دادستان تهران از رصد مستمر متخلفان اقتصادی خبر داد؛

دادستان تهران با تاکيد بر اينکه فروش اقلام اساسي مثل گوشت و مرغ و لبنيات مازاد بر قيمت‌هاي مصوب اگر به نحو کلان و انبوه باشد اخلال در نظام اقتصادي محسوب مي‌شود با اشاره به تشکيل کميته مقابله با گرانفروشي گفت: در بخش نظارت به دستگاه‌ها کمک زيادي از سوي قوه قضاييه صورت گرفت و بايد در مقابل اجراي تصميمات محکم ايستاد. به گزارش ميزان، عباس جعفري دولت آبادي در پاسخ به سئوالي در مورد محکوميت يکي از نمايندگان مجلس گفت: دادستاني تهران گزارش مبسوطي براي هيات نظارت مجلس ارسال کرد. پرونده جديد اين فرد به دادگاه رفت و دادگاه در يک بخشي نپذيرفت و در بخشي پذيرفت ولي چون مرتبط با مسايل اخلاقي است و قطعي نيست و قابل اعتراض است اعلام آن اشکال دارد. دادستان تهران ادامه داد: گزارش پرونده فعلي و پرونده‌هاي سابق را براي هيات نظارت مجلس ارسال کرديم و بايد صبر کنيم تا حکم قطعي شود.وي در پاسخ به سئوالي مبني براينکه مصونيتي که نمايندگان مجلس دارند آيا مانع از اجراي حکم در مورد اين فرد خواهد شد، گفت: اساسا همه افراد در برابر قانون مساوي هستند ولي قانون اساسي در مورد نمايندگان مجلس هنگام ايراد نطق‌هاي در مجلس و راي دادن به اقدامات مصونيت قائل شده و نمي‌توانيم کسي را براي رايي که داده است تعقيب کنيم اما در مورد اينکه جرمي‌مرتکب شود هيچ مصونيتي وجود ندارد کمااينکه در مورد اخير هم دادگاه به قضيه ورود کرد.

وي با اشاره به استقرار کشيک نوروزي در ايام نوروز، آخرين وضعيت پرونده‌هاي رسيدگي شده در شعب ويژه را تشريح کرد و ادامه داد: امروز اين شعب ويژه باعث شده که اقدامات بسيار خوبي ارائه کنيم و در اين هشت ماهه گذشته، ١٨١ نفر بازداشتى داشتيم، ٨٤٩ نفر ممنوع الخروج شدند، ٢٤٤ فقره کيفرخواست صادر شده است.

وى ادامه داد: در حوزه کاغذ پنج پرونده، در مورد خودرو ٢٤ پرونده، در تلفن همراه ٤٢ پرونده، در پتروشيمى ٤٢ پرونده، گوشت هفت پرونده و در سکه سه پرونده و همچنين تعدادي پرونده نيز در حوزه ارز تشکيل شده که جمع آن‌ها ۵۶۳ مورد است.

دادستان تهران در خصوص تعداد بازداشتى‌ها در پرونده‌هاى مذکور گفت: در خصوص گوشت چهار نفر، در خصوص ارز ٢٩ نفر، در پتروشيمى ١٨ نفر، در لاستيک چهار نفر که در مجموع 1850 نفر در اين هشت ماه به دادستاني احضار شدند.

وي خاطرنشان کرد: تا امروز احکام 150 نفر اجرا شده است. جعفري دولت آبادي در رابطه با آخرين وضعيت پرونده حادثه دانشگاه علوم تحقيقات بيان داشت: اين پرونده منجر به صدور کيفرخواست شده است و بايد منتظر راي دادگاه باشيم و چون هنوز در مرحله اتهام است از اعلام اسامي‌متهمان معذور هستيم.


رئيس‌جمهور در حاشیه مراسم افتتاح 4 فاز پارس جنوبی مشکلات دولت را تشریح کرد؛

گروه سیاسی: رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه تورم امسال ما بيش از بيست درصد بوده اما توان ما براي افزايش حقوق و دستمزد بيش از اين نبوده گفت: اميدواريم در سال آينده با کمک هم شرايط مطمئن‌تري براي مردم ايجاد کنيم که خيالشان از لحاظ قيمت ارز و کالا و مطمئن باشد.

به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در جمع مردم بوشهر گفت: لازم مي‌دانم در آغاز از ملت بزرگ ايران تشکر و سپاسگذاري کنم به دليل اينکه در اين سالي که توام با مشکلات و سختي‌هاي اقتصادي بود مردم در همه مراسم‌هاي باشکوه انقلابي، ديني و مذهبي اجتماعشان و حضورشان را به رخ جهانيان کشيدند و به دشمنان ما اعلام کردند که ممکن است سختي‌ها و مشکلاتي را به وجود بياوريد اما نخواهيد توانست ملت بزرگ ايران را در برابر خودتان تسليم کنيد. اين ملت شجاع و مقاوم در برابر همه توطئه‌هاي شما بوده و خواهد بود.

رييس‌جمهور گفت: همه ما مي‌دانيم که دشمنان ما در يک سال گذشته تمام توان خودشان را براي فشار بر زندگي مردم وارد آوردند و اميد آنها اين بود که مردم را از مسيرشان، انقلابشان، نظامشان و اعتقاداتشان جدا کنند اما مردم ما سختي‌هاي زندگي را پذيرفتند و به دشمنان اين سرزمين با صداي بلند پاسخ منفي دادند و دولت در اين شرايط سخت با همه توان در کنار ملت خواهد بود.

وي ادامه داد: ما به حول و قوه الهي و با همه امکانات به کمک مردمي‌که سختي‌هاي بيشتري را امروز تحمل مي‌کنند، مردمي‌که داراي درآمد ثابت هستند امروز سخت‌ترين مشکلات را خواهند داشت. آنهايي که درآمدشان متغير است خودشان را با شرايط تطبيق مي‌دهند براي همين در بودجه سال آينده که تقديم مجلس کرديم براي آنهايي که درآمد ثابت دارند و براي همه کارمندان چه آنهايي که مشغول کار هستند و چه بازنشستگان که در مجموع حدود ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر هستند و براي همه کارگران که آنها هم حدود ۱۴ مليون نفر هستند تلاش کرديم که بتوانيم حقوق و مستمري‌شان را افزايش دهيم در همين زمينه سعي کرديم براي کارمندان حدود ۲۰ درصد و براي کارگران بيش از ۲۰ درصد براي سال آينده افزايش قائل باشيم.

وي افزود: البته اين ۲۰ درصد کارمندان را با فرمول خاصي مجلس تبديل به قانون کرده که براساس همان قانون عمل خواهيم کرد و در شوراي کار اين هفته حقوق کارگران نيز تصويب خواهد شد.

وي ادامه داد: همه تلاش خود را به کار گرفته و مي‌گيريم امسال مردم در مقاطعي مشکل داشتند و دارند به دولت موکدا توصيه کردم همه توان دولت و مسئولان سراسر کشور به گونه‌اي باشد شب عيد مردم بتوانند تا حدي حس راحتي کنند از خدا بخواهيم سال بعد شرايط بهتري داشته باشيم.اولين حمايت از افرادي است که داراي حقوق ثابت‌اند دومين حمايت از اقشاري است که در فشار هستند.

روحاني يادآور شد: در سه سال اخير مستمري افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي که ۱۱ ميليون نفرند را به بيش از ۴ برابر افزايش داديم اما باز هم مي‌دانيم در سختي هستند .

رئيس‌جمهور با بيان اينکه در زمينه توليد در اين کشور با حمايت دولت و بانک‌ها شرايطي فراهم کنيم تا محصولات زراعي و خدمات با قيمت مناسب در خدمت مردم قرار گيرد، گفت: براي اشتغال جوانان بايد همه توان را به کار گيريم. وضع اشتغال در سال ۹۷ مناسب بود نسبت به افرادي که در جمع بيکاران قرار داشتند بيش از ۳ ميليون نفر بيکار داريم.

