پاکستان خواهان رابطه قوي اقتصادي با ايران

نماينده مجلس ملي پاکستان سفر آتي عمران خان به ايران را آغاز دوران جديد در همکاري‌هاي دوستانه دو کشور خواند و گفت: براي بقاي معيشت کشور و رونق اقتصادي مردم نيازمند روابط قوي با جمهوري اسلامي‌ايران هستيم.

خانم «کَنوال شوزِب» در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در اسلام آباد؛ افزود: سفر رسمي‌نخست وزير پاکستان به ايران گامي‌در مسير دفع توطئه‌ها عليه روابط دو کشور، رونق اقتصادي و تعادل در سياست‌هاي منطقه‌اي خواهد بود.

وي تاکيد کرد: پاکستان يک کشور صلح دوست است و همواره خواهان روابط خوب با تمامي‌کشورهاي همسايه خود از جمله جمهوري اسلامي‌ايران است.

 

جزييات فعاليت کميته ضدتحريم

وزير اقتصاد از فعاليت کميته ضدتحريم در وزارت اقتصاد خبر داد و گفت: در شرايط کنوني ادبيات اقتصاد کلاسيک جواب نمي‌دهد.

به گزارش تجارت به نقل از مهر، هشتاد و چهارمين جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي با وزير اقتصاد، رئيس اتاق بازرگاني ايران، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس و نمايندگان بخش خصوصي در اتاق بازرگاني ايران، برگزار شد.

در اين جلسه فرهاد دژپسند، از تشکيل کميته ضدتحريم در وزارت اقتصاد خبر داد و با اشاره به اينکه کميته مذکور بايد تصميمات خاص بگيرد، گفت: اين تصميمات بايد در قالبي اتخاذ و اجرا شوند که بخش خصوصي دچار اختلال نشود.

 

۱۰۰ نماينده خواستار عزل «پوري حسيني» شدند

۱۰۰ نماينده مجلس با تذکري خطاب به رئيس جمهور نسبت به حمايت روحاني و جهانگيري از رئيس سازمان خصوصي سازي انتقاد کرده و خواستار عزل وي شدند. به گزارش مهر، در اين تذکر تاکيد شده است: با وجود اينکه پرونده کيفري در خصوص اين خيانت بزرگ سازمان خصوصي سازي در واگذاري‌ها تشکيل شده و آقاي پوري حسيني ممنوع‌الخروج شده است اما متأسفانه رئيس جمهور و آقاي جهانگيري اجازه عزل وي را که مي‌تواند در آشکار شدن بسياري از تخلفات در اين حوزه مؤثر واقع شود را نمي‌دهند. با وجود تشکيل پرونده کيفري و ممنوع‌الخروج شدن آقاي پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي‌سازي، علت ممانعت جنابعالي و آقاي جهانگيري از عزل ايشان چيست؟

هشت پيشنهاد وزارت اقتصاد براي جلوگيري از رسوب کالا در گمرک‌ها

معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران گفت: هشت راهکار مهم در جلسه مشترک نمايندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک براي جلوگيري از رسوب کالا در بنادر و گمرکات تصويب شد.

به گزارش ايرنا از گمرک ايران، «مهرداد جمال ارونقي» افزود: صدور مجوز ثبت سفارش از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي کالاهاي رسيده به کشور که عليرغم دپو شدن اين کالاها در بنادر و يا اماکن گمرکي، هنوز مجوز ثبت سفارش براي آنها صادر نشده، نخستين پيشنهاد مطرح شده است.

وي ترخيص اقلام اظهار شده به گمرک، بدون نياز به اصلاح مجوز ثبت سفارش طبق رديف تعرفه استنباطي گمرک را پيشنهاد ديگر وزارت اقتصاد برشمرد.

جمال ارونقي ادامه داد: پيشنهاد سوم اجازۀ ترخيص قطعي کالاهايي است که با گواهي بانک عامل، ارز آنها تأمين شده و مشکل مالکيت ندارند.

معاون فني و گمرکي گمرک افزود: چهارمين پيشنهاد، افزايش مهلت مندرج در مجوزهاي ثبت سفارش براي همه کالاها و نداشتن نياز به تمديد مجوز ثبت سفارش در صورت رسيدن کالا به کشور در مهلت مقرر ثبت سفارش است.

