رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار جمعي از پاسداران تاکید کردند؛

گروه سياسي: در شب ولادت با سعادت حضرت سيدالشهداء عليه‌السلام و به‌مناسبت روز پاسدار، رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار جمعي از پاسداران و خانواده‌هاي آنان، علت خصومت آمريکايي‌ها با سپاه را پيشگامي‌آن در دفاع از کشور و انقلاب خواندند و خاطرنشان کردند: آمريکا و دشمنان نادان چهل سال است که هر چه در توان داشتند عليه جمهوري اسلامي‌به کار بستند اما هيچ غلطي نتوانستند بکنند و امروز دست انقلاب و نظام اسلامي‌در منطقه و بلکه در دنيا باز شده است.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري؛ حضرت آيت ا... خامنه‌اي، سپاه را يک دستگاه برجسته و در خط مقدم مواجهه با دشمن در ميادين گوناگون برشمردند و گفتند: سپاه هم در ميدان عملياتي و مقابله با دشمن در مرزها و حتي چند هزار کيلومتر دورتر در اطراف حرم حضرت زينب(س) پيشقدم است و هم در ميدان مقابله سياسي با دشمن.رهبر انقلاب اسلامي‌کينه آمريکايي‌ها از سپاه را ناشي از همين مسئله دانستند و افزودند: آمريکايي‌ها به خيال خود عليه سپاه و در واقع عليه انقلاب و ايران نقشه مي‌کشند و گربه‌رقصاني مي‌کنند، البته اين خباثت‌ها به جايي نخواهد رسيد و با برگشتن کيد و فريب آنها به خودشان، دشمنان جمهوري اسلامي‌مانند ترامپ و احمق‌هاي دور و بر نظام حاکمه آمريکا در حال حرکت به سمت حضيض هستند.ايشان چهل سال توطئه عليه جمهوري اسلامي‌و در عين حال پيشرفت انقلاب را نشانه ناتواني آمريکايي‌ها در متوقف کردن حرکت ملت ايران دانستند و گفتند: دشمنان ايرانِ عزيز، چهل سال است که انواع فشارهاي سياسي، اقتصادي و تبليغاتي فراگير را عليه ملت اِعمال کردند اما حتي آن روز که جمهوري اسلامي‌تازه‌کار بود، نتوانستند هيچ غلطي بکنند.حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به دست برتر جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه، افزودند: بر خلاف تصور دشمنان، عزت و قدرت امروز نظام اسلامي‌ناشي از بمب اتم نيست، چرا که ما از ابتدا تأکيد کرديم سلاح هسته‌اي بر خلاف مباني ديني ما است و به آن نيازي نداريم، بنابراين اقتدار و عزت امروز ملت ايران در چشم دنياي اسلام، به خاطر ايستادگي، فداکاري و بصيرت مردم است.رهبر انقلاب اسلامي، لازمه استمرار اين حرکت پر افتخار را شناخت وظيفه و عمل به آن دانستند و گفتند: بدون ترديد انقلاب به پيش خواهد رفت، اما همگان از آحاد مردم و بويژه جوانان تا سپاه پاسداران و کليه نيروهاي مسلح و دستگاههاي دولتي بايد نقش خود را در اين حرکت تشخيص دهند و با الگوگيري از عمل مؤمنانه اولياء الهي همچون امام بزرگوار، براي خدا و در راه خدا به وظايف خود عمل کنند

در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب ؛

گروه اقتصاد کلان: در آذر ماه سال ۱۳۹۷ مقام معظم رهبري مقرر فرمودند نقشه راه و برنامه کلي اصلاح ساختار بودجه عمومي‌و کاهش کسري بودجه با افق دو ساله (۹۹-۱۳۹۸) تدوين و به تصويب شوراي عالي هماهنگي اقتصادي رسانده شود و بودجه سال ۱۳۹۸ نيز در چارچوب اين برنامه تنظيم شود. همچنين تاکيد فرمودند بر اساس آنچه در سياست‌هاي کلي و برنامه‌هاي مصوب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در خصوص اصلاح ساختار بودجه عمومي‌و قطع وابستگي بودجه به نفت تصويب و ابلاغ شده لازم است اجرايي و در بودجه سال ۱۳۹۸ گنجانده شود.

به گزارش تجارت به نقل از خبر گزاري مهر، در همين راستا روز گذشته از برنامه اصلاحات ساختاري بودجه در سازمان برنامه و بودجه کشور رونمايي شد که متن اين برنامه به شرح زير است.

با شدت گرفتن تحريم‌هاي ظالمانه بين المللي و بروز پيامدهاي آن در شرايط اقتصادي کشور، سه متغير اصلي بودجه، ذخاير ارزي و نقدينگي به عنوان نقاط آسيب پذير اقتصاد بيش از پيش مورد توجه دولت قرار گرفتند و برنامه مقابله فعالانه با تحريم‌ها براي ممانعت از تشديد پيامدهاي تحريم در داخل کشور تدوين شد. منطبق با اين نگاه، سازمان برنامه و بودجه در تلاش براي افزايش انضباط بودجه برنامه‌هاي کاهش هزينه‌هاي غير ضرور را از ابتداي سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار داد.

با اين حال، شرايط تحريمي‌از يک طرف، درآمدهاي ارزي کشور را با کاهش و عدم قطعيت مواجه مي‌کند. از طرف ديگر افزايش هزينه‌ها ناشي از افزايش نرخ ارز، تورم و برنامه‌هاي حمايتي دولت از معيشت، توليد و اشتغال مي‌توانست منجر به اين امر گردد که اجراي بودجه در ساختار پيشين و مواجهه منفعلانه امکان مقابله با چالش‌هاي موجود را محدود کند و کسري بودجه محتمل منجر به دست اندازي به شبکه بانکي شود. پديده‌اي که نتيجه آن تشديد تورم مي‌بود.

