بايد از انفعال درباره تحريم نفت خارج شويم

هدايت‌ا... خادمي‌عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: در برخورد با تحريم‌هاي نفتي نبايد منفعل بود و به جاي بستن تنگه هرمز مي‌توان به گزينه‌هاي ديگري از جمله به خطر افتادن امنيت توليد نفت عربستان و همپيمانانش نيز فکر کرد.وي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اينکه امروز مي‌بينيم آمريکايي‌ها جرأت پيدا کرده‌اند و مي‌گويند که اجازه نمي‌دهيم صادرات نفت ايران ادامه پيدا کند گفت: آن چيزي که موجب شد اين اتفاق بيفتد در وهله نخست کم‌کاري مسئولان داخلي بود که اجازه دادند آمريکا به راحتي صحبت از تحريم نفت ايران کند.وي تاکيد کرد: اين مسئله موجب شد تا کشورهاي منطقه که خدمتگزار آمريکا هستند بتوانند به راحتي در اين زمينه فعاليت کنند و با تحريم نفت ايران توليدات خود را بالا ببرند.

 

پتروشيمي‌ايران تحريم‌پذير نيست

احمد مهدوي ابهر دبيرکل انجمن صنفي کارفرمايي پتروشيمي‌با اشاره به اينکه پتروشيمي، نفت نيست و شرايط صادرات آن متفاوت از نفت است، گفت: در سختترين شرايط نيسز صادرات پتروشيمي‌ايران متوقف نشد و ارز پتروشيمي‌نيز وارد شد.وي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اينکه پتروشيمي، نفت نيست و شرايط صادرات آن متفاوت از نفت است، گفت:‌ در تحريم‌هاي سال ۲۰۱۱ آمريکا نيز به دنبال تحريم پتروشيمي‌بود، اما ديديم که صنعت پتروشيمي‌ايران تحريم‌پذير نيست و صادرات محصولات پتروشيمي‌ايران کاهش پيدا نکرد. وي افزود: صادرات پتروشيمي‌ايران از نظر ارزش نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش پيدا نکرده است بلکه شاهد رشد آن هستيمو در سخت‌ترين شرايط نيز مي‌توانيم محصولات خود را صادر کنيم .

 

اصلاح ساختار اقتصاد با تغيير در قيمت انرژي

حميد قاسمي‌ده چشمه مدير طرح‌هاي سي.ان.جي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: با تغيير قيمت انرژي و قيمت‌گذاري صحيح، مي‌توان ساختار اقتصاد را اصلاح کرد.وي در گفت و گو با ايرنا، افزود: با مصرف سي.ان.جي به جاي بنزين در خودرو و با در نظر گرفتن بنزين يک هزار توماني، سالانه هزينه‌هاي سوخت تا 50 درصد کاهش پيدا مي‌کند.وي با اشاره به اينکه در کنار اين موضوع هزينه‌هاي گاز‌سوز کردن خودروها را هم کاهش مي‌دهيم، تاکيد کرد: با تغيير در موتور خودرو‌ها هزينه سوخت پايين آمده و ماشين مي‌تواند با شتاب بيشتري حرکت کند. به گفته قاسمي، مشکل اين جاست که تجهيزات گران است و اين موضوع هزينه اوليه را تا حدي افزايش مي‌دهد.

حجم آب دریاچه ارومیه

از مرز 4 میلیارد مترمکعب گذشت

کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه حجم آب موجود دریاچه ارومیه به 4.1 میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی جاری موجب شده است تا این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو میلیارد مترمکعب و در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری حدود سه میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کرده است.به گزارش وزارت نیرو، وی گفت: میزان بارش‌های این حوضه نسبت به سال آبی گذشته 61 درصد و نسبت به مدت متوسط بلندمدت بیش از 67 درصد افزایش یافته است.

