افتتاح ادامه اتوبان همت

استاندار البرز با اشاره به نزديک شدن به زمان اتمام وعده تکميل پروژه همت گفت: بايد وعده‌هاي دولت در سطوح مختلف را با تعصب ويژه‌اي دنبال کنيم از اين رو بر اساس تعهد وزير راه و شهرسازي ضرورت دارد پروژه همت در موعد مقرر تکميل شود. به گزارش ايسنا، عزيزاله شهبازي در جلسه بررسي روند پيشرفت پروژه ادامه همت، گفت: در حضور رسانه‌ها وعده اتمام اين پروژه در نيمه اول ۹۸ داده شده بود. وي ادامه داد: با حضور مسئولان وزرات راه و شهرسازي بارها اين پروژه مهم مورد بازديد قرار گرفته و وعده تکميل آن در نهايت به نيمه اول سال ۹۸ موکول شده است؛ اتمام اين پروژه مهم در هيأت دولت اعلام شده است.

 

ساخت مسکن مشارکتي با ترک‌ها

معاون وزير راه و شهرسازي از برنامه‌ريزي براي ساخت مسکن مشارکتي با همکاري بخش خصوصي ترکيه‌اي خبر داد.به گزارش تسنيم، علي نبيان با اعلام اين‌که زمين‌هاي محدوده و حريم شهرها توسط سازمان شناسايي شده و سازمان به دنبال ارزش افزوده براي آنهاست، اظهار کرد: به دنبال همکاري‌هاي مشارکتي -در اين زمين‌ها- هستيم. در مرحله نخست، پروژه‌هاي مسکوني در قالب 65پروژه با حدود 8000 واحد مسکوني براي مشارکت در ساخت شناسايي شده است. وي افزود: به عنوان نمونه در تهرانسر، زميني به مساحت 175هزار مترمربع وجود دارد که استعداد ساخت 1000 واحد مسکوني را داراست. همچنين، از ديگر پروژه‌هايي که در دستور کار است احداث مراکز تجاري-اداري و خدماتي است که در اين خصوص تعدادي پروژه شناسايي شده‌اند.

 

رايزني ايران با 15 کشور براي ترافيک هوايي

سعيد اكبري معاون عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران از فراهم شدن مقدمات راه اندازي سامانه مشترک جريان ترافيک هوايي ميان ۱۵ کشور خاورميانه و شمال آفريقا در نشست اخير دفتر منطقه‌اي ايکائو در قاهره مصر خبر داد. به گزارش روابط عمومي‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، سعيد اکبري گفت: اين سامانه به نوعي در منظم کردن و مديريت جريان ترافيک در ۱۵ کشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا (شامل ايران، امارات، قطر، عربستان، عمان، کويت، عراق، سوريه، لبنان، مصر، سودان، يمن، اردن، ليبي و بحرين) کمک مي‌کند و در هماهنگ سازي پروازهاي اين کشورها براي جلوگيري از تاخيرهاي احتمالي موثر است.

افزايش 400 درصدي تلفات جاده اي

نماينده مردم زاهدان در مجلس گفت: تصادفات جاده‌اي در سيستان و بلوچستان تا به الان 400 درصد افزايش پيدا کرده است .اگر قبلا ۲۵۰ نفر تلفات جاني در اين محورها داشتيم الان به بيش از ۱۰۰۰ نفر افزايش يافته است.

عليم يارمحمدي در گفتگو با خبرگزاري خانه ملت در خصوص ميزان استفاده از ظرفيت‌هاي بندر چابهار در زمان تحريم گفت: عدم استفاده صحيح از ظرفيت‌هاي اين بندر ناشي از عدم اطلاع رساني صحيح هم در حوزه داخلي و هم در حوزه خارجي و براي کشورهايي که با ايران در ارتباط هستند بوده است.

