انتقال عادي نفت خام به‌رغم مشکلات

عباسعلي جعفري‌نسب مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران گفت: به‌رغم مشکلات به وجود آمده بر اثر سيلاب‌ها در سراسر کشور، انتقال نفت خام و فرآورده به‌صورت عادي در جريان است.وي در گفت‌وگو با شانا اعلام کرد: با وجود حجم زيادي از خرابي‌ها در استان‌هاي کشور، تاکنون از وقفه در انتقال نفت خام و فرآورده کشور جلوگيري شده است. با اشاره به اينکه با وجود احداث سيل‌بندها و خاکريزها، بيشترين مشکل آبگرفتگي هم‌اکنون متوجه تاسيسات استان خوزستان است، گفت: بسياري از خطوط لوله کشور به ويژه در استان‌هاي شمالي به دليل سيلاب‌هاي اخير دچار آبشستگي و رانش‌ شده‌اند، اما خوشبختانه آسيب جدي نديده‌اند و عمليات ترميم پوشش‌ اين خطوط از جمله در نزديکي رودخانه تجن و زرينه‌رود انجام و نقايص برطرف شد.

 

قطعي آب در ۷۴ روستاي استان خوزستان

حميدرضا کشفي، معاون راهبري و نظارت بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور گفت: در استان خوزستان از مجموع ۱۰۸۱ روستاي بدون آب، ۷۴ روستا با قطعي آب مواجه است.به گزارش وزارت نيرو ؛ وي با اشاره به حل مشکل آب شهر‌هاي پلدختر اظهار کرد: مخزن آب شهر معمولان بلافاصله بعد از برق‌دار شدن آبگيري شد و اکنون شبکه آبرساني آن پايدار است.وي افزود: دسترسي ساکنان قسمت غربي شهر پلدختر به آب شرب کاملا برقرار شده و در قسمت شرقي اين شهر با توجه به آسيب‌هايي که به شبکه آب وارد شده، تا آنجايي که شبکه موجود هست و از بين نرفته آب دارد و جايي که شبکه وجود ندارد شير برداشت آب قرار داده شده و تانکر‌هاي سيار مستقر هستند.

 

حدود هزار مگاوات برق وارد مدار مي‌شود

همايون حائري معاون وزير نيرو در امور برق گفت: حدود يکهزار مگاوات برق تا 2 ماه آينده در نقاط مختلف کشور وارد مدار مي‌شود که اين امر در کاهش مشکلات فصل تابستان بسيار موثر خواهد بود.به گزارش ايرنا در ديدار با استاندار آذربايجان غربي افزود: اين ميزان با ورود چهار نيروگاه جديد به مدار برق کشور محقق مي‌شود و علاوه بر آن اقدامات گسترده ديگري براي توسعه شبکه توليد و کاهش مصرف برق انديشيده شده است.وي بيان کرد: در سال گذشته به علت کاهش آب پشت سدها، تنها چهار هزار و 500 مگاوات برق از اين طريق توليد و وارد مدار شد که اين رقم با بارش‌هاي مناسب امسال به حدود 9 هزار و 500 مگاوات خواهد رسيد.

قوه‌قضاييه پيگير رد مال

پرونده دکل نفتي است

اسدا... قره خاني سخنگوي کميسيون انژي مجلس با بيان اينکه رد مال اختلاس شده، يکي از موارد مهم در احکام قضايي صادره براي مجرمين اقتصادي به حساب مي‌آيد، گفت: بهقين رد مال پرونده دکل نفتي نيز ازسوي قوه‌قضاييه دنبال مي‌شود اما اينکه در حکم اخير از آن اسمي‌آورده نشده، بحث ديگري است.وي در گفت‌وگو با خانه ملت،وي اظهار کرد: بهقين "رد مال" پرونده دکل نفتي نيز ازسوي قوه‌قضاييه دنبال مي‌شود اما اينکه در حکم اخير از آن اسمي‌آورده نشده، بحث ديگري است چراکه شايد قصد رسانه‌اي کردن و ابلاغ آن را در اين برهه زماني را نداشته‌اند.

