تامين آب جنوب کشور با شيرين سازي آب دريا

رضا اردکانيان وزير نيرو از گسترش طرح‌هاي آبشيرين کن در جنوب کشور خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح‌ها بخشي از آب مورد نياز نوار ساحلي جنوب کشور با شيرين سازي آب دريا تامين مي‌شود.

به گزارش مهر، وي اظهار داشت: شش پروژه مهم صنعت برق و آب در استان بوشهر آغاز شد.وي اضافه کرد: از اين تعداد ۳ پروژه برق با اعتبار ۹۰ ميليارد تومان آغاز شده است و سه پروژه شيرين سازي آب با اعتبار ۱۷۵ ميليارد تومان نيز براي تامين آب مردم آغاز شده است.وي افزود: وزارت نيرو در نوار ساحلي جنوب کشور نيازهاي آبي و شرب را از طريق دريا و شيرين کردن آب ايجاد خواهد کرد.


رفع مصائب صادرات گاز با شناور کردن قيمت

اسدالله قره خاني سخنگوي کميسيون انرژي مجلس دليل کاهش صادرات گاز ايران را مشکل نقل و انتقال پول به دليل تحريم‌ها، نداشتن تهاتر با ديگر کشورها، ديپلماسي ضعيف اقتصادي و.. دانست.به گزارش خانه ملت، وي حل مشکل ايجاد شده براي صادرات گاز به بازارهاي منطقه‌اي و جهاني را در شناور کردن قيمت دانست و افزود: بايد در قيمت‌گذاري‌ها واقع‌بينانه عمل کرد، همچنين نقل و انتقالات پولي صرفا با دلار را به ارزهاي مورد قبول طرفين تغيير داد نه آنکه مبادلات حتما دلار انجام بگيرد.وي گفت: صادرات گاز در منطقه در سه سطحLPG ، LNG و گاز طبيعي انجام مي‌گيرد که LNG در ايران به دليل نداشتن تکنولوژي لازم توليد نمي‌‎شود و دانش فني آن نيز در انحصار چند قدرت بزرگ است که رابطه خوبي نيز با ايران ندارند.


۴ فاز ميدان پارس جنوبي افتتاح شد

پالايشگاه فازهاي ۱۳و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي به ارزش ۱۰ميليارد دلار دقايقي پيش با حضور حسن روحاني، رئيس جمهوري، بيژن زنگنه، وزير نفت و برخي مقام‌هاي کشوري و لشگري به صورت رسمي‌افتتاح شد.حسن روحاني، رئيس جمهوري به طوررسمي‌پالايشگاه اين فاز را افتتاح کرد. رئيس جمهوري همچنين پيش از افتتاح رسمي‌اين فازها، با حضور در ويوگالري فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي، در جريان جزئيات توسعه اين فازها قرار گرفت.هدف از توسعه هرکدام از فازهاي ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي روزانه ۵۶ ميليون متر مکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه ميعانات‌گازي و ۴۰۰ تن گوگرد و توليد سالانه يک ميليون و ۵۰ هزار تن گاز مايع ال‌پي‌جي (پروپان و بوتان) و يک ميليون تن اتان به‌منظور تامين خوراک واحدهاي پتروشيمي‌است.

اولويت اصلي صنعت نفت واگذاري کارها

به بخش‌خصوصي است

رضا پديدار رئيس کميسيون انرژي اتاق تهران در گفت‌وگو با نفت‌خبر گفت: اولويت اصلي مديران صنعت نفت در سال ۱۳۹۸ اعتماد به بخش خصوصي و استفاده حداکثري از پتانسيل عظيم موجود در اين بخش براي مقابله با چالش‌هاست. وي در مورد اولويت‌هاي فوري در صنعت نفت و گاز و صنايع پايين دست به نفت‌خبر گفت: در حال حاضر اولويت مهم فعال کردن ظرفيت‌هاي توليدي در حوزه پتروشيمي‌است. ايران به لحاظ ترکيب منابع هيدروکربوري جايگاه نخست در دنيا را به خود اختصاص داده است اما متاسفانه صنعت پتروشيمي‌ايران تنها يک سوم تنوع محصولات در جهان را در اختيار دارد. اين در حالي است که در دو دهه اخير و با سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده ظرفيت بزرگي در بخش پتروشيمي‌بوجود آمده که با برنامه‌ريزي درست مي‌توان از اين ظرفيت براي گرفتن سهم مناسب از بازارهاي منطقه و جهان اقدام کرد.وي گفت: در سال‌هاي اخير اقدامات مناسبي در حوزه پالايشگاهي انجام شده اما اين اقدامات با توجه به رشد مصرف بنزين در کشور بيشتر در حوزه نگهداشت سطح توليد موثر خواهد بود. از همين رو در سال ۹۸ بايد توجه ويژه‌اي به افزايش ظرفيت پالايشگاهي کشور با محوريت بخش خصوصي انجام شود.

