اردکانيان در حاشيه جلسه دولت:

گروه انرژي: رضا اردکانيان وزير نيرو گفت: حدود ۸۰ درصد حجم مخازن آبي کشور پر است و شرايط خوبي براي تأمين آب مورد نياز براي شرب و ساير مصارف وجود دارد.

به گزارش مهر، رضا اردکانيان وزير نيرو در حاشيه جلسه هيئت دولت درباره ميزان ذخاير آبي کشور، گفت: مخازن ساخته شده موجود کشور حدود ۵۰ ميليارد مترمکعب گنجايش دارد و تا اول ارديبهشت ماه، حجم موجود مخازن ما کمي‌بيش از ۳۹ ميليارد مترمکعب است که نسبت به سال گذشته حدود ۶۳ درصد افزايش پيدا کرده است.

وزير نيرو افزود: در کل حدود ۸۰ درصد حجم مخازن کشور پر است و شرايط خوبي براي تأمين آب مورد نياز براي شرب و ساير مصارف است.وزير نيرو با بيان اينکه البته بارندگي‌هاي اخير هر سه آيتم شدت، مدت و وسعت را همراه با هم داشت که هر يک از اين موارد به تنهايي هم مي‌توانند منجر به سيلاب شوند، تصريح کرد: طبيعتاً کشور ما از برکات زيادي از اين حيث برخوردار شده است و اميدواريم که با نفوذ اين بارش‌ها بيلان منفي سفره‌ها هم تا حدودي ترميم شده باشد.

اردکانيان با اشاره به اينکه ورودي سيلاب از مرزهاي شرقي کشور هم اتفاق خوبي بوده است که به ويژه در جنوب شرقي کشور رخ داده است، گفت: الان در «چاه‌نيمه‌هاي» يک، دو، سه و چهار منطقه سيستان حدود ۹۵۵ ميليون مترمکعب آب موجود داريم که البته اين رقم در سال گذشته حدود ۶۰۰ ميليون مترمکعب بود که کمک بزرگي است و اميدواريم در مصرف اين منابع آب هم دقت لازم به عمل آيد.وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا ما وارد ترسالي شده‌ايم، خاطرنشان کرد: اصلاً با اين يک پديده نمي‌توان چنين نظري را داد و البته بايد شرايط تغيير اقليم را مورد بررسي قرار داد و به محض فاصله گرفتن از کانون امداد، نجات و تحولات اين روزهاي مربوط به مديريت سيلاب در صدد هستيم جمع بندي‌هاي جهاني را درباره اين پديده‌ها دريافت کنيم اما فارغ از اينکه وارد ترسالي شده باشيم يا خير آنچه براي ما در اين اقليم خشک و نيمه خشک حائز اهميت است، مصرف صحيح است.

وزير نيرو در پاسخ به سئوالي در خصوص نگراني‌هاي ايجاد شده مبني بر ايجاد سيلاب در مناطق سيل زده کنوني، اظهار کرد: يک پديده طبيعي است که در اوايل فصل بهار ما با ذوب شدن برف‌ها رو به رو مي‌شويم و اتفاق غيرطبيعي نيست.

وي ادامه داد: در حوزه آبريز کرخه و کارون بزرگ جمعا ۱۵۰۰۰ کيلومتر مربع برف داريم و اين نعمت بزرگي است. چگالي سنجي هم که انجام گرفته است، شايد يک و نيم تا دو ميليارد مکعب آب حاصل از آب شدن برف‌ها داشته باشيم.

اردکانيان تاکيد کرد: ما در همه برنامه ريزي‌هاي‌مان اين موضوع را در نظر گرفتيم و حجم خالي که اين روزها در ذخاير موجود استان خوزستان تدارک مي‌شود، با توجه به اين حجم آب است، ان شا... مشکلي نخواهيم داشت.

رييس ستاد اجرايي فرمان امام عنوان کرد؛

دکتر محمد مخبر؛ رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در آيين امضا و مبادله تفاهم‌نامه انتخاب ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) به‌عنوان معين اقتصادي درگز که در اين شهرستان برگزار شد، با بيان اينکه در سيل اخير مردم کشورمان پاي کار آمدند، خاطرنشان کرد: در جنگ تحميلي، بخشي از مردم با جنگ درگير بودند اما در جنگ اقتصادي تمامي‌آحاد ملت، با اين جنگ درگير هستند.

مخبر تصريح کرد: در ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) طي چند سال اخير ۴۵ هزار پروژه با سرمايه‌اي بالغ بر ۴۲ هزار ميليارد تومان منجر به ايجاد ۴۰۰ هزار شغل شد.

