انتقاد از حذف تبصره مربوط به سهم زنان

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌از تصميم کميسيون شوراها در بررسي طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس مبني بر حذف تبصره مربوط به سهم زنان در ليست‌هاي انتخاباتي انتقاد کرد.

به گزارش ايلنا، فاطمه حسيني در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌در جريان بررسي طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌در تذکري آيين‌نامه‌اي گفت: در آخرين جلسه علني در سال ۹۷ در حين بررسي تبصره (۵) ماده (۵) که به احزاب تکليف مي‌کند در فهرست خود در سراسر کشور سهم يک ششمي‌به زنان کانديدا اختصاص دهند، بحث و مقرر شد ابهام اين موضوع از حيث چگونگي اجراي آن رفع شود.

 

بررسي مسائل مهم حوزه ديپلماسي

نمايندگان‌ عضو فراکسيون ‌ديپلماسي و منافع ملي مجلس شوراي اسلامي‌در نشست 3 ساعته که در محل وزارت خارجه برگزار شد در ديدار با محمدجواد ظريف و معاونان ‌وزارت خارجه، مهمترين موضوعات حوزه ديپلماسي و روابط بين الملل مورد بحث و بررسي قرار دادند. به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، مصطفي کواکبيان رئيس فراکسيون‌ ديپلماسي و منافع ملي در اين نشست بر ضرورت انسجام داخلي در پاسخ به تحرکات خارجي، پرهيز از هرگونه افراطي گرايي، تداوم تعقل در ديپلماسي و مقابله با يکجانبه گرايي آمريکا تاکيد کرد. در ادامه محمد جواد ظريف وزير امور خارجه تاکيد کرد که وزير امور خارجه مسئول دستگاه ديپلماسي نظام است و منافع ملي کشور را اين نگاه مي‌داند.

 

عقب نشيني شرکت خدمات پست انگليس

سفير جمهوري اسلامي‌ايران در انگليس در توئيتي نوشت: شرکت خدمات پست بريتانيا در يک عقب ‌نشيني و با حذف بيانيه قبلي، اعلام کرده که در حال حاضر به دليل مسائل اجرايي امکان صدور مراسلات به مقصد ايران را ندارد و بدنبال حل بسيار فوري مسئله مي‌باشد. به گزارش ايرنا، 'حميد بعيدي نژاد' در اين توئيت تصريح کرده است: سفارت براي حل فوري مسئله با مقامات ذي‌ربط در تماس است و هر تحولي را به اطلاع هم‌وطنان عزيز خواهد رساند. شرکت پست سلطنتي انگليس موسوم به 'رويال ميل' هفته گذشته در اقدامي‌غيرمتعارف، بيانيه‌اي را صادر کرد که بر اساس آن مراسلات به ايران از نهم آوريل (20 فروردين) تا اطلاع ثانوي متوقف ‌شده است.

آغاز فعاليت کارگروه‌هاي پنجگانه

قرارگاه نوسازي مناطق سيل زده

وزير کشور درباره ساختار قرارگاه نوسازي و بازسازي مناطق سيل زده گفـت: قرارگاه نوسازي با حضور نمايندگان همه دستگاه‌ها کار خود را آغاز کرده و شرح وظايف هر کدام از کارگروه‌هاي پنجگانه آن مورد بررسي و تصويب قرار گرفته است. به گزارش ايرنا، «عبدالرضا رحماني فضلي» در حاشيه نخستين جلسه ستاد بازسازي در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: امروز بعد از چند جلسه مقدماتي قرارگاه نوسازي و بازسازي مناطق سيل زده با حضور نمايندگان همه دستگاه‌ها کار خود را آغاز کرد و ساختار اين قرارگاه و کارگروه‌هاي پنجگانه آن مورد تصويب و شرح وظيفه هر کدام از اين کارگروه‌ها مورد بررسي قرار گرفت. وزير کشور افزود: ميزان خسارت‌ها و برنامه‌ها و اقداماتي که هرکدام از اين دستگاه‌ها بايد ارائه مي‌دادند، مورد بررسي قرار گرفت و تصميم بر اين شد که اين برنامه‌ها ظرف دو روز زمان بندي شده و به قرارگاه اعلام شود.