رونق بورس انرژي در روزهاي پاياني ۹۷

سيدعلي حسيني مدير عامل بورس انرژي ايران با اشاره به روزهاي پاياني سال ۹۷ اظهار کرد: بورس انرژي ميزبان عرضه ۴۱،۶۵۰ ميليارد ريال اوراق سلف موازي استاندارد در بازار مشتقه بود. به عبارتي ديگر، شرکت ملي نفت ايران از طريق انتشار اوراق سلف موازي استاندارد نفت کوره ۳۸۰ سانتي استوک در بازار مشتقه بورس انرژي ايران اقدام به تامين مالي به ارزش ۱۱ هزار ميليارد ريال نمود.وي ادامه داد: اين در حالي است که وزارت امور اقتصادي و دارايي به نمايندگي از دولت در راستاي تامين مالي فعاليت‌هاي دولت، اقدام به انتشار اوراق سلف موازي استاندارد به ارزش ۳۰ هزار ميليارد ريال در بورس انرژي ايران کرد.وي با توضيح دادوستد در حوزه توليد برق در بورس انرژي، تصريح کرد: شرکت آريان ماهتاب گستر که شرکت فعال در حوزه توليد نيروي برق است با انتشار اوراق سلف موازي استاندارد در بازار مشتقه بورس انرژي ايران، به تامين مالي به ارزش ۶۵۰ ميليارد ريال مبادرت ورزيد.

هشدار دبيرکل اوپک درباره

کمبود سرمايه‌گذاري نفتي

دبيرکل سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که بازگشت سرمايه‌گذاري در صنعت نفت، حداقلي بوده است.به گزارش خبرگزاري رويترز از باکو، محمد سانوسي بارکيندو گفت: سرمايه‌گذاري لازم براي تضمين ثبات در صنعت نفت جهان در حال بازگشت است، اما شتاب اين بازگشت همچنان آهسته است.بارکيندو گفت: برخي چالش‌ها، نتيجه چرخه افت قيمت نفت است که شاهد آن بوديم و مهم‌ترين چالش، مسئله سرمايه‌گذاري است؛ ما مشاهده کرديم که سرمايه‌گذاري براي دو سال کاهش يافت و حتي اکنون نيز بازگشت سرمايه‌ بسيار حداقلي است.

زنگنه تشریح کرد؛

گروه انرژي: زنگنه وزير نفت با اشاره به صحبت‌هاي رئيس‌جمهور دولت نهم و دهم در مورد فروش نفت در زمان تحريم، اظهار کرد: آنهايي که پول نفت را خوردند، خوردند رفت. کسي نيست دنبال کند. شرکت‌هاي خارجي ورشکست شده‌اند.

به گزارش ايسنا، بيژن زنگنه به مناسبت افتتاح فازهاي ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ ميدان گازي پارس‌جنوبي در عسلويه برگزار شد، در مورد سخنان رئيس‌جمهور دولت‌هاي نهم و دهم درباره فروش نفت در زمان تحريم گفت: برخي موارد را به دستگاه‌هاي دولتي سپرده بودند که غيرقانوني بود. پول ما را خوردند و ما بعداً متوجه شديم.

وي با بيان اينکه برخي شرکت‌ها نيز خارجي بودند، افزود: اين عددها قابل قياس با بابک زنجاني نبود. بيش از دو ميليارد دلار به صورت نقد به بابک زنجاني داده بودند که به پيمانکار پرداخت کند اما اين کار را نکرد.

