فرآيند خروج آب از سدها کاهش يافت

رضا اردکانيان وزير نيرو از آغاز فرآيند خروج آب از مخازن سدهاي خوزستان به سمت شهرهاي پائين دست خبر داد.به گزارش مهر، وي اظهار کرد: ترديد ندارم که بعد از عبور از اين شرايط و ثبت و ضبط عملکردها در بخش‌هاي مختلف، به رغم همه مشکلاتي که براي هموطنان ما ايجاد شده مجموعاً عملکرد جمهوري اسلامي‌در برخورد با اين سيلاب در جهان، عملکرد شاخصي شمرده خواهد شد.وي در ادامه داد: خوشبختانه با وجود همه مشکلاتي که در مناطق مختلف استان وجود دارد، تنها در ۹۱ روستا آن‌هم به دليل رعايت شدن نکات ايمني برق قطع است و در ساير مناطق در اين زمينه مشکلي وجود ندارد.

 

رکورد در سوخت‌رساني هوايي به بالگردها

موسوي‌خواه مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: ۵۶۰ هزار ليتر سوخت رايگان به بالگردهاي امدادي در مناطق سيل‌زده رکورد در سوخت‌رساني هوايي است.به گزارش شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، وي درباره نحوه سوخت‌رساني به مناطق سيل‌زده نيز گفت: با تمهيدات انديشيده شده پيش از وقوع سيل، آمادگي کامل در همه تأسيسات توزيع سوخت در سراسر کشور اعم از انبارهاي نفت، واحدهاي سوخت‌رساني به هواپيماها، جايگاه‌ها و مجاري عرضه وجود داشت و باوجود مشکلاتي که سيل درزمينه توزيع و عرضه سوخت ايجاد کرد، هيچ‌گونه کمبودي در اين زمينه احساس نشد.

 

دستگاه‌هاي حفاري ميدان نفتي در شرايط ايمن

فرزين کاوش جانشين مدير اچ‌اس‌يي، پدافند غيرعامل، مديريت بحران و فوريت‌هاي پزشکي شرکت ملي حفاري ايران گفت: با وجود ورود آب به تالاب هورالعظيم، دستگاه‌هاي حفاري مستقر در منطقه عملياتي ميدان نفتي آزادگان جنوبي عملياتي هستند.به گزارش شرکت ملي حفاري ايران، وي با بيان اين‌که به دليل پيشگيري از آسيب رسيدن به پل روي کانال کنترل ريزگردها در موقعيت منصوري، مسير تردد به دستگاه حفاري ۸۹ فتح تغيير کرده است، گفت: آب ورودي به اين کانال افزايش يافته و اين اقدام براي حفظ ابنيه و همچنين ايمني رفت و آمد انجام شده است.وي گفت: هم‌اکنون تردد به موقعيت دستگاه حفاري ۸۹ فتح از طريق مسير فرعي موسوم به جاده آب و برق انجام و اين دکل حفاري به طور ايمن در حال حفر يک حلقه چاه اکتشافي است.

ورود ۱۵۰ ميليون مترمکعب سيلاب

به سدهاي تهران

سيدحسن رضوي نسب مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران گفت: در پي تشديد بارندگي‌هاي اخير در استان حدود ۱۵۰ ميليون مترمکعب سيلاب وارد سدهاي استان تهران شده که بخش اعظمي‌از پيک اين سيلاب در سدهاي لتيان، اميرکبير، طالقان و ماملو مهار شده است.به‌گزارش ايسنا، وي اظهار کرد: سدهاي پنجگانه تهران توانسته‌اند در موج اول بارندگي‌ها به خوبي عمل کرده و سيلاب‌هاي ورودي را کنترل کنند.رضوي‌نسب ادامه داد: هم‌چنين با توجه به ظرفيت تخليه‌اي که در رودخانه کرج و جاجرود وجود دارد توانسته‌ايم ضمن مهار سيلاب رخ داده، تغذيه مصنوعي در پايين‌دست اين دو سد نيز انجام دهيم.وي تاکيد کرد: در حال حاضر هم ۲۶۰ ميليون مترمکعب از ظرفيت مخازن سدهاي استان براي موج دوم بارندگي‌ها و مهار سيلاب‌هاي پيش‌رو خالي نگه داشته شده است.

