افزايش ۱۳ درصدي صيد کيلکا

در درياي خزر

مهندس مختار آخوندي مدير کل دفتر صيد و صيادي سازمان شيلات ايران گفت: ظرف ۱۰ ماهه امسال بيش از ۲۱ هزار تن ماهي کيلکا از درياي خزر صيد شده که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزايش داشته است.به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، وي با بيان اين مطلب اظهار داشت: سال گذشته ۱۸ هزار و ۶۳۰ تن ماهي کيلکا از خزر صيد شد.وي ميزان صيد کيلکا در استان مازندران را ۱۵ هزار و ۸۸۰ تن عنوان کرد و گفت: اين ميزان صيد نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ حدود ۲۲ درصد رشد نشان مي‌دهد.آخوندي با بيان اين که در مدت ياد شده در استان گيلان ۵۱۳۸ تن کيلکا صيد شد، تصريح کرد: اين ميزان صيد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است.

قيمت محصولات لبني

سال آينده افزايش نمي‌يابد

رضا باکري دبير انجمن صنايع لبني ايران گفت: کارخانجات براي سال آينده برنامه‌اي براي افزايش بهاي محصولات لبني ندارند اما در صورتي که قيمت شيرخام افزايش پيدا کند، به طور حتم نرخ فراورده‌هاي لبني نيز دستخوش تغييراتي خواهد شد.وي در گفت و گو با ايرنا افزود: اکنون قيمت فراورده‌هاي لبني طبق نرخ مصوب ستاد تنظيم بازار عرضه مي‌شود و هيچ افزايش قيمتي نداشته ايم.وي تاکيد کرد: امکان کم فروشي فرآورده‌هاي لبني توسط شرکت‌هاي داراي پروانه صنايع لبني وجود ندارد زيرا هر کالا داراي پروانه ساخت توسط سازمان غذا و دارو است.وي اظهار داشت: امسال 90 درصد محصولات لبني ايران به مقصد عراق و افغانستان و 10 درصد آن به ديگر کشورها صادر شده است.باکري پيش بيني کرد، صادرات محصولات لبني به دليل اعمال تحريم‌هاي آمريکا و بروز برخي مشکلات در تبادلات مالي امسال نسبت به سال گذشته حدود 13درصد کاهش يابد.

توزيع نامناسب کالا دليل بروز چالش

در تنظيم بازار است

محمدرضا جعفريان مشاور اتاق اصناف ايران گفت: کمبود کالايي در کشور وجود ندارد و مشکل تنظيم بازار از روند توزيع کالا است.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وي تصريح کرد: وضعيت کنوني تنظيم بازار بايد آسيب شناسي شود چراکه در بخش توزيع کالا، نظارتي صورت نمي‌گيرد و چند سالي که با مشکل مواجه است. در يکي ۲ سال گذشته براي کالا‌هاي اساسي، ارز ۴۲۰۰ توماني اختصاص داده شده، ولي همچنان ديده مي‌شود که تنظيم بازار دچار چالش است.جعفريان افزود: بزرگترين مشکل در تنظيم کردن بازار نبود نظارت است چرا که در کشور کمبود کالايي وجود ندارد و مشکل از روند توزيع کالا است.وي تصريح کرد: اتحاديه‌هاي صنفي مي‌توانند بازوي قوي براي دولت در تنظيم بازار باشند، ولي متاسفانه هيچ اختياراتي نظير اطلاعت ثبت سفارش، موجودي انبار‌ها و ... به اتحاديه‌ها داده نمي‌شود.وي ادامه داد: مصرف کننده در کشور جايگاهي ندارد و سازمان حمايت از مصرف کنندگان هيچ اهميتي به مردم و همچنين توليدکنندگان نمي‌دهد.

