ارزشمندترين صادرات ايران به عراق

رايزن بازرگاني ايران در عراق گفت: بيشترين ارزش صادرات ايران به عراق مربوط به گروه محصولات و مصنوعات پلاستيکي است.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري تسنيم، ناصر بهزاد روند روبه رشد تقاضا در عراق براي توليدات اين بخش را نشانگر مستعد بودن بازار عراق جهت توليد و تجارت محصولات و مصنوعات پلاستيک دانست و اظهار داشت: تمرکز براي توسعه محصولات صنايع پايين دستي پتروشيمي‌و افزايش سطح بازارهاي هدف به ويژه در عراق بايد با اولويت دنبال شود، چراکه مي‌تواند ضمن تکميل زنجيرۀ ارزش، بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي خالي صنعت داخل براي رونق توليد را موجب گردد.

 

۲ مشکل اصلي توليد است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: بر اساس اولويت بندي‌هاي مشخص شده کمبود نقدينگي و فشار مالياتي بيشترين اثر را بر ميزان توليد دارند.

به گزارش تسنيم، زرندي معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: با توجه به تلاطمات بوجود آمده در بخش صنعت و بازار سرمايه در سال 97، حفظ وضعيت موجود مهمترين سياست اين وزارتخانه بود.

وي افزود: نيمه دوم سال از آبان ماه با توجه به اينکه بسياري از جريانات از بيرون اميد داشتند ضربه مهلکي بر صنعت کشور وارد شود که با رويکرد مناسب و برنامه ريزي‌هاي درست موفق به رفع تلاطمات بوجود آمده در بازار شديم.

 

کره‌ جنوبي خواهان ادامه تجارت با ايران

دبير اتاق بازرگاني ايران و کره جنوبي گفت: مهم‌تر از فروش نفت و ميعانات امکان استفاده از درآمد حاصل از آن است بر فرض ما 2 ميليون بشکه بفروشيم اما اگر نتوانيم از درآمد حاصله استفاده کنيم و آن را وارد چرخه اقتصاد کشور کنيم هيچ فايده‌اي ندارد.

به گزارش تجارت،‌ پويا فيروزي دبير اتاق بازرگاني ايران و کره جنوبي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص آخرين وضعيت معافيت تحريم کره جنوبي از سوي آمريکا گفت: هنوز وضعيت تمديد تحريم‌ها مشخص نيست و مطابق اطلاعاتي که ما داريم مذاکرات بين آمريکا و کره جنوبي بر سر خريد نفت از ايران ادامه دارد.

شوينده و سلولزي 5 درصد از

ارزش افزوده صنايع را دارند

معاون وزير صنعت معدن و تجارت گفت: صنعت مواد شوينده، آرايشي، بهداشتي و سلولزي چهار تا پنج درصد ارزش افزوده کل صنعت کشور را تشکيل مي‌دهندکه تامين عمده مواد اوليه در داخل و ارائه مناسب خدمات فني و مهندسي شرايط خوبي را براي اين صنعت فراهم ساخته است.به گزارش ايرنا، 'محسن صالحي‌نيا' در آئين افتتاح بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي مواد شوينده، آرايشي، بهداشتي، سلولزي و ماشين آلات وابسته در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران در جمع خبرنگاران افزود : اين صنعت به دليل توسعه يافتگي، استفاده از برند‌هاي مناسب، ماشين آلات نوين و نيروي انساني کارآمد در سال‌هاي گذشته توانسته بيش از 90 درصد زنجيره تامين خود را تکميل کند.وي خاطرنشان کرد: بر اين اساس صنعت ياد شده وابستگي بسيار کمي‌به خارج از کشور داشته و در شرايط محدوديت‌ها بين المللي نيز آسيب پذيري پاييني دارد.

