تلاش براي تکميل آزادراه اصفهان-شيراز

سيد حسين ميرشفيع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بيان اينکه آزادراه کنارگذر جنوبي تهران امسال تکميل مي‌شود، گفت: همچنين تلاش مي‌کنيم آزادره اصفهان-شيراز هم تا پايان امسال تکميل شود.سيد حسين ميرشفيع درباره پيشرفت آزادراه کنارگذر جنوبي تهران، اظهار داشت: اين آزادراه با سرمايه‌گذاري ۷۰ درصدي قرارگاه سازندگي خاتم‌الأنبيا و ۳۰ درصدي دولت در حال ساخت است. وي با اشاره به اينکه بازگشت سرمايه سرمايه‌گذار از محل اخذ عوارض آزادراهي است، افزود: آزادراه کنارگذر جنوبي تهران يکي از حلقه‌هاي مفقوده کريدورهاي ترانزيتي شمال-جنوب و شرق-غرب اطراف پايتخت است و مشکل ترافيک در حاشيه تهران را رفع مي‌کند.

 

بازگشايي ۱۶۴۲ راه روستايي

حسن نيا رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از بازگشايي ۱۶۴۲ راه روستايي که بر اثر سيل در کشور مسدود شده بود خبر داد و گفت: از تعداد ۳۱۵ محور شرياني و غير شرياني مسدود، تاکنون ۲۹۳ محور بازگشايي شده است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عبدالهاشم حسن‌نيا در تشريح آخرين وضعيت محورهاي مواصلاتي در استان‌هايي که سيل مسير‌ها را مسدود کرده بود،‌ اظهار داشت: در سيل اخير نزديک به ۱۰هزار دستگاه پل و ۱۴هزار و۵۰۰ کيلومتر از شبکه راه‌هاي کشور آسيب جدي ديده‌اند. رئيس سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي ادامه داد: ‌از تعداد ۳۱۵ محور شرياني و غير شرياني مسدود، تاکنون ۲۹۳ محور بازگشايي شده است.

 

بازگشايي راه آهن جنوب تا سه روز آينده

مديرکل راه آهن جنوب گفت: مسير ريلي جنوب که به دليل آب شستگي مسدود شده بود تا سه روز ديگر کاملا ترميم و بازسازي مي‌شود.

عبدالکريم درويش زاده در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: در پي سيلاب خوزستان خط راه آهن بين ايستگاه‌هاي بامدژ به آهودشت در چند نقطه قطع شده بود و بيش از 2 کيلومتر در اين بين دچار آب شستگي شد.

وي ترميم 25 متر خط ريلي در بين اين 2 ايستگاه را يکي از جبهه‌هاي کاري راه آهن براي بازگشايي مسير جنوب دانست که در حال حاضر ترميم شده و براي انجام بررسي‌هاي لازم قطار از روي اين مسير عبور داده شد.

ساخت 15 هزار مسکن اميد در پرديس

مديرعامل شرکت عمران شهر جديد پرديس گفت: 15 هزار واحد مسکن اميد در پرديس ساخته مي‌شود

به گزارش ايلنا، مهدي هدايت در نشست خبري با بيان اينکه تعداد مسکن مهر در شهر جديد پرديس 82 هزار واحد است که تاکنون 30 هزار واحد آن به افتتاح رسيده است، گفت: 40 هزار واحد هم در دست ساخت است و به مردم تحويل داده مي‌شود.

وي افزود: براي شش هزار کسري واحد هم برنامه‌ريزي‌هايي انجام شده و عمليات ساخت آن آغاز شده است. همچنين مسائل حقوقي سه هزار واحد ديگر رفع و ساخت اين واحدها هم آغاز شده است. اين سه هزار واحد و 6 هزار واحدي که کار ساخت آنها اخيرا آغاز شده در سال 99 تحويل داده مي‌شوند.وي با بيان اينکه مشکلات شرکت کوزو که ساخت 33 هزار و 300 واحد مسکن مهر بر عهده اين پيمانکار بوده رفع شده است، ادامه داد: اخيرا قراردادهاي پنج برگي با کوزو را منعقد کرديم و مراحل نهايي زون پنج کوزو آغاز شده است .

