آب در بستر زاينده رود جريان گرفت

قاسم تقي زاده خامسي معاون امور آب و آبفا وزيرنيرو از رها سازي آب در بستر زاينده رود در آستانه نوروز خبر داد.وي در گفتگوي صداوسيما با اشاره به دستور رئيس جمهور براي رها سازي آب در زاينده رود در صورت امکان افزود: اين دستور بررسي و با توجه به بارش‌هاي مناسب در سال آبي جاري، روز يک شنبه آب از سد زاينده رود رها شد.وي با بيان اينکه آب روز ۲۹ اسفند به شهر اصفهان خواهد رسيد گفت: رها سازي آب تا نيمه خرداد ماه ادامه خواهد داشت.وي ادامه داد: از سهم آب براي کشاورزان حدود ۴۰۰ ميليون مترمکعب باقي مانده است که با توجه به فراهم بودن امکان تامين اين حجم آب، حقه آبه کشاورزان نيز از ۵ فروردين اختصاص مي‌يابد.


اجراي پروژه‌هاي جديد همسو با بهار طبيعت

مهندس سيد عبدالله موسوي مديرعامل و رئيس هيئت مديره شرکت ملي حفاري ايران در آستانه سال نو ضمن شادباش اين ايام به مجموعه تلاشگران عرصه صنعت نفت و حفاري، از چرخش و همنوايي مته دکل‌هاي حفاري در اجراي پروژه‌هاي جديد همسو با بهار طبيعت خبر داد.به گزارش شرکت ملي حفاري ايران،وي اظهار کرد: اين شرکت بر روي اجراي پروژه‌هاي کليد در دست و پروژه‌هاي ميدان محور تمرکز و همزمان با نخستين فصل سال 98 عمليات حفاري پروژه‌هاي جديد 10 حلقه چاه در ميدان نفتي آزادگان جنوبي، پنج حلقه چاه در ميدان نفتي نفت شهر، هفت حلقه چاه در ميدان نفتي گچساران آغاز مي‌شود و دو پروژه حفاري 8 و 6 حلقه چاه تحت کارفرمايي مديريت اکتشاف به تازگي کليد خورده است.


توليد 99 درصدي پالايشگاه‌هاي گاز پارس جنوبي

حسن منتظر تربتي مديرعامل شرکت ملي گاز ايران گفت: توسعه چشمگير صنعت گاز در اين سال‌ها نشان از عشق و علاقه همکاران ما به کار خود در شرکت ملي گاز ايران دارد.وي با بيان اينکه اهميت و اثربخشي صنعت گاز در داخل کشور بسيار زياد بوده است، اظهار داشت: اين مايه افتخار است که گاز طبيعي امروز سهم 75 درصدي در سبد انرژي کشور را داراست.وي با بيان اينکه هم اکنون تمام پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي با قابليت اطمينان بالاي 99 درصد مشغول توليد محصولات خود هستند، اظهار داشت: اين اطمينان و پايداري نشان از عشق کارکنان اين شرکت بزرگ به کار و پويايي دارد.وي گفت: صادرات گاز به ترکيه و عراق نيز مطابق برنامه و به صورت مستمر انجام شده است.

ذخاير مثبت توليد و مصرف فرآورده کشور

مجتبي دلبري مدير تامين و توزيع شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از وضع مناسب ذخاير و موازنه مثبت توليد و مصرف انواع فرآورده در کشور و آمادگي کامل اين شرکت براي سوخت‌رساني نوروزي به مسافران خبر داد.به گزارش ميزان، وي گفت: با اقدام‌هاي بسيار مناسبي که انجام شده است، خوشبختانه موازنه مثبتي بين توليد و مصرف بنزين در کشور ايجاد شده است و با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران به عنوان تنها متولي توزيع سوخت کشور، آمادگي کامل در مسير‌هاي مسافران و زائران نوروزي و پيش‌بيني‌هاي قابل اطمينان انجام شده است.

