FATF را نبايد در قالب روابط با آمريکا ديد

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه موضوع قرار دادن نام سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي توسط آمريکا با بررسي و لوايح مرتبط با FATF مقوله‌هاي جداگانه‌اي هستند، گفت: نبايد فعاليت مرتبط با گروه اقدام ويژه مالي (FATF) را در قالب روابط با آمريکا ديد. همچنين بايد از هر اقدامي‌که باعث انزواي بين‌المللي ايران مي‌شود، پرهيز کرد.حشمت ا... فلاحت پيشه در گفت‌وگو با ايسنا، در واکنش به برخي اظهار نظرها مبني بر اينکه با قرار گرفتن نام سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي توسط آمريکا لوايح مرتبط با FATF در مجمع تشخيص تصويب نخواهد شد، گفت: اين دو مقوله جدا از هم هستند.

 

حقه تحريم ايران ناکارآمد شده است

وزير دفاع با تاکيد بر اين‌که قراردادن نام سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي بدعتي خطرناک و بحران‌ساز در عرصه بين‌المللي است، گفت: اين اقدام آمريکا نشان مي‌دهد که حقه تحريم ايران ناکارآمد شده است و سلاح تحريم قابليت شليک به هدف را از دست داده است. به گزارش ايسنا، امير سرتيپ اميرحاتمي‌در جلسه علني مجلس و در جريان بررسي کليات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروريستي توسط ايالات متحده آمريکا گفت: ما حمايت قاطع از اين طرح را اعلام مي‌کنيم. وزير دفاع اظهار کرد: رويکرد خصمانه بي‌ثبات‌ساز و مداخله‌گرايانه دولت آمريکا و شبکه‌هاي تروريستي تحت حمايت او وجود دارد.

 

قدرداني از حمايت‌هاي مردم و مسئولين

فرمانده کل سپاه در نامه‌هاي جداگانه‌اي به مسئولين کشوري و لشکري و شخصيت‌هاي حوزوي، دانشگاهي و سياسي از مواضع و حمايت‌هاي انقلابي آنان از سپاه برابر اقدام احمقانه آمريکايي‌ها در قرار دادن نام اين نهاد انقلابي و ضد تروريسم در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قدرداني کرد. به گزارش ايسنا، در پي حمايت‌هاي گسترده و قاطعانه مردم، مسئولين کشوري و لشکري، شخصيت‌هاي حوزوي و دانشگاهي و نيز احزاب و جريان‌هاي مختلف سياسي از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌و محکوميت شديد اقدام احمقانه و غيرقانوني آمريکايي‌ها در قرار دادن نام اين نهاد انقلابي و ضد تروريسم در فهرست سازمان‌هاي تروريستي، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلي جعفري فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌در نامه‌هاي جداگانه از آنان قدرداني کرد.

تقريظ رهبرانقلاب بر کتاب «در کمين گل سرخ» منتشر شد

در مراسم هشتمين پاسداشت ادبيات جهاد و مقاومت و در آستانه‌ روز ارتش در گلزار شهداي بهشت زهراي تهران برگزار شد، تقريظ حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي بر کتاب «در کمين گل سرخ» منتشر شد.

به گزارش فارس متن تقريظ رهبر انقلاب اسلامي‌بر اين کتاب -که روايتي از زندگي شهيد سپهبد علي صياد شيرازي و به قلم آقاي محسن مؤمني است- به شرح زير است:

«اين نمونه جالب و بيسابقه‌ئي است از گزارش جنگ در ضمن داستان شيرين زندگي يکي از شخصيتهاي آن. آن را يکسره مطالعه کردم (تا 7/6/84) زيبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسياري از حوادث آن کاملاً آشنايم. البته بسياري ديگر از حوادث آن دوران و نيز مطالب بسياري از آنچه مربوط به اين شهيد عزيز است ناگفته مانده است. و اين طبيعي است.

البته برجستگيهاي شخصيت شهيد صياد شيرازي را در نوشته و کتاب به درستي نميتوان نشان داد او حقاً نمونه‌ئي از يک ارتشي مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او.»

سيل اخير را بايد از خيرات الهي دانست

نخستين جلسه هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري در سال جديد در دفتر دبيرخانه اين مجلس در تهران برگزار شد.

به گزارش ايسنا، آيت‌ا...‌ احمد جنتي رئيس مجلس خبرگان در اين جلسه، ضمن ابراز همدردي با خانواده‌هاي آسيب‌ديده از سيل در روزهاي گذشته گفت: سيل‌هاي اخير در عين اينکه خسارت‌هاي جاني و مالي در پي داشت اما برکات زيادي را هم به همراه داشت که بايد اينها را نعمت الهي تلقي کرد.