مذاکرات ژاپن و آمريکا در مورد

تمديد معافيت‌هاي نفتي

يکي از مقام‌هاي ارشد ژاپن از ادامه مذاکرات واشنگتن و توکيو در خصوص تمديد معافيت‌ها خبر داد.به گزارش ايلنا، به نقل از پلاتس، يکي از مقام‌هاي دولتي ژاپن با تاکيد بر ادامه مذاکرات آمريکا و ژاپن در مورد ادامه معافيت‌هاي نفتي گفت: در آخرين دور گفت‌وگوها ميان آمريکا و ژاپن که روز دوشنبه در واشنگتن انجام شد، طرف ژاپني تاکيد داشت که تحريم‌هاي آمريکا نبايد روي تأمين انرژي ژاپن و فعاليت شرکت‌هاي ژاپني تأثير منفي بگذارد.اين مقام ژاپني در ادامه افزود: ژاپن و آمريکا به مذاکرات درباره اين موضوع ادامه مي‌دهند.

اختلاف رياض و مسکو

دليل لغو نشست اوپک

فريدون برکشلي رئيس دفتر مطالعات انرژي وين گفت: روسيه بودجه خود را با نرخ ۴۰ دلار و عربستان با نرخ ۷۰ دلار تنظيم کرده‌اند که براي تحقق آن، به اختلاف براي کاهش توليد برخورده‌اند.وي در گفتگو با مهر، گفت: اجلاس فوق العاده وزراي نفت اوپک، قرار بود در تاريخ ۱۷ آوريل در محل دبيرخانه اوپک در وين برگزار شود و روز بعد در ۱۸ آوريل هم، اجلاس مشترک وزراي نفت اوپک و غير اوپک که در حال حاضر به آنها اوپک پلاس گفته مي‌شود، تشکيل شود.وي ادامه داد: در اجلاس وزارتي کميته نظارت بر بازار اوپک در باکو، اختلاف بين وزراي نفت عربستان و روسيه بالا گرفت که اساس اختلاف اين دو کشور، ميزان و نحوه همکاري روسيه در رابطه با ادامه کاهش توليد و اهميت خويشتن داري روسيه در مورد سقف کاهش توليد مورد توافق روسيه در اجلاس هفتم دسامبر ۲۰۱۸ ميلادي بود.

اردکانيان در حاشيه جلسه هيات دولت عنوان کرد:

گروه انرژي: رضا اردکانيان وزير نيرو گفت: در حال حاضر منتظر دو بارش يکي در هفته آينده و يکي در اواخر فروردين ماه و اوايل ارديبهشت هستيم. شدت اين بارش‌ها علي الظاهر وسيع نيست اما بايد آمادگي‌هاي ما از حيث خالي کردن سدهاي بزرگ وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري موج، رضا اردکانيان وزير نيرو ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت اظهار کرد: سيل صدماتي را به کشور وارد کرده است و کار ما اين است که تلاش کنيم اين صدمات به حداقل برسد.

وي با بيان اينکه فعلاً زمان امداد و نجات است، گفت: فرصت کافي براي رسيدگي‌ها و تدوين درس‌هايي که بايد از اين سيل کم نظير از تاريخ بگيريم، فراهم است.

وزير نيرو افزود: در حال حاضر منتظر دو بارش يکي در هفته آينده و يکي در اواخر فروردين ماه و اوايل ارديبهشت هستيم. شدت اين بارش‌ها علي الظاهر وسيع نيست اما بايد آمادگي‌هاي ما از حيث خالي کردن سدهاي بزرگ وجود داشته باشد.

اردکانيان تصريح کرد: نبايد ناچار بشويم در نقطه‌اي مديريت کنيم که هر مقدار ورودي سد بود، همان مقدار خروجي داشته باشيم.

