انتقال ۱۱ پل پيش‌ساخته‌ به لرستان‌

معاون وزير راه و شهرسازي از برقراري راه ارتباطي پلدختر به دره شهر و ايلام تا ۱۵ روز آينده خبر داد و گفت: ۱۱ پل پيش‌ساخته از استان‌هاي ديگر در حال انتقال به لرستان است و با تکميل نصب آنها، راه ارتباطي ۱۰۰ روستا در لرستان برقرار مي‌شود.

به گزارش تجارت، عبدالهاشم حسن‌نيا در تشريح آخرين وضعيت محورهاي مواصلاتي و راه‌هاي روستايي در استان لرستان، اظهار داشت: از ابتداي بروز سيلاب تيم‌هاي اعزامي‌از ادارات کل راهداري استان‌هاي مختلف و ستادي در شهرستان‌هاي استان لرستان مستقر شدند و عمليات بازگشايي مسير‌ها هم با کاهش سطح آب آغاز شد.

 

تمهيدات راه‌آهن در محور جنوب

مديرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در محور جنوب اگر به هر دليلي آبگرفتگي فعلا فروکش نکند، در جابه جايي بار از طريق ريل، محموله‌ها تا انديمشک با قطار جابه جا مي‌شوند و از آن نقطه به بعد بار به وسيله کاميون انتقال داده مي‌شود.

سعيد رسولي به تشريح آخرين وضعيت شبکه ريلي در مناطق سيل زده پرداخت و اظهار داشت: اکنون دو مسير ريلي در استان‌هاي سيل زده مسدود است و در تلاش هستيم در روزهاي آينده امکان تردد از اين دو مسير هم فراهم شود.

مدير عامل شرکت راه‌آهن همچنين گفت: قسمتي از مسير ريلي گرگان به اينچه برون در منطقه آق قلا در روزهاي ابتداي وقوع سيل در کشور مسدود شد.

 

جلسه شوراي‌عالي شهرسازي برگزار شد

جلسه نخستين جلسه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران به رياست وزير راه و شهرسازي با بررسي گزارش مراجع ملي از جمله مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، وزارت دفاع، سازمان ميراث فرهنگي و دبيرخانه شوراي‌عالي و مراجع مراجع استاني در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، در نخستين جلسه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران، گزارش اوليه‌اي از سوي سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با سيل ارايه شد و در نهايت مقرر شد تا گزارش‌هاي ارايه شده در رفت و برگشت با وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي عضو، تکميل شود و گزارش نهايي تدوين و در اختيار دولت و زيرمجموعه‌هاي آن قرار بگيرد.

تحويل و فروش اقساطي مسکن مهر

در سال جاري

نخستين نشست هم‌انديشي مديران عامل شهرهاي جديد در سال ۹۸ با حضور حبيب‌اله طاهرخاني ، اعضاي هيئت‌مديره و ساير مديران ستادي شرکت برگزار شد.

طاهرخاني در اين نشست برنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد را يکي از محورهاي اصلي شرکت در سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: اجراي اين برنامه ملاحظاتي دارد که تمامي‌شرکت‌هاي تابعه در سطح کشور بايد به آن توجه کرده و در نهايت منجر به ايجاد محيط مسکوني مناسب براي شهروندان شوند، انتظار ما اين است که اشتباهات پروژه مسکن مهر در اين برنامه تکرار نشده و عمليات اجرايي در چارچوبي جديد انجام شود.

ارسال کمک‌هاي مردمي‌به مناطق سيل زده

توسط بخش هوايي کشور

مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري از ارسال کمک‌هاي مردمي‌و ارگان‌ها به مناطق سيل‌زده توسط بخش هوايي کشور خبر داد. به نقل از روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري، رضا جعفرزاده با بيان اينکه عملکرد حمل‌ونقل هوايي در جريان سيل استان‌هاي شمالي،غرب كشور، لرستان و خوزستان نقش موثري را ايفا كرده گفت: يکي از اولويت‌هاي اصلي سازمان هوايي کشوري در جريان سيل حفظ زيرساخت‌ها و فرودگاه‌هاي کشور بوده که اين امر به‌خوبي انجام شده است. وي افزود: بخش هوايي كشوري همواره سعي كرده در مواقع و رخدادهايي چون حوادث غيرمترقبه سيل و زلزله كه بسياري از راههاي ارتباطي به مناطق سيل زده در استان‌هاي درگير با مشكل رو به رو بودنده‌اند در پر كردن خلاء راههاي ارتباطي نقش موثري به سزايي را ايفا كند.

