آب شرب تمام روستا‌هاي سيل‌زده لرستان وصل شد

عليرضا کاکاوند مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان لرستان با تاکيد بر اينکه در پي وقوع سيلاب اخير در لرستان آب ۷۹۶ روستاي استان قطع شده بود، گفت: با تلاش ۷۵ اکيپ اجرايي مشکل قطعي آب تمامي‌روستا‌هاي سيل‌زده برطرف شده است و هيچگونه مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.به گزارش وزارت نيرو، عليرضا کاکاوند با اشاره به توزيع ۱۶۰ هزار بطري آب بسته‌بندي در ميان ساکنان روستا‌هاي سيل‌زده، بيان کرد: در طي اين مدت دو دستگاه آب بسته‌بندي و بيش از ۴۰ دستگاه تانکر آبرساني سيار نيز به صورت مستمر وظيفه تامين آب شرب مورد نياز روستا‌هاي خسارت ديده را بر عهده داشته‌اند تا خللي در تامين آب مورد نياز اين مناطق ايجاد نشود.

 

چشم پوشي از ۱ ريال هم پذيرفتني نيست

سلام اميني عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: مبارزه با فساد در فضاي ملتهب، انتشار اخبار ضد و نقيض و همراه با شايعه ميسر نمي‌شود.وي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به برگزاري دادگاه متهمان پتروشيمي‌اظهار داشت: برخورد با تخلفات مالي در هر سطحي که باشد، بايد با دقت، حساسيت و قاطعيت همراه بوده و حتي چشم پوشي بر يک ريال تخلف مالي، پذيرفتني نيست.وي افزود: در شرايطي که مردم گرفتار مشکلات اقتصادي و معيشتي هستند، شنيدن اخبار اختلاس‌ها و بي بند و باري‌هاي مالي، ذهن جامعه را مشوش کرده و مردم مي‌پرسند چگونه عده‌اي ميلياردها تومان اختلاس مي‌کنند، در حالي که بسياري حتي براي تامين نان شب خود گرفتار هستند.

 

ادغام وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو

رضا اردکانيان وزير نيرو گفت: ادغام وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو به تنهايي نمي‌تواند راهگشا و راه‌حل باشد، مگر آنکه در جهت مسائل موجود کشور باز تعريف شود.وي در گفت‌وگو با تسنيم در خصوص طرح تجميع و ادغام وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو و سرنوشت اين طرح در دولت گفت: ضرورت دارد هر طرحي در جهت حل مسائل کشور باشد، از اين‌رو تعقيب طرح وزارت انرژي مستلزم آن است که در نتيجه تحقق آن، ارزشي حاصل شود و در بهترين حالت سيکل‌هاي پايدار از جمله اقتصادي شکل بگيرد.وي افزود: ناگفته پيداست که چنين آرايشي فراتر از ادغام و رويکردهاي فيزيکي خواهد بود.وي ادامه داد: به‌اين ترتيب ادغام به تنهايي نمي‌تواند راهگشا و راه‌حل باشد، مگر آنکه در جهت مسائل موجود کشور باز تعريف شود.

۷۸ درصد مخازن سدهاي ايران پر شد

بارش‌هاي مناسب سال آبي جاري باعث شده تا ميزان ذخيره آب سدهاي کشور با رشد ۶۳ درصدي نسبت به سال گذشته به بيش از ۳۹ ميليارد مترمکعب رسيده و ۷۸ درصد از ظرفيت مخازن سدها نيز پر شود.به گزارش ايسنا، ميزان بارندگي‌ها از ابتداي سال آبي جاري تاکنون به ۳۱۴ ميليمتر رسيده است که اين رقم در مقايسه با (۱۲۰ ميليمتر) مدت مشابه سال گذشته ۱۶۱ درصد و در مقايسه با (۲۰۹ ميليمتر) مدت متوسط بلندمدت ۵۰ درصد افزايش داشته است. روند افزايشي بارندگي‌ها موجب شده است تا ايران پربارش‌ترين سال آبي نيم قرن اخير خود را تجربه کند و حجم بارندگي تمامي‌استان‌هاي کشور از مدت ميانگين ۵۰ سال اخير کشور هم فراتر برود.

