عوارض ۴ آزادراه الکترونيکي شد

معاون شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل از دريافت الکترونيکي عوارض چهار آزادراه از بامداد ۲۸ اسفندماه سال جاري خبر داد و اعلام کرد: هيچ افزايش قيمتي در خصوص عوارض آزادراه‌ها در نوروز ۹۸ اعمال نخواهد شد.

سيد حسين ميرشفيع در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص آخرين وضعيت الکترونيکي کردن عوارض آزادراه‌ها، اظهار کرد: آزادراه‌هاي تهران–ساوه تا سلفچگان، قزوين–زنجان، تهران–قزوين، تهران–قم چهار آزادراهي هستند که از ۲۸ اسفندماه سال جاري با سيستم اخذ الکترونيکي، عوارض دريافت مي‌کنند. وي افزود: قرار شد آزادراه‌هاي قزوين-رشت و تهران-پرديس نيز در سال آينده کار خود را آغاز کنند.


پيش‌بيني قيمت مسکن در سال آينده

رئيس اتحاديه مشاوران املاک با بيان اين‌که قيمت مسکن قرار نيست بعد از عيد به طور عجيب و غريبي بالا برود و نهايتاً معادل تورم خواهد بود، گفت: اين تصور که مسائل را به برهه‌هاي زماني قبل و بعد از اتفاقات تقسيم کنيم همواره در جامعه ايران وجود داشته و دارد.

مصطفي‌قلي خسروي به ايسنا گفت: يک نگاه فکري در کشور ما وجود دارد که همواره مسائل را به بازه‌هاي زماني قبل و بعد از اتفاقات تقسيم مي‌کند.

قبل از عيد، بعد از عيد؛ قبل از انتخابات، بعد از انتخابات؛ قبل از ماه رمضان، بعد از ماه رمضان. اين انگاره هميشه وجود داشته و امسال هم ديده مي‌شود.


وام ۷۵ ميليوني مسکن در شهرهاي کوچک

طبق برنامه توليد ۴۰۰ هزار واحد مسکوني با محوريت ۱۰۰ هزار واحد در شهرهاي با جمعيت کمتر از ۲۵ هزار نفر که در محدوده هدف بنياد مسکن قرار دارد، به سازندگان ۷۵ ميليون تومان تسهيلات با نرخ سود ۹ درصد پرداخت مي‌شود.

به گزارش ايسنا جواد حق‌شناس معاون مسکن شهري بنياد مسکن انقلاب اسلامي، ويژگي‌هاي احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکوني توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌طي سال‌هاي ۹۸ و ۹۹ را تشريح کرد و گفت: استفاده از تجربيات بنياد مسکن در اجراي مسکن شهري، استفاده از تجربيات مثبت مسکن مهر به ويژه در بخش خود مالکي، اجراي طرح بر مبناي مشارکت متقاضيان بخشي از ويژگي‌هاي طرح است.

بررسي طرح ويژه ساماندهي تپه‌هاي سنندج

طرح ويژه ساماندهي تپه‌هاي سنندج با رويکرد سازمان‌دهي فضاي سبز و باز، ايجاد عرصه‌هاي عمومي‌و توجه به مناظر طبيعي با حضور معاون معماري و شهرسازي و اعضاي کميته فني ۳ و همچنين نمايندگاني از دانشگاه کردستان بررسي شد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، فرزانه صادق‌مالواجرد در بيان پيشينه اين مطالعه و طرح ويژه‌اي که در دانشگاه کردستان در دست تهيه است، توضيح داد: پيرو پيشنهاد کميته راهبري نقشه راه شهرهاي استان کردستان در سال ۱۳۹۴، موضوع «ساماندهي، حفاظت و احياي تپه‌ها و چشمه‌ها در منظر طبيعي شهر سنندج» در شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در تاريخ ۹۵.۱۲.۲ تصويب و بر تهيه طرح ويژه ساماندهي تپه‌هاي شهر سنندج تاکيد شد. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: مطالعه و طرحي که توسط دانشگاه کردستان تهيه شده، پيشرفت خوبي داشته است و اميدواريم با حضور آقاي ملکي مديرکل راه و شهرسازي استان که همزمان معاون عمراني استانداري نيز هستند اين طرح در اجرا با قوت بيشتري دنبال شود.

