حذف چهار صفر در راستای تقویت پول ملی کلید خورد؛

گروه اقتصاد کلان: طرح اصلاح نظام پولي کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولي کنوني و تعريف واحد پولي جديد و بازنگري در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دفتر هيات دولت، طرح اصلاح نظام پولي کشور در قالب حذف چهار صفر از پول ملي به پيشنهاد بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران تهيه شده که در کميسيون اقتصاد هيات دولت در حال بررسي است.

براساس اين طرح واحد پولي ملي جديد تحت عنوان «تومان» تعريف مي‌شود که هر «تومان» معادل 10هزار ريال فعلي و يکصد (100) «ريال جديد» خواهد بود.

با اجراي طرح حذف 4 صفر از پول ملي ضمن تسهيل و بازيابي نقش ابزارهاي پرداخت نقد در تبادلات پولي داخلي و کاهش هزينه‌هاي چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارآمدي نظام پولي جديد طي سال‌هاي آتي استمرار يافته و نرخ برابري واحد پول ملي با ارزهاي جهان روا در کوتاه‌مدت آثار رواني مثبتي به همراه خواهد داشت.

  • هدف؛ افزايش ارزش پول ملي

وجود تورم مزمن و کاهش قدرت خريد واحد پول ملي مشکلاتي از قبيل افزايش قابل توجه حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتي ناشي از آن،‌ خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادي، افت حيثيت ظاهري پول ملي در مقايسه با ساير اسعار بين‌المللي، عدم کاربرد اضعاف پول ملي (دينار) و نيز عدم استفاده از نام واحد پول رسمي‌(ريال) و جايگزيني آن با واژه غيررسمي‌«تومان» را به دنبال داشته است.

علاوه‌براين، بالا بودن استهلاک اسکناس به دليل نگهداري آن در حجم بالا، هزينه بالاي چاپ و امحاي اسکناس و همچنين استهلاک بالاي دستگاه‌هاي خودپرداز و پول‌شمار از ديگر پيامدهاي منفي کاهش ارزش واحد پول ملي به حساب مي‌آيد.

با توجه به تحولات اقتصادي پيش‌آمده طي دهه‌هاي اخير، ضرورت اصلاح نظام پولي کشور و بازآرايي جايگاه اسکناس و مسکوک در مبادلات نقدي آحاد جامعه به‌شدت احساس مي‌شود.

  • فرايند گذار از ريال به تومان

از سوي بانک مرکزي طول «دوره گذار» از «ريال» به «تومان» 24 ماه پيشنهاد شده است و در اين مدت اسکناس‌ها و سکه‌هاي قديمي‌جمع‌آوري و جايگزين مي‌شود.

از تاريخ رواج قانوني «تومان» در کليه قوانين خاص و عام، «تومان» جاگزين «ريال» به عنوان واحد رسمي‌پول جمهوري اسلامي‌ايران خواهد شد، «تومان» بر مبناي نرخ برابري جايگزين مي‌شود. همچنين مبالغ مندرج در کليه تعهدات و اسناد و دفاتر و قراردادها از تاريخ رواج قانوني «تومان» بايد به اين پول تقويم و ثبت و مطالبه گردد و هرجا که در تعهدات و اسناد و دفاتر تجاري و قراردادها تا قبل از تاريخ رواج «تومان» از واحد «ريال» استفاده شده است، تقويم اين مبالغ براساس نرخ برابري به تومان الزامي‌خواهد بود.

چگونگي عمليات حسابداري، مالي، مالياتي، محاسباتي، آماري، تهيه و تنظيم صورت‌هاي مالي، داده‌هاي تاريخي، ثبت اطلاعات، اصلاح دفاتر و حساب‌ها و گرد کردن اعداد، در دستگاه‌هاي اجرايي و همچنين توسط اشخاص حقيقي و حقوقي که طبق مقررات قانوني مربوط مکلف به نگهداري دفاتر تجاري مي‌باشند، در فرآيند تغيير واحد پول قانوني کشور، بر طبق آيين نامه‌اي خواهد بود که ظرف مدت 6 ماه از تاريخ تصويب اين قانون مشترکان «توسط وزارت امور اقتصادي و داريي و بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران» تهيه و به تصويب هيات وزيران مي‌رسد.

تجارب اصلاح نظام پولي در ساير کشورهاي جهان:

- از سال 1923 تاکنون بيش از 50 کشور اقدام به حذف صفر از پول‌هاي ملي خود کرده‌اند.

- اين طرح در برخي کشورها اهم از توسعه يافته و يا در حال توسعه و نوظهور اجرا شده است.

- تا ابتداي دهه 1940، صفرزدايي از پول ملي تنها در منطقه اروپا اجرا شد.

- از ابتداي دهه 1970 تا ابتداي دهه 1990، کشورهاي آمريکاي لاتين از نظر دفعات و تعداد حذف صفر، پيش‌رو بودند.

- اما در دهه 1990 اين سياست در ساير مناطق جهان نيز اجرا شد که به لحاظ دفعات اجرا جهاش قابل توجهي نسبت به دور‌ه‌هاي قبل داشته است.