ضبط ۱۵ هزار ليتر سوخت قاچاق

در آذربايجان شرقي

ميراحد يوزباشي مديرکل تعزيرات حکومتي استان آذربايجان شرقي از ضبط ۱۵ هزار ليتر سوخت قاچاق و جريمه نقدي متخلف خبر داد.به گزارش ايلنا، وي گفت: برابر اطلاعات واصله توسط هنگ مرزي شهرستان جلفا در مورد دپوي سوخت قاچاق در پارکينگ يک واحد مسکوني اين محموله به ارزش ۸۵۰ ميليون ريال کشف و ضبط شد.وي تصريح کرد: شعبه پس از رسيدگي، متهم را به علت نداشتن هيچگونه مجوزي براي دپوي سوخت وبا توجه به قاچاق بودن کالاي فوق، به ضبط ۱۵ هزار ليتر سوخت و پرداخت يک ميليارد و هفتصد ميليون ريال جريمه معادل دو برابر ارزش کالاي قاچاق محکوم کرد.

برنامه‌ريزي براي تکميل زنجيره متانول

در پايين دست

رحيم شريف موسوي مدير عامل هلدينگ انرژي سپهرگفت: هلدينگ انرژي سپهر در حال برنامه‌ريزي براي توسعه زنجيره متانول به صنايع پايين دستي پتروشيمي‌است و طرح توجيهي آن در حال طراحي است .وي درگفتگو با نيپنا، در مورد ميزان پيشرفت طرح‌هاي هلدينگ انرژي سپهر اظهار کرد: متانول سبلان بالغ بر ۸۰ درصد، متانول دنا بالاي ۶۰ درصد و متانول سيراف بيش از ۴۰ درصد پيشرفت پروژه دارد.وي افزود:هلدينگ انرژي سپهر با هدف توسعه صنعت پتروشيمي‌وارد اين عرصه شده است و برنامه‌هاي پيش بيني شده در اين زمينه تاکنون خوب پيش رفته است.

سخنگوي وزارت خارجه در واکنش به اقدام اخیر کاخ سفید مطرح کرد ؛

گروه انرژي: سرانجام کاخ سفيد در اعلاميه‌اي اطلاع داد که ايالات متحده معافيت از تحريم‌هاي نفتي هشت کشور را تمديد نخواهد کرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از واشنگتن‌پست، کاخ سفيد براي افزايش فشار بر روي ايران اظهار کرده است که معافيت‌هاي نفتي اعطا شده به هشت کشور براي تجارت با ايران را تمديد نخواهد کرد. در اين بيانيه آمده است: دونالد ترامپ تصميم گرفته است که معافيت‌هاي نفتي را که در اوايل ماه مهر منقضي مي‌شود را تمديد نکند. اين تصميم براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران اتخاذ شده است تا نظام جمهوري اسلامي‌اصلي‌ترين منبع درآمدش را از دست دهد. ايالات متحده آمريکا به همراه عربستان سعودي و امارات متحده عربي، سه توليد کننده بزرگ‌ انرژي و همچنين دوستان و شرکايمان متعهد شده‌ايم که بازار جهاني نفت را تامين کنيم . ما توافق کرده‌ايم که اقداماتي بموقع را اتخاذ کنيم تا در صورت حذف نفت ايران از بازار، تقاضاي جهاني برآورده شود... ‏ما‬ قدردان حمايت دوستان و شرکايمان در اين زمينه هستيم.

  • افزايش بهاي نفت خام

در خبري ديگر،‌ مايک پومپئو، وزير خارجه آمريکا، پايان معافيت از تحريم‌هاي نفتي ايران را اعلام کرد و گفت ديگر هيچ معافيتي در اين زمينه به کشورهاي ديگر نخواهد داد.

پيشتر خبرگزاري رويترز به نقل از يک منبع آگاه اين خبر را اعلام کرده بود که افزايش سه درصدي بهاي نفت خام را در بازارهاي جهاني در پي داشت.

