سرمقاله

علاءالدين خادم

عضو کميسيون کشاورزي مجلس

وجود ارز دو نرخه در بازار باعث بروز برخي مشکلات و دلال بازي در بازار مي‌شود در کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 98 نيز ارز دو نرخي راي لازم را کسب نکرد. ارز موجود در بازار بايد تک نرخي و مابه‌التفاوت آن به صورت يارانه به مردم پرداخت شود. در حال ...حاضر دولت تصميماتيبراي ارز گرفته بنابراين بايد ديد قدرت نظارت براي کنترل قيمت‌ها را دارد يا خير. گوشت با ارز 4 هزار و 200توماني وارد کشور مي‌شود اما کماکان با قيمت بالايي در اختيار مصرف‌کنندگان قرار مي‌گيرد، بنابر اين اگر حذف ارز دولتي براي واردات کالاهاي اساسي منجر به افزايش قيمت شود ظلم به مردم است. به همين دليل اگر قيمت کالاهاي اساسي با حذف ارز دولتي افزايش و قدرت خريد اقشار پايين جامعه کاهش يابد دولت بايد در تصميم گيري نهايي خود تجديد نظر کند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

سيدحسين سليمي‌

عضو اتاق تهران

شاخص کل بازار سرمايه طي فروردين ماه سال جاري به طرز قابل توجهي رشد کرد. افزايش نرخ ارز و رشد قيمت کالاهاي صادراتي از دلايل اين رشد عنوان شده است اما به نظر مي‌رسد در يک ماه اخير شاخص کل با تاثيرپذيري از تورم رشد کرده است. براساس اطلاعات مرکز آمار...تورم دوازده ماهه به بيش از 30 درصد رسيده است. رشد شاخص قيمت بر همه بخش‌هاي اقتصاد اثرگذار است و بازار سرمايه و سهام شرکت‌ها هم از آن اثر مي‌پذيرد. نکته ديگر اينکه درآمد شرکت‌ها به دليل افزايش حجم فروش از نظر ريالي بالا رفته و بنابراين اين افزايش درآمد به مثبت شدن تراز شرکت‌ها انجاميده و اين عامل به نوبه خود بر ارزش سهام آن‌ها اثرگذاشته است.

در شرايط کنوني بازدهي بازار سرمايه از ديگر بازارها بيشتر است. ديگر بازارها بيشتر حالت رکود دارد و سود سپرده کمتر از 20 درصد است. بي ثباتي و رکود ديگر بازارها به توجه بيشتر سرمايه گذاران به بازار سرمايه منجر شده و همين مسئله هم بر بازدهي بيشتر بورس اثرگذار است. بازار سرمايه در سال جاري همراه با افزايش تورم رشد مي‌کند که البته ميزان رشد تورم کف رشد شاخص کل بازار سرمايه است.براي تحليل دقيق تر وضعيت بازار سرمايه در فروردين ماهي که گذشت، و البته پيش بيني‌هاي نزديک به واقع درباره بازار سرمايه در سال 98 بايد تا 6 مي‌2018 يعني هفته آينده صبر کرد. در اين تاريخ مسئله فروش نفت ايران و معافيت خريداران جهاني نفت ايران از تحريم‌هاي آمريکا تعيين تکليف مي‌شود. مسئله تحريم و آثار منفي آن از عوامل موثر بر بازار سرمايه است و تغيير وضعيت خريداران نفت ايران بر شاخص کل هم اثرگذار است بنابراين بايد تا براي دست يافتن به يک تحليل واقعي تا اين تاريخ صبر کرد.

منبع: فصل اقتصاد

رييسي خواستار همگرايي دستگاه‌ها و مردم براي حل مهمترين معضل دستگاه قضا شد:
 

گروه سياسي: رئيس قوه قضاييه، يکي از مهم‌ترين معضلات امروز دستگاه قضايي را کثرت ورودي پرونده‌ها و حل اين معضل را در گرو يک اقدام جهادي از سوي همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومي‌قوه قضاييه، آيت ا... سيد ابراهيم رئيسي در جلسه مسئولان عالي قضايي با تبريک نيمه شعبان، سالروز ميلاد با سعادت حضرت بقيه ا... الاعظم (عج)، و روز جهاني مستضعفين، بر ضرورت ادامه روند امدادرساني به سيل زدگان تاکيد کرد و گفت: امروز يکي از مهم‌ترين وظايف دستگاه‌هاي اجرايي، نهادهاي گوناگون و همه مردم عزيز، تلاش براي کاستن از آلام هموطنان سيل زده است و ضمن قدرداني از همه خدمات ارائه شده و امدادرساني‌ها از سوي دستگاه‌هاي خدمت رسان، نبايد فراموش کنيم که نيازهاي مردم مناطق آسيب ديده، بيش از خدماتي است که ارائه شده و همچنان بايد اين امدادرساني‌ها ادامه يابد.

آيت ا... رئيسي، يکي ديگر از وظايف قوه قضاييه براي کاهش درد و رنج مردم سيل زده را تلاش در جهت تامين امنيت مناطق آسيب ديده عنوان کرد و گفت: دادستان‌هاي محترم اين مناطق و روساي کل دادگستري استان‌ها، تمهيدات لازم را براي تامين امنيت هر چه بيشتر شهرهاي درگير سيل انديشيده‌اند و مردم بدانند که دستگاه‌هاي انتظامي‌و امنيتي نيز از هيچ تلاشي در اين زمينه فروگذار نمي‌کنند.

رئيس قوه قضاييه در ادامه سخنان خود، يکي از مهمترين معضلات امروز دستگاه قضايي را کثرت ورودي پرونده‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: اين روند نگران کننده، زيبنده نظام و جامعه اسلامي‌ما نيست. بر همين مبنا لازم است با يک نگاه تحولي با اين معضل مواجه شويم.