- آخرين نمونه حذف صفر در دهه 2000: زيمبابو با رکورد حذف 10 و 12 صفر از پول ملي به ترتيب در سال‌هاي 2008 و 2009

- جديدترين مورد در حال حاضر: بلاروس با حذف چهار صفر از پول ملي در جولاي 2016

 
لاريجاني در پایان نشست با وزراي اقتصادي دولت تاکید کرد:

گروه سياسي: رييس مجلس شوراي اسلامي، گفت: حذف سود مرکب به نفع توليد کشور و بانک‌هاست، چرا که بانک‌ها معوقات فراواني دارند که اگر پرداخت اين معوقات تسهيل شود، سرمايه در گردش بانک‌ها افزايش يافته و باري که بر دوش توليدکنندگان بوده کاهش مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، نشست دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌عصر ديروز (دوشنبه 26 فروردين) با وزراي امور اقتصادي و دارايي، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزي، تعاون، کار و رفاه اجتماعي و راه و شهرسازي، رئيس سازمان برنامه و بودجه، رئيس کل بانک مرکزي و روساي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس درخصوص راه حل‌هاي بهينه رونق توليد برگزار شد.

دکتر لاريجاني پس از پايان اين نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شده در اين جلسه گفت: محور نشست امروز پيرامون رونق توليد بود که مرکز پژوهش‌هاي مجلس نظرات خاصي در اين باره مطرح کرده و فعاليت‌هاي تحقيقي در اين خصوص انجام داده است، همچنين سازمان برنامه و بودجه در اين زمينه کار کرده و گزارشي در اين نشست ارائه کرد.

نحوه گسترش فعاليت صادراتي

رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان با بيان اينکه وزراي جهاد کشاورزي، صمت، راه و شهرسازي و رئيس بانک مرکزي و همچنين روساي کميسيون‌هاي مربوطه براي تحقق شعار سال 98 نظرات و پيشنهاداتي داشتند که در اين نشست ارائه شد، افزود: حدود 40 پيشنهاد در نشست امروز مطرح شد که در برخي موارد اختلاف نظراتي وجود داشت که بايد رفع مي‌شد.

وي با اشاره به اينکه در اين نشست درخصوص سرمايه در گردش کارخانه‌ها که مشکلاتي براي آنها ايجاد کرده بحث و بررسي صورت گرفت، ادامه داد: نحوه گسترش فعاليت صادراتي در کشور به ويژه صادرات به کشورهاي همسايه، گسترش فعاليت‌هاي توريستي، توسعه فعاليت‌هاي تکنولوژي‌هاي خرد و متوسط و گسترش فعاليت صنايع وابسته به کشاورزي، در اين نشست مورد بث و بررسي قرار گرفت و ملزومات آن مطرح شد.

  • رونق توليد تنها در حد شعار و بحث‌هاي تبليغاتي نباشد

دکتر لاريجاني با تاکيد بر اينکه مقرر شد مجموعه نظرات وزرا، کميسيون‌ها و مرکز پژوهش‌ها تا پايان ارديبهشت ماه طي چند جلسه در کميسيون‌هاي تخصصي مورد بررسي قرار گيرد، تاکيد کرد: همچنين مقرر شد که وزارتخانه‌ها و کميسيون‌هاي مرتبط به يک چارچوبي در هر بخش دست پيدا کنند که اين اقدامات بايد در سال جاري اجرايي شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه وزارتخانه‌ها در بسياري از موارد اختيارات قانوني دارند، افزود: ضروري است تا وزارتخانه‌ها فعاليت‌هاي مرتبط با حوزه رونق توليد را محقق کنند تا اين مهم تنها در حد شعار و بحث‌هاي تبليغاتي نباشد.

برخي مقررات براي تسهيل فضاي کسب و کار تغيير يافته و يا منسوخ مي‌شود

وي با بيان اينکه ممکن است برخي اقدامات براي تحقق شعار سال 98 به هماهنگي‌هاي اجرايي در سطح بالاتر نياز داشته باشد، ادامه داد: بر اين اساس مسئولان مربوطه مي‌توانند پيشنهادات خود را در شوراي عالي هماهنگي قواي سه گانه ارائه دهند تا در اين شورا تصميمات لازم اتخاذ شود، همچنين ممکن است در بخش‌هايي به تغيير قانون نياز باشد که بايد تکليف اين حوزه‌ها نيز مشخص شود، بنابراين مقرر شد که تا پايان ارديبهشت ماه روساي کميسيون‌ها و وزرا جلساتي برگزار کرده و برنامه‌هاي خود را مشخص کنند و بر اين اساس شفاف مي‌شود که هر بخش تا پايان سال چه اقداماتي مي‌تواند انجام دهد و نيازهاي اين بخش‌ها از طريق قانوني مرتفع مي‌شود.

دکتر لاريجاني با اشاره به اينکه يکي از موارد مورد تاکيد مقام معظم رهبري، تسهيل فضاي کسب و کار در شرايط کنوني است، اظهار کرد: ممکن است برخي مقررات براي تسهيل اين فضا تغيير يافته و يا منسوخ شود که در اين جلسه مقرر شد دولت قوانيني که بايد تغيير يابد را اعلام کند و آيين نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هايي که مانع سرمايه گذاري سريع در کشور است، بايد از طريق کميته‌اي که در وزارت اقتصاد تشکيل شده تا پايان ارديبهشت ماه اعلام شود تا شفاف شود که چه اقداماتي در حوزه اجرايي صورت مي‌گيرد، چرا که برخي مقررات ذيل قانون بايد براي رونق توليد تغيير يابد.

