تنش دوباره در روابط دهلي و اسلام آباد

گروه بین‌الملل: نارندرا مودي نخست وزير هند در جريان سخنراني خود در شهر مرادآباد در ايالت اوتارپرادش در اخطاري به پاکستان اعلام کرد که انجام اشتباه سوم پس از حملات 'اوري' و 'پلواما'، به شدت براي اسلام آباد گران تمام خواهد شد.

به گزارش 'اوراسيا تايمز'، مودي ضمن انتقاد از دولت‌هاي پيشين هند افزود: دولت‌هاي پيشين در مقابل حملات تروريستي نشات گرفته از پاکستان تنها به جهان شکايت مي‌کردند، اما اکنون هند تغيير کرده است.

او تصريح کرد که زماني که تروريست‌ها به اوري حمله کردند، نيروهاي هند يک حمله محدود عليه پايگاه‌هاي شبه نظاميان در خاک پاکستان انجام دادند و همچنين پس از وقوع حمله تروريستي پلواما، نيروهاي هندي عليه خانه‌هاي تروريست‌ها در پاکستان حمله هوايي انجام دادند.

نخست وزير هند تاکيد کرد: هند ديگر از تهديد هراسي ندارد و پايگاه‌هاي تروريستي را در آن سوي مرز‌ها هدف قرار خواهد داد.

حمله محدود سال 2016 ميلادي هند به پايگاه‌هاي شبه نظاميان در چهار نقطه از خاک پاکستان جهت انتقام کشته شدن 19 سرباز هندي در حمله تروريستي به پايگاه ارتش در شهر اوري واقع در ايالت جامو و کشمير انجام شد.

به گفته مقامات دفاعي هند در اين حمله بيش از 35 شبه نظامي‌و 9 نيروي نظامي‌پاکستان کشته شده اند.

تنش بين دو کشور هند و پاکستان در دو ماه اخير به‌ دنبال حمله انتحاري مرگبار در کشمير تحت کنترل هند شدت گرفته است.

در آن حمله انتحاري دست کم چهل نظامي‌هند کشته شده‌اند و اين حمله زماني صورت گرفت که ستوني متشکل از 70 خودرو، حدود 2500 نظامي‌را در بزرگراه سرينگر- جامو جابجا مي‌کرد.

بر اساس گزراش‌هاي منتشر شده ، يک خودرو که حدود 300 تا 350 کيلوگرم مواد منفجره حمل مي‌کرد، موفق شد تا خود را به يکي از اتوبوس‌هاي حامل نظاميان بکوبد.

اين حمله پرتلفات‌ترين حمله در کشمير تحت کنترل هند، در سي سال گذشته عنوان شده است. يک گروه جدايي طلب پناه گرفته در خاک پاکستان با نام 'جيش محمد' مسئوليت اين حمله را برعهده گرفت.

پس از ماجراي حمله در پولواما، هند خاک پاکستان را مورد حمله هوايي قرار داد و يک روز پس از آن نيروي هوايي پاکستان در واکنش به نقض حريم هوايي خود، دو جنگنده هند را سرنگون و يک خلبان هندي را بازداشت کرد

سعيد سميعي، دبيردومين نمايشگاه بين المللي کار ايران گفت: مرکز کار ايران طي تعاملي با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي مسئوليت برگزاري نمايشگاه بين المللي کار را برعهده گرفته است.

به گزارش روزنامه تجارت، سعيد سميعي رئيس مرکز کار ايران و دبير نمايشگاه بين المللي کار ايران در نشست خبري گفت: اين مرکز يکي از تخصصي‌ترين مراکز در حوزه کار و اشتغال است که شامل معاونت‌هاي علمي، آموزشي، اجرايي، فناوري اطلاعات و بين الملل است و 3 دفتر فعاليت در آلمان، انگلستان و چين دارد و خدمات مختلفي را ارائه مي‌دهد. سميعي بيان کرد: توانمندسازي نيروي انساني، برآورد به بازارکار، ارائه خدمات مشاوره، آموزش عين کار از جمله مواردي است که در اين مرکز ارائه مي‌شود. آموزش برآورد به بازار کار از ديگر خدمات اين مرکز است. کاريابي‌هاي داخلي، خارجي و الکترونيکي نيز در زيرمجموعه اين مرکز فعاليت دارند. سميعي با اشاره به برگزاري اولين دوره از نمايشگاه بين المللي کار گفت: دومين دوره نمايشگاه کار ايران جابکس در 2 تا 5 ارديبهشت‌ماه سال 98 در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران برگزار مي‌شود. هدف از برگزاري اين رويداد بين المللي بزرگ، کم کردن فاصله بين کارفرمايان و کارجويان و ايجاد رقابت در بازار منابع انساني و اشتغال است

بر اساس مصوبه هيأت دولت کارت‌هاي ملي قديمي‌از ابتداي امسال از اعتبار ساقط شده‌اند و هيچ خدمتي از جمله خدمات بانکي، صدور گذرنامه، پايان خدمت، گواهينامه و ... به افراد داراي کارت‌هاي ملي قديمي‌داده نمي‌شود.