وي افزود: خداوند متعال همواره اين مملکت را به برکت خون شهدا از آفات داخلي و خارجي حفظ کرده و لذا سيل اخير را بايد از خيرات الهي دانست که کشور را از خشکسالي، گرد و غبار و مهاجرت‌ها نجات داد و به مردم سيل‌زده هم علي‌رغم رنج و آسيبي که از سيل ديدند عرض مي‌کنم «عَسي أن تکرَهوا شَيئاً وهو خيرٌ لکم». مبادا مردم از نعمت خداوند شکايت داشته باشند.

طرح حمايت از اقتصاد ملي و رونق توليد در مقابل اقدامات آمريکا اعلام وصول شد

عليرضا رحيمي‌عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌در نشست علني ديروز (سه شنبه) پارلمان موارد وصولي را اعلام کرد.به گزارش خبرگزاري فارس، بر اين اساس طرح حمايت از اقتصاد ملي و رونق توليد در مقابل اقدامات خصمانه آمريکا اعلام وصول شد.

ارتش مکتبي جمهوري اسلامي‌همچنان درخشان و مقتدر است

ستاد کل نيروهاي مسلح با صدور بيانيه‌اي به مناسبت ۲۹ فروردين ضمن گراميداشت روز ارتش و حماسه آفريني‌هاي نيروي زميني، ارتش را نيرويي مردمي، متعهد، مکتبي و انقلابي دانست. به گزارش خبرگزاري مهر، ستاد کل نيروهاي مسلح با صدور بيانيه‌اي به مناسبت ۲۹ فروردين ضمن گراميداشت روز ارتش جمهوري اسلامي‌و حماسه آفريني‌هاي نيروي زميني، ارتش را نيرويي مردمي، متعهد، مکتبي و انقلابي دانست که در دوران پر افتخار چهل ساله انقلاب اسلامي‌در تمامي‌عرصه‌هاي کشور خوش درخشيده است. در اين بيانيه آمده است: «دورانديشي و بصيرت الهي معمار کبير انقلاب اسلامي‌حضرت امام خميني (ره) و هوشياري و ايستادگي ايشان در برابر شيطنت عناصر دشمن در اعلام انحلال ارتش در روزهاي نخستين پيروزي انقلاب اسلامي‌و تثبيت و تقويت جايگاه اين نيرو به نقش آفريني بي بديل و حماسه آفريني شکوهمند ارتش مکتبي در بالندگي نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران منجر شد».

ارائه برنامه زمان‌بندي برگزاري انتخابات به شوراي نگهبان

سخنگوي وزارت کشور با بيان اينکه کليات و برنامه زمان بندي برگزاري يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌و اولين ميان دوره‌اي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري به شوراي نگهبان ارسال شد، گفت: آموزش‌هاي دست اندرکاران و مجريان برگزاري انتخابات در چند سطح انجام خواهد شد. به گزارش ايسنا، سيدسلمان ساماني افزود: همايش و دوره‌هاي آموزشي استاني از ابتداي ارديبهشت ماه توسط کارشناسان دفتر انتخابات وزارت کشور با حضور در تمامي‌استان‌ها انجام خواهد شد و معاونان سياسي استانداري‌ها، مديران کل سياسي و انتخابات، فرمانداران و بخشداران در اين دوره آموزشي حاضر خواهند بود.

هيئت عالي رتبه نظامي‌ايران با رئيس مجلس عمان ديدار کرد

هيئت عالي رتبه نظامي‌ايران با رئيس مجلس و رئيس کميسيون امنيتي و نظامي‌مجلس عمان ديدار و گفتگو کردند. به گزارش خبرگزاري مهر، در اين ديدار، خالدبن هلال، رئيس مجلس شوراي ملي عمان، سطح همکاري‌هاي پارلماني، سياسي، اقتصادي و نظامي‌بين دو کشور را بسيار مطلوب ارزيابي کرد و آمادگي مجلس را براي کمک به توسعه و تحکيم روابط در همه ابعاد به ويژه در حوزه همکاري‌هاي نظامي‌مورد تأکيد قرار داد. سرتيپ پاسدار قدير نظامي، رئيس کميسيون مشترک نظامي‌ايران و عمان نيز در اين ديدار، ضمن توضيح روند همکاري‌هاي نظامي، پليسي و انتظامي‌و اهميت و جايگاه کميسيون مشترک نظامي‌در توسعه روابط بر اساس منافع و امنيت ملي در کشور و اهداف مشترک، از ارسال کمک‌هاي انسان دوستانه سلطنت عمان به جمهوري اسلامي‌ايران در حادثه سيل اخير تقدير کرد.

