واگذاري زمين براي احداث مسکن
واگذاري زمين براي احداث مسکن
مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن اعلام کرد: تفاهمنامه همکاري واگذاري زمين براي احداث مسکن در حاشيههاي شهر چابهار بين بنياد مسکن انقلاب اسلاميو سازمان ملي زمين و مسکن به امضا ميرسد.به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، علي نبيان در نشست صميمانهاي با خبرنگاران که در محل سازمان برگزار شد
گفت: در اقدام ملي دولت براي احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکوني که برعهده وزارت راه و شهرسازي واقع شده است، سازمان ملي زمين و مسکن در تهيه زمين براي ۲۰۰ هزار واحد مسکوني براي احداث مسکن به بنياد مسکن انقلاب اسلاميو همچنين سازمان بازآفريني شهري ايران همکاري و مشارکت دارد.
کاهش هزينههاي شرکت عمران
معاون وزير راه و شهرسازي با تأکيد براينکه طبق مصوبه جديد، هزينهکرد شرکت عمران براي احداث خدمات روبنايي ديگر معافيت نبوده و به جاي ماليات قطعي تلقي ميشود گفت: بدون شک با اين اقدام دست ما براي هزينه در اين حوزه بازتر ميشود
حبيباله طاهرخاني در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي افزود: هزينهکرد شرکت عمران شهرهاي جديد براي ساخت خدمات روبنايي در اين مناطق در چند سال گذشته نيز به حساب ماليات قطعي اين شرکت محسوب شده و جزو قوانين رايج بود اما پس از مدتي با تصويب قوانين جديد اين قانون لغو و از جمله معافيتهاي شرکت اعلام شد.
معرفي ضامن با فيش حقوقي منتفي ميشود
مدير امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن گفت: اگر متقاضيان دريافت تسهيلات مسکن، فيش حقوقي يا حکم کارگزيني ارائه کنند، نيازي به معرفي ضامن براي دريافت تسهيلات ندارند.
به نقل از بانک عامل مسکن، محمد حسن مرادي اعلام کرد: بسياري از متقاضيان در ارتباط با نحوه احراز توانايي مالي سوالاتي مطرح ميکنند که لازم است در اين زمينه مسئولان مربوطه و به خصوص همکاران ما در شعب اين بانک شفافسازي لازم را به منظور تنوير افکار عموميانجام دهند.وي گفت: در اين ميان موضوع نياز يا عدم نياز به معرفي ضامن به يکي از پرسشهاي اساسي تبديل شده است.
خدمات رساني ويژه به مسافران دريايي هرمزگان
با آغاز طرح نوروزي ۹۸
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان از تدابير اين اداره کل به منظور افزايش ضريب ايمني دريانوردي ناوگان پايتخت گردشگري دريايي ايران و استقرار دو پايگاه دريايي چند منظوره در آبهاي قشم و کيش خبر داد و گفت: شناور فرماندهي در صحنه طرح نوروزي ۹۸ براي نخستين بار در آبهاي جزيره کيش مستقر شده است.مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان از تدابير اين اداره کل به منظور افزايش ضريب ايمني دريانوردي ناوگان پايتخت گردشگري دريايي ايران و استقرار دو پايگاه دريايي چند منظوره در آبهاي قشم و کيش خبر داد و گفت: شناور فرماندهي در صحنه طرح نوروزي ۹۸ براي نخستين بار در آبهاي جزيره کيش مستقر شده است.اله مراد عفيفي پور با بيان اينکه طرح نوروزي ۹۸ سفرهاي دريايي ديروز(شنبه ۲۵ اسفند) آغاز شد، به تشريح اقدامات صورت گرفته به منظور افزايش ضريب ايمني دريانوردي ناوگان گردشگري دريايي هرمزگان پرداخت و اظهار داشت: پيگيري اجراي پروژه آبنگاري و لايروبي کانال دريايي بندرگاه جزيره تاريخي هرمز و احداث ۱۴ دستگاه بيکن(علائم کمک ناوبري ثابت براي نصب در سواحل يا آبهاي کم عمق) در بنادر شرق، غرب و جزاير استان از ابتداي سال ۹۷ در دستور کار معاونت دريايي اين اداره کل قرار گرفت.
