افتتاح اسکله ۵۰ هزار تني در بوشهر

دو پروژه احداث اسکله ۵۰ هزار تني مجتمع بندري نگين و پروژه لايروبي اسکله نگين تکميل و به بهره برداري رسيد و عمليات اجرايي پروژه لايروبي اساسي کانال داخلي و خارجي بندر بوشهر و عمليات اجرايي جاده و پل دسترسي جزيره نگين جريان سفر به استان بوشهر با دستور وزير راه و شهرسازي آغاز شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در سفر محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي به استان بوشهر دو پروژه احداث اسکله ۵۰ هزار تني مجتمع بندري نگين با سرمايه ۹۰ ميليارد تومان توسط بخش خصوصي و پروژه لايروبي اسکله نگين تکميل و به بهره برداري رسيد.


سرويس دهي روزانه راه آهن رشت-تهران

علي کاظمي‌منش مديرکل مسافري شرکت راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران با رد هرگونه توقف در سرويس دهي مسير ريلي رشت-تهران و بالعکس گفت: براي سرويس دهي هر چه بيشتر در مسير تازه افتتاح شده تهران-رشت و بالاعکس دو رام قطار روزانه پيش بيني شده است.علي کاظمي‌منش با اشاره به اينکه مسير ريلي تهران به رشت و بالعکس به صورت روزانه به مسافران نوروزي سرويس دهي مي‌کند.

تصريح کرد: در ايام نوروز سال 98 علاوه بر 2 رام قطار پيش بيني شده براي مسير تهران به رشت ، مسير رشت به مشهد نيز با 6 قطار به مسافران استان گيلان خدمت رساني خواهد کرد.


تلاش براي توليد مسکن اقشار کم درآمد

مديرکل دفتر سرمايه‌گذاري و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي حمايت وزارت راه و شهرسازي از نهادهاي حمايتي براي افزايش ظرفيت توليد مسکن اقشار کم درآمد خبر داد.

عباس فرهاديه در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، با اشاره به جلسه بررسي احداث مسکن براي اقشار کم درآمد که با حضور نمايندگان کميته امداد، سازمان بهزيستي و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد، گفت:هدف از تشکيل جلسه اين بود که مشخص شود سازمان‌ها و دستگاه‌هايي که همزمان با وزارت راه و شهرسازي در توليد مسکن فعاليت مي‌کنند، چه کساني هستند و چه فعاليتي انجام مي‌دهند.

از تعیین تکلیف حادثه سانچی تا سقوط پرواز یاسوج و افزایش بلیت‌های مسافرتی؛

گروه راه و مسکن: در سال ۱۳۹۷ شاهد رشد قيمت بليت قطار، اتوبوس و هواپيما بوديم و علت سانحه سانچي و علت‌هاي احتمالي سقوط هواپيماي آسمان مشخص شد، هرچند در خصوص علت نهايي پرواز تهران-ياسوج کماکان ابهام وجود دارد!

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، حوزه راه در سال ۹۷ با رويدادهاي متعددي همراه بود، از تعيين تکليف علت سانحه سانچي گرفته تا سقوط هواپيماي شرکت آسمان که اذهان عمومي‌به طور جدي آن را دنبال مي‌کرد. از سوي ديگر افزايش قيمت‌ها در بخش حمل و نقل چه در بخش هوايي، ريلي و جاده‌اي از ديگر موضوعاتي است که همواره مورد توجه مردم قرار دارد، افزايش قيمتي که در بخش هوايي، ريلي و جاده‌اي در طول سال ۹۷ اعمال شد، هر چند که در نوروز ۹۸ به جز در بخش اتوبوس‌هاي بين شهري، بليت هواپيما و قطار افزايش قيمتي نخواهند داشت. در عين حال خداحافظي با پروازهاي چارتري، خداحافظي آزادراه‌ها با پرداخت نقدي عوارض تا تير ماه ۱۳۹۸، قرار گرفتن شرکت‌هاي هواپيمايي ايران در ليست تحريم و آغاز فعاليت جدي بندر چابهار از مهم‌ترين وقايع سال ۹۷ بود.

