نخست وزير اسبق عراق از گروه‌هاي سياسي کارآمد خواست

گروه بین الملل: نخست وزير اسبق عراق از گروه‌هاي سياسي کارآمد خواست، با هدف نجات اين کشور و مقابله با چالش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي که همچنان به جاي برخورد ملي با آنها برخورد حزبي مي‌شود، يک ديدار ملي برگزار کنند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط، اياد علاوي، نخست وزير اسبق عراق که رياست گروه "المنبر العراقي" را برعهده دارد در بيانيه‌اي اعلام کرد: شرايط و چالش‌هاي کنوني موجود در عراق و منطقه مستلزم يک اقدام فوري براي تشکيل يک نهاد داخلي، کنار گذاشتن مسائل منفي مرحله کنوني و برعهده گرفتن يک مسؤوليت تاريخي براي ساخت عراق واحد است.

وي بر اهميت گسترش دايره رايزني‌ها تاکيد کرد و خواست اين رايزني‌ها شامل نخست وزير و رئيس جمهوري نيز باشد تا گروه‌هاي سياسي يک کميته‌اي را براي ادامه رايزني و تحقق همکاري مشترک در اين شرايط مهم و سرنوشت‌ساز تشکيل دهند. درخواست مذکور علاوي پس از گذشت حدود دو ماه از درخواست مشابه برهم صالح، رئيس جمهوري عراق مطرح شد. صالح ۲۸ فوريه در ميان رهبران سياسي اين کشور از جمله نخست وزير و رئيس پارلمان چنين درخواستي را ارائه کرده بود. پيش از اين لقمان فيلي، سخنگوي رياست جمهوري عراق به روزنامه الشرق الاوسط گفته بود: نشست ملي مشورتي نخست، به منزله‌ آغاز گفت‌وگوهاي ملي درباره پرونده‌هاي دولتي است که مي‌تواند موجب بهبود اوضاع کشور شود. از جمله پرونده‌هايي که در اين نشست مورد بررسي قرار گرفت پرونده مبارزه با فساد، تروريسم، بررسي حضور آمريکا در عراق و رايزني درباره پرونده اقليم کردستان بود. در چارچوب درخواست جديد علاوي، کاظم الشمري، رئيس فراکسيون ائتلاف الوطنيه در پارلمان عراق گفت: برخي از چالش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي وجود دارند که در صورت عدم دستيابي به ديدگاه ملي متحد گريبان عراق را خواهند گرفت و اين مساله منجر به تشتت و چند پارچگي بيشتر در مواضع مي‌شود. از جمله اين چالش‌ها وضعيت کنوني منطقه، تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، درج سپاه در ليست تروريسم، درج احتمالي گروه‌ها و شخصيت‌هاي عراقي در اين ليست و مساله قدس و جولان اشغالي است تا جايي که يک تفاوت آشکار در مواضع گروه‌هاي سياسي پيرامون چنين تحولات به چشم مي‌خورد. وي ادامه داد: همه اين حوادث بر وضعيت عراق در سطوح مختلف تاثير مي‌گذارد، اين در حالي است که ما به دنبال تعامل ملي و نه حزبي با اين حوادث هستيم.

الشمري ادامه داد: مشکلات موجود در عراق مثل مبارزه با فساد، ظهور باندهاي جديد داعش و ديگر مشکلات مساله‌اي هستند که ترسيم روند مشخص مقابله با همه اين تهديدات را ضروري مي‌کنند و اين امر مستلزم تعيين راهکارها مانند تشکيل کميته مقدماتي براي بررسي اين چالش‌ها و خطرات توسط گروه‌هاي سياسي است. وي گفت: علاوي در اين خصوص سلسله ديدارهايي با تعدادي از رهبران سياسي کشور از جمله عمار الحکيم، رهبر جريان الحکمة، نوري المالکي، رهبر دولة قانون و‌هادي العامري، رهبر ائتلاف الفتح داشته که هر سه اينها نظراتشان را اعلام خواهند کرد. از سوي ديگر حسن العلوي، عضو سابق پارلمان اين کشور در اظهاراتي به روزنامه الشرق الاوسط گفت: درخواست مذکور علاوي مهم است، ولي پاسخ به آن ضعيف خواهد بود. وي در شرح ديدگاه خود گفت: گروه‌هاي اسلامي، ايدئولوژيک هستند، اين در حالي است که علاوي سکولار و ليبراليست است و همين مساله موجب تناقض در ديدگاه‌هاي آنها مي‌شود.

پاپ فرانسيس رهبر مذهبي کاتوليک‌هاي جهان براي سيل زدگان در ايران مبلغ يکصد هزار يورو کمک نقدي ارسال مي‌کند. خبرگزاري 'واتيکان نيوز' روز جمعه با اعلام اين خبر نوشت: واتيکان به دستور پاپ يکصد هزار يورو کمک نقدي براي امداد و کمک رساني به سيل زدگان ايراني در نخستين مرحله مي‌پردازد. وزارت توسعه انساني واتيکان در بيانيه‌اي اعلام کرد که کمک 100 هزار يورويي پاپ به سيل زدگان ايران، توسط سفارت واتيکان در مناطق سيل زده توزيع خواهد شد تا در عمليات امداد و خدمات به مردم مورد استفاده قرار بگيرد.رهبر مذهبي کاتوليک‌ها پيش تر نيز ضمن ابراز همدردي با قربانيان سيل در ايران، با ارسال پيامي‌فاجعه سيل را به بازماندگان و قربانيان تسليت گفت.به گزارش دفتر سازمان جهاني بهداشت در ايران ، آغاز بارش شديد باران از تاريخ 28 اسفند 97 به جاري شدن سيل در 28 استان از 31 استان کشور منجر شد و تعداد 42 ميليون و 269 هزار و 129 نفر از ساکنان 253شهرستان را تحت تاثير قرار داده و باعث خسارت گسترده به امکانات شهري از جمله مراکز بهداشتي، درماني و بيمارستان‌ها شده است.اين درحالي است که بسياري از امکانات بهداشتي در مناطق سيل زده به طور کامل يا نسبي آسيب ديده و به علت قطع آب در اين مناطق، احتمال خطر ناشي از شيوع بيماري‌هاي ناشي از آب آلوده، ناقلين و حشرات از جمله مالاريا، وبا و ساير بيماري‌هاي واگير رو به افزايش است.