بازار نفت همچنان با مازاد عرضه روبروست

وزير انرژي عربستان گفت: سطح ذخيره‌سازي نفت در جهان همچنان بالاتر از ميانگين پنج‌ساله است، اما بازار در مسير بازگشت به توازن حرکت مي‌کند.به گزارش رويترز، خالد الفالح، وزير انرژي عربستان، اعلام کرد که براي اظهارنظر درباره وجود اجماع ميان اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان اين سازمان درباره تمديد توافق جهاني کاهش توليد نفت، اکنون زود است، اما نشست ارديبهشت ماه سال ۹۸ اين کشورها در اين زمينه نقش مهمي‌خواهد داشت.قرار است نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غير اوپک در مه مه امسال در جده عربستان برگزار شود.

وزارت نفت مخالفتي با انتقال آب

به سوي منطقه هورالعظيم ندارد

روابط عمومي‌شرکت ملي نفت ايران در پي انتشار برخي شايعات مبني بر مخالفت صنعت نفت با هدايت جريان آب به‌سوي هورالعظيم ضمن تکذيب آنها، به‌منظور تنوير افکار عمومي‌توضيحاتي ارائه کرد:براساس دستورهاي وزير نفت در چارچوب سياست‌هاي هيئت دولت و رياست محترم جمهوري نه تنها تمام امکانات صنعت نفت در خوزستان براي کمک به هم‌وطناني که در معرض خطر و آسيب قرار دارند تحت هدايت ستاد مديريت بحران استان بسيج شده است، بلکه هرگز فشار و اراده‌اي مبني بر حفظ تاسيسات نفتي (که البته آن هم متعلق به مردم است) به بهاي وارد شدن خسارت و آسيب به مردم اعمال نشده و تصميمي‌هم در اين‌باره اتخاذ نشده و نخواهد شد.

براي هشتمين بار در بورس انرژی رقم خورد؛

گروه انرژی: در سال 97 هفت بار نفت خام در رينگ بين‌الملل بورس انرژي عرضه شد که از اين تعداد، چهار بار مشتري براي خريد اعلام آمادگي نکرد. البته در باقي دفعات نيز فقط قسمتي از نفتي که در بورس عرضه شد به فروش رفت. اين در حالي است که ديروز براي هشتمين بار يک ميليون بشکه نفت خام سبک شرکت ملي با قيمت پايه ۶۳ دلار و ۳۶ سنت عرضه شد که بدون مشتري به کار خود پايان داد اين در حالي است که اميرحسين تبيانيان نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي گفت: عرضه روز سه شنبه 20 فروردين ماه، نفت در بورس انرژي بدليل فقدان مشتري، منجر به معامله نشد.

به گزارش روزنامه تجارت: اميرحسين تبيانيان، نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي در با اعلام اينکه ديروز معامله‌اي در بورس انرژي براي نفت خام انجام نشد، گفت: هيچ مشتري براي عرضه وجود نداشت و هيچ واريزي براي خريد نفت نداشتيم. شرايط فروش نفت نيز مطابق آخرين بخشنامه فروش مورخ ۲۷ اسفند ماه سال ۹۷ است.به گفته اين مقام مسؤول سه شنبه هفته آينده مورخ ۲۷ فروردين ۹۸ يک ميليون بشکه ميعانات گازي در بورس انرژي بر اساس قوانين آخرين بخشنامه سال گذشته عرضه مي‌شود.

  • تغييرات در عرضه نفت خام در بورس انرژي

شرايط عرضه نفت به مرور در عرضه‌هاي مختلف تغيير کرد به گونه‌اي که در نخستين عرضه ساز و کار معاملاتي در بورس انرژي براي متقاضيان به اين صورت بود که حداقل محموله خريد ۳۵ هزار بشکه بوده که خريداران ۱۰ درصد از ارزش قرارداد را در زمان اجراي معاملات نقدي پرداخت کرده و در صورت برنده شدن در فرآينده ۱۰ درصد ديگر به صورت ريالي پرداخت مي‌کردند که به عبارتي ۲۰ درصد از ارزش معاملات ريالي و ۸۰ درصد ديگر آن ارزي بود.