وي تاکيد کرد: به ملت بزرگ ايران و مردم استان بوشهر و شهرستان کنگان اعلام مي‌کنم عليرغم اينکه تمام تلاش‌ها بر اين بود که براي سال ۹۷ توسعه نداشته باشيم و دولت همه پروژه‌ها را زمين بگذارد و همه آنها را کنار بگذاريم و حداکثر مواد مورد نياز مردم را در اختيارشان بگذاريم، به حول قوه الهي بيش از ۳۴ هزار ميلياد تومان براي پروژه‌هاي عمراني پرداخت کرديم اميدواريم در اين چند روز هم اين رقم را افزايش دهيم.

روحاني يادآور شد: به حول قوه الهي در سال جاري تمام پروژه‌هاي بزرگ را افتتاح کرديم اينکه توانستيم بزرگترين پالايشگاه ميعانات کشور را به افتتاح نهايي در ۹۷ برسانيمف کار بزرگي است. در سفر قبل به هرمزگان دو پالايشگاه افتتاح شد يکي با ۱۴ ميليون ليتر در روز و ستاره خليج فارس با ۳۶ ميليون ليتر در روز مجموع اين‌ها نصف بنزين کشور است، اين به معناي آن است مردم ما و کارگران و مهندسان ما و نفت ما و بخش‌هاي مختلف عمراني توانسته‌اند اين حرکت را انجام دهند.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: در هفته‌هاي پيش راه آهن مهمي‌از قزوين به رشت افتتاح کرديم عليرغم تحريم و فشار پروژه‌هاي بزرگ را ادامه داديم در سفر امروز بزرگترين پروژه‌هاي انرژي کشور را افتتاح مي‌کنيم به معناي آنکه ۴ فاز پارس پارس جنوبي با سرمايه‌گذاري ۱۱ ميليادرد دلار به افتتاح مي‌رسد و اواخر فروردين يا اوايل ارديبهش پروژه مهمي‌در بخش آبي و کشاورزي با ۱۰ ميلياد دلار به افتتاح مي‌رسانيم که پروژه مهمي‌در بخش کشاورزي است. وي ادامه داد: اين به آن معنا است که علي‌رغم فشار دشمنان، ملت ما راه خود را ادامه خواهد داد. آمريکا، رژيم‌صهيونيستي و کشورهاي مرتجع منطقه بر مردم فشار وارد مي‌کنند اما ما رابطه خود را با همسايگانمان روز به روز توسعه خواهيم داد. در سفر اخير من در عراق شاهد بوديم روابط دوملت ايران و عراق و دو دولت ايران و عراق رابطه‌اي نمونه و مثال‌زدني در منطقه و جهان است. درطول سال ۷ مليون نفر بين دو کشور رفت و آمد مي‌کنند و ما در اين سفر تصميم گرفتيم ويزاها در دو طرف رايگان شود تا مردم راحت‌تر بتوانند به زيارت عتبات رفته و زيارت خود را به بهترين شکل انجام دهند و همچنين ما در خصوص طرح‌هاي اقتصادي با دولت عراق به توافق رسيديم. روحاني گفت: در عراق نمونه‌اي را ديديم از روابط مستحکم دو ملت و من با تمام مقامات عاليرتبه سياسي، حزبي و سران عشاير در بغداد و کربلا ملاقات کردم و اين به آن معنا است که رابطه ما رابطه دو دولت نيست بلکه رابطه تمام ملت و تمام اقشار جامعه است. بنده با مراجع مخصوصا مرجع بزرگ حضرت آيت‌الله سيستاني که جزو افتخارات شيعه است ديدار کردم. همه مراجع و همه بزرگان اراده‌شان روابط صميمانه‌تر بين دوملت ايران و عراق، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمي‌است.

وي ادامه داد: اين رابطه يک نمونه است براي ساير کشورها و دلمان مي‌خواهد اين رابطه را با همه همسايگان داشته باشيم و اگر با بعضي‌ها مشکل داريم از طرف خودشان است. علاقمند هستيم با همه همسايگانمان يک رابطه صميمي‌داشته باشيم. در اين منطقه همه مسلمان هستيم؛ هدف ما بايد توسعه اين منطقه و پيشرفت کل منطقه باشد.

رييس جمهور گفت: براي استان بوشهر خدا را شاهد مي‌گيرم که هرچه در اين سالها وعده دادم بصورت کامل عملي کرده‎ام. در سفر گذشته وعده داديم ۶۲۰ ميليارد تومان براي پروژه‌ها پرداخت شود و تا امروز ۶۲۴ ميليارد تومان پرداخت شده است. اما در عين حال برخي پروژه‌ها تکميل نيست و اگر بخواهد تکميل شود ۲۹ ميليارد تومان ديگر نياز است که تعهد مي‌کنيم اين ميزان را هم پرداخت کنيم.

وي ادامه داد: مي‌دانيم در اين استان از نظر جاده و از نظر کشاورزي و همچنين از نظر ايجاد سدها و گردشگري چه مسئوليت‌هاي سنگيني داريم و از ظرفيت‌هاي خوب در اين استان نيز مطلع هستيم. امروز ده‌ها پروژه مهم در اين استان بهره‌برداري خواهد شد و من به استاندار و وزرا هم تاکيد کردم که مساله آب در اين استان اهميت دارد و همه تلاش خود را براي احداث ۵ سد به کار مي‌گيريم و تا پايان دولت دوازدهم ۴ سد به بهره‌برداري خواهد رسيد.

مجلس اجراي آزمايشي قانون ارتقاي سلامت نظام اداري را 6 ماه ديگر تمديد کرد؛

گروه اقتصاد کلان: روز گذشته نمايندگان مجلس مدت اجراي آزمايشي قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد را به مدت شش ماه ديگر تمديد کردند.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، نمايندگان در جلسه علني ديروز لايحه تمديد مدت اجراي آزمايشي قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد را بررسي کرده و آن را به تصويب رساندند.

در ماده واحده اين لايحه آمده است: مدت اجراي ازمايشي قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد مصوب ۱۳۹۰.۸.۷ از تاريخ انقضاي آن تا پايان شهريورماه سال ۱۳۹۸ تمديد مي‌شود.

  • ارتقاء سلامت اداري؛ جلب اعتماد عمومي

تسريع در تکميل و نهايي سازي قانون ارتقاء سلامت اداري و مبارزه با فساد، باعث جلب اعتماد هرچه بيشتر مردم خواهد شد. يک عضو کميسيون حقوقي مجلس شوراي اسلامي‌در اين خصوص گفت: امروز بيش از همه زمان‌ها نيازمند شفافيت مالي در داخل هستيم. دهقاني افزود: اجراي ماده ۲ قانون برنامه ششم توسعه و قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد در خصوص انتشار قراردادهاي دولتي و اجراي ماده ۲۹ قانون برنامه ششم مبني بر اعلام عمومي‌دريافتي مديران رسيدگي به اموال مسئولان کشور، اعتماد مردم را به نظام ارتقاء مي‌بخشد.

  • نظارت عمومي‌بايد تقويت شود

گزارش‌هاي بين‌المللي مويد آن است که وضعيت فساد در کشور عموماً رو به وخامت گذاشته و کشور در بهترين حالت درجا زده است.