جابه‌جايي بيش از ۱۱ ميليون مسافر

در ايستگاه راه‌آهن تهران

مديرکل راه‌آهن تهران از جابه‌جايي ۱۱ ميليون و ۹۵ هزار نفر مسافر در ايستگاه‌هاي مسافري راه‌آهن تهران طي مدت فروردين تا پايان بهمن‌ماه سال جاري خبر داد. عابدين‌هادي نژاد در گفت‌وگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي بابيان اينکه از ابتداي سال تا پايان بهمن‌ماه سال جاري بيش از ۱۱ ميليون و ۹۵ هزار نفر مسافر در ايستگاه‌هاي مسافري راه‌آهن تهران جابه‌جا شدند گفت: اين تعداد جابه‌جايي نسبت به سال گذشته رشدي ۲۵ درصدي داشته است. وي با اشاره به اينکه در سال گذشته مسافران خروجي ۴ ميليون و ۴۳۸ هزار و ۸۵۵ نفر بوده‌اند گفت: اين رقم در سال ۹۷ و طي ۱۱ ماه گذشته به ۵ ميليون و ۵۴۰ هزار و ۲۲۵ نفر رسيده است که نشان دهنده افزايش ۲۵ درصدي است. همچنين در سال ۹۶ رقم ورود مسافران به اين ايستگاه معادل ۴ ميليون و ۴۳۵ هزار و ۴۶۷ نفر بوده که در سال ۹۷ به ۵ ميليون و ۵۵۵ هزار و ۶۳۸ نفر رسيده است.

حمل و نقل ريلي دالان شمال – جنوب

افزايش مي‌يابد

رييس راه آهن جمهوري آذربايجان جاويد قربان اف رييس راه‌آهن جمهوري آذربايجان گفت: حجم حمل و نقل ريلي از طريق دالان بين‌المللي شمال –جنوب و از خاک جمهوري آذربايجان و ايران بيش از پيش افزايش مي‌يابد. به نقل از ايرنا، جاويد قربان اف در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در سال ۲۰۱۷ ميلادي اگر چه حجم حمل و نقل ريلي از طريق دالان شمال – جنوب و از خاک جمهوري آذربايجان و ايران ۲۷ هزار تن بوده ، اين رقم در سال ۲۰۱۸ ميلادي ۱۰ برابر افزايش يافته و ۲۷۰ هزار تن تشکيل داد. قربان اف افزود: در دو ماه سال جاري ميلادي از طريق اين مسير بيش از ۸۰ هزار تن محموله انتقال شده و انتظار داريم اين رقم براي پايان سال جاري به ۶۰۰ هزار تن برسد. اين مقام آذري با اشاره به برخورداري دالان بين‌المللي حمل و نقل شمال – جنوب از ظرفيت‌هاي بزرگ انتقال محموله‌ها گفت: با مساعي مشترک مي‌توان حجم حمل و نقل را در اين مسير بين‌المللي به ميليون‌ها تن رساند.

وزير راه و شهرسازي از اقدامات ستاد نوروزي در معاونت حمل و نقل خبر داد؛

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري از نصب ۲۰ هزار تابلو و علائم آشکارساز براي نقاط پرحادثه در ايام نوروز خبر داد و تأثير دولت را در افزايش نرخ بليت اتوبوس مبرا دانست.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي،محمد اسلامي‌در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با اشاره به تشکيل ستاد نوروزي در معاونت حمل‌ونقل اين وزارت خانه گفت: اين ستاد به‌منظور هماهنگي بين تمامي‌شقوق حمل‌ونقلي در اين ايام تشکيل‌شده و باعث مي‌شود تا يک نظارت عاليه و همه‌جانبه در ايام نوروز بر سيستم حمل‌ونقل به وجود آيد تا مسائل مربوط به مردم و تمامي‌بخش‌هاي حمل‌ونقلي کشور مديريت و کنترل شود.

