بررسي مشکلات مناطق آزاد

معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور از تشکيل کارگروه ويژه براي بررسي و حل مشکلات اقتصادي مناطق آزاد و اصلاح برخي بخشنامه‌ها خبر داد.

به گزارش ايرنا، 'محمدباقر نوبخت' پس از نشست با سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي جزيره کيش در جمع خبرنگاران گفت: در کارگروه مذکور که به زودي فعاليت خود را آغاز مي‌کند، آثار برخي بخشنامه‌ها و دستور العمل صادره از مرکز در روند فعاليت مناطق آزاد بررسي و تلاش خواهد شد که در صورت لزوم برخي از اين بخشنامه‌ها اصلاح شود و فعالان اقتصادي بتوانند به فعاليت خود در اين مناطق ادامه دهند.


پيش‌بيني روند کاهشي دلار

عضو هيات رئيسه کميسيون امور داخلي کشور و شوراها در مجلس مي‌گويد نرخ دلار کاهش پيدا مي‌کند اما اين کاهش قيمت الگويي براي سال آينده نيست.

اصغر سليمي‌در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، اظهار کرد: از آنجايي که با پايان سال نزديک هستيم و مبادلات بيشتر شده است، شاهد نوسان قيمت ارز بوده ايم اما اين روند در ايام نوروز متوقف مي‌شود.

سليمي‌افزود: از سوي ديگر گفته مي‌شود مسافران خارجي نوروز و درخواست ارز آنها بر داغ شدن بازار ارز مي‌افزايد اما به دليل گراني برآورد مي‌شود که ميزان درخواست ارز مسافرتي کاهش پيدا کند.


همکاري با دولت در توزيع کالاهاي اساسي

نايب رييس مجلس، با بيان اينکه کالاها متناسب با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني به دست مردم نمي‌رسد، افزود: راه براي دولت باز گذاشته شده تا به شکل کالابرگ و يا کارت الکترونيکي اين کالاها را توزيع کند.

علي مطهري در گفت وگو با خانه ملت گفت: مجلس چند راه پيش پاي دولت گذاشته که مي‌تواند
به روش فعلي ارز 4 هزار و 200 توماني را به کالاهاي اساسي اختصاص دهد، يا اينکه به شکل کالابرگ و يا با کارت الکترونيک اين اقدام انجام شود،
لذا دست دولت در اين بخش باز بوده تا به هر روشي که صلاح مي‌داند عمل کند.

وجوه مورد نياز تسويه

اوراق بهادار اسلامي‌تامين شد

معاونت نظارت مالي و خزانه داري کل کشور در اطلاعيه‌اي از تامين اعتبار پرداخت اصل و سود انواع اوراق بهادار در سر رسيدهاي تعيين شده تا پيش از پايان سال خبر داد. به گزارش ايرنا از وزارت امور اقتصادي و دارايي، در اين اطلاعيه آمده است: در راستاي ارتقاي اعتماد عمومي‌نسبت به اوراق بهادار اسلامي‌و ايفاي تعهدات دولت در اين حوزه و با توجه به سر رسيد اصل و سود اوراق بهادار با تضمين دولت، وجوه مورد نياز براي تسويه اوراق مذکور توسط خزانه داري کل کشور تامين و اقدام‌هاي لازم براي تسويه به موقع اوراق ياد شده معمول شده است. بر اساس اين اطلاعيه، تاريخ تسويه اوراق مشارکت (سود) «اشاد 5» و «اشاد 10» به ترتيب، تاريخ 22 و 26 اسفند و تاريخ تسويه اوراق مشارکت «اشاد 2» و «اشاد 7» تاريخ 27 اسفند ماه است. در اين اطلاعيه تاريخ تسويه اوراق منفعت (سود) «افاد 1» و «افاد 2» به ترتيب 15 و 26 اسفند ماه اعلام شده است. بر اين اساس، دارندگان اوراق اجاره (سود) «اجاد 41» و «اجاد 42» در تاريخ 24 اسفند ماه و دارندگان اوراق «اجاد 1» در تاريخ 26 اسفند ماه مي‌توانند وجوه مربوط به سود اوراق مذکور را دريافت کنند. معاونت نظارت مالي و خزانه داري کل کشور، همچنين، تاريخ تسويه اصل و سود اوراق مرابحه «سلامت 7» را نيز 17 اسفند ماه اعلام کرده است.