نفت خام سنگين مهمان بورس مي‌شود

اطلاعيه نخستين عرضه نفت‎ خام سنگين شرکت ملي نفت ايران در رينگ بين الملل بورس انرژي براي تاريخ سه شنبه، ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ منتشر شد.شرايط عرضه مانند عرضه نفت خام سبک است. امکان واريز پيش پرداخت ۶ درصد به صورت ارزي فراهم است و براي تسويه باقيمانده وجه المعامله، خريداران مي‎توانند از سازوکار‎هاي ارزي مورد تاييد شرکت ملي نفت ايران استفاده کنند.همچنين خريداران مي‎توانند تا ۴ ماه پس از انجام معامله محموله را تحويل بگيرند و تحويل محموله در ساير مناطق منوط به تاييد شرکت ملي نفت ايران امکان پذير است.علاوه بر اين، در صورت درخواست خريداران امکان تحويل محموله به صورت زميني از مخازن نفت پالايشگاه تبريز نيز امکان پذير شده است.

بهره‌برداري نخستين نيروگاه خورشيدي

در استان اردبيل

به گزارش ساتبا: اولين فاز نيروگاه دو مگاواتي خورشيدي با ظرفيت ۱ مگاوات، در زميني به مساحت سه هکتار و اعتباري بالغ بر ۹۰ ميليارد ريال توسط سرمايه‌گذار بخش خصوصي در جنوب شهرستان اردبيل به بهره‌برداري رسيد.اين گزارش مي‌افزايد: با ساخت اين نيروگاه، توليد انرژي پاک به ميزان ساليانه ۱۶۳۰ مگاوات‌ساعت، صرفه‌جويي در مصرف سوخت فسيلي به ميزان ۵۶۰ هزار مترمکعب گاز طبيعي در سال و کاهش سالانه انتشار گازهاي آلاينده (CO۲) به ميزان ۱۳۷۱ تن تحقق مي‌يابد.

توزيع بيش از ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ليتر بنزين

مصرف بنزين کشور در فروردين ماه امسال و همزمان با تعطيلات آغاز سال نو، ۲ ميليارد و ۸۲۷ ميليون ليتر ثبت شد.توزيع بيش از ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ليتر بنزينبه گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران؛ در فاصله روز‌هاي يکم تا ۳۱ فروردين ماه امسال ۲ ميليارد و ۸۲۷ ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف شده است.

واکنش های جهانی به عدم تمدید معافیت ها باعث شد؛

گروه انرژي: شمارش معکوس براي اتمام معافيت آمريکا به مشتريان نفتي ايران درحالي آغاز شده که روز دوشنبه کاخ سفيد در اعلاميه‌اي اطلاع داد که ايالات متحده، معافيت از تحريم‌هاي نفتي هشت کشور را تمديد نخواهد کرد. با اين حال برخي کارشناسان بر اين باورند که حذف نفت ايران، قيمت جهاني را به ۸۰ دلار هم نخواهد رساند. اين در حالي است که قيمت نفت روز سه‌شنبه پس از اين که واشنگتن اعلام کرد همه معافيت‌هاي نفتي ايران تا ماه مه خاتمه پيدا خواهد کرد و واردکنندگان را براي توقف خريد از تهران تحت فشار قرار داد، نزديک به بالاترين رکورد سال ۲۰۱۹ ايستاد.

به گزارش روزنامه تجارت، بهاي معاملات نفت برنت با ۰.۵ درصد افزايش نسبت به روز دوشنبه، به ۷۴.۴۰ دلار در هر بشکه رسيد در حالي که روز گذشته تا مرز ۷۴.۵۲ دلار پيش رفته بود.بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۰.۵ درصد افزايش نسبت به روز گذشته، به ۶۵.۹۵ دلار در هر بشکه رسيد.آمريکا روز دوشنبه از خريداران نفت ايران خواست خريدهاي خود را تا اول ماه مه متوقف کنند در غير اين صورت با تحريم‌ها مواجه خواهد شد و به شش ماه معافيت‌هايي که به مشتريان بزرگ نفت ايران اجازه داده بود به وارداتشان در حجم محدودتر ادامه دهند، پايان داد.بانک بارکليز در يادداشتي نوشت: پس از اعلام تصميم آمريکا، بسياري از فعالان بازار نفت غافلگير شدند و اين اقدام به محدود شدن شديد عرضه در بازار منجر خواهد شد.اين بانک انگليسي افزود: هدف واشنگتن براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران، قيمت نفت را در معرض ريسک‌هاي صعودي قرار مي‌دهد.تحليلگران گروه بانکي ANZ نيز اظهار کردند: اين تصميم احتمالاً مشکلات اخير عرضه که به دليل کاهش عرضه اوپک، تحريم‌ها عليه نفت ونزوئلا و منازعه در ليبي ايجاد شده است را وخيم‌تر خواهد کرد.اقدام آمريکا براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران، همزمان با تحريم‌هاي واشنگتن عليه صادرات نفت ونزوئلا و همچنين توافق کاهش توليد کشورهاي اوپک و غيراوپک صورت مي‌گيرد که بازارهاي جهاني نفت را با محدوديت عرضه مواجه کرده و به بالاتر رفتن قيمت‌ها منجر شده است.الن والد، از مرکز انرژي جهاني در شوراي آتلانتيک در اين باره گفت: به نظر مي‌رسد آمريکا انتظار دارد عربستان سعودي و امارات متحده عربي حذف نفت ايران را جبران کنند اما اين امر لزوماً به معناي آن نيست که عربستان سعودي نيز همين طور فکر مي‌کند.بر اساس گزارش رويترز، قرار است کشورهاي اوپک و غيراوپک در ژوئن براي تصميم‌گيري درباره سياست توليد خود ديدار کنند.