علاوه بر موضوع تحريم‌ها، بررسي شاخص‌هاي کليدي اقتصادي و اجتماعي نشان مي‌دهد معضلات انباشته ناشي از آسيب‌هاي تاريخي اقتصاد ايران (مانند انباشت بدهي‌هاي دولت، کسري صندوق‌هاي بازنشستگي، ناترازي نظام بانکي) برخي از شاخص‌ها در شرايط نامناسب قرار گرفته‌اند. در نتيجه براي حفظ ثبات اقتصادي و صيانت از معيشت مردم، اشتغال و توليد لازم است اصلاحاتي در ساختار اقتصادي کشور انجام گيرد تا از بروز بحران‌هاي اقتصادي و ايجاد اختلال جدي در اداره کشور ممانعت شود.

بر اين اساس، لازم است اصلاحات ساختاري اساسي در نظام بودجه‌ريزي کشور با اين رويکرد محقق شود که با مديريت منابع و مصارف بودجه خطرات ناشي از تشديد تحريم‌ها را از مسير کسري بودجه مهار کند و فضاي سياست گذاري مالي را گسترش دهد و نيز زمينه را براي مقابله با معضلات اساسي اقتصاد کشور فراهم نمايد.

در راستاي تحقق دستور مقام معظم رهبري، اجراي بندهاي اقتصاد مقاومتي و نيز اجراي وظيفه ذاتي دولت مبني بر برنامه‌ريزي و اجراي اصلاحات اقتصادي در کشور، سازمان برنامه و بودجه، چارچوب کلي طرح اصطلاحات سياستي و ساختاري بودجه عمومي‌را تهيه نموده است، اين برنامه تحقق اهداف زير را در بازه ميان مدت ۵ ساله در نظر دارد:

۱) تأمين منابع مطمئن براي اداره کشور و کارا نمودن دولت

۲) حمايت از توليد و اشتغال و ايجاد ثبات در اقتصاد کلان

۳) ارتقاي عدالت و بهبود معيشت عمومي

سازمان برنامه و بودجه چارچوب مفهومي‌طرح اصلاحات ساختاري بودجه را تهيه کرده است. اين طرح بر مبناي چهار رکن تقويت نهادي بودجه، هزينه کرد کارا، درآمدزايي پايدار و ثبات سازي اقتصاد کلان و توسعه پايدار طراحي شده است.

در انتها لازم به ذکر است که دو پارادايم اصلي بر طرح حاضر اصطلاحات ساختاري بودجه حاکم است: ۱) اتخاذ قاعده مالي و ۲) افزايش شفافيت و پاسخگويي دولت به مردم

قاعده مالي در واقع نقشه راه و معيار سنجش موفقيت برنامه اصلاحات ساختاري است. به منظور باورپذير و معتبر کردن اين قواعد لازم است تعهد کافي نسبت به اجراي آن در طول دوران اجراي برنامه اصلاحي وجود داشته باشد. از همين رو بايد در زمان تعيين اين قاعده ميان مجريان برنامه اجماع کافي به وجود آيد. پس از تعيين، قاعده مالي مبناي اصلي تعيين سقف هزينه‌ها و تعهدات دولت خواهد بود که در کنار يک برنامه اقتصاد کلان جامع، متضمن حفظ ثبات اقتصاد کلان مي‌شوند.

شفافيت حداکثري و پاسخگويي دولت به مردم، پارادايم ضروري ديگر حاکم بر طرح اصلاحات ساختاري بودجه است. به منظور همراه کردن مردم با اجراي برنامه اصلاحي بايد قواعد مشخصي براي تقويت پاسخگويي دولت به مردم تعيين شود.بر اين اساس لازم است که پس از تصويب چارچوب حاضر، نقشه راه طرح اصلاحات ساختاري بودجه تدوين و اين برنامه‌ها با اولويت‌هاي مشخص و سازگار با قاعده مالي و وضعيت اقتصاد کلان به اجرا درآيند. اميد مي‌رود که با ياري خداوند، تدبير و همت دولت و همکاري تمام ارکان کشور، اين اصلاحات محقق گردند و کشور تهديد تحريم‌ها را به فرصت اصلاحات اقتصادي تبديل کند.

 

 

اشتغالزايي 67 درصدي بنگاه‌هاي خرد در بخش صنعتي نشان مي‌دهد؛

گروه صنعت و معدن: طي چند سال اخير با تغييراتي که در ساختار صنعتي کشورها به‌وجود آمده است، رشد و گسترش صنايع کوچک و متوسط در نقشه راه توسعه صنعتي کشور‌ها از جايگاه خاصي برخوردار شده ‏است. بررسي‌ها نشان مي‌دهند که صنايع کوچک با کارآفريني، نوآوري و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد، بر رشد اقتصادي کشور تأثير مثمري مي‏‌گذارند.

به گزارش تجارت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ٦٧ درصد کل اشتغال بخش صنعت، در بنگاه‌هاي خرد ايجاد شده‌اند در حالي که فقط ١٩ درصد از کل درآمد حاصل در اين بخش در اين بنگاه‌ها توليد مي‌شوند. برعکس، در اين آمار‌ها مشاهده مي‌شود که بنگاه‌هاي بزرگ ١٢ درصد کل اشتغال بخش صنعتي را در اختيار داشتند در حالي که ٥٣ درصد از کل درآمد صنعت در اين بنگاه‌ها به وجود مي‌آمد.

اگر به تعداد بنگاه‌هاي موجود در اقتصاد ايران به تفکيک اندازه‌شان نگاه کنيم متوجه مي‌شويم که بخش اعظم بنگاه‌هاي صنعتي کشور را بنگاه‌هاي کوچک و متوسط تشکيل مي‌دهند که فقط ٤ درصد از کل بنگاه‌هاي صنعتي در ايران، جزو بنگاه‌هاي با سايز بزرگ دسته‌بندي مي‌شوند به‌طوريکه بيش از ۹۰ درصد واحدهاي توليدي کشور از جمله صنايع کوچک به شمار مي‌رود. بنا بر آخرين آمارها، اين صنايع سهم ۴۸ درصدي در اشتغال بخش صنعت دارد به طوري که افزون‌بر يک ميليون نفر در بيش از ۴۰ هزار واحد صنعتي مشغول به کار هستند.