بهار روابط خارجي در مازندران

در حالي تنها يک ماه از بهار سال 98 مي‌گذرد ، دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در مازندران براي ماههاي پيش روي بهاري ، رونق توسعه تجاري را با دعوت از هيات‌هاي خارجي به اين خطه شمال کشور برنامه‌ريزي کرده است . بر اساس اعلام دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه ، در بهار سال جاري سه هيات تجاري از کشورهاي پرتغال ، ارمنستان و روسيه به مازندران سفر مي‌کنند. اسرافيل اميري رييس نمايندگي وزارت امور خارجه در مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تشريح برنامه‌هاي اين نمايندگي در سال 98 ، گفت : يکي از برنامه‌هاي مهم در اين زمينه برپايي نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي استان همراه با برگزاري همايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري در خرداد سال جاري با حضور هيات‌هاي مختلف سياسي ، اقتصادي از ديگر کشورهاست. وي با اعلام اين که اطلاعات بيشتر در اين زمينه با نزديک شدن به زمان برگزاري نمايشگاه در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت ، افزود: همچنين در خرداد ماه امسال هياتي از شهرداري شهر ' سنترا ' پرتغال به مازندران سفر خواهد کرد که در ترکيب آن مديران و نمايندگان چند شرکت تجاري و سرمايه گذاري آن کشور هم حضور خواهند داشت.

عضو اتاق بازرگاني تاکيد کرد:

گروه تجارت: رئيس کيمسيون معادن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه براي رونق بخشي به توليد نبايد آدرس غلط داد، گفت: گاه تغييرات کوچک در ماليات و منابع مالي رونقي بزرگ را رقم مي‌زند.

به گزارش تجارت، بهرام شکوري در گفتگو با مهر گفت: سال رونق توليد در شرايطي به عنوان چشم‌انداز يک ساله کشور انتخاب شده که بنگاه‌هاي توليدي، اغلب با مشکلات عديده‌اي دست‌وپنجه نرم مي‌کنند؛ به اين معنا که بحران نقدينگي و سرمايه در گردش، در صدر اين مشکلات، توان توليدي کشور را با چالش مواجه کرده و آنگونه که آمار نشان مي‌دهد، سهم تسهيلات پرداختي بانک‌ها در قالب سرمايه در گردش در بخش صنعت و معدن ۷۹.۶ درصد از کل تسهيلات اعطايي به اين بخش و معادل مبلغ ۱۰۹.۵ هزار ميليارد تومان بوده است.

رئيس کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ايران افزود: اين مشکل نبايد آدرس غلط به سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان رونق توليد بدهد؛ چرا که کمبود سرمايه در گردش و نقدينگي بنگاه‌هاي توليدي خود معلول، سياست‌گذاري‌ها و جهت‌گيري‌هاي غيرکارشناسي پيشين است؛ لذا مي‌توان با نيازسنجي و آسيب‌شناسي واحدهاي توليدي، با صرف کم‌ترين هزينه، فضاي کسب‌وکار را بهبود بخشيد و رونق توليد را براي کشور به ارمغان آورد تا از ثمرات آن از جمله حل مشکل بيکاري و کاهش تورم بهره برد.وي تصريح کرد: متأسفانه در گزارش رقابت‌پذيري جهاني، کشور ايران از بين ۱۹۰ کشور جهان، در رتبه ۱۲۸ قرار گرفته است که با جوهره رونق توليد در تضاد است؛ در حالي که گاه يک تغيير کوچک در قانون و دستورالعمل مي‌تواند گره بزرگي را از توليدکنندگان باز کند که حتي تزريق ميلياردها تومان نقدينگي بدون هدف و برنامه‌ريزي به بنگاه‌هاي اقتصادي هم قادر به ايجاد چنين تحولي نخواهد بود.