وي با اشاره به بارش برف در استان‌هاي مختلف کشور اظهار داشت: در کرخه حدود ۶ هزار کيلومتر مربع سطح برفي داشته‌ايم البته هنوز چگالي اين برف مشخص نشده است. در حوزه کارون بزرگ، برآورد برف حدود ۹ هزار کيلومتر مربع است که آبي معادل يک و نيم ميليارد مترمکعب توليد خواهد کرد.

وزير نيرو خاطرنشان کرد: در اثر بارش‌هاي اخير ۴۰ تالاب بزرگ کشور سيراب شدند و فوايد زيادي در اين عرصه به لحاظ ملاحظات زيست محيطي و اشتغال زايي وجود داشته است. سدهاي زيادي که مصارف شرب دارند نيز آبگيري شدند. در حوزه توليد مصارف برق آبي نيز مشکل نداريم.اردکانيان گفت: خساراتي هم وجود دارد که تلاش داريم به حداقل برسد. مهمترين خسارت، خسارت جاني است که همه اين جابجايي‌ها عليرغم هزينه‌هايي که دارد براي اين است که خسارت جاني نداشته باشيم.

وي در خصوص شرايط خوزستان گفت: شرايط در خوزستان به گونه‌اي است که توانستيم در راستاي تخفيف فشار به پايين دست ۳۰ درصد خروجي سد گتوند و کرخه را کاهش دهيم.وزير نيرو با اشاره به تلاش استان‌هاي معين گفت: استان لرستان بيشترين آسيب‌ها را از سيل اخير داشت. از ۸۰۰ روستايي که در اين استان با قطع آب روبرو بودند در حال حاضر تنها آب ۱۵ روستا مشکل دارد که به دليل عدم دسترسي جاده‌اي است. البته آب بسته بندي به اين روستاها انتقال داده شده است و ده‌ها هزار تانکر آب از شرکت آب و فاضلاب تهران به اين استان انتقال داده شده است.

اردکانيان افزود: در بخش برق نيز فقط ۸۲ روستا مشکل دارند، البته قطع برق روستاها در برخي موارد به خاطر امنيت است و بعد از رفع آبگرفتگي‌ها، برق وصل مي‌شود.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص انتقادات نمايندگان مجلس به عملکرد وزارت نيرو در سيل اخير اظهار داشت: پاسخ به اين انتقادات دارم اما زمان پرداختن به آن مهم است. عامل ۵۰ درصد بلاياي طبيعي در دنيا، سيل است که خسارت سيل در کشورهاي صنعتي بيش از کشورهاي توسعه نيافته است.

اردکانيان، سيل را اجتناب ناپذير خواند و گفت: سيل نتيجه طبيعي پربارشي است همانطور که خشکسالي نتيجه طبيعي کم بارشي است. دلايلي که منجر به ايجاد اين خسارات شده است در طول زمان شکل گرفته است.

وي افزود: زمان محدود امداد و نجات را بايد صرف اين کار کرد و به علل وقوع سيل در زمان خود پرداخته مي‌شود تا از وقوع مجدد چنين خساراتي جلوگيري شود.

وزير نيرو از تشکيل کميته ملي بررسي علل بروز سيل به دستور رئيس جمهور خبر داد و اظهار داشت: سازمان بازرسي کل کشور در اين زمينه بررسي‌هايي داشته است. همه اتفاق نظر دارند که پرداختن به علل وقوع سيل نبايد منجر به اختلال در روند امداد و نجات شود.

اردکانيان در پاسخ به سوال ديگري در خصوص تلاش تعدادي از نمايندگان براي شکايت از وزير نيرو به قوه قضائيه اظهار داشت: اگر به اين موضوع پاسخ دهم بنده هم گرفتار قضاوت عجولانه شده‌ام. بنده در روز دوشنبه در جلسه کميسيون عمران حضور يافتم. کميته ملي بررسي علل بروز سيل نيز با حدود ۱۰ کارگروه اين موضوع را بررسي خواهد کرد. توجه نمايندگان نيز بجا و ضروري است.

