نخست‌وزير: قانون مالکيت اسلحه بايد تغيير کند

گروه بین‌الملل: عامل حمله مرگبار به دو مسجد در نيوزيلند در برابر دادگاه حاضر و در خصوص اتهام قتل تفهيم اتهام شد. اين در حالي است که در پي کشته شدن حدود ۵۰ نمازگزار و زخمي‌شدن بيش از ۴۰ تن ديگر در دو مسجد کرايست‌چرچ نخست وزير نيوزيلند اعلام کرد، مقامات در قانون مالکيت حمل سلاح بازنگري خواهند کرد. وي تاکيد کرد، تحقيقاتي روي فعاليت‌هاي راست‌گرايي افراطي آغاز شده است.

به گزارش سايت شبکه الجزيره، دادگاه کرايست‌چرچ در جريان محاکمه برنتون تارانت به دليل حساسيت‌هاي امنيتي اين پرونده به روي عموم مردم بسته شد.

برنتون تارانت، مرد ۲۸ ساله استراليايي به عنوان مظنون اصلي حمله به دو مسجد در شهر کرايست‌چرچ براي نخستين بار به دادگاه برده و در حضور قاضي تفهيم اتهام شد.

اين مربي سابق بدن‌سازي و فعال راست‌گرا به صورت دست بسته و با لباس سفيد که زندانيان مي‌پوشند، در برابر دادگاه حاضر شد. او هيچ درخواستي براي آزادي به قيد ضمانت نداشت. برنتون تارانت قرار است براي بار دوم روز پنجم آوريل (۲۰ روز ديگر) به دادگاه برده شود. او تا آن زمان در زندان خواهد بود. او تا آن زمان در بازداشت خواهد بود.

مايک بوش،‌ رئيس پليس نيوزيلند مي‌گويد، اين مرد که در حال حاضر با اتهام قتل روبه‌رو است با اتهامات ديگر نيز روبه‌رو خواهد شد.

وي افزود: اين اتهامات در سريع‌ترين زمان ممکن اعلام خواهند شد. دو نفر ديگر هم به همراه برنتون تارانت بازداشت شده‌اند که هويت آنها هنوز معلوم نشده اما پليس مي‌گويد هيچ کدام از آنها سابقه کيفري و قضايي نداشته‌اند.

بوش تاکيد کرد: تحقيقات ما هنوز در مراحل اوليه است و ما براي شناسايي همدستان ديگر اين قتل‌عام به طور دقيق تحقيق خواهيم کرد. هيچ خطري در منطقه وجود ندارد البته شهروندان بايد هوشيارتر باشند.

وي افزود: دو تن از زخمي‌هاي اين حمله حال‌شان وخيم است که يکي از آنها کودک چهار ساله است. در جريان اين حمله که ظهر روز جمعه روي داد ۴۹ نمازگزار کشته و دهها نفر ديگر زخمي‌شدند.

حمله دقيقا کمي‌بعد از نماز ظهر جمعه آغاز شد و آن طور که مهاجم اظهار کرده دو سالي به دنبال برنامه‌ريزي براي چنين حمله‌اي بوده هر چند تنها ظرف چند ماه گذشته اين دو مسجد در شهر کرايست‌چرچ را به عنوان هدف خود انتخاب کرده است.

جسيندا آردرن، نخست‌وزير نيوزيلند گفته بود که مهاجم پنج سلاح داشته و به طور قانوني مجوز حمل اسلحه داشته است.

خانم آردرن وعده داد که قوانين مالکيت اسلحه در کشورش را اصلاح کند. از سوي ديگر، جاسيندا آردرن امروز جزئيات جديدي از اهداف مظنون اصلي تيراندازي به نمازگزاران دو مسجد در روز جمعه فاش کرد. او گفت، فرد جاني اگر پليس او را بازداشت نمي‌کرد قصد داشته به حملاتش ادامه دهد.

نخست وزير نيوزيلند به خبرنگاران گفت: او دو قبضه سلاح ديگر در خودرواش داشت و قصد داشته به حملاتش ادامه دهد.

وي اظهار کرد، قوانين مالکيت اسلحه پس از اين حمله تروريستي بايد تغيير کنند. اين مقام خاطرنشان کرد: عامل حمله به دو مسجد کرايست‌چرچ براي مقامات شناخته شده نبود و هيچ اطلاعات قبلي درباره اين حمله در دست نبود.

برگزاري مراسم خاکسپاري برخي قربانيان که اکثرا در خارج متولد شده‌اند،‌ انجام شد. نيوزيلند عموما يک کشور پذيراي مهاجران و آوارگان است و سال گذشته ميلادي نخست وزير اين کشور اعلام کرده بود، کشورش ميزان پذيرش آوارگان را از ۱۰۰۰ مورد به ۱۵۰۰ مورد از ابتداي سال ۲۰۲۰ افزايش خواهد داد.

با نزديک شدن به ايام نوروز برنامه‌ريزي براي سفرهاي داخلي و خارجي افزايش يافته و بسياري از افراد حداقل بخشي از اين مدت را در سفر به سر مي‌برند؛ حال آن‌که تعطيلات نوروز زمان بسيار خوبي براي سارقان است تا بتوانند از خالي بودن منازل مسکوني براي سرقت از آن استفاده کنند.

