تحريم نيروي نظامي، نقض حقوق بين‌الملل

نايب رييس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس با تاکيد بر اين که نيروهاي دفاعي و نظامي‌هر کشور وابسته به حاکميت سرزميني آن کشور هستند، گفت: تحريم نيروي نظامي‌وابسته به حاکميت يک کشور نقض حقوق بين الملل محسوب شده و از سويي ديگر نقض حاکميت آن کشور خواهد بود.

يحيي کمالي پور در گفت‌وگو با ايسنا درباره اينکه آيا از نظر قوانين بين الملل يک کشور مي‌تواند نيروي نظامي‌يک کشور ديگر را تحريم کند؟ بيان کرد: در عرصه حقوق بين الملل برخي از مسائل مانند حاکميت سرزميني کشورها، حاکميت داخلي آنها و مواردي که مرتبط با استحکام اين حاکميت مي‌شود به رسميت شناخته شده اند.

 

تشکيل فراکسيون مقابله با تحريم آمريکا

يک عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌از تشکيل فراکسيون مقابله با تحريم آمريکا خبر داد.

به گزارش تجارت، علي بختيار در گفت‌وگو با ايسنا، بيان‌ کرد: آمريکايي‌ها سر ناسازگاري پيش گرفته‌اند و علي‌رغم اين که جمهوري اسلامي‌ايران در برجام نشان داد که اهل تعامل سازنده با هر کشوري است، اما آنها از برجام خارج شده و به تعهداتي که داده بودند پشت کردند.

وي در ادامه اظهار کرد: آمريکايي‌ها نه تنها خود به تعهدات برجام عمل نکرده‌اند حتي از موضع قدرت به شکلي برخورد کردند که اروپايي‌ها نيز مي‌ترسند به تعهدات خود عمل کنند.

 

آنکه بايد تغيير ماهيت دهد رژيم آمريکا

سخنگوي وزارت خارجه گفت: مخالفت‌هاي فزاينده جامعه بين‌المللي نسبت به رفتارها و اقدامات خلاف قوانين بين‌المللي، تغيير ماهيت رژيم آمريکا را تبديل به يک مطالبه جهاني کرده است. به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا در مورد تلاش اين کشور براي " تغيير ماهيت جمهوري اسلامي‌ايران" گفت: آنکه بايد تغيير ماهيت دهد رژيم آمريکا است نه ايران؛ مخالفت‌هاي فزاينده جامعه بين المللي نسبت به رفتارها و اقدامات خلاف قوانين بين المللي، تغيير ماهيت رژيم آمريکا را تبديل به يک مطالبه جهاني کرده است.

راه افتادن موج جديدي از

تهاجم حقوق بشري عليه ايران

محمدجواد لاريجاني با اشاره به اينکه موج جديدي از تهاجم حقوق بشري عليه ايران به راه افتاده است، گفت: پروسه قضايي در پرونده نسرين ستوده درست طي شده است.

دبير ستاد حقوق بشر کشورمان در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري که از شبکه دو سيما پخش شد، در پاسخ به اين پرسش که با توجه به تحريم‌هاي جديد، هدف و سناريوي اروپايي‌ها براي استفاده ابزاري از حقوق بشر عليه ايران چگونه است؟ بيان کرد: درباره تحريم‌ها اتفاق جديد نيفتاده و نخواهد افتاد، تحريم‌ها بوده و بر آن نيز تاکيد دارند.

دبير ستاد حقوق بشر ادامه داد: از نظر سياسي برخي مي‌گويند اروپايي‌ها جوري مي‌خواهند بگويند که ما ظاهرا داخل برجام هستيم، در حالي که عملا نيستند.

وي افزود: از سوي ديگر اروپايي‌ها در امر حقوق بشر با ايران، سخت مي‌گيرند و براي اين کار خود بهانه‌هاي لازم داشته‌اند.

نامه به رئيس‌جمهور درباره اتفاقات اخير شورايعالي انقلاب فرهنگي

اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي‌دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي سراسر کشور در نامه‌اي به رئيس‌جمهور تاکيد کردند:حاشيه‌هاي اخير، شوراي عالي انقلاب فرهنگي را به ميدان‌ وزن‌کشي‌هاي سياسي بدل ساخته‌ است.