وزير نفت با تاکيد بر اينکه صحبت‌هاي احمدي نژاد دروغ است، گفت: احمدي نژاد گفت قيمت نفت را صد دلار مي‌کند اما ميزان صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رساند. شش هولوکاست درست مي‌کند. پارس جنوبي را تعطيل مي‌کند تا قيمت نفت را به صد دلار مي‌رساند که به نفع بقيه است. وي در ادامه با اشاره به وضعيت عسلويه اظهار کرد: هر زماني به عسلويه مي‌آيم احساس خوبي به من دست مي‌دهد. از نظر من ايران کوچک مانند عسلويه است و سواحل خليج فارس و درياي عمان نيز بايد به اين شکل باشد. عسلويه را پول و دلار نساخته است بلکه عشق و صبوري آن را ساخته است. وزير نفت با اشاره به تاريخچه عسلويه گفت: عسلويه، شهريور ۷۶ يک زمين بکر و موات بود. تا سال ۸۴، ۵ فاز وارد مدار شد، از ۸۴ تا ۹۲، ۵ فاز ديگر وارد مدار شد و از سال ۹۲ تاکنون ۱۱ فاز مدار شده است. تا پيش از پايان سال ۹۸، ۲۷ فاز دريايي را در مدار توليد خواهيم داشت. زنگنه با بيان اينکه برداشت ايران از ميدان گازي مشترک پارس جنوبي از قطر پيشي گرفته است، گفت: امسال کمتر کسي حس کرده که زمستان آمده و پايان يافته است. مصرف انرژي با وجود افزايش توليد، بالاست و مردم بدون توجه به بهينه‌سازي انرژي را مصرف کرده‌اند و بالاترين مصرف تاريخي ثبت شده است. براي نخستين‌بار امسال تراز توليد اتان مثبت شده، هميشه کمتر از تقاضا بوده است. وزير نفت با بيان اينکه کشور براي نخستين بار در توليد اتان تراز مثبت دارد، گفت: بايد اقدامات با ارزشي براي مصرف اتان انجام دهيم.

زنگنه با تاکيد بر اينکه ستاره خليج فارس نماد ديگري براي اقتصاد مقاومتي است، اظهار کرد: در شرايطي که قصد داشتند ما را دچار تحريم کنند توانستيم در بنزين خودکفا شويم و در حال حاضر توان صادرات بنزين را هم داريم اما مي‌خواهيم ذخاير خود را بالا ببريم.

به گفته وي، تاکنون در چهار فاز ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ ميزان سرمايه‌گذاري ۱۱ ميليارد دلار بوده است.

وزير نفت در ادامه با اشاره به صادرات گاز به عمان گفت: مشکلي که وجود دارد اين است که طرف عماني بايد با ما همراهي کند. اسناد مناقصه براي خط گاز آماده است اما شرکت‌هاي بين‌المللي به دليل تحريم نيامدند. از منابع هم قابل تأمين بود. به طور کلي ۲۰۰ کيلومتر خط است که عمق آن در برخي نقاط به ۱۰۰۰ متر مي‌رسد.زنگنه ادامه داد: خودمان توان ساخت آن را نداريم و طرف مقابل بايد موافق باشد.وي در مورد صادرات ال پي جي نيز توضيح داد: توليد ال پي جي کشور زياد است و يکي از موضوعات مربوط به آن صادرات است. ما براي صادرات اقداماتي انجام داده‌ايم اما جزئيات آن اعلام نمي‌شود. وزير نفت در ادامه در مورد تعيين‌تکليف فاز ۱۱ پارس جنوبي با طرف چيني گفت: مذاکرات ادامه دارد. قرار است يک هيأت عالي رتبه از چين براي مذاکره به ايران بيايد. آنها قول داده‌اند به زودي به ايران خواهند آمد. زنگنه در مورد پرونده گازي بين ايران و پاکستان گفت: در حال حاضر از نظر حقوقي ايران مدعي است. ما اقدامات لازم را انجام داده‌ايم اما پاکستان به تعهدات خود عمل نکرده است. آنها ادعا مي‌کنند از نظر سياسي تحت فشار عربستان هستند.

وي ادامه داد: ما از نظر سياسي و ديپلماتيک پيگير هستيم اما هنوز وارد مسائل حقوقي نشده‌ايم. وزير نفت ادامه داد: پيشنهادي داشتيم مبني بر اينکه از طريق عراق گاز را به اين کشور و سپس لبنان و سوريه منتقل کنيم. البته بايد گفت عراقي‌ها در حرف هميشه با ما همراه هستند.

به گفته وي، تحريم روي صادرات گاز تأثيري نداشته و فقط دريافت پول گاز از عراق را تحت تأثير قرار داده است که حل خواهد شد.