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي، تهويه و لباسشويي؛

گروه اصناف: پس از حذف آجيل از پذيرايي نوروز ايرانيان اکنون نوبت به خريد لوازم‌خانگي کارکرده رسيده است. هر ساله در آستانه عيد نوروز، تجديد و نوکردن فضاي داخلي خانه‌هاي ايراني، به طرق مختلف از تميزکاري گرفته تا تغيير لوازم منزل و تهيه ابزارهاي مورد نياز انجام مي‌شود. اما يک مقايسه سرانگشتي و حساب و کتاب شب عيد، بخش زيادي از اين جمعيت را به سمت سمساري‌ها روانه مي‌کند تا اينکه بتوانند کالاي درخواستي خود را در ميان اجناس دست‌دوم و با قيمت پايين‌تري خريداري کنند و اين به معناي افت کيفيت خانوار ايراني در سال جاري است.

علي جمالي رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي، تهويه و لباسشويي گفت: قطعات يدکي و لوازم جانبي براي تعمير لوازم خانگي با کمبود مواجه است. اين در حالي است که برخي افراد به اسم توليد داخل، محصول بي‌کيفيت چيني را در بازار عرضه مي‌کنند.

علي جمالي در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با شرايط تعمير لوازم خانگي در ماه‌هاي پاياني سال، اظهار کرد: با توجه به افزايش قيمت لوازم يدکي و محصول نهايي، عموم مصرف‌کنندگان تعمير را جايگزين خريد محصول نو کرده‌اند و اين در حالي است که قيمت قطعات به شدت افزايش يافته و در کنار آن کمبود قطعات يدکي در بازار احساس مي‌شود و اگر روند به همين روال پيش برود در سال آينده با کمبود در بازار قطعات و لوازم يدکي لوازم خانگي مواجه خواهيم شد.

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي، تهويه و لباسشويي ادامه داد: در ماه‌هاي اخير به واسطه برخي تصميم‌گيري‌ها و اعمال تعرفه‌گذاري‌ها، واردات قطعات يدکي تعمير با کندي مواجه شده و از حجم واردات کاسته شده است که اين موضوع افزايش قيمت لوازم يدکي را به همراه داشته است.

وي با بيان اين‌که در ماه‌هاي اخير نياز بازار از طريق انبارهاي نگهداري تأمين شده، گفت: برخي افراد براي واردات از ارز دولتي استفاده کردند و جاي سوال دارد که چرا محصولات آنها به بازار وارد نشده است.جمالي تصريح کرد: در ماه‌هاي اخير با هماهنگي به عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد تا براي واردات با توجه به نياز بازار از اتحاديه استعلام لازم دريافت شود و واردکنندگان تعهد دهند کالا را بعد از ترخيص در بازار عرضه کنند.رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي، تهويه و لباسشويي با انتقاد از برخي توليدات بي‌کيفيت در بازار تاکيد کرد: متأسفانه برخي افراد به اسم توليد داخلي محصولات بي‌کيفيت چيني را به بازار عرضه مي‌کنند.اين درحالي است که روز گذشته اکبر زادمهر رئيس اتحاديه فروشندگان و تعمير کنندگان لوازم خانگي: قيمت لوازم خانگي نسبت به سال قبل بين ۲ تا ۲.۵ برابر شده است همچنين بسياري از لوازم خانگي به دليل نبود قطعات جانبي در تعميرگاه‌ها بلا استفاده مانده است.وي در بخش ديگري از سخنان خود به مشکلات قطعات جانبي پرداخت و بيان داشت: بسياري از قطعات جانبي هم با کم شدن واردات با مشکل روبروست براي مثال يک ماشين ظرفشويي ۱ميليون ۵۰۰هزارتوماني به خاطر يک قطعه ۵۰ هزار توماني کار نمي‌کند چون قطعه آن موجود نيست. به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان و تعمير کنندگان لوازم خانگي: بسياري از لوازم خانگي به دليل نبود قطعات جانبي در تعميرگاه‌ها بلا استفاده مانده است.

