سرمقاله

 مهدي تقوي

استاد دانشگاه

يک سال از خروج ترامپ از برجام مي‌گذرد،حالا اخبار رسمي‌رسانه‌ها حکايت از آن دارد صادرات نفت ايران صفر نشده و همچنان عمده‌ترين خريداران آسيايي از ايران نفت خريداري مي‌کنند.از پس يک سال از تشديد تحريم‌ها مي‌توان چنين نتيجه گرفت...که برنامه ترامپ براي صفر کردن صادرات نفت ايران محقق نشد و در آينده نيز نخواهد شد اما نبايد از کنار بحران‌هاي شديد اقتصادي در اين يک سال رخ داد،به سادگي عبور کرد.افزايش شديد قيمت ارز و تنش تورمي‌ميراث تلخ سال ۹۷ بود که نصيب اقتصاد ايران شد ؛حالا اما از پس اين يک سال لازم است نقاط قوت و ضعف تصميم گيري‌هاي اقتصادي مورد بازنگري قرار گيرد. بي ترديد لازمه پيروزي درجنگ اقتصادي ،اتخاذ تصميمات سخت است و حالا ايران بايد در يک سال پيش رو شاهد اتخاذ اين دست تصميمات در عرصه اقتصاد باشد برخي البته دولت را متهم به اتخاذ تصميمات نادرست و عملکرد ضعيف مي‌کنند اين در حالي است که دولت روحاني عملکردي مثبت داشته و توانست اقتصاد را از بحراني جدي که اوايل دهه نود گريبانش را گرفته بود،رها سازد.فراموش نکنيم برجام حاصل تلاشي جهاني مبتني بر عقلانيت بود،معاهده‌اي جهاني که براي حل سياسي يک بحران در دستور کار قرار گرفت اما در عمل با خروج ترامپ مشکلات متعددي گريبان اقتصاد ايران را گرفت،به اين ترتيب شايد اگر ترامپ در آمريکا روي کار نمي‌آمد ،نه ايران که جهان تجربه‌اي درس آموز از حل سياسي يک بحران را شاهد بود.

حالا در سال پيش رو و سال‌هاي پيش رو لازم است دولت ورود به تصميماتي سخت داشته باشد تا از سخت تر شدن اوضاع پيشگيري نمايد.

بسياري از اتفاقات اقتصادي رخ داده در ايران با زبان اقتصاد قابل تشريح نيست در نتيجه چاشني اين تصميمات لازم است سياست و حقوق بين الملل باشد .فراموش نکنيم که بسياري از کشورها به اقتصادشان باج مي‌دهند در حالي که اقتصاد ايران تا کنون زير سايه سياست روزگار گذرانده است ،به اين ترتيب بايد با نگاه سياستمدارانه و حقوقي تصميماتي گرفت که بهترين دستاورد را براي اقتصاد داشته باشد اما در اين ميان اصل موضوع بهبود وضعيت اقتصادي ايران خواهد بود.

منبع : خبر آنلاین

یادداشت

زهرا علي‌اکبري

روزنامه نگار

تورم تنها بنيان‌هاي اقتصادي را نشانه نمي‌رود، اخلاق مهمترين چيزي است که در اقتصاد متورم دستخوش تغيير مي‌شود.شايد اگر محمدعلي جمالزاده امروز مي‌خواست کتاب "خلق و خوي ما ايرانيان" را بنويسد، مساله تورم را در سرفصلي جداگانه بررسي مي‌کرد تا معلوممان کند اين مولفه چقدر بر اخلاقيات و رفتارهاي ما موثر واقع شده است.