سهم مهم تهران و بغداد

در حل بحران‌هاي منطقه‌اي

سفير جديد جمهوري عراق در تهران با دستيار ارشد رئيس مجلس در امور بين‌الملل ديدار و گفت‌و‌گو کرد در اين ديدار بر تعميق روابط طرفين تاکيد شد. به گزارش ايلنا، سعد قنديل سفير جديد جمهوري عراق در تهران با حسين اميرعبداللهيان دستيار ارشد رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در امور بين‌الملل ديدار و گفتگو کرد. اميرعبداللهيان روابط راهبردي دو کشور را مهم و درخور توجه دانست و از آمادگي مجلس شوراي اسلامي‌براي کمک به تعميق مناسبات فيمابين خبر داد. سعد جواد قنديل، سفير جمهوري عراق در تهران نيز روابط دو کشور را پر اهميت خواند و تقويت و توسعه آن در همه زمينه‌هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي را مورد توجه کشورش خواند.

طرفين در اين ملاقات بر نقش مهم ديپلماسي پارلماني در توسعه و گسترش روابط فيمابين و تعاملات مثبت و سازنده کشورهاي همسايه در حل بحران‌هاي منطقه و برقراري صلح و ثبات در منطقه تاکيد کردند.

تصويب جزئيات طرح "مقابله به مثل با آمريکا"

يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت که کميته مربوط براي بررسي مواد طرح مقابله به مثل با اقدام آمريکا در قرار دادن نام سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي، کارش به اتمام رسيد که قرار است نظرات کميته در جلسه امروز کميسيون مورد تصميم گيري قرار گيرد.

سيد حسين نقوي حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: امروز اين کميته در جلسه‌اي با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي مربوطه و نمايندگاني از فراکسيون‌هاي مختلف به بررسي مواد ده گانه طرح مقابل به مثل با اقدام آمريکا پرداخت و مواد آن را به تصويب رساند.

طرح تهاتر با خارج مي‌تواند

کمک کننده توليدکنندگان باشد

معاون ديپلماسي اقتصادي وزيرامور خارجه با بيان که نمي‌دانم چرا با وجود اين همه ظرفيت و نعمت خدادادي شاهد عدم جذب سرمايه‌گذاري قدرتمندي در هرمزگان هستيم، گفت: اين استان بايد کمک حال اقتصاد کشور باشد، پس بايد مشکلات را شناسايي کنيم و تلاش‌هاي اقتصادي بيشتري را شاهد باشيم. انصاري با بيان اينکه وزارت امورخارجه با توجه به تجربيات خود در اين زمينه قدم‌هاي خوبي برداشته است، اظهار کرد: اين همايش فرصتي ناب براي شناسايي توانمندي‌هاي استان هرمزگان است. معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه اضافه کرد: پيشنهاد مي‌کنم حضور در بازار عراق را در اولويت خود داشته و يکي از تضمين‌هاي موجود حضور در بازار عراق باشد. وي با بيان اينکه در بحث مشکلات نقل و انتقال مالي با خارج از کشور طرحي تحت عنوان تهاتر به دولت پيشنهاد شده تا مشکلات توليدکنندگان در اين زمينه برطرف شود.

بزرگترين دستاورد جمهوري اسلامي

‌يک نظام مدني مردم سالار است

دبير ستاد حقوق بشر ايران در ديدار با رئيس کميسيون سياست خارجي مجلس ايتاليا گفت: بزرگترين دستاورد جمهوري اسلامي‌در ۴۰ سال گذشته تأمين يک نظام مدني مردم سالار بر اساس عقلانيت اسلامي‌است و دنياي غرب بايد با فاصله گرفتن از خود بزرگ بيني به اين تجربه جديد اهميت دهد.

به گزارش ايسنا، در ابتداي اين ديدار که به درخواست طرف ايتاليايي انجام شد، محمدجواد لاريجاني ضمن اشاره به همکاري‌هاي خوب حقوق بشري و قضائي ميان دو کشور و برگزاري چهار دوره موفقيت آميز مذاکرات دو جانبه ذيل موضوعات قضائي و حقوق بشري منجمله گفت‌وگوهاي حقوقي و تبادل نظر و تجربيات ميان قضات و کارشناسان دو کشور، خصوصاً موضوعاتي چون نحوه صيانت از حقوق متهم، جرايم نوجوانان، مجازات‌هاي اعدام و مبارزه با مواد مخدر، بر ضرورت توسعه اين همکاري‌ها در آينده تاکيد کرد.