اسلامي‌با تأکيد بر اينکه ۳ هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه‌خيز در راه‌هاي کشور شناسايي‌شده است افزود: در ۵۰ درصد از اين نقاط حوادث منجر به فوت رخ‌داده است و در ۵۰ درصد بقيه موارد احتمال خطر وجود دارد که ما به‌سوي برطرف کردن آن‌ها باوجود کمبود منابع درحرکت هستيم. وي ادامه داد: بايد مردم بدانند که ما در وزارت راه و شهرسازي اگر بخواهيم وارد بحث کمبود منابع شويم ديگر نمي‌توانيم امور مورد نياز وزارت‌خانه را به‌درستي انجام دهيم؛ پس تلاش مي‌کنيم تا با استفاده از تمامي‌ظرفيت‌هاي موجود کاري را که بايسته است انجام دهيم.

وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه امسال يکي از آيتم‌هايي که در راستاي برطرف کردن نقاط حادثه‌خيز به نتيجه رسيده است احداث باند دوم براي بسياري از نقاط اولويت‌دار بوده است تصريح کرد: طبق برنامه‌ريزي‌ها ۸۰۰ کيلومتر باند دوم براي برطرف کردن نقاط حادثه‌خيز لازم بوده که ۳۰۰ کيلومتر آن تا امروز افتتاح‌شده و ۵۰۰ کيلومتر در دست آماده‌سازي است و ۳۰۰ کيلومتر نيز تا شب عيد افتتاح مي‌شود.

وي با تأکيد بر اينکه براي برطرف کردن نقاط حادثه‌خيز جاده‌ها نهضت اصلاح به‌صورت شبانه‌روزي در حال فعاليت است تا علائم نصب و خط‌کشي‌ها انجام و جاده‌ها ترميم شوند، افزود: علاوه بر اين برخي از نقاط حادثه‌خيز تقاطع‌هاي غيرهم‌سطح هستند که يا به‌صورت نيمه‌کاره رهاشده‌اند و يا بايد براي رفع اين نقاط احداث شوند و مهم‌ترين مشکل در اين حوزه مسائل مالي است.

  • ۲۰ هزار تابلو و علائم آشکارساز براي نقاط پرحادثه

اين عضو کابينه دولت دوازدهم مهم‌ترين اقدام براي پيشواز نوروز رفتن را نصب ۲۰ هزار تابلو و علائم آشکارساز براي کليه نقاط حادثه‌خيز دانست و اظهار کرد: پس از آشکارسازي توسط وزارت راه و شهرسازي با کمک پليس‌راه اين نقاط به‌صورت ويژه مورد مراقبت و نظارت قرار خواهند گرفت تا بتوان در اين ايام براي عدم ايجاد حادثه کمک شاياني کرد.

وي يکي ديگر از اقدامات مهم براي ايمن‌سازي مسيرهاي جاده‌اي نوروزي را تشکيل جلسه مشترک کميسيون عالي ايمني راه‌ها و شوراي عالي شهرها خواند و افزود: براي اولين بار است که دو کميسيون مهم به سرپرستي دو وزير يعني وزير راه و شهرسازي و وزير کشور براي ايمني ايام نوروز تشکيل جلسه مي‌دهند تا به‌ اين ترتيب هماهنگي‌هاي مشترک براي هرچه ايمن‌تر کردن مسير سفرهاي نوروزي هموار شود.

اسلامي‌افزود: با توجه به آنکه طبق آمار بيشتر حوادث جاده‌اي مربوط به ۳۰ کيلومتري شهرها است امسال برنامه‌ريزي‌شده است تا با محوريت فرمانداران و استانداران و دستور ويژه وزير کشور به آن‌ها و با به‌کارگيري امکانات محلي شهر و روستاهاي اطراف جاده ايمني مسيرهاي پرحادثه بيش‌ازپيش شود.