از همين رو، صندوق‌هاي امانات بانکي در آستانه تعطيلات نوروزي همواره طرفداران بيشتري پيدا مي‌کند؛ هرچند که بانک‌ها در زمان‌هاي ديگر سال نيز صندوق‌هاي امانات خود را در اختيار مشتريان قرار مي‌دهند، اما تقاضا در پايان سال افزايش قابل توجهي پيدا مي‌کند؛ به طوريکه بسياري از بانک‌ها دو هفته پيش از عيد ديگر صندوق خالي براي ارائه به مشتري ندارند.

صندوق‌هاي امانات بانک‌ها محل‌هاي بسيار خوبي براي نگهداري از اشياي قيمتي است که مي‌تواند در داخل خانه در معرض خطر قرار گيرد و به همين دليل، صندوق امانات بانکي محل بسيار خوبي براي اين اشيا مي‌شود تا مردم بتوانند تا هر زماني که مي‌خواهند، اشياي خود را در آن‌ها نگهداري کنند.

صندوق‌هاي امانات بانکي که در آستانه تعطيلات نوروز مشتريان بيشتري پيدا مي‌کنند، شرايط و اجاره‌بهاي آنها از سوي بانک‌هاي مختلف، متفاوت است. اما به طور کلي اجاره بهاي سالانه براي صندوق‌هاي کوچک از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، صندوق‌هاي متوسط از ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و صندوق‌هاي بزرگ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و اجاره‌بهاي سالانه يکي از صندوق‌هاي امانات خيلي بزرگ بيش از ۶۵ ميليون تومان و وديعه‌اي بالغ بر ۵۲۶ ميليون تومان دارد.

استفاده از اين صندوق‌ها نيز شرايطي دارد و افراد در صورتي که اين شرايط را داشته باشند، مي‌توانند از صندوق امانات بانکي استفاده کنند

براساس گزارش شبکه ESPN ستاره پرتغالي يوونتوس مشهور‌ترين ورزشکار حال حاضر جهان است.

شبکه ESPN آمريکا در گزارشي فهرست مشهورترين ورزشکاران حال حاضر جهان را منتشر کرد.

بر اساس اين گزارش کريستيانو رونالدو، مهاجم پرتغالي يوونتوس در صدر قرار دارد و مشهور‌ترين ورزشکار حال حاضر جهان است.

اين مهاجم پرتغالي با رئال مادريد روزهاي درخشاني را رقم زد و چهار قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

کريستيانو رونالدو در يوونتوس هم به درخشش خود ادامه مي‌دهد و انگيزه زيادي براي قهرمان کردن اين تيم در ليگ قهرمانان دارد.

بعد از رونالدو، لبرون جيمز، ستاره ليکرز در رده دوم و ليونل مسي هم در جايگاه سوم جاي دارد.

نيمار، ستاره پاري سن ژرمن و مکگرگور، بوکسور ايرلندي هم به ترتيب در رده‌هاي چهارم و پنجم اين فهرست جاي دارند.

رئيس جمهور آمريکا نخستين وتوي خود را صادر کرده و راي کنگره براي لغو وضعيت فوق‌العاده اعلام شده از سوي وي درخصوص تامين بودجه ساخت ديوار مرزي با مکزيک را رد کرد. به گزارش نيويورک تايمز، دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا به خبرنگاران در دفتر رياست جمهوري گفت: امروز من اين قطعنامه را وتو مي‌کنم. کنگره اين آزادي و اختيار را دارد که اين قطعنامه را تصويب کند و من اين وظيفه را دارم که آن را رد کنم. ترامپ اين قطعنامه را "خطرناک"، "بي‌ملاحظه" و "راي عليه واقعيت" خواند. در مراسم وتو، مايک پنس، معاون رئيس جمهور، ويليلم بار، دادستان کل و کريستين نيلسن، وزير امنيت داخلي در کنار ترامپ حضور داشتند. ويليام بار گفت: دستور رئيس جمهور براي وضعيت فوق‌العاده کاملا قانوني بوده و بر مبناي قانون صادر شده بود. اين وتو باعث مي‌شود که اين قطعنامه مجددا به کنگره بازگردد که بدون شک راي کافي براي لغو و ابطال را به دست نخواهد آورد. اين بدان معناست که دستور ترامپ براي حالت فوق‌العاده سر جاي خود باقي مي‌ماند. پس از آنکه کنگره آمريکا با ارائه پول مورد نياز براي ساخت ديوار مرزي به ترامپ مخالفت کرد.