  • تصميم آمريکا باعث تشديد تنش‌ها در خاورميانه مي‌شود

چين بزرگترين خريدار نفت خام ايران يکي از کشورهايي بود که واکنشي محتاطانه نسبت به اين تصميم کاخ سفيد اتخاذ کرد.وزارت خارجه چين روز سه شنبه ضمن تکرار مخالفت اين کشور با اقدامات ضد ايراني آمريکا هشدار داد که لغو ممنوعيت معافيت براي خريداران نفتي ايران تنش‌ها را تشديد خواهد کرد.

  • هند: مشکلي در تامين منابع نفتي نداريم

هند يکي ديگر ازخريداران بزرگ نفت خام ايران اما واکنش متفاوتي داشت. دارمند پراداهان وزير نفت اين کشور روز سه شنبه اعلام کرد که کشورش مشکلي در تامين منابع نفتي نخواهد داشت و پالايشگاه‌هاي نفت هند مي‌توانند تقاضاي نفت و گاز و ساير محصولات پتروشيمي‌را تامين کنند.

  • آمريکا تصميمي‌يکجانبه گرفته است

ترکيه ديگر مشتري بزرگ نفت خام ايران اما به اين تصميم آمريکا تاخت. مولود چاوش اوغلو وزير خارجه ترکيه روز سه‌شنبه به شدت از تصميم کاخ سفيد مبني بر عدم تمديد معافيت از خريد نفت ايران انتقاد کرد.وزير خارجه ترکيه اين اقدام آمريکا را اتفاقي خطرناک براي ثبات و امنيت منطقه دانست و افزود ايجاد تنوع براي خريد نفت براي ترکيه به سادگي امکانپذير نيست.

  • هياتي از مقام‌هاي کره جنوبي به واشنگتن مي‌روند

گروهي از مقامات کره‌جنوبي اين هفته راهي واشنگتن مي‌شوند تا در مورد تصميم جديد واشنگتن جهت تمديد نکردن معافيت‌هاي تحريم‌هاي ضد ايراني براي کره‌جنوبي و ۷ واردکننده ديگر نفت ايران، مذاکره کنند. اين نمايندگان که رهبري آنها به عهده يون کانگ هيون، معاون امور اقتصادي وزير خارجه کره‌جنوبي مي‌باشد، با همتايان آمريکايي خود ديدار خواهند کرد تا مواضع واشنگتن در مورد خاتمه دادن به معافيت‌هاي واردکنندگان نفت ايران را با جزئيات مورد گفتگو قرار دهند.

  • استقبال بحرين وعربستان از اقدام آمريکا

پادشاهي بحرين روز سه‌شنبه با اعلام موضع خود نسبت به عدم تمديد معافيت‌هاي نفتي هشت کشور وارد کننده نفت ايران از تصميم آمريکا براي صفر کردن ميزان صادرات اين محصول استقبال کرد. «ابراهيم بن عبدالعزيز العساف» وزير خارجه عربستان سعودي نيز اعلام کرد که رياض از اقدام آمريکا در زمينه تحريم‌هاي اعمال شده عليه صادرات نفت ايران حمايت مي‌کند.