ماليات نقل وانتقال املاک در سال ۹۸

معادل ۶ درصد ميانگين قيمت روز

هيئت وزيران هفته گذشته ماليات نقل و انتقال املاک را معادل ۳۶ درصد ارزش معاملاتي منطقه يا ۶ درصد ميانگين قيمت روز تعيين کرد.

به گزارش مهر، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري مصوبه هيئت وزيران در جلسه ۱۸ فروردين ماه ۱۳۹۸ که به پيشنهاد مشترک وزارت خانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي، کشور، جهاد کشاورزي، راه و شهرسازي و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به استناد تبصره ۳ ماده ۶۴ اصلاحي قانون ماليات‌هاي مستقيم، در خصوص درصد ارزش معاملاتي املاک به عنوان مأخذ ساير عوارض به تصويب رسيده بود را به دستگاه‌هاي ذي ربط ابلاغ کرد.

بر اين اساس مأخذ محاسبه ساير عوارض و وجوه موضوع تبصره ۳ ماده ۶۴ اصلاحي قانون ماليات‌هاي مستقيم - مصوب ۱۳۹۴- در سال ۱۳۹۸، معادل سي و شش درصد (۳۶%) ارزش معاملاتي خواهد بود که با رعايت نصاب مقرر در صدر ماده مذکور شش درصد (۶%) ميانگين قيمت روز تعيين شده است.

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيماي؛
 

گروه راه و مسکن: قيمت بليت هواپيما تابعي از عرضه و تقاضا و قيمت تمام شده شرکت‌هاي هواپيمايي است.

به گزارش تجارت دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي ضمن بيان مطلب بالا افزود: سال گذشته شاهد افزايش قابل توجه قيمت ارز بوديم و با توجه به اينکه ۶۰ درصد هزينه‌هاي صنعت هوايي، ارزي است، افزايش قابل توجهي در هزينه شرکت‌هاي هواپيمايي اتفاق افتاد. با اين حال شرکت‌هاي هواپيمايي با سياست‌هاي دولت محترم همراهي کردند و بر اساس هماهنگي‌هاي که با سازمان هواپيمايي کشوري صورت گرفت، با وجود اينکه قيمت بليت پروازهاي داخلي آزاد است، شرکت‌هاي هواپيمايي در آذرماه براي فروش بليت کف و سقف نرخ تعيين کردند واين نرخ در سايت انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي قرار گرفت.

مقصود اسعدي ساماني در باره تغيير قيمت‌ها در تعطيلات نوروزي گفت: در تعطيلات نوروزي شرکت‌هاي هواپيمايي کف و سقف نرخي مصوب آذرماه را براي فروش بليت هواپيما را اعمال کردند، يعني علي‌رغم آنکه شاهد پيک سفرها بوديم، افزايش نرخي اتفاق نيافتاد. اين در حالي است که هزينه شرکت‌ها نسبت به آذر افزايش پيدا کرد. در هر صورت شرکت‌ها به منظور ايجاد فرصت بيشتر براي استفاده اقشار مختلف از حمل و نقل هوايي، هيچ تغيير نرخي را در تعطيلات نوروزي اعمال نکردند. البته لازم است بگوييم سال گذشته برخي از دستگاه‌ها تلاش کردند تا در فرآيند قيمت‌گذاري دخالت کرده و قيمت‌هاي تکليفي به شرکت‌هاي هواپيمايي تحميل کنند.

وي در ادامه بيان کرد: البته اين اتفاق نه از سوي دستگاه‌هاي مسئول مانند وزارت راه و شهرسازي و سازمان هواپيمايي کشوري، که از سوي برخي ديگر از دستگاه‌هاي حاکميتي رخ داد. طبق قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بليت پروازهاي داخلي آزاد شد. شوراي عالي هواپيمايي به عنوان مرجع تصميم گيري در مورد قيمت حمل و نقل هوايي نيز، قانوني را مصوب و به سازمان هواپيمايي کشوري ابلاغ کرد.