  • صنايع کوچک و متوسط يکي از بخش‌هاي مهم در راه شکوفايي صنعتي است

عبدا... رضيان، عضو هيئت رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: يکي از بخش‌هاي مهم در راه شکوفايي صنعتي، صنايع کوچک و متوسط است که هر چه ضريب حمايت‌ها از اين صنايع افزايش يابد، شاهد کسب موفقيت‌هاي هر چه بيشتر در اين زمينه خواهيم بود. توجه به صنايع کوچک در سايه صنايع بزرگ امکان پذير است و به واقع بدون وجود سرمايه عظيم انباشته شده در صنايع بزرگ، امکان حصول موفقيت در صنايع کوچک، سخت و دشوار است.

عضو هيئت رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: در بخش‌هاي مربوطه به صنايع کوچک رشد قابل توجهي داشته‌ايم و توجه به اين صنايع از نمونه راهکار‌هايي است که با اتکاي به آن مي‌توان اقتصاد کشور را متحول کرد، اما در بحث صنايع مادر قسمتي از زير ساخت‌ها به دليل خصوصي سازي و واگذاري به برخي نهاد‌ها از بين رفت، ولي در مجموع و به طور کلي ما از لحاظ صنعتي رشد بسيار بالايي در بخش خصوصي داشتيم و در خيلي از محصولات و نياز‌هاي کشور ما نه تنها به خودکفايي رسيده‌ايم بلکه اين ادعا را مي‌توانيم داشته باشيم که ظرفيت مازاد مصرف داريم.

رضيان گفت: اگر يک مقدار کيفيت کالا‌ها و شرايط توليد مساعدتري داشته باشيم، مي‌توانيم امکان صادرات را براي توليدات صنعتي کشور ايجاد کنيم؛ به طور مثال در توليد سيمان ۳ برابر مصرف کشور توليد داريم، اين در حالي است که ما در همين يکي دو دهه اخير در بخش سيمان وضعيت بسيار نابساماني داشتيم.

وي افزود: خيلي از محصولات کشور ما در حال حاضر به خودکفايي رسيده است و وابستگي به خارج از کشور نداريم. در بحث تکنولوژي خوب عمل نکرده‌ايم و وابستگي کشور به تکنولوژي زياد است و راه حل اين مسئله استفاده از ظرفيت‌هاي بومي‌و علمي‌کشور است تا در اين زمينه هم به خودکفايي تمام برسيم.

  • صنايع کوچک و متوسط پايه‌ اصلي توسعه و دستيابي به صنايع مدرن

محمدرضا انارکي، يکي از فعالان حوزه صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کشورهايي مانند ژاپن‌، آمريکا‌، آلمان و ديگر کشورهاي پيشرفته صنعتي، صنايع کوچک و متوسط را به عنوان پايه‌ اصلي توسعه و دستيابي به صنايع مدرن مي‌دانند. سهولت گسترش صنايع کوچک و متوسط در کشورهاي کمتر توسعهافته مي‌تواند نقشه راه خوبي در رشد صنعت و اقتصاد آن کشور باشد.

اين فعال صنعتي افزود: صنايع کوچک با فاکتورهاي مناسبي که دارند خيلي سريع تر از صنايع بزرگ به بهره برداري و سوددهي مي‌رسند و همين موضوع مي‌تواند چندين واحد خرد را به يک صنعت بزرگ بدون ريسک تبديل کند.

انارکي تصريح کرد: سرمايه اندک‌، عدم نياز به تخصص بالا‌، بازار ساده فروش محصولات‌، صنايع کوچک و متوسط را در توسعه سريع جزو اولويت‌ها قرار داده است و با توجه به منابع عظيم و پتانسيل‌هاي بالقوه انساني و طبيعي ايران به راحتي مي‌شود با کمي‌توجه به اين موضوع شاهد رشد صنايع و در کنار آن رشد اقتصاد باشيم.

نيمي‌از شاغلان بخش صنعت در واحد‌هاي کوچک و متوسط مشغول هستند

زهرا علمي، استاديار دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به اين‏که درصد بالايي از واحد‌هاي صنعتي کشور، کوچک و متوسط هستند و بيش از نيمي‌از شاغلان بخش صنعت را در خود جاي داده‌اند و اين موضوع صنايع کوچک را داراي اهميت کرده است و مي‌‏توانند نقش اساسي در برنامه‌هاي آتي توسعه صنعتي و اقتصادي کشور داشته باشند.

استاديار دانشگاه مازندران افزود: تحقيقات نشان مي‌دهند که صنايع کوچک و متوسط تأثير مثبت و معناداري بر رشد اقتصادي استان‌هاي کشور دارند و اين تأثيرگذاري را مي‌توان در انگيزه‌ بالاي نوآوري و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد و دگرگون کردن ترکيب و ساختار اشتغال دانست

اسلامي‌با اشاره به تاثير سيل بر ۱۲ هزار کيلومتر از راه‌هاي کشور عنوان کرد:

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي با اشاره به تاثير سيل بر ۱۲ هزار کيلومتر از راه‌هاي کشور، گفت: ترميم سريع راه‌هاي آسيب‌ديده و ايجاد راه‌هاي جايگزين در دستور کار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد.