با انتشار اين خبر بهاي نفت خام برنت با افزايشي ۳.۲ درصدي به ۷۴.۳۰ درصد در هر بشکه رسيد که بالاترين رقم از ماه نوامبر به اينسو محسوب مي‌شود. بهاي نفت وست تگزاس اينترميديت نيز با ۲.۹ درصد افزايش به ۶۵.۸۷ در هر بشکه رسيد که بالاترين نرخ از ۳۰ اکتبر به اينسو است.

تحليلگران بر اين باورند که قطع صادرات نفت ايران آن هم در حالي که دو صادر کنندۀ مهم ديگر نفت يعني ونزوئلا و ليبي با بحران سياسي دست به گريبانند، بازار نفت جهاني را بطور جدي دچار چالش خواهد کرد.

  • تصميم مقتضي؛ به زودي

در همين ارتباط سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: با توجه به غيرقانوني بودن اصل تحريم‌هاي مورد نظر، جمهوري اسلامي‌ايران اصولا ارزش و اعتباري براي معافيت‌هاي اعطايي بر تحريم‌ها قائل نبوده و نيست. با اين حال، با توجه به تاثيرات منفي عملي اين تحريم‌ها و احتمال افزايش اين اثرات منفي با عدم تمديد معافيت‌ها، وزارت امور خارجه امروز (‌دوشنبه) به صورت مستمر با تمامي‌نهادهاي ذيربط داخلي در تماس بوده و نيز رايزني‌هاي فشرده‌اي با بسياري از شرکاي خارجي اعم از اروپايي، بين المللي و همسايگان صورت داده است. نتيجه اين تماسها و رايزني‌هاي داخلي و خارجي به مراجع عالي تصميم گيري منعکس شده و به زودي تصميم مقتضي در اين خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.گروه انرژي: صفر شدن صادرات نفت ايران دور از ذهن است يک مقام آگاه در وزارت نفت گفت: همان‌گونه که آمريکا در ۴ نوامبر ادعايي خود به هدف صفرشدن صادرات نفت ايران نرسيد، نه‌تنها در ۱۰ روز آينده، بلکه در ماهها و سالهاي آينده نيز به اين هدف خود نمي‌رسد.

وي در پاسخ به اين سؤال که "اگر معافيت‌هاي نفتي ۸ کشور خريدار نفت از ايران، از سوي آمريکا تمديد نشود، چه اتفاقي براي صادرات نفت ايران خواهد افتاد؟"، گفت: "چه معافيت‌ها ادامه يابد و چه ادامه نيابد، صادرات نفت ايران در هيچ شرايطي صفر نخواهد شد؛ مگر آنکه مقامات ايران در شرايطي تصميم به توقف صادرات نفت بگيرند که چنين شرايطي فعلاً مطرح نيست."

وي گفت: بازار جهاني نفت، به نفت ايران نياز دارد و ما هم راهکار‌هاي متنوع و متعددي براي فروش نفت کشورمان داريم.

  • واکنش چين و هند

پايان دادن به اين معافيتهاي شش ماهه، بيشترين تاثير منفي را بر چين و هند، بزرگترين خريداران نفت ايران خواهد گذاشت. گنگ شوانگ، سخنگوي وزارت خارجه چين روز دوشنبه اعلام کرد که اين کشور با تحريم‌هاي يکجانبۀ آمريکا عليه ايران مخالف است و همکاري‌هاي دوجانبۀ چين با ايران مطابق با قوانين بين‌الملل ادامه دارد. با اين وجود او در اين باره که آيا پکن به خواست واشنگتن مبني بر توقف واردات نفت از ايران عمل خواهد کرد يا خير، پاسخي نداد. دونگ شيوچنگ، مدير تحقيقات سياست انرژي در دانشگاه بين‌المللي تجارت و اقتصاد پکن بر اين باور است که احتمالا شرکتهاي چيني واردات خود را از ايران کاهش مي‌دهند تا سطحي از سازگاري خود را با اين تصميم نشان دهند. اما «غيرممکن است که چين واردات نفت خود را از ايران متوقف کند زيرا چنين کاري با سياستهاي بلندمدت پکن تطابق ندارد.»