آيت ا... رئيسي، همه دستگاه‌هاي کشور را در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي و جرايم، واجد نقش و وظيفه دانست و تصريح کرد: يکي از مهم‌ترين مسائلي که موجب شکل گيري پرونده‌هاي قضايي مي‌شود، مسائل اقتصادي است. در اين زمينه، همه تصميم سازان و تصميم گيران بايد در برنامه ريزي‌هاي اقتصادي خود، نگاه لازم به کاهش آسيب‌هاي اجتماعي را داشته باشند و به اين موضوع توجه کنند که تصميمشان موجب افزايش ورودي پرونده‌ها به دستگاه قضايي و ايجاد نزاع و اختلاف در ميان مردم نشود.

توسط مشاور عالي وزير اقتصاد صورت گرفت:

مشاور عالي وزير امور اقتصاد و دارايي از جامعه بين المللي خواست در اسرع وقت با هدف محو هرگونه اقدام قهرآميز يکجانبه اقتصادي، تجاري و مالي از جمله تحريم‌هاي غيرقانوني و ناعادلانه عليه کشورهاي درحال توسعه ترتيباتي اتخاذ کنند.

به گزارش ايرنا، محمد خزاعي در نشست تامين مالي توسعه که در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک برگزار شد، اين مطلب را مطرح کرد.

وي با اشاره به مشکلات روزافزون فراروي چندجانبه گرايي و نظام چندجانبه اقتصادي، تجاري و مالي، افزود: اينگونه اقدامات يکجانبه، برخلاف حقوق بين الملل و منشور ملل متحد، ناقض حق توسعه و مانع دستيابي کشورها به توسعه پايدار اقتصادي و اجتماعي است.

نماينده پيشين ايران در سازمان ملل متحد با تاکيد بر اهميت تجارت بين المللي به عنوان پيشرانه توسعه، تقويت نظام چندجانبه باز، قانونمند، غير تبعيض آميز، برابر، فراگير و شفاف تجاري جهاني با مشارکت عادلانه و برابر همه کشورها را ضروري دانست و اظهار کرد: فرآيند الحاق کشورهاي درحال توسعه فارغ از ملاحظات سياسي به سازمان تجارت جهاني تسريع شود.

در پنجمين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان تعاوني‌ البرز ايرانيان مشخص شد

اقتصادنيوز: نماينده دادستان در پنجمين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان تعاوني‌ البرز ايرانيان گفت: نمي‌دانيم تسهيلاتي که متهم رديف اول مدعي است در ميان مردم توزيع شده، به کجا رفته است و در واقع معتقدم با اين تسهيلات پولشويي مي‌کرده تا منشأ پول‌ها مفقود شود.

به نقل از ايرنا، در ادامه جلسه همسر حامد کريمي‌يکي از مديران البرز ايرانيان که دو سال پيش کشته شد، با ارائه توضيحاتي درباره نحوه قتل همسرش مطالبي را بيان کرد.

وي افزود: هر بار که همسرم از آزاد مسائل تعاوني را پيگيري مي‌کرد او مي‌گفت که در حال گرفتن مجوز هستيم ولي در سال 95 آزاد به همراه پدر خود اعضاي شورا را جمع کرد و بسياري از سپرده‌گذاران به پشتوانه پدرش اقدام کردند. مهرنيا با اشاره به پرونده قتل همسرش کفت: امروز دو سال از قتل همسرم مي‌گذرد و من شاکي اصلي اين پرونده هستم.

من و پدرم اولين کساني بوديم که به بالاي پيکر همسرم رسيديم و ديديم دستانش را از پشت بسته و به دهانش چسب زده بودند و ظاهرا او را بيرون از منزل به قتل رسانده و پيکرش را به داخل خانه منتقل کرده بودند.

نماينده دادستان گفت: اظهارات همسر کرمي‌بيانگر زواياي رفتار آزاد و قرياني است و اين دو نفر شعبه‌هاي البرز را در شهرستان‌هايي مانند ايلام و همدان تاسيس مي‌کردند که پدرش زماني استاندار آنجا بوده و با روابط پشت پرده فعاليت مي‌کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار نخست وزير پاکستان تاکید کردند؛

گروه سياسي: حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌عصرديروز (دوشنبه) در ديدار عمران خان نخست‌وزير پاکستان و هيئت همراه، ارتباط ملت‌هاي ايران و پاکستان را ارتباطي قلبي و عميق برشمردند و تأکيد کردند: روابط دو کشور برغم دشمني‌ها بايد هر چه بيشتر مستحکم و تقويت شود.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت ا... خامنه‌اي در اين ديدار با اشاره به ريشه‌هاي تاريخي ارتباطات دو ملت خاطرنشان کردند: اوج عزت و شکوه شبه قاره هند در دوران حکومت مسلمانان بر آن بوده است و بزرگ‌ترين ضربه استعمارگران انگليسي به اين منطقه مهم، نابود کردن تمدن برجسته اسلامي‌در آن بود.

رهبر انقلاب اسلامي‌با تجليل از شخصيت‌هاي بزرگ پاکستاني همچون اقبال لاهوري و محمدعلي جناح، گفتند: روابط خوب، به نفع هر دو کشور است اما اين روابط دشمنان جدي دارد که بايد بر خلاف ميل آنها، همکاري‌ها و ارتباطات در بخشهاي مختلف تقويت شود.