اما اواخر سال گذشته شاهد اقداماتي از سوي برخي از دستگاه‌هاي نظارتي بوديم که تلاش داشتند بازار را به سمت نرخ‌هاي تکليفي سوق دهند. اين موضوع اگر اتفاق بيافتد، مشکلات متعددي را براي صنعت حمل و نقل هوايي کشور ايجاد مي‌کند.

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي يادآور شد: اواخر سال گذشته سازمان حمايت نامه‌اي را به سازمان هواپيمايي کشوري و شرکت‌هاي هواپيمايي ارسال و ذکر کرد که شرکت‌ها ملزم هستند نرخ‌هاي شهريور ماه را ملاک فروش بليت‌هاي نوروزي قرار دهند. پيگيري‌هاي متعددي از سوي انجمن انجام و با وزارت صنعت و معدن، سازمان تعزيرات و سازمان هواپيمايي کشوري مذاکره شد. .خوشبختانه با توجه به حمايت‌هايي که وزير محترم، جناب آقاي مهندس اسلامي‌و سازمان هواپيمايي کشوري انجام دادند، توانستيم فروش بليت در تعطيلات نوروز را بر اساس سياست آزادسازي نرخي که مصوب است و شوراي عالي هواپيمايي کشوري تصويب کرده است، به انجام برسانيم.

اسعدي ساماني بيان نمود: قيمت بليت پروازهاي هواپيما در دنيا از سال ۱۹۷۸ آزاد شده و شرکت‌هاي کشورهاي مختلف نيز به تدريج اين آزادسازي نرخ را اجرايي کردند. برگشت به گذشته و رجعت به قوانين قبلي باعث لطمات سنگيني به صنعت حمل و نقل هوايي خواهد شد.

مي‌توان گفت ضرر اصلي و خسارت عمده اين اقدام را مردم متحمل خواهند شد. اکنون با توجه به آزاد بودن نرخ، اقشار مختلف مردم مي‌توانند با انتخاب زمان مناسب از بليت هواپيما استفاده کنند. اگر به نرخ تکليفي بازگرديم، شرکت‌ها با توجه به هزينه‌هاي ارزي بالاي ۶۰ درصد، طبعا ناگزير خواهند بود که بر اساس قيمت تمام شده خود بليت را عرضه کنند.

اکنون طبق محاسبات انجام شده، هر ساعت صندلي بين ۴۵ تا ۵۰ دلار براي شرکت‌هاي هواپيمايي هزينه دارد. طبعا در صورت نرخ گذاري تکليفي اين هزينه به مسافر منتقل مي‌شود. اگر بخواهيم به سمت تکليفي شدن نرخ‌ها برويم، هم مسافران و هم صنعت حمل و نقل هوايي متضرر خواهد شد.

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در پاسخ به اين سئوال که آيا امسال مجددا شاهد افزايش قيمت بليت هواپيما خواهيم بود؟ گفت: امسال تاکنون تصميمي‌براي تغيير نرخ بليت پروازهاي داخلي اتخاذ نشده است. البته اين موضوع بستگي به نرخ ارز و شرايط بازار دارد. اگر تغييرات قابل توجهي در نرخ ارز اتفاق بيافتند، قطعا شرکت‌هاي هواپيمايي نيز متاثر از اين موضوع خواهند بود و شاهد تغيير نرخ بليت پروازها خواهيم بود.

وي ادامه داد: اکنون با وجود آزاد بودن بازار، نرخ‌هاي عرضه شده براي بليت هواپيما متعادل است. در واقع عمدتا نرخ فروش بليت زير ميانگين نرخ کف و سقف اعلام شده است و شرايط بازار اين مساله را ايجاب مي‌کند. محصول شرکت‌هاي هواپيمايي بليت هواپيما است و بليت هواپيما يک محصول فاسد شدني است. وقتي زمان پرواز برسد، محصول ديگر قيمتي ندارد و نرخ به صفر مي‌رسد. بنابراين شرکت‌ها تلاش مي‌کنند در شرايطي فعاليت خود را ادامه دهند که بتوانند در بازار حضور داشته باشند و پايداري خدمت داشته باشند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مطرح کرد؛
 

سید نواب حسینی منش رئیس ستادمعاینه فنی خودروهای تهران از راه‌اندازی مراکز جدید معاینه فنی خبر داد و گفت: 70 تا 80 درصد اتوبوس‌های شرکت واحد به سن اسقاط رسیده‌اند.

