اولويت اول‌ بانک توسعه تعاون حمايت از سيل‌زدگان

حجت اله مهديان مديرعامل بانک توسعه تعاون گفت: پشتيباني و حمايت مالي از سيل‌زدگان استان ايلام و ساير استان‌هاي آسيب‌ديده بر اساس وظيفه مسئوليت اجتماعي از اولويت‌هاي بانک توسعه تعاون است.مهديان در همين رابطه افزود اين بانک علاوه بر فراهم نمودن شرايط لازم جهت تخصيص پرداخت تسهيلات اعتباري به تعداد 1500 فقره در قالب پرداخت وام قرض‌الحسنه ۵۰ ميليون ريالي، وام جعاله تعمير مسکن ۱۵۰ ميليون ريالي براي مردم سيل‌زده استان و همچنين افزايش مجموع کمک‌هاي نقدي و غير نقدي به مردم سيل‌زده استان‌هاي کشور و اقدام به‌ پيش‌بيني بخشودگي ۶ درصدي جرائم تأخير و استمهال تسهيلات پرداختي قبل از وقوع حادثه و اعطاي تنفس متناسب با شرايط متقاضي و بخشش جرائم ديرکرد مطالبات غير جاري در کليه بخش‌هاي اقتصادي نمود.

 

ملاحظات افزايش سقف تسهيلات خريد مسکن

محمد حسن مرادي مدير امور طرح و برنامه بانک مسکن ملاحظات افزايش سقف تسهيلات خريد مسکن در شرايط فعلي را تشريح کرد.وي در گفت و گو با بانک مسکن، اعلام کرد: افزايش سقف تسهيلات مسکن در هر مقطع زماني در بردارنده ملاحظات و الزاماتي است که اين ملاحظات و الزامات در هر دوره‌اي متناسب با شرايط و ويژگي‌هاي همان زمان تعريف و ايجاد خواهد شد.وي تاکيد کرد: در شرايط فعلي تسهيلات خريد مسکن بايد در سطح و به ميزاني پرداخت شود که گروه‌هاي هدف دريافت کننده تسهيلات توان پرداخت اقساط تسهيلات را داشته باشند؛در غير اينصورت صرف افزايش سقف تسهيلات هيچ کمکي به رونق بازار معاملات مسکن و خانه دار شدن گروه‌هاي هدف نخواهد کرد.

 

حمايت از سيل زدگان در اولويت بانک کشاورزي

روح اله خدارحمي‌مديرعامل اين بانک اظهار داشت: نخستين اقدام بانک کشاورزي هم زمان با وقوع سيل، توقف پيگيري وصول مطالبات از سيل زدگان و قطع پيامک‌هاي پيگيري و اخطار سررسيد تسهيلات بود و در گام بعدي، بر اساس دستور بانک مرکزي، دستورالعمل بند خ تبصره 33 متناسب با شرايط خسارت ديدگان براي امهال بدهي سيل زدگان در حال اجرا است.وي افزود: بانک کشاورزي همچنين به منظور تسريع در پرداخت غرامت به بيمه گذاران صندوق بيمه کشاورزي، علاوه بر تامين نقدينگي مورد نياز به صورت ضربتي ، با اعزام کارشناسان به مناطق سيل زده درحال ارزيابي خسارت و پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت ديده است.

تنها 7 درصد واحد های مسکونی تحت پوشش بیمه حوادث هستند

پرويز خسروشاهي قائم مقام رئيس کل بيمه مرکزي گفت: بين ۵ تا ۷ درصد واحدهاي مسکوني در کشور از پوشش بيمه‌ حوادث طبيعي برخوردارند که اين ميزان در برخي از مناطق کمتر از اين رقم و در برخي از استان‌ها نيز بيشتر از آن است. به گزارش بيمه مرکزي، وي با بيان اين مطلب افزود: ميزان خسارت وارده بر واحدهاي مسکوني بر آورد شده که بالغ بر ۳۳۰ ميليارد تومان است. وي تصريح کرد: برخي از ريسک‌ها دچار اصطکاک اطلاعاتي است بيمه حوادث طبيعي در کنار بيمه شخص ثالث از جمله رشته‌هايي است که از مشکل اصطکاک اطلاعاتي رنج مي‌بردند يکي از پيامدهاي وجود اصطکاک اطلاعاتي در بازارها، عدم رشد قابل قبول آن بازارهاست يکي از دلايل مهم نفوذ کم بيمه زلزله و سيل وجود همين اصطکاک‌هاي اطلاعاتي در بازاربيمه حوادث طبيعي است. وي افزود: به دليل وجود اصطکاک‌هاي اطلاعاتي متاسفانه ضرورت تهيه بيمه نامه حوادث براي آحاد جامعه ما چندان درک نشده است و اين ريسک در بازار بيمه ما از اهميت لازم برخوردار نيست.

امکان مشارکت در پويش ملي کمک به هموطنان سيل زده

بانک ملي ايران با خدمت ملي فاند (تامين مالي جمعي) امکان مشارکت خيرين در پويش ملي کمک به هموطنان سيل زده را فراهم کرده است.به گزارش روابط عمومي‌بانک ملي ايران، با عملياتي شدن پروژه ملي فاند، تامين مالي جمعي و مشارکت در طرح‌هاي عام المنفعه و غيرانتفاعي براي متقاضيان در بستر شبکه‌هاي اجتماعي ميسر شده است و هموطنان مي‌توانند از اين طريق در پويش ملي کمک به هموطنان سيل زده به ميزان دلخواه مشارکت داشته باشند.اين محصول نوعي جديد از روش تامين مالي است که با فراهم شدن بستر آن از سوي بانک ملي ايران، از افراد براي مشارکت در طرح‌هاي خاص و فعاليت‌هاي مختلف نيازمند تامين مالي، دعوت مي‌شود و متقاضيان مي‌توانند در فاز اول در طرح‌هاي غيرانتفاعي و خيرخواهانه و در فاز بعدي در طرح‌هاي انتفاعي به صورت مشارکت در سود و زيان طرح شرکت کنند.