آخرين وضعيت محورهاي شش استان

درگير بارندگي

معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آخرين وضعيت محورهاي ارتباطي استان‌هاي سيستان و بلوچستان،‌ خراسان رضوي و خراسان جنوبي، هرمزگان و يزد که طي روزهاي اخير درگير بارش باران و سيلاب بوده‌اند را تشريح کرد.

خداداد مقبلي در گفت‌وگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به آخرين وضعيت راهاي استان‌هاي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: بارندگي در سطح شهرستان‌هاي استان وجود دارد و هيچ يک از محور شمال استان دچار انسداد نشده‌اند به علاوه بر اساس اطلاعات موجود احتمال ورود سيلاب با حجم بالا در منطقه سيستان وجود دارد.

راستاد اهداف و برنامه‌هاي سازمان بنادر در سال تشريح ۹۸ را تشريح کرد؛

گروه راه و مسکن: مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه به دنبال مشارکت با اپراتورهاي معتبر خارجي جهت سرمايه گذاري و راهبري پايانه کنتينري بنادر هستيم، گفت: اعمال سياست‌هاي حمايتي و تشويقي براي جذب بار ترانزيتي، ترانشيپي و صادرات مجدد در دستور کار اين سازمان در سال ۱۳۹۸ قرار دارد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد در تشريح اهداف و برنامه‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي در سال ۹۸، بيان کرد: تکميل تجهيزات فاز ۱ طرح توسعه بندر شهيدبهشتي چابهار و توسعه فاز ۳ مجتمع بندري شهيدرجايي از جمله برنامه‌هاي مهم اين سازمان در سال جاري است.

  • توسعه فعاليت‌هاي توليدي، صنعتي و لجستيکي در پسکرانه بنادر

وي ادامه داد: تکميل عمليات اجرايي اسکله نفتي بندر شهيدرجايي و بهره برداري بخشي از اين پروژه، واگذاري بنادر کوچک به بخش خصوصي و غير دولتي، توسعه فعاليت‌هاي توليدي، صنعتي و لجستيکي در پسکرانه بنادر و افزايش سهم حمل و نقل ريلي در بنادر از ديگر برنامه‌هاي مهمي‌است که در طول سال ۹۸ در دستور کار سازمان بنادر و دريانوردي قرار دارد.

  • افزايش بهره‌وري و رقابت پذيري در حوزه خدمات بندري

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه به دنبال مشارکت با اپراتورهاي معتبر خارجي جهت سرمايه گذاري و اداره پايانه کانتينري بنادر هستيم، گفت: افزايش بهره‌وري و رقابت پذيري خدمات بندري به ويژه با تاکيد بر سرمايه گذاري در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات و نيز اعمال سياست‌هاي حمايتي و تشويقي براي جذب بار ترانزيتي، ترانشيپي و صادرات مجدد از ديگر اهداف تعريف شده در سال جاري است.

راستاد ادامه داد: فاز دوم طرح جامع بنادر بازرگاني با تاکيد بر ريل پايه بودن بنادر در دستورکار سازمان بنادر و دريانوردي قرار دارد و همچنين فاز اول برنامه هوشمندسازي بنادر نيز در سال ۹۸ تکميل مي‌شود.

بخشي از دستاوردهاي بين المللي سازمان بنادر در سال ۹۷

وي ارائه دو سند مهم کنترل و بازرسي از الزمات آب توان در اجلاس آيمو و ارائه ۷ سند در خصوص حفاظت از محيط زيست، تجسس و نجات دريايي به کميته تخصصي آيمو را از مهم‌ترين اقدمات سازمان بنادر و دريانوردي در حوزه تعاملات بين المللي سازمان بنادر و دريانوردي دانست و اعلام کرد: همچنين پيشنهاد يک سند مشترک با استراليا و تعدادي از کشورها در راستاي ايجاد تغيير در شوراي سازمان بين المللي دريانوردي (IMO) داده شده است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در ادامه صحبت‌هايش يادآور شد: جمهوري اسلامي‌ايران در سال ۹۷ موفق شد به مدت ۲ سال به عنوان رياست کميسيون منطقه‌اي هيدروگرافي انتخاب شود و نماينده سازمان نيز در دهمين اجلاس منطقه‌اي افسران مقابله با آلودگي خليج فارس و درياي عمان به عنوان نايب رئيسي اين اجلاس دست يافت. به گفته راستاد علاوه بر موارد ذکر شده، در اجلاس تفاهم نامه منطقه‌اي اقيانوس هند در خصوص کنترل و بازرسي فني و ايمني کشتي‌ها، ايران از نظر تعداد بازرسي بعد از کشور استراليا رتبه دوم را به دست آورد.