عملکرد بسيار خوب اقتصاد مالزي

صندوق بين‌المللي پول اعلام کرد علي‌رغم وضعيت نامناسب اقتصاد جهاني، روند رو به رشد اقتصاد مالزي تداوم خواهد يافت. به گزارش ايسنا، طي ۵ سال اخير متوسط نرخ رشد اقتصاد مالزي بالاي ۵ درصد بوده است و همين مساله منجر به افزايش درآمد سرانه و کاهش جمعيت در معرض خط فقر اين کشور شده است. در سال ۲۰۱۸ براي نخستين بار رشد اقتصاد مالزي با ثبت رقم ۴.۷ درصد به زير ۵ درصد رسيد اما نرخ تورم از ۳.۷ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش پيدا کرد. صندوق بين‌المللي پول با اعلام اين‌که به تدريج اقتصاد مالزي به مسير ثبت رشد ۵ درصدي بازخواهد گشت، نرخ رشد اقتصاد اين کشور براي سال جاري و سال آينده را به ترتيب معادل ۴.۸ درصد و ۴.۹ درصد پيش‌بيني کرده است. نرخ تورم نيز در دو سال پيش رو صعودي و به ترتيب معادل ۲.۲ درصد و ۲.۶ درصد پيش‌بيني شده است.

بررسي احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمريکا

جروم پاول گفت شانس زيادي براي وقوع رکود اقتصادي در سالهاي پيش رو در آمريکا متصور نيست. به گزارش ايسنا به نقل از فاکس بيزينس، پاول در جريان گفت‌وگو با شبکه اسکات پلي در برنامه "۶۰ دقيقه" گفت: به نظر من، اقتصاد در شرايط خوبي قرار دارد. فکر مي‌کنم رشد اقتصادي امسال از رشد سال قبل کمتر باشد اما نبايد فراموش کرد که رشد سال گذشته نيرومندترين نرخ رشدي بود که طي يک سال اخير و پايان يافتن بحران سال ۲۰۰۸ تجربه کرديم. انتظار دارم رشد اقتصادي ادامه يابد و در سطح مطلوبي باقي بماند.وي با دفاع از عملکرد اين بانک در افزايش نرخ بهره در سال گذشته گفت: اگر فدرال رزرو دست به افزايش نرخ بهره زد به اين دليل بود که مطابق شرايط اقتصادي، آن کار درستي بود. تورم مهار شده است و سياست نرخ بهره ما در جايگاه مناسبي قرار دارد.

تلاش دولت براي ايجاد تحول در تجارت خارجي؛

گروه اقتصاد کلان : روزهاي پاياني سال 97 مصادف شده است با تحرکات بيش از پيش تجاري و اقتصادي دولت در کشورهاي همسايه با هدف ايجاد تحول و مقابله هرچه بيشتر با موضوع تحريم‌هاي ناجوانمردانه آمريکا عليه کشورمان. طي روزهاي گذشته کشورهاي عراق و آذربايجان ميزبان مقامات عاليرتبه کشورمان بودند که برابر اخبار واصله اين سفرها دستاوردهاي ارزشمندي را در قالب تفاهم نامه‌ها و قراردادهاي به همراه داشته است.

  • لزوم سرمايه گذاري مشترک با کشورهاي همسايه

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا ، وزير امور اقتصادي و دارايي جمهوري اسلامي‌بر ضرورت تاسيس و گسترش همکاري شرکت‌هاي مشترک ميان ايران و جمهوري آذربايجان تاکيد کرد و اين اقدام را براي تقويت روابط اقتصادي دو طرف کارآمد خواند.

، «فرهاد دژپسند» در همايش تجاري و سرمايه گذاري ايران و جمهوري آذربايجان در باکو گفت : بهترين راه براي تعميق روابط اقتصادي بين دو کشور ، تاسيس شرکت‌هاي مشترک در حوزه‌هاي سرمايه گذاري ، خدماتي ، گردشگري و تجارت بين المللي با يک رويکرد مبتني بر تضمين برد دو طرف است.

وي افزود : دو کشور اين ظرفيت را دارند و بايد اين کار را انجام دهند تا بتوانند به سرعت از آن بهره مند شوند.