  • بهبود فضاي کسب و کار بيش از نقدينگي گره‌گشاست

به اعتقاد شکوري، در حقيقت نياز امروز واحدهاي توليدي، بيش از نقدينگي، مقررات‌زدايي و سهولت کسب‌وکار است؛ به نحوي که اگر بسترهاي کسب‌وکار مهيا باشد و هزينه بنگاه‌ها صرف موارد نامتعارف جهت اخذ مجوزها، پرداخت ارزش افزوده‌هاي چندباره، پرداخت عوارض متعدد، پرداخت حقوق گمرکي سنگين، پرداخت مبالغي جهت صادرات نگردد، بنگاه‌ها خود قادر به تأمين هزينه‌هاي روزمره‌شان خواهند بود.شکوري ادامه داد: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، بيش از ۸۰ درصد از واردات کشور مربوط به کالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي بوده؛ اما در همين مدت تعداد معافيت‌هاي گمرکي ماشين‌آلات و مواد اوليه به ترتيب ۲۰ و ۳۰ درصد کاهش داشته است که با جريان رونق توليد هم‌راستا نيست؛ درحاليکه اين ماشين‌آلات و مواد اوليه، در پروسه توليد داخل به کار گرفته مي‌شوند و منجر به افزايش و رونق توليد مي‌گردد؛ بنابراين اگر دولت بسترهاي لازم براي واردات ماشين‌آلات و مواد اوليه مورد نياز خطوط توليد را تسهيل نمايد و معافيت‌هاي گمرکي بيشتري را براي واردات اين قبيل محصولات در نظر بگيرد، نه تنها بنگاه دچار هزينه اضافه پرداخت حقوق گمرکي سنگين نخواهد شد، بلکه خط توليد بنگاه قادر خواهد بود با ظرفيت کامل و به دور از نگراني جهت تأمين مواد اوليه، به کسب‌وکار خود ادامه دهد.

  • پرداخت ماليات برارزش افزوده پيش از شروع توليد

وي افزود: نمونه ديگر از پرداخت‌هايي که توليدکننده را با چالش در نقدينگي مواجه مي‌سازد، بحث پرداخت ماليات بر ارزش افزوده است. بنگاه‌هاي توليدي جهت راه‌اندازي واحد توليدي خود، هزينه‌هاي زيادي را متحمل مي‌شوند که در هر مرحله، مجبور به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده خريدهاي خود هستند، درحاليکه هنوز واحد توليدي آن‌ها به مرحله بهره‌برداري نرسيده است. بنابراين فعال اقتصادي به دليل کمبود نقدينگي مجبور مي‌شود بخشي از دارايي‌هاي خود را بفروشد تا بتواند ارزش افزوده خود را پرداخت نمايد؛ لذا پيشنهاد مي‌شود که اجازه دهيم توليدکننده، هر زمان که به توليد و بهره‌برداري رسيد، از محل فروش محصول، ماليات بر ارزش افزوده را پرداخت نمايد، در اين صورت مي‌توان به تسريع اين پروژه‌ها کمک کرد و مبالغي را که توليدکننده مي‌بايست صرف پرداخت ارزش افزوده نمايد، در جهت بهره‌برداري پروژه اختصاص دهد.