مجتبي صفايينايب‌رئيس اتاق اصناف ايران از ارائه کمک‌هاي يارانه‌اي به واحدهاي صنفي سيل‌زده در راستاي پرداخت حق بيمه کارگري و کارفرمايي خبر داد و گفت: بسته حمايتي از اصناف سيل‌زده براي بررسي در هيأت دولت از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شده است.به گزارش ايسنا، وي اظهار کرد: اتاق اصناف ايران با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمار و اطلاعات واحدهاي آسيب ديده را تهيه و در اختيار هيأت دولت قرار داده تا در جلسه آينده هيأت دولت در زمينه کمک‌رساني و رفع مشکلات واحدهاي صنفي تصميمات لازم اتخاذ شود.صفايي بيان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان تأمين اجتماعي صحبت‌هايي داشته تا واحدهاي صنفي که حق بيمه مي‌پرداختند و در شرايط فعلي توان انجام اين مهم را ندارند، به صورت يارانه کمک‌هايي براي مدت زمان مشخصي دريافت کنند.

روح اله فرهي مديرعامل اتحاديه ماهيان سردابي گفت: مزارع سه استان ، لرستان و کهکلويه و بوير احمد و چهار محال و بختياري بيشترين آسيب را از سيل ديدند و سهم زيادي از توليد ماهي قزل‌آلا داشتند به طوري که الان ما 170 هزار تن توليد داريم که 70 هزار تن آن از سوي اين سه استان تامين مي‌شد و اگر زودتر فکري براي وارد مدار شدن اين واحدهاي توليدي نشود در روزهاي آينده شاهد کمبود در بازار خواهيم بود. به گزارش ايلنا وي ادامه داد: استان گلستان اولين استان خسارت ديده از سيل بود در همان ابتدا پنج ميليون تومان وام بلاعوض و تسهيلات کم‌بهره به واحدهاي توليدي تعلق گرفت.وي ادامه داد: هر کيلو ماهي بيش از 25 تا 28 هزار تومان است و هزينه زيرساخت‌ها به ازاي هر تن 40 ميليون تومان است، پس عدد 5 ميليون تومان در هر تن نمي‌تواند جوابگوي محصول و تاسيسات از دست رفته شده باشد.

آغاز پرداخت خسارت سيل به کشاورزان سيل‌زده

محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي از آغاز پرداخت خسارت سيل اخير به کشاورزان سيل‌زده خبر داد.به گزارش ايسنا، وي گفت: اگر در گذشته تسهيلات دريافت کرده باشند قبلاً مصوبات خوبي در سال گذشته داشته‌ايم و دولت ۳,۰۰۰ ميليارد تومان براي آن تصويب کرده است.حجتي بيان کرد: در اين رابطه سود و کارمزد آن‌ها بخشيده شده و به مدت سه سال استمهال مي‌شود.وي با بيان اينکه تسهيلات جديد نيز داده مي‌شود، افزود: سود و کارمزد اين تسهيلات جديد توسط دولت پرداخت مي‌شود و مصوباتي با توجه به ميزان خسارات، نوع کشت و آسيب‌ها خواهيم داشت.حجتي گفت: به تناسب کليات آن را نيز دولت تصويب کرده و مواردي که در رابطه با سطح کشور بوده قابل تأمين است.

آمار اقدامات صندوق بیمه کشاورزی

صندوق بيمه کشاورزي اعلام کرد: از 15 فروردين ماه تاکنون مبلغ 200 ميليارد ريال خسارت به بيمه گذاران ناشي از سيل اخير در استان‌هاي مختلف کشور پرداخت شده است که اين روند ادامه دارد.به گزارش صندوق بيمه کشاورزي، در پي وقوع سيل گسترده فروردين ماه 98 در گستره وسيعي از کشور، صندوق بيمه کشاورزي بخشي از خسارات مناطق سيل زده را پرداخت کرده است.اين بدان معناست که به طور متوسط روزانه يک ميليارد تومان از خسارت بيمه گذاران بخش کشاورزي پرداخت شده است. خسارات بيمه گذاران برخي از مناطق آسيب ديده همچون آق قلا و گميشان در استان گلستان و استان‌هاي لرستان، مازندران و خوزستان پرداخت شده و بقيه نيز در حال تکميل فرآيند ارزيابي خسارات و پرداخت غرامت قرار دارند.