قاسم قرباني‌خواه رئيس اتحاديه موسسات توريستي و اتومبيل کرايه تهران از کاهش ۶۰درصدي مشتريان آژانس‌ها خبر داد و در خصوص کرايه مصوب آژانس‌ها در سال ۹۸ گفت: از سال ۹۲، آژانس‌هاي تهران هيچ افزايشي در کرايه‌هاي خود نداشتند و تاکنون تصميمي‌براي نرخ‌ سال ۹۸ گرفته نشده است.وي در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به کاهش حدود 60 درصدي مشتريان آژانس‌هاي تهران اظهار کرد: در يکي دو سال گذشته و همزمان با فعاليت تاکسي‌هاي اينترنتي، 50 تا 60 درصد مشتريان آژانس‌هاي تهران کم شده است.وي گفت: اين کاهش مشتريان در کنار افزايش هزينه‌ها باعث شد تا در سال گذشته بيش از 25 آژانس در شهر تهران، فعاليت خود را متوقف کنند.وي در پاسخ به اين سوال که آيا امسال کرايه آژانس‌هاي تهران افزايش خواهد يافت يا خير گفت: تاکنون تصميم نهايي براي تغيير قيمت يا کرايه‌هاي امسال به ما اعلام نشده و هنوز مشخص نيست که کرايه‌هاي سال 98 تغيير خواهد کرد يا خير.

حسين عبدالحي معاون آبزي پروري سازمان شيلات ايران با اشاره به توسعه صنعت آبزي پروري تاکيد کرد: ميزان توليد ميگو در مزارع پرورشي کشور اينک به 45 هزار تن در سال رسيده است.وي در گفت و گو با ايرنا با اشاره به برنامه‌هاي حمايتي دولت از صنعت توليد ميگو افزود: ميزان پرورش ميگو در مزارع کشور افزايش چشمگير داشته، به گونه‌اي که بيشترين ميگوي توليدي در مزارع ايران به کشورهاي مختلف صادر مي‌شود.به گفته عبدالحي، ميزان توليد ميگو در ايران براساس برنامه پنجم بايد 32 هزار تن در سال مي‌رسيد که اکنون توليد ميگو در ايران از برنامه نيز جلوتر است.وي ميزان توليد آبزيان و صيد در کشور را در سال 97 يک ميليون و 200 هزار تن عنوان کرد و گفت: از اين ميزان 500 هزار تن مربوط به بخش آبزي پروري بود.بگفته وي سال گذشته نيز 500 هزار تن انواع توليدات آبزيان از ايران به کشورهاي مختلف صادر شد.

قيمت نان به زودي مشخص مي‌شود

بيژن نوروزمقدم رئيس اتحاديه نانوايان سنتي گفت: اتحاديه آناليز قيمت و درخواست‌هاي خود را به دولت ارائه داده و به زودي با جلساتي که برگزار مي‌شود، قيمت نان تعيين تکليف خواهد شد.وي گفت: بيش از چهار سال است که قيمت نان تغييري نکرده و نانوايان با توجه به افزايش هزينه‌ها تحت فشار قرار دارند.وي افزود: واحد‌هاي آزادپز شامل قيمت گذاري نيستد و با توجه به افزايش قيمت آب و برق و ساير هزينه‌ها، قيمت خود را افزايش دادند.مقدم تاکيد کرد: واحد‌هاي نانوايي نمي‌توانند به اجبار مشتري را وادار به خريد نان کنجد دار کنند و اين کار تخلف محسوب شده و اتحاديه با آن برخورد مي‌کند.وي تصريح کرد: اتحاديه آناليز قيمت و درخواست‌هاي خود را به دولت ارائه داده و به زودي با جلساتي که برگزار مي‌شود، قيمت نان تعيين تکليف خواهد شد.

هجوم ملخ‌ها دفع شده است

محمدرضا درگاهي رئيس سازمان حفظ نباتات: تاکنون هيچ آسيبي به محصولات کشاورزي به واسطه هجوم ملخ‌ها وارد نشده است.وي در گفتگوي با صدا و سيما اظهار داشت: علي رغم اينکه در استان‌هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان با ريزش‌هاي جديدي در خصوص ملخ‌ها مواجه بوديم تمامي‌اقدامات براي مقابله با اين آفت انجام شده و پيش از اينکه به زمين‌هاي کشاورزي برسند در عرصه منابع طبيعي دفع شده اند.وي خاطر نشان کرد: در خصوص تامين اعتبار مبارزه با اين آفت نيز مشکلي وجود ندارد و اقدامات لازم جهت تخصيص اعتبار لازم براي اين مهم انجام شده است.