در اقتصاد متورم آدم‌ها غالبا احساس خوشبختي نمي‌کنند.حس عقب‌ماندگي و تلاش براي رسيدن مداوم به ايستگاه‌هايي که دائما در حال دور شدن هستند،سبب مي‌شود کسي حس خوشبختي نداشته باشد چرا که دائما در حال عقب ماندن هستند و اين حس زيان به تدريج همه ابعاد زندگي را در برمي‌گيرد ....در مواجهه با قيمت‌هاي جديد، افراد، چه مصرف کننده کالا باشند چه نباشند، احساس زيان مي‌کنند و ذهن در حال محاسبه‌اي مداوم براي دريافتن ميزان سود از دست رفته احتمالي در بازارهاي مختلف است.سرمايه‌گذاري در بازار دلار چقدر سود داشت؟ سرمايه‌گذاري در مسکن چه مي‌شد؟ سکه چه ميزان سودآوري در برداشت و حالا که جاي سود خالي است زيان‌هاي هنگفت چگونه در جيب‌هاي خالي جا خوش مي‌کند؟ ...حالا از پس ساليان طولاني وجود تورم دو رقمي‌، سوداگري و دلالي به اصلي تفکيک ناپذير از زندگي ما تبديل شده است،اين چنين مي‌شود که پاي دلالان، همه آدم‌هايي که شبيه خودمان و اطرافيان ما هستند،به هر بازاري باز مي‌شود، از سکه و طلا و ارز گرفته تا پياز و سيب‌زميني و گوجه‌فرنگي. ادامه اين روند بي‌شک تداوم تخريب‌هاي جدي بنيان‌هاي اخلاقي را در بر خواهد داشت و شايد بهتر باشد نه براي حل مشکلات اقتصادي که تنها و تنها براي حل بحران‌هاي اخلاقي، خداحافظي با تورم را در دستور کار قرار گيرد.

رئيس ديوان عدالت اداري طي نامه‌اي به وزير کشور خواستار شد؛

گروه سياسي: حجت الاسلام و المسلمين بهرامي‌با ارسال نامه‌اي براي وزير کشور خواهان فعال شدن کارگروه اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداري براي نهايي کردن پيش‌نويس مربوط به اصلاح اين قانون شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومي‌ديوان عدالت اداري حجت‌الاسلام ‌والمسلمين محمدکاظم بهرامي‌رئيس ديوان عدالت اداري با ارسال نامه‌اي به وزير کشور با اشاره به خسارت‌هاي جبران‌ناپذير انساني، اتلاف منابع مالي و ضربات روحي و رواني به هموطنان سيل‌زده در استان‌هاي درگير سيل، بر اصلاح قانون ماده ۱۰۰ تأکيد کرد و گفت: بسياري از اين خسارات ناشي از ساخت‌وساز‌هاي بي‌رويه و تجاوز به حريم رودخانه‌ها و مسيل‌ها بوده که سال‌هاي اخير بار‌ها بر اصلاح آن تأکيد شده است. در قسمتي از نامه رئيس ديوان عدالت اداري به وزير کشور آمده است:«... انتظار مي‌رود با توجه به اينکه امروز همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط ازجمله وزارت کشور، شهرداري‌ها، شوراي عالي استان‌ها و کميسيون شوراي‌هاي مجلس به ناکارآمدي و تخلف‌زا بودن تبصره‌هاي ماده ۱۰۰ قانون شهرداري‌ها و لزوم اصلاحات اساسي در آن اعتقاد پيداکرده‌اند و در اين راه همت گمارده‌اند، خواهشمند است دستور فرماييد از همين روز‌هاي آغازين سال جديد فرصت را غنيمت شمرده و جلسات کارگروه مذکور فعال‌شده و پس از کامل نمودن پيش‌نويس، آن را در مسير تصويب مجلس شوراي اسلامي‌قرار دهند».

با حکم فرمانده معظم کل قوا؛
 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در حکمی با سپاس از خدمات باارزش و ماندگار سردار سرلشکر پاسدار جعفری در فرماندهی سپاه، سردار حسین سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. به گزارش «تجارت» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در حکم جداگانه‌ای سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری را به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیة‌الله الاعظم اروحنا فداه منصوب کردند. متن احکام فرمانده معظم کل قوا به این شرح است: سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی، نظر به ابراز ضرورت جابجایی در فرماندهی سپاه از سوی سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری و با سپاس از یک دهه خدمت باارزش و پرحجم و ماندگار معزی‌الیه، با توجه به شایستگی‌ها و تجارب ارزنده جنابعالی در مدیریت‌های کلان و مسئولیت‌های گوناگون نهاد انقلابی و جهادی و مردمی سپاه، شما را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم. انتظار دارد ارتقاء توانمندی‌های همه‌جانبه و آمادگی در همه بخش‌ها و نیز تقویت گوهر درونی سپاه یعنی تقوا و بصیرت و همچنین گسترش مدیریت‌های برخوردار از بنیه‌ی معنوی و توانایی‌های کارشناسی و اعتلاء فرهنگی که در مدیریت سردار جعفری بدان پرداخته شده است، با ابتکارات جنابعالی افزایش یابد و سپاه در حرکت خود به سوی تکامل گام‌های بلند بردارد. توفیقات شما و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

از سوي معاون اول رييس جمهور صورت گرفت؛

گروه اقتصاد کلان: آيين‌نامه اجرايي بندهاي (ج) و (ي) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور در مورد تعيين حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان و همسان‌سازي که روز چهارشنبه گذشته (28فروردين) به تصويب هيات وزيران رسيد، ابلاغ شد.