ايشان، مسائل امنيتي در مرزهاي دو کشور را مهم خواندند و افزودند: گروههاي تروريستي که عامل ناامني در مرزها هستند با پول و سلاح دشمنان تغذيه مي‌شوند و يکي از اهداف حرکتهاي ضدامنيتي در مرزهاي ايران و پاکستان، آلوده کردن روابط دو کشور است.

رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين با تشکر از کمکهاي دولت پاکستان در قضيه سيل اخير، آغاز سفر آقاي عمران خان به کشورمان از مشهد و زيارت حرم مطهر حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا عليه‌السلام را نشانه‌اي خوب برشمردند و ابراز اميدواري کردند با عنايات آن حضرت، اين سفر براي هر دو کشور مفيد و سازنده باشد.

در اين ديدار که آقاي روحاني رئيس جمهوري نيز حضور داشت، آقاي عمران خان نخست‌وزير پاکستان، مذاکرات خود در تهران را خوب خواند و گفت: در اين مذاکرات بسياري از مسائل حل شد و وزراي پاکستاني نيز مذاکرات خوبي با همتايان ايراني خود داشتند.

نخست‌وزير پاکستان با اشاره به روابط تاريخي ايران و هند، گفت: مسلمانان ۶۰۰ سال بر هند حکومت کردند و تأثير ايران بر آنها چنان بود که زبان رسمي‌حکومت هند، فارسي شد.

آقاي عمران خان بزرگترين غارت ثروت هند را مربوط به دوره حضور انگليس در اين کشور خواند و افزود: انگليسي‌ها همه ثروت هند را غارت کردند، نظام آموزشي آن را نابود و هند را به عنوان مستعمره جواهرنشان نامگذاري کردند.

نخست‌وزير پاکستان با بيان اينکه برخي نمي‌خواهند روابط تهران و اسلام آباد به يکديگر نزديک شود اما مي‌توانيم بر مشکلات فائق آييم، خاطرنشان کرد: تلاش مي‌کنيم روابط دو کشور مستحکم‌تر از قبل شود و با دولت جمهوري اسلامي‌ايران در تماس مستمر خواهيم بود.

  • گسترش روابط تجاري و اقتصادي تهران- اسلام آباد دردستور کار

در خبري ديگر، ايران و پاکستان توافق کردند که يک نيروي واکنش سريع مشترک براي مقابله با تروريست‌ها در مرزهاي خود ايجاد کنند.به گزارش ايسنا، حجت الاسلام و المسليمن حسن روحاني در نشست خبري امروز خود با عمران خان نخست وزير پاکستان با بيان اينکه مسئله امنيت مرزهاي دو کشور يکي از مباحث امروز بود، اظهار کرد: در ماه‌هاي اخير متاسفانه شاهد تنش‌هاي در مرزهاي دو کشور توسط تروريست‌ها بوديم، البته خوشحاليم که طرف پاکستاني هم گروهک‌هايي که فعاليت تروريستي دارند را به صراحت تروريست اعلام کرده و با آنها برخورد خواهند کرد.

وي ادامه داد: دو طرف توافق کردند که همکاري‌هاي امنيت مرزي دو کشور افزايش يابد و نيروهاي مرزباني و اطلاعاتي و يک نيروي واکنش سريع در مرز براي مقابله با تروريسم تشکيل دهيم. روحاني با بيان اينکه دو کشور تاکيد دارند که بايد روابط خود را افزايش دهند، گفت: هيچ کشور ثالثي هم قادر نيست روابط بردارانه دو کشور را تحت تأثير قرار دهد.

رئيس جمهور با بيان اين که ظرفيت‌هاي بسيار خوبي براي روابط تجاري و اقتصادي ايران و پاکستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: اين توافق را داشتيم تا روابط تجاري را گسترش دهيم. ايران آماده است نيازمندي‌هاي نفت و گاز پاکستان را تأمين کند و اقدامات لازم براي اتصال لوله گاز به پاکستان را انجام دهد. ما اعلام کرديم آماده‌ايم صادرات برق به پاکستان را ده برابر افزايش دهيم.

وي ادامه داد: بر اي توسعه روابط تجاري بحث کرديم تا يک کميته تهاتر تشکيل شود تا صادرات و واردات تهاتر شود و در يک حساب، تسويه حساب شود؛ ما معتقديم بندر چابهار و گواتر بايد روابط بيشتري داشته باشند و بين دو بندر راه آهن ايجاد شود.

به گفته رئيس جمهور مسائل منطقه‌اي يکي ديگر از مذاکرات دو کشور بود و دو طرف درباره روابط بيشتر براي ايجاد ثبات و امنيت در افغانستان و منطقه و همچنين درباره اقدامات نادرست آمريکا به ويژه در مسئله قدس، جولان و توهين به سپاه گفت و گو کردند.

رئيس جمهور ادامه داد: ايران، پاکستان و ترکيه پايه گذار اکو بودند و ما علاقمنديم روابط اين سه کشور گسترش يابد. بايد راه آهن استانبول به اسلام آباد فعال شود تا اروپا را به پاکستان و چين وصل کند.

روحاني همچنين گفت: خوشحالم نخست وزير پاکستان تاکيد دارند که در هيچ ائتلاف جنگي شرکت نمي‌کند و اراده دو کشور براي صلح و امنيت در کل منطقه است.

روحاني در پايان گفت: سفر آقاي نخست وزير و هيئت همراه ايشان نقطه عطف در گسترش روابط بين‌ دو کشور خواهد بود. من از حضور ايشان که قبلا هم به مشهد الرضا مشرف شدن، تشکر مي‌کنم.