قيمت مرغ به ۱۳ هزار تومان رسيد

برومند چهار آيين عضو هيئت مديره کانون سراسري مرغداران گوشتي نرخ کنوني هر کيلو مرغ آماده به طبخ در خرده فروشي‌ها را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان اعلام کرد.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين تحولات بازار مرغ اظهارکرد: نرخ هر کيلو مرغ زنده درب مرغداري ۹ هزار و ۲۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشي ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.وي قيمت کنوني مرغ در بازار را منطقي دانست و افزود: با توجه به وجود برخي مشکلات مبني بر دريافت هزينه اضافه پشت بارنامه از مرغداران پيش بيني مي‌شود که قيمت مرغ ظرف روز‌هاي آتي در بازار افزايش يابد.

مجري طرح گياهان دارويي مطرح کرد؛

گروه اصناف: حسين زينلي مجري طرح گياهان دارويي کشور، گفت: بر اساس آمار 11 ماهه (از فروردين تا بهمن ماه) سال 97، 336 هزار و 836 تن انواع گياهان دارويي به ارزش 520 ميليون دلار به کشورهاي مختلف دنيا صادر شده است.

وي در گفت و گو با ايرنا، افزود: صادرات گياهان دارويي در 11 ماه ابتدايي سال 97، نسبت به مدت مشابه سال 96 بيش از 70 ميليون دلار رشد کرده است.

حسين زينلي مجري طرح گياهان دارويي کشور با بيان اينکه زعفران، گل محمدي، آنغوزه، باريج، گون، کتيرا و زيره ايران رتبه نخست صادرات جهان را دارند، اظهار داشت: در 11 ماه سال 97، بيش از 250 تن زعفران به ارزش 319 ميليون دلار به 48 کشور دنيا از جمله افغانستان، اسپانيا، امارات متحده عربي، هنگ کنگ، هلند، آمريکا صادر شده است.

زينلي تصريح کرد: همچنين در اين مدت، بيش از 53 هزار تن گياه دارويي پرورشي به ارزش 34 ميليون دلار، هشت تن روغن اسانس به ارزش پنج ميليون دلار، 163 تن گل محمدي خشک و سه هزار تن گلاب به ارزش هشت ميليون دلار صادرات شده است.

مجري طرح گياهان دارويي کشور، گفت: علاوه بر اين، در مدت مذکور گياهان دارويي همچون هل، زنجبيل، دارچين و زيره به ارزش 160 ميليون دلار وارد کشور شده است.به گزارش ايرنا، اکنون ميزان تجارت جهاني گياهان دارويي بيش از 107 ميليارد دلار است که طبق پيش بيني انجام شده، اين رقم تا سال 2025 به بيش از 450 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. سالانه بيش از 17 ميليون و 154 هزار و 467 کيلوگرم انواع گياهان دارويي در قالب 209 شرکت تعاوني بخش کشاورزي با اشتغالزايي 102 هزار و 880 نفر در حال توليد است.وي تصريح کرد: ۲۰ گونه گياه دارويي بومي، ارگانيک و کم آب طلب از جمله زعفران، گل محمدي، موسير، باريجه، آنغوزه، کرفس کوهي، گل گاوزبان، شيرين بيان، رازيانه، انواع زيره، تخم شربتي و سياه دانه از جمله گياهان اولويت دار توسعه کشت گياهان دارويي هستند.

از هشت هزار گونه گياهي شناخته شده در دنيا، هزار و 728 گونه گياهي بومي‌ايران است. از اين تعداد 220 گونه گياهي در عطاري‌ها و طب سنتي استفاده مي‌شود.

قرار است به زودي سامانه جامع گياهان دارويي به منظور توسعه توليد و صادرات اين گياهان راه اندازي شود.