اصغر پابرجا رئيس اتحاديه نان سنگکي با تاکيد بر اينکه براي رونق توليد بايد موانع توليد برداشته شود گفت: در چهار سال اخير قيمت نان هيچ تغييري نداشته و اين موضوع تاثير بسزايي در کيفيت نان خواهد داشت.وي گفت: در چهار ساله اخير علي رغم تغيير اجاره بهاء، حامل‎هاي انرژي، مزد کارگر و … قيمت نان هيچگونه تغييري نکرده است که همين عامل مي‌تواند در اندازه و يا متاسفانه کيفيت نان تاثير بسزايي داشته باشد.وي تصريح کرد: علي رغم اينکه نانوايان با پايين آمدن کيفيت نان سخت مخالفند؛اما در برخي موارد شاهد اين گونه رفتارها نيز هستيم.پابرجا در ادامه تاکيد کرد: دولت‏‎ها در طول تاريخ مدافع نان ارزان هستند، حاکميت‌ها بايستي نسبت به زمان‎هاي خاص به جامعه هدف کمک کنند؛ اما اگر بر عهده افراد نانوا قرار گيرد منجر به کاهش وزن و نزول کيفيت مي‌گردد.

مسيح کشاورز دبير انجمن واردکنندگان برنج گفت: بازار برنج خارجي تحت کنترل است و به اندازه نياز برنج وجود دارد و در آستانه ماه مبارک رمضان افزايش قيمتي نخواهيم داشت.وي در گفت‌وگو با خبرگزاري ميزان در پاسخ به اين سئوال که آيا کاهش واردات عامل افزايش قيمت برنج ايراني است، اظهار کرد: به هيچ عنوان اين موضوع صحت ندارد، سال گذشته يک ميليون و ۵۵۰ هزار تن برنج به کشور وارد شد که ۲۵۰ هزار تن آن توسط بخش دولتي بوده در حالي که سال قبل از آن يک ميليون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد شده بود و اين آمار نشان مي‌دهند که واردات برنج کاهش نداشته است.وي افزود: اگر واردات برنج کاهش داشت قطعا بر روي قيمت اثر مي‌گذاشت، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد که برنج خارجي جزو اقلامي‌بود که نه با کمبود مواجه شد و نه قيمت آن افزايش يافت.

تلفات دام‌هاي سيل‌زده، تاثيري در تنظيم بازار ندارد

ناصر مقدسي، رئيس انجمن صنفي گاوداران با اشاره به تلفات دام روستاييان سيل‌زده گفت: با وجود بيش از ۴۰ ميليون راس دام در کشور، سيل اخير تاثيري بر ميزان عرضه ندارد.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: باوجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ توماني به واردات نهاده‌هاي دامي، تجار با قيمت‌هاي گزافي ذرت و کنجاله سويا را در بازار عرضه مي‌کردند؛ به همين دليل وزير جهاد کشاورزي در تاريخ ۱۶ اسفند اعلام کرد که هر يک از تجار پس از تاييديه از سازمان جهاد کشاورزي استان‌ها بايد اقدام به توزيع نهاده در بازار کنند که اين امر در توزيع به موقع و کاهش قيمت کنجاله سويا و ذرت تاثير بسزايي دارد.وي بيان کرد: با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ توماني به واردات گوشت، قيمت گوشت به يکباره از ۶۰ به ۱۲۰ هزارتومان افزايش يافت که اين امر موجب شد تنها عده‌اي خاص منتفع شوند.

۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور داريم

نظر افضلي نماينده مردم سربيشه و نهبندان در مجلس گفت: ۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور داريم که امسال اين ميزان را افزايش مي‌دهيم.به گزارش خبرگزاري آنا، وي افزود: مسئولان وزارت کشاورزي اعلام کردند از سال ۹۳ برنامه پنج ساله‌اي در اين کميسيون پيگيري مي‌شود که همين برنامه در ابعاد مختلف تمديد خواهد شد.وي تصريح کرد: بحث تنوع‌سازي کشت ديم از ديگر مباحثي بود که مسئولان وزارت کشاورزي با نمايندگان مطرح کردند و گفتند ۶۰ درصد کشت ديم کشور به گندم، ۳۰ درصد آن به آيش و ۱۰ درصد به کشت حبوبات اختصاص دارد که اگر بتوانيم ديم‌کاري در کشور را بهينه و از دستگاه‌هاي کشت نشاي ديم استفاده کنيم بهره‌وري بيشتر خواهد بود.وي گفت: محصولات سيفي و سبزيجات آب‌بر را به سمت گلخانه‌ها ببريم و توسعه گلخانه‌ها را در دستور کار داشته باشيم.