وي تصريح کرد که ايران معتقد است روابط اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي دو کشور هر چه بيشتر گسترش يابد ، زمينه تسريع براي فرايند رشد و توسعه هر دو طرف فراهم مي‌شود.

دژپسند ، سطح روابط سياسي دو کشور را عالي خواند و براي مصداق به 12 نوبت ديدار روساي جمهوري دو کشور طي پنج سال گذشته و بيش از 100 سفر متقابل هيات‌هاي بلند پايه دو طرف به کشور يکديگر اشاره کرد و گفت : در واقع يک ارتباط بسيار وسيع ميان دو کشور وجود دارد.

وي افزود: بايد از ظرفيت‌هاي موجود در روابط دو کشور در حوزه‌هاي مختلف و در سطحي بالا بهره برد و از اين حسن روابط مسوولان ايران و جمهوري آذربايجان حداکثر استفاده را دو طرف داشته باشند.

وي همچنين با اشاره به اين که در سال گذشته حجم گردش تجاري ميان ايران و جمهوري آذربايجان 75 درصد رشد داشته است بر ضرورت گسترش همکاري و فعاليت مشترک ميان دو کشور تاکيد کرد .

وزير امور اقتصادي و دارايي ايران افزود: بحث ارتقاي روابط دو کشور يک ضرورت مقطعي کوتاه مدت نيست و بايد يک راهبرد باشد و در اين صورت مي‌توانيم دست آورد قابل توجه در روابط اقتصادي ميان خود داشته باشيم. دژپسند اظهار داشت: در مسير فعاليت اقتصادي و سرمايه گذاري در حوزه‌هاي مختلف و متنوع اقتصادي نبايد هيچ مرزي باشد و مشکلات موجود در اين راه را بايد هر چه سريعتر برطرف کنيم .

وي بخش خصوصي دو کشور را خيلي موثر براي توسعه روابط اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان دانست و افزود: براي استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، نبايد تعلل کرد و با سرعت بيشتر و با کيفيت برتر بايد کارها را پيش ببريم. وي بکارگيري موثر و گسترش نظام بيمه را در همکاري‌هاي اقتصادي ناظر بر حوزه‌هاي کاري دو کشور بسيار مهم خواند و گفت : تجارت بايد در قالب بيمه باشد و موافقتنامه‌هاي بيمه‌اي خوبي را دو کشور بايد داشته باشند تا تاجران بتوانند به راحتي و اطمينان فعاليت کنند. وزير امور اقتصادي و دارايي ايران براي شرکت در سيزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان روز پنجشنبه وارد باکو شد و همايش تجاري و سرمايه گذاري ايران و جمهوري آذربايجان نيز در ارتباط با همين کميسيون با حضور جمعي از مسوولان و نمايندگان محافل اقتصادي دو کشور برگزار شد.

در اين اجلاس راهکارهاي گسترش همکاري‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري آذربايجان در حوزه‌هاي سرمايه گذاري ، تجاري ، امور مالي و بانکي ، گمرک و مسايل مرزي ، ارتباطات ، انرژي و محيط زيست ، کشاورزي ، امنيت غذايي و بهداشت ، علمي‌و آموزشي و فرهنگ و گردشگري در قالب هشت کميته تخصصي بررسي مي‌شود.

ديدار با «الهام علي اف» رييس جمهوري آذربايجان ، نخست وزير آذربايجان ، وزيران اقتصاد و کشاورزي، رييس راه آهن ، رييس گمرک، حضور در همايش اقتصادي مشترک و بازديد از شهرک صنعتي پير اللهي در حومه شهر باکو از جمله برنامه‌هاي سفر دو روزه وزير امور اقتصاد و دارايي ايران به جمهوري آذربايجان بود.

در پايان اين اجلاس چند سند همکاري مربوط به نتايج مذاکرات کميته‌هاي تخصصي در اين اجلاس به امضاي مسوولان دو کشوررسيد.

اجلاس دوازدهم کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان در اسفند ماه سال گذشته در تهران برگزار شده بود.