تاخير در پرداخت‌ها؛ چالش بزرگ تجديدپذيرها

محمد حسن غفوري عضو هيات مديره انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير اتاق بازرگاني گفت: ماه به ماه قبوض برق مردم در طول سال دريافت مي‌شود ولي متاسفانه عوارض برق از قبوض برق تفکيک نشده و پولي به تجديدپذيرها تعلق نمي‌گيرد.وي در گفت‌وگو با ايلنا درباره علت تاخيرها در پرداخت بهاي برق توليدکنندگان برق تجديدپذير اظهار داشت: متاسفانه نيمي‌از مشکل پرداخت‌ها مربوط به پروسه داخلي وزارت نيرو است. ماه به ماه قبوض برق مردم در طول سال دريافت مي‌شود ولي متاسفانه عوارض از قبوض برق تفکيک نشده و پولي به تجديدپذيرها تعلق نمي‌گيرد.

اوپک مانع تشديد کاهش قيمت نفت شد

کند شدن رشد اقتصاد جهاني سبب شد قيمت نفت کاهش يابد، اما کاهش توليد سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش سبب شد اين افت قيمت محدود باشد.به گزارش رويترز،دوشنبه، ۲۷ اسفندماه، قيمت شاخص نفت خام برنت با ۱۳ سنت کاهش به ۶۷ دلار و سه سنت و قيمت شاخص دبليوتي‌آي آمريکا با ۲۰ سنت کاهش به ۵۸ دلار و ۳۲ سنت براي هر بشکه رسيد.مؤسسه برنشتاين انرژي ديروز اعلام کرد: مهمترين خطر کاهشي براي ديدگاه ما درباره کاهش قيمت نفت، ضعف تقاضا به دليل کند شدن رشد اقتصادي است؛ فرض اصلي ما اين است که تقاضاي جهاني نفت در سال ۲۰۱۹ ميلادي يک ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد، اما کند شدن هماهنگ رشد اقتصاد جهاني مي‌تواند رشد تقاضاي نفت را به يک ميليون بشکه در روز کاهش دهد.

افزايش ۱۰ درصدي قيمت CNG از سال آينده

حميد قاسمي‌ده‌چشمه مدير طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به افزايش قيمت سي ان جي به ميزان ۱۰ درصد از سال آينده گفت: طبق مصوبه هيئت دولت، قيمت اين سوخت تا ۵ سال آينده ثابت خواهد ماند.به گزارش صدا و سيما، ، وي گفت: نيمي‌از هزينه‌هاي تعمير و تعويض مخازن در طرح صدور گواهينامه سلامت سيستم سوخت‌رساني خودرو‌هاي دو‌گانه‌سوز با دولت است.وي از هماهنگي با شبکه بانکي براي پرداخت وام تا سقف ۴ ميليون تومان براي خودرو‌هاي عمومي‌خبر داد و گفت: خودرو‌هايي که گواهينامه سلامت سوخت دريافت نکرده باشند، از اول دي سال آينده نمي‌توانند در جايگاه‌هاي سي ان جي سوخت‌گيري کنند.قاسمي‌با اشاره به افزايش قيمت سوخت سي ان جي به ميزان ۱۰ درصد از سال آينده تصريح کرد: طبق مصوبه هيئت دولت، قيمت سوخت سي ان جي تا ۵ سال آينده ثابت خواهد ماند.

وزیر نیرو برای سال 98 تشریح کرد؛

گروه انرژي: رضا اردکانيان وزير نيرو با اعلام اينکه امسال بيش از يک ميليون و 170 هزار نفر از هموطنان در 1511 روستا به شبکه آب بهداشتي سالم دسترسي پيدا کردند گفت: قرار است سال آينده 1950 روستاي ديگر با بيش از يک ميليون و 200 هزار نفر جمعيت از اين نعمت برخوردار شوند.