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه مقرر شد کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل 44 قانون اساسي از اجراي قانون تسهيل فضاي کسب و کار گزارش ارزيابي به مجلس ارائه دهد، تصريح کرد: مجلس جلسات ديگري براي بررسي راه حل‌هاي بهينه رونق توليد برگزار مي‌کند تا اقدامات عملي در اين زمينه صورت گيرد.

وي با تاکيد بر اينکه از ايجاد فضاي يأس و نااميدي و برجسته کردن مشکلات براي عدم رغبت و حرکت افراد به سمت توليد انتقاد کرد و افزود: گاهي اطلاع رساني‌هاي اشتباهي درخصوص سرمايه گذاري در کشور مطرح مي‌شود که تقاضاي تمام مسئولان اين بوده که رسانه‌ها و صداوسيما به موضوع فضاي کسب و کار، تسيهل آن و معرفي کارآفرينان برتر و بسترهاي لازم براي سرمايه گذاري بيشتر توجه کنند.

  • حذف سود مرکب به نفع توليد کشور و بانک‌هاست

دکتر لاريجاني ادامه داد: رسانه‌هاي مکتوب و تصويري بايد تلاش کنند که فضاي اقتصادي کشور تحرک بيشتري پيدا کند که فرهنگ سازي در اين زمينه بسيار موثر است.

رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان با تاکيد بر اينکه پرونده حذف سود مرکب بسته نشده است، تصريح کرد: در تعطيلات نوروز با وزير امور اقتصادي و دارايي و روساي بانک‌ها مذاکره کرده و در نشست امروز با رئيس کل بانک مرکزي اين موضوع را مطرح کردم که حذف سود مرکب به نفع توليد کشور و بانک‌هاست، چرا که بانک‌ها معوقات فراواني دارند که اگر پرداخت اين معوقات تسهيل شود، سرمايه در گردش بانک‌ها افزايش يافته و باري که بر دوش توليدکنندگان بوده کاهش مي‌يابد، بنابراين مقرر شد تا ظرف چند روز آينده نظر تخصصي خود درباره حذف سود مرکب را ارائه دهند و اگر اين نظر به اصلاحي نياز داشته باشد، مجلس اصلاحات را انجام داده و نظر دولت را مبناي عمل قرار مي‌دهد تا بين مجلس و دولت توافقي ايجاد شود، در غير اين صورت بايد راه ديگري را در پيش گرفت که اين راه نيز مشخص است، اما فعلا مجلس اجازه داده که بانک مرکزي گزارش کارشناسي خود را ارائه دهد.

تحلیل کارشناسان از واقعیت‌های بازار نفت نشان می‌دهد؛

گروه انرژی: مهلت شش ماهه معافيت‌هايي که آمريکا به مشتريان نفتي ايران اعطا کرده بود، در حالي رو به اتمام است که بازار جهاني نفت طي اين مدت با تغييراتي از جمله افزايش قيمت، کاهش نسبي تقاضا و تحولات سياسي در برخي کشورهاي توليدکننده نفت همراه بوده است.

به گزارش ايسنا، در آخرين روز هفته گذشته، شاهد افزايش قيمت نفت تحت تأثير اوج‌گيري خشونت‌ها در ليبي و آمار اقتصادي مطلوب چين بوديم. اين در حالي است که مدير اجرايي آژانس بين‌المللي انرژي اظهار کرده که قيمت فعلي نفت در بالاي ۷۰ دلار در هر بشکه، به تقاضاي جهاني براي نفت لطمه زده و ممکن است در نتيجه آن تقاضا در سال جاري کمتر از ميزان پيش‌بيني شده رشد کند.

به گفته فاتح بيرول - مدير اجرايي آژانس بين‌المللي انرژي - افزايش اخير قيمت نفت روي تقاضا تأثير گذاشته است؛ به ويژه که در کشورهايي مانند چين، آمريکا و هند روي داده که بزرگترين مصرف کنندگان نفت جهان هستند. آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش ماهانه بازار نفت خود، برآوردش از رشد تقاضاي جهاني براي نفت در سال ۲۰۱۹ را تغيير نداد و هم‌چنان انتظار دارد ۱.۴ ميليون بشکه در روز در سال ميلادي جاري در مقايسه با ۱.۳ ميليون بشکه در روز در سال گذشته رشد کند. اما قيمت‌هاي نفت از اواخر ماه دسامبر تاکنون بيش از ۴۰ درصد رشد کرده و نفت برنت تحت تأثير اجراي توافق کاهش توليد کشورهاي اوپک و غير اوپک تا مرز ۷۱ دلار در هر بشکه صعود کرد.

  • بازار نفت شکننده است

اين پيش‌بيني‌ها در حالي صورت گرفته است که بيژن زنگنه - وزير نفت - در آخرين اظهار نظر خود درباره بازار گفته است وضع بازار نفت شکننده است و اينگونه نيست که عرضه خيلي بالاتر از تقاضا باشد، يا حتي ظرفيت‌هاي مازاد زياد باشد. اين حرف‌ها بيش‌تر جنبه تبليغاتي دارد تا بازار را آرام کنند. اما اينگونه نمي‌شود. نفت هر روز در بازار گران‌تر مي‌شود که نشان‌دهنده نگراني بازار است.به گفته وي، هم اکنون ونزوئلا مشکل دارد، روسيه را تحريم کرده‌اند، ليبي ناآرام است و توليد بخشي از نفت آمريکا نيز از دست رفته است. اين موارد نشان مي‌دهد که وضع توليد و عرضه و تقاضا شکننده است. اگر بخواهند فشار را بر ايران اضافه کنند، اين شکنندگي به طرز غيرقابل پيش‌بيني اضافه خواهد شد.