طرح نوروزي سفرهاي جادهاي ۹۸ آغاز شد
راهداري طرح سفرهاي نوروزي ۹۸ سازمان راهداري و حملونقل جادهاي از روز شنبه مورخ ۲۵ اسفندماه ۹۷ تا روز شنبه مورخ ۱۷ فروردين ماه ۹۸ به مدت ۲۲ روز اجرا ميشود.به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي طرح نوروزي سفرهاي جادهاي ۹۸ از روز شنبه مورخ ۲۵ اسفندماه ۹۷ لغايت روز شنبه مورخ ۱۷ فروردين ماه ۹۸ به مدت ۲۲ روز اجرا ميشود و اصليترين هدف سازمان دستيابي به رضايتمندي حداكثري كاربران و مسافرين جادهاي با بهبود ايمني و ارتقاي سطح خدمات سفرها است. بر اساس پيشبينيهاي سازمان راهداري و حملونقل جادهاي ترددها در نوروز ۹۸ نسبت به تعطيلات نوروز سال گذشته رشد ۸ تا ۱۰ درصدي خواهد داشت و ترددها در هفته دوم نسبت به هفته اول تعطيلات، همزمان با موج بازگشتي سفرها و تمركز سفرها بازگشتي در روزهاي يك شنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ فروردين و بخش عمده آنها در روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۱۴، ۱۵و ۱۶ فروردين بيشتر باشد و ادامه موج بازگشتي سفرها تا روز شنبه ۱۷ فروردين ادامه يابد.
تجلي عملکرد راه آهن در بخش مسافري
مير حسن موسوي معاون مسافري راه آهن با بيان اينکه در ايام نوروز، بخش مسافري به ويتريني ويژه براي راه آهن مبدل ميشود، گفت: خروجي کار همه همکاران صنعت ريلي، در بخش مسافري ديده ميشود و مورد قضاوت مردم و دولت قرار ميگيرد .به نقل از روابط عموميراه آهن جمهوري ايران، ميرحسن موسوي در همايش روساي قطار که در سالن غدير ساختمان مرکزي راه آهن برگزار شد، با اشاره به اينکه روساي قطار، سفيران و نماينده تماميکارکنان شاغل در راه آهن محسوب ميشوند، افزود: وظيفه خطيري بر دوش روساي قطار قرار دارد که عملکرد راه آهن را در اعمال و رفتار نشان ميدهد و اين امر توجه بيشتري را به نحوه تعامل و خدمت رساني به مردم ميطلبد.
گروه راه و مسکن: مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان گفت: امکان پهلوگيري هر نوع کشتي بزرگ در چابهار فراهم شد.
به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري فارس، بهروز آقايي در جمع خبرنگاران اعزاميبه چابهار اعلام کرد: در سال جاري هزار ميليارد تومان سرمايهگذاري داخلي و خارجي در بندر چابهار جذب شده است که ۱۷ مورد قرارداد شرکتهاي ايراني و ۲ مورد قرارداد از کشورهاي استراليا و سوئد به زودي منعقد ميشود.وي افزود: چابهار بهترين مسير براي ترانزيت کالاهاي هندي به مقصد افغانستان است و تاکنون طي تفاهمنامهاي که ۳ جلسه آن در افغانستان، يک جلسه در هند و يک جلسه در تهران برگزار شده و تفاهمنامه سهجانبه براي ترانزيت کالاهاي هندي از طريق چابهار به مقصد افغانستان منعقد شده است.مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان گفت: امسال ۹ فروند کشتي بزرگ کالاي ترانزيتي از هندوستان به مقصد افغانستان و از طريق بندر چابهار تخليه و بارگيري شده است که در اولين مورد محموله اين کشتيها مورد استقبال رئيسجمهور افغانستان و در ايران مورد استقبال معاون وزير خارجه قرار گرفت.