  • ارديبهشت

هشتم ارديبهشت ماه بود که کميسيون بررسي سانحه سقوط هواپيماي شرکت آسمان اعلام کرد گزارش مربوط به اين سانحه نهايي شده است. پيش از اين تاريخ، رئيس کميته بررسي سانحه هواپيمايي تهران ياسوج با اعلام اينکه جلسه برگزار شده با اعضاي کميسيون اصل ۹۰ مثبت بود و در چند ساعت بررسي انجام شده اختلاف نظرهاي دو طرف به شکل جدي رصد شد، اعلام کرد که کميته بررسي سانحه سازمان هواپيمايي کشور همچنان قصور خلبان را اصلي‌ترين علت اين حادثه مي‌داند.

به گفته وي اعضاي کميسيون اصل ۹۰ معتقد بودند که يخ زدن بال هواپيما يکي از عوامل تأثيرگذار در اين سانحه بوده، اما کميته بررسي معتقد است که عبور خلبان از مرز حداقل ارتفاع در زمان پرواز باعث اين اتفاق شده يا نمي‌توان يخ زدگي بال را به عنوان عامل محوري در وقوع اين اتفاق در نظر گرفت. وي همچنين بيان کرد که کميته بررسي سانحه در رابطه با گزارش خود با کميسيون فرانسوي، شرکت ATR و شرکت هواپيمايي آسمان به يک جمع‌بندي کلي رسيده است ولي هنوز اختلاف نظرهايي با کميسيون اصل ۹۰ وجود دارد که در آينده بررسي خواهند شد.يکي ديگر از خبرهاي مهم در ۱۵ ارديبهشت‌ماه رقم خورد، روزي که سازمان بنادر و دريانوردي پس از چند ماه بررسي اعلام کرد که علت اصلي حادثه به وجود آمده براي کشتي سانچي تغيير مسير کشتي فله‌بر چيني است. در اين گزارش اعلام شد که کشورهاي چين و هنگ کنگ به عنوان ديگر کشورهاي حاضر در بررسي اين حادثه معتقدند که کشتي سانچي در اين اتفاق به عنوان کشتي راه دهنده حضور داشته که بايد پيش از برخورد با کشتي چيني تغيير مسير مي‌داده و در اين زمينه کشتي کريستال مقصر نيست.

  • خرداد

ابتداي خردادماه بود که وزارت راه و شهرسازي اعلام کرد در عوارض آزادراه‌هاي مشارکتي در سال جاري به طور ميانگين ۲۰ درصد افزايش درآمد پيش‌بيني شد. بر اساس برآوردهاي صورت گرفته از سوي اين وزارتخانه به منظور مقابله با استهلاک جاده و همچنين بازگشت سود سرمايه حاصل از احداث آزادراه‌ها مي‌بايست سالانه به طور متوسط درآمد آزادراه‌ها ۴۰ درصد افزايش پيدا کند اما اين وزارتخانه با توجه به لزوم حفظ شاخص‌هاي رفاهي و کاهش فشار تورمي‌بر کاربران جاده‌ها، نرخ‌هاي جديد را به طور ميانگين با ۲۰ درصد افزايش درآمد پيش بيني کرد.

  • تير

پس از چند ماه گمانه زني، سرانجام با موافقت راه آهن و سازمان حمايت مصرف‌کننده و توليدکننده قيمت بليت قطار افزايش يافت. ابتداي تيرماه سال ۹۷ بود که عضو هيئت مديره انجمن حمل و نقل ريلي در حاشيه نمايشگاه حمل و نقل ريلي در جمع خبرنگاران بيان کرد که با پيگيري‌هاي صورت گرفته سرانجام سازمان‌هاي ذيربط با افزايش ۱۰ درصدي نرخ بليت قطار موافقت کردند که از ابتداي تير ماه اجرايي مي‌شود.

  • ‌شهريور

انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي سوم شهريورماه بود که نرخ‌هاي جديد پروازهاي داخلي را تعيين و اعلام کرد که بر اساس جلسه برگزار شده ميان مسئولان ايرلاين‌هاي داخلي و سازمان هواپيمايي کشوري ايرلاين‌ها پذيرفتند که تا پايان شهريور براي سفرهاي داخلي نرخ‌هايي مشخص را تعيين کنند.