جمال ارونقي فراهم کردن تمهيدات لازم در راستاي نمونه برداري از کالاهايي که نياز به اخذ و ارائه مجوزهاي قانوني مانند استاندارد، انرژي اتمي، قرنطينه و… دارند قبل از اينکه اين کالاها به گمرک اظهار شوند را پنجمين پيشنهاد مطرح شده از سوي وزارت اموراقتصادي و دارايي برشمرد.

به گفته وي، ترخيص دارو و محصولات دارويي با حداقل اسناد و نظر مستقيم وزارت بهداشت يا سازمان غذا و دارو ششمين پيشنهاد وزارت اقتصاد است.

معاون فني و گمرکي گمرک کشور افزود: پيشنهاد هفتم نگهداري قسمتي از کالاهاي اظهار شده به گمرک در صورت بدهي قطعي قبلي صاحب کالا به ميزان بدهي قطعي و اجازۀ ترخيص بقيه کالاست.

وي آخرين پيشنهاد را تسري تصميم اتخاذ شده براي خودروهاي با ثبت سفارش بانکي به خودروهاي داراي ثبت سفارش غيربانکي يا فاقد مجوز ثبت سفارش عنوان کرد.

حذف چهار صفر در راستای تقویت پول ملی کلید خورد؛

گروه اقتصاد کلان: طرح اصلاح نظام پولي کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولي کنوني و تعريف واحد پولي جديد و بازنگري در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دفتر هيات دولت، طرح اصلاح نظام پولي کشور در قالب حذف چهار صفر از پول ملي به پيشنهاد بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران تهيه شده که در کميسيون اقتصاد هيات دولت در حال بررسي است.

براساس اين طرح واحد پولي ملي جديد تحت عنوان «تومان» تعريف مي‌شود که هر «تومان» معادل 10هزار ريال فعلي و يکصد (100) «ريال جديد» خواهد بود.

با اجراي طرح حذف 4 صفر از پول ملي ضمن تسهيل و بازيابي نقش ابزارهاي پرداخت نقد در تبادلات پولي داخلي و کاهش هزينه‌هاي چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارآمدي نظام پولي جديد طي سال‌هاي آتي استمرار يافته و نرخ برابري واحد پول ملي با ارزهاي جهان روا در کوتاه‌مدت آثار رواني مثبتي به همراه خواهد داشت.

  • هدف؛ افزايش ارزش پول ملي

وجود تورم مزمن و کاهش قدرت خريد واحد پول ملي مشکلاتي از قبيل افزايش قابل توجه حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتي ناشي از آن،‌ خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادي، افت حيثيت ظاهري پول ملي در مقايسه با ساير اسعار بين‌المللي، عدم کاربرد اضعاف پول ملي (دينار) و نيز عدم استفاده از نام واحد پول رسمي‌(ريال) و جايگزيني آن با واژه غيررسمي‌«تومان» را به دنبال داشته است.

علاوه‌براين، بالا بودن استهلاک اسکناس به دليل نگهداري آن در حجم بالا، هزينه بالاي چاپ و امحاي اسکناس و همچنين استهلاک بالاي دستگاه‌هاي خودپرداز و پول‌شمار از ديگر پيامدهاي منفي کاهش ارزش واحد پول ملي به حساب مي‌آيد.

با توجه به تحولات اقتصادي پيش‌آمده طي دهه‌هاي اخير، ضرورت اصلاح نظام پولي کشور و بازآرايي جايگاه اسکناس و مسکوک در مبادلات نقدي آحاد جامعه به‌شدت احساس مي‌شود.

  • فرايند گذار از ريال به تومان

از سوي بانک مرکزي طول «دوره گذار» از «ريال» به «تومان» 24 ماه پيشنهاد شده است و در اين مدت اسکناس‌ها و سکه‌هاي قديمي‌جمع‌آوري و جايگزين مي‌شود.

