شوک ارزي اخير مقطعي است

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مي‌گويد شوک اخير ارزي به دليل شيطنت آمريکايي‌ها در ارتباط با سپاه بود که با مديريت بانک مرکزي و وزارت اقتصاد قابل مديريت است.

محمد حسيني در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به نوسانات ارزي اخير در سال 98، گفت: با توجه به تراز ارزي در کشور و با توجه به ميزان واردات کالايي که داريم، پيش بيني ما اين بود که نه تنها قيمت دلار افزايش پيدا نخواهد کرد بلکه مي‌توان ثباتي به بازار ارز داد تا توليدکنندگان بتوانند در سال 98 با توجه به سال رونق توليد که توسط مقام معظم رهبري بيان کردند به کار خود ادامه دهند.

 

پرداخت منابع پس از تهيه گزارش دقيق سيل

رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي با اشاره به موافقت کلي مقام معظم رهبري با درخواست برداشت ۲ ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي به منظور جبران خسارت سيل گفت: قرار است گزارش ميزان خسارت تهيه و پس از آن، درخواست نهايي شود. به گزارش تجارت، مرتضي شهيد‌زاده در گفت‌وگو با فارس،‌ درمورد اينکه گفته شد رئيس‌جمهور درخواست برداشت 2 ميليارد يورو از منابع صندوق توسعه ملي را براي جبران خسارت ناشي از سيل اخير به مقام معظم رهبري داده‌اند اظهار داشت: رئيس‌جمهور 2 ميليارد دلار درخواست کرده اما هنوز از سوي مقام معظم رهبري هيچ اجازه‌اي به صندوق واصل نشده است.

 

برگزاري نخستين جلسه روابط اقتصادي خارجي

نخستين جلسه ستاد هماهنگي روابط اقتصادي خارجي در سال جاري به رياست غلامرضا انصاري معاون ديپلماسي اقتصادي وزير امور خارجه با حضور دستگاه‌هاي مختلف برگزار شد. به گزارش ايلنا، ستاد هماهنگي روابط اقتصادي خارجي به پيشنهاد وزارت امور خارجه و مصوبه آذرماه سال ۶۰ هيئت دولت با هدف هماهنگ کردن سياست‌ها و روابط اقتصادي خارجي کشور با جهت‌گيري سياست خارجي و به منظور انسجام و همدلي ميان خط مشي‌ها و عملکرد ارگانهاي مختلف در روابط خارجي ايجاد شده است . اين ستاد که قديمي‌ترين ستاد اقتصادي در کشور است از سال ۶۰ تاکنون ۷۶۰ جلسه برگزار کرده است و جلسات آن به صورت يک هفته در ميان با حضور معاونين وزرا برگزار مي‌شود.

تقدير رئيس‌جمهوري از تلاش‌هاي

سازمان برنامه و بودجه

گزارش عملکرد سال ۱۳۹۷ سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه رئيس جمهوري با رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور بررسي شد.

به گزارش ايسنا، در اين جلسه که محمدباقر نوبخت به تشريح دستاوردها و برنامه‌هاي اجرا شده در سال ۹۷ در حوزه عملياتي تحت مديريت خود و برنامه‌هاي سال جاري پرداخت.

رئيس جمهور نيز در اين جلسه پس از استماع گزارش‌ها، با قدرداني از تلاش‌ها و زحمات انجام شده، رهنمودها و نکاتي ضروري را براي بهبود روند اجراي برنامه‌هاي سال جاري سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کرد.

فقط ۱۴ ميليارد از ۴۲ ميليارد دلار ارز

صادرات کالاي غيرنفتي به کشور بازگشت

عضو کميسيون اقتصادي مجلس، با بيان اينکه فروش مستقيم ارز صادراتي از سوي صادرکنندگان به واردکنندگان به ثبات ارز در بازار کمک مي‌کند، گفت: سال گذشته از ۴۲ ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات غيرنفتي حدود ۱۴ ميليارد دلار آن به کشور بازگشته است.

محمود بهمني در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به طرح فروش مستقيم ارز صادراتي به واردکنندگان در سامانه تجارت از ارديبهشت ماه، گفت: از زماني که ارز حاصل از صادرات روي سامانه نيما قرار گرفت و صادرکنندگان مجبور شدند که ارز خود را در سامانه نيما ارائه دهند، بخشي از صادرکنندگان به دليل نرخ ارز در اين سامانه از اين اقدام خودداري کردند.