  • تحول تجاري با بهره‌گيري از ظرفيت همسايگان

از سوي ديگر و در راستاي سفرهاي منطقه‌اي مقامات کشورمان، عبدالناصر همتي که رئيس جمهور را در سفر به عراق همراهي کرده بود، در بازگشت از عراق با اشاره به توافقات انجام گرفته با مسؤلان عراقي تاکيد کرد: با روندي که در روابط اقتصادي و تجاري ايران و عراق مي‌بينم و آنچه که با ساير همسايگان مانند ترکيه، آذربايجان و افغانستان درحال شکل‌گيري است، مي‌توانم خبر از شکل‌گيري يک تحول در ترکيب کالا‌ها و خدمات صادراتي و مقاصد تجاري ايران بدهم.

رئيس کل بانک مرکزي تأکيد کرد: واکنش سريع فعالان اقتصادي و پشتيباني ارگان‌هاي ذيربط دولتي تحقق اين تحول را شتاب خواهد داد.

همتي گفت: حذف دلار در مبادلات منطقه‌اي و جهاني ايران با ديگر کشور‌ها يکي از نتايج مهم راهبرد جديد تجاري ايران است.

رئيس کل بانک مرکزي افزود: وجود محدوديت در مبادلات پولي ايران و عراق به خاطر تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، پيچيدگي روابط بانکي دو کشور را زياد کرده است، اما ما با درک شرايط و محدوديت‌هاي همکارانمان در عراق و با استفاده از مکانيسم پرداخت خاص به نحو مقتضي امور را پيش برده و مطالبات و وجوه ناشي از صادرات گسترده در جريان را وصول خواهيم کرد.

همتي تأکيد کرد: قدم بعدي براي تکميل اين راهبرد ايجاد تعادل در تراز تجاري با کشور‌هاي همسايه است که تا حدود زيادي وابستگي وارداتي مستقيم ما را به ديگر کشور‌ها کاهش مي‌دهد و لذا بخش مهمي‌از صادرات آن کشور‌ها به ايران از طريق صادرات مجدد آن کشور‌ها قابل تأمين است. همتي در پايان اعلام کرد: الان در يک موقعيت ويژه براي استفاده از ظرفيت ملي براي پشتيباني از توليد ملي و صادرات و کاهش اتکا به صدور نفت خام و واردات کالا‌هاي ساخته شده قرار داريم که مي‌تواند در شکست قطعي تحريم نقش آفريني کند.

شرکت پلي پروپيلن جم(سهامي‌عام) به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده پلي پروپيلن در ايران با نماد «جم پيلن» در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.به گزارش تسنيم، در پي موافقت هيئت ‌پذيرش اوراق بهادار در ديماه امسال با پذيرش سهام شرکت پلي پروپيلن جم(سهامي‌عام) در بورس اوراق بهادار تهران و همچنين با توجه به احراز موارد تعيين‌ شده در اين مصوبه، شرکت پلي پروپيلن جم به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده پلي پروپيلن در ايران با نماد «جم پيلن» در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.اين شرکت به‌عنوان پانصد و سي‌ و يکمين شرکت پذيرفته‌شده در ﺑﺨﺶ "محصولات شيميايي"، ﮔﺮوه "توليد مواد شيميايي پايه" و ﻃﺒﻘﻪ "توليد مواد شيميايي پايه به‌جز کود" با کد صنعت «4411» و نماد "جم پيلن" در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

يک کارشناس ارشد اقتصادي با اشاره به راه‌اندازي معاملات آتي و اختيار معامله زعفران در بورس کالا گفت: با توجه به اينکه ۹۰ درصد از زعفران دنيا در ايران توليد مي‌شود ايران بايد مرجع قيمت زعفران جهان باشد؛ بورس کالا مي‌تواند با ابزارهاي مالي مناسب سبب شود که ايران مرجع قيمت زعفران شود.حميدرضا برادران شرکا در گفت‌وگو با ايسنا درباره مزاياي راه اندازي معاملات آتي زعفران اظهار کرد: راه اندازي اين معاملات براي توليد و مصرف‌کننده به طور همزمان مزيت‌هاي زيادي دارد که اصلي‌ترين آن، پوشش ريسک‌هاي قيمتي است. هنگامي‌که يک توليدکننده مي‌تواند از امروز محصول را براي آينده با قيمتي مناسب به فروش برساند، علاوه بر اينکه انگيزه وي براي افزايش توليد دو چندان مي‌شود، از افت قيمت زعفران در زمان برداشت محصول تحت تأثير اقدامات دلال‌ها نيز در امان مي‌ماند.