به گزارش تسنيم، اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي‌دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي سراسر کشور درباره اتفاقات اخير شورايعالي انقلاب فرهنگي به رئيس‌جمهور نامه نوشت.

در بخشي از اين نامه آمده است:...گزافه نيست اگر ادعا کنيم مدت‌هاست که شوراي عالي انقلاب فرهنگي کارکرد و ابتکار عمل خود را از دست داده و به يک مجموعه تشريفاتي مبدل گشته است. خروجي اين شورا از ابتداي دولت يازدهم تاکنون حواشي بسيار زياد و تنش‌هاي سياسي بوده است. عدم اهتمام حضرت عالي به حضور در جلسات شورا، عصبانيت‌هاي مکرر از اعلام‌نظر اعضاي منتقد، حاشيه‌هاي پيرامون انتصاب دبير جديد شورا و عدم دعوت از دو عضو شورا، بخشي از حوادثي است که شوراي عالي انقلاب فرهنگي را به ميدان‌ وزن‌کشي‌هاي سياسي بدل ساخته است.

آغاز بررسي «۱۵ طرح پيشنهادي عليه آمريکا» از هفته آينده

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اين کميسيون از هفته آينده وارد دستور بررسي «۱۵ طرح پيشنهادي عليه آمريکا» خواهد شد.

فلاحت‌پيشه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري ميزان، گفت: کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از اين به بعد گزارش «نقض حقوق بشر توسط آمريکا» را سالانه تهيه خواهد کرد.

وي تاکيد کرد: اين کميسيون همزمان با تهيه اين گزارش ساير دستگاه‌ها را مسئول پيگيري اين موارد در محاکم بين المللي- هم در حوزه ديپلماسي عمومي‌و هم رسمي‌- خواهد کرد.

فلاحت‌پيشه اظهارداشت: همچنين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از هفته آينده وارد دستور بررسي «۱۵ طرح پيشنهادي عليه آمريکا» خواهد شد.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بيان داشت: اين ۱۵ طرح عمدتا مربوط به الزام دولت به پيگيري در حوزه‌هاي مختلف اعم از «نقش آمريکا در تروريست سايبري»، «نقش آمريکا در بيوتروريست»، « نقش آمريکا در بحران‌هاي در منطقه» و «نقش آمريکا درنقض معاهدات بين‌المللي» و ... است.

بحران سيل به خوبي مديريت شد

وزير‌کشور درباره سيل اخير در استان‌هاي‌کشور گفت: اين بحران به خوبي مديريت شد و همه متحد، منسجم و هماهنگ عمل کردند.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاري تسنيم، عبدالرضا رحماني فضلي وزيرکشور و رئيس ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور، در جلسه اين ستاد ضمن تاکيد بر اهميت اطلاع‌رساني به موقع و کارآمد، گفت:شرايط کنوني کشور اقتضا مي‌کند که مراقبت‌هاي بيشتري در حوزه رسانه‌اي انجام شود، چرا که برخي موضوعات مطرح در فضا، زمينه ايجاد اختلاف و تهديد و تهييج را فراهم مي‌کند و نياز است مسئولان و دستگاه‌هاي اجرايي بيش از پيش در حوزه ايجابي و سلبي در جهت مديريت اطلاع‌رساني متمرکز شوند و ضمن عمل به وظايف خود، به شبهات و سؤالات و ابهامات پاسخ دهند.

وي گفت: بايد در نظر داشته باشيم که عواطف و احساسات در اين مرحله، با حساسيت مضاعفي مطرح مي‌شود و بايد بر تکيه بر برنامه و اولويت‌بندي و زمانبندي صحيح عمل کنيم.

تجديد پيمان فرماندهان ارتش

با آرمان‌هاي امام خميني (ره)

جمعي از فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي‌ايران با حضور در حرم مطهر امام خميني (ره) با آرمان‌هاي بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي‌تجديد پيمان کردند.