زنگنه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا ميزان صادرات ميعانات گازي ايران کاهش داشته است، گفت: دليل اين موضوع افزايش مصرف پالايشگاه ستاره خليج فارس است. اين پالايشگاه در حال حاضر بيش از ۳۵۰ هزار بشکه ميعانات گازي مصرف مي‌کند که اين موضوع باعث کاهش ميزان صادرات مي‌شود. وي ادامه داد: البته تحريم‌ها هم روي افت ميزان صادرات تأثير داشته اما توليد ميعانات گازي کم نشده است. وزير نفت در ادامه با اشاره به ادعاي آمريکا مبني بر اينکه ميزان صادرات نفت ايران را کاهش خواهد داد، گفت: آمريکايي‌ها زياد حرف مي‌زنند و من به آنها توصيه مي‌کنم کمتر حرف بزنند زيرا بازار را بهم مي‌ريزند.

زنگنه ادامه داد: آمريکايي‌ها يک سال بازار را دچار تشنج کرده‌اند و حرف‌هاي ضد و نقيض زيادي زده‌اند. ما حرف کم مي‌زنيم اما آنها حرف زيادي مي‌زنند و ظاهراً تحت فشار هستند. اگر بخواهند اذيت کنند بازار بدتر شده و بي‌ثباتي رخ مي‌دهد. ما نشان داده‌ايم آدم‌هاي صلح‌جويي هستيم و کار خود را انجام مي‌دهيم. آنها يک روز از تمديد معافيت، يک روز از صفر کردن ميزان صادرات نفتي ايران و روز ديگر از کم کردن ميزان صادرات مي‌گويند. وي با بيان اينکه طبق قانون وزارت نفت موظف است در سال آينده نفت را به صورت ماهانه در بورس عرضه کند، گفت: اگر نفت در بورس به فروش برسد خوشحال مي‌شويم و اگر به فروش نرود ما وظيفه قانوني خود را انجام داده‌ايم.

وزير نفت ادامه داد: مشکل اينجا است که بورس شفاف‌ترين روش براي انجام معامله و رقابت است و ما مي‌خواهيم شفاف‌ترين کار را براي ناشفاف‌ترين اقدام که همان دور زدن تحريم‌ها است، انجام دهيم.

وزير نفت در ادامه در مورد جمع‌آوري گازهاي همراه نفت گفت: بايد با جمع‌آوري گازهاي همراه نفت، چهار NGL راه بيافتد تا مشکل حل شود. بيدبلند دو سال آينده فعال خواهد شد. اين پروژه گازهاي آغاجاري و اميديه و بخشي از اهواز را جمع‌آوري کرده و سپس شيرين‌سازي، جداسازي کرده و خوراک واحده‌ي پتروشيمي‌را تأمين مي‌کند.

زنگنه ادامه داد: NGL3200 در غرب کارون است و قرارگاه قول داده است آن را زير دو سال به پايان برساند. NGL3100 نيز در منطقه ايلام است. وي در ادامه در مورد توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي توضيح داد: کار امضاي قرارداد توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي تمام شده بود اما با اعمال تحريم‌ها شرکت مقابل کنار کشيد. وزير نفت با تاکيد بر اينکه کار توسعه لايه‌هاي نفتي پيچيده است، افزود: ممکنه توسعه لايه‌هاي نفتي به شرکت‌هاي ايراني سپرده شود اما بايد از تکنولوژي بالا کمک بگيريم. زنگنه در مورد پالايشگاه سيراف گفت: تعدادي سرمايه‌گذار مايل به ادامه همکاري هستند اما تعدادي نيستند. راه‌اندازي فاز چهار پالايشگاه ستاره خليج فارس تصويب شده است در اين راستا فروردين جلسه‌اي با سرمايه‌گذاران سيراف برگزار مي‌کنيم و پرونده آنهايي که آمادگي ندارند بسته خواهد شد. وي در ادامه در مورد پرونده اختلاس پتروشيمي‌گفت: در طول پنج و نيم سال گذشته فشار زيادي را از جانب شرکت بازرگاني پتروشيمي‌تحمل کردم. عده‌اي ما را بيچاره کردند و مي‌گفتند چرا از اين شرکت استفاده نمي‌کنيد.