لاريجاني در پایان نشست با وزراي اقتصادي دولت تاکید کرد:

گروه سياسي: رييس مجلس شوراي اسلامي، گفت: حذف سود مرکب به نفع توليد کشور و بانک‌هاست، چرا که بانک‌ها معوقات فراواني دارند که اگر پرداخت اين معوقات تسهيل شود، سرمايه در گردش بانک‌ها افزايش يافته و باري که بر دوش توليدکنندگان بوده کاهش مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، نشست دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌عصر ديروز (دوشنبه 26 فروردين) با وزراي امور اقتصادي و دارايي، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزي، تعاون، کار و رفاه اجتماعي و راه و شهرسازي، رئيس سازمان برنامه و بودجه، رئيس کل بانک مرکزي و روساي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس درخصوص راه حل‌هاي بهينه رونق توليد برگزار شد.

دکتر لاريجاني پس از پايان اين نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شده در اين جلسه گفت: محور نشست امروز پيرامون رونق توليد بود که مرکز پژوهش‌هاي مجلس نظرات خاصي در اين باره مطرح کرده و فعاليت‌هاي تحقيقي در اين خصوص انجام داده است، همچنين سازمان برنامه و بودجه در اين زمينه کار کرده و گزارشي در اين نشست ارائه کرد.

نحوه گسترش فعاليت صادراتي

رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان با بيان اينکه وزراي جهاد کشاورزي، صمت، راه و شهرسازي و رئيس بانک مرکزي و همچنين روساي کميسيون‌هاي مربوطه براي تحقق شعار سال 98 نظرات و پيشنهاداتي داشتند که در اين نشست ارائه شد، افزود: حدود 40 پيشنهاد در نشست امروز مطرح شد که در برخي موارد اختلاف نظراتي وجود داشت که بايد رفع مي‌شد.

وي با اشاره به اينکه در اين نشست درخصوص سرمايه در گردش کارخانه‌ها که مشکلاتي براي آنها ايجاد کرده بحث و بررسي صورت گرفت، ادامه داد: نحوه گسترش فعاليت صادراتي در کشور به ويژه صادرات به کشورهاي همسايه، گسترش فعاليت‌هاي توريستي، توسعه فعاليت‌هاي تکنولوژي‌هاي خرد و متوسط و گسترش فعاليت صنايع وابسته به کشاورزي، در اين نشست مورد بث و بررسي قرار گرفت و ملزومات آن مطرح شد.

  • رونق توليد تنها در حد شعار و بحث‌هاي تبليغاتي نباشد

دکتر لاريجاني با تاکيد بر اينکه مقرر شد مجموعه نظرات وزرا، کميسيون‌ها و مرکز پژوهش‌ها تا پايان ارديبهشت ماه طي چند جلسه در کميسيون‌هاي تخصصي مورد بررسي قرار گيرد، تاکيد کرد: همچنين مقرر شد که وزارتخانه‌ها و کميسيون‌هاي مرتبط به يک چارچوبي در هر بخش دست پيدا کنند که اين اقدامات بايد در سال جاري اجرايي شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه وزارتخانه‌ها در بسياري از موارد اختيارات قانوني دارند، افزود: ضروري است تا وزارتخانه‌ها فعاليت‌هاي مرتبط با حوزه رونق توليد را محقق کنند تا اين مهم تنها در حد شعار و بحث‌هاي تبليغاتي نباشد.

برخي مقررات براي تسهيل فضاي کسب و کار تغيير يافته و يا منسوخ مي‌شود

وي با بيان اينکه ممکن است برخي اقدامات براي تحقق شعار سال 98 به هماهنگي‌هاي اجرايي در سطح بالاتر نياز داشته باشد، ادامه داد: بر اين اساس مسئولان مربوطه مي‌توانند پيشنهادات خود را در شوراي عالي هماهنگي قواي سه گانه ارائه دهند تا در اين شورا تصميمات لازم اتخاذ شود، همچنين ممکن است در بخش‌هايي به تغيير قانون نياز باشد که بايد تکليف اين حوزه‌ها نيز مشخص شود، بنابراين مقرر شد که تا پايان ارديبهشت ماه روساي کميسيون‌ها و وزرا جلساتي برگزار کرده و برنامه‌هاي خود را مشخص کنند و بر اين اساس شفاف مي‌شود که هر بخش تا پايان سال چه اقداماتي مي‌تواند انجام دهد و نيازهاي اين بخش‌ها از طريق قانوني مرتفع مي‌شود.