از تاريخ رواج قانوني «تومان» در کليه قوانين خاص و عام، «تومان» جاگزين «ريال» به عنوان واحد رسمي‌پول جمهوري اسلامي‌ايران خواهد شد، «تومان» بر مبناي نرخ برابري جايگزين مي‌شود. همچنين مبالغ مندرج در کليه تعهدات و اسناد و دفاتر و قراردادها از تاريخ رواج قانوني «تومان» بايد به اين پول تقويم و ثبت و مطالبه گردد و هرجا که در تعهدات و اسناد و دفاتر تجاري و قراردادها تا قبل از تاريخ رواج «تومان» از واحد «ريال» استفاده شده است، تقويم اين مبالغ براساس نرخ برابري به تومان الزامي‌خواهد بود.

چگونگي عمليات حسابداري، مالي، مالياتي، محاسباتي، آماري، تهيه و تنظيم صورت‌هاي مالي، داده‌هاي تاريخي، ثبت اطلاعات، اصلاح دفاتر و حساب‌ها و گرد کردن اعداد، در دستگاه‌هاي اجرايي و همچنين توسط اشخاص حقيقي و حقوقي که طبق مقررات قانوني مربوط مکلف به نگهداري دفاتر تجاري مي‌باشند، در فرآيند تغيير واحد پول قانوني کشور، بر طبق آيين نامه‌اي خواهد بود که ظرف مدت 6 ماه از تاريخ تصويب اين قانون مشترکان «توسط وزارت امور اقتصادي و داريي و بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران» تهيه و به تصويب هيات وزيران مي‌رسد.

تجارب اصلاح نظام پولي در ساير کشورهاي جهان:

- از سال 1923 تاکنون بيش از 50 کشور اقدام به حذف صفر از پول‌هاي ملي خود کرده‌اند.

- اين طرح در برخي کشورها اهم از توسعه يافته و يا در حال توسعه و نوظهور اجرا شده است.

- تا ابتداي دهه 1940، صفرزدايي از پول ملي تنها در منطقه اروپا اجرا شد.

- از ابتداي دهه 1970 تا ابتداي دهه 1990، کشورهاي آمريکاي لاتين از نظر دفعات و تعداد حذف صفر، پيش‌رو بودند.

- اما در دهه 1990 اين سياست در ساير مناطق جهان نيز اجرا شد که به لحاظ دفعات اجرا جهاش قابل توجهي نسبت به دور‌ه‌هاي قبل داشته است.

- آخرين نمونه حذف صفر در دهه 2000: زيمبابو با رکورد حذف 10 و 12 صفر از پول ملي به ترتيب در سال‌هاي 2008 و 2009

- جديدترين مورد در حال حاضر: بلاروس با حذف چهار صفر از پول ملي در جولاي 2016

 

راضيه صباغيان رييس اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس با اعلام مهمترين سياست سال جاري گفت: دستورالعمل ۱۷۰ ماده ايي توسعه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري پس از تصويب منتشر مي‌شود.به گزارش بورس پرس، راضيه صباغيان با اشاره به نقش قابل توجه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در جذب نقدينگي به تأمين سرمايه سپهر گفت: اگرچه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از ابزارهاي نوپا در بازار سرمايه محسوب مي‌شوند اما درميان سرمايه‌گذاران به عنوان ابزاري مطمئن و کم ريسک شناخته شده اند.وي مهمترين سياست سازمان بورس را در سال 98 توسعه جامع و کامل اين ابزار اعلام کرد و افزود: به زودي اخبار خوبي درباره صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و انواع آن منتشر خواهد شد.

بهادر بيژني مشاور رئيس سازمان بورس ضمن اشاره به دلايل استقبال اندک عرضه نفت در بورس انرژي گفت: با معامله زنجيره توليد محصولات فلزي،پتروشيمي‌و فرآورده‌هاي نفتي و کشاورزي در بورس کالا،شفافيت اطلاعاتي ايجاد مي‌شود.وي درباره دلايل استقبال اندک عرضه نفت در بورس انرژي به ايرنا گفت: يکي از دلايل مهم اين است که بازار مذکور بعد از سال‌ها انتظار ايجاد شده اما قرار گرفتن آن در مسير رونق مانند ديگر کالاهاي عرضه شده در بورس کالا يا بورس انرژي نيازمند زمان است.ساز و کار معاملات نفت در بورس طبق خواسته مشتريان و از جمله نکات مثبت عرضه اين کالا به بورس انرژي است.وي با بيان اينکه تا قبل از بورس انرژي عرضه نفت در بورس کالا انجام مي‌شد، گفت: عملکرد بورس کالا و انرژي در کنار يکديگر قابل قبول بوده است، بورس کالا اکنون يکي از بورس‌هاي کالايي مطرح در منطقه است.