به گزارش ايرنا، «رضا اردکانيان» در حاشيه آخرين جلسه هيات دولت با ارايه گزارشي از عملکرد اين وزارتخانه براي توسعه دسترسي مردم به آب اظهار داشت: امسال 9 تصفيه خانه بزرگ به بهره برداري رسيد که با برنامه ريزي‌هاي انجام شده در سال آينده 11 تصفيه خانه ديگر نيز وارد مدار مي‌شود و در مجموع جمعيتي حدود يک ميليون و 300 هزار نفر تحت پوشش قرار مي‌گيرند.

اردکانيان با اشاره به اقدام‌هاي وزارت نيرو در حوزه در بخش فاضلاب گفت: امسال 31 تصفيه خانه بزرگ فاضلاب که يک و نيم ميليون نفر را تحت پوشش قرار مي‌دهد، به بهره برداري رسانديم و در تلاش هستيم در سال آينده 21 تصفيه خانه ديگر را با توان پوشش جمعيت سه ميليون نفري وارد مدار کنيم.

وي با اشاره به اهميت توسعه شبکه آبياري و زهکشي براي تامين مواد غذايي مورد نياز کشور، گفت: ما در سال 97 موفق شديم اين شبکه‌هاي آبياري در 56 هزار هکتار زمين اجرا شد و در تلاش هستيم در سال آينده 46 هزار هکتار زمين نيز به اين شبکه اضافه شود. اردکانيان با اشاره به مزيت‌هاي احداث سدهاي جديد اظهار داشت: با احداث سدهاي جديد در سال 97 موفق شديم 1.1 ميليارد متر مکعب آب در کشور را مهار کنيم و طبق برنامه در سال 98 درصديم يک ميليون و 300 ميليارد متر مکعب ديگر به ظرفيت مهار آب کشور اضافه کنيم. وزارت نيرو در حال حاضر در استان خوزستان ۹۹۹ پروژه مهم در بخش‌هاي مختلف آب، برق و آب و فاضلاب در دست اجرا دارد.

وي از سدها به عنوان يکي از راههاي کنترل سيلاب و کاهش خسارت مادي و جاني ناشي از آن ياد کرد و گفت: امسال با توجه به افزايش بارش‌ها در کشور، به برکت وجود همين سدها توانستيم خطرات ناشي از سيلاب در کشور به نحو مناسبي مديريت کنيم.

وزير نيرو با اشاره به آغاز سفرهاي نوروزي به مردم توصيه کرد در سفرهاي نوروزي به هشدار بروز سيل در مسيل‌ها و سيلاب‌ها توجه کنند.

اردکانيان درباره وضعيت برق نيز در سال 97 اظهار داشت: امسال هشت نيروگاه جديد وارد مدار شد که يک هزار و 215 مگاوات به ظرفيت توليد برق کشور اضافه کرد؛ براي سال آينده تلاش مي‌کنيم 22 نيروگاه جديد را وارد مدار کنيم تا 4400 مگاوات ظرفيت جديد در شبکه برق کشور اضافه شود. وي گفت: دولت و بخش خصوصي در سال 97 براي صنعت آب و برق و بهبود شبکه فاضلاب در مجموع 16 هزار و 200 ميليارد تومان سرمايه گذاري کردند. اردکانيان اظهار اميدواري کرد، با برنامه‌ريزي مناسب بتوان مصرف آب و برق را به شکل مناسبي مديريت کرد تا با افزايش توليد و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي شرايط اوج مصرف را تابستان سال 98 به راحتي پشت سر گذاشت.

  • آبرساني به 1500 روستا در سال 97

حسن روحاني روز دوشنبه در پايان آخرين جلسه هيات دولت در سال 1397 با بيان اين مطلب افزود: در تابستان سالي که رو به پايان هستيم، هم مردم از لحاظ آب و هم از لحاظ برق در ساعات و در هفته‌هايي در مضيقه بودند. وزارت نيرو در اين زمينه تلاش‌هاي بسيار خوبي را انجام داد، خداوند هم رحمت خود را بر ما نازل کرد، اميدواريم سال آينده اين مشکلات بسيار کم باشد.