  • تحریم ها مانع برقراری روابط اقتصادی با تهران نیست

نخست وزیر پاکستان گفت: تحریم ها مانع روابط اقتصادی اسلام آباد با تهران نیست. به گزارش ایسنا، عمران خان در دیدار با رییس جمهور کشورمان با تاکید بر ضرورت افزایش مناسبات اقتصادی گفت: می‌دانیم ایران در حوزه‌های مختلف از جمله مراقبت اولیه بهداشتی بهترین نظام‌ها را از زمان انقلاب در دنیا دارد و من وزیر جدید بهداشت را همراه خودم آوردم بعلاوه می‌خواهیم از تجربه ایران در حوزه مراقبت اولیه بهداشتی استفاده کنیم. در حوزه انرژی و حوزه‌های دیگر از جمله علوم و فناوری هم، تیم خوبی را همراه خودم آوردم. وزیر صنعت و تجارت در این جا هست تا بتواند روش و ترتیباتی را برای ارتقا مناسبات تجاری پیدا کند و ان‌شاءالله این مشکل حل خواهد شد. عمران خان در پایان گفت: جناب آقای رئیس جمهور باز هم به طور ویژه از شما به خاطر مهمان‌نوازی و پذیرایی خوبتان تشکر می‌کنم.

جهانگيري در آيين اختتاميه دومين جشنواره ملي زن و علم؛

گروه سياسي: معاون اول رييس جمهوري از ارسال لايحه‌اي به مجلس شوراي اسلامي‌براي اعطاي تابعيت از مادر ايراني به فرزندان خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، «اسحاق جهانگيري» در آيين اختتاميه دومين جشنواره ملي زن و علم که در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: پيش از اين تنها اعطاي تابعيت ايراني از پدر امکان پذير بود، اما به تازگي لايحه‌اي را به مجلس فرستاديم که فرزندان بتوانند از مادر ايراني نيز تابعيت دريافت کنند.

وي افزود: سرمايه‌هاي يک کشور و ذخاير نهفته‌اي که در استعداد‌ها وجود دارد، بار سنگيني بر دوش دولت، نهاد‌ها و همه جامعه ايجاد مي‌کند.

معاون اول رييس جمهوري با بيان اين که ما بايد بتوانيم کشور را از شرايط دشوار پيش رو نجات دهيم، گفت: عبور کشور از اين شرايط با ذخاير علمي‌و نمادين امکان پذير است.

جهانگيري همچنين گفت: يکي از کارهاي مهمي‌که بايذ انجام شود افزايش اميد در داخل کشور و اميدواري نسل جوان و مردم ايران نسبت به آينده کشورشان است و راهکار آن هم اين است که نخبگان، اساتيد، دانشگاهيان کشور افق‌هاي جديدي پيش روي جامعه باز کنند و مردم آينده اميدوارکننده‌اي ببينند.

وي به شرايط سخت کشور در دوران تحريم اشاره کرد و يادآور شد: ما با ظالمانه‌ترين تحريم‌هايي که آمريکا عليه يک کشور مي‌توانست وضع کند، روبرو هستيم. اقتصاد کشور مي‌توانست در معرض شکوفايي قرار گيرد و به سمت توسعه حرکت کند ، زندگي و رفاه مردم در آن رقم زده شود.

وي اضافه کرد: سرمايه‌هاي علمي‌و نمادين در کشور مي‌توانست با گشودن افق‌هاي جديد و تبديل تهديدها به فرصت‌ها و افزايش اميد، افق‌هاي جديدي پيش روي جامعه باز کند.معاون اول رييس جمهوري همچنين اظهار داشت: شرايط فعلي بسيار دشوار است از طرفي با ظالمانه‌ترين تحريم‌ها آمريکا مواجه هستيم و اقتصادي مي‌توانست در مسير شکوفايي حرکت کند در معرض تهديد تهديد قرار گرفته است، همچنين در روزهاي اخير با وقوع سيل در بخش وسيعي از کشور مواجه بوديم.

جهانگيري خاطرنشان کرد: کار زنان، جوانان، نخبگان و دانشگاهيان در واقع اين است که اين فرصت‌هاي عظيم را شناسايي و در مسير قاعده مندي براي توسعه و پيشرفت کشور قرار دهيم.

معاون اول رييس جمهوري اظهارداشت: دستگاه‌هاي اجرايي بايد از تمام ظرفيت مراکز علمي‌کشور استفاده کنند و جفاست که در چنين شرايطي به نهادهاي علمي‌کشور کم توجهي شود. آينده ايران بي ترديد در گرو توسعه علم است.

معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: هر کجا که ميدان را باز کرديم و فرصت رقابت ايجاد کرديم زنان جايگاه خودشان را بدست آوردند. هرجا که زنان نتوانستند جايگاه خودشان را بدست آورند که با تصميم گيري مديريتي زمينه رقابت فراهم نبوده است.

جهانگيري ابرازاميدواري کرد فرصت لازم براي بهره گيري از توانمندي زنان جهت توسعه کشور فراهم شود.

مرکز آمار از افزايش 7/3 درصدي نرخ تورم خبر داد؛

گروه اقتصاد کلان: نرخ تورم از نيمه دوم سال گذشته رو به افزايش گذاشت و اين روند همچنان ادامه دارد. به گزارش تجارت بر اساس مرکز آمار ايران، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهي به فروردين ماه ١٣٩٨ به 6/30 درصد رسيد که نسبت به همين اطلاع در ماه قبل (٢۶.٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد.

اين گزارش مي‌افزايد: در فروردين ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩۵) به ۱۷۰.۹ رسيد که نسبت به ماه قبل ۴.۰ درصد افزايش نشان مي‌دهد.‌در اين ماه درصد تغيير شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۱.۴ درصد مي‌باشد؛ يعني خانوارهاي کشور به طور ميانگين ۵۱.۴ درصد بيشتر از فروردين ١٣٩٧ براي خريد يک «مجموعه کالا و خدمات يکسان» هزينه کرده‌اند که نسبت به اين اطلاع در ماه قبل (۴۷.۵ درصد) ٣.٩ واحد درصد افزايش يافته است. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهي به فروردين ماه ١٣٩٨ به ۳۰.۶ درصد رسيد که نسبت به همين اطلاع در ماه قبل (٢۶.٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد.