اميرخسرو فخريان، رئيس اتحاديه کشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي از توزيع روزانه ۱۰۰ تن مرغ منجمد تنظيم بازاري به نرخ مصوب دولتي، به منظور کاهش قيمت گوشت مرغ در استان تهران خبر داد.به گزارش اتحاديه کشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي؛ وي در خصوص تدابير اتحاديه براي بازار شب عيد گفت: اعضاي اين اتحاديه با برگزاري جشنواره‌ها، اعطاي تخفيفات و فروش ويژه، جوايز متنوع، عرضه شفاف و سالم (مستقيم) انواع کالا‌هاي اساسي و تنظيم بازاري در راستاي سياست اقتصاد مقاومتي و برقراري عدالت اجتماعي، گام برداشته و تلاش دارند شرايط لازم را براي ايجاد فضايي آرام و بدون دغدغه، نسبت به تأمين مايحتاج اساسي فراهم آورده تا مصرف‌کنندگان با خيالي آسوده، به استقبال بهار بروند.وي همچنين در خصوص وضعيت شکر تنظيم بازاري افزود: ظرفيت اعضاي اين اتحاديه ماهيانه ۱۰ هزار تن است که تا به حال، بخش عمده‌اي از ميزان شکر مورد نياز، جذب و بين مصرف‌کنندگان توزيع شده است.وي گفت: روزانه ۱۰۰ تن مرغ منجمد با قيمت دولتي در تهران عرضه مي‌شود.فخريان در ادامه با اشاره به وجود يکصد و بيست و هشت عضو و فعاليت بيش از ۳۲۰۰ شعبه فروشگاهي در کل کشور در ۱۰ رسته مختلف، اظهار کرد: ما با سرلوحه قرار دادن کاهش قيمت براي مصرف‌کننده نهايي، تمام توان خود را براي افزايش سطح رفاه اقتصادي بين عامه مردم به کار گرفته تا قدرت خريدي که در چند ماه گذشته به شدت افت کرده را تا حد ممکن ترميم کنيم و هموطنان با آرامش و بدون دغدغه نسبت به تأمين مايحتاج اساسي خود اقدام کنند.

محمد آقاطاهر رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي گفت: با کمبود شکر در بازار و افزايش قيمت آن دولت به بازار ورود کرد و با توزيع شکر در بين اصناف و فروشگاه‌ها نبض بازار را در دست گرفت و مانع افزايش مجدد قيمت اين محصول شد.به گزارش ايلنا، وي در گفت‌وگو با ايلنا، اظهار کرد: به هر شهر مقادير زيادي شکر توسط دولت اختصاص داده شده که در حال حمل و انتقال به استان‌ها است. از فردا شکر تعبيه شده در اتحاديه تهران هم دپو مي‌شود و به مغازه‌ها براي فروش ارسال خواهد شد.وي افزود: اين شکرها به صورت بسته‌هاي 5 تا 10 کيلويي بين مردم توزيع خواهد شد. قيمت شکر و قند بسيار بالا رفته بود اما با اقدامات وزارت‌ جهاد کشاورزي قيمت آن در بازار کاهش خواهد يافت و ما اميدواريم قيمت اين اقلام در تهران هم کاهش يابد.در آستانه عيد نوروز و با افزايش قيمت و کمبود ناگهاني شکر در بازار اين احتمال وجود داشت که بخش‌هاي مختلف صنعتي و توليدي مانند شيريني‌پزي‌ها که مستقيم با اين کالاي اساسي در ارتباط هستند هم قيمت توليدات خود را افزايش دهند.در اين خصوص علي بهرمند رئيس اتحاديه دارندگان شيريني فروشي و کافه قنادي تهران اظهار کرد: ما قيمت شيريني را به همکاران خود ابلاغ کرده‌ايم و تغييري در اين قيمت به وجود نخواهد آمد. دولت هم در بين اصناف مختلف شکر توزيع کرده و ما هم شکر سهميه دولتي را بين اعضاي خود تقسيم کرده‌ايم بنابراين هيچ افزايش قيمتي در صنف شيريني و قنادي نخواهد بود.