مديرعامل بانک رفاه مطرح کرد:

گروه بانک و بيمه : دکتر محمد علي سهماني مديرعامل بانک رفاه کارگران در ديدار با استاندار لرستان بر پيگيري مجدانه مسائل و مشکلات هموطنان سيل زده تأکيد کرد و گفت: امداد رساني‌هاي بانک رفاه به صورت مستمر ادامه مي‌يابد تا هموطنان آسيب ديده به شرايط زندگي عادي بازگردند.

به گزارش روابط عمومي‌بانک رفاه کارگران، دکتر محمد علي سهماني مديرعامل اين بانک طي سفري به استان لرستان پيرامون رسيدگي به وضعيت سيل زدگان و بازديد از مناطق سيل زده با دکتر خادمي‌استاندار لرستان ديدار و گفت و گو کرد.

وي در اين نشست با بيان اينکه بانک رفاه به عنوان يک بانک اجتماعي و سلامت محور همراستا و همگام با نهادهاي امدادرساني ذي ربط و همسو با سياست‌هاي دولت محترم به دنبال تسريع فرايندهاي امدادرساني و بهسازي مناطق آسيب ديده است گفت: بانک رفاه کارگران در راستاي ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي خود علاوه بر اختصاص کمک‌هاي نقدي و غير نقدي و همچنين اعطاي تسهيلات به خانواده‌هاي آسيب ديده، در گام نخست يک دستگاه آمبولانس را به شهرستان معمولان اهدا مي‌کند تا روند امداد رساني‌ها به اين شهر سيل‌زده تسهيل شود که اين موضوع هم اکنون در بانک رفاه مصوب شده و درحال فراهم کردن مقدمات اهدا مي‌باشد.

مديرعامل بانک رفاه در ادامه با تشريح اقدامات اين بانک در کمک به استان‌هاي سيل زده خاطر نشان ساخت: بانک رفاه از همان ساعات آغازين وقوع سيلاب اقدامات حمايتي خود را آغاز کرده و در بخش‌هاي کمک‌هاي نقدي، غير نقدي و اعطاي تسهيلات حضور فعال و اثربخشي داشته است.

وي ادامه داد: در حوزه اعطاي تسهيلات بانک رفاه اقدام به اختصاص 17000 فقره تسهيلات به ارزش 170.000.000.000 تومان شامل 8500 فقره تسهيلات قرض الحسنه 5.000.000 توماني، 8500 فقره تسهيلات تعميرات مسکن 15.000.000 توماني در قالب تسهيلات تعريف شده تکليفي بانک با اولويت بخشي به مخاطبان و اقشار کم درآمد تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي مانند مستمري بگيران سازمان بهزيستي، سازمان تامين اجتماعي و عموم سيل‌زدگان قبل از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزي ج.ا.ا و هيأت محترم وزيران به بانک‌ها جهت تعيين سهميه تخصيصي تسهيلات به آسيب ديدگان ناشي از سيل کرده است.

دکتر سهماني به کمک‌هاي غيرنقدي بانک رفاه به هموطنان سيل‌زده پرداخت و گفت: بانک رفاه در اين زمينه اقدام به اهداي لوازم ضروري و اقلام اساسي زندگي شامل پکيج مواد غذايي و بهداشتي، لوازم گرمايشي از جمله پتو و همچنين آب معدني و موارد اعلامي‌مورد نياز کرده است. همچنين به منظور تهيه غذاي گرم به هم‌ميهنان گرفتار در سيلاب، بانک رفاه مبلغ 300.000.000 تومان تخصيص داده که بخشي از آن به استان لرستان اهدا مي‌شود.

در ادامه بازديد مديرعامل بانک رفاه و هيأت همراه به استان لرستان موافقت شد که اين بانک يک باب مدرسه در بخش ميربگ جنوبي شهرستان دلفان نيز احداث کند. پس از مدرسه‌هاي شهداي بانک رفاه در شهرستان خرم آباد و همچنين روستاي خاک آباد از توابع شهرستان اليگودرز، اين مدرسه سومين مدرسه بانک رفاه در استان لرستان خواهد بود که در آينده احداث خواهد شد.

در حاشيه بازديد مديران عالي بانک رفاه از استان لرستان از بيمارستان شفا خرم آباد که با مشارکت مالي بانک در حال احداث است نيز بازديد به عمل آمد. اين بيمارستان اشتغال پايدار حداقل 1000 نفر را در پي دارد و سهم عمده‌اي در توسعه نظام سلامت در منطقه خواهد داشت.

مديرعامل بانک رفاه و هيأت همراه همچنين با حضور در شهرستان پلدختر از نزديک در جريان روند امدادرساني‌ها قرار گرفتند و با خانواده‌هاي آسيب ديده گفت وگو کردند و از نزديک در جريان وضعيت زندگي، معيشت و مشکلات آنان قرار گرفتند.

در طي بازديد از شهرستان پلدختر و ديدار با مردم سيل‌زده، دکتر سهماني دستور اهداي کمک‌هاي نقدي به تعدادي از خانوارها را صادر کرد تا با بررسي‌هاي لازم از طريق شعبه اقدام و مساعدت مقتضي صورت پذيرد.