دکتر لاريجاني با اشاره به اينکه يکي از موارد مورد تاکيد مقام معظم رهبري، تسهيل فضاي کسب و کار در شرايط کنوني است، اظهار کرد: ممکن است برخي مقررات براي تسهيل اين فضا تغيير يافته و يا منسوخ شود که در اين جلسه مقرر شد دولت قوانيني که بايد تغيير يابد را اعلام کند و آيين نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هايي که مانع سرمايه گذاري سريع در کشور است، بايد از طريق کميته‌اي که در وزارت اقتصاد تشکيل شده تا پايان ارديبهشت ماه اعلام شود تا شفاف شود که چه اقداماتي در حوزه اجرايي صورت مي‌گيرد، چرا که برخي مقررات ذيل قانون بايد براي رونق توليد تغيير يابد.

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه مقرر شد کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل 44 قانون اساسي از اجراي قانون تسهيل فضاي کسب و کار گزارش ارزيابي به مجلس ارائه دهد، تصريح کرد: مجلس جلسات ديگري براي بررسي راه حل‌هاي بهينه رونق توليد برگزار مي‌کند تا اقدامات عملي در اين زمينه صورت گيرد.

وي با تاکيد بر اينکه از ايجاد فضاي يأس و نااميدي و برجسته کردن مشکلات براي عدم رغبت و حرکت افراد به سمت توليد انتقاد کرد و افزود: گاهي اطلاع رساني‌هاي اشتباهي درخصوص سرمايه گذاري در کشور مطرح مي‌شود که تقاضاي تمام مسئولان اين بوده که رسانه‌ها و صداوسيما به موضوع فضاي کسب و کار، تسيهل آن و معرفي کارآفرينان برتر و بسترهاي لازم براي سرمايه گذاري بيشتر توجه کنند.

  • حذف سود مرکب به نفع توليد کشور و بانک‌هاست

دکتر لاريجاني ادامه داد: رسانه‌هاي مکتوب و تصويري بايد تلاش کنند که فضاي اقتصادي کشور تحرک بيشتري پيدا کند که فرهنگ سازي در اين زمينه بسيار موثر است.

رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان با تاکيد بر اينکه پرونده حذف سود مرکب بسته نشده است، تصريح کرد: در تعطيلات نوروز با وزير امور اقتصادي و دارايي و روساي بانک‌ها مذاکره کرده و در نشست امروز با رئيس کل بانک مرکزي اين موضوع را مطرح کردم که حذف سود مرکب به نفع توليد کشور و بانک‌هاست، چرا که بانک‌ها معوقات فراواني دارند که اگر پرداخت اين معوقات تسهيل شود، سرمايه در گردش بانک‌ها افزايش يافته و باري که بر دوش توليدکنندگان بوده کاهش مي‌يابد، بنابراين مقرر شد تا ظرف چند روز آينده نظر تخصصي خود درباره حذف سود مرکب را ارائه دهند و اگر اين نظر به اصلاحي نياز داشته باشد، مجلس اصلاحات را انجام داده و نظر دولت را مبناي عمل قرار مي‌دهد تا بين مجلس و دولت توافقي ايجاد شود، در غير اين صورت بايد راه ديگري را در پيش گرفت که اين راه نيز مشخص است، اما فعلا مجلس اجازه داده که بانک مرکزي گزارش کارشناسي خود را ارائه دهد.

در ديدار ظريف با بشار اسد صورت گرفت؛

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران پيش از ظهر روز سه شنبه با بشار اسد رييس جمهوري سوريه ديدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ايرنا از اداره کل اطلاع رساني و امور سخنگويي وزارت امور خارجه، «محمد جواد ظريف» که به سوريه سفر کرده است، پيش از ظهر روز گذشته با بشار اسد رييس جمهوري سوريه ديدار و گفت وگو کرد.

بررسي ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهمترين مسائل منطقه اي، بررسي آخرين تحولات ابتکار آستانه و روند سياسي حل بحران در سوريه، پيگيري توافقات سفر معاون اول رئيس جمهوري اسلامي‌ايران به سوريه از محورهاي اصلي گفت گو در اين ديدار بود.