صالح آبادي برای سال 98 خبر داد؛

گروه بانک و بيمه: مديرعامل بانک توسعه صادرات مجوز اخير مجلس درباره فراهم شدن امکان جذب ۳۰ ميليارد دلار فاينانس خارجي در سال ۹۸ را تشريح کرد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک توسعه صادرات، علي صالح آبادي در توضيح اين تصميم مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: اين موضوع در سال گذشته نيز وجود داشت، تا بانک‌هاي توسعه‌اي يا اگزيم‌ بانک‌هاي خارج از کشور مثل اگزيم بانک کره و ساير بانک‌هايي که پيش از اين نيز فاينانس داشتند بتوانند در اين زمينه فعاليت داشته باشند.

وي افزود: اين بانک‌ها وظيفه ارائه فاينانس به پروژه‌ها را بر عهده دارند، زيرا در کشور دو مدل فاينانس وجود دارد، دسته‌اي از پروژه‌ها دولتي و بخشي ديگر خصوصي و غير دولتي هستند.

مديرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: تامين مالي پروژه‌هاي دولتي به گونه‌اي است که پس از مراجعه صاحب پروژه و بخش دولتي مربوطه به بانک و تصويب، ضمانت‌نامه از سوي سازمان برنامه و بودجه صادر مي‌شود تا در آينده از بودجه کل کشور تامين و بازپرداخت شود.به گفته صالح آبادي، بنابراين اين پروژه‌ها با تصويب شوراي اقتصاد و تضمين سازمان برنامه و بودجه مي‌توانند از فاينانس‌هاي خارج از کشور استفاده کنند. وي درباره فاينانس پروژه‌هاي غيردولتي نيز توضيح داد: پس از معرفي و تضمين پروژه از سوي بانک به وزارت امور اقتصادي و دارايي، اين وازتخانه پروژه‌ها را در مقابل فاينانسر خارجي تضمين مي‌کند.وي در پايان تاکيد کرد: پيش از اين نيز پروژه‌هايي در کشور وجود داشته و ضمانت‌نامه‌هاي آن صادر شده و از محل فاينانس خارجي در حال اجرا است. دليل تصميم گيري دوباره مجلس اين است که به دولت اجازه داده شد تا سقف ۳۰ ميليارد دلار از اين ساز و کار استفاده کند که شان بودجه‌اي دارد و بايد اين رقم براي دولت تعيين شود

پرداخت وام‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي‌در واحد يادگار امام شهرري با امضاي تفاهمنامه‌اي ميان دکتر مرتضي اکبري مديرعامل بانک قرض الحسنه مهرايران و دکترسعيد قاضي مغربي رئيس اين واحد دانشگاهي، كليد خورد.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک قرض الحسنه مهر ايران، در اين مراسم، دکترسعيد قاضي مغربي بيان داشت: به بانک قرض الحسنه مهرايران و روند فعاليت آن در ارائه خدمات بانکي اعتقاد داريم و براي توسعه خدمات آن به آحاد جامعه به ويژه دانشجويان، تمامي‌تلاش و تعامل خود را به كار خواهيم گرفت. وي افزود: اميدوارم در کوران مشکلات اقتصادي تدين مالي خود را حفظ کنيم و اساس صحيح تامين مالي براي ادامه مسير خود را از دست نداده و بتوانيم تعامل بيشتري را با بانک قرض الحسنه مهرايران داشته باشيم. پرداخت تسهيلات به جامعه دانشجويان و خانواده آنان کمک مي‌کند تا با استفاده از وام‌هاي قرض الحسنه بتوانند هزينه شهريه تحصيلي خود در مقاطع مختلف را تامين كنند. دکتر اکبري به تفاهم نامه ميان بانک قرض الحسنه مهرايران و سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي‌اشاره كرد و گفت: خوشبختانه پرداخت وام‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي‌از واحد يادگار امام شهرري آغاز مي‌شود و اين امر را به فال نيك مي‌گيريم.