به گزارش تجارت، محمد اسلامي‌در گفت‌وگو با برنامه راديويي جوان ايراني سلام، با اشاره به سيلاب‌هاي اخير در نقاط مختلف کشور گفت: بعد از سال‌ها خشکسالي در رحمت الهي باز و سرزمين ما سيراب شد. طبيعتا اين بارش‌ها موجب جاري شدن آب‌هاي سطحي شد و روان آب‌ها در ۲۴ استان خساراتي را به بار آوردند و از جمله عزيزاني از دست رفتند. من به کساني که عزيزان خود را در جريان اين سيل از دست دادند، عرض تسليت و با تمام کساني که مال و خانه و زندگيشان دچار ابگرفتگي شد، ابراز همدردي مي‌کنم.

اسلامي‌با اشاره به اينکه وزارت راه و شهرسازي متولي هواشناسي در کشور است، گفت: با روند توسعه‌اي که در سازمان هواشناسي اتفاق افتاده، اين سازمان به طور دقيق قابليت پيش‌بيني سامانه‌هاي بارشي را دارد. يعني مي‌تواند حجم بارش‌ها را برآورد کند و در مورد طغيان رودخانه‌ها و سيلابي شدن مسيل‌هاپيش‌آگهي، هشدار و اخطار دهد. بحمدا... اين کار در نيمه دوم اسفند در استان‌هاي مختلف انجام شد و اطلاع‌رساني‌ها موجب شد که ستادهاي بحران جلسات اضطراري تشکيل دهند و تمهيداتي را اتخاذ کنند.

وي ادامه داد: در استان‌هاي مختلف، اقدامات گوناگون پيشگيرانه انجام شد که نتايج خوبي در برداشت. در اثر اين اقدامات، جز در شهر شيراز، جاري شدن سيل مردم را غافلگير نکرد. در شهر شيراز نيز به‌رغم پيش بيني بارش‌ها، مديران شهري تصور نمي‌کردند که در چنين نقطه‌اي از شهر رودخانه تصرف شده و موجب سيل مي‌شود.

  • آب گرفتگي ۱۲ هزار کيلومتر راه

وزير راه و شهرسازي در ادامه به مسدود شدن برخي از راه‌هاي کشور در اثر سيل اشاره کرد و گفت: در مناطقي که رودخانه ظرفيت حجم آب را داشت، آب به سلامتي عبور کرد. اما در مناطقي که رودخانه‌ها گنجايش نداشتند، مسير آن‌ها تصرف شده بود و يا در حاشيه و حريم آن‌ها احداثاتي رخ داده بود، سيلاب رخ داد. وي افزود: در حدود شش هزار نقطه، ۱۲ هزار کيلومتر از راه‌هاي روستايي، فرعي و شرياني که شامل برخي آزادراه‌ها نيز مي‌شد، شامل آب بردگي، آب شستگي، فرونشست، ريزش و رانش شد و اين اتفاق در شرايطي رخ داد که همزمان با سفرهاي نوروزي و عبور و مرور زياد مواجه بوديم. اسلامي‌با اشاره به اقدامات سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي براي بازگشايي انسداد مسيرها گفت: حدود ۱۲ هزار نفر از راهداران با بکارگيري حدود ۹ هزار ماشين آلات، ضمن انجام عمليات راهداري، با بکارگيري کليه امکاناتي که ساير دستگاه‌ها و پيمانکاران بخش خصوصي در اختيار سازمان راهداري گذاشتند، براي باز نگه داشتن راه‌ها اقدام کردند. وي از اطلاع رساني دقيق انسداد راه‌ها در اپليکيشن و سامانه ۱۴۱ خبر داد و افزود: راهداران با ۲۲۱ نقطه‌اي که راه‌هاي اصلي دچار انسداد شد، با ايجاد راه جايگزين يا با رفع انسداد، مسير را باز کردند. امروز از آن ۲۲۱ نقطه، ۲۱۰ نقطه باز هست. البته اين به ان معني است که در اين مسيرها راه موقت براي عبور ايمن ايجاد شده است.

  • ترميم سريع تخريب‌ها در دستور کار است

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه براي ترميم خسارت‌ها و پيشگيري از حوادث مشابه در اينده سه گام به صورت موازي در دستور کار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد، گفت: اولين اقدام آسيب شناسي است. حجم بارش‌هاي اخير بيش از ۳ برابر دوره بلندمدت بود و اين به آن معني است که مفروضات مهندسي ما در برخي استان‌ها بايد بازنگري شود. در اين مناطق براي عبور آب به نحوي که پل‌ها آسيب نبينند، تمهيدات مکمل اتخاذ خواهد شد و به همين منظور کميته فني در وزارت راه و شهرسازي تشکيل شده است.اسلامي‌ادامه داد: گام دوم ترميم آسيب ديدگي‌ها است. اين ترميم‌ها شامل پروژه‌هاي گوناگوني است که در برخي از آن‌ها بايد اقدامات استحکام بخشي در مسير باقي مانده نيز صورت بگيرد. همچنين ترميم و ايجاد ابنيه در راه‌هاي فرعي و روستايي و بهسازي اين مسيرها که با آب شستگي مواجه بوده، با بکارگيري همه ظرفيت‌ها در دستور کار قرار دارد. وي افزود: گام سوم نيز اقداماتي است که بايد براي احداث واريانت و گذر متفاوت در برخي مسيرها انجام دهيم. به عنوان مثال چند کيلومتر از جاده خرم‌آباد به پلدختر به طور کامل تخريب شده و بايد جايگزيني براي ان احداث شود. بر اساس بررسي‌هاي اوليه براي آنکه آسيب‌ها را به حداقل برسد، احتمالا بايد تونل‌هايي در مقاطعي از اين مسير احداث شود. مطالعات اوليه اين اقدام در دستور کار قرار دارد. ين عضو کابينه دوازدهم با اشاره به منابع مالي مورد نياز براي ترميم مسيرهاي تخريب شده گفت: اين اقدامات منابع قابل ملاحظه‌اي نياز دارد که بايد از سوي دولت تامين شود. در حال حاضر ستاد بحران و وزارت کشور اطلاعات آسيب‌هاي زيرساخت‌ها در اثر سيل را جمع آوري کردند و وزارت راه و شهرسازي مشغول تهيه گزارشي است که به هيات دولت ارائه کند.ي با تاکيد بر ضرورت ترميم سريع راه‌هاي تخريب شده افزود: در اين مسير راهي به جز سرعت عمل نداريم. البته دقت و رعايت استانداردها هم بايد ملاک عمل باشد.