ديدار پمپئو با جمعي از ايرانيان مقيم تگزاس

وزارت خارجه آمريکا از ديدار ميان جمعي از ايرانيان مقيم تگزاس و پمپئو خبر داد. به گزارش ايلنا، وزارت خارجه آمريکا با انتشار پيامي‌در توييتر فارسي خود از ديدار در دالاس تگزاس ميان «مايک پمپئو» وزير خارجه ايالات متحده و برخي از ايرانيان مقيم تگزاس خبر داد.

رهبر معظم انقلاب در ديدار شرکت کنندگان در مسابقات بين‌المللي قرآن کريم بیان فرمودند؛

گروه سياسي: مراسم پاياني سي و ششمين دوره مسابقات بين المللي قرآن کريم صبح روز گذشته (دوشنبه) با شرکت اساتيد برجسته و قاريان بين المللي و همچنين قرآن‌پژوهان و ميهمانان شرکت کننده در اين مسابقات، در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي‌برگزار شد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي‌در اين مراسم، فهم قرآن و عمل به آن را تأمين کننده سعادت بشر در دنيا و آخرت دانستند و با تأکيد بر اينکه بسياري از مشکلات و گرفتاري‌هاي امت اسلامي‌و بشريت به علت عمل نکردن به معارف قرآني است، گفتند: امروز به لطف الهي در جمهوري اسلامي، اقبال مردم بويژه جوانان به معارف قرآني و تمسک به اين معارف روز به روز در حال گسترش است و همين تمسک به قرآن مايه سعادت، قوت و عزت نظام اسلامي‌خواهد بود.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي با قدرداني از دست‌اندرکاران برگزاري مسابقات بين المللي قرآن، تلاوت قرآن و انس با آن را مقدمه فهم و معرفت قرآني و همچنين تعميق معنويت در قلب و ذهن انسان برشمردند و افزودند: بسياري از کج‌روي‌ها، بدفهمي‌ها، نااميدي‌ها، خيانت‌ها، دشمني‌ها و تسليم شدن در برابر طواغيت، به‌علت دوري از قرآن، و معنويت و معرفت ناشي از آن است.

ايشان با تأکيد بر اينکه عمل به قرآن زمينه‌ساز عزت، رفاه، پيشرفت، قدرت، انسجام، سبک زندگي شيرين در دنيا و تأمين‌کننده سعادت آخرت است، خاطر نشان کردند: متاسفانه برخي سران کشورهاي اسلامي‌به دستورات قرآني عمل نمي‌کنند و به‌جاي آنکه «اشداءُ علي الکفار» باشند، نوکر و دنباله‌رو آمريکا و صهيونيست‌ها هستند و به‌جاي «رحماءُ بَينَهُم»، زمينه‌ساز اختلافها و جنگها همچون جنگ سوريه، يمن و کشتار مردم مسلمان شده اند.

رهبر انقلاب اسلامي، لازمه عمل به قرآن را ياد خداوند و تقواي الهي دانستند و با اشاره به شهدا به‌عنوان انسان‌هايي که در مرتبه عالي تقوا قرار دارند، گفتند: شهداي ما درس‌هاي زيادي را به ملت ايران دادند که نمونه بارز آن، پديده کم نظيرِ حرکت عظيم مردمي‌براي کمک به مناطق سيل زده است.

حضرت آيت ا... خامنه اي، امدادرساني و کمکهاي مردمي‌به مناطق سيل زده گلستان، مازندران، ايلام، لرستان و خوزستان را شبيه حرکت جوانان در دوران دفاع مقدس خواندند و افزودند: اين حرکت عجيب مردمي‌که اين روزها شاهد هستيم، همانند روحيه فداکاري و شوق و ذوق جوانان در دهه شصت است.

ايشان، اين روحيه را نتيجه آموزه‌ها و درسهاي قرآني برشمردند و با اشاره به دشمني‌ها با جمهوري اسلامي‌ايران، تأکيد کردند: اگر چه دشمني‌ها و حجم و شدت آن بيشتر از گذشته به نظر مي‌رسد اما اين اقدامات و توطئه‌ها، نَفَس‌هاي آخر دشمني دشمنان با جمهوري اسلامي‌است.