وزير راه و شهرسازي در خصوص ادعاي افزايش سوانح جاده‌اي در سال جاري نيز گفت:در سالي که گذشت ما شاهد رشد سفر و رشد تعداد خودروها و افزايش فوتي‌ها بعد از حوادث بوده‌ايم ولي آمار تصادفات در کشور کماکان کاهشي بوده و روند تصادفات به نسبت افزايش سفر و خودرو کاهش داشته؛ بااين‌حال ميزان فوتي‌هاي پس از سانحه افزايش‌يافته که ما اميدواريم با به‌کارگيري سامانه‌هاي مدرن اين روند را کنترل کنيم.

وي ادامه داد: امسال براي افزايش ايمني سفرها با حمل‌ونقل عمومي‌جاده‌اي تمامي‌اتوبوس‌ها به سيستم سپهتن مجهز شده‌اند و در همه آن‌ها دوربين نصب‌شده و هر ۱۵ دقيقه يک‌بار از راننده عکس گرفته مي‌شود تا به‌وسيله اين اقدامات رفتار رانندگان قبل، حين و بعد از سفر مورد ارزيابي برخط قرار گيرد.

اين مقام مسئول در خصوص نظارت بر عملکرد فني اتوبوس‌هاي فعال در سطح جاده‌هاي کشور نيز گفت: در حال حاضر نظارت بر مراکز معاينه فني تشديد شده، همچنين مسئولين فني مستقر در پايانه‌ها موظف شده‌اند تا معاينه فني اتوبوس‌ها را با معاينه‌هاي فيزيکي و ميداني مطابقت دهند و اميدواريم با اين اقدامات حادثه‌اي در ايام نوروز نداشته باشيم.

  • گواهينامه رانندگان پرخطر ضبط مي‌شود

اسلامي‌با اشاره به تشکيل سامانه نهاد ايمني ملي در کشور همانند کشورهاي پيشرفته گفت: تشکيل اين نهاد براي کل سيستم‌هاي حمل‌ونقل به‌عنوان مرجع بالادستي عمل خواهد کرد و به‌صورت عمده و بالاسري مسائل شقوق مختلف حمل‌ونقلي را مورد تحليل و ارزيابي قرار خواهد تا علل و عوامل مشکلات شناسايي‌شده و به‌وسيله آن بتوان براي فرهنگ‌سازي و اصلاحات سيستمي‌در اين حوزه برنامه‌ريزي کرد.

وي با اشاره به اينکه بسياري از حوادث در کشور به‌وسيله خطاي انساني و رفتارهاي خطرساز فرد حادثه‌آفرين رقم مي‌خورد گفت: به همين علت با هماهنگي که با وزير کشور صورت گرفته است و دستور وي به پليس، افرادي که در اين ايام حادثه‌ساز هستند شناسايي و از رانندگي منع مي‌شوند.

  • دولت در افزايش قيمت بليت اتوبوس نقشي ندارد

وي در پايان اين بخش در خصوص افزايش ۲۰ درصدي نرخ کرايه اتوبوس‌هاي بين‌شهري تصريح کرد: در کشور بيش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعاليت مي‌کند و اين افزايش ۲۰ درصدي سنتي است که در سال‌هاي گذشته پايه‌گذاري شده و بعدازآن به نرخ سابق بازمي‌گردد البته بايد دقت کرد که رانندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل عمومي‌جاده‌اي افراد زحمت‌کشي هستند که در اين ايام براي خدمت‌رساني به مردم در برخي از مسيرها مجبور به بازگشت يکسرخالي هستند که هزينه‌هايي را به آن‌ها تحميل مي‌کند و اين افزايش براي جبران اين هزينه‌ها صورت مي‌گيرد.