به گزارش ايرنا، در اين آيين نامه که شنبه توسط اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شده آمده است:

ماده 1- حقوق بازنشستگان، وظيفه بگيران و مشترکان صندوق بازنشستگي کشوري و سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح در سال 1398، هجده درصد (18%) نسبت به سال 1397 افزايش مي‌يابد. حداقل افزايش حقوق نسبت به سال 1397 از مبلغ چهار ميليون و چهارصد هزار (4.400.000) ريال کمتر نخواهد بود.

ماده 2- حداقل حقوق بازنشستگان، وظيفه بگيران و مشترکان صندوق بازنشستگان کشوري و سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح و ساير صندوق‌هاي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي به ميزان پانزده ميليون و هفتصد و هشتاد و پنج هزار (15.785.000) ريال و حداکثر حقوق آنان هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگي تعيين مي‌شود.

ماده 3- در اجراي بند (ج) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور، همسان سازي حقوق بازنشستگان، موظفين و مشترکين صندوق بازنشستگي کشوري و سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح پس از اعمال درصد افزايش حقوق سال 1398 نسبت به حقوق سال 1397، با افزايش امتيازات گروه‌هاي شغلي جداول مواد (109) و (110) قانون مديريت خدمات کشوري -مصوب 1386- در سقف اعتبارات مندرج در بند ياد شده و ساير قوانين و مقررات مربوط با ضريب دو هزار و يکصد و بيست (2.120) ريال اعمال مي‌گردد.

تبصره 1- جداول افزايش امتيازات به نحوي که درصد افزايش امتيازات گروه‌هاي شغلي پايين تر (با اولويت کساني که دريافتي ماهانه آنها کمتر از بيست و پنج ميليون (25.000.000) ريال مي‌باشد) بيشتر باشد، توسط سازمان‌هاي برنامه و بودجه کشور و اداري و استخدامي‌کشور با همکاري دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط حداکثر ظرف يک هفته پس از ابلاغ اين تصويبنامه، ابلاغ خواهد شد.

تبصره 2- براي موارد خارج از قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و قانون مديريت خدمات کشوري، تطبيق گروه شغلي آنها با رعايت طرح طبقه بندي مشاغل مشمولين قانون مديريت خدمات کشوري عمل خواهد شد.

ماده 4- ساير صندوق‌هاي بازنشستگي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي مي‌توانند از محل منابع داخلي خود، با تصويب هيئت امنا يا مجمع عمومي، حداکثر در سقف افزايش حقوق بازنشستگان کشوري و لشکري نسبت به افزايش حقوق بازنشستگان در سال 1398 بر اسسا مفاد اين تصويبنامه اقدام نمايند.

روحاني در جلسه شورای هماهنگی مديريت بحران خوزستان تاکيد کرد:

گروه سياسي: رئيس جمهور، اسکان مردمي‌که منازلشان از سيل آسيب ديده را در اولويت برنامه‌ها دانست و تاکيد کرد: روند بازسازي مناطق آسيب ديده از سيل اخير بايد در حرکتي جهادي و با وحدت ملي و ايثار و فداکاري شتاب گيرد تا مردم اين مناطق به سرعت از معضلي که با آن روبرو هستند ، نجات يابند.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني رييس جمهور، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان خوزستان با بيان اينکه به همه نيروهاي مسلح و مردمي، امداد و اورژانس که در سيل‌هاي اخير خدمات عظيمي‌انجام دادند؛ افتخار مي‌کنيم، گفت: تبعيت همه دستگاهها از وزير کشور به عنوان فرمانده قرارگاه بازسازي، تاکيد رهبر معظم انقلاب است. رئيس جمهور حادثه سيل در آق‌قلا و پلدختر را بسيار اندوهناک و تأثرانگيز توصيف کرد و گفت: زماني که اين حوادث اتفاق افتاد شب بسيار سختي را داشتم و مدام با مسئولين در تماس بودم تا هر چه زودتر بتوانيم از شرايط خطر عبور کنيم. رئيس جمهور با بيان اينکه امروز مسئوليت سنگيني بر دوش دولت، همه نهادها و نيروهاي مسلح گذاشته شده است، اظهار داشت: در حادثه اخير همه مسئولين دستگاه‌هاي اجرايي مشغول تلاش شبانه‌روزي بودند و به وجود مسئولين و مديران وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف و سپاه و ارتش افتخار مي‌کنم. رئيس قوه مجريه افزود: در حوادث اخير نيروهاي مسلح، بسيج،‌سپاه، ارتش، هوانيروز، اورژانس و هلال احمر، خدمات و اقدامات بسيار ارزشمندي را در کنار همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي انجام دادند که افتخارانگيز است. روحاني با تأکيد بر اينکه بايد تا پايان در کنار هم بمانيم، گفت: بدون ترديد اگر در کنار هم باشيم، ‌مي‌توانيم به راحتي بر مشکلات غلبه کرده و شرايط مناسبي را براي مردم فراهم آوريم. رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه خوزستان به جان مردم بستگي دارد، اظهار داشت: مردم اين ديار در 8 سال دفاع مقدس و امروز و براي هميشه مرزداران غيور اين مرز و بوم بودند و در دوران دفاع مقدس همه غم ما از دست دادن خرمشهر بود و بالاترين شادماني ما نيز آزادي خرمشهر بود. روحاني در ادامه سخنان خود با تأکيد بر اينکه مبناي محاسبات مسئولين بايد بر اين باشد که روند ترسالي ادامه خواهد يافت، اظهار داشت: بدون ترديد اگر مشکلات کنوني ناشي از سيل سال بعد هم تکرار شود براي هيچ کس پذيرفتني نيست، لذا بايد برنامه‌ريزي‌هاي جامع و کاملي را براي مقابله با حوادث احتمالي در نظر بگيريم. رييس جمهور همچنين برآورد خسارت‌ها و پرداخت آنها در سريع‌ترين زمان ممکن را مورد تأکيد قرار داد و گفت: مردم بايد بدانند که چقدر و چگونه خسارت‌هاي آنها جبران مي‌شود و اگر از اين موضوع اطلاع داشته باشند، شرايط سختي را با اميدواري سپري خواهند کرد. روحاني افزود: همه تلاش مسئولين در زمينه تأمين اثاثيه منزل سيل‌زدگان بايد بر اين باشد که به جاي پول، اثاثيه لازم براي آنها تهيه شود و در اين زمينه همه بايد از توليدکننده تا وزارت صنعت به صحنه بيايند و کاري کنند که مردم کمترين دغدغه را در اين زمينه داشته باشند. رييس جمهور خاطر نشان کرد: بايد نيروهاي مسلح و نهادهاي عمومي‌غيردولتي و همه دستگاه‌ها به صحنه آمده و کاري کنيم تاب‌آوري کشور در برابر حوادث زياد شود.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس خبر داد؛

گروه اقتصاد کلان: رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اصلاحيه قانون بانک مرکزي به صحن علني مجلس رسيده و اصلاحيه قانون بانکداري نيز طي 2 هفته آينده به صحن علني مي‌رسد. حمدرضا پورابراهيمي‌در حاشيه مراسم افتتاح نهاد مردمي‌اقتصاد مقاومتي خراسان رضوي در مشهد طي گفت و گو با خبرنگاران افزود: 2 سال کار کارشناسي بر روي اصلاحيه قانون بانکداري توسط اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس انجام گرفته است. وي اظهار داشت: مهمترين موضوعات مطرح شده در اين اصلاحيه، پيشبرد رويکرد سپرده‌ها به سوي مولدهاي اقتصادي، تفکيک سپرده‌هاي بانکي، تغيير جدي در نحوه محاسبه جريمه تاخير پرداخت تعهدات فعالان اقتصادي به بانکها، ايجاد ساختار نظارتي در بانک مرکزي و تغيير در ساختار بانک مرکزي است. وي گفت: اصلاح قانون بانک مرکزي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌در حال بررسي است و جلسات نهايي کميسيون اقتصادي براي اصلاح قانون بانکداري نيز اتمام يافته و اين اصلاحيه نيز به زودي به صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌مي‌رود.

 

 

با کشته و زخمی شدن بیش از 600 نفرو در آستانه عید پاک رقم خورد؛

گروه بين الملل: روز گذشته بعد از 10 سال پايان جنگ داخلي در سرلانکا و محو شدن خاطره ببرهاي تاميل در اتفاق شوک آور منابع خبري از وقوع هشت انفجار همزمان در چند هتل و کليسا در پايتخت و شهرهاي ديگر سريلانکا با صدها کشته و زخمي‌خبر دادند. اين حملات تروريستي سبب شد تا مقامات سريلانکا به مدت 24 ساعت حکومت نظامي‌و منع آمد و شد اعلام کنند.

به گزارش اسکاي نيوز، پليس سريلانکا اعلام کرد که انفجارها سه کليسا و چند هتل اين کشور را در مراسم عيد پاک هدف قرار دادند. رويترز هم گزارش داد دو هتل و يکي از کليساهايي که در اين انفجارها هدف قرار گرفته شده‌اند، در کلمبو، پايتخت واقع هستند. انفجارهاي ديگر در نقاط ديگر از جمله در يکي از کليساهاي "نگومبو" واقع در شمال سريلانکا رخ داده‌اند. منابع پزشکي اعلام کردند که در اين انفجارها تا لحظه تنظيم خبر ۱۶۰ تن کشته شده و بيش از ۴۰۰ تن ديگر زخمي‌شده‌اند. از سوي ديگر، نخست وزير سريلانکا جلسه فوق‌العاده‌اي را براي بررسي تحولات کشور پس از اين انفجارها تشکيل داد. وي از شوراي امنيت سازمان ملل نيز خواست تا جلسه اضطراري را پس از وقوع اين انفجارها برگزار کند.

نخست وزير سريلانکا با محکوم کردن اين انفجارها، اين حملات را اقدامي‌بزدلانه عليه مردم خواند و نسبت به انتشار اطلاعات غيرقطعي هشدار داد. وي تاکيد کرد که دولت گام‌هاي سريعي براي مقابله با وضعيت موجود بر مي‌دارد.

در همين حال، رئيس پليس سريلانکا اعلام کرد که پيش از انفجارهاي ديروز، نسبت به وقوع حملات انتحاري هشدار داده بود. به گفته رسانه‌هاي سريلانکايي، احتمالا تعدادي از توريست‌هاي خارجي نيز در اين حملات کشته شده‌اند. به گفته برخي رسانه‌ها از ميان کشته‌ها ۳۵ تن خارجي هستند. هيچ طرفي تا لحظه تنظيم اين خبر مسئوليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است. در پي وقوع اين انفجارها که گفته مي‌شود شايد از سوي عوامل انتحاري نيز صورت گرفته باشند، شبکه‌هاي اجتماعي از جمله واتس‌اپ، فيس‌بوک، وايبر و ... به طور موقت فعاليتشان در سريلانکا متوقف شده است. هم‌چنين به گفته اعظم امين، خبرنگار بخش سينهالي بي‌بي‌سي در محل يکي از اين حملات، حملات بسيار منظم و با برنامه‌ريزي دقيقي صورت گرفته است. او مي‌گويد: "هيچکس انتظار چنين حملاتي را نداشت. همه براي مراسم عيد پاک به کليسا مي‌رفتند؛ و ناگهان اين حملات." به گفته اين خبرنگار پس از خشونتها و حوادث مربوط به شورشيان جدايي طلب "ببرهاي تاميل" که در نهايت در سال ۲۰۰۹ خاتمه يافت، حادثه‌اي از اين دست و با اين ابعاد در سريلانکا اتفاق نيفتاده بود و به همين دليل بسياري در بهت اين حملات که باعث کشته شدن بسياري شده به سر مي‌برند. مراسم عيد پاک که روز يکشنبه برگزار مي‌شود، يکي از اصلي‌ترين اعياد مذهبي مسيحيان جهان است.

  • سابقه درگيري‌ها در سريلانکا چيست؟

از سال ۲۰۰۹ ميلادي که جنگ داخلي در سريلانکا به پايان رسيد، خشونت‌هاي مذهبي همچنان به شکل مداوم ادامه داشته است.