اين شرايط به مرور در بخش پيش پرداخت از ۱۰ درصد ارزش سفارش به ۶ درصد کاهش و مهلت تسويه پس از زمان بارگيري محموله، از ۵۰ روز به ۹۰ روز افزايش يافت و همچنين تسويه به صورت صددرصد ريالي امکان‌پذير شد تا در نتيجه آن استقبال بخش خصوصي از اين زمينه افزايش يابد.گفتني است، مجلس شوراي اسلامي‌در جريان بررسي جزئيات بخش درآمدي لايحه بودجه سال ۹۸ وزارت نفت را مکلف کرده تا ماهانه حداقل ۲ ميليون بشکه نفت خام سبک، ۲ ميليون بشکه نفت خام سنگين و ۲ ميليون بشکه ميعانات گازي پارس‌جنوبي را با امکان تسويه ۱۰۰ درصد ريالي يا ارزي در بورس انرژي عرضه و گزارش عملکرد را هر سه ماه يک بار به کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌ارائه کند.به گزارش روزنامه تجارت : در سال 97 هفت بار نفت خام در رينگ بين‌الملل بورس انرژي عرضه شد که از اين تعداد، چهار بار مشتري براي خريد اعلام آمادگي نکرد. البته در باقي دفعات نيز فقط قسمتي از نفتي که در بورس عرضه شد به فروش رفت. به اين ترتيب ششم آبان پارسال مرحله نخست عرضه نفت خام در بورس انرژي انجام شد. در اين مرحله، يک ميليون بشکه نفت خام با قيمت ۷۹ دلار و ۱۵ سنت به ازاي هر بشکه در بورس انرژي عرضه شد که پس از رقابت خريداران، هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌اي (در مجموع ۲۸۰ هزار بشکه) با قيمت ۷۴ دلار و ۸۵ سنت براي هر بشکه فروخته شد. مرحله دوم عرضه نفت خام در بورس انرژي ايران، بيستم آبان ماه با عرضه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام باقي‌مانده از عرضه مرحله نخست، با قيمت ۷۱ دلار و ۵۹ سنت انجام شد و همه نفت عرضه شده با قيمت ۶۴ دلار و ۹۷ سنت به ازاي هر بشکه فروخته شد. خريداران اين محموله با ارائه سفارش‌هاي خريد خود از طريق شرکت‌هاي کارگزاري عضو بورس انرژي در سامانه معاملاتي بورس ثبت سفارش کردند و با سه سفارش خريد ۲۴۵ هزار بشکه‌اي، ۲۴۵ هزار بشکه‌اي و ۲۱۰ هزار بشکه‌اي، موفق به خريد دومين محموله صادراتي نفت خام سبک ايران در رينگ بين‌الملل بورس انرژي ايران شدند. در مرحله دوم، مدت زمان تسويه پس از تاريخ بارگيري محموله، از ۵۰ روز به ۶۰ روز افزايش يافت. مرحله سوم عرضه نفت خام در بورس انرژي در شرايطي برگزار شد که نسبت به دو مرحله پيش، ميزان پيش پرداخت از ۱۰ درصد ارزش سفارش به شش درصد کاهش و مهلت تسويه پس از زمان بارگيري محموله، از ۶۰ روز به ۹۰ روز افزايش يافت و همچنين تسويه به صورت ۱۰۰ درصد ريالي امکانپذير شد. در اين عرضه که يکم بهمن ۱۳۹۷ انجام شد، يک ميليون بشکه نفت خام با قيمت ۵۲ دلار و ۴۲ سنت براي هر بشکه عرضه شد و باوجود ارائه تسهيلات بيشتر، عرضه بدون معامله پايان يافت. مرحله چهارم نيز با عرضه يک ميليون بشکه نفت خام با قيمت هر بشکه ۵۶.۲۴ دلار و با تسهيلات مشخص شده مشابه مرحله سوم، ۱۵ بهمن ماه امسال انجام شد که اين عرضه نيز معامله‌اي به دنبال نداشت.پنجمين مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژي با عرضه يک ميليون بشکه، ۲۹ بهمن پارسال با تسهيلات يادشده و با قيمت ۵۶ دلار و ۸۱ سنت به ازاي هر بشکه برگزار و در پايان، يک محموله ۳۵ هزار بشکه‌اي با قيمت ۵۲ دلار و ۲۵ سنت براي هر بشکه معامله شد.مرحله ششم نيز ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ برگزار شد و مانند مراحل سوم و چهارم عرضه، بدون معامله پايان يافت. قيمت هر بشکه در مرحله ششم عرضه، ۵۹ دلار و ۶۳ سنت براي هر بشکه در نظر گرفته شده بود. در ۲۷ اسفند نيز نفت خام در بورس براي هفتمين بار عرضه شد ولي در نهايت به فروش نرفت.