علي صالح آبادي عنوان کرد؛

گروه بورس: مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران معتقد است با گسترده شدن حجم عرضه‌ کالاها در بورس کالا به همراه ورود خريداران خارجي و استخراج قيمت کالاها از اين بورس، مي‌توانيم در سطح منطقه در کالاهايي که داراي مزيت نسبي توليد هستيم، مرجع قيمتي شويم.

به گزارش تجارت، بورس‌هاي کالايي در دنيا داراي سابقه طولاني هستند که در ايران نيز بورس کالا با بيش از ۱۵ سال سابقه در حالي پا به عرصه اقتصادي گذاشت که از مهمترين اهداف تاسيس اين بورس ايجاد بازاري قانونمند، شفاف سازي معاملات و قيمت‌ها، حذف واسطه گري‌هاي غيرضروري و مبادله آزاد کالا بين عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان است. پايگاه خبري بازار سرمايه «سنا» در رابطه با اهداف و ماموريت‌هاي بورس کالاي ايران و نقش آن در اقتصاد کشور به گفت و گو با علي صالح آبادي، مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران پرداخته که شرح آن را در ادامه مي‌خوانيد.

  • سنا: چرا بورس کالا در اقتصاد ايران متولد شد؟

بورس کالا به موجب قوانين توسعه‌اي در کشور براي ايجاد شفافيت در بازارهاي کالايي و کشف قيمت مناسب و آزادسازي قيمت محصولات صنعتي و ايجاد رقابت در اين صنايع شکل گرفت. ابتدا بورس فلزات تهران و سپس بورس کشاورزي راه‌اندازي شد؛ اما بورس کالاي کشاورزي حجم معاملات قابل توجهي نداشت در حالي که بورس فلزات بورس فعالي بود و معاملات آن رونق خوبي پيدا کرده بود. از اين رو تصميم گرفته شد تا اين دو بورس با هم ادغام شوند و در سال ۱۳۸۶ به موجب ابلاغ قانون بازار اوراق بهادار، شرکت بورس کالاي ايران فعاليت خود آغاز کرد.

در اين ميان پس از نمايان شدن اثرات واقعي شدن قيمت فلزات براي بخش توليد کشور، در بودجه سال ۱۳۸۶، بندي مبني بر آزادسازي قيمت محصولات پتروشيمي‌قرار گرفت؛ چراکه پيش از اين قيمت‌گذاري اين محصولات دولتي بود. به اين ترتيب آزادسازي قيمت محصولات پتروشيمي‌هم از طريق بورس اتفاق افتاد. يعني در بهمن ماه سال ۸۶ اولين محصولات پتروشيمي‌در بورس کالاي ايران پذيرفته شد و در سال ۸۷ بسياري از محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا پذيرفته شدند و شفافيت قيمت محصولات پتروشيمي‌هم در بستر اين بورس اتفاق افتاد و رقابت و آزادسازي قيمت‌هاي اين کالاها رقم خورد.

به بيان ديگر، اگر صنعت پتروشيمي‌امروز در کشور ما رشد کرده و حجم صادرات قابل توجهي را از آن خود کرده، مرهون آن تصميم است که محصولات پتروشيمي‌در بورس کالاي ايران پذيرفته شدند و قيمت اين محصولات واقعي شد. با واقعي شدن قيمت محصولات صنعت پتروشيمي، طرح‌هاي توسعه‌اي بسياري در اين صنعت شکل گرفت. بخش خصوصي در صنعت پتروشيمي‌فعال شد و شرکت‌هاي فعال در اين حوزه وارد بورس اوراق بهادار شدند و حجم بازار سرمايه ايران بزرگ شد. نهايتا با توسعه اين صنعت شاهد صادرات قابل توجه در اين بخش هستيم که در شرايط تحريم بخش قابل توجهي از ارز کشور را که از جمله درآمد غيرنفتي است، توليدکنندگان اين صنعت تامين مي‌کنند.