زنگنه در پاسخ به اين‌که اگر تصور کنيم وضع کنوني سودان به نفع محوري که مورد حمايت عربستان است، پايان مي‌پذيرد و فشارها در ونزوئلا ادامه مي‌يابد، در اين شرايط فکر مي‌کنيد آمريکا موفق به فشار بيش‌تر بر ايران خواهد شد، تصريح کرد: سودان در بحث نفت جايگاهي ندارد. عمدتاً نفت در سودان جنوبي است، اين در حالي است که اين اتفاق‌ها در سودان شمالي است که نفتي وجود ندارد. ادامه اين وضع در ونزوئلا نيز فشار را بر آمريکا اضافه مي‌کند.

  • آمريکا ناچار به تمديد برخي معافيت‌ها خواهد بود

در اين راستا، نرسي قربان - تحليلگر ارشد حوزه انرژي - در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اين‌که بازار همه وقايع را در نظر گرفته و قيمت نفت بر مبناي آن تعيين مي‌شود، افزود: تمام مسائل کنوني و وضعيت کشورهاي توليدکننده نفت مانند ونزوئلا و ليبي و هم‌چنين نزديک شدن به اتمام مهلت معافيت‌هاي آمريکا براي مشتريان نفتي ايران در قيمت جهاني نفت تأثيرگذار است و چنانچه در حال حاضر شاهد روند صعودي قيمت نفت در بازارهاي جهاني هستيم، همه عوامل مذکور در آن تأثيرگذار بوده است.

وي ادامه داد: چنانچه هر کدام از عوامل تغيير يابد، قيمت نفت نيز تغيير خواهد يافت. از سوي ديگر، تصميمات سياسي روسيه و عربستان روي بازار جهاني نفت و به تبع آن قيمت نفت تأثيرگذار خواهد بود. اين تحليلگر ارشد حوزه انرژي در ادامه درباره پيش‌بيني خود درباره اين‌که آمريکا معافيت‌هايي که به مشتريان نفت ايران داده است را تمديد خواهد کرد يا خير؟ گفت: آمريکا ناچار است معافيت برخي کشورها مانند ترکيه و عراق را تمديد کند اما ممکن است معافيت ساير مشتريان را تمديد نکند يا از آن‌ها بخواهد در يک بازه زماني مشخص، ميزان خريد نفت از ايران را کاهش دهند. قربان ادامه داد: بايد به اين توجه داشت که فصل زمستان به پايان رسيده و در نتيجه تقاضا براي نفت در بازارهاي جهاني کاهش خواهد يافت. وي با اشاره به توليد نفت آمريکا اظهار کرد: توجه به اين نکته ضروري است که يک قطره از فرآيند توليد نفت در آمريکا، توسط دولت آمريکا صورت نمي‌گيرد و اين کار بر عهده بخش خصوصي است. اين بخش نيز بر مبناي قيمت‌هاي بازار اگر قادر باشد توليد خود را افزايش خواهد داد.اين تحليلگر ارشد حوزه انرژي ادامه داد: بخش خصوصي آمريکا به دنبال منفعت است و توجهي به تحريم‌ها و مسائل سياسي ندارد. اگر بازاري پيدا کند، توليد خود را افزايش داده و به فروش مي‌رساند.

راستاد اهداف و برنامه‌هاي سازمان بنادر در سال تشريح ۹۸ را تشريح کرد؛

گروه راه و مسکن: مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه به دنبال مشارکت با اپراتورهاي معتبر خارجي جهت سرمايه گذاري و راهبري پايانه کنتينري بنادر هستيم، گفت: اعمال سياست‌هاي حمايتي و تشويقي براي جذب بار ترانزيتي، ترانشيپي و صادرات مجدد در دستور کار اين سازمان در سال ۱۳۹۸ قرار دارد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد در تشريح اهداف و برنامه‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي در سال ۹۸، بيان کرد: تکميل تجهيزات فاز ۱ طرح توسعه بندر شهيدبهشتي چابهار و توسعه فاز ۳ مجتمع بندري شهيدرجايي از جمله برنامه‌هاي مهم اين سازمان در سال جاري است.

  • توسعه فعاليت‌هاي توليدي، صنعتي و لجستيکي در پسکرانه بنادر

وي ادامه داد: تکميل عمليات اجرايي اسکله نفتي بندر شهيدرجايي و بهره برداري بخشي از اين پروژه، واگذاري بنادر کوچک به بخش خصوصي و غير دولتي، توسعه فعاليت‌هاي توليدي، صنعتي و لجستيکي در پسکرانه بنادر و افزايش سهم حمل و نقل ريلي در بنادر از ديگر برنامه‌هاي مهمي‌است که در طول سال ۹۸ در دستور کار سازمان بنادر و دريانوردي قرار دارد.

  • افزايش بهره‌وري و رقابت پذيري در حوزه خدمات بندري

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه به دنبال مشارکت با اپراتورهاي معتبر خارجي جهت سرمايه گذاري و اداره پايانه کانتينري بنادر هستيم، گفت: افزايش بهره‌وري و رقابت پذيري خدمات بندري به ويژه با تاکيد بر سرمايه گذاري در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات و نيز اعمال سياست‌هاي حمايتي و تشويقي براي جذب بار ترانزيتي، ترانشيپي و صادرات مجدد از ديگر اهداف تعريف شده در سال جاري است.