به گفته آقايي در آذرماه سال ۹۶ که تجهيزات جديد بندري و تخليه و بارگيري توسط رئيسجمهور افتتاح شد، هماکنون امکان تخليه ۸.۵ ميليون تن بار را پيدا کرده است و اگر پسکرانهها و جادههاي مواصلاتي و راهآهن درست شود، اين رقم ميتواند به ۱۵ ميليون تن در سال افزايش يابد. وي افزود: امسال ۱۵۰ هيأت خارجي از چابهار بازديد کردند و ۶۵ درخواست سرمايهگذاري ارائه شد که ۱۹ قرارداد در حال انعقاد است.به گفته وي ۸۳ درصد تجارت کالاهاي نفتي از طريق چابهار رشد کرده و کالاهاي غيرنفتي ۳۹ درصد، تجارت کانتينري ۵۰ درصد و عمليات تخليه و بارگيري ۵۷ درصد رشد داشته است.وي با اشاره به واردات ۵۰ هزار راس گوسفند به وسيله کشتي به بندر چابهار گفت: اين گوسفندها از روماني به چابهار آورده شده و براي تنظيم بازار و تأمين گوشت وارد اين بندر شده است.به گفته آقايي بندر چابهار امروز رتبه چهارم بندر کانتينري کشور را دارد و رشد واردات کالاهاي اساسي به اين بندر ۵۰ درصد بوده است.مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان همچنين از ايجاد خط کشتيراني بين بندر چابهار و بنادر بمبئي، موندرا و کاندلا در هند به وسيله سه خط کشتيراني خبر داد و گفت: هر دو هفته يک سفر منظم دريايي بين ايران و هند انجام ميشود. همچنين تاکنون ۴۰ مورد عمليات نجات ماهيگيران از طريق بندر چابهار انجام شده است.وي همچنين از انعقاد يک قرارداد اپراتوري در بندر چابهار با طرف هندي خبر داد و گفت: اين قرارداد براي عمليات تخليه و بارگيري با روش سرمايهگذاري bot يعني ساخت، بهرهبرداري و واگذاري طبق قرارداد ۱۰ ساله بسته شده که سرمايهگذار هندي ۸۵ ميليون دلار در اين بندر سرمايهگذاري ميکند و طي ۱۰ سال به صورت ۵۰-۵۰ درآمدهاي اين بندر را به خود اختصاص ميدهد و پس از آن تجهيزات بهکارگرفته شده را به ايران واگذار ميکند.
به گفته آقايي ۱۶.۵ ميليون تن کالاي هنديها که به مقصد افغانستان و کشورهاي مشترکالمنافع بارگيري ميشود را ميخواهيم از طريق بندر چابهار جذب شود که در اين راستا امسال ۹ فروند کشتي بزرگ هندي حامل کالاي ترانزيتي به مقصد افغانستان در چابهار تخليه و بارگيري شد و به اين وسيله ۴۷۳۰ کانتينر کالا از طريق خاک ايران به افغانستان ترانزيت شد.
به گفته مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان براي جابجايي اين کالاها فقط ۵ ميليارد تومان گردش مالي رستورانهاي استان سيستان و بلوچستان افزايش پيدا کرد و به ازاي هر کانتينر ۵۵۰ دلار عايدي دريايي و ۸۰۰ دلار عوارض مرزي و در مجموع براي هر کانتينر ۱۸۶۰ دلار عايدي براي کشور ايجاد شده است.
وي همچنين از راهاندازي پايانه مسافري دريايي شهيد کلانتري چابهار خبر داد که اين ترمينال در مساحت ۴۰۰۰ مترمربع با تجهيزات راهاندازي شده و مسافران دريايي بين چابهار و بندر مسقط در کشور عمان راهاندازي ميشود و طبق آمار حدود ۸۰۰ هزار از بلوچهاي سيستان در عمان زندگي ميکنند.
آقايي عنوان کرد: اوايل سال آينده خط دريايي بين چابهار و بندر مسقط در عمان که فاصله ۳.۵ ساعت مسافرت دريايي يعني ۱۵۰ مايل يا حدود ۲۹۰ کيلومتر فاصله دارد برقرار ميشود.
مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان در مورد اينکه چرا چابهار از تحريمها آمريکا معاف شده است، گفت: به خاطر اينکه هند و افغانستان کشورهاي متحد آمريکا هستند، براي تأمين کالاهاي موردنياز افغانستان از طريق هند به ناچار بندر چابهار از تحريمهاي ظالمانه آمريکا معاف شده و اين فرصت بسيار خوبي براي رونق گرفتن ترانزيت و تجارت از طريق چابهار است.
وي تأکيد کرد: کالاهايي که به مقصد افغانستان از طريق هند بارگيري ميشود به ناچار در چابهار تخليه و بارگيري ميشود که اين باعث رونق بندر ميشود و امروز چابهار آماده است هر نوع کشتي با هر اندازهاي را پذيرش کند.
آقايي افزود: تا امروز ۳۷۰۰ کانتينر از طريق کشتيهاي بزرگ وارد چابهار شده و کشتيهايي که با عمق ۱۷ متر در داخل آب قرار دارند به راحتي ميتوانند در چابهار پهلو بگيرند.
مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان همچنين با اشاره به نصب تجهيزات جديد مکنده غلات در چابهار گفت: با اين تجهيزات ميتوان در هر ساعت ۶۰۰ تن غلات از کشتي تخليه کرد که توسط ۸ دستگاه مکنده انجام ميشود و کشتيهايي که قبلا ۲۰ روزه تخليه ميشدند، امروز ظرف سه روز با اين دستگاهها تخليه ميشوند.
وي همچنين در مورد ايجاد انبار و سيلو گفت: دو شرکت متقاضي براي احداث ۱۵۰ هزار تن انبار و سيلو هر کدام با سرمايهگذاري ۱۲۰ ميليارد تومان آماده سرمايهگذاري در چابهار هستند و ظرف يک سال و نيم آينده اين انبارها به بهرهبرداري ميرسد.
آقايي همچنين درمورد خطوط ريلي گفت: از چابهار تا زاهدان ۶۱۰ کيلومتر است که خطوط ريلي آن ۳۷ درصد پيشرفت دارد و در ۸ قطعه در حال احداث است که اگر اعتبارات به اندازه کافي بدهند تا دو سال آينده ريل قطار به چابهار ميرسد.
مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان در مورد قاچاق در چابهار گفت: کاميونهايي که با مجوز گمرک تردد ميکنند، به هيچ وجه امکان قاچاق کالا ندارند و در سواحل و بندر چابهار قاچاق کالا اتفاق نميافتد.وي همچنين با بيان اينکه ايران بهترين روابط را با کشور عمان دارد، گفت: به زودي بحث خواهرخواندگي بين دو بندر چابهار و مسقط انجام ميشود. همچنين بحث توريستدرماني به خاطر اينکه عمانيها نياز به خدمات درماني تخصصي در ايران دارند نيز پيگيري ميشود.آقايي با بيان اينکه ۳ ميليارد تن مواد معدني در پسکرانه چابهار وجود دارد، اضافه کرد: همچنين ۲ ميليارد تن مواد معدني خالص در افغانستان نيز وجود دارد که بهترين مسير براي تجارت اين مواد از طريق بندر چابهار است و ما ميتوانيم در سال ۲۵ ميليون تن صادرات مواد معدني ايران و افغانستان را به کشورهاي دنيا انجام دهيم.مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان اظهار داشت: همه بايد سفير رونق چابهار باشيم و همانگونه که شعار متوليان جبلعلي دبي اين بود که گدايي کالا و بار انجام ميدهيم، ما هم بايد براي رونق چابهار خود را کوچک کنيم و کالا و بار به اين بندر جذب کنيم.به گفته وي اگر بندر چابهار رونق بگيرد فقر و محروميتزدايي از استان سيستان ميرود و در حال حاضر با زيرساختهاي کنوني تا ۵ ميليون تن کالا ميتوانيم از مسير چابهار به کشور منتقل کنيم و تا دو سال آينده خطوط آزادراه و مسير ريلي به چابهار ميرسد.