هنوز دستور جديدي درباره بنزين ابلاغ نشده است

زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: هنوز هيچ دستورالعملي درباره قيمت و سهميه‌بندي بنزين به ما ابلاغ نشده است.وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران تنها اجرا کننده سياست‌ها و دستورالعمل‌ها است، افزود: تاکنون درباره سياست گذاري‌هاي جديد براي قيمت بنزين و سهميه‌بندي آن براي اجرا به اين شرکت ابلاغ نشده است.وي با اشاره به برخي اخباري که در اين رابطه منتشر شده است، اظهار کرد: در برخي رسانه‌ها اعداد و ارقامي‌براي قيمت بنزين مطرح مي‌شود که واقعيت ندارد و حتي در سناريوهاي پيشنهادي در حال بررسي هم نيست و صرفاً گمانه زني‌هاي نادرست است.

 

ايران همچنان با کمبود آب‌هاي زيرزميني روبه‌روست

محمد حاج رسولي‌ها مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران با تاکيد بر اين مساله که ايران همچنان با کسري مخزن زيادي در منابع آب‌هاي زيرزميني روبه‌روست، تصريح کرد: با بارش‌هاي سالانه يک ساله اين ميزان جبران نمي‌شود، اما مي‌توان گفت که افت آب زيرزميني را در سال جاري شاهد نباشيم.وي با تاکيد بر اين مساله که ذخاير سدهاي ايران در تمام مناطق يکسان نيست، اظهار کرد: حدود ۲۰ ميليارد مترمکعب از ۵۰ ميليارد مترمکعب ذخيره فعلي سدها، صرف ذخيره سال قبل شده و ۳۲ ميليارد مترمکعب ديگر نيز در تالاب‌هاي کشور رهاسازي شده است.وي تصريح کرد: هرچند متأسفانه سيلاب‌هايي را شاهد بوديم اما جاي شکر دارد، چرا که ميزان خسارت جاني در پي اين سيلاب‌ها زياد نبود.

 

نامه وزير نيرو به رئيس جمهور در خصوص هواشناسي

رضا اردکانيان وزير نيرو، اخيرا با ارسال نامه‌اي به رئيس جمهوري خواستار ارتقاي جايگاه سازمان هواشناسي و تقويت اين سازمان به منظور ارائه پيش‌بيني‌هاي درست‌تر و دقيق‌تر شد.به گزارش تسنيم، جلسه 29 بهمن‌ماه سال 97 شوراي عالي آب در خصوص پيش‌بيني وضعيت سيلابي بهار جلسه مهمي‌بود. در اين جلسه که نمايندگان تمامي‌دستگاه‌هاي ذيربط حضور داشتند که البته هيچ اشاره‌اي به احتمال وقوع بارش‌هاي کم سابقه فروردين و ارديبهشت به‌خصوص در غرب و جنوب غرب کشور نشده و مي‌توان گفت يکي از دلايل اصلي تأخير در انجام هرگونه اقدام پيشگيرانه، پيش‌بيني نادرست سازمان هواشناسي بوده است.

 

توليد نفت ميدان نفتي

«دورود» افزايش يافت

وزارت نفت اعلام کرد: با وارد مدارشدن چاه D-۶ ميدان دورود در منطقه خارک، توليد نفت در اين منطقه عملياتي افزايش يافت.به گزارش وزارت نفت، چاه D-۶ ميدان دورود پس از حفاري، احيا شد و در مدار توليد قرار گرفت.بر اساس اين گزارش، با برنامه‌ريزي امور فني، دکل حفاري WELL TARGET-۲ در آبان‌ماه ۹۷ در قسمت دريايي ميدان نفتي دورود، حفاري مجدد چاه D-۶ را آغاز کرد. اين چاه که در يال جنوبي اين ميدان قرار دارد، تا عمق ۴۵۸۸ متري حفاري شده است.اين پروژه پس از پايان موفقيت‌آميز حفاري و تکميل چاه، با برنامه‌ريزي و نظارت مهندسي بهره‌برداري منطقه عملياتي خارک قرار گرفت.