دستمزد سالانه کمتر از ۳۳ ميليون تومان

از ماليات معاف شد

بر اساس بخشنامه ابلاغي سازمان امور مالياتي در رابطه با نرخ ماليات بر حقوق، حقوق‌هاي کمتر از ۳۳ ميليون تومان در سال معاف از ماليات هستند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سازمان امور مالياتي، محمدقاسم پناهي رئيس کل امور مالياتي کشور با ابلاغ بخشنامه‌اي ميزان معافيت سالانه حقوق و همچنين نرخ ماليات بر درآمد حقوق سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد.

نرخ بيکاري سال گذشته 12 درصد اعلام شد؛
 

گروه اقتصاد کلان: اقتصاددانان از وضعيت بغرنج بيکاري در ايران به عنوان يک ابرچالش ياد مي‌کند که بنيان‌هاي اقتصادي کشور را در معرض تهديد قرار داده است. علي رغم اهميت و حساسيتي که اين مسئله دارد، مسئولان و دست اندرکاران حوزه اشتغال عمدتا به وعده و حرف بسنده مي‌کنند و اگر اقداماتي هم در اين خصوص و در جهت کاهش بيکاري صورت گرفته است چندان بارز و برجسته نبوده که بتوان به آن دلخوش بود. از سوي ديگر تعطيلي کارخانجات و بنگاه‌هاي توليدي و خدماتي به نوبه خود طي سال‌هاي گذشته بر تعداد بيکاران افزوده اند. از اين رو افزايش هر روزه جمعيت بيکاران چالش بزرگي را فراروي مسئولان و اقتصاد کشور قرار داده است.

  • تازه‌ترين آمارها از تعداد بيکاران

بررسي مرکز آمار ايران درباره نرخ بيکاري افراد ١٠ ساله و بيشتر نشان مي‌دهد پارسال 12 درصد جمعيت فعال کشور فاقد شغل مشخص بودند که در همسنجي با سال ١٣٩٦، يک دهم درصد بيشتر شده است. به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، مرکز آمار ايران روز گذشته نتايج طرح آمارگيري نيروي‌ کار در سال ١٣٩٧ را منتشر کرد که بر پايه آن ٤٠,٥ درصد جمعيت ١٠ ساله و بيشتر، از نظر اقتصادي فعال بودند. بررسي تغييرات نرخ مشارکت اقتصادي نيز بيانگر آن است که اين نرخ، نسبت به سال قبل (١٣٩٦)، چهار درصد افزايش يافت. نرخ بيکاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله نشان مي‌دهد ٢٥,١ درصد از فعالان اين گروه سني در سال ١٣٩٧ بيکار بودند. همچنين بررسي تغييرات سالانه نرخ بيکاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به سال 1396 هيچ تغييري نداشت.

  • ناکامي‌برنامه ششم در کاهش بيکاري

نظام برنامه‌ريزي و تصميم گيري کشور در عمل در برابر معضل بيکاري نتوانسته است موفق نشان دهد. به گزارش مهر، ناکامي‌برنامه ششم توسعه در پيش بيني شاخص نرخ بيکاري نشان مي‌دهد، هدف‌گذاري‌هاي قوانين برنامه‌هاي توسعه‌اي در حوزه کاهش بيکاري منطبق با نگاه واقع گرايانه نيست. برنامه ششم توسعه که کاهش سالانه ۰.۸ درصدي نرخ بيکاري را پيش بيني کرده بود، باز هم در تحقق اين هدفگذاري ناکام ماند تا تجربه پيش بيني‌هاي غيرواقع برنامه پنجم توسعه در برنامه ششم نيز تکرار شود. نرخ بيکاري در سالي که گذشت بايد از ۱۱.۹ درصد در سال ۹۶ به ۱۱.۱ درصد مي‌رسيد اما بر اساس آخرين گزارش مرکز آمار ايران از وضعيت نيروي کار، نرخ بيکاري سال ۹۷ به ۱۲ درصد رسيد. در حالي که با احتساب تحقق هدف‌گذاري کاهش ۰.۸ درصدي نرخ بيکاري در سال‌هاي ۹۶ و ۹۷، اين نرخ بايد در پايان سال گذشته به ۱۰.۸ درصد مي‌رسيد.

  • لزوم مقابله با بيکاري در کشور

آذر ماه سال گذشته و در جريان بررسي گزارش کميسيون ويژه‌ توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي درباره آسيب شناسي وضعيت شاغلان و بيکاران با رويکرد حمايتي، تعدادي از نمايندگان مجلس در اظهارات جداگانه‌اي از وضعيت اشتغال در کشور انتقاد کرده و خواستار برخورد با مسببان اين امر شده و بر لزوم ايجاد اشتغال و مقابله با بيکاري تاکيد کرد. به‌ گزارش ‌ايسنا، در همين راستا عبدا... رضيان گفت: اشتغال يکي از چالش‌هاي جدي کشور و دغدغه‌ تمامي‌خانواده‌‌ها و جوانان است که به عنوان بحران اصل انقلاب را تهديد مي‌کند. شرايط طي سال‌هاي اخير از بعد بيکاري نامناسب تر شده است که اين نگراني‌هايي را براي خانواده‌‌ها ايجاد کرده است. لذا بايد با اقداماتي همچون توجه به کسب و کار جديد، جلوگيري از قاچاق و توجه به بخش خصوصي شرايط را کنترل کرد.