به گزارش تسنيم، در آستانه روز ارتش جمهوري اسلامي‌ايران، جمعي از فرماندهان و کارکنان ارتش جمهوري اسلامي‌با حضور در مرقد بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي‌با آرمان‌هاي آن امام راحل تجديد عهد و پيمان کردند.

فرمانده معظم کل قوا در ديدار فرماندهان ارتش ؛

گروه سياسي: حضرت آيت ا... خامنه‌اي فرمانده معظم کل قوا ظهر روز گذشته (چهارشنبه) در ديدار فرماندهان ارتش و نيروي زميني، ارتشِ امروز را متدين‌تر و کارآمدتر از هميشه خواندند و با تجليل از حضور مؤثر و حياتي ارتش و نيروهاي مسلح در امدادرساني به سيل‌زدگان، و همچنين با تأکيد بر لزوم اتحاد روزافزون نيروهاي مسلح و زيبا خواندن دست برادري ارتش و سپاه پس از اقدام زشت آمريکايي‌ها عليه سپاه، خاطرنشان کردند: هر کاري که دشمن را عصباني کند، خوب و درست است و در مقابل همگان بايد از هر کاري که دشمن را جري و روحيه آن را تقويت کند، اجتناب کنند.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي در اين ديدار با تبريک روز ارتش و نيروي زميني به کارکنان خدوم و افتخار آفرين ارتش و خانواده‌هاي آنان، نيروهاي مسلح را از «مظاهر و عناصر قدرت ملي» خواندند و خاطرنشان کردند: البته در بسياري از کشورها حتي در کشورهاي مدعي آزادي و حقوق بشر، نيروهاي مسلح عنصر اقتدار ديکتاتورها و برخورد با ملتها هستند، همچنان که اين روزها نمونه آن در قضيه شنبه‌هاي پاريس قابل مشاهده است.

رهبر انقلاب اسلامي، نيروهاي مسلح را در منطق اسلام و جمهوري اسلامي، «حصارهايي امن براي ملت» برشمردند و افزودند: نيروهاي مسلح در زمان جنگ، در مقابل تهاجم دشمن با دانش، تجربه و فداکاري، سينه سپر و آن را منکوب و وادار به عقب نشيني مي‌کنند و در زمان صلح نيز با کارآمدي و آمادگي کامل، مايه اطمينان و آرامش خاطر ملت هستند، و به همين دليل، دشمنان به دنبال بر هم زدن آرامش مردم از طريق مضطرب نشان دادن نيروهاي مسلح هستند.

ايشان امدادرساني ارتش و نيروهاي مسلح به مردم در حوادث طبيعي را يک حضور مؤثر و حياتي خواندند و گفتند: در سيل اخير، نيروهاي مسلح با همه وجود و امکانات در اختيارشان به کمک مردم شتافتند، به طوري که در استان گلستان، ارتش حتي قبل از حضور ستاد مديريت بحران، در محل حادثه حاضر شد.

حضرت آيت ا... خامنه اي، ثبت تصاويري از خدمات متواضعانه نيروهاي ارتش به مردم را موجب ماندگاري اين برگ‌هاي زرين در حافظه تاريخ دانستند و افزودند: اينکه يک سرهنگ ارتش خم شود تا فردي سالخورده با قدم گذاشتن بر دوش او سوار وسيله نقليه شود، جلوه‌هايي از صداقت ارتش در بيان شعار «ارتش فداي ملت» است.