راستاد ادامه داد: فاز دوم طرح جامع بنادر بازرگاني با تاکيد بر ريل پايه بودن بنادر در دستورکار سازمان بنادر و دريانوردي قرار دارد و همچنين فاز اول برنامه هوشمندسازي بنادر نيز در سال ۹۸ تکميل مي‌شود.

بخشي از دستاوردهاي بين المللي سازمان بنادر در سال ۹۷

وي ارائه دو سند مهم کنترل و بازرسي از الزمات آب توان در اجلاس آيمو و ارائه ۷ سند در خصوص حفاظت از محيط زيست، تجسس و نجات دريايي به کميته تخصصي آيمو را از مهم‌ترين اقدمات سازمان بنادر و دريانوردي در حوزه تعاملات بين المللي سازمان بنادر و دريانوردي دانست و اعلام کرد: همچنين پيشنهاد يک سند مشترک با استراليا و تعدادي از کشورها در راستاي ايجاد تغيير در شوراي سازمان بين المللي دريانوردي (IMO) داده شده است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در ادامه صحبت‌هايش يادآور شد: جمهوري اسلامي‌ايران در سال ۹۷ موفق شد به مدت ۲ سال به عنوان رياست کميسيون منطقه‌اي هيدروگرافي انتخاب شود و نماينده سازمان نيز در دهمين اجلاس منطقه‌اي افسران مقابله با آلودگي خليج فارس و درياي عمان به عنوان نايب رئيسي اين اجلاس دست يافت. به گفته راستاد علاوه بر موارد ذکر شده، در اجلاس تفاهم نامه منطقه‌اي اقيانوس هند در خصوص کنترل و بازرسي فني و ايمني کشتي‌ها، ايران از نظر تعداد بازرسي بعد از کشور استراليا رتبه دوم را به دست آورد.

وي همچنين با اشاره به چالش‌ها و موانع دريايي کشور در سال ۹۷، يادآور شد: يکي از چالش‌ها در سال گذشته، مربوط به تحريم‌هاي يک جانبه و غيرقانوني آمريکايي‌ها بود که موجب خروج برخي کشتي‌هاي لاينر کانتينري شد اما به واسطه توان و ظرفيت بالاي ناوگان کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران و مذاکراتي که با تعدادي از خطوط انجام شد، توانستيم مبادلات بازرگاني را از طريق ناوگان جايگزين انجام دهيم

  • جايگاه دوم ايران در تفاهم نامه منطقه‌اي اقيانوس هند

در خبري ديگر مديرکل امور دريايي سازمان بنادر از «کسب جايگاه دوم ايران در تفاهم نامه منطقه‌اي اقيانوس هند»، در پي بازرسي از ۵۷۷ فروند کشتي با پرچم خارجي در سال ۲۰۱۸ ميلادي خبر داد. نادر پسنده با اشاره به آخرين گزارش سالانه دبيرخانه تفاهم نامه هند گفت: جمهوري اسلامي‌ايران بر اساس شاخص‌هاي مهم «بازرسي و کنترل گسترده کشتي‌هاي خارجي در سال گذشته ميلادي»، «تهيه دستورالعمل‌هاي بازرسي بر اساس الزامات کنوانسيون‌هاي بين المللي» و «اعزام مدرسان ايراني به سه دوره آموزشي تخصصي بين المللي»، با پشت سر گذاشتن کشورهايي همچون فرانسه، هند، آفريقاي جنوبي، در رتبه دوم تفاهمنامه منطقه‌اي اقيانوس هند قرار گرفت. مديرکل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه کشور استراليا در رتبه اول اين تفاهم قرار دارد، تصريح کرد: تفاهمنامه منطقه‌اي اقيانوس هند (IOMOU)، با هدف ارتقاي ايمني دريانوردي و حفظ محيط‌زيست دريايي، در سال ۱۹۹۸ميلادي با عضويت ۱۵ کشور شروع به کار کرد. به گفته نادر پسنده، اين تفاهمنامه به دنبال ايجاد مکانيزم هماهنگ بازرسي‌ها و کنترل‌هاي بندري در محدوده جغرافيايي اقيانوس هند است.

FATF را نبايد در قالب روابط با آمريکا ديد

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه موضوع قرار دادن نام سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي توسط آمريکا با بررسي و لوايح مرتبط با FATF مقوله‌هاي جداگانه‌اي هستند، گفت: نبايد فعاليت مرتبط با گروه اقدام ويژه مالي (FATF) را در قالب روابط با آمريکا ديد. همچنين بايد از هر اقدامي‌که باعث انزواي بين‌المللي ايران مي‌شود، پرهيز کرد.حشمت ا... فلاحت پيشه در گفت‌وگو با ايسنا، در واکنش به برخي اظهار نظرها مبني بر اينکه با قرار گرفتن نام سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي توسط آمريکا لوايح مرتبط با FATF در مجمع تشخيص تصويب نخواهد شد، گفت: اين دو مقوله جدا از هم هستند.