تلاش بانک ملي ايران براي افزايش سودآوري پايدار عضو هيات مديره و معاون مالي بانک ملي ايران با تاکيد بر توجه ويژه اين بانک بر افزايش درآمدهاي غير مشاع و افزايش درآمدهاي کارمزدي گفت: بانک ملي ايران در تلاش است با کنترل هزينه‌ها، صرفه جويي و اولويت بندي آنها، وضعيت سودآوري را ارتقا دهد. ناصر شاهباز در گفت وگو با روابط عمومي‌بانک ملي ايران با بيان اينکه افزايش سود آوري مهم‌ترين سياست مالي بانک است و مديريت هزينه و انضباط مالي در افزايش منابع بانکي تاثير بسزايي دارد، افزود: در بررسي ترازنامه بانک‌ها در ايران، انواع سپرده‌هاي مشتريان در سمت بدهي‌ها، اصلي‌ترين و عمده‌ترين بخش بدهي بانک‌ها است. وي تصريح کرد: در سال گذشته با تغييراتي که در حجم نقدينگي و شاخص‌هاي اقتصادي کشور داشتيم، افزايش سپرده‌هاي بانک‌ها به سمت سپرده‌هاي مدت دار گرايش بيشتري پيدا کرد. شاهباز ادامه داد: افزايش سهم سپرده‌هاي گران قيمت نه تنها موجب بالا رفتن قيمت تمام شده پول مي‌شود، بلکه سودآوري بانک را نيز در شرايط فعلي با مشکل مواجه مي‌سازد. اين در حاليست که بانک ملي ايران به عنوان بزرگترين بانک دولتي، همواره خود را مقيد به رعايت نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار مي‌داند.

دکتر جباري در ديدار کارکنان صندوق گفت :همکاران ما امروز در صندوق متعهدانه و دلسوزانه کار مي‌کنند.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌صندوق تامين خسارت بدني کشور، ديدار پايان سال کارکنان صندوق دکتر علي جباري از نيروي انساني صندوق قدرداني کردند. در ادامه اين مراسم که با حضور پرشور کارکنان و مديران صندوق برگزار شد ، دکتر جباري با اشاره به اهميت نيروي انساني در هر سازماني اظهار داشتند:طي سال گذشته در کنار سختي و مشقت‌ها ، دستاوردها و شيريني‌هايي را شاهد بوديم و در مجموع سال 97 را بحمدا... با موفقيت در حال به پايان بردن هستيم .مديرعامل صندوق تامين خسارت بدني کشور ادامه داد: اين موفقيت‌ها مرهون تلاش و دلسوزي نيروي متعهد ، متخصص و مجرب صندوق بوده است.استراتژي چهارم را تمرکز روي نيروي انساني قرار داريم ، زيرا اعتقاد داريم سازماني موفق است که هسته نيروي انساني آن " کارآمد ، با نشاط و با انگيزه " است.

مجمع عمومي‌فوق‌العاده شرکت سهامي‌بيمه دانا با حضور 82 درصدي سهامداران برگزار و اساسنامه جديد آن تصويب شد.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دانا، اين مجمع روز 22 اسفند ماه جاري با حضور دکتر کاردگر، نايب رئيس هيات مديره و مديرعامل بيمه دانا، اعضاي هيات مديره، برخي مديران ستادي و نيز با حضور نمايندگان شرکت‌هاي استاني سهام عدالت، شرکت سرمايه‌گذاري آتيه‌صبا، سازمان حسابرسي، بيمه مرکزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي در محل ساختمان سعدي اين شرکت به رياست دکتر جعفري، رئيس هيات مديره بيمه دانا برگزارشد.

دراين مجمع بندهاي مربوط به تغيير اساسنامه جديد شرکت توسط عبدالحسين پهلوان دبير مجمع عمومي‌قرائت شد و به تصويب اعضاي مجمع رسيد.

دکتر جعفري، تصويب اين اساسنامه را گام موثري در جهت تسهيل بنگاه‌داري و پيشبرد بهتر امور اجرايي دانست.

رئيس هيات مديره بيمه دانا گفت: با تلاش‌هاي انجام شده و تصويب اساسنامه جديد، چشم انداز بسيار مطلوبي از وضعيت اين شرکت در سال آينده شاهد باشيم