نرخ نهايي خريد تضميني گندم ابلاغ شد

اسماعيل اسفندياري مجري طرح گندم وزارت کشاورزي گفت: روز گذشته نرخ نهايي خريد تضميني از قرار ۱۷۰۰ تومان براي هر کيلوگرم گندم(نان) و ۱۷۷۰ تومان براي گندم دوروم(صنعت) به وزارت جهاد کشاورزي ابلاغ شد.وي در گفتگو با تسنيم اظهار کرد: وي افزود: اين ارقام نرخهاي نهايي گندم است و به صورت رسمي‌به وزارت جهاد کشاورزي ابلاغ شده است و ما نيز در حال ارسال اين قيمتها براي اجرا به استانها هستيم.

رئيس مرکز ملي فرش خبر داد؛

گروه اصناف: فرشته دستپاک رئيس مرکز ملي فرش از شناسنامه دار شدن فرش ايراني طي سال جاري خبر داد و گفت: براي اينکه کيفيت خودمان را به دنيا مجددا به اثبات برسانيم بايد فرش ايراني را شناسنامه دار کنيم.

فرشته دستپاک در گفت‌وگو با ميزان اظهار کرد: در سال ۹۸ طرح ملي کارآفريني و توسعه تجارت فرش دستباف را به طور جدي پيگيري مي‌کنيم و اين اتفاق بايد در سال ۹۸ بيافتد.

وي با بيان اينکه بايد بازار داخلي را تقويت کنيم افزود: در همين راستا تفاهم نامه‌اي با صندوق کارآفريني صورت گرفته که به جاي دادن تسهيلات به قاليبافان که عملا خيلي نتوانسته از اين تسهيلات پرداخت شده استفاده کنند به خريداران فرش دستباف وام ارزان قيمت پرداخت شود و از محل وامي‌که در اختيار خانواده‌ها قرار مي‌گيرد، طرح ملي کارآفريني را استارت بزنيم و استفاده از فرش دستباف ايراني را در بين خانواده‌هاي ايراني ترويج کنيم.

رئيس مرکز ملي فرش با بيان اينکه افرادي که ايده و طرح‌هاي نو در اين حوزه دارند حمايت مي‌کنيم، گفت: امسال از همه طرح‌هاي کارآفرينانه و خلاقي که به دنبال بحث توسعه فرش دستباف کشور هستند حمايت مي‌کنيم و به دنبال اين هستيم که سال جاري را به نوعي سال حمايت از فرش دستباف کشورمان در بين جامعه قرار دهيم.

وي افزود: حضور در نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي به عنوان بزرگترين جايگاه تبليغاتي فرش دستباف بايد بسيار قوي‌تر باشد اما، در حال حاضر روز به روز از ميزان حضور در نمايشگاه‌ها به دليل مشکلات اقتصادي کمرنگ شده است.

وي در ادامه عنوان کرد:فرش به تنهايي مي‌تواند اولين کالاي صادراتي باشد که در اين شرايط اقتصادي بتوانيم به توليد ثروت ملي برسيم.

دستپاک از ثبت جهاني شدن ۹ منطقه فرش از مناطق کشورمان خبر داد و اظهار کرد: همچنين ۵۳ منطقه ثبت ملي شده و به دنبال آن هستيم ۵۳ منطقه را نيز ثبت جهاني کنيم.

رئيس مرکز ملي فرش تاکيد کرد: در سال ۹۸ به دنبال اين هستيم که از طريق کارگروه‌هاي فرشي که مصوب شده و از طريق وزارت کشور به استانداري‌ها ابلاغ شده، مسائل فرش را به صورت منطقه و استاني حل کنيم.

دستپاک درباره تعداد قاليبافان افزود: آمار درستي از تعداد قاليبافان نداريم و امسال که موضوع شناسنامه دار کردن و بيمه تامين اجتماعي که در برنامه قرار دارد، آمار دقيق سال آينده به دست مي‌آيد.