  • دي

راهکارهاي عملياتي سازي موافقتنامه چابهار بين ايران، هند و افغانستان در اولين نشست کميته اجرايي سازي موافقتنامه چابهار به امضا رسيد تا هندي‌ها در ابتداي دي‌ماه رسماً کار خود را به منظور فعاليت اپراتوري در بندر شهيد بهشتي چابهار آغاز کنند، پروژه‌اي که با مستثني شدن چابهار از تحريم‌ها به عنوان يکي از مهم‌ترين مسيرهاي اقتصادي کشور تلقي مي‌شود.موافقتنامه ترانزيتي سه جانبه بين کشورهاي ايران، هند و افغانستان با هدف تسريع، تسهيل و ارتقاي ترانزيت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهاي آسياي ميانه از طريق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ايجاد کريدور بين‌المللي بين کشورهاي مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضاي رؤساي جمهور ايران و افغانستان و نخست وزير هند رسيد تا در نهايت دي‌ماه همزمان با اولين نشست کميته اجرايي‌سازي "موافقتنامه چابهار"، شرکت IPGL هند فعاليت خود را در بندر چابهار آغاز کند و قرارداد اجاره و بهره برداري بخشي از فاز يک بندر شهيد بهشتي چابهار بين اداره کل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان و شرکت اينديا پورت گلوبال ليميتد (IPGL) به امضا برسد.

  • بهمن

پس از تعيين قيمت بليت پروازهاي داخلي در شهريورماه، دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در بهمن‌ماه اعلام کرد که قيمت بليت هواپيما در ايام نوروز افزايش نخواهد يافت و برنامه‌اي براي افزايش قيمت بليت‌ها در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد.بعد از تحريم ماهان‌اير از سوي دولت آلمان، وزير راه و شهرسازي چهارم بهمن‌ماه بود که به صراحت اعلام کرد تمامي‌شرکت‌هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران در فهرست تحريم قرار دارند. پس از آن‌که دولت آلمان اعلام کرد که شرکت هواپيمايي ماهان‌اير از سال ۲۰۱۹ ميلادي ديگر قادر نخواهد بود براي پروازهاي خود از فرودگاه‌هاي اين کشور استفاده کند، به محمد اسلامي- وزير راه و شهرسازي بيان کرد که تمامي‌شرکت‌هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران از جمله ايران‌اير نيز در فهرست تحريم‌ها قرار دارد.۱۴ بهمن‌ماه بود که معاون مسافري راه‌آهن با اشاره به اين‌که از تاريخ ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۷ تا ۱۶ فروردين‌ماه سال ۱۳۹۸ دو ميليون و ۱۰ هزار نفر ظرفيت صندلي ايجاد شده است که نسبت به مشابه سال قبل، افزايش ۱۵ درصدي را نشان مي‌دهد، اعلام کرد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۷ هيچ‌گونه افزايش قيمتي در خصوص بليت قطارها رخ نداده است و در تيرماه سال جاري شاهد افزايش ۱۰ درصدي قيمت‌ها با مجوز کارگروه ستاد تنظيم بازار بوديم و در ايام نوروز ۹۸ نيز شاهد افزايش قيمت‌ها نخواهيم بود.۳۰ بهمن‌ماه سال جاري بود که معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با بيان اينکه تا پايان سال جاري چهار آزادراه کشور تجهيز و به صورت آزمايشي تحت پوشش سيستم اخذ عوارض الکترونيکي يکپارچه قرار مي‌گيرند اعلام کرد که تا تيرماه سال ۹۸ تمامي‌دروازه‌هاي عوارضي آزادراه‌هاي کشور تحت پوشش اين سامانه قرار خواهند گرفت.اواخر بهمن‌ماه بود که پس از حرف و حديث‌هاي فراوان پيش آمده پيرامون ممنوعيت فروش بليت پروازهاي چارتري، وزير راه و شهرسازي به صراحت اعلام کرد که اگر باوجود تذکر ارائه شده به برخي ايرلاين‌ها براي قطع فروش بليت چارتري، اين روند ادامه يابد، مجوز پرواز در آن مسير براي ايرلاين مربوطه لغو خواهد شد. هرچند در همان زمان رئيس سازمان هواپيمايي کشوري در مورد اين‌که فروش بليت پروازها به صورت چارتري تخلف است، خاطرنشان کرد که نمي‌توان شبکه چارتري را به صورت کامل قطع کرد و مسيرهاي کيش و قشم را از پروازهاي چارتري جدا مي‌شوند.

  • اسفند

۹ اسفندماه سال جاري رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در جمع خبرنگاران و در حاشيه گردهمايي رؤساي ادارات راهداري و حمل و نقل جاده‌اي شهرستان‌هاي سراسر کشور در مورد افزايش قيمت بليت اتوبوس در سال ۱۳۹۸ اظهار کرد که افزايش ۲۰ درصدي قيمت بليت اتوبوس از ۲۵ اسفندماه سال جاري مد نظر قرار مي‌گيرد و اين مسئله بر اساس روال هر ساله نرخ بليت اتوبوس در آستانه ايام نوروز است.