در بسياري از اين خشونت‌ها به طور معمول گروههاي تندروي بودايي به مساجد يا املاک متعلق به مسلمانان حمله مي‌کنند. اکثريت جمعيت سريلانکا بودايي هستند. به دليل همين خشونت‌ها در ماه مارس سال ۲۰۱۸ ميلادي (حدود يکسال پيش) در اين کشور وضعيت اضطراري اعلام شد. جنگ داخلي سريلانکا نتيجه مبارزه مسلحانه شورشياني بود که با نام "ببرهاي تاميل" براي استقلال سرزمين‌هايي که اقليت قومي‌تاميل در آن زندگي مي‌کنند، مي‌جنگيدند.

در شوراي ‌گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي مطرح شد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: انوشيروان محسني بندپي و مسعود خوانساري در سخناني با تاکيد بر لزوم تلاش براي تحقق شعار «رونق توليد» از لزوم کاهش مقررات و حذف دستورالعمل‌هاي زائد و هم‌چنين کاهش دخالت دولت در اقتصاد گفتند.

پنجاه و ششمين نشست شوراي ‌گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان تهران با حضور انوشيروان محسني بندپي، استاندار تهران و مسعود خوانساري، رييس اتاق بازرگاني تهران برگزار شد. در اين نشست، الزامات و موانع تحقق «رونق توليد» که از سوي رهبر انقلاب به عنوان شعار سال اعلام شده است، مورد بحث و بررسي قرار گرفت و بر حذف مقررات دست و پاگير و تسهيل امور مربوط به توليد و تجارت تاکيد شد.

در ابتداي اين جلسه، استاندار و رييس شوراي ‌گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان تهران با تبريک فرا رسيدن ميلاد حضرت وليعصر (عج) از مشارکت واحد‌هاي صنعتي، توليدي و صنوف در کمک به سيل‌زدگان قدرداني کرد و گفت: در جريان وقوع سيلاب‌هاي بهار امسال و در ماجراي سيل استان گلستان صنوف تهران مشارکت فعالي داشتند و همين مشارکت به حل و فصل مشکلات در اين مناطق کمک کرد. همچنين در مجموعه استان تهران آمادگي خوبي در راستاي مقابله با سيلاب‌هاي احتمالي داشتيم و تدابيري که پيش از پايان سال ۹۷ انديشيده شد، استان تهران را در برابر سيل ايمن کرد.

انوشيروان محسني بندپي با اشاره به اينکه در سال جاري، رونق توليد، اشتغال و معيشت مردم مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: اگر چرخه توليد به حرکت در بيايد، وضعيت معيشتي مردم ارتقا يافته و سطح رفاه عمومي‌در جنبه‌هاي مختلف بالا خواهد رفت. البته پويايي و تحرک در چرخه توليد الزاماتي دارد که بخشي از آن به دولت و دستگاه‌هاي دولتي بر ‌مي‌گردد؛ چنانکه، هر چه قوانين مزاحم و مناسبات دست و پاگير را براي فعال‌سازي فضاي کسب و کار از ميان برداريم، شاهد نشاط و ارتقاي روزافزون در عرصه صنعت و توليد خواهيم بود.

او سپس به رييس اتاق بازرگاني تهران پيشنهاد کرد که کارگروهي براي شناسايي مقررات و ضوابط دست و پاگير توليد در استان تهران شکل بگيرد که به روانسازي امور کمک کند. استاندار تهران گفت: برابر اطلاعاتي که به دست ما رسيده، برخي از واحدهاي توليدي و صنعتي با ظرفيت کامل خود فعاليت ‌نمي‌کنند. بر اساس اين گزارش‌ها حدود 8 هزار واحد با ظرفيت بيش از 80 درصد، بيش از ۱۲ هزار واحد با ظرفيت۵۰ تا 70 درصد و حدود ۱۳ هزار واحد نيز با کمتر از ۵۰ درصد ظرفيت فعاليت ‌مي‌کنند. در حالي که کساني که در امر توليد سرمايه‌گذاري ‌مي‌کنند، به دنبال آن هستند که با حداکثر ظرفيت و توان خود توليد کنند. برخي از واحدها با توجه به افزايش نرخ مواد اوليه در داخل و خارج از کشور نياز به سرمايه در گردش دارند و برخي واحدها نيز راکد هستند که قابليت احياي آنها نيز وجود دارد. در اين ميان، ساختار اداري در برخي از اوقات الزامات دست و پاگيري سر راه واحدهاي صنعتي و توليدي قرار داده است که بايد نسبت رفع اين موانع و بهره‌گيري از موهبت‌هاي اين ثروت انباشته اقدام کنيم.