اين افراد براي دريافت خدمات حتما بايد تا پايان سال ۹۷ براي تعويض کارت ملي خود اقدام مي‌کردند. اکنون با پايان مهلت تعويض کارت‌هاي ملي قديمي‌با هوشمند حدود ۱۰ ميليون نفر از جمعيت کشور بلاتکليف هستند و اين غفلت آنها موجب شده تا نتوانند از خدماتي که نياز به ارائه کارت ملي دارد، بهره مند شوند.

در همين زمينه سيف‌ا... ابوترابي سخنگوي سازمان ثبت احوال با اشاره به اتمام مهلت کارت‌هاي ملي قديمي، اظهار کرد: باتوجه به اينکه کارت‌هاي ملي قبل سال ۹۷ بر اساس مصوبه هيأت دولت از اعتبار ساقط هستند

شرکت تپ‌سي راه حل جديدي براي کاربران iOS خود ارائه داده است. نسخه اپ پيشرو تپ‌سي، تازه‌ترين راه حلي است که کاربران اين تاکسي آنلاين مي‌توانند بدون دردسر از آن استفاده کنند و ديگر مجبور به بروزرساني‌هاي متعدد و دريافت دوباره اين اپليکيشن نخواهند بود.

بنابر اعلام تپ‌سي، مراحل استفاده از نسخه اپ پيشروي تپ‌سي به اين ترتيب است که پس از باز کردن لينک https://app.tap30.ir وارد صفحه‌اي مي‌شويد و بايد از قسمت پايين صفحه گوشي موبايل خود، دکمه Share را انتخاب کنيد، سپس با کشيدن نوار مشخص شده، گزينه Add to Home Screen را لمس و بعد از اينکه پيغامي‌براي شما به نمايش در آمد، گزينه Add را انتخاب کنيد. به اين ترتيب به سرعت به نسخه اپ پيشروي تپ‌سي دسترسي خواهيد داشت و مي‌توانيد از امکانات اصلي اپليکيشن iOS از طريق اين اپ استفاده کنيد. تيم فني تپ‌سي به زودي علاوه بر اينکه ساير امکانات اپليکيشنiOS را به اين نسخه جديد اضافه مي‌کنند، اپ کنوني را به بقيه امکانات اپليکيشن‌هاي پيشرو مجهز مي‌کنند

سرمقاله

محسن جلال‌پور

رییس اسبق اتاق ایران

يکي از دلايل اصلي يا شايد اصلي‌ترين دليل ترويج فساد و بي‌اخلاقي در جامعه امروز ما درجه بالاي تمرکز و دخالت زياد دولت در اقتصاد است. در نتيجه اين دخالت‌ها و سياستگذاري ناکارآمد، بنگاه‌هاي ما امروز به شدت آلوده شده‌اند و در نتيجه اخلاق از بازارهاي ما رخت بربسته است. ساختار...فعلي مدام در حال توليد رانت است و تلاش براي شفافيت آن نتيجه بخش نيست چون اقتصاد دولتي اصلاح ناپذير است.اين فساد باعث شده بنگاه‌هاي سالم نيز به بيماري دچار شوند.در نتيجه فعاليت سالم غير ممکن شده است.وقتي از اخلاق صحبت مي‌کنيم منظورمان رفتار مبتني بر تعقل و استدلال است با در نظر گرفتن اين نکته که اين رفتار و سلوک، منافع ديگران را ضايع نکند. طبيعي است افراد اجازه دارند براي خوشبختي و سعادت خود تلاش کرده و منافع خود را بيشينه کنند اما اين يک واقعيت است که منافع شخصي با منافع جمعي گره خورده است.نظريه‌هاي اخلاقي آن‌جا که با رفتارهاي اقتصادي پيوند مي‌خورند تأکيد دارند که هرکس بايد بتواند منافع خود را بيشينه کند اما رمز رفتار اخلاقي اين نيست که بيشينه يابي نکنيم، اين است که منافعمان را بر اساس منافع ديگران و جامعه بيشينه کنيم. پس خط قرمز فعال اقتصادي اخلاق‌گرا، زيان ديگران و جامعه است.از اين منظر متأسفانه جامعه و اقتصاد ما در مسير خوبي حرکت نمي‌کنند. اخلاق و اخلاقيات پشت سياست گذاري‌هاي نادرست و ناديدن انگاشتن آزادي‌ها گم شده است. در ساختاري که بازار به درستي کار نکند و قيمت سرکوب شود، اول از همه اخلاق کسب و کار مي‌ميرد.مداخله در بازار آزاد به نقض آزادي، حق انتخاب و حقوق مالکيت افراد ختم مي‌شود. قيمت‌گذاري دولتي هم که همراه با جبر و فشارهاي امنيتي و قضايي است، به چيزي جز محدود کردن حقوق و آزادي مردم و خدشه دار کردن حق انتخاب افراد و مختل کردن قراردادهاي داوطلبانه ختم نمي‌شود. به قول دکتر غني‌نژاد، زماني که به زور تعزير، توليدکنندگان را وادار مي‌کنند تا محصول خود را به قيمتي کمتر از قيمت تعادلي بازار بفروشند در واقع به حقوق مالکيت او تجاوز کرده‌اند.راه حل اصلي در پايان دادن به مناسبات اقتصادي دولتي و احترام گذاشتن به آزادي و حق انتخاب است. در جامعه‌اي که آزادي وجود دارد و قانون محترم شمرده مي‌شود، اخلاق اهميت پيدا مي‌کند اما در جامعه‌اي که اقتصاد متمرکز دارد اخلاق به حاشيه مي‌رود.