وي خاطرنشان کرد: ما در سال آبي گذشته چهار هزار مگاوات برق آبي خود را از دست داديم و در آن شرايط با توجه به کمبود آب و برق مردم در مضيقه قرار گرفتند. به گفته روحاني: در طول سالي که رو به پايان هستيم، هشت نيروگاه با ظرفيت بيش از يک هزار و 200 مگاوات وارد مدار شد و اين قدم بسيار مهمي‌است و از طرف ديگر ما 1.1 ميليارد مترمکعب آب را امسال مهار کرديم و به همين مقدار يا کمي‌بيشتر در سال آينده هم مهار مي‌کنيم. روحاني افزود: همچنين به همت وزارت نيرو در سال 97، بيش از يک هزار و 500 روستا را آبرساني کرديم و انشاءالله سال آينده اين رقم بيشتر مي‌شود.

روحاني به افزايش طرح‌هاي فاضلاب شهري در سال 97 و اقدامات انجام شده براي تامين نيازمندي‌هاي بخش کشاورزي اشاره کرد و گفت: بيش از 30 طرح فاضلاب و 9 بخش پالايش و تصفيه آب را امسال به ثمر رسانديم. دولت با همه تمام توان به دنبال اين طرح است و سال آينده هم آن را ادامه مي‌دهد.

هادي‌هاشم زاده فرهنگ مديرعامل مجتمع گازپارس جنوبي گفت: با توسعه صورت گرفته در پارس جنوبي و افتتاح فازهاي جديد در ساليان اخير برداشت گاز ايران از قطر پيشي گرفت.به گزارش روابط عمومي‌شرکت مجتمع گاز پارس جنوبي؛‌هادي‌هاشم زاده فرهنگ، مديرعامل مجتمع گازپارس جنوبي با بيان اينکه مخزن پارس جنوبي داراي 14 تريليون متر مکعب گاز طبيعي و 19 ميليارد بشکه ميعانات گازي است، گفت: اين حجم از گاز معادل 50 درصد ذخاير کشور و 8 درصد ذخاير گاز جهان است.وي با تأکيد بر اينکه مأموريت اين مجتمع ارزش آفريني حداکثري از منابع گازي منطقه از طريق پالايش پايدار گاز طبيعي و توليد محصولات جانبي همراه با توسعه خدمات فني دانش محور است، اظهار داشت: در سال جاري توليد گاز و ساير محصولات مجتمع افزايش يافته است.‌هادي‌هاشم زاده فرهنگ مديرعامل مجتمع گازپارس جنوبي با ذکر اين مطلب گفت: در سال 97 ميزان برداشت گاز از مخزن پارس جنوبي حدود 7 درصدي نسبت به سال گذشته رشد داشته که با برنامه ريزي و انجام فرآيندهاي مناسب باعث افزايش حدود 12 درصدي در توليد گاز شيرين و گاز ترش خشک پالايشگاه‌هاي گاز پارس جنوبي شده است.وي در تشريح اهميت و ارزش محصولات مجتمع گاز پارس جنوبي اظهار داشت: با در نظر گرفتن 20 سنت براي قيمت گاز ارزش محصولات پارس جنوبي در سال گذشته معادل 45 درصد درآمدهاي دولت در سال 96 بوده است.وي در ادامه با اشاره به سهم حدود 74 درصدي گاز طبيعي در سبد انرژي فسيلي کشور عنوان کرد: هم اکنون نيمي‌از اين سهم توسط مجتمع گاز پارس جنوبي تأمين مي‌شود و پارس جنوبي در سبد انرژي فسيلي کشور حدود 50 درصد سهم دارد.