  • سنا:در حال حاضر حدود ۱۵ سال از راه‌اندازي نخستين بورس کالايي در کشور ما مي‌گذرد. اما گاهي اوقات مشاهده مي‌کنيم که بورس کالا هنوز در حال اثبات خود در اقتصاد است و مقاومت‌هايي در مسير توسعه اين بورس ديده مي‌شود. به نظر شما ريشه اين مقاومت‌ها چيست؟

بورس کالا با هدف ايجاد شفافيت شکل گرفت و به منظور اينکه رقابت در بازار شکل بگيرد و قيمت‌ها و عرضه و تقاضا شفاف شود. گاهي شاهد هستيم که نرخ ارز يا قيمت‌ها در بازارهاي جهاني نوسان مي‌کند. طبيعتا بايد قيمت کالاها در بورس کالا نيز به موازات نوسانات قيمتي ارز و نرخ‌هاي جهاني تعديل شود تا به شفافيت و فضاي رقابتي خللي وارد نشود. در اين رابطه، يکسري ملاحظاتي وجود دارد که بخشي از اين ملاحظات به حقوق مصرف‌کننده بر مي‌گردد تا براساس اين ملاحظات، مصرف‌کننده در کشور هم با افزايش قيمت کالاي موردنظرش مواجه نشود. يا در زماني که کاهش قيمتي اتفاق مي‌افتد، ملاحظات توليدکننده مطرح مي‌شود. چراکه توليدکننده ممکن است از اين کاهش قيمت‌ها متضرر شود. به طور مثال، دوران‌هايي را شاهد بوديم که عرضه کننده‌ها در مقابل کاهش قيمت مقاومت داشتند. زمانيکه قيمت نفت به ۳۰ دلار کاهش يافت، طبيعتا قيمت فلزات هم در دنيا کاهش پيدا مي‌کرد؛ بنابراين عرضه کننده‌ها در مقابل افت قيمت مقاومت مي‌کردند. در مقابل، زمانيکه قيمت‌ها افزايش مي‌يابد، عرضه کنندگان به افزايش قيمت‌ها علاقه‌مند هستند و در مقابل خريداران نسبت به اين افزايش قيمت از خود مقاومت نشان مي‌دهند. بنابراين بعضي از اين مقاومت‌ها به ملاحظات عرضه‌کننده و توليدکننده، مصرف‌کننده و دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي ذي ربط بر مي‌گردد.

بطوريکه گاهي برخي دستگاه‌هاي دولتي ذي ربط هم در مقابل هر يک از اين شرايط مقاومت دارند. بنابراين زماني که اين شرايط تحت تاثير نوسانات قيمتي به وجود مي‌آيد معمولا به اشتباه مقصر اصلي بورس کالا شناخته مي‌شود. اين در حالي است که در شرايط مختلف بازارها بايد تلاش شود تا همه فعالان صنايع اعم از توليدکننده و مصرف‌کننده و دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي، طبيعت و ذات بازار در افزايش و کاهش قيمت‌ها را بپذيرند. کما اينکه ما در بورس اوراق بهادار هم اين شرايط را داريم؛ در بازار سهام نيز زماني افزايش شاخص‌ها اتفاق مي‌افتد و در زماني ديگر شاهد کاهش قيمت‌ها هستيم. بنابراين متناسب با شرايط اقتصاد کشور و بازارهاي جهاني و تحت تاثير نوسانات نرخ ارز و در نهايت تغييرات سودآوري بنگاه‌ها، طبيعتا شاخص بورس هم نوسان مي‌کند که البته اين نوسانات در بازار سهام و بين سرمايه گذاران بيشتر از بازيگران بورس کالا جا افتاده است که بايد اين فرهنگ عمومي‌و پذيرش نوسان در بورس کالا هم اتفاق بيفتد که البته زمان بر است.

  • سنا:با وجود آنکه بورس کالا براي فاصله گرفتن از اقتصاد دولتي راه‌اندازي شده است چرا بعضا مانند همين چند ماه گذشته شاهد بازگشت نرخ‌هاي دستوري در اقتصاد هستيم؟

البته بايد اين چند ماه گذشته را به عنوان يک دوره استثنايي در نظر گرفت؛ چراکه در اين برهه زماني شاهد نوسانات زيادي در نرخ ارز بوديم که بخش قابل توجهي از آن کاذب بود و پس از مدتي با کاهش مواجه شد. در طول اين مدت، بخشي از اين نوسانات ارز ناشي از تحولات سياسي و اقتصادي بود که توجيه پذير است؛ اما بخش زيادي از اين نوسانات توجيه پذير نبود و دلايل غيراقتصادي داشت و ناشي از هيجانات کاذب ايجاد شده در بازار بود. در آن شرايط بخشي از رشد قيمت‌ها کالاها نيز ناشي از نوسانات کاذب نرخ ارز بود. بنابراين بايد آن دوران را يک دوره خاص و استثنايي تلقي کرد که خوشبختانه از آن عبور کرديم. با اين حال، بورس کالا ابزارهاي متنوعي در اختيار دارد که مي‌تواند در شرايط مناسب و بسته به حجم تقاضا کاربرد داشته باشد و بايد در چنين شرايطي از اين ابزارها بيشتر بهره برد.