رهبر انقلاب اسلامي‌ارتش را به برکت جمهوري اسلامي، ارتشي «مکتبي» و «نمايشگاهي از ارزشهاي اسلامي» برشمردند و خاطرنشان کردند: نمونه‌هايي همچون شهيدان بابايي و صيادشيرازي در ارتش وجود دارد که از لحاظ کارآمدي و در عين حال تعهد، تواضع، فداکاري و گريختن از نام و نشان، قابل ارائه و الگو براي ملت و بلکه امت اسلامي‌هستند و اين روحيه و ارزشها بايد روز به روز تقويت شود. ايشان، ارتشِ امروز را متدين‌تر و کارآمدتر از هميشه برشمردند و گفتند: امروز زمام ارتش در دست نيروهاي متدين و انقلابي است، البته افرادي که همواره عادت به تحقير ملت و تکريم خائنان را دارند، مدام از «ارتش مدرن رضاخان» دم مي‌زنند، در حالي که آن ارتش به اصطلاح مدرن، حتي يک روز نتوانست در مقابل هجوم بيگانگان دوام بياورد، اما ارتش مقتدر جمهوري اسلامي‌هشت سال در يک جنگ منظم مقاومت و ايستادگي کرد و امروز نيز دانش، تجربه، روحيه، توانايي، تدين و امانتداري ارتش بيش از گذشته و مايه افتخار است.حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به حضور منطقه‌اي ارتش و نيروهاي مسلح و مقابله آنان با فتنه‌هاي دشمنان، اين سؤال را مطرح کردند: اگر ارتش و سپاه در مبارزه با داعش وارد نمي‌شدند، امروز منطقه و کشورهاي همسايه ما چه وضعيتي داشت و چه کساني بر آن حکومت مي‌کردند؟ رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: البته هر يک از کشورهاي درگير نيز مقابله و اقدامات لازم را انجام دادند اما نقش نيروهاي مسلح ايران قابل اغماض نيست و امروز در واقع برکات نيروهاي مسلح، علاوه بر ملت ايران، شامل کشورهاي ديگر نيز شده است.

فرمانده کل قوا همچنين اتحاد روزافزون نيروهاي مسلح را لازم و موجب عصبانيت دشمن دانستند و گفتند: دست برادري دادن ارتش و سپاه، حرکتي زيبا پس از حرکت زشت آمريکايي‌ها بود.ايشان تأکيد کردند: هر کاري که دشمن را عصباني کند، خوب و درست است و در مقابل، هر کاري که دشمن را جري و روحيه آن را تقويت، و روحيه جبهه خودي را تضعيف کند، بد و ناپسند است و همه بايد در سخنان و کارهاي خود از آن اجتناب کنند.رهبر انقلاب اسلامي، هدف از سخنان بي‌پايه آمريکايي‌ها عليه جمهوري اسلامي‌ايران را تضعيف روحيه عمومي‌دانستند و خاطرنشان کردند: آمريکا گرفتار هزاران ميليارد بدهي و گرفتاري‌هاي متعدد است و با گذشت چند سال از سيل و طوفان در مناطقي مانند کارولينا هنوز نتوانسته‌اند آن مشکلات را رسيدگي و جبران کنند اما براي تضعيف روحيه ملت ايران، ياوه‌سرايي مي‌کنند.حضرت آيت ا... خامنه اي، حضور بي نظير مردمي‌در امدادرساني به سيل زدگان را يکي ديگر از واقعيت‌هاي جلوي چشم و موجب عصبانيت آمريکايي‌ها برشمردند و افزودند: حرکت عظيم و سريع اقشار ملت ايران از ارتش، سپاه و بسيج تا هزاران طلبه و دانشجو براي کمک به سيل زدگان قابل وصف و بيان نيست، اما دشمن به مصلحت نمي‌بيند اين عظمت را به زبان بياورد.پيش از سخنان فرمانده کل قوا، امير سرتيپ حيدري فرمانده نيروي زميني ارتش در گزارشي با اشاره به امدادرساني ۲۱ يگان عمده و تخصصي اين نيرو در مناطق سيل‌زده با دستور رهبر انقلاب، گفت: ارتش جمهوري اسلامي‌با حضور مستمر در مرزها، چهره «أَشِدّاءُ عَلَي الکُفّارِ» خود را به رخ دشمنان کشيد و همچنين با حضور در کنار مردم در سيل اخير با محوريت نيروي زميني، جنبه «رُحَماءُ بَينَهُم» را به منصه ظهور رساند.فرمانده نيروي زميني ارتش، اقدامات اخير آمريکا عليه سپاه پاسداران را ددمنشانه خواند و تأکيد کرد: تا ظهور دولت حق و نابودي استکبار ارتش و سپاه دست در دست يکديگر خواهند بود و ما نيز همراه با ملت ايران خواهيم گفت که همه ما پاسداران نظام مقدس جمهوري اسلامي‌هستيم.