حسين شيرزاد مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي گفت: سهميه امسال عرضه ميوه شب عيد در مقايسه با سال قبل براي هر استان ۳۳.۶ درصد افزايش يافته است.به گزارش صدا و سيما، وي با بيان اينکه يک درصد مداخله بازاري در بخش ميوه داشته ايم گفت: امسال اختيار عرضه ميوه را به کميته‌هاي استاني واگذار کرده ايم و قيمت پرتقال تا ۲۰ درصد و قيمت سيب ۱۰ تا ۲۰ درصد زير قيمت خرده فروشي‌ها عرضه مي‌شود.وي افزود: براي نخستين بار در استان يزد مردم با استفاده از اپليکيشن مي‌توانند ميوه تنظيم بازار سفارش دهند و در منزل تحويل بگيرند.شيرزاد گفت: امسال سه ميليون و ۷۷۰ هزار تن سيب در کشور توليد شد و نيازي به واردات نيست. وي ادامه داد: سامانه‌اي نيز امسال براي نظارت کامل بر توزيع ميوه شب عيد ايجاد شده که مشخصات مراحل و اشخاص توزيع کننده ميوه در آن وجود دارد.

با تصميم کارگروه تنظيم بازار براي مديريت بازار شکر در ايام پاياني سال، ذخاير استراتژيک اين محصول به ۵۰۰ هزار تن افزايش يافت.به گزارش شاتا، کارگروه تنظيم بازار در گزارشي درباره اقدامات اين کارگروه براي تامين شکر مورد نياز بازار نوشت: براساس آمار‌هاي رسمي، مصرف سالانه شکر اعم از مصارف خانگي، صنوف و صنايع مرتبط بالغ بر ۲.۵ ميليون تن در سال است که امسال به دلايلي مانند خشکسالي و محدوديت تخصيص آب براي مزارع چغندر و نيشکر و مشکلات خاص ايجاد شده براي کارخانجات نيشکري، توليد اين محصول نسبت به سال ۹۶ با کاهش مواجه بود و همين موضوع مشکلاتي را در تامين شکر مورد نياز کشور به وجود آورد.همچنين از شهريور ماه امسال، شکر خام مشمول ممنوعيت واردات فصلي شد که اين دليل به همراه کاهش عرضه کارخانجات شکر، افزايش نرخ اين محصول در بازار را در پي داشت.

پول اضافي براي جعبه شيريني پرداخت نکنيد

علي بهرمند رئيس اتحاديه دارندگان قنادي، شيريني فروشي و کافه قنادي تهران از محاسبه قيمت جعبه و بسته بندي شيريني در قيمت نهايي شيريني خبر داد و گفت: در يک سال اخير قيمت جعبه و بسته بندي شيريني با رشد ۳۰۰ درصدي مواجه شده است.وي در گفت‌و گو با ايسنا، در رابطه با شرايط بازار شيريني در ايام عيد نوروز و روزهاي منتهي به سال جديد، گفت: در ماه‌هاي اخير قيمت مواد اوليه با رشد قابل توجهي همراه بوده اما قيمت انواع شيريني که به صورت رسمي‌نرخ گذاري مي‌شود، تغييري نداشته است.وي با بيان اينکه قيمت جعبه شيريني در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدي را تجربه کرده است، گفت: در شرايط فعلي قيمت جعبه و بسته بندي شيريني از قيمت خود شيريني بيشتر است.

سيستم آبياري نوين در 900 هزار هکتار

از اراضي کشور اجرا شد

علي مراد اکبري معاون وزير جهاد کشاورزي گفت : در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم 900 هزار هکتار از اراضي کشاورزي در سطح کشور مجهز به سيستم‌هاي مدرن آبياري شده است.به گزارش ايرنا ، وي افزود : سطح آبياري شبکه‌هاي آبياري مدرن حدود دو ميليون و 100 هزار هکتار است که 100 هزار هکتار آن در شبکه‌هاي مدرن و بقيه در اراضي سنتي است . اکبري گفت: پروژه شبکه‌هاي آبياري نوين در حدود 10 هزار هکتار از اراضي بخش سعدآباد دشتستان اجرا مي‌شود که فاز نخست آن حدود 2 هزار و 4000 هکتار شروع با پيشرفت فيزيکي پروژه 37درصد در دست اجراست که براساس برنامه ريزي تا پايان نيمه اول سال 98 بهره برداري مي‌شود . وي با بيان اينکه هم اينک شيوه ابياري نخيلات در استان بوشهر غرقابي است اظهارداشت : اين پروژه يکي از زيرساخت‌هاي آبياري و سامانه‌هاي آبياري نوين کشور است که بهره برداري از آن باعث ارتقاي بهره وري و افزايش راندمان توليد خواهد شد .