عباس قبادي رئيس ستاد تنظيم بازار کشور با اشاره به تامين نامحدود کالاي اساسي مناطق سيل زده، گفت: قيمت هيچ کالايي در ماه مبارک رمضان افزايش نمي‌يابد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وي با اشاره به تامين کالاهاي مصرفي مردم با توجه به نزديک بودن به ماه مبارک رمضان گفت: براي تامين کالا‌هاي مورد نياز ماه مبارک رمضان برنامه ريزي‌هايي صورت گرفته است و هيچ مشکلي در تامين و توزيع کالاي مصرفي مردم وجود ندارد.وي ادامه داد: کالا‌هاي مصرفي مانند آرد، برنج، روغن، شکر، گوشت و ... براي مناطق سيل زده به صورت نامحدود تامين و به استان‌ها تحويل داده مي‌شود تا در ايام ماه مبارک، شهروندان با مشکلي مواجه نباشند.وي در خصوص قيمت مصوب کالاهاي مصرفي اظهار کرد: در سايت سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان قيمت‌هاي مصوب مرغ، گوشت، شکر و ... وجود دارد.

محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي ادعاي مقام‌هاي آمريکايي را درباره اينکه تحريم شامل غذا نمي‌شود «فريبکاري» خواند و گفت: با همه امکانات و ابزارها، تحريم در همه بخش‌ها از جمله غذا اجرا شده است.به گزارش جهاد کشاورزي، محمود حجتي در گردهمايي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي براي حمايت از رونق توليد و توسعه کشت دانه‌هاي روغني، تصريح کرد: (مقام‌هاي آمريکا) با خروج يک طرفه از برجام، نگذاشتند ايران با پول نفت صادر شده، غذا تهيه کند.وي افزود: برخي کشورها مانند آمريکا به دنبال حفظ سلطه خود بر ذخاير غذايي دنيا هستند؛ حتي اگر اين کار به قيمت از بين رفتن محيط زيست باشد.وي درباره اهميت خوداتکايي به غذا گفت: بعضي کشورها مانند ژاپن با وجود محدوديت‌هايي در زمينه خاک همچنان سعي مي‌کنند غذايشان را خود توليد کنند.

مرغ در بازار آزاد به ۱۳۵۰۰ تومان کاهش يافت

قيمت هر کيلوگرم مرغ در بازار آزاد به ۱۳۵۰۰ تومان و هرکيلوگرم ران مرغ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسيد، اين درحالي است قيمت هر کيلوگرم مرغ در تعطيلات عيد نوروز به ۱۷ هزار تومان رسيده بود.به گزارش تسنيم، قيمت هر کيلوگرم مرغ در بازار آزاد به 13 هزار و 500 تومان و هرکيلوگرم ران مرغ به 11 هزار و 500 تومان کاهش يافته است، درحالي که قيمت هر کيلوگرم مرغ در تعطيلات عيد نوروز به 17 هزار تومان نيز رسيده بود.قيمت هر کيلوگرم مرغ تنظيم بازاري کماکان 11 هزار و 500 و مرغ منجمد 10 هزار و 500 تومان و قيمت هرکيلوگرم سينه مرغ بدون پوست در بازار آزاد 24 هزار تومان، ران بوقلمون 33 هزار تومان و سينه بوقلمون 34 هزار تومان است.

پرواز گسترده ملخ‌هاي صحرايي به سمت ايران

سعيد معين مدير مبارزه با آفات عمومي‌و همگاني سازمان حفظ نباتات، از هجوم ملخ‌هاي صحرايي از شبه جزيره عربستان به کشور خبر داد و گفت: براي مبارزه با اين آفت، به ١٠ ميلياردتومان اعتبار نياز داريم.وي در گفتگو با مهر، وي ادامه داد: از تاريخ ۹ بهمن‌ماه، هجوم ملخ‌ها به سمت ايران آغاز شده است و حدود يک الي دو روز بعد، مبارزه عليه اين آفات اول در استان هرمزگان و بعد در استان‌هاي ديگر آغاز شد.به گفته وي، ملخ‌ها از سطح خليج فارس، ۴۰۰ کيلومتر پرواز مي‌کنند و وارد ايران شده و سپس در کشور ما تخم‌ريزي مي‌کنند؛ بنابراين بايد اين مساله را کنترل کنيم.وي تصريح کرد: مبارزه به صورتي انجام شده که خسارتي به محصولات کشاورزي وارد نشود؛ ولي هجوم همچنان ادامه دارد.