به گفته اسلامي‌دولت توانايي مالي براي اختصاص يارانه به ناوگان اتوبوس‌راني براي ارتقاي امکانات فني، رفاهي و آماده‌سازي ندارد و بايد دانست که اين افزايش قيمت از سوي دولت نيست و اتحاديه و صنف‌ براي قيمت‌گذاري در ايام مختلف تصميم‌گيري مي‌کنند.

رئيس پليس راهور تهران بزرگ در نوروز را تشريح کرد؛

گروه اجتماعي: سردار محمدرضا مهماندار رئيس پليس راهور تهران بزرگ گفت: طرح ترافيک و زوج و فرد از روز ۲۹ اسفند، تا پايان روز ۱۶ فروردين اجرا نمي‌شود، از روز ۱۶ فروردين به بعد تا اول تير ماه طرح ترافيک و زوج و فرد مانند سال ۹۷ خواهد بود.

رئيس پليس راهور تهران با بيان اينکه در شهر تهران همواره به دنبال روان‌سازي ترافيک بوديم، اظهار کرد: تهران بيش از چهار ميليون وسيله‌نقليه شماره‌گذاري شده دارد، علاوه بر اين حدود يک ميليون خودرو هر روز به تهران وارد و شب خارج مي‌شوند. فقط هر روز صبح حدود 500 هزار خودرو از سمت کرج به تهران مي‌آيند.مهماندار تصريح کرد: به نظر مي‌رسد جاي سازماني در شهرداري تهران به عنوان خدمات بزرگراهي خالي است که بايد در کنار پليس داراي تجهيزات کافي باشد که به طور مثال بعد از تصادف اقدام به جابه‌جايي خودرو کند.مهماندار با بيان اينکه در 11 ماهه نخست امسال تلفات رانندگي در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد و تصادفات جرحي پنج درصد کاهش داشته، گفت: بيش از 90 درصد از علل تصادفات به عامل انساني برمي‌گردد. بزرگراه‌هايي در تهران داريم که هيچ شباهتي به معابر درون‌شهري ندارند؛ به نظر مي‌رسد نقش فني و مهندسي و شهرداري در رفع نقاط پرتصادف حائز اهميت است. از طرفي بخش زيادي از اشتغال کشور در صنعت خودروسازي است اما بايد نسبت به ايمني خودروها نيز اقدام صورت گيرد.

وي افزود: 46 درصد از تصادفات در تهران مربوط به عدم توجه به جلو است که بخش زيادي از آن به دليل استفاده از موبايل رخ مي‌دهد، 21 درصد نيز مربوط به تخطي از سرعت مطمئنه است.امسال رشد سهم تصادفات عابر پياده را داشتيم، اين رقم در سال گذشته 30 درصد بود که امسال به 46 درصد از رسيده است، برخي از عابران از محلهاي مجاز عبور نمي‌کنند.

وي با بيان اينکه موتورسيکلت سواران 37 درصد سهم در تصادفات تهران نقش داشتند، متذکر شد: بايد خدمات اورژانسي و پيش‌بيمارستاني بهتر ارائه شود که اين قسمت در اختيار وزرات بهداشت است، اقدامات در حوزه تصادف، قبل، حين و بعد از حادثه است.به گفته وي 49 درصد از تصادفات فوتي تهران در 11 ماهه گذشته در روز و 51 درصد در شب رخ داده است.

مهماندار با اشاره تمهيدات ترافيکي پليس راهور براي شب عيد، درباره طرح نوروزي پليس راهور گفت: در اين ايام ترافيک را در مقابل مراکز خريد کنترل مي‌کنيم، از 25 اسفند تا 17 فروردين طرح ويژه‌اي براي برخورد با تخلفات به ويژه تخلفات حادثه‌ساز داريم، در رابطه با تخلفات حادثه‌ساز اغماض نمي‌کنيم، خودرو حتماً توقيف مي‌شود و اگر تخلفي باشد که آرامش مردم را برهم بزند، حتماً کار قضايي نيز صورت مي‌گيرد.