بهرام پارسايي

سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي‌

شرايط کشور به گونه‌اي است که براي موفقيت در هر مسيري، مثل مديريت و کنترل بازار ارز نياز به همدلي و همياري همه با هم وجود دارد. قطعا دولت به تنهايي و بدون حضور گروه‌هاي اثرگذار و سازمان‌ها مرتبط با فضاي اقتصادي کار سختي را براي مديريت بازار ارز در پيش خواهدوجود 24 ميليون 292 هزار خانوار بالغ‌بر 27 ميليون و 528 هزار خانه وجود دارد يعني رقمي‌معادل 4 درصد خانه اضافه اضافي يا خانه دوم. بالغ‌ بر 7 ميليون خانوارهاي شهري همچنان مستأجر و در تکاپوي مسکن هستند و نبود قانون مشخص يا نظارتي از سوي دولت براي افزايش اجاره‌بها سالانه معضلي که همه‌ساله گريبان گير اين قشر است.

از طرفي حدود چند ده هزار واحد مسکوني مسکن مهر تکميل و نيمه‌کاره بدون متقاضي و از سوي ديگر وزارتخانه راه و شهرسازي در تکاپوي ساخت 400 هزار مسکن با تسهيلات يا مصالح يارانه‌اي و ارزان است. شهر فروشي و تراکم‌سازي در اکثر شهرهاي بزرگ، قيمت گران مسکن، ناتواني اکثر متقاضيان موثر در تأمين مسکن، نبود تناسب بين قيمت‌ها و تسهيلات بانکي، همه اين ارقام و آمارها و وضع موجود در اين کلاف سردرگم از نبود يک برنامه مدون براي توزيع عادلانه مسکن حکايت دارد.به‌راستي اگر اين خانه‌هاي موجود به روش اصلاحي و عادلانه توزيع مي‌شدند، آيا نياز به ساخت و تحميل اين‌همه هزينه براي ساخت واحدهاي جديد ضرورت دارد؟ ساخت‌وساز جديدي که جز تحميل هزينه‌هاي ساخت هزينه‌هاي ديگري را هم در پي خواهد داشت و در پي آن تأمين ديگر کاربري‌هاي ضروري همه مستلزم هزينه است. هرچند که در اصل 31 قانون اساسي داشتن مسکن مناسب براي هر خانواده ايراني به‌صراحت تأکيد شده است. شايد يکي از مولفه‌هاي اثرگذار در عنان‌گسيختگي اين سال‌ها تلفيق وزارتخانه‌هاي مسکن و شهرسازي با راه و ترابري باشد.اصولاً يکي از مقوله‌هايي که به‌راحتي از اولويت خارج مي‌شود حذف اسامي‌و عناوين است همچنان که شاهد هستيم برخي از مطالبات معمولاً با شعار سال تحقق مي‌يابد و بيشتر مورد توجه واقع مي‌گردد. شايد با تلفيق غيراصولي اين دو وزارتخانه مهم و انتخاب نام وزارت مسکن و ترابري موضوع مسکن بيشتر مورد توجه قرار مي‌گرفت.لذا اهتمام جدي نمايندگان در ورود به اين‌همه ناهماهنگي در وزارت خانه مزبور ضرورت دارد. حتي براي مجزا کردن مجدد اين دو وزارت خانه حياتي تلاش کنند تا شايد سرنخ‌هاي گمشده اين کلاف سردرگم با اين فراواني مسکن پيدا شود و مسکن به‌صورت عادلانه در بين متقاضيان موثر توزيع شود.

  • منبع: فصل اقتصاد
یادداشت

محمدعلي مهري

کارشناس مسکن

سال‌ها است که تلاش و اقدامات گوناگوني از سوي دولت‌هاي مختلف درزمينه مسکن صورت گرفته است اما هنوز اوضاع مسکن به نتيجه ايده‌آل و رضايت‌بخش نرسيده است. آمارهاي اعلامي‌کنوني نشانگر آن است مسکن در وضعيتي بحراني است. آمارها از اعلام نزديک 3 ميليون خانه خالي در کشور حکايت دارد، باداشت، با اين حال اگر همه در کنار هم باشند به نظر بنده مي‌توان بازار را مديريت کرد.از سوي ديگر تصويب لوايح چهارگانه حداقل مي‌تواند باعث ثبات در بازار اقتصادي و ارز در کشور شود.همچنين با توجه به افزايش سطح حقوق‌ها در سال جاري و تاثيرگذاري اين موضوع بر نرخ ارز بايد گفتهر ميزان نقدينگي در جامعه بيشتر شود بدون شک بر ارزش پول ملي اثر منفي خواهد داشت و به نظر مي‌رسد بايد بازارهاي جديد براي سرمايه گذاري تعريف کرد.

منبع: خانه ملت

دادستان تهران تشريح کرد؛

گروه سياسي: دادستان تهران در برنامه راديويي پارکشهرو در پاسخ به سئوالي در مورد الزامات قضايي در رونق توليد، بيان داشت: بيشترين اتفاقات در سيستم اجرايي بايد رخ دهد؛ اما دستگاه تقنيني و قضايي بايد حالت حمايتي بيشتري به خود بگيرند و چون به دليل مشکلات ارز و تحريم‌ها مشکلاتي در مسير توليد ايجاد شده لذا بايد براي رونق توليد، بايد بانک‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي بروکراسي‌ها شديدي که در صدور مجوزها وجود دارد را کاهش دهند.