منبع: اتاق بازرگاني ايران

یادداشت

فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

بی شک در میان مراحل مختلف عمربشر، جوانی مهم ترین مرحله است. جوان یادآور زیستی پرنشاط و سعی و تلاش در عرصه های حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. جوانان سرشار ازانرژی های نهفته و مملو از امیدها و آرزوها هستند...هدایت این انرژی و پاسخ مناسب برای امید و آرزوی ایشان جهت تامین سلامت جسم و روح آنان و جامعه می بایست مورد توجه همه برنامه ریزان فرهنگی کشور قرار گیرد. نسل جوان، از آسیب پذیرترین و حساس ترین نیروهای هر کشور است. جوانان، همواره طعمه مناسبی برای دشمنان اسلام و انقلاب بوده اند. دشمنان ، امروز به خوبی دریافته اند که غارت و چپاول منابع مادی و معنوی ملل جهان سوم خصوصاً کشورهای اسلامی، منوط به تحریف فرهنگ و ارزشهای جامعه و اشاعه بدبینی و بی تفاوتی میان نسل جوان است. از این روست که ژرف نگری و دقت در امور جوانان یک ضرورت است ودولت ها برای بهره برداری صحیح و استفاده مطلوب از نیروها و استعدادهای جوانان در امور مختلف سازندگی و جایگاه مناسب در اداره کشور، می بایست تمام تلاش خود را به کار گیرند که شور و نشاط و توانایی های جوانان را، سالم و سازنده برای رفع نیازها و رفاه و آسایش حال و آینده جامعه رهنمون شوند. اینکه تا چه اندازه در این زمینه موفقیت حاصل شده است،محل تأمل است.ازدواج، اقتصاد و مسکن مؤلفه های مهمی است که به عنوان مهم‌ترین دغدغه جوانان مطرح می‌شود. سیاست ها و راهبردهای اتخاذی گذشته، تناسبی با سبک زندگی امروز ندارد و دولت ها همواره باید نیازهای جوانان را رصد کنند و برنامه های نو برای رفع دغدغه های ایشان داشته باشند. اگرچه برخی نیازها و مطالبات، مشترک و همیشگی است، لیکن قطعاً راهکارها باید با توجه به نو شدن و تغییر در جامعه ، تفکر و سطح انتظارات افراد، به روز گردد. این نیازها با تأثیر از عرصه های اجتماعی و فرهنگی در ابعاد گوناگون نمایان می شوند و آثار متعددی برجای می گذارند و برنامه ریزی و سیاست گذاری را در شاخه های گوناگون تحت تأثیر قرار می دهند واینگونه است که در روند پیشرفت و سلامت اجتماع نیازمند تغییر و به روز رسانی برنامه ها می شویم. به خصوص که شبکه های اجتماعی در شرایط جهانی شدن و کمرنگ شدن مرزها، تحولات اساسی در نگرش‌هاو سبک زندگی و خواست های جوانان را نه در ایران که در سراسر جهان به همراه داشته است و این حقیقتی است که باید در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود؛ چنانچه از فرصت ها به درستی استفاده نشود به تهدیدهای جدی تبدیل می شوند.

در پایان، این روز را که برگرفته از میلاد خجسته ی سرباز بی همتای دشت کربلا –حضرت علی اکبر(ع)- است، صمیمانه به تمام جوانان عزیز کشور تبریک می گویم و امیدوارم ، در پناه آن حضرت، به شناخت صحیحی از خود و جامعه دست یابند و در مسیراعتلای کشورمان ایران مثل همیشه سرافرازانه، کوشا و یاریگر باشند.