مهماندار افزود: در 50 نقطه از تهران دوربينهاي سيار مستقر هستند؛ حداکثر سرعت در بزرگراه‌هاي شمالي و جنوبي 80 و در بزرگراه‌هاي شرقي و غربي 90 کيلومتر است.

وي با اشاره به فعال بودن بيش از 50 تيم نامحسوس در ايام نوروزي در شهر تهران، گفت: براي چهارشنبه آخر سال و روز طبيعت نيز تمهيدات لازم صورت گرفته است.

مهشيد چوبکار معاون مشارکتهاي مردمي‌و اشتغال بهزيستي استان تهران از توزيع گوشت و سبد ارزاق بين تمام مددجويان بهزيستي استان تهران خبر داد.وي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به توزيع بيش از ۶ تن گوشت بين همه مددجويان بهزيستي در ۱۶ شهرستان استان تهران، گفت: بيش از ۷ هزار سبد ارزاق نيز بين مددجويان استان تهران توزيع شده و به پايان رسيده است.وي با اشاره به جمع آوري ۲۳۰ ميليون تومان در کمپين زمستانه سازمان بهزيستي، افزود: با استفاده از اين کمک‌هاي مردمي‌براي مددجويان البسه و بخاري تهيه شده است. همچنين ۴۰۰ ميليون تومان نيز هم در کمپين زمستانه بهزيستي جمع آوري شده است و اين کمپين تا پايان فروردين ادامه دارد.وي با بيان اينکه تمامي‌جامعه هدف سازمان بهزيستي افراد نيازمندي هستند که ممکن است نيازهاي خاصي داشته باشند، اظهار کرد: اين افراد مانند زنان سرپرست خانوار، افراد معلول و.. بنا بر شرايط ويژه خودشان نيازهايي دارند اما با توجه ايام عيد، همه افراد دوست دارند مانند ساير اعضاي جامعه از کالاهايي مثل پوشاک و البسه مناسب، ميوه و شيريني و… بهره مند باشند.چوبکار در ادامه با اشاره به نيازهاي ويژه جامعه هدف بهزيستي براي کمک‌هاي مردمي‌تصريح کرد: در دل جامعه هدف بهزيستي افرادي هستند که در همين بين نيازمند کالاهاي ضروري ديگر مثل پوشک کودکان و بزرگسالان و… هستند و نيازشان به اين کالاها بيشتر از البسه و… است. با اين وجود برخي از زنان سرپرست خانوار نيز هستند که شب عيد به دليل جا به جايي مسکن نيازمند وديعه مسکن و ياري تمام خيرين جامعه هستند تا به آنها کمک کنند.

سيدپرويز فتاح رئيس کميته امداد گفت: عيدي مددجويان معادل يک ماه مستمري، امروز دوشنبه 27 اسفند ماه به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود و به صورت نقدي قابل برداشت خواهد بود.به گزارش فارس، وي با تاکيد بر اينکه منابع مالي لازم براي پرداخت عيدي خانواده‌هاي تحت حمايت از سوي دولت تامين شده است، افزود: اين اعتبار امروز از سوي سازمان برنامه و بودجه به حساب کميته امداد و بهزيستي واريز مي‌شود.وي ادامه داد: عيدي مددجويان معادل يک ماه مستمري خانواده‌هاي تحت حمايت، امروز به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود و به صورت نقدي قابل برداشت است.وي از تحقق شعار «عيدي براي همه» از سوي مردم نيک‌انديش ايران خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس آخرين آمار، تا امروز بيش از ۲۵۰ ميليارد تومان کمک‌هاي مردمي‌در جشن نيکوکاري جمع‌آوري شده است که در کوتاه‌ترين زمان ممکن بهدست نيازمندان مي‌رسد.فتاح به افزايش مستمري مددجويان امداد از سال آينده اشاره کرد و گفت: از فروردين ۹۸ مستمري مددجويان امداد با ۲۰ درصد افزايش پرداخت خواهد شد.