اصرار ژاپن بر تداوم خريد نفت از ايران

ژاپن همچنان متعهد به خريد نفت از ايران است، زيرا تقريباً تمام نياز‌هاي نفتي خود را از طريق واردات تأمين مي‌کند.به گزارش صدا و سيما، به نقل از وزير اقتصاد و تجارت دولت ژاپن اعلام کرد: ژاپن همچنان متعهد به اجتناب از تأثيرات مضر تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران است؛ زيرا اين کشور نفتي جايگاه مهمي‌در امنيت عرضه نفت خام ژاپن دارد. «هيروشيک سکو»، که دريک نشست خبري سخن مي‌گفت، افزود: حفظ روابط ژاپن با ايران به‌عنوان يکي از کشور‌هاي توليد کننده نفت خام در جهان بسيار مهم است، زيرا ما تقريباً تمام نياز‌هاي نفتي خود را از طريق واردات تأمين مي‌کنيم.

ايران در صدر کشورهاي

پرداخت کننده يارانه سوخت

سازمان بين المللي انرژي اعلام کرد: ايران در صدر کشورهاي پرداخت کننده يارانه سوخت در دنيا قرار دارد.به گزارش صدا و سيما،آژانس بين‌المللي انرژي، يارانه پرداختي انرژي در ايران را معادل ۴۵.۱ ميليارد دلار اعلام کرده که اين ميزان شامل ۱۶.۵ ميليارد دلار يارانه فرآورده‌هاي نفتي، ۱۲.۳ ميليارد دلار يارانه برق و ۱۶.۳ ميليارد دلار يارانه گاز طبيعي بوده است.بر پايه اين آمار، يارانه يادشده، ۱۰ و ۴ درهم درصد از توليد ناخالص داخلي ايران را به خود اختصاص داده است که اين مسئله باعث شده تا ايران در صدر کشورهاي پرداخت کننده يارانه مصرف سوخت‌هاي فسيلي قرار گيرد.

زنگنه در جمع بازرسان شرکت های تابعه وزارت نفت؛

گروه انرژي: وزير نفت گفت: چرخش مالي سالانه صنعت نفت حدود۱۵۰ ميليارد دلار است که رقم بالايي است و امکان ايجاد فساد را مهيا مي‌کند.

به گزارش خبرنگاران جوان، بيژن زنگنه در جمع بازرسان چهار شرکت اصلي وزارت نفت با تبريک اعياد شعبانيه اظهار کرد: امروز در اين جمع حضور پيدا کردم تا علاوه بر قدرداني از زحمات بازرسان، چند نکته را به صورت مستقيم خدمت دوستان عنوان کنم.

وزير نفت با بيان اينکه بازرسي وظايف زيادي دارد و مهمترين مسئله‌اي که من از شما مي‌خواهم به آن بپردازيد، فساد است، تاکيد کرد: چرخش مالي سالانه صنعت نفت حدود۱۵۰ ميليارد دلار است که رقم بالايي است و امکان ايجاد فساد را مهيا مي‌کند؛ بنابراين در اين شرايط بايد روي فساد مالي حساس باشيد و برروي مبارزه با آن تمرکز کنيد.

زنگنه با تاکيد بر اينکه نبايد با آدم فاسد مدارا کرد و به او ترحم کرد بلکه بايد اشد مجازات را اعمال کرد، تصريح کرد: البته اين بدان معنا نيست که آبروي مردم را ناديده بگيريم. آبروي مردم مانند خونشان است. اگر آبروي کسي را به ناحق بريزيم مثل اين است که خون او را ريخته‌ايم و پيش خدا و جامعه مسئوليم و گرفتار عذاب الهي خواهيم شد.

وي، نخستين شرط کساني را که با فساد مبارزه مي‌کنند را «سلامت» دانست و با بيان اينکه افرادي که در اين بخش کار مي‌کنند بايد سرآمد سلامت باشند، تاکيد کرد: ملاقات و صحبت‌هاي بازرسان بايد با حساب و کتاب باشد. وزيرنفت با بيان اينکه در موضوع مبارزه با فساد قوم و خويش و رفاقت نداريم، افزود: با فساد در هر سطحي بايد مبارزه کرد و کوچک و بزرگ ندارد، اينکه فردي که فساد کرده آدم خوب و آبروداري است و به اين دليل از کنار فساد او بگذريم اول فساد خودمان است و در درگاه خداوند بايد جوابگو باشيم. زنگنه بر ضرورت آموزش و فراگيري قوانين از سوي بازرسان تاکيد کرد و در ادامه با بيان اينکه آدم سالم را تشويق کنيد، ارتقا دهيد و آن را در سوابق کاري اش لحاظ کنيد، تصريح کرد: سالم و فاسد بودن دائمي‌نيست و امکان خلاف براي هر شخصي وجود دارد. البته آن آدمي‌که خلاف عمده مي‌کند بايد حذفش کنيم و نمي‌توانيم بگوييم که اين دفعه را مي‌بخشيم، من نمي‌بخشم.