  • وعده‌اي که عملي نشد

حسن روحاني رييس جمهور، به غير از چندماه اخير که نرخ تورم سرکشي کرد و مهار آن از دست دولت خارج شد، تک رقمي‌شدن اين نرخ را از افتخارات دولت متبوع خود مي‌دانست و به طور مرتب در سخنراني‌ها و مناسبت‌هاي مختلف به آن مي‌باليد و براي کنترل هرچه بيشتر آن را قول و وعده مي‌داد اما چنان که مشهود وو مشخص است او نتوانست به وعده خود عمل کند و از اين رو مورد انتقاد قرار گرفت. در همين راستا نماينده مردم محلات در تذکر شفاهي جلسه علني روز گذشته مجلس گفت: آقاي رئيس جمهور شما قول داديد تورم را کنترل کنيد و ميزان آن را جيب مردم اعلام کنيد. اما امروز ببينيد جيب مردم چه وضعيتي دارد.

به گزارش ايسنا، عليرضا سليمي‌خطاب به روحاني افزود: شما قول داديد نقدينگي را کنترل کنيد و فرموديد تورم به دليل نقدينگي است و نقدينگي ناشي از مسکن مهر است اما آيا مي‌دانيد نقدينگي در دولت شما چهار برابر شده است؟ يعني ۴۰۰ هزار ميليارد تومان به يک تريليون و ۷۰۰ هزار ميليارد تومان افزايش پيدا کرده است.

  • کنترل قيمت؛ نه کنترل تورم

معضل ديگري که طي ماه‌هاي گذشته به دفعات تکرار شد و همچنان ادامه دارد يک کارشناس اقتصادي در گفت‌و‌گو با «ايران عصر» تصريح کرد: موضوع مهم بحث جديت دولت در کنترل قيمت‌ها است نه کنترل تورم يا مهار تورم؛ بلکه تأکيد بيشتر روي کنترل قيمت‌ها است چون افزايش دوباره قيمت‌ها باز هم منجر به تورم خواهد شد. آلبرت بغزيان با تأکيد بر اينکه قيمت‌ها در ماه‌هاي گذشته تحت تأثير تحريم‌ها و ارز 14 هزار توماني قرار گرفته‌اند و ديگر دليلي براي افزايش قيمت دوباره وجود ندارد، تصريح کرد: حالا اگر افزايش قيمت‌ها دليل منطقي دارد و مثلاً به نفع علم و صنعت يا به نفع مصرف‌کننده است بايد مشخص شود. بغزيان گفت: بنابراين بايد کنترل قيمت‌ها جزو سياست‌هاي اصلي دولت در سال جديد باشد چرا که در غيراين صورت ما کماکان همين بلاتکليفي و تورم را داريم که باعث تغييرات نرخ ارز و به هم ريختگي بازارها خواهد شد.

  • کنترل مناسب تورم با سياست جديد بانک مرکزي

اما اخيرا بانک مرکزي از يک ابزار سياستگذاري پولي جديد به نام « عمليات بازار باز» براي کنترل نرخ تورم خبر داده است. در اين خصوص يک کارشناس اقتصادي اعلام کرد با اجراي اين سياست بانک مرکزي به خوبي خواهد توانست تورم را کنترل کند.

علي سعدوندي در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر، عمليات بازار باز را موفق‌ترين ابزار سياستگذاري پولي عنوان کرد و گفت: عمليات بازار باز اگرچه در کنار ساير ابزارهاي سياست‌گذاري پولي قرار دارد؛ اما به تدريج بانک‌هاي مرکزي دريافته‌اند که ساير ابزارها کارايي لازم را ندارند و بنابراين برخي از آنها را، از جعبه ابزار بانک‌هاي مرکزي دنيا حذف کرده‌اند.

وي افزود: بر همين اساس، عمليات بازار باز، مؤثرترين ابزار در کنترل نرخ تورم بوده که با دقت بالايي، قادر است نرخ بازار بين بانکي را کنترل کند؛ به اين معنا که در سطح نقطه پايه که يک صدم درصد است، در عمليات بازار باز مي‌توان نرخ‌هاي بازار بين بانکي را کنترل کرد.

اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: اين ابزار کنترل نرخ سود به جامعه اطمينان مي‌دهد که بانک مرکزي توانايي کنترل نرخ بهره را دارد؛ در اين صورت اگر سياستگذاري پولي درستي اعمال شود، آنگاه هدف‌گذاري تورمي‌معتبر خواهد بود و بانک مرکزي به خوبي خواهد توانست تورم را کنترل کند.

به گفته سعدوندي، در واقع براي کنترل نرخ تورم، نياز به هدف‌گذاري دو نرخ داريم، به اين معنا که اولاً نرخ سود بازار بين بانکي بايد کنترل شود و پس از آن، هدف‌گذاري تورمي‌صورت گيرد که هر دوي اينها، بايد با واقعيت‌هاي اقتصاد کلان همخواني داشته باشند؛ نه آنکه به عنوان مثال در فاصله سال‌هاي ۹۳ تا ۹۶ نرخ تورم کاهش يابد، ولي نرخ سود بالاتر رفته و وضعيت به نحوي پيش رود که اکنون اقتصاد ايران دچار مشکلات شديد تورمي‌باشد.