يک نماينده مجلس در اين باره مي‌گويد: محمود صادقي: موضوع علل و زمينه‌هاي بروز فساد، بحث گسترده‌اي است و اين علل را مي‌توان به حوزه‌هاي مختلفي تقسيم‌بندي کرد. اما مهم‌ترين زمينه بروز اين پديده را بايد در ساختارها جست‌وجو کرد. به گزارش هفته نامه تجارت فردا، محمود صادقي ادامه مي‌دهد؛ در واقع نوعي انحراف از ساختارهاي پيش‌بيني‌شده رخ داده که بخشي از آنها در قانون اساسي به عنوان زيرساخت اصلي طراحي شده و در اين زمينه طبيعتاً اعوجاج‌هايي رخ داده است. حال آنکه فساد و شيوع آن يکي از تبعات اين انحرافات است. صادقي يادآور مي‌شود: بسياري مي‌گويند با فاسدها کاري نداشته باشيم که اين کار وضعيت را بحراني‌تر مي‌کند. در واقع اکنون فساد در سيستم نهادينه شده و انگار که جزو لاينفک آن است. مثلاً اگر در حوزه بانکي وارد شويم شايد به يکباره اين نظام فرو بريزد يا در ساير حوزه‌ها نيز وضعيت به همين شکل است. فساد در بسياري از حوزه‌ها رسوخ کرده و به‌تعبيري ساختاري شده است. اين نماينده مجلس مي‌افزايد: حالا خيلي‌ها نمي‌خواهند اين مساله را بپذيرند و از واقعيت فرار مي‌کنند. اما همه درگير شده‌اند و به تعبير آقاي دکتر، جداي از دستگاه‌ها، افراد نيز به نوعي ذي‌نفع فساد شده‌اند. درنتيجه به‌دليل آن‌که، همه منتفع هستند بنابراين مبارزه با فساد هم بسيار هزينه‌بر و دشوار شده است؛ يعني اگر بخواهيم مبارزه کنيم اولاً نياز به يک اصلاح فرهنگي و سپس شکل‌گيري عزم ملي داريم. صادقي اظهار کرد: به‌عنوان نمونه در بودجه سال جاري همگي خرسند از اين بوديم که يک حرکت روبه‌جلو براي مقابله با زمين‌خواري در حال شکل‌گيري است. چنان‌که در يکي از تبصره‌هاي کميسيون‌هاي تلفيق اين پيشنهاد مطرح شده که بندهايي براي استرداد زمين‌هايي که از دهه ۱۳۶۰ به بعد تغيير کاربري داده بودند گنجانده شود. اما ملاحظه کرديم در اين پيشنهاد سه‌بندي، عملاً بند آخر دو بند قبلي را خنثي مي‌کند. بر اساس اين بند اگر در زمين مستحدثاتي ساخته شده باشد و نتوان آنها را قلع کرد، درنهايت به قيمت روز کارشناسي به خود افراد واگذار مي‌شود؛ اين يعني فرد تخلف‌کرده، تغيير کاربري هم داده اما نهايتاً زمين به خود او واگذار مي‌شود.

صادقي سپس به بحث تعارض منافع اشاره و بيان مي‌کند: در اين ميان همچنين بحث تعارض منافع نيز مطرح است. به اين صورت که برخي افراد داراي اختيارات در سيستم، منافع شخصي نيز دارند و اين شرايط باعث ايجاد تعارض مي‌شود و در حوزه قانونگذاري و قضا و حتي در حوزه اجرا نمود پيدا مي‌کند. حکايت معروفي از تعارض منافع در فقه وجود دارد. در زمان مرحوم علامه حلي سوالي مطرح شد که حکم وجود مردار در چاه آب چيست؟ آيا چاه نجس مي‌شود يا مي‌توان نجاست را برطرف کرد؟ ايشان از آن‌جا که در حياط خانه خود چاه داشتند احساس کردند که وجود اين چاه مي‌تواند بر اجتهاد و فتواي او اثرگذار باشد، در نتيجه چاه را پر کردند و سپس فتوا دادند.

نماينده مجلس دهم همچنين توضيح مي‌دهد: اکنون اما اغلب اشخاصي که در همين سه قوه به‌نوعي درگير تصميم‌گيري هستند متأسفانه آگاهانه يا ناآگاهانه منافعي دارند و طبيعتاً اين منافع روي تصميم‌گيري‌ها، تصميم‌سازي‌ها و فعاليت‌ها سايه انداخته است. موضوعي که تقريباً در تمامي‌دولت‌ها قابل مشاهده بوده و يکي از نمودهاي آن نيز پديده درب گردان است؛ اشخاصي فعال در حوزه خصوصي که سال‌ها از حوزه عمومي‌دور بوده‌اند و حالا به حوزه عمومي‌برگشته‌اند و تصميماتي مي‌گيرند که کاملاً مرتبط با دنباله‌ها و عقبه‌هاي آنها در بخش خصوصي هست.

  • لزوم اصلاح ساختار اقتصاد

ساختار معيوب اقتصاد زمينه ساز بسياري فسادهاي اقتصادي است و از اين رو با تدوين قوانين کارآمد بايستي به اصلاح اين ساختار کمک نمود. يک کارشناس اقتصادي در اين زمينه معتقد است: ساختار به‌‌طور جدي معيوب است. اما من برخلاف آقاي صادقي فکر مي‌کنم اساساً اين انديشه‌ها هستند که اين وضعيت را شکل داده‌اند. در واقع بسياري از ساختارهاي ما که از دهه ۱۳۶۰ شکل گرفته‌اند، اساساً ساختارهاي چپ‌گرايانه ضدبازار و ضدکسب‌وکار بوده‌اند و خروجي اين ساختارها حتي اگر تمامي‌قوانين هم رعايت مي‌شد نتيجه‌اي جز فساد نداشت. سعيد اسلامي‌بيدگلي ادامه مي‌دهد: اين رويه در تمامي‌کشورهايي که انديشه‌هاي چپ‌گرايانه و ضدبازار در آنها وجود دارد قابل‌مشاهده است. اتفاقي که در اين کشورها رخ داد اين بود که هم دولت و هم حاکميت وارد کسب‌وکار شدند و با طي روندي، وضعيت به گونه‌اي رقم خورد که حتي افراد جامعه هم درگير مساله فساد شدند؛ يعني اکنون نه‌تنها ساختارهاي ما درگير فساد هستند بلکه افراد جامعه نيز به اين عارضه آلوده شده‌اند. اسلامي‌بيدگلي مي‌افزايد: به‌ عنوان مثال اکثريت صاحبان مشاغل همچون پزشک، ساختمان‌ساز، فعال رسانه‌اي، مهندس، حقوقدان حتي بي‌آنکه خود بدانند به فساد آلوده شده‌اند و اين مساله ديگر تنها در دستگاه‌هاي حاکميتي و دولتي موضوعيت ندارد. علت هم اين بود که به‌دنبال سياستگذاري‌هاي نامناسب، کيفيت زندگي به‌شدت افت کرد و به‌دليل سياستگذاري‌هاي اقتصادي نوساني، نوسانات اقتصاد دوچندان شد. اين دو اتفاق منجر مي‌شود به اينکه شما در زندگي خود دچار پديده کوتاه‌مدت‌نگري شويد. اين کارشناس اقتصادي اظهار مي‌کند: وقتي اين پديده فراگير مي‌شود و همزمان، ناکارايي نظام رسيدگي به قراردادها در کشور بيشتر مي‌شود، خودبه‌خود منجر به توسعه فساد مي‌شود.

  • جمع بندي

با اشاره به آنچه که در سطور فوق آمد بايد تاکيد کرد که اصلاح و تکميل هرچه بيشتر قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد در بهبود وضعيت اقتصاد و معاش مردم مؤثر خواهد افتاد

معاون فني گمرک خبر داد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: معاون امور گمرکي و فني گمرک با بيان اينکه طي يک ماه گذشته ۲۵۰۰ کانتينر قطعات خط توليد ايران خودرو ترخيص شده است، گفت‌: تشريفات ترخيص ۲۵۰۰ کانتينر ديگر در حال انجام است و شرکت سايپا نيز ۳ هزار کانتينر دارد که تعيين تکليف خواهد شد.

مهرداد جمال ارونقي معاون امور گمرکي و فني گمرک در گفت‌وگو با اقتصادي خبرگزاري فارس، در رابطه با دپوي چندين هزار کانتينر کالاي خط توليد شرکت‌هاي بزرگ خودروسازي اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اکثر اين کانتينرها در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي بوده و محل استقرار عمده آن‌ها نيز در منطقۀ آزاد چابهار و منطقه ويژه شهيد رجايي بندرعباس است.

معاون امور گمرکي و فني گمرک با تاکيد بر اينکه طبق برآوردها و اعلام نظر مقامات ذيربط حدود ۸ هزار کانتينر لوازم و قطعات منفصله (SKD) و (CKD) خط توليد خودروسازان است در مناطق مختلف وجود دارد، گفت:‌ طبق بررسي‌هائي که به عمل آمده اين تعداد کانتينر مربوط به قطعات منفصلۀ خط توليد شرکت‌هاي خودروسازي است که مطابق مقررات کشور ايران فصل جداگانه‌اي در جداول ضميمۀ کتاب مقررات صادرات و واردات به اين اقلام اختصاص يافته است و اين قطعات با درنظر گرفتن ميزان توليد داخل محصول در فصل 98 کتاب قابل طبقه بندي هستند.