وي همچنين با اشاره به چالش‌ها و موانع دريايي کشور در سال ۹۷، يادآور شد: يکي از چالش‌ها در سال گذشته، مربوط به تحريم‌هاي يک جانبه و غيرقانوني آمريکايي‌ها بود که موجب خروج برخي کشتي‌هاي لاينر کانتينري شد اما به واسطه توان و ظرفيت بالاي ناوگان کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران و مذاکراتي که با تعدادي از خطوط انجام شد، توانستيم مبادلات بازرگاني را از طريق ناوگان جايگزين انجام دهيم

  • جايگاه دوم ايران در تفاهم نامه منطقه‌اي اقيانوس هند

در خبري ديگر مديرکل امور دريايي سازمان بنادر از «کسب جايگاه دوم ايران در تفاهم نامه منطقه‌اي اقيانوس هند»، در پي بازرسي از ۵۷۷ فروند کشتي با پرچم خارجي در سال ۲۰۱۸ ميلادي خبر داد. نادر پسنده با اشاره به آخرين گزارش سالانه دبيرخانه تفاهم نامه هند گفت: جمهوري اسلامي‌ايران بر اساس شاخص‌هاي مهم «بازرسي و کنترل گسترده کشتي‌هاي خارجي در سال گذشته ميلادي»، «تهيه دستورالعمل‌هاي بازرسي بر اساس الزامات کنوانسيون‌هاي بين المللي» و «اعزام مدرسان ايراني به سه دوره آموزشي تخصصي بين المللي»، با پشت سر گذاشتن کشورهايي همچون فرانسه، هند، آفريقاي جنوبي، در رتبه دوم تفاهمنامه منطقه‌اي اقيانوس هند قرار گرفت. مديرکل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه کشور استراليا در رتبه اول اين تفاهم قرار دارد، تصريح کرد: تفاهمنامه منطقه‌اي اقيانوس هند (IOMOU)، با هدف ارتقاي ايمني دريانوردي و حفظ محيط‌زيست دريايي، در سال ۱۹۹۸ميلادي با عضويت ۱۵ کشور شروع به کار کرد. به گفته نادر پسنده، اين تفاهمنامه به دنبال ايجاد مکانيزم هماهنگ بازرسي‌ها و کنترل‌هاي بندري در محدوده جغرافيايي اقيانوس هند است.

معاون اول رييس جمهور؛
 

معاون اول رييس جمهوري، اولويت نخست دولت در مديريت بحران ناشي از سيل را پرداخت هزينه خسارات، تعمير و ساخت مسکن براي مردم سيل زده عنوان کرد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني معاون اول رييس جمهوري، «اسحاق جهانگيري» در دومين جلسه نحوه تامين منابع مالي براي جبران خسارات سيل در هفته جاري که به رياست وي برگزار شد، اظهار داشت: تامين اسباب و وسايل زندگي مردم نيز از اولويت‌هاي مهم است که دولت آن را در دستور کار خود دارد و بايد در زماني کوتاه پرداخت کرد.معاون اول رييس جمهوري با يادآوري اين که کسب و کار مردم نيز در مناطق سيل زده دچار آسيب و خسارت شده است، خاطرنشان کرد: کسب و کار مردم در مناطق سيل زده بخصوص در بخش کشاورزي متحمل خسارات زيادي شده است که بر اساس شاخص‌هايي که به تصويب هيات دولت رسيده است، اين خسارات نيز بايد در کوتاه‌ترين زمان حداکثر طي دو ماه جبران شود.

جهانگيري با تاکيد بر اين که پرداخت کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات ارزان قيمت بايد به سرعت به مردم مناطق سيل زده پرداخت شود، افزود: دولت مطابق تأکيد مقام معظم رهبري تمرکز اصلي خود را بر استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي بودجه معطوف کرده است و تا جايي که امکان داشته باشد از محل بودجه، هزينه‌هاي خسارات را تامين خواهد کرد، اما چنانچه لازم باشد با موافقت رهبري از منابع صندوق توسعه ملي نيز استفاده خواهد کرد.

معاون اول رييس جمهوري با اشاره به مصوبه جلسه روز شنبه که مقرر شد رييس سازمان برنامه و بودجه، وزير امور اقتصادي و دارايي و رييس کل بانک مرکزي گزارش ظرفيت‌هاي مالي بودجه را براي جبران خسارات سيل ارائه کنند، تاکيد کرد: با توجه به اعلام ظرفيت‌هاي قانوني بودجه سال 98 و تسهيلات قرض الحسنه که در اين جلسه اعلام شد، چنانچه کسري وجود داشته باشد از ظرفيت‌هاي ديگر از جمله صندوق توسعه ملي استفاده خواهد شد که بخش اصلي خسارت مردم در دو ماه آينده پرداخت شود.