وی در گفتگو با فارس گفت :معاینه فنی اتوبوس‌های شرکت واحد به صورت کلی هر 6 ماه یک‌بار انجام می‌شود ولی باید توجه داشت که موتورهای دیزل به دلیل اینکه فرسوده هستند دودزایی آنها زیاد است از طرفی 70 تا 80 درصد اتوبوس‌های شرکت واحد به سن اسقاط رسیده ولی چون اتوبوس جایگزین نداریم مجبوریم از آنها استفاده کنیم.وی ادامه داد: سال پیش در تهران بیش از یک میلیون و 820 هزار معاینه فنی انجام گرفت که از این تعداد یک میلیون و 200 مورد معاینه فنی نوبت اول بوده و مابه‌التفاوت خودروهای مرجوعی بود که رد شده و دوباره جهت دریافت معاینه فنی اقدام کردند. این آمار در مقایسه با سال‌های گذشته و آمار قبل از اجرای «طرح کاهش» که تعداد خودروهای مراجعه‌کننده حدود 370 هزار مورد در سال بود به یک میلیون و 200 هزار مورد رسید و بعد از سه سال اجرای طرح کاهش نتایج مؤثری را داشتیم و در واقع با رشد 300 درصدی در این زمینه مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: روزانه میانگین 10 تا 15 درصد خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران تردد می‌کنند و با دوربین جریمه می‌شوند، برای سال 98 پیش‌بینی می‌شود بیش از 2 میلیون خودرو در تهران و شهرستان‌های مربوطه معاینه فنی آنها انجام گیرد که در 20 روز ابتدایی سال جاری میزان معاینه فنی خودروها 8 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشت و این در حالی بود که روزهای تعطیل امسال بیشتر بود.

وی نقش موتورسیکلت‌ها در ایجاد آلایندگی بیش از حد خودروهای است افزود : آلایندگی موتورسیکلت‌ها رقمی حدود 16 درصد از میزان کل آلایندگی در میان همه وسایل حمل و نقل مختلف است. از طرفی موتورسیکلت عامل تصادفات منجر به فوت بسیاری از شهروندان به ویژه جوانان است و بر اساس اعلام پلیس راهور، بیش از 40 درصد کشته‌شده‌های حوادث رانندگی یا راکب موتورسیکلت و یا عابری که با موتورسیکلت برخورد کرده بود لذا می‌توان گفت؛ موتورسیکلت یک فاجعه به شمار می‌رود که بحث آلایندگی آن نیز مدنظر است و در واقع آمار کشته‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت را در تهران می‌توان معادل سقوط 4 هواپیمای فوکر در سال در نظر گرفت.

وزير آموزش‌وپرورش به مناسبت هفته سلامت پيامي‌صادر کرد. به گزارش ايسنا، در قسمتي از پيام سيد محمد بطحايي آمده است: « اهميت ارتقاي سلامت مدارس ازآن‌جهت است که بيش از ۱۳ ميليون نفر جمعيت کشور با آمادگي کامل جهت يادگيري در مدارس حضور مي‌يابند که اين امر دسترسي به گروه‌هاي هدف و دستيابي به اهداف بهداشتي را تسهيل مي‌سازد. امسال هم مطابق با آيين هر سال يکم تا هفتم ارديبهشت‌ماه هفته سلامت ناميده شده است که با شعار پوشش همگاني سلامت از طريق ارائه مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه مي‌توان براي دانش‌آموزان عزيز بنيادي‌ترين مباني ارتقاي سلامت را در کشور رقم زد. اين‌جانب ضمن ارج نهادن و قدرداني از تلاش‌هاي ارزنده متصديان بخش سلامت کشور خصوصاً همکارانم در حوزه معاونت تربيت‌بدني و سلامت، آغاز هفته سلامت را تبريک عرض مي‌نمايم و از خداوند متعال سلامت، سعادت، سربلندي و توفيق روزافزون يکايک خادمان اين حوزه را مسألت دارم».