يارمحمدي ادامه داد: قبل از اتفاقات سيل، گندم مورد نياز استان‌هاي شرقي از طريق دريا در زمان کوتاه تر و با هزينه کمتري انجام مي‌شد. انچه که از خارج براي کشورهاي همسايه مثل افغانستان نيز مي‌آيد در اين بندر پهلو ميگيرد.وي افزود: تصادفات جاده‌اي تا به الان 400 درصد افزايش پيدا کرده است .اگر قبلا ۲۵۰ نفر تلفات جاني در اين محورها داشتيم الان به بيش از ۱۰۰۰ نفر افزايش يافته است.

وي تاکيد کرد: جاده‌هاي استان سيستان و بلوچستان به صورت بزرگراه نيست و جاده‌ها دوطرفه هستند.

خط آهن اهواز-خرمشهر

مرمت و بازگشايي شد

مديرکل راه‌آهن جنوب اعلام کرد: خط ريلي اهواز-خرمشهر با تلاش کارکنان اين اداره کل، ترميم و بازگشايي شد.

به نقل از صدا و سيما، عبدالکريم درويش زاده گفت: اين خط آهن به علت آب شستگي و افزايش دبي رودخانه به حرکت به سمت ايستگاه‌هاي حميد و حسينيه مسدود و متوقف شده بود که با تلاش کارکنان اداره کل راه آهن جنوب، با انجام انحراف آب، اين خط آهن مرمت و بازگشايي شد.

وي ادامه داد: همچنين با انجام تعميرات در خط آهن مسير اهواز -انديمشک بين ايستگاه‌هاي بامدژ به آهودشت اين مسير ريلي که بسته شده بود نيز بازگشايي شد.

مديرکل راه آهن جنوب اظهار داشت: براي انجام بررسي لازم تردد آزمايشي قطارهاي باري در مسيرهاي اعلام شده آغاز و ظرف دو روز آينده حرکت قطارهاي مسافربري در مسير جنوب آغاز مي‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش 40 درصدی معاملات خبر داد؛
 

گروه راه و مسکن: آمار مي‌گويد معاملات مسکن شهر تهران در فروردين ماه ۴۰ درصد کاهش يافته و کمتر خريدار واقعي در بازار وجود دارد؛ با اين حال مالکان هر روز فتيله قيمت را بالا مي‌کشند. رئيس اتحاديه مشاوران املاک معتقد است که سايت‌هاي فروش املاک در اين آشفتگي نقش اصلي را ايفا مي‌کنند و به خريداران واقعي توصيه مي‌کند فريب قيمت‌هاي کذايي را نخورند.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، طبق آماري که مصطفي‌قلي خسروي، رئيس اتحاديه مشاوران املاک از معاملات مسکن کل کشور و شهر تهران طي فروردين ماه ۱۳۹۸ ارائه کرده، خريد و فروش در کل کشور] چهار درصد بالا رفته اما در تهران ۴۰ درصد کاهش يافته است. خسروي علت اين کسادي را تعيين قيمت‌هاي نجومي‌از طرف برخي مالکان مي‌داند که سايت‌هاي فروش ملک نيز به آن دامن مي‌زنند. او مي‌گويد که جو فعلي در آينده فروکش مي‌کند و قيمت‌ها متعادل خواهد شد.

بر اساس آماري که خسروي ارائه کرد در ۳۱ روز فروردين ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۲ هزار و ۲۱ قرارداد خريد و فروش ملک در کل کشور به امضا رسيده که نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار درصد افزايش يافته است. تعداد قراردادهاي اجاره اما کاهش ۱۷ درصدي نشان مي‌دهد. در فروردين ماه امسال ۱۹ هزار و ۸۳ اجاره‌نامه در کل کشور به امضا رسيده است.

اما کسادي بازار مسکن شهر تهران، موضوعي است که رئيس اتحاديه مشاوران املاک، دليل اصلي آن را اثرپذيري از بازارهاي ارز و طلا مي‌داند. به گفته خسروي، در فروردين ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۹۳۸ قرارداد خريد و فروش در تهران به امضا رسيده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش نشان مي‌دهد. هم‌چنين ۵۰۳۷ قرارداد اجاره امضا شده که کاهش ۲۶ درصدي نسبت به فروردين سال گذشته دارد.