رئيس پليس فتاي تهران نسبت به آموزش ساخت مواد محترقه در فضاي مجازي و خطرات جبران‌ناپذير آن هشدار داد. سرهنگ تورج کاظمي‌با اشاره به فرارسيدن چهارشنبه‌سوري اظهار کرد: در آستانه چهارشنبه سوري هستيم، بنابراين جوانان بايد در برابر تبليغات فضاي مجازي درباره نحوه ساخت مواد محترقه آگاه باشند، اين دستورات جامع نيست و به دليل سر و کار داشتن با مواد آتش‌زا و خطرناک مي‌تواند باعث بروز حوادث جبران ناپذيري شوند. وي در ادامه با اشاره انجام خريدهاي عيد از طريق فضاي مجازي، اظهار کرد:هموطنان بايد دقت داشته باشند که در صورت انجام خريدهاي شب عيد خود از طريق فضاي مجازي، از سايت‌هاي معتبر و داراي نماد اعتماد بهره گيرند و تا حد امکان سعي کنند پس از دريافت کالا و خدمات درخواستي وجه را به صورت نقد پرداخت کنند. در مواردي مشاهده شده که وجه کالا به صورت آنلاين پرداخت شده اما کالا ارسال نشده، يا اينکه به صورت معيوب يا ناقص ارسال شده است. رئيس پليس فتا تهران همچنين گفت: شهروندان براي جلوگيري از اينکه در دام سايت‌هاي جعلي بيفتند، قبل از انجام خريد اينترنتي از سابقه‌ سايت آگاه شوند تا حتما سابقه خريد و فروش داشته باشند.

یورونیوز به بررسی احتمالات پیش روی انگلیس پرداخت؛
ماجراي خروج انگليس از اتحاديه اروپا کم کم دارد به جنجالي بزرگ با تاثيرهاي منفي در بريتانيا تبديل مي‌شود. در همين راستا روز گذشته يورونيوز در گزارشي به بررسي احتمالات پيش‌روي موضوع خروج انگليس از اتحاديه اروپا (برگزيت) پرداخت.

اين رسانه گزارش داد؛ مجلس عوام انگليس روز پنجشنبه ۱۴ مارس زمان خروج از اتحاديه اروپا را سه ماه به تعويق انداخت. همزمان طرح برگزاري مجدد همه‌پرسي براي خروج انگليس از اتحاديه اروپا با مخالفت قاطع نمايندگان روبه‌رو شد.

با توجه به اينکه قرار بود مطابق برنامه، روند برگزيت تا ۱۵ روز ديگر، يعني ۲۹ مارس، به پايان برسد چه احتمالاتي براي مرحله بعد مي‌توان متصور بود؟

*تعويق برگزيت:

اين گزينه محتمل‌ترين اتفاق پيش‌رو است. در واقع با رأي پارلمان، دولت محافظه‌کار ترزا مي‌بايد طبق ماده ۵۰ از اتحاديه اروپا بخواهد تا روند خروج اين کشور را به تعويق بياندازد. اين تعويق مي‌تواند کوتاه‌مدت يا بلندمدت باشد اما در هر صورت موافقت با چنين درخواستي به راي تمامي‌کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بستگي دارد.

حالا توپ در زمين اتحاديه اروپاست که بايد براي پاسخ به درخواست ترزا مي‌تصميم بگيرد. در شرايطي که راي منفي يک عضو مي‌تواند چنين توافقي را وتو کند، دونالد توسک، رئيس شوراي اروپا در توييتي از ۲۷ کشور عضو خواسته است با بلندنظري به طرح تعويق فکر کنند و در صورتيکه انگليس (در جلسه هفته آينده با سران اتحاديه) چنين تاخيري را در چارچوب راهبرد خود براي خروج از اتحاديه ضروري ببيند با آن موافقت کنند.

*توافق ترزا مي‌براي بار سوم:

دولت ترزا مي‌بايد طرح تعويق خروج را به راي نمايندگان بگذارد. اين در حالي است که دو طرح قبلي نخست وزير در جلب راي نمايندگان ناموفق مانده است به نحوي که شکست طرح اول يکي از بزرگ‌ترين شکست‌هاي تاريخ دولت در انگليس خوانده مي‌شود.

اکنون ترزا مي‌نه تنها بايد نمايندگان حزب مخالف (کارگر) را به موافقت با طرح قانع کند، که نمايندگان هم‌حزبي‌اش را نيز مي‌بايست به دادن راي مثبت مجاب سازد آن هم در شرايطي که شماري از آنان از مخالفان سرسخت او به حساب مي‌آيند.

اگر نمايندگان با طرح تعويق کوتاه‌مدت و سه‌ماهه مي‌مخالفت کنند، ناچار بايد طرح تعويق بلندمدت را بپذيرند. اما اگر با طرح تعويق کوتاه مدت مي‌موافقت کنند، بدين معني است که تا ۳۰ ژوئن به نخست وزير مهلت داده‌اند تا مادامي‌که اتحاديه اروپا طرح را تاييد کند براي ادامه مسير چاره‌اي بيانديشد.

*سناريوي خروج بدون توافق:

علي‌رغم راي مخالف مجلس به ترک بدون توافق اتحاديه اروپا، اين گزينه همچنان تا زمان رسيدن به توافق يا لغو ماده ۵۰ يکي از احتمالات باقي خواهد ماند. هرچند احتمال آن با توجه به ديگر گزينه‌ها، دستکم در مقطع زماني فعلي، کمتر است