 

حقه تحريم ايران ناکارآمد شده است

وزير دفاع با تاکيد بر اين‌که قراردادن نام سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي بدعتي خطرناک و بحران‌ساز در عرصه بين‌المللي است، گفت: اين اقدام آمريکا نشان مي‌دهد که حقه تحريم ايران ناکارآمد شده است و سلاح تحريم قابليت شليک به هدف را از دست داده است. به گزارش ايسنا، امير سرتيپ اميرحاتمي‌در جلسه علني مجلس و در جريان بررسي کليات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروريستي توسط ايالات متحده آمريکا گفت: ما حمايت قاطع از اين طرح را اعلام مي‌کنيم. وزير دفاع اظهار کرد: رويکرد خصمانه بي‌ثبات‌ساز و مداخله‌گرايانه دولت آمريکا و شبکه‌هاي تروريستي تحت حمايت او وجود دارد.

 

قدرداني از حمايت‌هاي مردم و مسئولين

فرمانده کل سپاه در نامه‌هاي جداگانه‌اي به مسئولين کشوري و لشکري و شخصيت‌هاي حوزوي، دانشگاهي و سياسي از مواضع و حمايت‌هاي انقلابي آنان از سپاه برابر اقدام احمقانه آمريکايي‌ها در قرار دادن نام اين نهاد انقلابي و ضد تروريسم در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قدرداني کرد. به گزارش ايسنا، در پي حمايت‌هاي گسترده و قاطعانه مردم، مسئولين کشوري و لشکري، شخصيت‌هاي حوزوي و دانشگاهي و نيز احزاب و جريان‌هاي مختلف سياسي از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌و محکوميت شديد اقدام احمقانه و غيرقانوني آمريکايي‌ها در قرار دادن نام اين نهاد انقلابي و ضد تروريسم در فهرست سازمان‌هاي تروريستي، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلي جعفري فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌در نامه‌هاي جداگانه از آنان قدرداني کرد.

سرمقاله

محسن جلال‌پور

رییس اسبق اتاق ایران

يکي از دلايل اصلي يا شايد اصلي‌ترين دليل ترويج فساد و بي‌اخلاقي در جامعه امروز ما درجه بالاي تمرکز و دخالت زياد دولت در اقتصاد است. در نتيجه اين دخالت‌ها و سياستگذاري ناکارآمد، بنگاه‌هاي ما امروز به شدت آلوده شده‌اند و در نتيجه اخلاق از بازارهاي ما رخت بربسته است. ساختار...فعلي مدام در حال توليد رانت است و تلاش براي شفافيت آن نتيجه بخش نيست چون اقتصاد دولتي اصلاح ناپذير است.اين فساد باعث شده بنگاه‌هاي سالم نيز به بيماري دچار شوند.در نتيجه فعاليت سالم غير ممکن شده است.وقتي از اخلاق صحبت مي‌کنيم منظورمان رفتار مبتني بر تعقل و استدلال است با در نظر گرفتن اين نکته که اين رفتار و سلوک، منافع ديگران را ضايع نکند. طبيعي است افراد اجازه دارند براي خوشبختي و سعادت خود تلاش کرده و منافع خود را بيشينه کنند اما اين يک واقعيت است که منافع شخصي با منافع جمعي گره خورده است.نظريه‌هاي اخلاقي آن‌جا که با رفتارهاي اقتصادي پيوند مي‌خورند تأکيد دارند که هرکس بايد بتواند منافع خود را بيشينه کند اما رمز رفتار اخلاقي اين نيست که بيشينه يابي نکنيم، اين است که منافعمان را بر اساس منافع ديگران و جامعه بيشينه کنيم. پس خط قرمز فعال اقتصادي اخلاق‌گرا، زيان ديگران و جامعه است.از اين منظر متأسفانه جامعه و اقتصاد ما در مسير خوبي حرکت نمي‌کنند. اخلاق و اخلاقيات پشت سياست گذاري‌هاي نادرست و ناديدن انگاشتن آزادي‌ها گم شده است. در ساختاري که بازار به درستي کار نکند و قيمت سرکوب شود، اول از همه اخلاق کسب و کار مي‌ميرد.مداخله در بازار آزاد به نقض آزادي، حق انتخاب و حقوق مالکيت افراد ختم مي‌شود. قيمت‌گذاري دولتي هم که همراه با جبر و فشارهاي امنيتي و قضايي است، به چيزي جز محدود کردن حقوق و آزادي مردم و خدشه دار کردن حق انتخاب افراد و مختل کردن قراردادهاي داوطلبانه ختم نمي‌شود. به قول دکتر غني‌نژاد، زماني که به زور تعزير، توليدکنندگان را وادار مي‌کنند تا محصول خود را به قيمتي کمتر از قيمت تعادلي بازار بفروشند در واقع به حقوق مالکيت او تجاوز کرده‌اند.راه حل اصلي در پايان دادن به مناسبات اقتصادي دولتي و احترام گذاشتن به آزادي و حق انتخاب است. در جامعه‌اي که آزادي وجود دارد و قانون محترم شمرده مي‌شود، اخلاق اهميت پيدا مي‌کند اما در جامعه‌اي که اقتصاد متمرکز دارد اخلاق به حاشيه مي‌رود.