  • صادرات تقويت شود

رئيس کميسيون معدن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: از ديگر مصاديقي که مي‌تواند به افزايش جريان نقدينگي در بنگاه‌هاي توليدي کمک کند، تسهيل صادرات است. صادرات ايران حتي به کشورهاي همسايه‌اي که ايران با توجه به پتانسيل‌هاي خود قادر به پاسخگويي به نياز بازار آنها مي‌باشد نيز در جايگاه درخوري قرار ندارد. به طور مثال ايران ۲۲ ميليارد دلار صادرات به کشورها همسايه داشته است که سهم آن از کل واردات اين کشورها، تنها ۲ درصد است که نشان از ضعف استراتژي صادرات کشور دارد.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه بروکراسي اداري مانع واگذاري معادن به بخش خصوصي شده است، گفت: در صورتي که به بخش خصوصي در معادن ميدان داده شود ارزآوري و اشتغالزايي بسياري براي کشور ايجاد مي‌شود. علي اسدي کرم در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به چالش‌هاي موجود در مسير استفاده از ظرفيت معادنگفت:رونق صنايع معدني علاوه بر ارزآوري، اشتغالزايي بسياري نيز براي کشور به همراه دارد به طور مثال در صورتي که تمامي‌معادن کرمان فعال شوند يک بيکار نيز در استان باقي نمي‌ماند. نماينده مردم شهر بابک در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به مشکلات موجود در مسير استفاده از ظرفيت معادن، افزود: در حال حاضر مديريت نيمه دولتي و نيمه خصوصي در معادن حاکم است و اين مديريت خصولتي قدرت ريسک ندارد از سوي ديگر دست و پاي اين نوع مديريت در سيستم اداري بسته است.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس درباره راهکارهاي لازم براي ساماندهي بازار خودرو توضيحاتي ارائه کرد. سعيد باستاني در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به افزايش قيمت خودرو، گفت: اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت با دنبال کردن سياست ۵ درصد زير قيمت بازار به دنبال شکستن حباب قيمتي اين کالا بود اما در حال حاضر اين سياست جوابگوي ساماندهي وضعيت بازار نيست. اين نماينده مجلس با بيان اينکه بدهي قطعه‌سازان به طور کامل پرداخت نشده است، افزود: اگرچه پيش از سال 98 توليد روزانه خودروسازان به 4 هزار دستگاه توليد رسيد اما در حال حاضر شرايط به گونه‌اي شده است که قطعه‌سازان براي واردات قطعات اوليه و مواد اوليه به مشکل برخورده‌اند. وي اظهار کرد: قيمت محصولات بر اساس فرمول ۵ درصد زير قيمت بازار در زمان تحويل محاسبه شود. اين مبنا ظلم بزرگي به مردم است.

تصويب 903 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي

در بخش صنعت و معدن

آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکي است 902 ميليون و 900 هزار دلار انواع طرح‌هاي صنعتي، معدني و تجاري در 10 ماهه سال 97 در هيات سرمايه گذاري خارجي به تصويب رسيده است.به گزارش ايرنا، اين ميزان سرمايه گذاري خارجي مربوط به 60 طرح صنعتي، معدني و تجاري است که در مدت يادشده در هيات سرمايه گذاري خارجي به تصويب رسيده است.بر پايه اين گزارش، حجم کل سرمايه گذاري جذب شده در مدت مشابه سال 96 در طرح‌هاي صنعتي، معدني و تجاري 2 ميليارد و 801 ميليون و 200 هزار دلار بود.به گزارش ايرنا، بهمن ماه پارسال «احمد جمالي» سرپرست سازمان سرمايه گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران درباره آخرين وضعيت جذب سرمايه گذاري خارجي به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: جذب سرمايه‌ها بيشتر در حوزه صنعت بوده به طوري که از ابتداي امسال تاکنون 150 طرح با سرمايه گذاري مستقيم حدود سه ميليارد و 500 ميليون دلار توسط هيات سرمايه گذاري خارجي به تصويب رسيده است.

واردات پازل به ۳۲ تن رسيد

بر اساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه سال ۹۷ بيش از بيش از ۳۲ تن پازل از ۴ کشور جهان وارد ايران شده است. به گزارش ميزان، آمار مقدماتي گمرک از تجارت خارجي در ۱۱ ماهه سال ۹۷ نشان مي‌دهد که در اين مدت بيش از ۳۲ تن انواع پازل از ۴ کشور جهان وارد ايران شده است.بنا بر آمار گمرک، واردات ۳۲ هزار و ۲۴۲ کيلوگرم پازل باعث خروج ۱۷۵ هزار و ۵۵۸ دلار يا به عبارتي ۷ ميليارد و ۳۷۳ ميليون و ۳۵۹ هزار و ۵۱۴ ريال شده است.طبق اين گزارش واردات از کشور‌هاي آلمان، قبرس، ترکيه و چين صورت مي‌گيرد.بيشترين واردات به کشور چين با حجم بيش از ۱۹ تن تعلق دارد.