 

 

سخنگوي وزارت خارجه در واکنش به اقدام اخیر کاخ سفید مطرح کرد ؛

گروه انرژي: سرانجام کاخ سفيد در اعلاميه‌اي اطلاع داد که ايالات متحده معافيت از تحريم‌هاي نفتي هشت کشور را تمديد نخواهد کرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از واشنگتن‌پست، کاخ سفيد براي افزايش فشار بر روي ايران اظهار کرده است که معافيت‌هاي نفتي اعطا شده به هشت کشور براي تجارت با ايران را تمديد نخواهد کرد. در اين بيانيه آمده است: دونالد ترامپ تصميم گرفته است که معافيت‌هاي نفتي را که در اوايل ماه مهر منقضي مي‌شود را تمديد نکند. اين تصميم براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران اتخاذ شده است تا نظام جمهوري اسلامي‌اصلي‌ترين منبع درآمدش را از دست دهد. ايالات متحده آمريکا به همراه عربستان سعودي و امارات متحده عربي، سه توليد کننده بزرگ‌ انرژي و همچنين دوستان و شرکايمان متعهد شده‌ايم که بازار جهاني نفت را تامين کنيم . ما توافق کرده‌ايم که اقداماتي بموقع را اتخاذ کنيم تا در صورت حذف نفت ايران از بازار، تقاضاي جهاني برآورده شود... ‏ما‬ قدردان حمايت دوستان و شرکايمان در اين زمينه هستيم.

  • افزايش بهاي نفت خام

در خبري ديگر،‌ مايک پومپئو، وزير خارجه آمريکا، پايان معافيت از تحريم‌هاي نفتي ايران را اعلام کرد و گفت ديگر هيچ معافيتي در اين زمينه به کشورهاي ديگر نخواهد داد.

پيشتر خبرگزاري رويترز به نقل از يک منبع آگاه اين خبر را اعلام کرده بود که افزايش سه درصدي بهاي نفت خام را در بازارهاي جهاني در پي داشت.

با انتشار اين خبر بهاي نفت خام برنت با افزايشي ۳.۲ درصدي به ۷۴.۳۰ درصد در هر بشکه رسيد که بالاترين رقم از ماه نوامبر به اينسو محسوب مي‌شود. بهاي نفت وست تگزاس اينترميديت نيز با ۲.۹ درصد افزايش به ۶۵.۸۷ در هر بشکه رسيد که بالاترين نرخ از ۳۰ اکتبر به اينسو است.

تحليلگران بر اين باورند که قطع صادرات نفت ايران آن هم در حالي که دو صادر کنندۀ مهم ديگر نفت يعني ونزوئلا و ليبي با بحران سياسي دست به گريبانند، بازار نفت جهاني را بطور جدي دچار چالش خواهد کرد.

  • تصميم مقتضي؛ به زودي

در همين ارتباط سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: با توجه به غيرقانوني بودن اصل تحريم‌هاي مورد نظر، جمهوري اسلامي‌ايران اصولا ارزش و اعتباري براي معافيت‌هاي اعطايي بر تحريم‌ها قائل نبوده و نيست. با اين حال، با توجه به تاثيرات منفي عملي اين تحريم‌ها و احتمال افزايش اين اثرات منفي با عدم تمديد معافيت‌ها، وزارت امور خارجه امروز (‌دوشنبه) به صورت مستمر با تمامي‌نهادهاي ذيربط داخلي در تماس بوده و نيز رايزني‌هاي فشرده‌اي با بسياري از شرکاي خارجي اعم از اروپايي، بين المللي و همسايگان صورت داده است. نتيجه اين تماسها و رايزني‌هاي داخلي و خارجي به مراجع عالي تصميم گيري منعکس شده و به زودي تصميم مقتضي در اين خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.گروه انرژي: صفر شدن صادرات نفت ايران دور از ذهن است يک مقام آگاه در وزارت نفت گفت: همان‌گونه که آمريکا در ۴ نوامبر ادعايي خود به هدف صفرشدن صادرات نفت ايران نرسيد، نه‌تنها در ۱۰ روز آينده، بلکه در ماهها و سالهاي آينده نيز به اين هدف خود نمي‌رسد.

وي در پاسخ به اين سؤال که "اگر معافيت‌هاي نفتي ۸ کشور خريدار نفت از ايران، از سوي آمريکا تمديد نشود، چه اتفاقي براي صادرات نفت ايران خواهد افتاد؟"، گفت: "چه معافيت‌ها ادامه يابد و چه ادامه نيابد، صادرات نفت ايران در هيچ شرايطي صفر نخواهد شد؛ مگر آنکه مقامات ايران در شرايطي تصميم به توقف صادرات نفت بگيرند که چنين شرايطي فعلاً مطرح نيست."

وي گفت: بازار جهاني نفت، به نفت ايران نياز دارد و ما هم راهکار‌هاي متنوع و متعددي براي فروش نفت کشورمان داريم.

  • واکنش چين و هند

پايان دادن به اين معافيتهاي شش ماهه، بيشترين تاثير منفي را بر چين و هند، بزرگترين خريداران نفت ايران خواهد گذاشت. گنگ شوانگ، سخنگوي وزارت خارجه چين روز دوشنبه اعلام کرد که اين کشور با تحريم‌هاي يکجانبۀ آمريکا عليه ايران مخالف است و همکاري‌هاي دوجانبۀ چين با ايران مطابق با قوانين بين‌الملل ادامه دارد. با اين وجود او در اين باره که آيا پکن به خواست واشنگتن مبني بر توقف واردات نفت از ايران عمل خواهد کرد يا خير، پاسخي نداد. دونگ شيوچنگ، مدير تحقيقات سياست انرژي در دانشگاه بين‌المللي تجارت و اقتصاد پکن بر اين باور است که احتمالا شرکتهاي چيني واردات خود را از ايران کاهش مي‌دهند تا سطحي از سازگاري خود را با اين تصميم نشان دهند. اما «غيرممکن است که چين واردات نفت خود را از ايران متوقف کند زيرا چنين کاري با سياستهاي بلندمدت پکن تطابق ندارد.»