زيان ۲ هزار توماني مرغداران

در فروش هر کيلو تخم مرغ

ناصر نبي پور رئيس هيئت مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران گفت:هم اکنون متوسط نرخ هر کيلو مرغ درب مرغداري ۶ هزارتومان است که نسبت به قيمت تمام شده خود فاصله معناداري دارد.وي با اشاره به اينکه بازار تخم مرغ تعريفي ندارد، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کيلو مرغ درب مرغداري ۶ هزار تومان است که نسبت به قيمت تمام شده خود فاصله معناداري دارد.وي افزود: با وجود کاهش چشمگير قيمت تخم مرغ درب مرغداري، قيمت در مغازه‌ها همچنان بالاست به طوريکه هر شانه تخم مرغ بين ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان عرضه مي‌شود.

رئيس سنديکاي کارخانجات چاي شمال با انتقاد از تخصیص ارز دولتی مطرح کرد؛

گروه اصناف: چاي يک کالاي استراتژيک و از اقلام مصرفي تمام اقشار جامعه است. چاي پرمصرف‌ترين نوشيدني پس از آب در جهان و يکي از با اهميت‌ترين محصولات نقدينه آفرين در بخش کشاورزي است. ايراني‌ها سالانه حدود 115 هزار تن چاي مصرف مي‌کنيم، که فقط 27 هزار تن از ان ايراني است و 88 هزار تن مابقي را از کشورهايي مثل هند، سريلانکا و ويتنام وارد مي‌کنيم، اين واردات ساليانه حدود 500 ميليون دلار هزينه براي کشور دارد.

نعمت ياورزاده رئيس سنديکاي کارخانجات چاي شمال مشکل اصلي صنعت چاي را مداخله بدون برنامه دولت در اين صنعت دانست و افزود: سال‎هاست که صنعت چاي در عرصه توليد و قيمت تحت تاثير سياست‌گذاري دولت قرار گرفته است و هر سال بودجه کلاني بدون هيچ برنامه‌ريزي درستي به اين صنعت تزريق مي‌شود که خروجي آن نامشخص است.

نعمت ياورزاده در گفت‌وگو با ايلنا گفت: صنعت چاي نيازمند اين مقدار بودجه نيست؛ زيرا تزريق بيش از حد پول به صنعت چاي به مانند معتادي مي‌شود که هرقدر مواد مصرفي آن را بيشتر کنند، فرد معتاد آسيب بيشتري خواهد ديد، در واقع صنعت چاي نيازمند درمان است.

وي اختصاص ارز 4 هزار 200 تومان براي واردات چاي را يک سياست ضد توليد دانست و گفت: در شرايط بازار کنوني که ارز به حد کافي در دست قاچاقچان نيست و چاي نمي‌تواند به صورت قاچاق وارد کشور شود؛ دولت در عوض حمايت‌ از توليدکنندگان، براي واردات چاي ارز دولتي 4 هزار 200 توماني قرار داده؛ اين در حالي است که توليدکنندگان با مشکلات گراني دست و پنجه نرم مي‌کنند.

اين توليدکننده چاي، در انتقاد از افزايش 17 درصدي قيمت خريد تضميني چاي گفت:‌ هنگامي‌که تورم بالايي در اقتصاد کشور حاکم است و گراني تمامي‌محصولات کشاورزي را تحت تاثير قرار داده، افزايش 17 درصدي قيمت خريد تضميني چاي بي انصافي است.

وي ادامه داد: نياز نيست که دولت براي واردات ارز دولتي تخصيص دهد و از طرف ديگر در قيمت گذاري مداخله کند. کشش بازار به گونه‌اي است که صنعت چاي مي‌تواند قيمت واقعي خود را در بازار مشخص کند؛ اما اين موضوع را به يکباره نمي‌توان اجرا کرد؛ بلکه بايد رفته رفته به سمت قطع قيمت دستوري پيش برويم.

ياورزاده اظهار کرد: مي‌توان با برنامه‌ريزي دقيق کل هزينه صنعت چاي را به سمت بازار هدايت کرد؛ در نتيجه در عرض 2 تا 3 سال اين صنعت مي‌تواند از کمک‌هاي دولت بي‌نياز شود؛ به شرط آنکه امتيازاتي به واردات تعلق نگيرد و دولت حمايت خود را کاهش دهد، آنگاه اين صنعت مي‌تواند روي پاي خود بايستد.