سرمقاله

علاءالدين خادم

عضو کميسيون کشاورزي مجلس

وجود ارز دو نرخه در بازار باعث بروز برخي مشکلات و دلال بازي در بازار مي‌شود در کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 98 نيز ارز دو نرخي راي لازم را کسب نکرد. ارز موجود در بازار بايد تک نرخي و مابه‌التفاوت آن به صورت يارانه به مردم پرداخت شود. در حال ...حاضر دولت تصميماتيبراي ارز گرفته بنابراين بايد ديد قدرت نظارت براي کنترل قيمت‌ها را دارد يا خير. گوشت با ارز 4 هزار و 200توماني وارد کشور مي‌شود اما کماکان با قيمت بالايي در اختيار مصرف‌کنندگان قرار مي‌گيرد، بنابر اين اگر حذف ارز دولتي براي واردات کالاهاي اساسي منجر به افزايش قيمت شود ظلم به مردم است. به همين دليل اگر قيمت کالاهاي اساسي با حذف ارز دولتي افزايش و قدرت خريد اقشار پايين جامعه کاهش يابد دولت بايد در تصميم گيري نهايي خود تجديد نظر کند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

سيدحسين سليمي‌

عضو اتاق تهران

شاخص کل بازار سرمايه طي فروردين ماه سال جاري به طرز قابل توجهي رشد کرد. افزايش نرخ ارز و رشد قيمت کالاهاي صادراتي از دلايل اين رشد عنوان شده است اما به نظر مي‌رسد در يک ماه اخير شاخص کل با تاثيرپذيري از تورم رشد کرده است. براساس اطلاعات مرکز آمار...تورم دوازده ماهه به بيش از 30 درصد رسيده است. رشد شاخص قيمت بر همه بخش‌هاي اقتصاد اثرگذار است و بازار سرمايه و سهام شرکت‌ها هم از آن اثر مي‌پذيرد. نکته ديگر اينکه درآمد شرکت‌ها به دليل افزايش حجم فروش از نظر ريالي بالا رفته و بنابراين اين افزايش درآمد به مثبت شدن تراز شرکت‌ها انجاميده و اين عامل به نوبه خود بر ارزش سهام آن‌ها اثرگذاشته است.

در شرايط کنوني بازدهي بازار سرمايه از ديگر بازارها بيشتر است. ديگر بازارها بيشتر حالت رکود دارد و سود سپرده کمتر از 20 درصد است. بي ثباتي و رکود ديگر بازارها به توجه بيشتر سرمايه گذاران به بازار سرمايه منجر شده و همين مسئله هم بر بازدهي بيشتر بورس اثرگذار است. بازار سرمايه در سال جاري همراه با افزايش تورم رشد مي‌کند که البته ميزان رشد تورم کف رشد شاخص کل بازار سرمايه است.براي تحليل دقيق تر وضعيت بازار سرمايه در فروردين ماهي که گذشت، و البته پيش بيني‌هاي نزديک به واقع درباره بازار سرمايه در سال 98 بايد تا 6 مي‌2018 يعني هفته آينده صبر کرد. در اين تاريخ مسئله فروش نفت ايران و معافيت خريداران جهاني نفت ايران از تحريم‌هاي آمريکا تعيين تکليف مي‌شود. مسئله تحريم و آثار منفي آن از عوامل موثر بر بازار سرمايه است و تغيير وضعيت خريداران نفت ايران بر شاخص کل هم اثرگذار است بنابراين بايد تا براي دست يافتن به يک تحليل واقعي تا اين تاريخ صبر کرد.

منبع: فصل اقتصاد