وي با بيان اين‌که اين کانتينرها بيشتر متعلق به ايران‌خودرو و شرکتهاي زيرمجموعه و همچنين سايپا است، تصريح کرد: خروج کالا از گمرک مستلزم انجام تشريفات گمرکي است که اين تشريفات با اظهارکالا به گمرک توسط صاحب کالا يا نمايندۀ قانوني وي انجام مي‌شود؛ بنابراين بديهي است که مسئوليت گمرک از زماني در رابطه با انجام تشريفات گمرکي شروع مي‌شود که اين کالاها به گمرک اظهار شوند. اين درحالي‌ است که بخشي از ‌اين قطعات به گمرکات اظهار نشده و لذا گمرک درخصوص اقلامي‌که اشاره شد نمي‌تواند مستقيماً ورود و اعمال قانون کند. ارونقي در پاسخ به اين سوال که چرا اين کانتينرها پس از گذشت چندين ماه همچنان در مناطق، دپو شده و مشمول کالاي متروکه تحويل سازمان اموال تمليکي نمي‌شود،‌ گفت: مدت مجاز نگهداري کالا در انبارهاي گمرکي از تاريخ تحويل کالا به اين اماکن، در قانون امور گمرکي و همچنين مصوبات مختلف اعلام شده است. با تقاضاي کتبي صاحبان کالا و در صورت وجود علل موجه به تشخيص گمرک، تا تاريخ موافقت گمرک، اين مدت، قابل تمديد هم هست. معاون گمرک ايران يادآور شد: حال اگر ظرف مهلت مقرر، صاحب کالا براي انجام تشريفات گمرکي و پرداخت وجوه متعلقه اقدام نکند کالا مشمول مقررات متروکه مي‌شود. اگر اين موضوع مربوط به اماکن گمرکي باشد طبيعتاً گمرک دربارۀ دليل عدم متروکه شدن اين اقلام بايد توضيح بدهد؛ اما بايد به اين نکته توجه داشته باشيم تعيين مهلت توقف کالا در مناطق آزاد و ويژۀ اقتصادي طبق نص قانون، بر اساس ضوابط قانوني مناطق اشاره شده دراختيار سازمانهاي مسئول اين مناطق هست. بنابراين، قانون، اختيار اين کار را به سازمان مربوطه در مناطق آزاد و ويژه داده و آن مراجع بايد رأساً نسبت به اين موضوع اظهارنظر کنند.

ارونقي ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طبق ضوابط گمرکي و تصميمات اتخاذ شده، اکثر تجهيزات و قطعات خط توليد خودروسازها در مسير سبز انتخاب مسير اظهارنامه قرار دارد. در اين مسير، پس از اظهارکالا اگر حقوق ورودي توديع و پروانه ترخيص الکترونيکي صادر بشود، تشريفات گمرکي بلافاصله در درب خروج گمرک انجام مي‌شود و اين کالاها پس از اظهار، در گمرک ايستايي ندارند مگر آن‌که نياز به اخذ و ارائه مجوز يا مجوزهاي قانوني داشته باشند و يا صاحب کالا نسبت به توديع حقوق ورودي جهت خروج کالا از گمرک اقدام نکند.

معاون امور گمرکي گمرک ايران با اشاره به آن‌که جلساتي ميان نمايندگان ايران‌خودرو و سايپا به منظور اتخاذ راهکارهاي لازم جهت ترخيص کانتينرهاي قطعات خطوط توليد برگزار شده، عنوان کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمبود نقدينگي از عمده‌ترين دلائلي ذکر شده است که اين شرکتها به اين دليل نتوانسته‌اند به گمرک مراجعه و نسبت به اظهار و متعاقباً ترخيص کالاهاي خود اقدام کنند. البته با پيگيري‌هايي که به عمل آمده شرکتهاي اشاره شده درحال اظهار و انجام تشريفات گمرکي اقلام مربوط به خط توليد خود هستند که ظرف ماه گذشته صدها کانتينر از گمرک‌هاي اشاره شده ترخيص شده است.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه طبق بررسي‌ها انجام شده شرکت سايپا ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کانتينر قطعات توليد در گمرکات دارد، بيان داشت: احتمالا در روزهاي آتي وضعيت ترخيص آنها مشخص خواهد شد. همچنين ظرف يک ماه گذشته ۲۵۰۰ کانتينر قطعات شرکت ايران خودرو ترخيص شده است.

وي افزود:‌ هزار کانتينر نيز مربوط به ايران خودرو خراسان در چابهار وجود دارد که محموله به محموله اظهار آنها براي انجام تشريفات گمرکي صورت مي‌گيرد. در گمرک شهيد رجايي بندرعباس نيز ۱۵۰۰ کانتينر وجود دارد که تشريفات خود را طي مي‌کنند تا دپو کالا تا اوايل سال آينده به صفر برسد.

ارونقي اضافه کرد: گمرک در بحث تسهيلات ارائه شده به شرکتهاي توليدي اقدامات متعددي را انجام داده از جمله ترخيص کالا بصورت نسيه، اخذ ضمانت نامه بانکي، ترخيص درصدي، حتي عليرغم اينکه سررسيد ضمانت نامه يا نسيه بري شرکتها تا موعد 15 بهمن ماه سالجاري بود اما نسبت به تمديد سررسيد اين ضمانت نامه‌ها اقدام کرده است.

معاون گمرک يادآور شد: در راستاي اعطاي همين تسهيلات براي واحدهاي توليدي، درخواستي از سوي شرکت توليدي مگاموتور روز پنجشنبه ، بعد از پايان ساعت اداري مبني بر ترخيص قسمتي از کالاي وارده عبارت از پلوس خودروي سواري، ارائه شد که با توجه به نياز اين شرکت، با ترخيص درصدي اين کالا بصورت نسيه موافقت به عمل آمد و اين اقلام، روز جمعه از گمرک شهيدرجائي ترخيص گرديد تا مشکلي براي خط توليد پيش نيايد.

گروه صنعت: وزير صنعت، معدن و تجارت، از آغاز نهضت در توليد کالاي ساخت داخل خبر داد و فعال سازي معادن را يکي از محورهاي برنامه سال آينده اين وزارتخانه اعلام کرد.

به گزارش تجارت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحماني گفت: ما در جنگ اقتصادي تمام عيار هستيم و دشمن تمام تلاش خود را براي تعطيلي صنايع ما مي‌کند. وي با اشاره به اينکه هدف اصلي دشمن، توقف توليد است، تصريح کرد: بزرگترين دغدغه وزارت صنعت، توليد است و براي حفظ توليد، اقدامات خوبي صورت گرفته است. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه ستادهاي مختلفي از جمله ستاد تسهيل، اقتصاد مقاومتي و مقابله با تحريم تشکيل شده تا توليد آسيبي نبيند، گفت: اگر توليد حفظ شود، به طور قطع، بازار نيز روند مناسبي خواهد داشت و به دنبال آن صادرات نيز رونق مي‌گيرد.وي با اشاره به نقش معدن در توسعه پايدار و اشتغالزايي تصريح کرد: در سال آينده، معدن محور اقدامات ما خواهد بود و بايد دوره جديدي در اين حوزه آغاز شود، در اين حوزه اکتشافات خوبي در دستور کار قرار گرفته تا نياز به مواد اوليه تأمين شود. رحماني يادآور شد: يکي از برنامه‌هاي وزارت صنعت، بازسازي معادن کوچک است و البته براي اين امر، بايد بودجه لازم نيز اختصاص يابد. وي همچنين به اثرات صادرات در اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: يکي از راه‌هاي حفظ توليد صادرات است و ۱۵ کشور همسايه بستر مناسبي براي توسعه صادرات است، متأسفانه سهم ما از واردات يک‌هزار سيصد ميليارد دلاري ۱۵ کشور همسايه فقط ۲ درصد است. وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اين که داخلي‌سازي قطعات خودرو را به جد پيگيري مي‌کنيم، گفت: بيش از ۷۰ درصد خودروهاي ساخت داخل، داخلي سازي ۹۰ درصدي داشته‌اند و البته افزايش داخلي سازي بايد ادامه داشته باشد. وي با اشاره به بحران جدي براي صنعت قطعه سازي در چند ماه گذشته، ادامه داد :۱۵۰ هزار کارگر بيکار شده بودند و ۱۳۰ هزار کارگر در معرض بيکاري قرار داشتند که خوشبختانه موضوع بيکاري پرسنل قطعه سازي حل شد.