وزير نفت ادامه داد: شرکتي بود به نام شرکت بازرگاني پتروشيمي‌که صددرصد دولتي و متعلق به شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌بود. شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌کالاهاي توليدي خود را به اين شرکت مي‌داد و به دليل گردش مالي بزرگ اعتباري براي اين شرکت ايجاد شد. اين شرکت در اقدامي‌عجيب در سال ١٣٨٨ خصوصي شد اما روال گذشته ادامه پيدا کرد. نزديک به چهار ميليارد يورو در سال‌هاي ٩١ و ٩٢ بازنگشته است. ارزي هم که بازگشته طبق ارز رسمي‌بوده در حالي که در آن سال‌ها ارز رسمي، مرجع و آزاد وجود داشته است.

وي افزود: من گفتم مال بي‌زبان را دست آدم زبان‌دار نمي‌دهم. نمي‌دانيد چه بلايي سر من آوردند و گفتند مي‌خواهيد اين شرکت را تضعيف کنيد. زنگنه ادامه داد: بايد از قوه قضائيه براي مطرح کردن اين پرونده تشکر کرد اما بعضي از دوستان بابک زنجاني مي‌خواهند اين پرونده را آنقدر بزرگ کنند که بابک زنجاني فراموش شود. بابک زنجاني تحت هيچ شرايطي نبايد فراموش شود. قدرت پول بابک زنجاني بيرون از زندان را هم اداره مي‌کند. بسياري از کساني که به من تهمت مي‌زنند و من را تحت فشار مي‌گذارند پشتشان بابک زنجاني است

اکبر شاهرخي رئيس اتحاديه گل و گياه تهران گفت: سنبل تا سال گذشته ۱۰ الي ۱۵ هزار تومان به فروش مي‌رسيد ولي امسال اين قيمت به ۳۰ هزار تومان رسيده؛ چراکه پياز وارداتي سنبل تا ۵۰ درصد گل نداده است.به گزارش تسنيم، اکبر شاهرخي در رابطه با مشکلات گراني و ناياب شدن برخي گونه‌هاي گل و گياه اظهار کرد: هر سال به دليل روز مادر تقاضا بسيار زياد است و مشکلات اين چنيني رو به رو شويم.شاهرخي افزود: امسال قيمت سنبل نسبت به سال گذشته سه برابر شده و حتي اقلام مورد نياز گياهان گلداني از خاک گرفته تا پلاستيک و کود و سم از خارج وارد مي‌شود.وي يادآور شد: سنبل تا سال گذشته 10 الي 15 هزار تومان به فروش مي‌رسيد ولي امسال اين قيمت به 30 هزار تومان رسيده است؛ چراکه پياز وارداتي سنبل تا 50 درصد گل نداده است. البته بنده تقصير را بر گردن وارد کننده نمي‌دانم.

حميد رسولي مدير عامل شرکت خدمات حمايتي کشاورزي ايران، گفت: تا اواخر اسفندماه، نزديک به 6/1 ميليون تن کود اوره به استان‌ها تحويل شد، در حالي که در مدت مشابه سال گذشته اين ميزان حدود 2/1 ميليون تن بود و پيش‌بيني مي‌شود که امسال، رکورد مصرف کود در دهه 90 شکسته شود.به گزارش شرکت خدمات حمايتي کشاورزي ايران، رسولي با اشاره به استفاده از شبکه بزرگ توزيع در شرکت خدمات حمايتي، تصريح کرد: اين شبکه شامل ۳۵۰۰ کارگزار است و با همکاري مناسب شرکت‌هاي پتروشيمي‌داخلي که به خوبي نيازهاي داخلي را پوشش داده اند، تقاضاي کشاورزان را تامين مي‌کنند.وي افزود: در حال حاضر بيش از ۲٫۵ميليون تن انواع کودهاي کشاورزي در سال ۹۷ از منابع داخلي و خارجي تامين و تدارک شده است و خوشبختانه در سومين سال پيايپي، کودهاي کشاورزي در برنامه تکليفي کشور مشتمل بر کودهاي فسفاته و پتاسه افزايش قيمت نداشته اند.