آسيب تصميمات غيرکارشناسي به

تاجران و محصولات ايراني

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي‌در تذکري به مديران تنظيم بازار تاکيد کرد: تصميمات نابه‌هنگام در ممنوعيت و آزاد سازي صادرات و واردات موجب وارد کردن خسارات به کالاي ايراني و تاجران ايراني مي‌شود. به گزارش ايسنا، رضا کريمي‌نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي‌در تذکر شفاهي جلسه علني امروز در تذکري به مديران تنظيم بازار بيان کرد: با تصميمات لحظه‌اي و نابه‌هنگام در ممنوعيت و آزادسازي صادرات و واردات کالاهاي اساسي نه تنها مشکل مصرف کننده را برطرف نمي‌کنيد بلکه موجب مي‌شويد به توليد کنندگان و صادرکنندگان خسارت وارد شود و فرصت بازار از دست تاجران و محصولات ايراني خارج شود.

وزير صنعت مطرح کرد؛
 

گروه صنعت و معدن: وزير صنعت کشورمان در ديدار با مشاور نخست وزير پاکستان در امور بازرگاني و صنعت با تاکيد بر گسترش مناسبات تجاري، خواهان رفع موانع تجارت بين دو کشور شد.

به گزارش تجارت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت ، رضا رحماني در ديدار با مشاور نخست وزير پاکستان در امور بازرگاني و صنعت با اشاره به ضرورت رفع موانع تجاري و تسهيل تجارت، خواستار سرمايه‌گذاري مشترک بين فعالان اقتصادي دو کشور به ويژه در استان‌هاي همجوار شد.وي همچنين بر لزوم فعال شدن کميته مشترک ايران و پاکستان تاکيد کرد و گسترش گذرگاه‌ها و بازارچه‌هاي مرزي را يکي از راه‌هاي توسعه مناطق مرزي دو کشور دانست.تبادل هيات‌هاي تجاري و برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي دو کشور و همکاري در زمينه توليد مشترک از ديگر موضوعات مورد تاکيد وزير صنعت، معدن و تجارت در ديدار با مقام پاکستاني بود.

  • پيشنهاد تهاتر کالا و قرارداد تجارت آزاد بين ايران و پاکستان براي توسعه تجارت

در خبري ديگر رئيس اتاق تهران در ديدار عمران خان گفت: در مورد عدم امکان نقل و انتقالات مالي مي‌توان از راه‌هايي مانند تهاتر کالا با يکديگر استفاده نماييم. قرارداد تجارت آزاد نيز يکي از راه‌هاي مهم براي توسعه تجارت فيمابين است.

به گزارش تجارت به نقل از فارس، مسعود خوانساري رئيس اتاق بازرگاني در جلسه ملاقات با عمران‌خان نخست‌وزير پاکستان در تهران، گفت: روابط ديرينه تاريخي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي دو کشور ايران و پاکستان به عنوان دو همسايه از ابتداي تأسيس کشور پاکستان به يکديگر پيوند خورده و همبستگي عميقي بين ملت‌ها و دولت‌هاي دو کشور به وجود آورده است، اما با توجه به امکانات و پتانسيل‌هاي موجود به عنوان دو همسايه حجم روابط اقتصادي و تجاري فيمابين که حدوداً يک ميليارد دلار مي‌شود، راضي‌کننده نيست و بسيار آسان و بيش از اين قابل توسعه و گسترش است.

وي گفت: درست است که سايه تحريم‌هاي ناعادلانه طي ساليان گذشته تا اندازه‌اي بر روابط دو کشور سنگيني کرده و موجب شده اين رابطه به سطح دلخواه نرسد، اما تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران دوره جديد و دروازه تازه‌اي را براي گسترش روابط اقتصادي و تجاري به ويژه با کشورهاي دوست و برادر و همسايه گشوده است.

رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: اگر چه در اين راستا مشکلاتي از قبيل نبودن کانال‌هاي مالي و بانکي فيمابين، وجود تعرفه‌هاي بالا، قاچاق کالا و غيره وجود دارد ليکن اميدواريم با سفر جنابعالي به ايران و مذاکرات انجام يافته با مقامات ايراني منجر به حل و فصل آن‌ها شود. در خصوص موضوع عدم امکان نقل و انتقالات مالي مي‌توان از راه‌هايي مانند تهاتر کالا با يکديگر استفاده نماييم. قرارداد تجارت آزاد نيز يکي از راه‌هاي مهم براي توسعه تجارت فيمابين است.

خوانساري بيان داشت: خوشبختانه زمينه‌هاي همکاري فراواني بين دو کشور وجود دارد که مي‌تواند سطح روابط تجاري و اقتصادي فيمابين را گسترش دهد از جمله آن‌ها مي‌توان به بخش انرژي، نفت، گاز، پتروشيمي، مواد غذايي، کشاورزي، دارويي، نساجي و بسياري ديگر اشاره کرد و در کنار اين‌ها مسائلي نظير نزديکي جغرافيايي، ارزان بودن حمل و نقل، مشابهات فرهنگي، مکمل بودن اقتصاد دو کشور زمينه‌ها را براي اين کار فراهم‌تر مي‌کند.شرکت سرمايه‌گذاري ايران و پاکستان به نام پائير(PAIR) نيز ظرفيت خوبي براي فاينانس پروژه‌هاي مشترک دارد. اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران با بيش از 18 هزار عضو فعال در زمينه‌هاي گوناگون تجاري، اقتصادي، فني و صنعتي آمادگي کامل دارد تا با همتايان پاکستاني خود در همه موارد وارد مذاکره و تعاملات تجاري خصوصاً در زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري و پروژه‌هاي مشترک شود.وي اظهار داشت: در اينجا لازم مي‌دارم از حسن نيت و همکاري‌هاي ارزنده سفير جمهوري اسلامي‌پاکستان در تهران خانم رفعت مسعود که طي مدت کوتاه حضور خود در ايران نهايت تلاش خود را براي گسترش روابط همه‌جانبه فيمابين به عمل آورده‌اند سپاسگزاري نمايم.خوانساري گفت: يکبار ديگر ورود شما را به کشورمان که يقيناً موجب برکت و تقويت روابط فيمابين است خوش‌ آمد گفته و از حضور شما در جمع فعالين برجسته تجاري و اقتصادي سپاسگزاري مي‌نمايد.

نماينده مردم نطنز و بخش قمصر در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي کشور، صادرات غيرنفتي بايد در اولويت قرار بگيرد.

به گزارش تجارت، مرتضي صفاري در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص لزوم توجه به بخش صادرات غيرنفتي، اظهار کرد: با توجه به اينکه کشور ظرفيت‌هاي ديگري علاوه بر نفت نيز دارد، بايد صادرات غيرنفتي مورد توجه بيشتري قرار گرفته و در اولويت باشد.

وي افزود: اينکه اقتصاد کشور وابسته به نفت باشد امري اشتباه است؛ چراکه کشور ما آنقدر ظرفيت‌هاي زيادي در حوزه‌هاي غيرنفتي داريم که بايد اين حوزه‌ها مورد توجه بيشتر قرار گيرد و با حضور پرشورتر سرمايه‌گذاران در اين بخش، شاهد رونق هرچه بيشتر در صادرات غيرنفتي باشيم.

نماينده مردم شهرستان نطنز و بخش قمصر گفت: در حال حاضر ۲۰ ميليارد دلار صادرات به عراق داريم و زمينه صادرات ۲۰ ميليارد ديگر هم وجود دارد که اگر به صادرات غيرنفتي توجه شود، ظرفيت مناسبي است.

اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پيرامون نام‌گذاري سال جديد به نام رونق توليد، تصريح کرد: هنوز در اين زمينه اقدام جدي صورت نگرفته است و از آنجايي که شرايط کنوني کشور به لحاظ سياسي و اجتماعي بهتر از دوران دفاع مقدس است، مي‌توان در حوزه صادرات غيرنفتي اقدامت خوبي انجام داد.