بررسي آمار و اطلاعات بازرسي اصناف نشان می‌دهد؛

گروه اصناف: بررسي آمار و اطلاعات بازرسي اصناف نشان از آن دارد که بيشترين ميزان تخلف براي عدم درج قيمت، گران‌فروشي و عدم صدور فاکتور بوده و اين در حالي است که همچنان فروش مرغ به بيش از قيمت مصوب در صورت وجود فاکتور خريد، از سوي اتاق اصناف تخلف به‌حساب نمي‌آيد.

به گزارش ايسنا، توزيع و فروش کالا در سطح کشور بر عهده اصناف است که نظارت بر فعاليت اصناف از سوي ارگان‌هاي مختلف همچون سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، تعزيرات، بازرسي اتاق اصناف، بهداشت و … انجام مي‌شود و همواره تخلفات متفاوتي براي واحدهاي صنفي مختلف با توجه به کسب‌وکار آن‌ها به ثبت مي‌رسد، اما در ماه‌هاي اخير به‌واسطه رشد قيمت محصولات و نوسان قيمت ارز به نظر مي‌رسد که حجم تخلفات رشد قابل‌توجهي به خود گرفته باشد.

در ميان تخلفات ثبت‌شده حجم قابل‌توجهي از تخلفات مربوط به گران‌فروشي، عدم درج قيمت و عدم صدور فاکتور است که سومين مورد بيشتر به دليل عدم درخواست مشتري رخ مي‌دهد.

اما بررسي‌ها نشان از آن دارد که اصناف تهران در بهمن‌ماه سال جاري ۲۷ هزار و ۵۴۳ بازرسي داشته‌اند که در اين تعداد بازرسي ۵۰۰۱ پرونده تشکيل شده، اين در حالي است که در دي‌ماه تعداد بازرسي‌ها ۳۲ هزار و ۶۱۰ مورد با تشکيل پرونده ۵۸۸۶ فقره بوده است، يک حساب ساده نشان از آن دارد که ميزان پرونده‌هاي تشکيل شده در بهمن ۱۸.۱۵ درصد از تعداد کل بازرسي‌ها بوده و اين ميزان در دي‌ماه ۱۸.۰۴ درصد بوده که اين موضوع نشان از رشد تخلف طي يک ماه داشته است.

بنا بر اطلاعات به دست آمده از آمار و اطلاعات اتاق اصناف تهران بيشترين ميزان تخلف ثبت‌شده به ترتيب براي عدم درج قيمت و نصب نرخ نامه به ميزان ۲۲۶۹ مورد، گران‌فروشي به ميزان ۱۵۴۵ مورد و عدم صدور صورتحساب به ميزان ۹۰۷ مورد به ثبت رسيده است.

در بازرسي بهمن‌ماه ۴۱ مورد براي کم‌فروشي، ۲۹۵ مورد براي تقلب، ۳ مورد براي احتکار و ۶ مورد براي عرضه خارج از شبکه به ثبت رسيده است، همچنين ۱۰۵ مورد براي برگزاري حراج غيرقانوني و ۴۴۱ مورد براي عدم رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي به ثبت رسيده که جزو تخلفات قابل‌توجه به شمار مي‌آيد.

در بهمن‌ماه سال جاري ۲۵۷۶ شکايت مردمي‌به ثبت رسيده که از اين تعداد ۱۸۸۵ شکايت در بخش کالا و ۶۹۲ شکايت در بخش خدمات به ثبت رسيده که ۳۰ مورد با رضايت شاکي ختم به خير شده و ۱۴۴۲ پرونده واحد صنفي متخلف و در ۱۱۰۴ پرونده غيرمتخلف بوده‌اند.

اين در حالي است که در دي‌ماه نيز بيشترين حجم تخلفات همچون بهمن‌ماه است، اما ميزان هر کدام از آن‌ها بيشتر از بهمن‌ماه بوده است.

اما در زمينه شکايات مردمي‌۲۹۲۰ شکايت به ثبت رسيده که از اين تعداد ۱۷۵۲ پرونده در بخش کالا و ۱۱۶۸ پرونده در بخش خدمات به ثبت رسيده است در اين زمينه ۳۵ پرونده با رضايت شاکي همراه بوده، در ۱۶۷۸ پرونده واحد صنفي متخلف و در ۱۲۰۴ غيرمتخلف شناخته‌شده است.

اما در اين بازرسي‌ها نامي‌از صنوف متخلف به ميان نيامده و اين در حالي است که قيمت گوشت و مرغ در بازار به شدت افزايش‌يافته و براي محصولي همچون مرغ نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده اما اين محصول در سطح شهر به قيمت کيلويي ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان عرضه مي‌شود.

در اين رابطه حسين دروديان- معاون هماهنگي بازرسي و نظارت اتاق اصناف تهران به ايسنا، گفت: در بازرسي‌ها ملاک تعيين قيمت فاکتور خريد و به همراه سود قانوني فروش است و در حال حاضر تنها ۲۰ درصد نياز بازار از سوي دولت تأمين مي‌شود و مابقي از سوي پرورش‌دهندگان و فروشندگان سطح شهر تأمين و توزيع مي‌شد.

وي تأکيد کرد: قيمت گوشت و مرغ از مبدأ گران است و فروشندگان تنها به عرضه آن مي‌پردازند و عملاً وارد گران‌فروشي نشده‌اند و عموماً محصول خريداري‌شده را با قيمت فاکتور خريد به همراه سود قانوني در سطح شهر عرضه مي‌کنند.

حال با اين تفاسير همچنان جاي سوال است که قيمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ توماني براي مرغ چگونه و بر پايه و اساسي تعيين شده و در اين زمينه نيز دادستان تهران قيمت بيش از نرخ مصوب را براي مرغ خلاف قانون دانسته است.

زنگنه تشریح کرد؛

گروه انرژي: زنگنه وزير نفت با اشاره به صحبت‌هاي رئيس‌جمهور دولت نهم و دهم در مورد فروش نفت در زمان تحريم، اظهار کرد: آنهايي که پول نفت را خوردند، خوردند رفت. کسي نيست دنبال کند. شرکت‌هاي خارجي ورشکست شده‌اند.

به گزارش ايسنا، بيژن زنگنه به مناسبت افتتاح فازهاي ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ ميدان گازي پارس‌جنوبي در عسلويه برگزار شد، در مورد سخنان رئيس‌جمهور دولت‌هاي نهم و دهم درباره فروش نفت در زمان تحريم گفت: برخي موارد را به دستگاه‌هاي دولتي سپرده بودند که غيرقانوني بود. پول ما را خوردند و ما بعداً متوجه شديم.

وي با بيان اينکه برخي شرکت‌ها نيز خارجي بودند، افزود: اين عددها قابل قياس با بابک زنجاني نبود. بيش از دو ميليارد دلار به صورت نقد به بابک زنجاني داده بودند که به پيمانکار پرداخت کند اما اين کار را نکرد.