سامانه رجيستري تلفن همراه قطع نيست

روز گذشته خبري از قطع شدن سامانه رجيستري تلفن همراه منتشر شد که از سوي سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز تکذيب شد.به گزارش ايسنا، حميدرضا دهقاني در گفت و گو با ايسنا اظهارکرد: هيچ يک از سامانه‌هاي رجيستري موبايل قطع نشده اما به دليل بالا بودن درخواست‌ها، پس از اقدام متقاضي براي رجيستر کردن تلفن همراه، درخواست او در صف انتظار قرار مي‌گيرد و اين تصور به وجود مي‌آيد که سامانه رجيستري قطع شده است.وي افزود: مشکل اين است که سامانه‌هاي گمرک و نيروي انتظامي‌که تا چندي پيش براي رجيستري تلفن همراه به يکديگر متصل بودند، حالا با فشارهاي وارده قطع شده و عملاً به نام واردات مسافري، گوشي‌هاي تلفن همراه بسياري وارد کشور مي‌شود که نه تنها به نام مردم از معافيت‌هاي گمرکي استفاده مي‌کنند، بلکه هيچ گونه خدمات پس از فروشي هم ندارند.

گزارش اختصاصی تجارت از نابسامانی در تامین ارزاق عمومی؛

کورش شرفشاهي: سال 97 با همه فراز و نشيب‌هايي که داشت، به پايان رسيد. باز هم شاهد اختلاس با ارقام نجومي‌بوديم. دادگاهها برگزار شد و اين بار مفسدان اقتصادي را اعدام هم کردند. اما فساد متوقف نشد و پس از اعدام چند مفسد في الارض، از اختلاس در بانک تا فساد و رانت و رشوه در شهرداريها، شوراهاي شهر، دستگاههاي دولتي و مواردي از اين دست را شاهد بوديم. بدتر اينکه مردم براي خريد ناچار شدند از قبل نماز صبح تا بعد نماز ظهر در صف بايستند تا شايد يک کيلو گوشت به خانه ببرند. کافي است چشمها را باز کنيم و به اطرافمان نگاه کنيم. سياه نمايي نمي‌کنيم، اما زندگي برخي از هم ميهنانمان باعث مي‌شود به جاي اشک، خون گريه کنيم.