به گزارش تجارت به نقل از ميزان، جعفري دولت آبادي با بيان اينکه در دستگاه قضايي دو نمونه عملي در اين زمينه داشتيم به رسيدگي به پرونده نيشکر هفت تپه اشاره و اظهار کرد: در اين پرونده با سياستي که توليد متوقف نشود و کارگران بيکار نشوند و اشتغال تعطيل نشود، اقدامات لازم را انجام داديم.

جعفري دولت آبادي خاطرنشان کرد: سياست دستگاه قضايي کمک به توليد و تداوم اشتغال است و حفظ حضور کارگران در محيط کاري است و مغايرتي ندارد که در کنار اين موضوع به تعقيب حکم در زمان خودش بپردازيم. تلاش کرديم بين تعقيب قضايي و تعطيل کردن و تداوم اشتغال يک هماهنگي ايجاد شود.

دادستان تهران در رابطه با اقدامات صورت گرفته در کنترل قيمت مرغ و قيمتي که از سوي دادستاني اعلام شد، اظهار کرد: در جلسه‌اي در اواخر سال گذشته سئوال اساسي از مسئول سازمان حمايت داشتيم و پرسيديم که دولت مرغ را چه ميزان قيمتگذاري کرده است که اعلام نمودند 11500 و وقتي در مورد قيمتي که از مرغداري‌ها خريداري مي‌کنند سئوال شد اعلام کردند که 7200 تومان خريداري مي‌شود؛ اما متاسفانه عده‌اي سودجو در ميدان بهمن اين مرغ را تا 17 هزار تومان نيز به فروش مي‌رساندند و در روزهاي پاياني سال به سازمان حمايت نامه کتبي براي ما نوشتند و قيمت مرغ را 11500 اعلام نمودند.

جعفري دولت آبادي افزود: معاونان دادستان از فرداي آن روز در ميدان بهمن مستقر شدند و برخي گلايه کردند که چرا قيمت اعلام مي‌کنيد در حالي که اين قيمت از سوي دادستاني اعلام نشده بود و دادستان قيمت گذار نيست بلکه از حق عمومي‌حمايت مي‌کند

توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح و در واکنش به اقدام نابخردانه ترامپ صورت گرفت؛
 

گروه سياسي: ستاد کل نيروهاي مسلح در بيانيه‌اي اعلام کرد: در مبارزه با گروه تروريستي سنتکام (نيروهاي نظامي‌آمريکايي مستقر در غرب آسيا) از هيچ تلاشي فروگذار نخواهيم کرد.

به گزارش تجارت به نقل از تسنيم، ستاد کل نيرو‌هاي مسلح در بيانيه‌اي ضمن محکوميت اقدام خصمانه ايالات متحده آمريکا در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌در فهرست گروه‌هاي به اصطلاح تروريستي نسبت به عواقب اين اقدام هشدار داد.

در اين بيانيه آمده است: «مطالعه رفتار‌هاي ماجراجويانه آمريکاي جنايتکار و خونريز در منطقه طي چند دهه گذشته اين واقعيت را به اثبات مي‌رساند که آمريکا همواره به هدف ايجاد حاشيه امن براي رژيم کودک‌کش صهيونيستي و توجيه جنايات تروريستي خود از هيچ تلاشي براي ناامن ساختن منطقه غرب آسيا فروگذار نکرده و با حمايت‌هاي پيدا و پنهان از گروه‌هاي تروريستي همچون داعش، القاعده، النصره و... که خود در ايجاد و شکل گيري آن‌ها نقش اساسي داشته است به اقدامات تروريستي و ايجاد ناامني در مناطق مختلف جهان دامن زده که تحولات چند سال اخير در عراق، سوريه، يمن و افغانستان و حمايت آشکار از گروه تروريستي داعش تنها نمونه‌اي از اين اقدامات برهم زننده نظم و امنيت منطقه‌اي از سوي آمريکا است».

اين بيانيه مي‌افزايد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌به‌عنوان يکي از ارکان مختلف نيرو‌هاي مسلح جمهوري اسلامي‌ايران به‌عنوان مدافع ارزش‌هاي اسلامي‌و حامي‌ملت انقلابي ايران از ابتداي پيروزي انقلاب همواره در خط مبارزه با جبهه استکباري حضوري مؤثر و پيشتازانه داشته که سلحشوري‌هاي اين نهاد مردمي‌و انقلابي در دوران دفاع مقدس برگ زريني بر افتخارات آن محسوب مي‌شود؛ که امام خميني (ره) بنيانگذار کبير انقلاب در توصيف اين خدمات فرمودند: اگر سپاه نبود کشور هم نبود».

ستاد کل نيرو‌هاي مسلح در ادامه بيانيه خود آورده است: «در جريان ايجاد شجره خبيثه داعش و گسترش اقدامات تروريستي آن‌ها در عراق و سوريه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌به درخواست و دعوت دولت‌هاي اين دو کشور توانست به حاکميت اين گروه تروريستي در بخش‌هاي مختلف بلاد اسلامي‌پايان دهد و با اين اقدام شکست سنگين ديگري به آمريکاي تروريست‌پرور در منطقه تحميل نمايد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات عنوان کرد؛

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، تحريم‌هاي غيرقانوني آمريکا را نوعي تروريسم اقتصادي دانست و گفت: اقدامات يکجانبه اجباري که در مورد برخي کشورها انجام‌ شده است، نمونه بارزي از نقض حقوق بشر و توسعه پايدار محسوب مي‌شود.

به گزارش ايرنا از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، محمدجواد آذري جهرمي‌در اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي 2019 که در ژنو سوئيس در حال برگزاري است، با بيان اينکه هدف 16 توسعه پايدار به ساخت نهادهاي کارآمد و مسئول در تمام سطوح مي‌پردازد، گفت: با توسعه خدمات دولت الکترونيکي تلاش کرده‌ايم که کارايي، دسترس‌پذيري، شفافيت و پاسخگويي را در بخش دولتي تسهيل کنيم به طوريکه دولت ايران اکنون 201 خدمت دولتي عمومي‌و 734 خدمت تخصصي از خدمات بخش قضايي و کشاورزي گرفته تا آموزش، سلامت و فرهنگ را به‌صورت الکترونيکي ارائه مي‌دهد.