وزير نفت با تاکيد بر اينکه صحبت‌هاي احمدي نژاد دروغ است، گفت: احمدي نژاد گفت قيمت نفت را صد دلار مي‌کند اما ميزان صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رساند. شش هولوکاست درست مي‌کند. پارس جنوبي را تعطيل مي‌کند تا قيمت نفت را به صد دلار مي‌رساند که به نفع بقيه است. وي در ادامه با اشاره به وضعيت عسلويه اظهار کرد: هر زماني به عسلويه مي‌آيم احساس خوبي به من دست مي‌دهد. از نظر من ايران کوچک مانند عسلويه است و سواحل خليج فارس و درياي عمان نيز بايد به اين شکل باشد. عسلويه را پول و دلار نساخته است بلکه عشق و صبوري آن را ساخته است. وزير نفت با اشاره به تاريخچه عسلويه گفت: عسلويه، شهريور ۷۶ يک زمين بکر و موات بود. تا سال ۸۴، ۵ فاز وارد مدار شد، از ۸۴ تا ۹۲، ۵ فاز ديگر وارد مدار شد و از سال ۹۲ تاکنون ۱۱ فاز مدار شده است. تا پيش از پايان سال ۹۸، ۲۷ فاز دريايي را در مدار توليد خواهيم داشت. زنگنه با بيان اينکه برداشت ايران از ميدان گازي مشترک پارس جنوبي از قطر پيشي گرفته است، گفت: امسال کمتر کسي حس کرده که زمستان آمده و پايان يافته است. مصرف انرژي با وجود افزايش توليد، بالاست و مردم بدون توجه به بهينه‌سازي انرژي را مصرف کرده‌اند و بالاترين مصرف تاريخي ثبت شده است. براي نخستين‌بار امسال تراز توليد اتان مثبت شده، هميشه کمتر از تقاضا بوده است. وزير نفت با بيان اينکه کشور براي نخستين بار در توليد اتان تراز مثبت دارد، گفت: بايد اقدامات با ارزشي براي مصرف اتان انجام دهيم.

زنگنه با تاکيد بر اينکه ستاره خليج فارس نماد ديگري براي اقتصاد مقاومتي است، اظهار کرد: در شرايطي که قصد داشتند ما را دچار تحريم کنند توانستيم در بنزين خودکفا شويم و در حال حاضر توان صادرات بنزين را هم داريم اما مي‌خواهيم ذخاير خود را بالا ببريم.

به گفته وي، تاکنون در چهار فاز ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ ميزان سرمايه‌گذاري ۱۱ ميليارد دلار بوده است.

وزير نفت در ادامه با اشاره به صادرات گاز به عمان گفت: مشکلي که وجود دارد اين است که طرف عماني بايد با ما همراهي کند. اسناد مناقصه براي خط گاز آماده است اما شرکت‌هاي بين‌المللي به دليل تحريم نيامدند. از منابع هم قابل تأمين بود. به طور کلي ۲۰۰ کيلومتر خط است که عمق آن در برخي نقاط به ۱۰۰۰ متر مي‌رسد.زنگنه ادامه داد: خودمان توان ساخت آن را نداريم و طرف مقابل بايد موافق باشد.وي در مورد صادرات ال پي جي نيز توضيح داد: توليد ال پي جي کشور زياد است و يکي از موضوعات مربوط به آن صادرات است. ما براي صادرات اقداماتي انجام داده‌ايم اما جزئيات آن اعلام نمي‌شود. وزير نفت در ادامه در مورد تعيين‌تکليف فاز ۱۱ پارس جنوبي با طرف چيني گفت: مذاکرات ادامه دارد. قرار است يک هيأت عالي رتبه از چين براي مذاکره به ايران بيايد. آنها قول داده‌اند به زودي به ايران خواهند آمد. زنگنه در مورد پرونده گازي بين ايران و پاکستان گفت: در حال حاضر از نظر حقوقي ايران مدعي است. ما اقدامات لازم را انجام داده‌ايم اما پاکستان به تعهدات خود عمل نکرده است. آنها ادعا مي‌کنند از نظر سياسي تحت فشار عربستان هستند.

وي ادامه داد: ما از نظر سياسي و ديپلماتيک پيگير هستيم اما هنوز وارد مسائل حقوقي نشده‌ايم. وزير نفت ادامه داد: پيشنهادي داشتيم مبني بر اينکه از طريق عراق گاز را به اين کشور و سپس لبنان و سوريه منتقل کنيم. البته بايد گفت عراقي‌ها در حرف هميشه با ما همراه هستند.

به گفته وي، تحريم روي صادرات گاز تأثيري نداشته و فقط دريافت پول گاز از عراق را تحت تأثير قرار داده است که حل خواهد شد.

زنگنه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا ميزان صادرات ميعانات گازي ايران کاهش داشته است، گفت: دليل اين موضوع افزايش مصرف پالايشگاه ستاره خليج فارس است. اين پالايشگاه در حال حاضر بيش از ۳۵۰ هزار بشکه ميعانات گازي مصرف مي‌کند که اين موضوع باعث کاهش ميزان صادرات مي‌شود. وي ادامه داد: البته تحريم‌ها هم روي افت ميزان صادرات تأثير داشته اما توليد ميعانات گازي کم نشده است. وزير نفت در ادامه با اشاره به ادعاي آمريکا مبني بر اينکه ميزان صادرات نفت ايران را کاهش خواهد داد، گفت: آمريکايي‌ها زياد حرف مي‌زنند و من به آنها توصيه مي‌کنم کمتر حرف بزنند زيرا بازار را بهم مي‌ريزند.

زنگنه ادامه داد: آمريکايي‌ها يک سال بازار را دچار تشنج کرده‌اند و حرف‌هاي ضد و نقيض زيادي زده‌اند. ما حرف کم مي‌زنيم اما آنها حرف زيادي مي‌زنند و ظاهراً تحت فشار هستند. اگر بخواهند اذيت کنند بازار بدتر شده و بي‌ثباتي رخ مي‌دهد. ما نشان داده‌ايم آدم‌هاي صلح‌جويي هستيم و کار خود را انجام مي‌دهيم. آنها يک روز از تمديد معافيت، يک روز از صفر کردن ميزان صادرات نفتي ايران و روز ديگر از کم کردن ميزان صادرات مي‌گويند. وي با بيان اينکه طبق قانون وزارت نفت موظف است در سال آينده نفت را به صورت ماهانه در بورس عرضه کند، گفت: اگر نفت در بورس به فروش برسد خوشحال مي‌شويم و اگر به فروش نرود ما وظيفه قانوني خود را انجام داده‌ايم.

وزير نفت ادامه داد: مشکل اينجا است که بورس شفاف‌ترين روش براي انجام معامله و رقابت است و ما مي‌خواهيم شفاف‌ترين کار را براي ناشفاف‌ترين اقدام که همان دور زدن تحريم‌ها است، انجام دهيم.

وزير نفت در ادامه در مورد جمع‌آوري گازهاي همراه نفت گفت: بايد با جمع‌آوري گازهاي همراه نفت، چهار NGL راه بيافتد تا مشکل حل شود. بيدبلند دو سال آينده فعال خواهد شد. اين پروژه گازهاي آغاجاري و اميديه و بخشي از اهواز را جمع‌آوري کرده و سپس شيرين‌سازي، جداسازي کرده و خوراک واحده‌ي پتروشيمي‌را تأمين مي‌کند.

زنگنه ادامه داد: NGL3200 در غرب کارون است و قرارگاه قول داده است آن را زير دو سال به پايان برساند. NGL3100 نيز در منطقه ايلام است. وي در ادامه در مورد توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي توضيح داد: کار امضاي قرارداد توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي تمام شده بود اما با اعمال تحريم‌ها شرکت مقابل کنار کشيد. وزير نفت با تاکيد بر اينکه کار توسعه لايه‌هاي نفتي پيچيده است، افزود: ممکنه توسعه لايه‌هاي نفتي به شرکت‌هاي ايراني سپرده شود اما بايد از تکنولوژي بالا کمک بگيريم. زنگنه در مورد پالايشگاه سيراف گفت: تعدادي سرمايه‌گذار مايل به ادامه همکاري هستند اما تعدادي نيستند. راه‌اندازي فاز چهار پالايشگاه ستاره خليج فارس تصويب شده است در اين راستا فروردين جلسه‌اي با سرمايه‌گذاران سيراف برگزار مي‌کنيم و پرونده آنهايي که آمادگي ندارند بسته خواهد شد. وي در ادامه در مورد پرونده اختلاس پتروشيمي‌گفت: در طول پنج و نيم سال گذشته فشار زيادي را از جانب شرکت بازرگاني پتروشيمي‌تحمل کردم. عده‌اي ما را بيچاره کردند و مي‌گفتند چرا از اين شرکت استفاده نمي‌کنيد.