ساعت 8 صبح مقابل فروشگاه شهروند در خيابان ترکمنستان جنجالي برپاست. مردم براي خريد گوشت دولتي در صف ايستاده اند. فردي که نفر اول صف است، مانند مبصر کلاسي که دانش آموزان بي نظمي‌دارد، سعي مي‌کند صف به هم نخورد. هر کس تازه از راه مي‌رسد نامش را در ليستي که هيچ سنديتي ندارد، ثبت مي‌کند و اعلام مي‌کند که اين ليست مبناي دريافت گوشت است و تاکيد هم مي‌کند که بايد کارت ملي را همراه داشته باشيد تا بتوانيم شما را شناسايي کنيم. وي تاکيد مي‌کند که جاي فردي که به خانه رفته خودتان را جا نمي‌زنيد. مسوول ثبت نام ليست مي‌گويد از کرج به همراه چهار نفر از اعضاي خانواده اش براي خريد گوشت آمده و از ساعت يک بامداد در ماشين خوابيده است. مي‌گويد سعي کرده منطقه بالاي شهر را انتخاب کند تا شايد مردم کمتري در صف باشند زيرا مناطق جنوب شهر شلوغ تر است و گاهي کار به دعوا کشيده مي‌شود. 5 نفر هستند و اگر هرکدام 4 کيلو گوشت بگيرند، 20 کيلو مي‌شود که با توجه به تفاوت 70 هزار توماني قيمت گوشت آزاد با دولتي، يک ميليون و 400 هزار تومان در يک روز کاسب هستند. وي که حاضر نيست نامي‌از وي برده شود مي‌گويد: مگر افتخار دارد مردم بدانند از ساعت يک شب منتظر خريد گوشت بوده ايم؟ وي با نشان دادن ليستي که در دست دارد مي‌گويد: نفر بعدي ساعت دو نيمه شب آمده که نام و زمان حضورش را نوشته ام. فرد ديگري که بعد از خواندن نماز به صف گوشت آمده مي‌گويد: نمازم را خواندم و صبحانه نخوردم. فکر مي‌کردم نفر اول هستم اما در ليست نفر 96 هستم. ساعت 7 صبح در فروشگاه باز مي‌شود اما از گوشت خبري نيست. هرچقدر زمان بيشتري مي‌گذرد، بر نگراني‌ها افزوده ميشود. مبادا گوشت نيايد. ساعت هشت ونيم يک نفر از کساني که در صف ايستاده مي‌گويد: ديگر گوشت نمي‌آيد و به سراغ مسوولان فروشگاه مي‌رود که آنها نيز اين نظر را تاييد مي‌کنند. البته ماشين گوشت به فروشگاه مي‌آمد، اما گوشت دولتي نبود بلکه گوشت گرم با قيمت کيلويي 120 هزار تومان بود. يکي از آنها که در صف ايستاده با نشان دادن ماشين گوشت مي‌گويد پول داشته باشي، همه چيز داري. از شنيدن اين جمله به هيچ کس برنخورد. گويا همه کساني که در صف ايستاده بودند، بي پولي برايشان افتخار بود. ساعت 9 صبح مسوول فروشگاه آمد و به مردم اعلام کرد که گوشت براي امروز نمي‌آيد و از مردم خواست متفرق شوند. با اين جمله آب سردي بر تن يخ زده مردمي‌ريخت که سرماي شب زمستاني را به اميد خريد گوشت دولتي به صبح رسانده بودند. عده‌اي مي‌گفتند بمانيم شايد بيايد. ديگري مي‌پرسيد جايي را سراغ داريد که گوشت بدهند تا به آنجا برويم شايد هنوز آنجا گوشت مانده باشد. نکته جالب صف خريد گوشت دولتي بود. زن و مرد نامحرم در يک صف ايستاده بودند و هيچ کس هم به دنبال جداکردن صف زنان از مردن نبود. جوانان در کنار پيرزنان و پيرمرداني ايستاده بودند که با دست و پاي لرزان و ناتوان از ايستادن بيشتر، چشم به دور دستها دوخته بودند تا شايد ماشين گوشت از راه برسد. البته کاري هم نمي‌توانستند بکنند زيرا اتوبوس بي آر تي يا مترو نبود که جوانان صندلي‌هايشان را به سالمندان بدهند. اگر هم صندلي براي نشستن بود و جاي نشستنشان را به سالمندان مي‌دادند، نوبت شان را که هرگز امکان نداشت به سالمندان بدهند. کم کم اميد منتظران صف به نااميدي گراييد و پس از گذشت مدتي ديگر صفي نبود و فروشگاه شهروند خلوت شد. اما فروشگاه منتظر اين افراد مي‌ماند تا شب فرا برسد. اينکه چه‌ها گفتند،‌ بماند اما شنيدن آنها براي مسوولان خالي از لطف نيست و اي کاش يکي از آقايان يک شب را تا صبح با اين منتظران گوشت سحر کند.

اين در حالي است که روز گذشته مرتضي رضايي معاون وزير جهاد با بيان اين که در حال حاضر کمبودي در توليد گوشت قرمز در کشور وجود ندارد، گفت: تفاوت ۲ تا ۲.۵ برابري قيمت گوشت وارداتي تنظيم بازار با گوشت داخلي عامل اصلي ايجاد صف‌هاي طولاني در کشور است و دولت و وزارت جهاد کشاورزي براي رفع اين مشکل به دنبال اين است که نزديک به ۱۶۰ هزار تن واردات رسمي‌گوشت تنظيم بازار اتفاق بيفتد که عدد بسيار بزرگي است.