سيل 600 ميليارد ريال به عشاير گلستان خسارت زد

رضا عليپوري مديرکل امور عشاير استان گلستان گفت که براثر بارش‌هاي شديد روزهاي پاياني سال گذشته، طغيان رودخانه‌ها و جاري شدن سيل در مجموع 600 ميليارد ريال به عشاير اين استان خسارت وارد شد.به گزارش ايرنا، وي افزود: اين خسارت‌ها به دام‌ها و اماکن نگهداري دام، واحدهاي مسکوني و راه‌هاي عشايري وارد شده است. وي اضافه کرد: در جريان بارش‌هاي شديد اواخر سال گذشته، 6 هزار راس دام سبک عشاير بومي‌گلستان و عشاير کوچنده استان‌هاي خراسان شمالي، رضوي و سمنان که درمنطقه حضور داشتند، تلف شدند.وي گفت: گزارش خسارات وارده اعلام شده و هم اکنون در انتظار جبران خسارت و تامين اعتبار لازم براي بهسازي راه‌هاي عشايري هستيم

رئيس سازمان حفظ نباتات کشور از حضور نماینده فائو در ایران خبر داد؛

گروه اصناف: محمدرضا درگاهي رئيس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در هر يک کيلومترمربع 50 ميليون ملخ وجود دارد که روزانه خوراک 2500 نفر را مي‌خورند.

به گزارش ايلنا، محمدرضا درگاهي رئيس سازمان حفظ نباتات کشور با بيان اينکه سطح آلودکي به اين آفت به 200 هزار هکتار رسيده است، اظهار کرد: از اين سطح آلودگي عمليات مبارزه در 51 هزار هکتار انجام شده است.

وي ادامه داد: البته پيش بيني ما افزايش سطح آلودگي تا 400 هزار هکتار است که بايد براي آن آماده باشيم.درگاهي با تاکيد بر اينکه 6 استان درگير به آفت ملخ بيش از 38 درصد توليدات زراعي و باغي کشور را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: در اين 6 استان 21 درصد سطح زراعي و باغي، 38 درصد جنگل‌ها و بيشه‌ها و 21 درصد مراتغ درجه و دو کشور وجود دارد.وي درباره سرنوشت تخصيص اعتبار براي مبارزه با اين آفت، گفت: تا امروز بيش از 7 ميليارد تومان توسط وزرات جهاد کشاورزي و سازمان حفظ نباتات کشور براي مبارزه با ملخ تخصيص داده شده است، همچنين استانداري‌ها نيز از 500 ميليون تا يک ميليارد تومان پرداخت کرده‌اند.درگاهي صراحتا گفت: تا کنون 10 ميليارد اعتبار مصوب سازمان مديريت بحران کشور که مورد درخواست سازمان حفظ نباتات بود به دست آن‌ها نرسيده است.

وي با تاکيد بر اينکه تخم‌گذاري وسيعي از ملخ‌هاي مهاجم در زير خاک انجام شده است، افزود: پس از 20 تا 40 روز اين تخم‌ها از خاک بيرون مي‌آيند و تنها همين زمان مناسب براي مبارزه است.

درگاهي با رد احتمال بروز قحطي در کشور در پي حمله ملخ‌ها گفت:‌ بلافاصله پس از ظهور اولين دسته از اين افت در کشور ستاد بحران تشکيل شد و مبارزات در سطح قابل قبولي در حال انجام است.

وي ادامه داد: تاکنون 95 دسته ملخ وارد کشور شده است که اين ملخ‌ها از شبه جزيره عربستان ، امارات و ساير کشورهاي همسايه هستند. درگاهي در پاسخ به اين سوال که آيا کشورهاي همسايه در مبارزه با ملخ‌هاي مهاجم قصوري داشته‌اند، گفت: فائو نماينده خود را به ايران فرستاده است تا پس از بررسي‌هاي کارشناسي نظر اين سازمان را در خصوص عمدي بودن قصور در مبارزه با آفت ملخ اعلام کنند. وي افزود: نبايد به برخي از جوسازي‌هاي رسانه‌هاي خارجي توجهي بکنيم چرا که تاکنون هيچ مورد از حمله ملخ‌ها به مزارع و باغات مردم و خسارت به آنها گزارش نشده است.