پس‌لرزه‌هاي سانحه هواپيماي ۷۳۷ مکس ادامه دارد؛

با نگراني از ايمني هواپيماهاي ۷۳۷، سقوط شديد سهام بوئينگ براي دومين روز متوالي ادامه يافت و شاخص ميانگين صنعتي داوجونز را نيز، پايين کشيد.

به گزارش مهر از رويترز، با نگراني از ايمني هواپيماهاي ۷۳۷، سقوط شديد سهام بوئينگ براي دومين روز متوالي ادامه يافت و شاخص ميانگين صنعتي داوجونز را نيز پايين کشيد.

پس از اينکه موج زمين‌گير کردن هواپيماي ۷۳۷ مکس ۸ بوئينگ در بين کشورهاي بيشتري ادامه پيدا کرد، سهام بوئينگ ۶.۱ درصد ديگر از ارزش خود را از دست داد تا بدترين سقوط دو روزه خود از سال ۲۰۰۹ ميلادي تا کنون را ثبت کند. سقوط بوئينگ باعث شد تا شاخص داوجونز ۹۶.۲۲ واحد يا ۰.۳۸ رصد افت کند و به ۲۵۵۵۴.۶۶ واحد برسد. اين سقوط البته علي‌رغم آن انجام شد که پس از گزارش تورم کمتر از انتظار فدرال‌رزرو در ماه فوريه، دو شاخص ديگر وال‌استريت، رشد کردند؛ به نحوي که اس‌اندپي ۵۰۰ توانست ۰.۳۰ درصد رشد کند و نزدک هم ۰.۴۴ درصد بالا رفت. پس از سقوط هواپيماي ۷۳۷ هواپيمايي اتيوپي که دومين سقوط اين مدل در کمتر از ۶ ماه گذشته بوده است، بسياري از هواپيمايي‌هاي جهان مجوز پرواز بوئينگ ۷۳۷ مکس ۸ را لغو کردند.


سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

از هنگامي‌که انسان توانست محصولي توليد کند و ميزان توليد بيش از مصرفش بود، واگذاري آن محصول براي تامين نيازهايش به روشهاي گوناگون را امتحان کرد که تجارت کالا با کالا و اختراع پول توانست اين مبادلات را تسهيل کند. با اختراع ابزارها و ماشين آلات، انسان توانست ميزان توليد را افزايش دهد و نياز داشت توليداتش را به دورترها بفرستد. با شکل گرفتن کشورها و تعيين مرزهاي جغرافيايي و تعريف واحدهاي پولي و البته توانايي جغرافيايي براي توليد يک محصول خاص، تجارت معنا و مفهوم ... جديدي پيدا کرد. رقابت مفهوم را تغيير داد و لازم بود توليد، کيفيت و قيمت مناسب داشته باشد. در اين رابطه همسايگان در تجارت از اولويت بهتري برخوردار شدند. زيرا هزينه‌هاي حمل ونقل مناسب مي‌شود و البته فرهنگ‌ها به هم نزديک است و در مجموع درک متقابلي در هر دو طرف وجود دارد. اما دخالتهاي بي جا و رفتارهاي استعمارگران باعث مي‌شود تا بين کشورهاي همسايه اختلاف رخ دهد و حتي بسياري از جنگ‌ها بين کشورهاي همسايه رخ داده است. يکي از اين موارد، وجود عراق در همسايگي ايران است. ايران سالها با عراق خصومت داشت و درگيري‌هاي بسياري بين دو کشور رخ داد که بدترين آنها هشت سال جنگ تحميلي بود. اما با رفتن صدام، بار ديگري رابطه دوستي بين دو کشور برقرار شد و هنگامي‌که عراق از سوي داعش مورد تهديد قرار گرفته بود، عراق با حمايت جدي ايران توانست اين عنصر تروريستي را از خاک خودش بيرون براند و همين بر تقويت روابط تاثير بيشتري گذاشت. اگرچه بارها مقامات ايران و عراق سفرهاي متقابلي داشتند اما سفر در عالي‌ترين سطح بين روساي جمهور دو کشور اتفاق افتاد و به دنبال سفر رييس جمهور عراق به ايران، حسن روحاني رييس جمهور کشورمان به عراق سفر کرد. در اين سفر قراردادها و توافق‌هاي خوبي بين دوکشور صورت گرفت به نوعي که ايران مي‌تواند بخش مهمي‌از نيازهاي عراق را تامين کند. البته تجارت مرزي به صورت غير مستقيم صورت گرفته و هنوز نيز ادامه دارد اما نياز به اين است که در سطح کلانتر صورت بگيرد. نکته مهمتر پاسخ منفي عراق به آمريکا در بازي نفتي و تحريم بوده است. اين اتفاق مبارک اثبات مي‌کند که ايران بايد به دنبال استفاده از ظرفيت همسايگان باشد. اکنون در شرق ايران رابطه تجاري خوبي با افغانستان، پاکستان و هند وجود دارد و چابهار ظرفيت خوبي در اين زمينه بوده است. همچنين کشورهاي شمالي ايران نيز در زمينه‌هاي سواپ نفتي و برق سابقه خوبي دارد و ترکيه نيز در اين زمينه سابقه تجارت داشته است. حتي با قطر نيز عملکرد مثبتي داشته ايم. بنابر اين لازم است به جاي آنکه به کشورهاي دوردست نگاه کنيم، به ظرفيت کشورهاي نزديک بينديشيم.