  • الزامات تحقق رونق توليد

در ادامه اين جلسه، رييس اتاق تهران با اشاره به عنوان سال 1398 که از سوي مقام معظم رهبري «رونق توليد» نامگذاري شده است، تورم و تحريم را از چالش‌هاي تحقق اين هدف برشمرد و گفت: سال 1397 در حالي به پايان رسيد که نرخ تورم به حدود 30 درصد افزايش پيدا کرد و پيش‌بيني‌ها حاکي از آن است که نرخ تورم در سال 1398 فزاينده خواهد بود. بنابراين سال 98 از نظر اقتصادي سال دشواري خواهد بود اما اين شرايط سخت به معناي نااميدي و دست از کار کشيدن نيست بلکه بايد تلاش کنيم که وضع موجود را بهبود بخشيم.

مسعود خوانساري با بيان اينکه در سال جاري احتمالا رشد اقتصادي مثبت نباشد، ادامه داد: بايد تلاش کنيم رشد منفي کمتر باشد و يکي از مسايل مهم در برابر جلوگيري از کاهش بيشتر رشد، بوروکراسي موجود است.

دبير شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان تهران با اشاره به پيشنهاد استاندار تهران مبني بر ايجاد کارگروهي براي مقررات‌زدايي در استان گفت: تشکيل اين کارگروه و احصاي مقررات زائد شدني است. اما بايد به اين نکته نيز توجه داشت که يک کارخانه توليد مقررات وجود دارد که به ازاي هر مقرره زائدي که حذف ‌مي‌شود، 10 ضابطه و دستورالعمل جديد توليد ‌مي‌کند. چنانکه در سال گذشته در دو حوزه ارز و گمرک حدود 200 بخشنامه صادر شد. در نهايت نيز پس از آنکه حدود هفت الي هشت ماه، تجارت و توليد در کشور سخت‌تر شد و دولت اکنون به واردات در مقابل صادرات رضايت داده است.

خوانساري افزود: در فروردين ماه سال جاري نيز شاهد اين بوديم، به محض آنکه قيمت پياز افزايش پيدا کرد، دولت صادرات اين محصول را متوقف کرد و به واسطه اين تصميم، بار پياز بسياري از کاميون‌ها در مرز‌ها فاسد شد. البته صادرات رب گوجه‌فرنگي هم به همين وضعيت دچار شد؛ وقتي صادرکنندگان ايراني به زحمت توانستند، بازار روسيه را در زمينه محصول رب گوجه‌فرنگي به دست بياورند، دولت ناگهان صادرات اين محصول را ممنوع کرد. در حالي که دولت ‌مي‌توانست در مقطعي که قيمت رب در بازار داخل دچار افزايش شد، زمينه واردات آن را فراهم کند. در اين صورت نه‌تنها قيمت اين محصول در بازار داخلي متعادل ‌مي‌شد که بازار روسيه نيز از دست ‌نمي‌رفت.

زنگنه در جمع بازرسان شرکت های تابعه وزارت نفت؛

گروه انرژي: وزير نفت گفت: چرخش مالي سالانه صنعت نفت حدود۱۵۰ ميليارد دلار است که رقم بالايي است و امکان ايجاد فساد را مهيا مي‌کند.

به گزارش خبرنگاران جوان، بيژن زنگنه در جمع بازرسان چهار شرکت اصلي وزارت نفت با تبريک اعياد شعبانيه اظهار کرد: امروز در اين جمع حضور پيدا کردم تا علاوه بر قدرداني از زحمات بازرسان، چند نکته را به صورت مستقيم خدمت دوستان عنوان کنم.