رئيس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با اين آفت اظهار کرد: تاکنون 10 فروند هواپيماي سمپاش و همچنين ماشين‌آلات مناسب براي مبارزه با اين آفت به استان‌هاي درگير فرستاده شده است. همچنين 500 نفر از کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور در حال رديابي و مبارزه با اين آفت هستند.

وي ادامه داد: گروه‌هاي مردمي‌نيز در مبارزه با اين آفت در حال همکاري با کارشناس‌هاي سازمان حفظ نباتات هستند.

درگاهي در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر اينکه آيا ملخ‌هاي مهاجم قابل مصرف خوراک انساني و دامي‌هستند؟ گفت: ملخ در سبد غذايي کشور ما جايگاهي ندارد و اگر کساني بخواهند آن را به عنوان خوراک دام استفاده کنند بايد قبل از سمپاشي براي جمع‌آوري اين حشره اقدام کنند.

اين مسئول دولتي در مورد سياست‌هاي وزارت جهاد کشاورزي براي تامين سموم مورد نياز مبارزه با اين آفت گفت: ستاد کاهش وابستگي به واردات سموم از اوايل ارديبهشت تشکيل شده است تا با استفاده از ظرفيت‌هاي دانشگاهي، اساتيد و موسسات دانش بنيان سم مورد نياز با اين آفت در داخل کشور توليد شود.

درگاهي مبارزه با علف هرز در سطح 2.8 ميليون هکتار، مبارزه با سن گندم در 120 هزار هتکار و مبارزه با بيماري قارچي گندم در 16 هزار هکتار از ديگر اقدامات اين سازمان در ماه‌هاي اخير برشمرد.وي افزود: به رغم تحريم‌ها از ابتداي سال 97 ، 38 هزار تن انواع آفت‌کش‌ها را وارد کرديم که اين مقدار بيش از نياز سالانه کشور است.

  • تعداد ملخ‌هاي مهاجم در حال افزايش است

همچنين در خبري ديگر وزير جهادکشاورزي گفت: تعداد ملخ‌هاي مهاجم به زمين‌هاي کشاورزي در حال افزايش است، اما با اقداماتي که صورت گرفته تا کنون به محصولات کشاورزي آسيبي نرسيده است.وي گفت: تعداد ملخ‌هاي مهاجم به زمين‌هاي کشاورزي در حال افزايش است، اما با اقداماتي که صورت گرفته تاکنون به محصولات کشاورزي آسيبي نرسيده است.حجتي ادامه داد: اين حجم از آفت ملخ صحرايي در پنجاه سال گذشته بي سابقه است اما تمام تدابير لازم براي مبارزه با اين آفت انديشيده شده است.

محمد حسين اکبري عضو انجمن ملي خرماي ايران گفت: به علت وجود واسطه‌ها قيمت نهايي خرمايي که به دست مصرف کننده مي‌رسد به کيلويي ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان افزايش مي‌يابد.وي در گفتگو با خبرگزاري آنا، درباره افزايش قيمت خرما در هفته گذشته گفت: خبري که در مورد افزايش قيمت خرما و رسيدن آن به کيلويي ۷۰ هزار تومان منتشر شده بود، درباره محصول صادراتي خرماي پيارم بود و قيمت خرماي مصرف داخلي با اين قيمت به فروش نمي‌رسد.وي با اشاره به اينکه توليد خرماي پيارم در کشور بسيار کم است، توضيح داد: توليد کم خرماي پيارم کم است و فقط اين محصول صادرات از خرماي ايران مخصوص صادرات است، خرماي پيارم مصرف داخلي ندارد.اکبري با انتقاد از حضور واسطه‌ها و سيستم غلط توزيع در کشور اذعان کرد: به علت وجود واسطه‌ها قيمت نهايي خرمايي که به دست مصرف کننده مي‌رسد به کيلويي ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان افزايش مي‌يابد.