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيماي؛
 

گروه راه و مسکن: قيمت بليت هواپيما تابعي از عرضه و تقاضا و قيمت تمام شده شرکت‌هاي هواپيمايي است.

به گزارش تجارت دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي ضمن بيان مطلب بالا افزود: سال گذشته شاهد افزايش قابل توجه قيمت ارز بوديم و با توجه به اينکه ۶۰ درصد هزينه‌هاي صنعت هوايي، ارزي است، افزايش قابل توجهي در هزينه شرکت‌هاي هواپيمايي اتفاق افتاد. با اين حال شرکت‌هاي هواپيمايي با سياست‌هاي دولت محترم همراهي کردند و بر اساس هماهنگي‌هاي که با سازمان هواپيمايي کشوري صورت گرفت، با وجود اينکه قيمت بليت پروازهاي داخلي آزاد است، شرکت‌هاي هواپيمايي در آذرماه براي فروش بليت کف و سقف نرخ تعيين کردند واين نرخ در سايت انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي قرار گرفت.

مقصود اسعدي ساماني در باره تغيير قيمت‌ها در تعطيلات نوروزي گفت: در تعطيلات نوروزي شرکت‌هاي هواپيمايي کف و سقف نرخي مصوب آذرماه را براي فروش بليت هواپيما را اعمال کردند، يعني علي‌رغم آنکه شاهد پيک سفرها بوديم، افزايش نرخي اتفاق نيافتاد. اين در حالي است که هزينه شرکت‌ها نسبت به آذر افزايش پيدا کرد. در هر صورت شرکت‌ها به منظور ايجاد فرصت بيشتر براي استفاده اقشار مختلف از حمل و نقل هوايي، هيچ تغيير نرخي را در تعطيلات نوروزي اعمال نکردند. البته لازم است بگوييم سال گذشته برخي از دستگاه‌ها تلاش کردند تا در فرآيند قيمت‌گذاري دخالت کرده و قيمت‌هاي تکليفي به شرکت‌هاي هواپيمايي تحميل کنند.

وي در ادامه بيان کرد: البته اين اتفاق نه از سوي دستگاه‌هاي مسئول مانند وزارت راه و شهرسازي و سازمان هواپيمايي کشوري، که از سوي برخي ديگر از دستگاه‌هاي حاکميتي رخ داد. طبق قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بليت پروازهاي داخلي آزاد شد. شوراي عالي هواپيمايي به عنوان مرجع تصميم گيري در مورد قيمت حمل و نقل هوايي نيز، قانوني را مصوب و به سازمان هواپيمايي کشوري ابلاغ کرد.

اما اواخر سال گذشته شاهد اقداماتي از سوي برخي از دستگاه‌هاي نظارتي بوديم که تلاش داشتند بازار را به سمت نرخ‌هاي تکليفي سوق دهند. اين موضوع اگر اتفاق بيافتد، مشکلات متعددي را براي صنعت حمل و نقل هوايي کشور ايجاد مي‌کند.

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي يادآور شد: اواخر سال گذشته سازمان حمايت نامه‌اي را به سازمان هواپيمايي کشوري و شرکت‌هاي هواپيمايي ارسال و ذکر کرد که شرکت‌ها ملزم هستند نرخ‌هاي شهريور ماه را ملاک فروش بليت‌هاي نوروزي قرار دهند. پيگيري‌هاي متعددي از سوي انجمن انجام و با وزارت صنعت و معدن، سازمان تعزيرات و سازمان هواپيمايي کشوري مذاکره شد. .خوشبختانه با توجه به حمايت‌هايي که وزير محترم، جناب آقاي مهندس اسلامي‌و سازمان هواپيمايي کشوري انجام دادند، توانستيم فروش بليت در تعطيلات نوروز را بر اساس سياست آزادسازي نرخي که مصوب است و شوراي عالي هواپيمايي کشوري تصويب کرده است، به انجام برسانيم.

اسعدي ساماني بيان نمود: قيمت بليت پروازهاي هواپيما در دنيا از سال ۱۹۷۸ آزاد شده و شرکت‌هاي کشورهاي مختلف نيز به تدريج اين آزادسازي نرخ را اجرايي کردند. برگشت به گذشته و رجعت به قوانين قبلي باعث لطمات سنگيني به صنعت حمل و نقل هوايي خواهد شد.

مي‌توان گفت ضرر اصلي و خسارت عمده اين اقدام را مردم متحمل خواهند شد. اکنون با توجه به آزاد بودن نرخ، اقشار مختلف مردم مي‌توانند با انتخاب زمان مناسب از بليت هواپيما استفاده کنند. اگر به نرخ تکليفي بازگرديم، شرکت‌ها با توجه به هزينه‌هاي ارزي بالاي ۶۰ درصد، طبعا ناگزير خواهند بود که بر اساس قيمت تمام شده خود بليت را عرضه کنند.

اکنون طبق محاسبات انجام شده، هر ساعت صندلي بين ۴۵ تا ۵۰ دلار براي شرکت‌هاي هواپيمايي هزينه دارد. طبعا در صورت نرخ گذاري تکليفي اين هزينه به مسافر منتقل مي‌شود. اگر بخواهيم به سمت تکليفي شدن نرخ‌ها برويم، هم مسافران و هم صنعت حمل و نقل هوايي متضرر خواهد شد.