وزير نفت ادامه داد: شرکتي بود به نام شرکت بازرگاني پتروشيمي‌که صددرصد دولتي و متعلق به شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌بود. شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌کالاهاي توليدي خود را به اين شرکت مي‌داد و به دليل گردش مالي بزرگ اعتباري براي اين شرکت ايجاد شد. اين شرکت در اقدامي‌عجيب در سال ١٣٨٨ خصوصي شد اما روال گذشته ادامه پيدا کرد. نزديک به چهار ميليارد يورو در سال‌هاي ٩١ و ٩٢ بازنگشته است. ارزي هم که بازگشته طبق ارز رسمي‌بوده در حالي که در آن سال‌ها ارز رسمي، مرجع و آزاد وجود داشته است.

وي افزود: من گفتم مال بي‌زبان را دست آدم زبان‌دار نمي‌دهم. نمي‌دانيد چه بلايي سر من آوردند و گفتند مي‌خواهيد اين شرکت را تضعيف کنيد. زنگنه ادامه داد: بايد از قوه قضائيه براي مطرح کردن اين پرونده تشکر کرد اما بعضي از دوستان بابک زنجاني مي‌خواهند اين پرونده را آنقدر بزرگ کنند که بابک زنجاني فراموش شود. بابک زنجاني تحت هيچ شرايطي نبايد فراموش شود. قدرت پول بابک زنجاني بيرون از زندان را هم اداره مي‌کند. بسياري از کساني که به من تهمت مي‌زنند و من را تحت فشار مي‌گذارند پشتشان بابک زنجاني است

وزير راه و شهرسازي از اقدامات ستاد نوروزي در معاونت حمل و نقل خبر داد؛

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري از نصب ۲۰ هزار تابلو و علائم آشکارساز براي نقاط پرحادثه در ايام نوروز خبر داد و تأثير دولت را در افزايش نرخ بليت اتوبوس مبرا دانست.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي،محمد اسلامي‌در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با اشاره به تشکيل ستاد نوروزي در معاونت حمل‌ونقل اين وزارت خانه گفت: اين ستاد به‌منظور هماهنگي بين تمامي‌شقوق حمل‌ونقلي در اين ايام تشکيل‌شده و باعث مي‌شود تا يک نظارت عاليه و همه‌جانبه در ايام نوروز بر سيستم حمل‌ونقل به وجود آيد تا مسائل مربوط به مردم و تمامي‌بخش‌هاي حمل‌ونقلي کشور مديريت و کنترل شود.

اسلامي‌با تأکيد بر اينکه ۳ هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه‌خيز در راه‌هاي کشور شناسايي‌شده است افزود: در ۵۰ درصد از اين نقاط حوادث منجر به فوت رخ‌داده است و در ۵۰ درصد بقيه موارد احتمال خطر وجود دارد که ما به‌سوي برطرف کردن آن‌ها باوجود کمبود منابع درحرکت هستيم. وي ادامه داد: بايد مردم بدانند که ما در وزارت راه و شهرسازي اگر بخواهيم وارد بحث کمبود منابع شويم ديگر نمي‌توانيم امور مورد نياز وزارت‌خانه را به‌درستي انجام دهيم؛ پس تلاش مي‌کنيم تا با استفاده از تمامي‌ظرفيت‌هاي موجود کاري را که بايسته است انجام دهيم.

وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه امسال يکي از آيتم‌هايي که در راستاي برطرف کردن نقاط حادثه‌خيز به نتيجه رسيده است احداث باند دوم براي بسياري از نقاط اولويت‌دار بوده است تصريح کرد: طبق برنامه‌ريزي‌ها ۸۰۰ کيلومتر باند دوم براي برطرف کردن نقاط حادثه‌خيز لازم بوده که ۳۰۰ کيلومتر آن تا امروز افتتاح‌شده و ۵۰۰ کيلومتر در دست آماده‌سازي است و ۳۰۰ کيلومتر نيز تا شب عيد افتتاح مي‌شود.

وي با تأکيد بر اينکه براي برطرف کردن نقاط حادثه‌خيز جاده‌ها نهضت اصلاح به‌صورت شبانه‌روزي در حال فعاليت است تا علائم نصب و خط‌کشي‌ها انجام و جاده‌ها ترميم شوند، افزود: علاوه بر اين برخي از نقاط حادثه‌خيز تقاطع‌هاي غيرهم‌سطح هستند که يا به‌صورت نيمه‌کاره رهاشده‌اند و يا بايد براي رفع اين نقاط احداث شوند و مهم‌ترين مشکل در اين حوزه مسائل مالي است.

  • ۲۰ هزار تابلو و علائم آشکارساز براي نقاط پرحادثه

اين عضو کابينه دولت دوازدهم مهم‌ترين اقدام براي پيشواز نوروز رفتن را نصب ۲۰ هزار تابلو و علائم آشکارساز براي کليه نقاط حادثه‌خيز دانست و اظهار کرد: پس از آشکارسازي توسط وزارت راه و شهرسازي با کمک پليس‌راه اين نقاط به‌صورت ويژه مورد مراقبت و نظارت قرار خواهند گرفت تا بتوان در اين ايام براي عدم ايجاد حادثه کمک شاياني کرد.

وي يکي ديگر از اقدامات مهم براي ايمن‌سازي مسيرهاي جاده‌اي نوروزي را تشکيل جلسه مشترک کميسيون عالي ايمني راه‌ها و شوراي عالي شهرها خواند و افزود: براي اولين بار است که دو کميسيون مهم به سرپرستي دو وزير يعني وزير راه و شهرسازي و وزير کشور براي ايمني ايام نوروز تشکيل جلسه مي‌دهند تا به‌ اين ترتيب هماهنگي‌هاي مشترک براي هرچه ايمن‌تر کردن مسير سفرهاي نوروزي هموار شود.

اسلامي‌افزود: با توجه به آنکه طبق آمار بيشتر حوادث جاده‌اي مربوط به ۳۰ کيلومتري شهرها است امسال برنامه‌ريزي‌شده است تا با محوريت فرمانداران و استانداران و دستور ويژه وزير کشور به آن‌ها و با به‌کارگيري امکانات محلي شهر و روستاهاي اطراف جاده ايمني مسيرهاي پرحادثه بيش‌ازپيش شود.

وزير راه و شهرسازي در خصوص ادعاي افزايش سوانح جاده‌اي در سال جاري نيز گفت:در سالي که گذشت ما شاهد رشد سفر و رشد تعداد خودروها و افزايش فوتي‌ها بعد از حوادث بوده‌ايم ولي آمار تصادفات در کشور کماکان کاهشي بوده و روند تصادفات به نسبت افزايش سفر و خودرو کاهش داشته؛ بااين‌حال ميزان فوتي‌هاي پس از سانحه افزايش‌يافته که ما اميدواريم با به‌کارگيري سامانه‌هاي مدرن اين روند را کنترل کنيم.

وي ادامه داد: امسال براي افزايش ايمني سفرها با حمل‌ونقل عمومي‌جاده‌اي تمامي‌اتوبوس‌ها به سيستم سپهتن مجهز شده‌اند و در همه آن‌ها دوربين نصب‌شده و هر ۱۵ دقيقه يک‌بار از راننده عکس گرفته مي‌شود تا به‌وسيله اين اقدامات رفتار رانندگان قبل، حين و بعد از سفر مورد ارزيابي برخط قرار گيرد.

اين مقام مسئول در خصوص نظارت بر عملکرد فني اتوبوس‌هاي فعال در سطح جاده‌هاي کشور نيز گفت: در حال حاضر نظارت بر مراکز معاينه فني تشديد شده، همچنين مسئولين فني مستقر در پايانه‌ها موظف شده‌اند تا معاينه فني اتوبوس‌ها را با معاينه‌هاي فيزيکي و ميداني مطابقت دهند و اميدواريم با اين اقدامات حادثه‌اي در ايام نوروز نداشته باشيم.

  • گواهينامه رانندگان پرخطر ضبط مي‌شود

اسلامي‌با اشاره به تشکيل سامانه نهاد ايمني ملي در کشور همانند کشورهاي پيشرفته گفت: تشکيل اين نهاد براي کل سيستم‌هاي حمل‌ونقل به‌عنوان مرجع بالادستي عمل خواهد کرد و به‌صورت عمده و بالاسري مسائل شقوق مختلف حمل‌ونقلي را مورد تحليل و ارزيابي قرار خواهد تا علل و عوامل مشکلات شناسايي‌شده و به‌وسيله آن بتوان براي فرهنگ‌سازي و اصلاحات سيستمي‌در اين حوزه برنامه‌ريزي کرد.

