از جنس پلاستيک و مدل‌هاي گران قيمت تر از جنس فولاد ضدزنگ (اصطلاحاً استيل) است

در شبکه‌هاي مجازي آمريکا طي 48 ساعت گذشته هشتگ " ملانياي تقلبي" (FAKE MELANIA) بسيار رواج يافته و رسانه‌ها و شبکه‌هاي مجازي در آمريکا درباره بدل احتمالي ملانيا ترامپ بحث مي‌کنند.به گزارش سي ان ان ترک، در جريان سفر اخير ترامپ به ايالات آلاباما براي بازديد از مناطق آسيب ديده از گردباد، ادعاي حضور بدل ملانيا ترامپ به جاي ملانيا ترامپ در اين سفر همراه با ترامپ، به ميان آمده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که رسانه‌ها و شبکه‌هاي مجازي تصوير ملانيا ترامپ و رفتارهاي او در جريان سفر ترامپ به آلاباما را با تصاوير و رفتارهاي ملانيا ترامپ مقايسه کرده و چنين نتيجه گرفته‌اند که در سفر ترامپ به آلاباما، فردي سواي ملانيا ترامپ به جاي او ترامپ را همراهي کرده است. بر اساس اين ادعا، فردي که در واشنگتن هنگام سوار شدن به هواپيما براي عزيمت به آلاباما به جلوي دوربين خبرنگاران آمد، ملانياي اصلي بوده است اما فردي که در آلاباما از هواپيماي ترامپ به همراه او پياده شد، بدل او بوده است. بر اساس اين فرضيه توطئه در جريان سفر ترامپ به آلاباما، رفتار بدل ملانيا با ترامپ بسيار گرم‌تر از رفتار ملانياي اصلي بوده است و همچنين تفاوت‌هايي در شيوه راه رفتن و فرم صورت بدل او با ملانيا، برخي را به اين نتيجه‌گيري رسانده که در جريان سفر ترامپ به آلاباما، بدل ملانيا به جاي او ايفاي نقش کرده است. گفتني است در مهر ماه سال گذشته نيز وجود بدل ملانيا ترامپ با انتشار تصاويري از ترامپ و بدل احتمالي ملانيا ترامپ، خبر ساز شده بود تا نيوزويک در پستي توييتري از تاييد بدل ملانيا ترامپ خبر داد. ماجرا به يک سال قبل برمي‌گردد که انتشار تصاويري از ترامپ و يک زن در کنار وي که شباهت بسياري با يکديگر داشتند اما تفاوت آنها از ديد کاربران فضاي مجازي به دور نماند حدس و گمان‌ها را براي بدل ملانيا تقويت کرد. در همين حال عينک آفتابي بدل ملانيا ترامپ براي فاش نشدن اختلاف ظاهري چهره‌اش با او نيز بسيار مورد توجه قرار گرفت.

شرکت مزدا براي نمايشگاه ژنو يک کراس‌اور کاملا جديد را با نام CX-30 توليد کرده، اين مدل شباهت‌هاي زيادي به مزدا ۳ جديد دارد.

حدود يک ماه پيش بود که مزدا اولين تصوير از کراس‌اور جمع و جور خود را منتشر کرد، طبق معمول در اين تصوير جزئيات خودرو مشخص نبود، اما اکثر مطبوعات اعلام کردند که مزدا قصد دارد در نمايشگاه ژنو از نسل جديد مدل CX-3 رونمايي کند. برخي پيش‌بيني‌ها نيز از معرفي نسخه اروپايي CX-4 در ژنو خبر دادند، CX-4 در سال ۲۰۱۶ در نمايشگاه خودرو پکن با هدف ورود به بازار کشور چين معرفي شد. اما مزدا به جاي ارائه نسخه جديد مدل‌هاي ذکر شده، تصميم گرفت در نمايشگاه ژنو از يک مدل کاملا جديد براي بازار جهاني به نام CX-30 پرده‌برداري کند. اين مدل يک محصول ميان‌رده است که از نظر فني ميان مدل‌هاي CX-3 و CX-5 قرار مي‌گيرد، مزدا اين مدل را يک کراس‌اور شاسي بلند مي‌داند و طراحي آن کمي‌محافظه‌کارانه‌تر از ديگر مدل‌هاي CX است.