وزير نفت با بيان اينکه بازرسي وظايف زيادي دارد و مهمترين مسئله‌اي که من از شما مي‌خواهم به آن بپردازيد، فساد است، تاکيد کرد: چرخش مالي سالانه صنعت نفت حدود۱۵۰ ميليارد دلار است که رقم بالايي است و امکان ايجاد فساد را مهيا مي‌کند؛ بنابراين در اين شرايط بايد روي فساد مالي حساس باشيد و برروي مبارزه با آن تمرکز کنيد.

زنگنه با تاکيد بر اينکه نبايد با آدم فاسد مدارا کرد و به او ترحم کرد بلکه بايد اشد مجازات را اعمال کرد، تصريح کرد: البته اين بدان معنا نيست که آبروي مردم را ناديده بگيريم. آبروي مردم مانند خونشان است. اگر آبروي کسي را به ناحق بريزيم مثل اين است که خون او را ريخته‌ايم و پيش خدا و جامعه مسئوليم و گرفتار عذاب الهي خواهيم شد.

وي، نخستين شرط کساني را که با فساد مبارزه مي‌کنند را «سلامت» دانست و با بيان اينکه افرادي که در اين بخش کار مي‌کنند بايد سرآمد سلامت باشند، تاکيد کرد: ملاقات و صحبت‌هاي بازرسان بايد با حساب و کتاب باشد. وزيرنفت با بيان اينکه در موضوع مبارزه با فساد قوم و خويش و رفاقت نداريم، افزود: با فساد در هر سطحي بايد مبارزه کرد و کوچک و بزرگ ندارد، اينکه فردي که فساد کرده آدم خوب و آبروداري است و به اين دليل از کنار فساد او بگذريم اول فساد خودمان است و در درگاه خداوند بايد جوابگو باشيم. زنگنه بر ضرورت آموزش و فراگيري قوانين از سوي بازرسان تاکيد کرد و در ادامه با بيان اينکه آدم سالم را تشويق کنيد، ارتقا دهيد و آن را در سوابق کاري اش لحاظ کنيد، تصريح کرد: سالم و فاسد بودن دائمي‌نيست و امکان خلاف براي هر شخصي وجود دارد. البته آن آدمي‌که خلاف عمده مي‌کند بايد حذفش کنيم و نمي‌توانيم بگوييم که اين دفعه را مي‌بخشيم، من نمي‌بخشم.

وي به شرايط تحريم اشاره کرد و با بيان اينکه فشار‌ها در اين دوره از عوامل داخلي و خارجي زياد است، افزود: باتوجه به اينکه شفافيت در دوران تحريم کاهش مي‌يابد و کار سخت‌تر مي‌شود بنابراين بايد خيلي دقت کنيم تا فساد عمده و قابل ذکري در اين مقطع زماني پيش نيايد.

وزير نفت با تاکيد بر اينکه من حامي‌و پشتيبان شما هستم و با قدرت و قوت کارهايتان را انجام دهيد، افزود: اعتقادم اين است که بازرس‌ها با جديت به کارشان بپردازند. اولويت از نظر من مبارزه با فساد است و شناختن کساني است که اقدام به فساد مي‌کنند.

  • در مقابل تخلف و جرم هرگز کوتاه نمي‌آييم

اشکان ميرمحمدي مديرکل بازرسي و رسيدگي به شکايت وزارت نفت نيز در اين نشست گفت: در مقابل تخلف و جرم هرگز کوتاه نخواهيم آمد.

اشکان ميرمحمدي کنترل درون سازماني با روش‌هاي مختلف و نوين را سبب ناامن کردن فضاي اداري براي مفسدان مالي و اقتصادي دانست و افزود: نظارت‌هاي سرزده و نامحسوس و بازرسي‌هاي هدفمند، کارآمدي سيستم اداري را تضمين مي‌کند.

ميرمحمدي تصريح کرد: بعضي فکر مي‌کنند اگر جايي نظارت تقويت شود به معناي آن است که خداي ناکرده اعتماد به آنجا تضعيف شده، در حالي که اينگونه نيست بلکه نظارت و کنترل لازمه مديريت است.

وي ادامه داد: اگر بازرسي به محيطي وارد شد و موضوعي را بررسي کرد، معنايش اين نيست که آنجا اشکالي پيدا شده است. بلکه بازرس در آنجا حضور پيدا مي‌کند تا اشکالي پيدا نشود و اگر اشکالي پيدا شد با ارائه پيشنهادها در گزارش، اشکال را مرتفع سازد.