ايشان در پايان تأکيد کردند: هرچه آنها نسبت به ملت ايران شدت عمل بيشتري به خرج دهند و سخت‌تر بگيرند و هرچه از پايبندي ملت ايران به معارف قراني عصباني شوند، اما اين ملت در مقابل، قوي‌تر و قدرتمندتر خواهد شد و تمسک خود را به قرآن بيشتر خواهد کرد.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام خاموشي نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان گزارشي، گفت: سي و ششمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن کريم با شعار «يک کتاب، يک امت» و با هدف ايجاد فضاي انس ميان مسلمانان، زمينه‌سازي جهت ايجاد هويت اسلامي‌واحد در سايه آموزه‌هاي قرآن و ايجاد فضاي وحدت‌بخش ميان ملت‌هاي مسلمان در شهرهاي تهران و قم برگزار شد.وي با اشاره به فعاليت‌هاي انجام‌شده در اين دوره از مسابقات، افزود: در رويداد بزرگ قرآني امسال ۳۲۹ نفر از اهالي قرآن از ۶۷ کشور جهان شامل مسابقه‌دهندگان، داوران، مهمانان ويژه و جمعي از اساتيد و فعالان قرآني حضور داشتند.

در ابتداي اين ديدار تعدادي از اساتيد و برگزيدگان مسابقات بين‌المللي قرآن کريم، آياتي از کلام‌ا... مجيد را تلاوت کردند.

  • دستور رهبر انقلاب براي جبران خسارات از محل‌هاي موجود

در خبري ديگر، رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در پاسخ به درخواست مجوز رئيس‌جمهور براي برداشت از صندوق توسعه ملي به منظور تأمين بخشي از هزينه‌هاي ناشي از خسارات سيل‌هاي اخير، جديت دستگاه‌هاي مسئول در پيگيري و جبران خسارت‌هاي مالي سنگين سيل بويژه خسارت‌هاي وارده بر کشاورزان را لازم دانستند و از دولت خواستند که با استفاده از محل‌هاي قانوني موجود، سريعاً اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندي وضعيت و در صورت نياز، برداشت از صندوق توسعه ملي مورد تأييد خواهد بود.

به گزارش ايسنا،‌ متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامي‌به اين شرح است:

  • بسم ا... الرحمن الرحيم

جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي دکتر حسن روحاني

رياست محترم جمهوري اسلامي‌ايران

با سلام و تحيت،

در پاسخ به مرقوم شماره ۶۳۶ – ۹۸/م مورخ ۱۸/ ۱/ ۱۳۹۸ آن‌جناب اشعار ميدارد:

خسارت‌هاي مالي ناشي از سيل ويرانگر بويژه در چند استان بسيار سنگين و مصيبت‌بار است و لازم است به‌طور جدّي از سوي دستگاه‌هاي مسئول پيگيري و جبران شود، البته کمک‌هاي مردم و نهادهاي انقلابي و دستگاه‌هاي متعدد دولتي و نظامي‌در اين ايام حقاً چشمگير و موجب سپاس و قدرداني است، ولي اين کمک‌ها نمي‌تواند خسارت‌هاي وارده به آحاد مردم بويژه کشاورزان و صاحبان کشتزارهاي سيل‌زده را جبران کند و ورود دولت لازم است. مطلعيد که استفاده از صندوق توسعه ملي صرفاً در صورت مسدود بودن راههاي ديگر ممکن است لذا تأکيد مي‌شود که دولت سريعاً از محل‌هايي همچون:

• پنج درصد مقرر در بودجه‌ عمومي‌کشور براي جبران خسارت حوادث غيرمترقبه

• جابجايي در رديف‌هاي بودجه‌هاي عمراني

• بيمه‌ها و تسهيلات بانکي

اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندي وضعيت، در صورت نياز، برداشت از صندوق مزبور مورد تاييد اينجانب خواهد بود. لازم مي‌دانم توصيه‌هاي زير را براي جريان بهتر کارها مطرح نمايم:

۱- فرماندهي واحد براي مديريت يکپارچه، هماهنگي، انسجام، پيگيري، نظارت و پاسخگويي نسبت به اقدامات پيشگيري، آمادگي، مقابله، بازسازي و بازتواني ايجاد شود.