وي به شرايط تحريم اشاره کرد و با بيان اينکه فشار‌ها در اين دوره از عوامل داخلي و خارجي زياد است، افزود: باتوجه به اينکه شفافيت در دوران تحريم کاهش مي‌يابد و کار سخت‌تر مي‌شود بنابراين بايد خيلي دقت کنيم تا فساد عمده و قابل ذکري در اين مقطع زماني پيش نيايد.

وزير نفت با تاکيد بر اينکه من حامي‌و پشتيبان شما هستم و با قدرت و قوت کارهايتان را انجام دهيد، افزود: اعتقادم اين است که بازرس‌ها با جديت به کارشان بپردازند. اولويت از نظر من مبارزه با فساد است و شناختن کساني است که اقدام به فساد مي‌کنند.

  • در مقابل تخلف و جرم هرگز کوتاه نمي‌آييم

اشکان ميرمحمدي مديرکل بازرسي و رسيدگي به شکايت وزارت نفت نيز در اين نشست گفت: در مقابل تخلف و جرم هرگز کوتاه نخواهيم آمد.

اشکان ميرمحمدي کنترل درون سازماني با روش‌هاي مختلف و نوين را سبب ناامن کردن فضاي اداري براي مفسدان مالي و اقتصادي دانست و افزود: نظارت‌هاي سرزده و نامحسوس و بازرسي‌هاي هدفمند، کارآمدي سيستم اداري را تضمين مي‌کند.

ميرمحمدي تصريح کرد: بعضي فکر مي‌کنند اگر جايي نظارت تقويت شود به معناي آن است که خداي ناکرده اعتماد به آنجا تضعيف شده، در حالي که اينگونه نيست بلکه نظارت و کنترل لازمه مديريت است.

وي ادامه داد: اگر بازرسي به محيطي وارد شد و موضوعي را بررسي کرد، معنايش اين نيست که آنجا اشکالي پيدا شده است. بلکه بازرس در آنجا حضور پيدا مي‌کند تا اشکالي پيدا نشود و اگر اشکالي پيدا شد با ارائه پيشنهادها در گزارش، اشکال را مرتفع سازد.

محسن دلاويز مديرعامل شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت: قيمت‌گذاري حامل‌هاي انرژي نيازمند تصميمات منطقي و جسورانه است.به گزارش صدا وسيما، وي با اشاره به آسيب‎هاي جبران‎ناپذير اقتصادي ناشي از پرداخت يارانه هنگفت انرژي در کشور، گفت: قيمت‌گذاري حامل‌هاي انرژي نيازمند تصميمات منطقي و جسورانه است.وي با اشاره به استراتژي‌هاي مهم در بحث کاهش شدت مصرف انرژي افزود: توسعه حمل و نقل ريلي، کاهش مصرف سوخت در خودرو‌هاي توليدي، ارتقاي فناوري توليد خودرو و موتورسيکلت و حرکت به سمت توليد وسائل نقليه هيبريدي و الکتريکي از جمله اين استراتژي‌هاست.

مهدي ملک زاده رئيس اتحاديه صنف سنگ بر و سنگ تراش اظهار داشت: صادرات سنگ خام زيان اقتصادي و ملي است در حالي که با فراوري و سپس صادرات آن مي‌توانيم ضمن اشتغال زايي و گردش چرخه اقتصادي در اين شرايط ، ارز آوري و رونق توليد را فراهم سازيم. وي گفت: کشورهاي خريدار سنگ که عمده آنها چين است، سنگ را خام خريداري کرده و در همان کشتي حمل سنگ، توسط کارگران کشتي، فرآوري نموده و بدون اينکه به کشور خود برگردند، محصول آماده شده را به کشورهاي ديگر نظير امارات صادر مي‌کنند که ارزش افزوده اين عمل با چندين برابر قيمت خام آن به کشور خريدار منتقل مي‌شود، حال آنکه خودمان مي‌توانيم اين عمل را در کشورمان انجام داده و صادرات بالايي داشته باشيم؛ لذا مديران و مسئولان بايد دلسوزانه تر به اين مهم توجه کنند.