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در پاسخ به اين سئوال که آيا امسال مجددا شاهد افزايش قيمت بليت هواپيما خواهيم بود؟ گفت: امسال تاکنون تصميمي‌براي تغيير نرخ بليت پروازهاي داخلي اتخاذ نشده است. البته اين موضوع بستگي به نرخ ارز و شرايط بازار دارد. اگر تغييرات قابل توجهي در نرخ ارز اتفاق بيافتند، قطعا شرکت‌هاي هواپيمايي نيز متاثر از اين موضوع خواهند بود و شاهد تغيير نرخ بليت پروازها خواهيم بود.

وي ادامه داد: اکنون با وجود آزاد بودن بازار، نرخ‌هاي عرضه شده براي بليت هواپيما متعادل است. در واقع عمدتا نرخ فروش بليت زير ميانگين نرخ کف و سقف اعلام شده است و شرايط بازار اين مساله را ايجاب مي‌کند. محصول شرکت‌هاي هواپيمايي بليت هواپيما است و بليت هواپيما يک محصول فاسد شدني است. وقتي زمان پرواز برسد، محصول ديگر قيمتي ندارد و نرخ به صفر مي‌رسد. بنابراين شرکت‌ها تلاش مي‌کنند در شرايطي فعاليت خود را ادامه دهند که بتوانند در بازار حضور داشته باشند و پايداري خدمت داشته باشند.

سران حزب دموکرات آمریکا اعلام کردند؛

گروه بین الملل: چند روز پس از انتشار گزارش بازرس ويژه رسيدگي به پرونده مداخله روسيه در انتخابات، دموکرات‌هاي ارشد صريحاً اعلام کردند، آماده‌اند تا روند اسيتضاح عليه رئيس جمهوري را آغاز کنند حتي اگر اين تلاش موفقيت آميز نباشد؛ مساله‌اي که واکنش شديد رئيس جمهوري آمريکا را به همراه داشت.سه تن از رؤساي کميته‌هاي دموکرات روز يکشنبه درباره احتمال روند استيضاح عليه دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا صحبت کردند اما تاکيد داشتند که اين تصميم شبانه اتخاذ نخواهد شد چرا که حزبشان بايد محتواي گزارش رابرت مولر بازرس ويژه رسيدگي به پرونده مداخله روسيه در انتخابات ۲۰۱۶ ميلادي آمريکا و اسناد و مدارک پيوست شده آن را بررسي کند.آدام شف رئيس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان گفت: هنگامي‌که مساله به استيضاح مربوط باشد ما بايد خيلي سريع درباره آنچه به نفع کشور است تصميم گيري کنيم.در همين حال الايجا کامينگز رئيس کميته نظارت مجلس نمايندگان گفت: حتي اگر تلاش استيضاح موفقيت آميز نباشد در زندگي لحظاتي وجود دارند که ما بايد بر اساس حقيقت تصميماتي اتخاذ کنيم و اين تصميم و نظر ما است.کامينگز گفت: اگر روند استيضاح آغاز شود تاريخ به روي مجلس نمايندگان به خاطر ايستادن به پاي قانون اساسي لبخند خواهد زد.

آدام شف در جريان مصاحبه با شبکه‌اي بي سي گفت: احتمالاً استيضاح بدون اجماع نظر دو حزبي موفقيت آميز نخواهد بود اما اين احتمال نيز وجود دارد که اين تلاش موفقيت آميز باشد و به همين خاطر ما با اين وجود روند استيضاح را آغاز مي‌کنيم.اين اظهارات در واکنش به هشدارهاي رهبران دموکرات از جمله نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان که گفته بود استيضاح باعث ايجاد تفرقه در کشور مي‌شود، مطرح شد.تحقيقات ۲۲ ماهه مولر هيچ اسناد و مدارکي درباره همکاري ميان کمپين انتخاباتي ترامپ در سال ۲۰۱۶ ميلادي و روسيه ارائه نکرد اما به چندين پرونده ديگر در باره احتمال مانع تراشي در راه اجراي عدالت به صورت مفصل پرداخت. در پي انتشار اين گزارش برخي دموکرات‌ها از جمله آدام شف از پيشنهاد اينکه روند استيضاح احتمالاً آغاز مي‌شود تا تصميمي‌در خصوص مانع تراشي بر سر راه اجراي عدالت اتخاذ شود دست نکشيدند. جرولد نادلر رئيس کميته قضائي مجلس نمايندگان نيز از رد کردن آغاز روند استيضاح امتناع کرد. وي به شبکه ان بي سي گفت که کنگره بايد کپي کامل و اصلي گزارش مولر را دريافت کند و پيش از تصميم گيري در خصوص استيضاح به اظهارات مولر و ويليام بار دادستان کل کشور به خوبي گوش دهد.نادلر با اشاره به اقدامات ترامپ که در گزارش مولر مطرح شده، گفت: برخي از اين اقدامات قابل استيضاح هستند. اگر مانع تراشي براي اجراي عدالت ثابت شود اين اتهام قابليت استيضاح رئيس جمهوري به وجود مي‌آورد.دموکرات‌هاي ديگر با صراحت بيشتري خواستار استيضاح ترامپ شدند.سناتور اليزابت وارن نخستين کانديداي اصلي انتخابات رئيس جمهوري سال ۲۰۲۰ ميلادي به شدت به اين مساله پرداخته و خواستار آغاز روند استيضاح شد.وارن در توئيتي نوشت: جديت اين سوء رفتار مقامات منتخب در هر دو حزب را ملزم مي‌سازد تا ملاحظات سياسي را کنار گذاشته و وظيفه قانوني خود را انجام دهند.