تا پايان فروردين ۹۸ زينک بدون محدوديت وارد کشور مي‌شود

احمد ابوالحسني، رئيس اتحاديه ليتوگرافان تهران از اتفاق‌هاي خوشي خبر داد که تاثير مستقيم و مثبتي بر بازار گذاشته و خواهد گذاشت. ابوالحسني اظهارکرد: با دستور عباس قبادي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت قرار شد تا پايان فروردين ۹۸، زينک هم مانند کالاهاي اساسي بدون محدوديت و سقف معين واردات، ثبت‌سفارش و به کشور وارد شود. البته علاوه بر اين در بسياري از مواردي که تاجران مشکل داشتند، تسهيلاتي ايجاد شد.وي از ورود زينک خبر داد و گفت: در همان نشست با معاون وزير صنعت، معدن و تجارت که تماس براي تسهيل ورود زينک و ترخيص آن از گمرک گرفته شد، شرايط بازار تغيير کرد و بيش از ۶هزارتومان کاهش نرخ داشتيم که بيش از اينها هم کاهش خواهد يافت. زينک تا ۵۰ و ۵۵ هزار تومان هم به فروش رفته بود اما درحال‌حاضر بازار تعديل و قيمت‌ها کنترل شده است. ضمن اينکه با ورود محموله‌هاي جديد وضعيت بهتر خواهد شد.

قنادان قيمت را افزايش ندادند

علي بهره‌مند رئيس اتحاديه قنادان با بيان اينکه قنادي‌ها و شيريني فروشان در شب عيد،قيمت شيريني را افزايش ندادند، گفت: قيمت هر کيلوشيريني زبان، پاپيوني و نان برنجي ۲۱,۵۰۰تومان و گل محمدي ۲۱ هزار تومان است.وي در گفتگو با مهر گفت: تمهيدات لازم براي تأمين شيريني مورد نياز مردم در ايام شب عيد ۹۸، در نظر گرفته شده است، بر اين اساس، تلاش قنادان تحت نظر اتحاديه اين است که قيمتها افزايش نيابد و بيشترين همکاري را با مردم در رابطه با تأمين نياز شب عيد انجام دهيم.وي افزود: نرخ شيريني براي شب عيد افزايش نداشته است و همچون ماههاي گذشته، تلاش شده تا قيمت روند افزايشي نداشته باشد، همکاري لازم نيز از سوي قنادان صورت خواهد گرفت.وي تصريح کرد: هم اکنون هر کيلوگرم شيريني گل محمدي ۲۱ هزار تومان، زبان ۲۱۵۰۰ تومان، پاپيوني ۲۱۵۰۰ تومان، نان برنجي ۲۱,۵۰۰ تومان و شيريني تر نيز ۲۶ هزار تومان است.

قيمت مرغ در بازار ۱۰۰۰ تومان کاهش يافت

مهدي يوسفخاني رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي گفت: تشديد نظارت بر قيمت مرغ در مراکز عرضه و فروشگاه‌هاي سطح شهر اعمال مي‌شود.به گزارش تسنيم، مهدي يوسفخاني افزود: در پي عرضه گسترده مرغ منجمد تنظيم بازاري به قيمت هر کيلو 10 هزار و 500 تومان و عرضه مرغ گرم تنظيم بازاري به قيمت هر کيلو 11 هزار و 500 تومان که در سطح وسيع در همه واحد‌هاي صنفي و ميادين ميوه و تره بار انجام شده شاهد کاهش بسيار خوب قيمت مرغ گرم در بازار آزاد بوديم.وي گفت: قيمت مرغ از روز چهارشنبه تا الان حدود هزار تومان کاهش داشته و خبر خوب اينکه حدود 800 تا هزار تومان در هر کيلو کاهش قيمت را حتما شاهد خواهيم بود

بررسي آمار و اطلاعات بازرسي اصناف نشان می‌دهد؛

گروه اصناف: بررسي آمار و اطلاعات بازرسي اصناف نشان از آن دارد که بيشترين ميزان تخلف براي عدم درج قيمت، گران‌فروشي و عدم صدور فاکتور بوده و اين در حالي است که همچنان فروش مرغ به بيش از قيمت مصوب در صورت وجود فاکتور خريد، از سوي اتاق اصناف تخلف به‌حساب نمي‌آيد.

به گزارش ايسنا، توزيع و فروش کالا در سطح کشور بر عهده اصناف است که نظارت بر فعاليت اصناف از سوي ارگان‌هاي مختلف همچون سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، تعزيرات، بازرسي اتاق اصناف، بهداشت و … انجام مي‌شود و همواره تخلفات متفاوتي براي واحدهاي صنفي مختلف با توجه به کسب‌وکار آن‌ها به ثبت مي‌رسد، اما در ماه‌هاي اخير به‌واسطه رشد قيمت محصولات و نوسان قيمت ارز به نظر مي‌رسد که حجم تخلفات رشد قابل‌توجهي به خود گرفته باشد.