رئيس‌جمهور با اعلام خسارت 40 هزار میلیاردی سیل تاکيد کرد:

گروه سياسي: رئيس جمهور با بيان اينکه سيل اخير در کشور مشکلات گسترده‌اي براي مردم ايجاد کرد و خسارت‌هاي زيادي به زيربناها، اراضي کشاورزي و منازل مسکوني وارد نمود، تاکيد کرد: مردم مناطق سيل زده ، به هيچ وجه نبايد نسبت به جبران خسارات نگراني داشته باشند چرا که دولت با افتخار در اين مسير تلاش خواهد کرد و با کمک هم و دست به دست يکديگر، خرابي‌ها را بهتر از گذشته خواهيم ساخت.

به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيأت دولت گفت: بسيار دشوار است که مردم با از بين رفتن منازل و وسايل زندگي خود بخواهند مدتي را در چادر و يا خانه‌هاي اقوام زندگي کنند.

روحاني افزود: رئيس جمهور ادامه داد: افتخار دولت يازدهم اين است که در اولين جلسه دولت درباره درياچه اروميه تصميم‌گيري کرد و امروز شاهد آثار مثبت آن هستيم به گونه‌اي که امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱.۶ دهم به آب درياچه اروميه اضافه شده است.

روحاني با اشاره به اينکه بارندگي‌هاي اخير هر چند که مشکلاتي را براي زندگي مردم ايجاد کرده و دولت هم براي جبران خسارات مشکلات فراواني خواهد داشت، اما حيات را به کشور بازگردانده است، اظهار داشت: مردم در اين حادثه بسيار کمک‌هاي فراواني کردند اما تعدادي معدود هم بودند که در فضاي مجازي به جاي آنکه کمک کنند، روحيه مردم را تخريب کردند که بايد اين موارد را دنبال کرده و کساني که در اين ايام به ملت خدمت کرده و آنهايي که به مردم به نحوي ظلم کردند را شناسايي و مشخص کنيم.

رئيس جمهور با قدرداني از رهبر معظم انقلاب بخاطر پاسخ به نامه دولت براي استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملي جهت جبران خسارت‌ها و نيازي که در اين بخش وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبري در ديداري که حضوراً خدمت ايشان بودم، فرمودند که معتقدم بايد از صندوق در راستاي جبران خسارات مردم کمک شود.

روحاني با اشاره به اينکه در روزهاي اخير اقدام بسيار خوبي از سوي معاون اول رئيس جمهور، وزارت کشور و ساير دستگاه‌ها، براي برآورد اوليه خسارات در مناطق سيل‌زده انجام شده است، اظهار داشت: در مجموع براساس اين برآوردها حدود ۴۰ هزار ميليارد تومان خسارات به بخش‌هاي مختلف وارد شده که البته اين رقم با بررسي دقيق خسارت‌هاي سيل در استان خوزستان ممکن است افزايش پيدا کند.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه بخش بزرگي از جبران خسارات ناشي از سيل در توان بودجه دولت قرار ندارد و بايد صندوق به کمک بيايد، خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملي يعني وزارت نفت، کارگران و مهندسان صنعت نفت، ديپلمات‌هاي کشور و بانک مرکزي و بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور.

روحاني با بيان اينکه بايد صنعت بيمه را براي اينگونه حوادث در آينده توسعه دهيم، گفت: دولت اين موضوع را با جديت دنبال کرده و بيمه به گونه‌اي توسعه خواهد يافت که در سال‌هاي آينده و در چنين حوادثي مشکلات بسيار کمتر بوده و در ادامه بايد به نقطه‌اي برسيم که زماني که اين حوادث بوجود آمد، مردم هيچ نگراني نداشته باشند و به راحتي براي جبران خسارات به بيمه مراجعه کنند.