محمد طحان پور رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت:در حال حاضر که واردات کلاً ممنوع است از سوي ديگر متاسفانه توليد داخل هم نتوانسته است خود را به آمار برساند، توليد داخل در اوج کار در شهريور ماه 30 الي 40 درصد کاهش توليد به نسبت سال گذشته داشتيم.وي: لوازم خانگي به دليل نوسانات ارز و افزايش قيمت مواد اوليه، از اول ارديبهشت تا اول اسفند جاري بين صد تا 130 درصد فزايش قيمت پيدا کرده است.وي در گفتگو با خبر فوري افزود: در گذشته توليدات داخلي به صورت اعتباري هم به مردم فروخته مي‌شد، ولي از يک ماه پيش بيشتر خريدها به صورت نقدي است، هم اکنون به دليل افزايش فوق العاده قيمت کالا و قيمت بعضي از مواد اوليه لوازم خانگي داخلي گران‌تر از کالاهاي خارجي شده است، بنابراين در کارخانجات انباشت کالا پيدا کرديم .طحان پور ادامه داد: بعضي از کارخانه‌ها لوازم خانگي را به صورت اعتباري مي‌فروشند، ولي بعضي ديگر از کارخانه‌ها هم به دليل اينکه نمي‌دانند چه اتفاقي قرار است در آينده بيافتد کالاهاي خود را به صورت نقد مي‌فروشند.طحان پور در مورد وضعيت بازار لوازم خانگي در سال آينده گفت:اگر اين رويه ادامه پيدا کند، متاسفانه سال آينده به دليل کمبود قطعات و مواد اوليه، بعضي کارخانه‌ها، تعديل نيرو خواهند داشت.وي در مورد توليد لوازم خانگي کشور گفت: الان توليد کشور دچار مشکل شده است اصلا معلوم نيست ارز نيمايي را کدام يک از توليد کنندگان دريافت کرده‌اند و همين امر توليد را با کندي مواجه کرده است.

عليرضا ارزاني ممقاني رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار گفت: ثبات نرخ ارز، کاهش فروش و نياز به نقدينگي منجر به کاهش ۱۵ درصدي قيمت آجيل در بازار شد.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، وي افزود: با توجه به شرايط کنوني عرضه و تقاضا در چند روز مانده به ايام پاياني سال نه تنها افزايشي در بازار آجيل و خشکبار نخواهيم داشت، بلکه قيمت محصولات خشکبار حداقل ۵ درصد در بازار کاهش مي‌يابد.ارزاني ممقاني از بهبود نسبي تقاضا براي خريد آجيل و خشکبار نسبت به ماه‌هاي قبل در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آنکه قيمت آجيل و خشکبار نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است، از اين رو ميزان خريد آجيل و خشکبار از نظر حجمي‌کاهش يافته است.وي با اشاره به اينکه کمبودي در عرضه آجيل و خشکبار وجود ندارد، بيان کرد: در سال‌هاي گذشته به سبب ازدياد تقاضا، گاهي بازار با کمبود‌هايي مواجه بود، در حاليکه هم اکنون اعضا با چنين تنش‌هايي روبرو نيستند، وي قيمت مصوب هر کيلو آجيل مخلوط را ۶۵ تا ۱۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قيمت هر کيلو تخمه کدو گوشتي ۴۵ تا ۵۵ هزار، تخمه ژاپني ۳۰ تا ۴۵ هزار، بادام زميني ۲۰ تا ۳۸ هزار، بادام درختي ۸۰ تا ۱۵۰ هزار، پسته فندقي ۱۴۰ تا ۱۵۵ هزار، پسته اکبري ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار، پسته اکبري دستچين ۲۸۰ هزار، پسته احمد آقايي ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار، بادام هندي ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار، فندق ۶۰ تا ۸۰ هزار، مغز فندق ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار، آجيل چهار مغز ۱۸۰ هزار تومان است.