درحالي که اخبار ضد و نقيضي درباره توقف يا ادامه توزيع گوشت قرمز تنظيم بازاري مطرح است شامگاه گذشته فروشگاه شهروند در يک اقدام تامل انگيز تنها در مدت چند ثانيه اقدام به توزيع اين محصول کرد.عباس قبادي دبير ستاد تنظيم بازار در گفتگو با تسنيم از توقف توزيع گوشت گوسفندي تنظيم بازاري از ابتداي ارديبهشت ماه خبر داده که اين امر با وجود گلايه‌هايي که مردم درباره نحوه توزيع اين محصولات تنظيم بازاري داشتند باعث افزايش نگرانيها شده است.ميزان عرضه گوشتهاي تنظيم بازاري در مقايسه با تقاضايي که در بازار وجود دارد، بسيار کمتر است و اين امر منجر به ايجاد صفوف طولاني براي خريد اين محصول شد.درحاليکه هرکيلوگرم گوشت تنظيم بازاري(منجمد چرخ کرده) 32هزار تومان تا 44 هزار تومان(گوسفندي) قيمت داشت، اکنون قيمت هرکيلوگرم گوشت گوسفندي در بازار آزاد حدود 100 هزار تومان و گوشت گوساله حداقل 85 هزار تومان است.

مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي تشريح کرد،

حسين شيرزاد، مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي گفت: تشکيل شوراي ملي تشکل‌ها به منظور ايجاد صداي واحد از سوي ذينفعان بخش کشاورزي از اولويت‌هاي سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران به شمار مي‌رود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزي؛ وي اظهار کرد: جامعه کشاورزي ما جهت نيل به اهداف کلان و توسعه پايدار، نياز به صداي واحد در کنار تکثر ذاتي خود داشته و اين در حالي است که تشکل‌هاي بخش کشاورزي تاکنون از نقش و جايگاهي شايسته در تصميم‌سازي‌ها، تصميم‌گيري‌ها و مأموريت‌هاي وزارت جهاد کشاورزي برخوردار نبوده‌اند. وي با بيان اينکه ضعف توان چانه زني و رايزني در تشکل‌هاي کشاورزي مشهود است، افزود: فقدان يک نهاد پر قدرت مرکزي که از طريق آن بتوان در توزيع امتيازات و استيفاي حقوق بخش کشاورزي نقش اساسي ايفا کرد، کاملا مشهود است. مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران با اعلام اينکه شوراي ملي تعاوني‌ها و تشکل‌ها مي‌تواند در سياستگذاري و شفاف سازي تصميمات حوزه کشاورزي در کنار مديران ارشد وزارت جهاد کشاورزي، تشريک مساعي و کمک راهبردي انجام دهد، بيان کرد: مشارکت در سياستگذاري‌ها، تصميم‌سازي‌ها و همياري در زمينه مسائل پيچيده بخش کشاورزي و رخداد‌هايي که بنا به اقتضائات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و محيطي اتفاق مي‌افتد از جمله کارکرد‌هاي اساسي اين شورا به حساب مي‌آيد. وي در پايان با تاکيد بر حمايت از بهره‌برداران، رونق توليد و توسعه کسب و کار و نهادسازي‌هاي ضروري بخش کشاورزي و تقويت تشکل‌ها و احقاق حقوق سنديکايي صاحبان مشاغل بخش کشاورزي از اولويت‌هاي شوراي ملي هماهنگي تعاوني‌ها و تشکل‌هاي بخش کشاورزي تصريح کرد: در اين راستا سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران از تمامي‌ظرفيت‌هاي خود براي سازماندهي، توانمندسازي و انسجام اين شورا با هدف بهره‌گيري مناسب از جايگاه قانوني و اجتماعي آن در جهت تأمين و حفظ منافع توليدکنندگان و فعالان بخش کشاورزي بهره خواهد برد.