وي با اشاره انجام به بيش از 350 ميليون تراکنش در درگاه ملي خدمات دولت هوشمند (GSB) در سال گذشته، افزود: اکنون 44 نهاد از جمله بانک مرکزي، پليس و صنعت، خدماتشان را در بستر GSB ارائه مي‌دهند که تعداد اين تراکنش‌ها فصل‌به‌فصل افزايش داشته و بيشترين ميزان آن در فصل زمستان بوده است.

خطرافراد بي‌ريشه براي نظام

رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌با آيت‌ا... حيدرعلي جلالي خميني، استاد اخلاق حوزه علميه قم واز ياران رهبر فقيد انقلاب ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در اين ديدار که به مناسبت تبريک سال نو صورت گرفت با بيان اينکه گفتمان اصلاحات در ذات انقلاب اسلامي‌نهفته است، اظهار داشت: اگر دو جريان ريشه‌‌دار انقلاب تاثيرگذاري‌شان در تحولات کشور کمرنگ شود، افراد بي‌‌ريشه و بي‌‌هويت ميدان‌‌دار مي‌شوند که براي نظام خطرناک است.

آيت‌‌ا... جلالي خميني نيز با تمجيد از روش و منش اخلاقي محمدرضا عارف به بيان خاطراتي از امام خميني (ره) پرداخت و با بيان اينکه بايد حرمت نزديکان امام حفظ شود بر ضرورت شناخت بيشتر نسل جوان از شخصيت رهبر فقيد انقلاب تاکيد کرد.

ورود به زنجيره 20 تايي سانتريفيوژ

براي رسيدن به مرحله نيمه صنعتي

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌گفت: پي‌ام‌دي موضوعي مربوط به گذشته است و به لحاظ حقوقي و سياسي اين موضوع تمام شده است.

به گزارش ايسنا، بهروز کمالوندي در حاشيه سيزدهمين سالروز فناوري هسته‌اي در جمع خبرنگاران در پاسخ به ايسنا درباره موضوع PMD و برخي اظهارات نتانياهو درباره باز شدن دوباره اين پرونده با وجود تاکيد آژانس به بسته شدن آن در چارچوب مذاکرات هسته‌اي گفت: آقاي آمانو به طور مرتب تکرار کرده است که اين مساله بسته شده، آن چه نتانياهو و افرادي معدود به دنبال آن هستند باز کردن دوباره پي ام دي است اما به لحاظ حقوقي و سياسي اين موضوع تمام شده است و گزارش‌هاي اژانس در سال ۲۰۱۵ مويد اين موضوع است.

سفر به عراق همچنان ویزا می‌خواهد

مديرکل امور مرزي وزارت کشور تاکيد کرد: با توجه به رايگان شدن صدور ويزا جهت اتباع دو کشور سفر به کشور عراق براي اتباع ايران همچنان مستلزم دريافت ويزا است.

به گزارش ايلنا،‌ شهريارحيدري با اشاره به توافقات انجام گرفته با دولت جمهوري عراق در خصوص رايگان شدن صدور ويزا جهت اتباع دو کشور، اظهار داشت: سفر به کشور عراق براي اتباع ايران همچنان مستلزم دريافت ويزا است.

وي با اشاره به تعدادي از هموطنان که بدون دريافت ويزا جهت سفر به کشور عراق به مرزهاي زميني مراجعه مي‌کنند، خاطرنشان ساخت: براي سفر به کشور عراق دريافت ويزا الزامي‌است.

تشکيل نظام صنفي روزنامه نگاران

در دستور کار مجلس

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: تشکيل نظام صنفي هنر و روزنامه نگاران در دستور کار مجلس است و تشکيل نظام صنفي مددکاران اجتماعي را نيز پيگيري مي‌کنيم.

به گزارش ايرنا، احمد مازني در دومين کنگره بين المللي و سي و چهارمين همايش ملي مددکاري اجتماعي با موضوع مددکاري اجتماعي و تاب آوري اجتماعي افزود: اگر صنف‌ها و گروه‌هاي مختلف در جامعه مي‌خواهند فعاليتي انجام دهند حتما بايد سازماندهي شوند. وي اضافه کرد: سازماندهي نشدن مردم منجر به رفتار توده‌اي مي‌شود و آناني که با سازماندهي مردم مخالف هستند با توسعه کشور مخالفند. وي ادامه داد: به طور مثال در حادثه سيل همه تشکل‌ها بايد حضور پيدا کنند و اگر کسي اشتباهي کرد براي يک بي نماز نبايد در مساجد را بست.

تلاش مجلس برای تفسیر عدم الزام عملی به اسلام

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با تصويب پيشنهاد علي مطهري مقرر کردند عدم احراز التزام عملي به اسلام، صرفاً به وسيله تجاهر به فسق ثابت مي‌شود.

به گزارش مهر، در جلسه علني روز سه شنبه مجلس و در جريان بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، علي مطهري نماينده تهران و عضو فراکسيون اميد پيشنهاد اصلاح تبصره يک جز ۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس را مطرح کرد.

طبق اين تبصره منظور از التزام عملي در اين بند به اسلام، عمل به احکام اسلام در حد عمل به انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات است.

مطهري در اين خصوص، گفت: اين بند مفهومي‌کلي و کشدار و قابل تفسير است که به اين بهانه عده زيادي رد صلاحيت مي‌شوند و اعتقاد به اسلام، صِرف يک نقل قول زير سوال مي‌رود.