در مورد ادلب نگراني جدي داريم

محمد جواد ظريف، پس از ديدار با وليد معلم، همتاي سوريه‌اي خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد وضعيت ادلب خاطر نشان کرد: ما در مورد وضعيت ادلب نگراني جدي داريم و حتماً ايران، ترکيه و روسيه بايد به تعهدات خود در مورد اين موضوع عمل کنند.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه کشورمان، با بيان اينکه يکي از اين تعهدات خلع سلاح گروه‌هاي تروريستي در اين منطقه و خارج کردن آنها از ادلب است، تصريح کرد: گروه تروريستي النصره براي مردم ادلب و مردم نقاط اطراف اين منطقه، يک تهديد جدي است و ما کشورهاي عضو آستانه موظف هستيم که به تعهدات خود در اين زمينه عمل کنيم و من در سفر به ترکيه اين موضوع را دنبال مي‌کنم.

اين ديپلمات ارشد کشورمان، با بيان اين که در مورد همکاري‌هاي اقتصادي، گفت‌وگوهاي خوبي بين مقامات دو کشور ايران و سوريه انجام شده و تصميمات خوبي براي گسترش همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور در حوزه‌هاي دولتي و خصوصي اتخاذ شده است، اظهار کرد: در مورد بحث ترانزيت بين ايران، سوريه و عراق نيز بحث‌هاي خوبي در جريان سفر آقاي روحاني به عراق و همچنين سفر آقاي عادل عبدالمهدي به ايران صورت گرفت و ما اميدواريم اين اقدامات در جهت ايجاد صلح و امنيت در منطقه و منافع مردم منطقه به خصوص ايران، سوريه و عراق باشد.

ظريف در پاسخ به سوال يک خبرنگار درباره ديدار وي با بشار اسد نيز گفت: گفت‌وگوي خيلي خوبي با جناب رئيس جمهور اسد داشتيم. درباره مسائل منطقه‌اي و همچنين چگونگي ادامه پيش بردن مذاکرات در روند صلح آستانه و همکاري دوجانبه ميان ايران و سوريه گفت‌وگو کرديم؛ ما هميشه در کنار مردم سوريه بوده‌ايم و به همکاري با دولت و مردم سوريه ادامه مي‌دهيم تا شرايط اقتصادي را در اينجا (سوريه) و ايران بهبود ببخشيم و فکر مي‌کنم از طريق همکاري شرايط زندگي را براي هر دو ملت ارتقا ببخشيم.

وي افزود: ما همچنين بايد باهم در سطوح مختلف بين‌المللي در روند صلح آستانه همکاري کنيم و همچنين درباره پيش‌برد شرايط و حل‌وفصل سياسي در سوريه مذاکره خواهيم کرد.

ظريف در ادامه گفت: من همچنين با همتاي خود، وليد معلم درباره اين که چطور بتوانيم در روند آستانه پروسه سياسي را پيش ببريم و اينکه در کميته قانوني مذاکرات صلح آستانه چه اتفاقي بايد بيافتد، گفت‌وگوي بسيار خوبي داشتم.

فرمانده انتظامي‌سيستان و بلوچستان گفت: تيم 2 نفره تروريستي که شهادت يکي از ماموران راهنمايي و رانندگي اين استان را در پرونده خود دارد با تلاش شبانه روزي پليس متلاشي شد.

به گزارش ايرنا ،سردار محمد قنبري در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 18ديماه سال گذشته «سرگرد غلامحسين جان دوست» يکي از بهترين ماموران راهنمايي و رانندگي سيستان و بلوچستان درحين ماموريت توسط يک تيم 2 نفره موتور سوار به شهادت رسيد.

وي ادامه داد: در اين عمليات کور راننده اين مامور راهنمايي و رانندگي که سرباز وظيفه بود به درجه جانبازي 70 درصدي نائل آمد.

فرمانده انتظامي‌سيستان و بلوچستان افزود: پس از اين حادثه ماموران انتظامي‌استان يک تيم ويژه براي پيگيري موضوع تشکيل دادند.

وي بيان کرد: اقدامات بسيار کارشناسي و نفس گيري براي شناسايي عاملان اين حادثه انجام گرفت که در نهايت تيم 2 نفره شناسايي شدند. سردار قنبري ادامه داد: يکي از اعضاي اين تيم عضو گروه‌هاي تروريستي بوده به طوريکه بعد از عضويت و بازگشت به منطقه در سيستان و بلوچستان هفت گروه و هفت کانال فضاي مجازي براي جذب نيرو براي گروهک‌هاي آن سوي مرزهاي کشور راه اندازي کرده بود. وي افزود: هدف اين تيم عزيمت از کشور بود تا به عنوان عامل‌هاي عملياتي گروهک‌هاي تروريستي وارد شوند.