وي با اشاره به اينکه بسياري از حوادث در کشور به‌وسيله خطاي انساني و رفتارهاي خطرساز فرد حادثه‌آفرين رقم مي‌خورد گفت: به همين علت با هماهنگي که با وزير کشور صورت گرفته است و دستور وي به پليس، افرادي که در اين ايام حادثه‌ساز هستند شناسايي و از رانندگي منع مي‌شوند.

  • دولت در افزايش قيمت بليت اتوبوس نقشي ندارد

وي در پايان اين بخش در خصوص افزايش ۲۰ درصدي نرخ کرايه اتوبوس‌هاي بين‌شهري تصريح کرد: در کشور بيش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعاليت مي‌کند و اين افزايش ۲۰ درصدي سنتي است که در سال‌هاي گذشته پايه‌گذاري شده و بعدازآن به نرخ سابق بازمي‌گردد البته بايد دقت کرد که رانندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل عمومي‌جاده‌اي افراد زحمت‌کشي هستند که در اين ايام براي خدمت‌رساني به مردم در برخي از مسيرها مجبور به بازگشت يکسرخالي هستند که هزينه‌هايي را به آن‌ها تحميل مي‌کند و اين افزايش براي جبران اين هزينه‌ها صورت مي‌گيرد.

به گفته اسلامي‌دولت توانايي مالي براي اختصاص يارانه به ناوگان اتوبوس‌راني براي ارتقاي امکانات فني، رفاهي و آماده‌سازي ندارد و بايد دانست که اين افزايش قيمت از سوي دولت نيست و اتحاديه و صنف‌ براي قيمت‌گذاري در ايام مختلف تصميم‌گيري مي‌کنند.

سرمقاله

سيده فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

ملي شدن صنعت نفت در کنار جنبش مشروطه و انقلاب اسلامي1357 يکي از مهمترين دستاوردهاي اجتماعي يکصد ساله اخير ملت ايران به شمار مي‌آيد. وقايع روي داده در طي اين مدت مجموعه اعمال و سياستهاي را در بر مي‌گيرد که منجر به تصويب قانون ملي شدن صنعت نفت در اسفند 1329 شد. در واقع تصويب اين قانون، يکي از نقاط عطف تاريخ مبارزاتي ملت ايران براي احقاق حق خود و بريدن دست‌هاي بيگانگان از منابع و سرمايه‌هاش مي‌باشد؛ چرا که کشور ايران به دليل دارا بودن ثروت‌هاي فراوان خدادادي همواره مورد طمع ابر قدرتهاي شرق و غرب بوده، و لحظه‌اي از زياده خواهي اين قدرت‌ها در امان نبوده است.

اکنون که نزديک به 70 سال از تاريخ تصويب قانون ملي شدن نفت مي‌گذرد اما تحليل گران ايراني هنوز به اين واقعه بعنوان يک واقعه تاريخي موثر بر وضعيت کنوني فرهنگ سياسي و اقتصادي ايران نگاه مي‌نگرند. برخي افراد ملي شدن صنعت نفت را باعث عقب ماندگي اقتصاد ايران مي‌دانند و برخي ديگر نظري مخالف دارند.

صرف نظر از مباحث فوق، آنچه مسلم است کاهش وابستگي به صنعت نفت از الزاماتي است که رهبر معظم انقلاب در تبيين شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتى، بارها بدان اشاره و تصريح کرده‌اند «... اين وابستگى، ميراث شوم صد ساله‌ى ماست، و به تحريم‌ها از همين زاويه نکاه کردند که از همين فرصت که امروز وجود دارد، بايد استفاده و تلاش کرد تا نفت را با فعاليت‌هاى اقتصادىِ درآمدزاى ديگرى جايگزين نمود . ..» . يکي از تاثيراتي که وابستگي اقتصاد کشور به درآمدهاي نفتي دارد، اثري است که بر نرخ ارز مي‌گذارد. افزايش نرخ واقعي ارز، رقابت پذيري توليدات داخلي قابل صادرات را کاهش مي‌دهد و به انبساط واردات و انقباض صادرات و در نتيجه، به از مزيت افتادن توليد در بخشهاي قابل تجارت مي‌انجامد. از طرف ديگر، بنگاه‌هايي که فعاليت شان معطوف به عرضه کالا در بازار داخلي است، به اين نتيجه ميرسند، که اگر به جاي توليد به امر واردات کالاها بپردازند، مقرون به صرفه تر خواهد بود. به اين ترتيب، توليد و اشتغال در بخش کالاهاي قابل تجارت دچار رکود مي‌شود.

صنعت نفت نخستين گام برون‌گرايي را با کسب بازارهاي از دست رفته و تعامل هوشمندانه با جامعه بين المللي آغاز نموده و ظرفيت‌هاي خود را براي ورود به بازار با رعايت کاهش خام فروشي و افزايش ارزش افزوده با بهبود کيفيت فراورده‌هاي نفتي و افزايش صادرات آنها و تکميل زنجيره ارزش محصولات پتروشيمي‌توسعه بخشيده است.

بي ترديد داشتن نفت بعنوان ماده حياتي در توليد و ايجاد ارزش افزوده در اقصاد مولد در رشد توليد در ساير بخش‌هاي اقتصادي تاثير مستقيم دارد و تواند در صورت استفاده بهينه زمينه گسترده‌اي را براي گردش کامل در چرخه توليد، يعني نيروي کار، سرمايه و ماده اوليه توليد فراهم سازد.

به عبارتي ديگر اهميت نقش نفت در تقويت اقتصاد و درون زا کردن چرخه توليد کالا با هدف توليد ثروت و سرمايه است، و اين هدف بزرگي است که اکنون در راستاي راهبردهاي اقتصاد مقاومتي در افق آينده اقتصادي ايران ترسيم شده است.

یادداشت

سید حامد واحدی

عضو اتاق بازرگانی تهران

شرايط اقتصادي سال 98 بيش از هر چيز به روابط بين المللي کشور و تغيير رويکرد دولت نسبت به بخش خصوصي وابسته است. متاسفانه دولت‌ها در ايران ديرتر از آنچه بايد در مورد بخش خصوصي به نتيجه رسيده‌اند و اذعان مي‌کنند که اگر اقتصاد در دست بخش خصوصي بود و بانک‌هاي کشور به واقع خصوصي اداره مي‌شد، تحريم تا اين اندازه اثرگذار نبود. فعالان بخش خصوصي به تغيير رويکرد دولت‌ها نسبت به اين بخش اميدوارند با اين حال پيام خوبي از سوي دولت در اين باره مخابره نمي‌شود و بعضي کنش‌هاي دولت گوياي تحکيم و حتي بزرگ تر شدن بخش خصولتي در اقتصاد کشور است.

براي مثال دولت براساس دستور رييس جمهور مکلف به واگذاري شرکت‌هاي شستا (شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي) است اما در فرايند واگذاري در عمل در مورد حصه نقدي و شيوه فروش شرايطي تعيين مي‌شود که در توان بخش خصوصي نيست و من از همين حالا مي‌توانم بگويم هيچ فعال بخش خصوصي نمي‌تواند يک هزار ميليارد تومان حصه نقدي يک شرکت را بپردازد و در مراحل بعدي اقساط آن را بدهد.

در جلساتي که با مسئولان بانک مرکزي درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور برگزار شده، بارها از اين گفتيم که مشکل اقتصاد با پليس بازي حل نمي‌شود و بايد زيرساخت‌ها را اصلاح کرد. از سوي ديگر اين انتظار وجود دارد که دولت‌ها به علت مقابله با تخلفات بعضي افراد با ايجاد مقرراتي زمينه چالش آفريني براي همه کارآفرينان را فراهم نکنند.

در شرايط کنوني بايد کمربندها را محکم بست. به هر روي سال آينده سال آساني براي اقتصاد کشورمان نخواهد بود اما اميدواريم با در پي گرفتن تدابير تازه از سوي دولت و مديريت کالاهاي وارداتي در مقايسه با ميزان ارز حاصل از صادرات اثر تحريم بر زندگي مردم کمتر بروز کند.

منبع: اتاق تهران