به گفته وي: سال گذشته ۷۰۰ ميليارد تومان تسهيلات در زمينه گياهان دارويي در نظر گرفته شد که حدود ۶۰ درصد آن جذب شد. امسال نيز ۱۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات براي اين بخش در نظر گرفته شده است.

بر اساس يک برنامه 10 ساله قرار است سطح زيرکشت 20 گونه گياهان دارويي در کشور بر اساس سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي تا سال 1404 به 500 هزار هکتار برسد.

برآوردها نشان مي‌دهد 85 درصد گياهان دارويي که در کشور مصرف مي‌شود، قابليت کشت، توليد و توسعه را در داخل دارد و بر اين مبنا برنامه‌ريزي شده که سال آينده 75 درصد اين ميزان از طريق توليد داخلي تامين شود.همچنين قرار است از 190 گونه از گياهان دارويي که در داخل کشور و مراتع طبيعي به صورت وحشي توليد مي‌شود، توليد برخي از آنها که فاقد مزيت نسبي است، به شکل گلخانه‌اي انجام شود. وي در خصوص پرورش گياهان دارويي، خاطرنشان کرد: همه گياهان در ابتدا وحشي بودند و بر اساس دانش و تحقيقاتي که صورت مي‌گيرد قابليت زراعي سازي را پيدا مي‌کنند. در خصوص زراعي سازي قارچ "ترافل" تحقيقاتي در حال انجام است.وزارت جهاد کشاورزي، توليد سياه دانه، تخم شربتي، گياهان اساسي مثل گشنيز، خار مريم، آويشن، گل گاو زبان را به عنوان اولويت‌هاي مورد نظر اين وزارتخانه اعلام کرده است.

مهندس اسماعيل اسفندياري پور مجري طرح گندم افزود: توليد گندم در سال زراعي جاري به رغم وقوع سيلاب‌هاي اخير در استان‌هاي کشور حدود ۱۴ ميليون تن برآورد مي‌شود.به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، وي گفت: برآورد اوليه توليد گندم در اسفند ماه حدود ۱۴ ميليون و ۷۰۰ هزار تن بود که با توجه به خسارات ناشي از بارندگي‌هاي شديد و سيلاب‌ها تا امروز ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن کاهش توليد را تخمين مي‌زنيم و در عين حال منتظر گزارش‌ها و آمارهاي جديد از استان‌ها هستيم.وي افزود: در مجموع ۲۰۰ هزار هکتار از اراضي آبي و ديم گندم در استان‌هاي خوزستان، لرستان و گلستان دچار خسارت و آبگرفتگي شده‌اند که ۱۶۰ هزار هکتار آن مربوط به استان خوزستان است.وي با بيان اين که به علت بارندگي‌ها و پراکنش زماني مناسب بارش در پاييز سال زراعي جاري انتظار توليد خوب در حوزه گندم را داشتيم، اظهار داشت: ما همچنان روي نظرمان هستيم و تامين اين محصول با توليد داخل انجام مي‌شود.

قيمت خرما در برخي از انواع خود رشد قابل توجهي کرده که نايب رئيس انجمن خرماي ايران معتقد است اين رشد قيمت به دليل رشد هزينه خالص توليد خرما نيست و هزينه‌هاي جانبي توليد، توزيع، بسته‌بندي و گران‌فروشي برخي فروشگاه‌ها در اين زمينه دخيل است.در اين زمينه علي‌محمد صميمي‌نايب رئيس انجمن خرماي ايران با بيان اينکه علت رشد قيمت خرما در يک سال اخير در کنار رشد قيمت مواد اوليه و هزينه‌هاي جانبي، گران‌فروشي برخي واحدهاي صنفي است، گفت: خرما داراي انواع مختلف با قيمت‌هاي متفاوتي است که روند تغييرات قيمتي آنها کاملاً متفاوت است.وي ادامه داد: در حال حاضر قيمت خرما از کيلويي ۱۰ هزار تومان آغاز مي‌شود و به طور کلي کشور در زمينه توليد، مصرف و صادرات مازاد مصرف هيچگونه مشکلي ندارد و حجم توليد به ميزاني است که بعد از ماه مبارک رمضان حجم قابل توجهي از توليدات به عنوان مازاد مصرف بايد صادر شود.