۲- پايگاه اطلاعات جامع و قابل اتکاء از کليه عناصر حقيقي و حقوقي متأثر از سيلاب اخير با قابليت برآورد دقيق خسارات و نيازها و رصد کليه خدمات و کمک‌هاي دريافتي از مبادي مختلف در اسرع وقت ايجاد شود.

۳- برنامه اقدامات با اولويت‌بندي و زمان‌بندي مشخص تهيه و تقسيم کار بين دستگاههاي اجرايي و نهادهاي عمومي‌و انقلابي و مردمي‌با تعيين مسئوليت‌ها تهيه و به اجرا گذاشته شود.

۴- اقدامات لازم براي تأمين نيازها و مايحتاج عمومي‌و فوري افراد متأثر از سيلاب خصوصاً تأمين خسارات کشاورزان در حداقل زمان ممکن صورت پذيرد.

۵- به‌منظور رونق کسب‌وکار در مناطق سيل‌زده حداکثر استفاده از ظرفيت‌هاي مناطق مذکور براي بازسازي صورت پذيرد. ضمن اينکه تدابير لازم و فوري براي بازسازي و تعمير سريع و ايمن واحدهاي آسيب‌ديده مسکوني و تجاري و توليدي به اجراء گذاشته شود.

توفيقات همه‌ دست‌اندرکاران را مسألت مي‌نمايم.

سيد علي خامنه‌اي

۲۳ فروردين ۱۳۹۸

رييس جمهور در تماس تلفني با استانداران 7 استان دستور داد؛

 

رييس جمهوري در گفت وگوي تلفني جداگانه با استانداران خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوي، لرستان و خوزستان، بر بسيج و هم افزايي همه دستگاه‌ها و نهادها و اتخاذ تمهيدات لازم و ضروري و آمادگي کامل در رويارويي با موج جديد بارندگي‌ها تاکيد کرد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز دوشنبه در اين گفت وگوهاي تلفني با استانداران، بسيج و هم افزايي همه دستگاهها و نهادها و اتخاذ تمهيدات لازم و ضروري جهت جلوگيري از خسارت‌هاي جاني و مالي را در بارندگي‌هاي اخير مورد تاکيد قرار داد.

رييس جمهوري همچنين با قدرداني از تلاش‌هاي ستاد مديريت بحران و همه دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي، عمومي‌و نظامي، بر لزوم هوشياري همگاني نسبت به آغاز موج دوم بارندگي‌ها تاکيد کرد.

روحاني از استانداران مذکور خواست با تقويت هماهنگي و هم افزايي امکانات و تجهيزات همه دستگاه‌ها و نهادهاي مرتبط، نسبت به مواجهه با حوادث احتمالي کاملا آمادگي داشته باشند.

در اين تماس‌هاي تلفني، محمد صادق معتمديان استاندار خراسان جنوبي، احمد علي موهبتي استاندار سيستان و بلوچستان، فريدون همتي استاندار هرمزگان، محمد جواد فدايي استاندار کرمان، عليرضا رزم حسيني استاندار خراسان رضوي، سيد موسي خادمي‌استاندار لرستان و غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان نيز گزارشي از وضعيت منطقه و تدابير اتخاذ شده براي رويارويي با افزايش احتمالي بارندگي‌ها و مديريت مناسب اوضاع ارايه کردند.

رئيس دستگاه قضا تاکيد کرد؛

رئيس قوه قضاييه گفت: شناسايي و برخورد قانوني و عبرت آموز سبب ايجاد اعتماد مردم به مقابله نظام با مفاسد مي‌شود.

به گزارش تجارت از اداره کل روابط عمومي‌قوه قضاييه، آيت ا... سيد ابراهيم رئيسي روز دوشنبه در جلسه مسئولان عالي قضايي درباره مقابله با فساد اظهار داشت: صرف اعلام خبر وقوع مفاسد، نه تنها اعتمادساز نيست بلکه اعتمادزدا است. آنچه سبب ايجاد اعتماد مردم به مقابله نظام با مفاسد مي‌شود، اولا شناسايي و رفع بسترهاي فساد و ثانيا برخورد قانوني و عبرت‌آموز با مفسدان است.