  • خريدار واقعي وجود ندارد

رئيس اتحاديه مشاوران املاک در مقايسه بازار فعلي با سال ۱۳۹۱ مي‌گويد: آن زمان هم با شرايط مشابه حال حاضر مواجه بوديم که به دليل رشد قيمت‌ها معاملات در تهران پايين آمد اما در شهرستان‌ها نسبتاً خوب بود. بعد از مدتي قيمت مسکن به ثبات رسيد و پيش‌بيني مي‌کنيم براي شرايط فعلي نيز اين مساله رقم بخورد. در حال حاضر عده‌اي از مالکان قيمت‌ها را به طور دلبخواهي افزايش داده‌اند اما کسي نمي‌خرد. بحمدا... مردم ما باهوش هستند و سمت خانه‌هايي که بالاتر از ميانگين منطقه تعيين شده باشد نمي‌روند. اين مساله به کاهش معاملات و کسادي منجر شده و انتهاي اين مسير به ثبات و يکدست شدن مظنه قيمت منطقه‌اي مي‌رسد.

  • سايت‌ها به رشد روزافزون قيمت دامن مي‌زنند

وي با انتقاد از سايت‌هاي فروش مسکن بيان مي‌کند: با توجه به رايگان بودن آگهي در سايت‌ها، نرخ‌هاي غيرواقعي تعيين مي‌کنند و متأسفانه کنترلي هم بر آنها وجود ندارد. به طور مثال يک نفر قيمت خانه خود را متري ۱۲ ميليون تومان تعيين مي‌کند، نفر دوم ۱۴ ميليون تومان و نفر سوم ۱۶ ميليون تومان؛ در حالي که تعيين قيمت بايد توسط کارشناسان انجام شود ولي اوضاع از دست کارشناسان هم خارج شده است.

خسروي به خريداران توصيه کرد با صبر و حوصله بيشتري در دفاتر املاک جست‌وجو کنند و از کارشناسان دفاتر املاک، مشاوره بگيرند. اگر اين کار را انجام دهند قيمت منطقه دستشان مي‌آيد و مي‌توانند با ديد بازتري اقدام به خريد کنند.

رئيس اتحاديه املاک در پاسخ به اين سوال که چرا برخي دفاتر املاک بر روي آگهي‌هاي با قيمت‌هاي بالاتر از ميانگين کار مي‌کنند، گفت: به هر حال مالکان، قيمت را تعيين مي‌کنند. دفاتر املاک وظيفه دارند قيمت واقعي خانه را به مالک بگويند اما مالک اين اختيار را دارد که قيمت مدنظر خود را بگذارد و نمي‌توان چيزي را به کسي ديکته کرد. همان‌طور که گفتم مردم بايد با استفاده از مشاوره دفاتر املاک، خودشان تشخيص دهند که قيمت خانه مدنظر بالا يا پايين است.

وي با اشاره به برنامه دولت براي توليد ۴۰۰ هزار واحد مسکوني گفت: قطعاً اگر مسکن اميد عملياتي شود، جو رواني فعلي تا حد زيادي فروکش خواهد کرد. تاکيد مي‌کنم که قيمت‌هاي فعلي کاذب است و بايد منطقي شود.

 

 

گروه راه و مسکن: رئيس کميسيون عمران مجلس گفت:اگر اقدام قابل قبولي در ساماندهي بازار مسکن به ويژه بازار اجاره بها صورت نگيرد، کميسيون عمران مجلس به اين بحث ورود خواهد کرد.

محمدرضا رضايي کوچي رئيس کميسيون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با انتقاد از افزايش سرسام آور قيمت اجاره بها در سال 98، گفت: متأسفانه در شرايط کنوني هيچ نظارتي بر بازار مسکن وجود نداشته و مالکان، قيمت اجاره بها را به ميزان دلخواه افزايش مي‌دهند. نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: در شرايط کنوني خانواده‌هاي مستأجر عملا به علت افزايش قيمت اجاره بها، مستأصل شده‌اند و راهي جزء پرداخت مبالغ کلان براي اجاره ملک ندارند.