یادداشت

رضا رضائي

قام مقام مرکز مطالعات جايگاه‌هاي سوخت کشور

در دنياي امروز محصولاتي چون نفت، گاز، گازوئيل و بنزين را مي‌توان به عنوان کالاهاي اساسي حوزه صنعت و ازجمله محصولات استراتژيک نام برد که هر يک به همراه مجموعه مشتقات خود، توان و نياز انرژي هر کشوري را تأمين مي‌کند؛ البته هر کشوري که از اين موهبت الهي برخوردار است.

در سال جاري و در روزهاي پاياني آن به رغم تحريم‌ها، دشمني‌ها و کارشکني‌هاي جامعه جهاني، شاهد پيشرفت‌هاي چشمگيري در حوزه انرژي بوديم که ازجمله آن مي‌توان به افتتاح پالايشگاه ستاره خليج فارس و اخيراً افتتاح 4 فاز جديد پارس جنوبي اشاره کرد که اين دستاورد در چهل سالگي انقلاب اسلامي‌و در طليعه دهه پنجم انقلاب، به دست جوانان انقلابي و متخصصان داخلي باعث مباهات است.

اما در سالي که مزين به سال "حمايت از کالاي ايراني" است آنچه اهميت دارد، خودباوري و باور توان ايراني است که همواره در شرايط دشوار با رهنمودهاي رهبر انقلاب، بارقه اميد را به سطوح مختلف کشور تزريق نموده و روحيه جهادي را در راستاي تلاش مضاعف مردم، دوچندان مي‌کند.

در اين راستا، خودکفايي در توليد بنزين، گاز و گازوئيل آن هم در شرايط اقتصادي فعلي کشور به دست پُرتوان سربازان قرارگاه سازندگي خاتم الأنبيا (ص) از طرفي جاي بسي شکر دارد و از طرف ديگر نحوه مصرف اين محصولات، نيازمند برنامه‌ريزي و فرهنگ سازي صحيح مي‌باشد تا سرمايه‌اي که متعلق به فرزندان و آيندگان اين ملت است بي کم و کاست حفظ و در اختيار نسل‌هاي بعدي قرار گيرد. انشاء ا...

به عنوان مثال، بنزين به عنوان يک کالاي فوق استرتژيک با مصرف روزانه قريب به 85 ميليون ليتر در کشور هشتاد ميليون نفري ايران، گواهي است بر ضعف فرهنگ مصرف آن، که جا دارد به شکل دقيق و کارشناسانه مورد بررسي قرار گيرد؛ فلذا در اين زمينه مي‌توان و مي‌بايست به راهبرد صرفه جويي و پرهيز از مصرف گرايي به عنوان يک فرهنگ و نيز به عنوان يکي از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نگاه ويژه کرد. اما در نمايشگاه اخير جايگاه‌هاي سوخت و صنايع وابسته که به همت مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي جايگاه‌هاي سوخت کشور برگزار شد، دغدغه مصرف بيش از حد بنزين در ميان توليدکنندگان و توزيع کنندگان اين محصول مهم به وضوح، نمايان بود.

در اين بين، مرکز مطالعات توانسته بود ضمن نشست و همکاري تخصصي با مجموعه‌هاي دانشگاهي کشور و پيوند آن‌ها با صنعت، از متخصصان و نخبگان امر در قالب شرکت‌هاي دانش بنيان و استارت آپ بهره مند شده و با معرفي اختراعات جديد جوانان و اساتيد ايراني در اين حوزه و استانداردسازي محصولات در حوزه برندينگ، قدم قابل توجهي را بردارد؛ اين اتفاق با حمايت معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري و مشارکت شرکت‌هاي دولتي مرتبط با صنايع سوخت و تفاهمات في ما بين همراه بود که خود، سندي است بر وجود اراده قوي در اين مسير.

اين مهم با توجه به چشم انداز ايران 1404 و با عنايت به رهنمودها و منويات رهبري در زمينه صنعت، توجه بيش از پيش به توان و توليد داخل، اشتغال، خودباوري، اميد به آينده، ترويج الگوي صحيح مصرف و نيز مسائل مبتلابه اجتماعي، موضوع مهمي‌است که در روزهاي پاياني سال 1397 همزمان با خودکفايي در عرصه سوخت کشور رقم خورد.