رئيس مرکز ملي فرش ايران بيان کرد:در پي تفاهم نامه‌اي با منطقه آزاد چابهار هستيم تا مشکلات فرش‌هاي مرجوعي و بحث واردات حل شود.

وي در ادامه افزود:بحث بيمه تامين اجتماعي يکي از دغدغه‌هاي بافندگان مي‌باشد که طي نشستي در هفته گذشته در صدد اين مسئله هستيم .

وي درباره شناسنامه دار کردن فرش ايراني نيز گفت: فرش دستباف ايران بايد شناسنامه داشته باشد به دليل اينکه بسياري از کشور‌ها از جمله هند و افغانستان فرش‌هاي خود را به نام ايران صادر مي‌کنند بنابراين بايد يک شناسنامه واحد که فرش ايران را معرفي کند داشته باشيم.

رئيس مرکز ملي فرش ادامه داد: شايد به لحاظ کميت نتوانيم با کشوري مانند هند رقابت کنيم، اما به لحاظ کيفيت کماکان حرف اول را در دنيا مي‌زنيم، بنابراين براي اينکه کيفيت خودمان را به دنيا مجددا به اثبات برسانيم بايد فرش ايراني را شناسنامه دار کنيم براي اينکار با يک سازمان بين المللي تفاهم نامه‌اي منعقد شده و تا دو سال هم به صورت رايگان فرش ايران را شناسنامه دار خواهد کرد و اينکار در امسال اجرايي مي‌شود.

سيدفرزاد طلاکش دبيرکل کانون سراسري مرغ تخم گذار ايران، با اشاره به کاهش قيمت شديد تخم مرغ گفت: روزانه ٢٠٠ تن تخم مرغ مازاد در کشور داريم.وي در گفتگو با مهر با اشاره به کاهش قيمت تخم مرغ در بازار اظهار داشت: در حال حاضر ميانگين قيمت هر کيلوگرم تخم مرغ درب مرغداري به ۵,۸۰۰ تومان رسيده در حالي که قيمت تمام شده توليد اين محصول ۷,۸۰۰ تومان است، بنابراين هر کيلوگرم تخم مرغ ۲ هزار تومان زير قيمت تمام شده، عرضه مي‌شود.وي افزود: توزيع نهاده‌هاي دامي‌که قرار بود مديريت شود، هنوز انجام نشده و با وجود آنکه به ميزان کافي نهاده در کشور وجود دارد، قيمت‌ها به شدت افزايش يافته است.وي اضافه کرد: اکثر مرغداران براي تأمين نهاده‌هاي مورد نياز خود، با مشکل مواجه هستند و مجبورند نهاده‌هاي مورد نيازشان را از بازار آزاد تأمين کنند؛ که اين نشان مي‌دهد مشکل در توزيع اين نهاده‌ها است.

محمود شميلي مديرعامل شرکت توسعه نيشکر و صنايع جانبي خوزستان از ذخيره سازي شکر تصفيه نشده در انبارها خبر داد و گفت: مقدار زيادي شکر تصفيه نشده در انبارها ذخيره و ايزوله شده است. همچنين شرايط حفاظتي انجام شده و انبارها پلمپ شده‌اند تا در صورت وقوع سيل احتمالي به آنها آسيبي وارد نشود. با توجه به اين امر مشکلي براي بازار شکر پس از سيل ايجاد نخواهد نشود. مديرعامل شرکت توسعه نيشکر و صنايع جانبي خوزستان در گفت‌وگو با ايلنا، عنوان کرد: وي با اشاره به توقف برداشت نيشکر در روزهاي بارندگي گفت: بارندگي‌هاي پياپي و سيل اخير در استان خوزستان، برداشت نيشکر را به تاخير انداخته و در حال حاضر دور تا دور مجتمع‌هاي کشت و صنعت را آب گرفته است، بنابراين امکان فعاليت وجود ندارد و بايد تا پايان سيل و آرام شدن وضعيت جوي، صبر کرد.