یادداشت
سيدحسين افضلي

سخنگوي کميسيون عمران مجلس

بي شک امروزه با کمبود ناوگان حمل و نقل هوايي رو به رو هستيم و به طور حتم تأمين کمبودها و خريد هواپيما جهت تکميل ناوگان حمل و نقل هوايي در شرايط کنوني بسيار ضروري است.بر اساس گزارش‌ها در شرايط کنوني حدود 22 هزار صندلي هواپيما در کشور وجود دارد که در برخي از ايام سال، مسافر مورد نياز براي اين ميزان صندلي وجود ندارد.شرايط ناوگان حمل و نقل هوايي به گونه‌اي است که پيش از خريد هواپيماهاي جديد بايد نيازسنجي صورت بگيرد تا مشخص شود که آيا خريد تعدادي زيادي هواپيما در ... وضعيت کنوني کشور ضرورتي دارد. از سوي ديگر حجم بالاي فرسودگي ناوگان حمل و نقل هوايي نيز بر معضل افزوده و در شرايط کنوني بخشي از ناوگان فرسوده بايد جايگزين شوند، منتهي مسئله اصلي اين است که آيا هواپيماهاي جديد ايمني و استاندارد کافي براي فعاليت را دارند؟ هواپيماهاي جديد تا چه مدت مي‌توانند در ناوگان هوايي کشور فعاليت داشته باشند. در شرايط کنوني وزارت راه و شهرسازي به دنبال خريد هواپيماهاي دست دوم است، حال اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد که عمر هواپيماهاي خريداري شده نبايد بالا باشد، زيرا اين مسئله در آينده هزينه بسياري را براي تأمين قطعات و تجهيزات ايجاد مي‌کند. در اين رابطه شوراي اقتصاد درباره خريد 28 فروند هواپيما مصوبه داشت که وزارت راه و شهرسازي زمزمه خريد هواپيماهاي دست دوم را مطرح کرد. حال اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد که عمر هواپيماهاي خريداري شده نبايد بالا باشد، زيرا اين مسئله در آينده هزينه بسياري را براي تأمين قطعات و تجهيزات ايجاد مي‌کند. بي شم خريد هواپيماهاي جديد با عمر متوسط يا بالا هيچ توجيه اقتصادي و کارشناسي ندارد و اولويت وزارت راه و شهرسازي در گام نخست خريد هواپيماهاي جديد و نو و در گام بعدي خريد هواپيماهاي دست دوم با عمر پايين باشد. بنابر اين بايد نظارت دقيقي بر روي قراردادهاي خريد هواپيماهاي جديد صورت گيرد و در اين عرصه مجلس شوراي اسلامي‌نيز بسيار دغدغه مند و حساس خواهد بود.