در ميان تخلفات ثبت‌شده حجم قابل‌توجهي از تخلفات مربوط به گران‌فروشي، عدم درج قيمت و عدم صدور فاکتور است که سومين مورد بيشتر به دليل عدم درخواست مشتري رخ مي‌دهد.

اما بررسي‌ها نشان از آن دارد که اصناف تهران در بهمن‌ماه سال جاري ۲۷ هزار و ۵۴۳ بازرسي داشته‌اند که در اين تعداد بازرسي ۵۰۰۱ پرونده تشکيل شده، اين در حالي است که در دي‌ماه تعداد بازرسي‌ها ۳۲ هزار و ۶۱۰ مورد با تشکيل پرونده ۵۸۸۶ فقره بوده است، يک حساب ساده نشان از آن دارد که ميزان پرونده‌هاي تشکيل شده در بهمن ۱۸.۱۵ درصد از تعداد کل بازرسي‌ها بوده و اين ميزان در دي‌ماه ۱۸.۰۴ درصد بوده که اين موضوع نشان از رشد تخلف طي يک ماه داشته است.

بنا بر اطلاعات به دست آمده از آمار و اطلاعات اتاق اصناف تهران بيشترين ميزان تخلف ثبت‌شده به ترتيب براي عدم درج قيمت و نصب نرخ نامه به ميزان ۲۲۶۹ مورد، گران‌فروشي به ميزان ۱۵۴۵ مورد و عدم صدور صورتحساب به ميزان ۹۰۷ مورد به ثبت رسيده است.

در بازرسي بهمن‌ماه ۴۱ مورد براي کم‌فروشي، ۲۹۵ مورد براي تقلب، ۳ مورد براي احتکار و ۶ مورد براي عرضه خارج از شبکه به ثبت رسيده است، همچنين ۱۰۵ مورد براي برگزاري حراج غيرقانوني و ۴۴۱ مورد براي عدم رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي به ثبت رسيده که جزو تخلفات قابل‌توجه به شمار مي‌آيد.

در بهمن‌ماه سال جاري ۲۵۷۶ شکايت مردمي‌به ثبت رسيده که از اين تعداد ۱۸۸۵ شکايت در بخش کالا و ۶۹۲ شکايت در بخش خدمات به ثبت رسيده که ۳۰ مورد با رضايت شاکي ختم به خير شده و ۱۴۴۲ پرونده واحد صنفي متخلف و در ۱۱۰۴ پرونده غيرمتخلف بوده‌اند.

اين در حالي است که در دي‌ماه نيز بيشترين حجم تخلفات همچون بهمن‌ماه است، اما ميزان هر کدام از آن‌ها بيشتر از بهمن‌ماه بوده است.

اما در زمينه شکايات مردمي‌۲۹۲۰ شکايت به ثبت رسيده که از اين تعداد ۱۷۵۲ پرونده در بخش کالا و ۱۱۶۸ پرونده در بخش خدمات به ثبت رسيده است در اين زمينه ۳۵ پرونده با رضايت شاکي همراه بوده، در ۱۶۷۸ پرونده واحد صنفي متخلف و در ۱۲۰۴ غيرمتخلف شناخته‌شده است.

اما در اين بازرسي‌ها نامي‌از صنوف متخلف به ميان نيامده و اين در حالي است که قيمت گوشت و مرغ در بازار به شدت افزايش‌يافته و براي محصولي همچون مرغ نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده اما اين محصول در سطح شهر به قيمت کيلويي ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان عرضه مي‌شود.

در اين رابطه حسين دروديان- معاون هماهنگي بازرسي و نظارت اتاق اصناف تهران به ايسنا، گفت: در بازرسي‌ها ملاک تعيين قيمت فاکتور خريد و به همراه سود قانوني فروش است و در حال حاضر تنها ۲۰ درصد نياز بازار از سوي دولت تأمين مي‌شود و مابقي از سوي پرورش‌دهندگان و فروشندگان سطح شهر تأمين و توزيع مي‌شد.

وي تأکيد کرد: قيمت گوشت و مرغ از مبدأ گران است و فروشندگان تنها به عرضه آن مي‌پردازند و عملاً وارد گران‌فروشي نشده‌اند و عموماً محصول خريداري‌شده را با قيمت فاکتور خريد به همراه سود قانوني در سطح شهر عرضه مي‌کنند.