شاخص در آستانه ورود به کانال ۲۰۲ هزار واحدي:

گروه بورس: هر چند که روز سه شنبه 27 فروردين ماه شاخص کل بورس با رشد مواجه شد اما بيشتر سهم‌هاي بزرگ به اين رشد دامن زدند و سهم‌هاي کوچک همچون قندي‌ها و حتي سيماني‌ها با بازار همراهي نکردند و باعث شدند که شاخص هم وزن کاهش يابد.

به گزارش ايسنا، ديروز شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۸۴ واحد رشد کرد و به رقم ۲۰۱ هزار و ۸۹۰ واحدي رسيد، اما شاخص کل هم وزن با افت ۲۴۹ واحد روبرو شد و تا رقم ۳۹ هزار و ۷۳۰ پايين رفت. از ابتداي سال ۱۳۹۵ تاکنون تنها در يک روز کاري نماگر اصلي بورس روند کاهشي را تجربه کرده در ديگر روزها با رشد قيمت‌ها در بورس شاخص کل بارها رکوردشکني کرده و توانسته حتي از سقف تاريخي سال گذشته نيز عبور کند. روز گذشته نيز براي اولين بار در تاريخ بورس شاخص توانست نه تنها از کانال ۲۰۰ هزار واحدي عبور کند بلکه وارد تراز ۲۰۲ هزار واحدي شد. اما وضعيت مقداري متفاوت است هرچند که از ابتداي باز شدن معاملات شاخص کل روند تقريباً صعودي را در پيش گرفت، اما از ساعت ۱۱:۳۰ به بعد اين شاخص با افت مواجه شد و در نهايت در تراز ۲۰۱ هزار و ۸۹۰ واحدي ايستاد. در عين حال شاخص آزاد شناور همچون شاخص کل هم‌وزن کاهش يافت و در نهايت با ۴۴۰ واحد افت در تراز ۲۲۸ هزار و ۱۰ واحدي نشست. اما شاخص بازار اول ۴۶۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۵۱ هزار و ۶۴۴ واحدي رسيد. در اين ميان شاخص بازار دوم با ۱۷۴۲ واحد افت تا رقم ۳۸۸ هزار و ۲۸۷ پايين رفت.

ديروز بار ديگر دوقلوهاي معدني گل‌گهر و چادرملو نقش پررنگي در تقويت شاخص‌هاي بازار سرمايه داشتند؛ به طوري که گل‌گهر به تنهايي ۳۹۳ واحد و چادرملو ۲۵۱ واحد به رشد شاخص‌هاي بازار کمک کردند. همچنين گروه مديريت سرمايه گذاري اميد نيز ۳۰۶ واحد به در رشد شاخص تأثيرگذار بود. اما در عين حال ملي صنايع مس ايران، پالايش نفت اصفهان و فولاد مبارکه هر کدام به ترتيب ۱۹۹، ۱۲۴ و ۱۵۰ واحد تأثير کاهنده روي شاخص‌هاي بازار سرمايه داشتند. در گروه فلزات اساسي بسياري از سهم‌ها روند کاهشي در قيمت سهام را در پيش گرفتند. در اين گروه ۱۸۰ ميليون سهم به ارزش ۷۸ ميليارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. بانکي‌ها ارزش معاملات بالايي را رقم زدند به طوري که در اين گروه شاهد حجم معاملات ۵.۲ ميليارد سهم و اوراق مالي به ارزش ۶۰۶ ميليارد تومان بوديم اما در گروه استخراج کانه‌هاي فلزي هرچند که بسياري از سهم‌ها با کاهش قيمت مواجه شدند، اما شاخص‌سازهاي چادرملو، گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات بيش از چهار درصد رشد قيمت را تجربه کردند و در مقاطعي با صف خريد روبرو شدند. بيشتر سهم‌ها در گروه نفتي نيز کاهش قيمت را تجربه کردند و حجم معاملات اين گروه به ۴۲ ميليون تومان و اوراق مالي رسيد. همچنين ارزش معاملات رقم ۴۴ ميليارد تومان را تجربه کرد. اما سهم‌هاي کوچک همچون قندي‌ها همچون روز گذشته با کاهش قيمت سهام روبرو شدند. سيماني‌ها هم در بسياري از سهم‌ها با کاهش قيمت مواجه بودند.