وي افزود: بر اساس اين بند، به صِرف گزارش رقبا و مخالفان، عدم التزام نامزدهاي مجلس به اسلام ثابت مي‌شود و عده زيادي رد صلاحيت مي‌شوند.

مطهري تأکيد کرد: بايد عدم التزام فرد به اسلام مشهود باشد.

با تصويب پيشنهاد مطهري، مقرر شد عدم احراز التزام عملي به اسلام صرفاً به وسيله تجاهر به فسق ثابت شود

رئيس سنديکاي کارخانجات چاي شمال با انتقاد از تخصیص ارز دولتی مطرح کرد؛

گروه اصناف: چاي يک کالاي استراتژيک و از اقلام مصرفي تمام اقشار جامعه است. چاي پرمصرف‌ترين نوشيدني پس از آب در جهان و يکي از با اهميت‌ترين محصولات نقدينه آفرين در بخش کشاورزي است. ايراني‌ها سالانه حدود 115 هزار تن چاي مصرف مي‌کنيم، که فقط 27 هزار تن از ان ايراني است و 88 هزار تن مابقي را از کشورهايي مثل هند، سريلانکا و ويتنام وارد مي‌کنيم، اين واردات ساليانه حدود 500 ميليون دلار هزينه براي کشور دارد.

نعمت ياورزاده رئيس سنديکاي کارخانجات چاي شمال مشکل اصلي صنعت چاي را مداخله بدون برنامه دولت در اين صنعت دانست و افزود: سال‎هاست که صنعت چاي در عرصه توليد و قيمت تحت تاثير سياست‌گذاري دولت قرار گرفته است و هر سال بودجه کلاني بدون هيچ برنامه‌ريزي درستي به اين صنعت تزريق مي‌شود که خروجي آن نامشخص است.

نعمت ياورزاده در گفت‌وگو با ايلنا گفت: صنعت چاي نيازمند اين مقدار بودجه نيست؛ زيرا تزريق بيش از حد پول به صنعت چاي به مانند معتادي مي‌شود که هرقدر مواد مصرفي آن را بيشتر کنند، فرد معتاد آسيب بيشتري خواهد ديد، در واقع صنعت چاي نيازمند درمان است.

وي اختصاص ارز 4 هزار 200 تومان براي واردات چاي را يک سياست ضد توليد دانست و گفت: در شرايط بازار کنوني که ارز به حد کافي در دست قاچاقچان نيست و چاي نمي‌تواند به صورت قاچاق وارد کشور شود؛ دولت در عوض حمايت‌ از توليدکنندگان، براي واردات چاي ارز دولتي 4 هزار 200 توماني قرار داده؛ اين در حالي است که توليدکنندگان با مشکلات گراني دست و پنجه نرم مي‌کنند.

اين توليدکننده چاي، در انتقاد از افزايش 17 درصدي قيمت خريد تضميني چاي گفت:‌ هنگامي‌که تورم بالايي در اقتصاد کشور حاکم است و گراني تمامي‌محصولات کشاورزي را تحت تاثير قرار داده، افزايش 17 درصدي قيمت خريد تضميني چاي بي انصافي است.

وي ادامه داد: نياز نيست که دولت براي واردات ارز دولتي تخصيص دهد و از طرف ديگر در قيمت گذاري مداخله کند. کشش بازار به گونه‌اي است که صنعت چاي مي‌تواند قيمت واقعي خود را در بازار مشخص کند؛ اما اين موضوع را به يکباره نمي‌توان اجرا کرد؛ بلکه بايد رفته رفته به سمت قطع قيمت دستوري پيش برويم.

ياورزاده اظهار کرد: مي‌توان با برنامه‌ريزي دقيق کل هزينه صنعت چاي را به سمت بازار هدايت کرد؛ در نتيجه در عرض 2 تا 3 سال اين صنعت مي‌تواند از کمک‌هاي دولت بي‌نياز شود؛ به شرط آنکه امتيازاتي به واردات تعلق نگيرد و دولت حمايت خود را کاهش دهد، آنگاه اين صنعت مي‌تواند روي پاي خود بايستد.

پيش از اين حميدرضا موثقي هستم، مسوول اتحاديه توليدکنندگان، بازرگانان و صنايع بسته‌بندي چاي کشور گفته بود مشکل اصلي، دولت است. مديريت صنعت چاي با دولت است و کاري که توسط دولت انجام گيرد خروجي خوبي نخواهد داشت. سازماني که منحل شده بود را بار ديگر احيا کردند، بودجه را به اين سازمان مي‌دهند و اين سازمان خريد تضميني برگ سبز انجام مي‌دهد. اين يعني هر چايي با هرکيفيتي، به طور حتم توسط دولت خريداري مي‌شود.آيا در چنين شرايطي کسي به کيفيت فکر مي‌کند؟ اين موضوع آفت ديگري هم دارد، قيمت تضميني بسيار پايين و قيمت چاي هميشه پايين است و کشاورز ما لنگ نان شب خود است. به اين ترتيب و با اين سياست، نه کشاورز راضي است؛ نه کارخانه دار و نه بازار.

از سويي ديگر محمدولي روزبهان رئيس سازمان چاي مي‌گويد ايران تنها کشوري است که براي توليد برگ چاي از سم استفاده نمي‌کند و به صورت طبيعي اين کار را انجام مي‌دهد. وي گفت: طبق آمار در سال ۹۳، ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن چاي خشک توليد شد که حدود ۳۵ درصد از چاي توليدي در انبار‌ها باقي ماند و به فروش نرفت اما، علي‌رغم اينکه در سال ۹۵، ۳۱ هزار تن چاي توليد کرديم همه چاي توليدي ما به فروش رسيد و امسال هم که ۲۴ هزار تن چاي خشک توليد کرديم با رويکرد مثبتي که مردم داشتند قسمت اعظم اين چاي يعني بالاي ۸۰ درصد به فروش رفته و مقدار باقي مانده در مدت زمان کم آينده به فروش مي‌رسد.