حال با اين تفاسير همچنان جاي سوال است که قيمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ توماني براي مرغ چگونه و بر پايه و اساسي تعيين شده و در اين زمينه نيز دادستان تهران قيمت بيش از نرخ مصوب را براي مرغ خلاف قانون دانسته است.

محمد يوسفي رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي با بيان اينکه قيمت کنجاله سويا مجددا افزايش يافته و به کيلويي حدود ٤٧٠٠ تومان درب مرغداري رسيده است،گفت: سيستم توزيع نهاده‌ها و همچنين توزيع مرغ مشکل دارد.وي در گفتگو با مهر ادامه داد: با توجه به قيمت نهاده‌ها در بازار، عرضه مرغ با قيمت ١١هزار و ٥٠٠ تومان براي مرغدار به صرفه نيست.يوسفي قيمت ١٦ تا ١٧ هزارتومان مرغ را کاذب خواند و افزود: نرخ منطقي اين کالا تا ١٤ هزارتومان است.يوسفي همچنين از افزايش قيمت سويا طي دو هفته اخير خبر داد و افزود: قيمت سويا تحويل درب مرغداري در تهران به کيلويي ٤٧٠٠ تومان رسيده است.وي قيمت هرکيلو ذرت را تحويل درب مرغداري در تهران ١٧٥٠ اعلام و اضافه کرد: قيمت ذرت تفاوت چنداني نداشته است اما سويا به دليل کمبود و نواقصي که در سيستم توزيع وجود دارد گران شده است.يوسفي ادامه داد: اخيراً وزارت جهاد بخشنامه‌اي صادر کرده که براساس آن کنترل و نظارت بر واردکنندگان و کارخانجات روغن‌کشي شديدتر مي‌شود.اين فعال بخش خصوصي توضيح داد: روند واردات کنجاله به دليل مسائل ارزي و نقل و انتقال آن مقداري با تأخير مواجه شد.وي با اينکه دولت مرغي را که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان توزيع مي‌کند با قيمت ١١ هزارتومان از مرغداران خريداري مي‌کند، افزود: مرغداراني که مرغ خود را به قيمت ١١ هزارتومان تحويل مي‌دهند در ازاي هرکيلو مرغ ٧ کيلوگرم دان تحويل مي‌گيرند.يوسفي با اشاره به اينکه همه مرغداران نمي‌توانند اين کار را انجام دهند، گفت: تعدادي از زنجيره‌ها که با دولت قرارداد دارند اين کار را مي‌کنند.

دکتر محمد پورکاظمي‌رييس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور از آغاز توليد پايلوت و ديگر محصولات با ارزش افزوده از جلبک در سال آينده خبر داد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، وي گفت: طبق جلسه‌اي که در ستاد زيست فناوري برگزار شد، قرار است طرح پايلوت توليد جلبک و محصولات جانبي آن از سال آينده به طور جدي آغاز شود.وي با اشاره به اينکه حداقل ۲ طرح پايلوت جهت الگوسازي اجرا خواهد شد، افزود: هر کدام از اين طرح‌ها در نظر است دست‌کم در سطح يک هکتار اجرا شود که جمعا مي‌توان ۱۰۰ تن جلبک در مرحله نخست از اين طريق برداشت کرد.به گفته پورکاظمي، مدت‌هاست که توليد جلبک و استحصال فراورده‌هاي جانبي از آن در دستور کار موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور قرار گرفته که به صورت کشت در کانال‌هاي خروجي مزارع پرورش ميگو و يا از طريق کشت در مناطق مناسب و عاري از آلودگي دريايي مي‌توان آن را انجام داد.وي اضافه کرد: يکي از اولويت‌هاي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي، توليد انبوه و تجاري جلبک است که با تلاش محققان علوم شيلاتي و ديگر موسسات تابعه سازمان، اين امر امکان پذير خواهد بود. زيرا اين محصول دريايي، حداقل حاوي ۲۰ درصد پروتئين است و مي‌تواند به عنوان مکمل غذايي، جايگزين مطلوبي براي کنجاله‌ها باشد. به همين منظور به زودي، طرح جامع توليد انبوه ماکرو جلبک که با حمايت دولت توسط بخش خصوصي اجرا مي‌شود، تدوين و به سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي ارائه خواهد شد.