بيش از نيمي‌از خودرويي‌ها نيز کاهش قيمت داشنتد. در اين گروه ۵۸۹ ميليون سهم به ارزش ۹۵ ميليارد تومان داد و ستد شد.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱,۸۷۵ ميليارد تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن به ۱۲ ميليارد سهم و اوراق مالي بود.

آيفکس نيز با ۳۸ واحد کاهش رشد بيش از ۴۰ واحدي روز گذشته را جبران کرد و به رقم ۲۴۵۷ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به رقم ۶۰۱ ميليارد تومان رسيد و حجم معاملات اين بازار به رقم ۱.۲ ميليارد سهم و اوراق مالي دست يافت.

  • روند صعو دي بورس ادامه دارد

فردين آقا بزرگي کارشناس بازارسرمايه گفت: رشد شاخص در روز گذشته قابل پيش‌بيني بود، هرچند که اين جهش با چنين حجمي‌بسيار قابل توجه است؛ البته احتمالاتي هم در شکل گيري اين اتفاق مورد نظر است.اين فعال بازار سرمايه در خصوص عوامل بروز رکوردشکني تاريخي روز گذشته بورس تهران گفت: توجيه عمليات سود و زيان به دليل تاثيرپذيري از افزايش نرخ ارز نيمايي و حتي اصلاح نرخ ارز نيمايي يکي از اين عوامل است. براين اساس، تغيير مبناي محاسبه نرخ فروش محصولاتي که تا پيش از اين براساس سامانه نيما و رشد قيمت نرخ ارز انجام مي‌شد، بر محاسبات سود و زيان و عمليات شرکت‌ها اثر قابل توجهي را ايجاد کرد، اما همين احتمال که ممکن است نرخ نيما مجددا اصلاح شود، عاملي در رشد شاخص بود.آقابزرگي، پرهيز از نگهداري نقدينگي و علاقمندي به سرمايه‌گذاري در بازارهاي نقدشونده و قانونمند مانند بورس به دليل کاهش ارزش پول را عاملي ديگر در رشد شگرف ديروز شاخص عنوان کرد و توضيح داد: علاقه‌مندي سرمايه‌گذاران بالقوه در بورس به جهت جلوگيري از کاهش ارزش نقدينگي و انجام سرمايه‌گذاري در تنها بازار قانونمند و داراي نقدشوندگي تغيير کرد و سبب شد تا منابع نقدينگي به سمت بازارسرمايه گسيل شوند.

وي ادامه داد: در کنار عوامل بالا، اين روزها اطلاعات و آمار مربوط به تورم خيلي علني‌تر بيان مي‌شوند که در جهت‌دهي و هدايت نقدينگي سرمايه گذاران تاثيرگذار است. به طور مثال، در گذشته صندوق جهاني پول رشد اقتصادي ما را از منفي ۱.۶ به ۳.۸ درصد اعلام کرده بود؛ اما طي چند روز اخير مرکز آمار کشور تاييد کرده است که منفي ۳.۸ درصد رشد منفي خواهيم داشت.