در اين جلسه که وزراي صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادي و دارايي، رييس کل بانک مرکزي و رييس سازمان مديريت بحران نيز حضور داشتند، گزارشي از آخرين برآورد خسارات در بخش‌هاي مختلف ارائه شد و ظرفيت‌هاي بودجه براي جبران اين خسارات مورد بحث و تصميم گيري قرار گرفت.

حناچي پيشنهاد کرد:
 

گروه اجتماعي: شهردار تهران با اشاره به اينکه رابطه شهرداري با شوراي شهر تعريف شده نيست؛ گفت: در رابطه شهرداري و شوراي آيين‌نامه و چارچوبي نيست و بد نيست پيشنهاد بدهيم دولت براي اين رابطه چارچوبي تعيين کند.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، پيروز حناچي در جلسه شوراي معاونان شهرداري تهران که روز گذشته در معاونت فني و عمراني شهرداري برگزار شد، بر پاسخگويي دقيق مديران شهري به سوالات اعضاي شوراي شهر تاکيد کرد و گفت: تلاش کنيد به صورت درست و مستدل به سوالات اعضاي شورا پاسخ دهيد. برخي اعضاي شوراي شهر گلايه دارند که وقتي نسبت به پاسخ‌ها اعتراض دارند اعتراضشان باز هم به همان مقام ارجاع مي‌شود.

وي عنوان کرد: واقعيت اين است که رابطه ما با شورا مثل مجلس تعريف شده نيست؛ در مجلس آيين نامه و چارچوب مشخصي درباره سوال نمايندگان از وزرا وجود دارد، اما در رابطه شهرداري و شوراي شهر چنين چارچوبي نيست و اتفاقا بد نيست پيشنهاد بدهيم دولت براي اين رابطه چارچوبي تعيين کند.

شهردار تهران با تاکيد بر ضرورت انتقال تجربيات مقابله با سيل در تهران به ساير شهرها تصريح کرد: از شهرداران مناطق مي‌خواهم به صورت فني و علمي‌لکه گيري معابر آسيب ديده از بارندگي‌هاي اخير را انجام دهند. بارندگي، آسفالت برخي معابر را شسته و به آن آسيب زده که لازم است همه دستگاه‌هاي ذيربط هر چه زودتر نسبت به لکه گيري فني و درست اين معابر اقدام کنند. کسب رضايت مردم در اين زمينه براي ما مهم است و مردم بايد بدانند که مديريت شهري به فکر رفاه حال آنان است و اگر نوروزگاه براي شادي مردم برپا مي‌کند، در عين حال به فکر حل مشکلات آنها هم هست.

شهردار تهران عنوان کرد: در انتهاي سال گذشته و ابتداي سال جديد کار بزرگي انجام شد که متاسفانه به خاطر اخبار مربوط به سيل توجه کافي به آن نشد و آن افتتاح خط 6 و 7 مترو بود. رييس جمهور نيز در مراسم افتتاح خط 6 حاضر بود و قول همکاري و پيگيري داد که اين بزرگ‌ترين موفقيت ما بود. افتتاح 1250 هکتار فضاي سبز نوار شمالي تهران هم اقدام قابل توجهي محسوب مي‌شود.

شهردار تهران با تشکر از تمامي‌کارکنان شهرداري که در کنترل بحران احتمالي و جلوگيري از سيل در تهران نقش داشتند ، اظهار کرد: در نوروز امسال رييس جمهور نگران وضعيت تهران بود که خوشبختانه با درايت و برنامه‌ريزي درست مشکلي پيش نيامد و من خوشحالم که آرامش را به شهر و شهروندان بازگردانديم.

براساس گزارش شهرنوشت، حناچي در خاتمه تصريح کرد: به دليل پيش‌بيني درست و اقدامات بهنگام، در آن شرايط دشوار کسي نگران تهران نبود هر چند وزير کشور دغدغه‌هايي داشتند مبني بر اينکه در روز 12 فروردين اتفاقي در تهران نيفتد. ما بايد تجربه و برنامه ريزي‌هاي خودمان را به ساير شهرها منتقل کنيم تا هم تلاش‌هاي همکارانم ديده شود و هم آن‌ها بدانند که با برنامه‌ريزي مي‌توان جلوي بحران را گرفت