پيش از اين حميدرضا موثقي هستم، مسوول اتحاديه توليدکنندگان، بازرگانان و صنايع بسته‌بندي چاي کشور گفته بود مشکل اصلي، دولت است. مديريت صنعت چاي با دولت است و کاري که توسط دولت انجام گيرد خروجي خوبي نخواهد داشت. سازماني که منحل شده بود را بار ديگر احيا کردند، بودجه را به اين سازمان مي‌دهند و اين سازمان خريد تضميني برگ سبز انجام مي‌دهد. اين يعني هر چايي با هرکيفيتي، به طور حتم توسط دولت خريداري مي‌شود.آيا در چنين شرايطي کسي به کيفيت فکر مي‌کند؟ اين موضوع آفت ديگري هم دارد، قيمت تضميني بسيار پايين و قيمت چاي هميشه پايين است و کشاورز ما لنگ نان شب خود است. به اين ترتيب و با اين سياست، نه کشاورز راضي است؛ نه کارخانه دار و نه بازار.

از سويي ديگر محمدولي روزبهان رئيس سازمان چاي مي‌گويد ايران تنها کشوري است که براي توليد برگ چاي از سم استفاده نمي‌کند و به صورت طبيعي اين کار را انجام مي‌دهد. وي گفت: طبق آمار در سال ۹۳، ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن چاي خشک توليد شد که حدود ۳۵ درصد از چاي توليدي در انبار‌ها باقي ماند و به فروش نرفت اما، علي‌رغم اينکه در سال ۹۵، ۳۱ هزار تن چاي توليد کرديم همه چاي توليدي ما به فروش رسيد و امسال هم که ۲۴ هزار تن چاي خشک توليد کرديم با رويکرد مثبتي که مردم داشتند قسمت اعظم اين چاي يعني بالاي ۸۰ درصد به فروش رفته و مقدار باقي مانده در مدت زمان کم آينده به فروش مي‌رسد.

حسين رواسي رئيس اتحاديه طباخان و کله‌پزان گفت: سال گذشته کمبود کشتار دام گوسفندي و واردات گوشت بدون آلايش کمبود کله پاچه را در بازار رقم زده و عاملي شد تا در سال ۹۷ افزايش قيمت قابل توجهي به ثبت برسد.به گزارش ايسنا،وي گفت: فعاليت در صنف طباخان داراي نرخ مصوب نيست و نرخ به صورت رقابتي و با توجه به قيمت خريد کله و پاچه از سوي واحدهاي صنفي تعيين مي‌شود و اين در حالي است که سال گذشته در پي افزايش قيمت، حجم فروش به شدت کاهش يافت ولي هزينه‌هاي جاري واحدهاي صنفي روند صعودي به خود گرفته است.وي اظهار کرد: دام‌هاي زنده‌اي که در اسفندماه به کشور وارد شد در استان‌هاي مختلف کشتار مي‌شوند و قسمتي از کله و پاچه به شهر تهران وارد مي‌شود که واردات دام زنده و عرضه کله پاچه آن اندکي از رشد قيمت در سال گذشته را خنثي کرد.

رحمت ا... پريچهر مجري طرح زيتون وزارت جهاد کشاورزي از راه اندازي باشگاه توليد کنندگان زيتون داراي توليد بالاي پنج تن در هر هکتار در سال جاري خبرداد و گفت: اين اقدام به منظور اقتصادي کردن توليد، ارتقاي کيفيت اين محصول و بهبود معيشت باغداران است.به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، وي افزود: اکنون حداقل 20 تا 25 درصد توليد ما از باغاتي است که بيش از پنج تن در هکتار دانه زيتون توليد مي‌کنند که بخشي از اين توليدکنندگان شناسايي شده اند.وي اظهار داشت: همچنين براي باغداراني که کمتر از پنج تن در هکتار توليد دارند نيز کارگاه‌هاي آموزشي برپا مي‌شود که انتظار داريم منجر به افزايش توليد دانه و روغن زيتون شود تا بخشي از نياز داخلي کشور به روغن از طريق زيتون تامين شود.وي تصريح کرد: در کشور ما بخش عمده باغات زيتون، آبي هستند اما نياز آبي کمي‌دارند بنابراين توليد در اين باغات زماني اقتصادي مي‌شود که محصولشان اقتصادي و با کيفيت باشد.