  • شاخص بورس همچنان در مدار رشد

همچنین کیوان شیخی کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های موازی رشد نکرده و برای رسیدن به سایر بازار‌های مالی همچنان در مدار رشد قرار دارد.وی درباره افزایش شاخص در روز‌های اخیر گفت: بازار سرمایه تابعی از سودآوری شرکت‌ها و روند نرخ دلار در بازار است و با توجه به اینکه در سال ۹۶ و ۹۷ رشد تقریبی نرخ دلار بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد بوده و با تمام بازار‌های موازی بورس اوراق بهادار چنین رشدی را تجربه کردند، تنها بازاری که نسبت به سایر بازار‌های مالی عقب بوده و هنوز به ارزش و جایگزینی نرخ دلار فعلی نرسیده بازار سرمایه است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ دلار می‌تواند تأثیرگذار و ارزش جایگزینی شرکت‌ها و تأثیرگذار بر سودآوری شرکت‌های صادرات محور باشد، همچنان باید منتظر فتح قله‌های جدید شاخص در بورس باشیم.وی گفت: رشد فعلی بازار سرمایه نه تنها جای نگرانی ندارد بلکه به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد توانسته افزایش شاخص را در بازار سرمایه به همراه داشته باشد. کما اینکه در سایر بازار‌های مالی مثل بازار سکه، ارز و مسکن قریب به ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم. وی افزود: متأسفانه بازار سرمایه با تأخیر توانست این اتفاق را رصد کند و افزایش قیمت‌ها با تأخیر در این بازار انجام شد، زیرا تحلیل گران بازار سرمایه و کسانی که در بازار‌های مالی سرمایه گذاری می‌کنند منتظر تأیید نرخ بوده اند تا با توجه به نرخ‌های تثبیت شده ارز و سودآوری شرکت‌ها تصمیم گیری کنند.

 

 

 

رونق معاملات در بورس‌هاي آسيايي

معاملات بورس‌هاي آسيايي روز جاري در حالي به پايان رسيد که بيشتر شاخص‌هاي بورسي آسيايي مثبت شدند.به گزارش ايبِنا به نقل از آسوشيتدپرس، در روزي که خبر خاصي براي تعيين جهت حرکت شاخص‌ها وجود نداشت، بيشتر بورس‌هاي آسيايي تصميم به افزايش گرفتند. در معاملات روز سه شنبه، شاخص "نيک کي ۲۲۵" با ۰.۲ درصد افزايش به ۲۲ هزار و ۲۰۸.۷ واحد رسيد، شاخص "کسپي" بورس سئول ۰.۲ درصد بالا رفت و در سطح ۲۲۳۷.۷۰ واحدي بسته شد و شاخص "اس اند پي ۵۰۰" بورس وال استريت نيويورک با ۰.۳ درصد افزايش تا ۶۲۷۲ واحد بالا آمد.برخلاف بيشتر شاخص‌ها، اخبار منتشره از پيشرفت مذاکرات تجاري بين چين و آمريکا نتوانست مانع صعود شاخص‌هاي بورس چين شود و شاخص "شانگهاي کامپوزيت" با عقب نشيني ۰.۶ درصدي به ۳۱۵۸.۷۶ واحد رسيد و شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۳ درصد پايين‌تر رفت تا در سطح ۲۹ هزار و ۷۳۶.۰۵ واحدي بسته شود.

صدور ۸۹۵ هزار کد سهامداري

جديد در سال ۹۷

شرکت سپرده گذاري مرکزي اعلام کرد: بيش از ۸۹۵ هزار کد سهامداري جديد در سال ۹۷ در بازار سرمايه صادر شد تا تعداد کدهاي سهامداري به رقم ۱۰ ميليون و ۸۴۴ هزار کد برسد.به گزارش سمات، اين شرکت اعلام کرد : با صدور ۲۱۵ کد سهامدار خارجي جديد در سال گذشته، تعداد کدهاي سهامداران خارجي بازار سرمايه ايران به رقم ۱۲۹۰ کد رسيد.جديدترين گزارش‌ها حاکي از آن است که تعداد سهامداران فعال بازار سرمايه افزايش چشمگيري داشته است؛ به طوري که ۸۴۰ هزار کد حداقل يک تا ۱۰ معامله (خريد يا فروش)، ۷۷ هزار کد بين ۱۱ تا معامله و بيش از ۱۰۰ هزار کد نيز بيش از ۲۰ معامله در اسفندماه گذشته انجام دادند.

نقش بورس کالا در تحقق شعار رونق توليد

عزيز اکبريان رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است که در بورس کالا معاملات به صورت شفاف انجام مي‌شود و عرضه و تقاضا تعيين کننده قيمت‌ها خواهد بود.وي اظهار داشت: استفاده از ظرفيت‌هاي بورس کالا جزو تجربيات موفق دنيا بوده است و بهتر است تا در ايران هم از اين تجربيات به خوبي استفاده شود.وي گفت: نمي‌توان به تجربه‌اي که در دنيا به دست آمده بي توجهي کرد و به دنبال تجربيات جديد رفت بلکه بهتر است تا از تجربياتي که به خوبي جواب داده است استفاده کنيم