  • تغيير در نظام آموزشي، راهکار برون رفت از بيکاري

سيد ناصر موسوي لارگاني، عضو کميسيون اقتصادي نيز در توضيحاتي، گفت‌: متاسفانه در چهار دهه گذشته سرمايه‌گذاري در کشور کم بوده که بايد افزايش پيدا کند. همچنين با افزايش نرخ بيکاري تحصيلکردگان دانشگاهي مواجه هستيم که بايد سرمايه‌گذاري‌هاي لازم در اين باره صورت گيرد. وي تغيير در نظام آموزشي و به عنوان يکي از راهکارهاي برون رفت از بيکاري دانست و خاطرنشان کرد: تعليم نيروي انساني متناسب با بازار کار بسيار اهميت دارد. همچنين مهاجرت از کشورهاي همسايه و به دنبال آن جايگزيني نيروي داخلي به جاي نيروي خارجي کار هم پيگيري شود. توجه به صنعت گردشگري هم از اهميت زيادي برخوردار است که براي اشتغال بسيار درآمد زاست.وي جلوگيري از قاچاق را به عنوان يکي از راهکارهاي برون رفت از بيکاري عنوان کرد و يادآور شد: رفع موانع از سر بنگاه‌هاي کوچک هم بايد پيگيري شود. علاوه بر اين اکنون شاهد هستيم که بسياري از بازنشستگان به خاطر کافي نبودن حقوقشان بعد از بازنشستگي دوباره وارد بازار کار شده‌اند. اين باعث از بين رفتن فرصت‌هاي شغلي جوانان شده است.

  • فقدان سياست‌هاي حمايتي

حميده زرآبادي، نماينده تهران در سخناني، اظهار کرد: دولت مکلف است براي همه شغل ايجاد کند و وضعيت بيمه را فراهم نمايد، اما هم چنان برخي از فرصت‌هاي شغلي بي بهره هستند و حتي پوشش تامين اجتماعي ندارند. به گفته وي مهم‌ترين دلايل دستمزد پايين و وضعيت نامطلوب نبود سياست‌ها و قوانين جامع براي حمايت از بيکاران و نبود متولي مشخص براي حمايت از شاغلان است. در سال‌هاي گذشته سياست‌ها و حمايت‌ها بر روي طرح وام خود اشتغالي و بنگاه‌هاي پر بازده بوده که سيکل ناقص موجود در اين طرح‌ها و نبود نظارت کافي مشکلاتي را به وجود آورده است.

وي گفت‌: وزارت علوم هم براي کسب درآمد تنها افزايش ظرفيت براي پذيرش دانشجو دارند بدون اين که فکري براي اشتغال آنها کند. از طرف ديگر شاهد خروج افراد تحصيلکرده از کشور هستيم که همه در موضوع اشتغال تاثير مي‌گذارند.

 

 

دکتر علي سعدوندي تحليلگر بازار سرمايهاظهار داشت: افزايش نرخ ارز باعث مي‌شود تا شرکت‌هاي صادراتي برعکس سال گذشته از محل افزايش نرخ ارز منتفع شوند که در اين شرايط بخشي از منابع صادراتي به کشور بازگشته و صرف توليد داخل مي‌شود.در گفت‌وگو با ايلنا درباره رشد اخير شاخص بورس گفت: در مورد اينکه وضعيت اقتصادي ايران در سال پيش روى چگونه خواهد بود نظرات مختلفي وجود دارد و ما به طور قطع نمي‌توانيم روند رشد اقتصادي را پيش‌بيني کنيم، اما برآوردها نشان مي‌دهد که اين روند چندان مثبت نخواهد بود، البته اين به معناي سرايت اين برآوردهاي منفي به بازار بورس نيست و دلايل مختلفي وجود دارد که امسال بازار بورس از رشد مطلوبي برخوردار خواهد بود.وي ادامه داد: اگر بتوانيم دخالت‌هاي منفي ناظر بازار و برخى مديران صندوق‌ها در بورس را کنترل کنيم اين احتمال وجود دارد که شاخص بورس تا پايان سال تا حد دو برابر رشد داشته باشد.