منبع: اتاق بازرگاني ايران

یادداشت

فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

بی شک در میان مراحل مختلف عمربشر، جوانی مهم ترین مرحله است. جوان یادآور زیستی پرنشاط و سعی و تلاش در عرصه های حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. جوانان سرشار ازانرژی های نهفته و مملو از امیدها و آرزوها هستند...هدایت این انرژی و پاسخ مناسب برای امید و آرزوی ایشان جهت تامین سلامت جسم و روح آنان و جامعه می بایست مورد توجه همه برنامه ریزان فرهنگی کشور قرار گیرد. نسل جوان، از آسیب پذیرترین و حساس ترین نیروهای هر کشور است. جوانان، همواره طعمه مناسبی برای دشمنان اسلام و انقلاب بوده اند. دشمنان ، امروز به خوبی دریافته اند که غارت و چپاول منابع مادی و معنوی ملل جهان سوم خصوصاً کشورهای اسلامی، منوط به تحریف فرهنگ و ارزشهای جامعه و اشاعه بدبینی و بی تفاوتی میان نسل جوان است. از این روست که ژرف نگری و دقت در امور جوانان یک ضرورت است ودولت ها برای بهره برداری صحیح و استفاده مطلوب از نیروها و استعدادهای جوانان در امور مختلف سازندگی و جایگاه مناسب در اداره کشور، می بایست تمام تلاش خود را به کار گیرند که شور و نشاط و توانایی های جوانان را، سالم و سازنده برای رفع نیازها و رفاه و آسایش حال و آینده جامعه رهنمون شوند. اینکه تا چه اندازه در این زمینه موفقیت حاصل شده است،محل تأمل است.ازدواج، اقتصاد و مسکن مؤلفه های مهمی است که به عنوان مهم‌ترین دغدغه جوانان مطرح می‌شود. سیاست ها و راهبردهای اتخاذی گذشته، تناسبی با سبک زندگی امروز ندارد و دولت ها همواره باید نیازهای جوانان را رصد کنند و برنامه های نو برای رفع دغدغه های ایشان داشته باشند. اگرچه برخی نیازها و مطالبات، مشترک و همیشگی است، لیکن قطعاً راهکارها باید با توجه به نو شدن و تغییر در جامعه ، تفکر و سطح انتظارات افراد، به روز گردد. این نیازها با تأثیر از عرصه های اجتماعی و فرهنگی در ابعاد گوناگون نمایان می شوند و آثار متعددی برجای می گذارند و برنامه ریزی و سیاست گذاری را در شاخه های گوناگون تحت تأثیر قرار می دهند واینگونه است که در روند پیشرفت و سلامت اجتماع نیازمند تغییر و به روز رسانی برنامه ها می شویم. به خصوص که شبکه های اجتماعی در شرایط جهانی شدن و کمرنگ شدن مرزها، تحولات اساسی در نگرش‌هاو سبک زندگی و خواست های جوانان را نه در ایران که در سراسر جهان به همراه داشته است و این حقیقتی است که باید در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود؛ چنانچه از فرصت ها به درستی استفاده نشود به تهدیدهای جدی تبدیل می شوند.

در پایان، این روز را که برگرفته از میلاد خجسته ی سرباز بی همتای دشت کربلا –حضرت علی اکبر(ع)- است، صمیمانه به تمام جوانان عزیز کشور تبریک می گویم و امیدوارم ، در پناه آن حضرت، به شناخت صحیحی از خود و جامعه دست یابند و در مسیراعتلای کشورمان ایران مثل همیشه سرافرازانه، کوشا و یاریگر باشند.

با 204 راي موافق نمایندگان رقم خورد؛

گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با راي قاطع به کليات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌به عنوان سازمان تروريستي در ايالات متحده آمريکا، بر لزوم اقدام مقابله به مثل با آمريکا در تروريستي خواندن نيروهاي آمريکا در غرب آسيا تاکيد کردند.

به گزارش تجارت،‌هادي قوامي‌به عنوان اولين موافق کليات اين طرح با اشاره به اقدامات آمريکا از کودتاي ۲۸ مردادماه تاکنون در کشور اظهار کرد: مبارزه با آمريکا، مبارزه با سلطه‌گري است پس ما بايد اقدام متقابل انجام دهيم چون ما فرياد عدالت‌خواهي هستيم.

به گفته وي بعد از قرار دادن نام سپاه در ليست گروه تروريستي وحدت و همدلي بين نيروهاي انقلاب بيشتر شد بايد از اين فرصت براي تقويت نيروهاي ريشه‌دار استفاده کنيم.

محمدرضا صباغيان نماينده بافق و مهريز به عنوان دومين مخالف کليات اين طرح، اظهار کرد: آمريکا به دنبال توطئه‌هاي بيشتر عليه کشور ماست و اقداماتش را ادامه مي‌دهد. نبايد جلوي آمريکا کوتاه آمد. اين طرح مجلس شوراي اسلامي‌بي‌رمق و کمرنگ است ما بايد محکم مقابل آمريکا بايستيم.

عباسعلي پوربافراني نماينده نايين به عنوان دومين موافق کليات اين طرح، گفت: سپاه برخاسته از متن مردم است که همه از سپاه دفاع مي‌کنند ما شاهد حرکت سپاه در عرصه‌هاي مختلف و اخيرا در مناطق سيل‌زده بوديم. اين طرح اقدام مقابله‌اي با سپاه است که به دنبال دفاع از امنيت ملي مي‌باشد.