رئيس جمهور تأکيد کرد: راه‌حل اساسي در اين گونه حوادث صنعت بيمه است و بايد تقويت شده و گسترش يابد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه اين حادثه بدترين آزمايش تاريخي براي هيأت حاکمه آمريکا بود، گفت: سران رژيم آمريکا ماهيت خود را افشا کردند و در حالي که اگر عاقل بودند بايد اعلام مي‌کردند که به خاطر سيلي که در ايران آمده، تحريم را براي يکسال معلق مي‌کنيم. آن وقت بود که مردم شايد باور مي‌کردند که آنها عليه ملت ايران نبوده و زماني که ۲۵ استان ايران دچار حادثه شده است، تحريم را لغو کردند.

 

 

جهانگيري در ديدار سفير جديد ترکيه؛

گروه سياسي: معاون اول رئيس‌جمهور در ديدار با سفير جديد ترکيه در ايران گفت: گسترش همکاري‌هاي تهران و آنکارا نقش موثري در حل مسائل دنياي اسلام و منطقه دارد.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري تسنيم، اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور، در ديدار «دريا اورس» سفير جديد ترکيه در ايران، با اشاره به اراده مقامات عالي‌رتبه دو کشور بر توسعه مناسبات فيمابين، يکي از موانع پيش روي گسترش روابط را موانع و محدوديت‌هاي بانکي برشمرد و بر ضرورت تلاش دو طرف براي رفع موانع و توسعه همکاري‌هاي بانکي تاکيد کرد. وي با تأکيد بر اين که جمهوري اسلامي‌ايران از حضور و فعاليت سرمايه‌گذاران کشور ترکيه استقبال مي‌کند گفت: دو کشور از ظرفيت‌هاي لازم براي افزايش حجم مبادلات تجاري برخوردار هستند و مي‌توانند حجم مبادلات را به 30 ميليارد دلار در سال برسانند.

  • تأکيد بر ضرورت تلاش در جهت تسهيل روابط تجاري دو کشور

«دريا اورس» سفير جديد ترکيه در ايران نيز در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت اين کشور به معاون اول رئيس‌جمهور کشورمان، با تأکيد بر ضرورت تلاش در جهت تسهيل روابط تجاري دو کشور اظهار اميدواري کرد با تلاش دو طرف در جهت رفع موانع بانکي و اقداماتي نظير استفاده از پول ملي دو کشور در مبادلات تجاري، بتوانيم به نتايج مثبتي در جهت ارتقاء سطح همکاري‌ها و روابط اقتصادي دست پيدا کنيم.

ظريف در نشست خبر مشترک با وزير خارجه ترکيه؛

گروه سياسي: وزير امور خارجه گفت: هيچ وقت در امور داخلي کشورها و روابط بين‌المللي کشورها دخالت نمي‌کنيم اما تمايل خود را اعلام خواهيم کرد. ما به عنوان جمهوري اسلامي‌ايران دوست داريم تمام کشورهاي همسايه روابط خوب و رو به جلويي با هم داشته باشند.

به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، محمدجواد ظريف در نشست خبري مشترک با چاووش اوغلو وزير خارجه ترکيه در پاسخ به سوالي درباره اينکه شما در سوريه بوديد و با رئيس‌جمهور سوريه صحبت کرديد آيا پيام آشکاري از سوريه به ترکيه يا از اردوغان به سوريه داشتيد و اينکه نتيجه مذاکرات آستانه به کجا رسيده و چه آمادگي‌هايي از سوي ترکيه براي شرق فرات وجود دارد؟، گفت: من با بشار اسد ديدار داشتم و گزارشي از گفت‌وگوي خود را به آقاي اردوغان ارائه خواهم داد. ما به عنوان جمهوري اسلامي‌ايران دوست داريم تمام کشورهاي همسايه روابط خوب و رو به جلويي با هم داشته باشند. وي اظهار داشت: در پاسخ به سوال سوم ما از نگراني دوستان ترکيه‌اي نسبت به تهديدها اطلاع داريم. همواره به دوستانمان در منطقه اعلام کرديم بهترين راه براي امنيت، استقرار نيروهاي سوريه و ترکيه و دوري از حرکات تروريستي عليه مردم ترکيه و سوريه است. امنيت و آرامش مردم ترکيه براي ما مهم است و همکاري‌هاي خوبي هم در اين باره با هم داشتيم.