حدود يک هفته مانده به رونمايي از بزرگترين رويداد مالي کشور، حضور بيش از ۳۰۰ شرکت بورسي، بيمه‌اي ، بانکي و استارتاپي و دانش بنيان در فاينکس ۲۰۱۹ قطعي شده است.ياسر فلاح مديرعامل شرکت اطلاع رساني و خدمات بورس با اعلام اين خبر به تشريح گزارشي از مراحل پيشرفت کار دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه پرداخت و گفت: تا امروز ۳۲۰ شرکت يا نهاد تأمين سرمايه از جمله کارگزاري، سبدگردان سرمايه‌گذاري و مشاور سرمايه‌گذاري، بانک و مؤسسه اعتباري،بيمه و خدمات بيمه‌اي و همچنين صرافي و ليزينگ و ارائه دهنده خدمات مالي و اعتبارسنجي در بخش‌هاي داخلي و بين الملل براي حضور در اين نمايشگاه اعلام آمادگي کرده اند.وي توضيح داد: برگزاري هر ساله نمايشگاه بورس، بانک و بيمه، گامي‌در راستاي ارائه ظرفيت‌هاي بازار سرمايه از جمله معرفي ابزارهاي مورد استفاده در اين بازار به مردم با هدف فرهنگ سازي عمومي‌است.

گروه بورس: پس از روزها رشد مداومِ قيمت سهام در بورس تهران که يکي از عوامل مهمش قيمت ارز است، ديروز نماگر اصلي بازار سرمايه کانال تاريخي ۱۹۵ هزار واحدي را پشت سر گذاشت و وارد کانال ۱۹۶ هزار واحدي شد؛ به اين ترتيب ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ به عنوان روز تاريخي بازار سرمايه ايران به ثبت رسيد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، سال ۱۳۹۷ شايد براي هميشه در تاريخ بازار سرمايه سالي خاص باشد. در اين سال نماگر اصلي بورس همگام با رشد مداوم و لجام گسيخته قيمت ارزهاي خارجي رشد کرد و با کانال شکني‌هاي مداوم توانست براي اولين بار در نهم مهر ماه وارد کانال ۱۹۵ هزار واحدي شود. اما از آن روز به بعد اين شاخص رو به کاهش رفت و در محدوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تايي نوسان داشت.به اين ترتيب روز يک شنبه 25 فروردين ماه، نيز براي اهالي بازار سرمايه روز تاريخي رقم خورد و شاخص کل توانست براي اولين بار رکورد نهم مهر ماه ۱۳۹۷ را بشکند و وارد ترازي جديد شود.رکوردي که براي اقتصاد ايران نشان از شمشيري دو لبه دارد؛ رکودي که با آن کارنامه بورس را در سرمايه‌گذاري قوي‌تر نشان مي‌دهد اما نشان از وضعيت خوب اقتصاد ندارد، بلکه حاصل رشد قيمت ارزهاي خارجي طي مدت‌هاي گذشته است.ديروز شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۸۸۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۹۶ هزار و ۸۴ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم وزن با ۲۵۲ واحد رشد رقم ۳۹ هزار و ۱۱۲ واحدي را تجربه کرد

رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اينکه خدمت‌رساني ستاد در هشت استان سيل‌زده ادامه دارد، گفت: ستاد اجرايي فرمان امام ۱۸ هزار بسته لوازم خانگي براي مردم مناطق سيل زده ارسال مي‌کند که امروز ۴ هزار بسته لوازم خانگي به ارزش ۲۰ ميليارد تومان به مناطق سيل‌زده گلستان ارسال مي‌شود. دکتر محمد مخبر؛ رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) پيش از ظهر امروز در حاشيه آيين ارسال بسته‌هاي لوازم خانگي به مناطق سيل‌زده استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) از همان لحظات اوليه وقوع سيل، خدمت‌رساني به مردم اين مناطق را آغاز کرد و اين خدمت‌رساني در هشت استان سيل‌زده ادامه يافته است. وي افزود: هم‌اکنون قرارگاه‌هاي ايجاد شده ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در حال خدمت‌رساني در هشت استان سيل‌زده هستند.

رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اينکه لوازم ضروري مثل پتو، چادر، آب معدني، غذاي سرد و گرم، چکمه و ... به مناطق سيل‌زده ارسال شده است، تاکيد کرد: ما به مردم قول داده‌ايم از لحظه حادثه تا انتها در کنارشان باشيم. مخبر درباره تصميمات مهم ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در زمينه خدمت‌رساني به مردم سيل‌زده گفت: تامين بخشي از لوازم خانگي از دست رفته، تامين دام‌هاي آسيب ديده و مهمترين موضوع بحث اشتغال مردم مناطق سيل‌زده پس از بحران، از تصميمات ستاد است.