وي با اشاره به فرمان هشت ماده‌اي مقام معظم رهبري در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: در اين پيام، سه دستگاه نظارتي از سه قوه يعني وزارت اطلاعات در قوه مجريه، سازمان بازرسي کل کشور در قوه قضاييه و ديوان محاسبات در قوه مقننه، مورد خطاب رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند. معتقدم همچنان اين فرمان، يک منشور زنده و لازم‌الاجرا براي همه دستگاه‌هاست که به هيچ عنوان از اجراي مفاد آن نبايد غفلت کنند.

رئيسي با تقدير از خدمت‌رساني همه گروه‌هاي مردمي‌و دولتي در سيل اخير اعم از هلال احمر، بسيج، ارتش، سپاه و نهادهاي انقلاب اسلامي‌گفت: در آستانه روز ارتش جمهوري اسلامي‌و در روزهايي که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است، امروز در مناطق سيل‌زده شاهد اجراي مانور خدمت و خدمت‌رساني نيروهاي مسلح کشورمان هستيم.

وي افزود: حقيقتا در اين مانور خدمت، جلوه‌هاي زيبايي از اخلاص، ايثار، دلدادگي، مردمداري و ولايتمداري به چشم مي‌خورد.

 

رييس مجلس شوراي اسلامي‌گفت:شيطنت آمريکايي‌ها باعث ايجاد فضاي وفاق و همدلي در کشور شد. آنها نيت ديگري داشتند، ولي موفق به تحقق آن نشدند.

به گزارش تجارت به نقل از خانه ملت، «علي لاريجاني» در ديدار با معاونان پارلماني وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي کشور افزود: معاونت پارلماني دستگاه‌ها از قسمت‌هايي است که اين مهم را بر دوش دارد. لذا موارد مد نظر نمايندگان را پيگيري کنيد چرا که فشار روي آنها زياد بوده و مشکلات مردم را منعکس مي‌کنند.

لاريجاني با اشاره به نامگذاري سال جاري از سوي مقام معظم رهبري تحت عنوان «رونق توليد» بيان داشت: برخي قوانين و مقررات سرمايه گذاري را سخت کرده لذا لازم است در دستگاه‌ها ستادي تشکيل شود تا ايرادات قانوني مشخص شود که البته به معاونت قوانين مجلس نيز گفته‌ايم تا تنقيح قوانين را در اولويت قرار دهند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود،‌ با بيان اينکه روان سازي فعاليت‌هاي اقتصادي و جلوگيري از فساد نيازمند راه اندازي شبکه ملي اطلاعات است، خاطرنشان کرد: در جلسه سران قوا نيز اين بحث ضروري عنوان شد و در حال حاضر اين پروژه تا حدي در برخي دستگاه‌ها و استان‌ها جلو رفته اما به يکديگر متصل نيست از اين رو لازم است وزارت ارتباطات به عنوان دستگاه اصلي باشد و ساير دستگاه‌ها با اين وازرتخانه همکاري کنند

معاون اول رييس جمهوري از وزارت نيرو خواست تا بدون مماشات موضوع ساخت و سازها و تجاوز به حريم رودخانه‌ها و مسيل‌ها را به طور ويژه در دستور کار قرار دهد تا از حريم طبيعت بخصوص رودخانه‌ها صيانت شود.

به گزارش تجارت از پايگاه اطلاع رساني معاون اول رييس جمهوري، جلسه شوراي عالي آب به رياست اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري برگزار شد.

وي در اين جلسه اظهار داشت: وقوع سيلاب در کنار همه مشکلات و سختي‌ها، با درس‌هايي نيز همراه بود تا از اين پس از تجاوز به حريم رودخانه‌ها و مسيل‌ها بطور جدي جلوگيري شود و مردم نيز از اين موضوع آگاه شدند که ساخت و سازها در حريم رودخانه‌ها تا چه حد مي‌تواند خطر آفرين باشد.

جهانگيري از وزارت نيرو خواست با همکاري ساير دستگاه‌هاي مرتبط، ضمن برنامه‌ريزي براي لايروبي بستر رودخانه‌ها، بدون مماشات موضوع ساخت و سازها و تجاوز به حريم رودخانه‌ها و مسيل‌ها را نيز به طور ويژه در دستور کار قرار دهد تا از حريم طبيعت بخصوص رودخانه‌ها صيانت شود و شاهد تکرار وقوع اينگونه خسارات و آسيب‌ها نباشيم.