موسوي لارگاني نماينده فلاورجان به عنوان سومين و آخرين مخالف کليات اين طرح، اظهار کرد: مخالفت بنده از حيث ضعف اين طرح در مقابل اقدام آمريکا است. اگر رييس جمهور بعد از خروج آمريکا دستور قاطع شروع غني‌سازي ۲۰ درصد را مي‌داد آمريکا گستاخ نمي‌شد. اگر برخي مسئولان نمي‌گفتند که دولت بدون تفنگ يا با تفنگ يا اين‌که نمي‌توان به دو ارتش حقوق داد ديگر ترامپ ديوانه و گستاخ اين اقدام را انجام نمي‌داد کما اين‌که اين کار نشان‌دهنده ضعف آنها است.

وي ادامه داد: بايد در اين طرح موضوع بازرسي‌هاي کشتي‌هاي آمريکايي، جلوگيري از عبور هواپيماي آمريکا از آسمان ايران، عبور کالاهاي آمريکايي از آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان داده مي‌شد.

اين نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: مقام معظم رهبري اول سال از مجلس گلايه داشت که مجلس مقابل طرح‌هاي کنگره آمريکا چه کرد. اين سکوت مجلس جز خيانت به خون شهدا چيز ديگري نيست، بايد طرح‌هاي کامل‌تر و داراي استحکام بيشتري ارائه شود. ديپلماسي لبخند پاسخگوي اقتضائات کشور نيست و ۴۰ سال کشور را عقب انداخته است.

احمد اميرآبادي نماينده قم به عنوان سومين و آخرين موافق کليات اين طرح گفت: مخالفان درخواست گنجاندن مباحث ديگري در اين طرح را داشتند از جمله اين‌که چرا کل ارتش آمريکا به عنوان گروه تروريستي اعلام شده است. اين‌که ما فرماندهي مرکزي آمريکا (سنتکام) را به عنوان گروه تروريستي اعلام کرديم از آن جهت است که شامل کل ارتش آمريکا در منطقه خاورميانه، شرق آفريقا و آسياي مرکزي شده که فرماندهي آن با راي مجلس سنا منصوب مي‌شود. ما مي‌خواهيم اين طرح عملياتي شود.

وي يادآور شد: آمريکا يادش رفته که وقتي در باتلاق افغانستان و عراق گير کرده بود چه‌طور از ايران درخواست کمک کرد. رييس جمهور جاهل، احمق و ديوانه آمريکا از روساي جمهور قبلي اين کشور بپرسد که چطور به ملت و دولت جمهوري اسلامي‌ايران التماس کردند که آنها را از جنگ منطقه خارج کنند.

در نهايت نمايندگان با ۲۰۴ راي موافق از مجموع ۲۵۶ نماينده حاضر در مجلس شوراي اسلامي‌کليات اين طرح را تصويب کردند و قرار شد جزييات اين طرح در جلسه بعدي مجلس شوراي اسلامي‌مورد بررسي قرار گيرد.

وزير کار مي‌گويد مذاکراتي با کشورهاي خارجي براي اعزام نيروي کار ماهر ايراني به کشورهاي متقاضي صورت گرفته است. محمد شريعتمداري در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت گفت: برنامه‌هاي عملياتي وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي در سال 98 در کتابچه‌اي و با زمان‌بندي‌هاي معين تدوين و در اختيار نمايندگان قرار گذاشته شد تا با توجه به هويت نظارتي مجلس، تحقق اين برنامه‌ها بتواند مورد پيگيري نمايندگان قرار گيرد. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: طي ماه‌هاي گذشته، دو سياست "شفافيت" و "انتخاب جوانان شايسته و نخبه براي مديريت‌هاي مياني وزارتخانه" در دستور کار بود که نمايندگان مجلس نيز مراتب تاييد خود را اعلام کردند. فعاليت شش سامانه شفاف‌ساز در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي وي با اشاره به اينکه وزارتخانه متبوعش شش سامانه شفاف‌ساز را در عرصه‌هاي گوناگون فعاليت‌هاي خود طراحي کرده است، ادامه داد: مثلا در حوزه بهزيستي، سامانه شفافيت اين قابليت را دارد که همه قراردادهاي سازمان را با تمامي‌طرف‌ها با جزئيات در اختيار مردم قرار دهد.

ديوان بين المللي دادگستري مهلت ارائه دادخواست ايران و ادعانامه متقابل آمريکا در پرونده شکايت جمهوري اسلامي‌ايران از آمريکا به علت نقض معاهده مودت سال 1955 را تمديد کرد.به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دادگاه لاهه، رئيس ديوان دادگستري بين المللي - ارگان اصلي قضايي سازمان ملل - با صدور دستوري به تاريخ 8 آوريل 2019(دوشنبه 19 فروردين) مهلت زماني ارائه دادخواست ايران در پرونده نقض معاهده مودت سال 1955 را از 10 آوريل (21 فروردين) تا 24 ماه مه (جمعه سوم خرداد) تمديد کرد. بر اساس اين دستور همچنين مهلت آمريکا براي ارائه ادعانامه متقابل از 10 اکتبر تا 10 ژانويه 2020 تمديد شده است.رئيس دادگاه لاهه در دستور خود خاطرنشان کرده که نماينده ايران در نامه‌اي به تاريخ اول آوريل (دوشنبه 12 فروردين) از دادگاه درخواست کرده بود که مهلت ايران براي ارائه دادخواست به مدت يک ماه و نيم تمديد شود. همچنين نماينده آمريکا نيز در نامه‌اي به تاريخ 5 آوريل (جمعه 16 فروردين) به دادگاه اطلاع داد که دولت آمريکا مخالفتي با اين مساله ندارد