وي با اشاره به اينکه در سال ۹۷، ۸۱ هزار شغل مستقيم و غيرمستقيم توسط ستاد اجرايي فرمان حضرت امام‌(ره) در کشور ايجاد شد، گفت: بيمارستان درگز ۲۵ سال بلااستفاده بود که با تلاش ستاد اين بيمارستان رونق گرفت.وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷، ۸۱ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) در کشور ایجاد شد، گفت: بیمارستان درگز ۲۵ سال بلااستفاده بود که با تلاش ستاد این بیمارستان رونق گرفت.

محمدعلي دادور مديرعامل پالايشگاه ستاره خليج‌فارس از تغيير ماهيت فاز چهارم، توليد نفتاي شيرين براي نخستين بار و افزايش خوراک ورودي اين پالايشگاه به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه خبرداد.به گزارش شانا، وي افزود: با افزايش ظرفيت پالايشي در هر سه فاز موجود از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشکه، مي‌توان توليد مورد انتظار از فاز چهارم را در سه فاز موجود تقسيم کرده و هزينه سرمايه‌گذاري مورد نياز را صرفه‌جويي و در بخش‌هاي ديگر صنعت سرمايه‌گذاري کرد.وي افزود: با تغييرات ايجاد شده و توليد حدود روزانه ۲۰ هزار بشکه نفتاي شيرين، ظرفيت واحدهاي تقطير و بنزين سازي پالايشگاه نيز ارتقا مي‌يابد و مقدار بنزين توليدي در پالايشگاه تا يک هفته آينده به روزانه حدود ۴۷ ميليون ليتر و گازوئيل به روزانه ۱۳ ميليون ليتر مي‌رسد.

محمدحسن متولي‌زاده مديرعامل توانير بااشاره به طرح‌هاي تشويقي براي کاهش ميزان مصرف برق بخش خانگي در ايام پيک مصرف تابستان،گفت:با صرفه‌جويي ۱۰ درصدي در مصرف برق ۲۰تا ۳۰درصد از مبلغ صورتحساب مشترکان کاهش مي‌يابد.به گزارش وزارت نيرو، مديرعامل توانير افزود: مشترکين خانگي را به دو دسته تقسيم کرد و افزود: حدود ۲۷ ميليون مشترک خانگي زير الگوي مصرف و يا مطابق الگو برق مصرف مي‌کنند که ۷۵ درصد مشترکان در مناطق عادي و ۸۳ درصد مشترکين در مناطق گرمسير در اين محدوده قرار مي‌گيرند. اين دسته از مشترکين در صورتي که مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند به ميزان مصرف کاهش يافته بر اساس نرخ اولين پله در آن منطقه از تشويق برخوردار خواهند شد.

بر اساس جديدترين گزارش‌ها، روز چهارشنبه بهاي هر بشکه نفت برنت با 33 سنت کاهش نسبت به رقم پاياني روز قبل به 74 دلار و 18 سنت رسيد.به گزارش رويترز، بهاي نفت خام وست تگزاس اينترمديت آمريکا نيز با 41 سنت کاهش درمقايسه با روز گذشته به 65 دلار و 89 سنت در هر بشکه رسيد. اين گزارش نشان مي‌دهد در پي اعلام آژانس بين المللي انرژي مبني بر اينکه عرضه کافي در بازار نفت وجود دارد و اينکه ظرفيت توليد ذخيره در جهان همچنان در سطح مناسبي است، بهاي نفت که به بالاترين رقم‌هاي سال 2019 رسيده بود روز چهارشنبه با کاهش مواجه شد. قيمت نفت روز سه‌شنبه پس از اين که واشنگتن اعلام کرد همه معافيت‌هاي نفتي ايران تا ماه مه خاتمه پيدا خواهد کرد و واردکنندگان را براي توقف خريد از تهران تحت فشار قرار داد، نزديک به بالاترين رکورد سال 2019 ايستاد.

رحماني در ديدار با رئيس سازمان صدا و سيما:

ظرفيت‌هاي دريايي ايران فراتر از تصور آمريکا

گروه صنعت و معدن: وزير صنعت، معدن و تجارت، تامين مواد اوليه، نقدينگي و بازار را از نيازهاي توليد برشمرد و گفت:بايد مواد اوليه را تامين کنيم و در حوزه نقدينگي به مشارکت و همکاري بيشتر نظام بانکي نياز داريم.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحماني در ديدار با علي عسگري رئيس سازمان صدا و سيما که با حضور معاونان اين سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد با اشاره به شعار رونق توليد، تصريح کرد: قطعاً توجه به توليدات ملي، حل مشکلات معيشتي و بيکاري و ارتقاي ارزش پول ملي از اثرات رونق توليد است.

وي با تأکيد بر اين که دشمن تصور مي‌کرد که در سه ماهه پاياني سال گذشته کارخانه‌ها تعطيل مي‌شوند، افزود: خوشبختانه با برنامه ريزي‌هاي انجام شده مشکلي براي صنايع به وجود نيامد.

رحماني با اشاره به اين که خودروسازان ۷۰ درصد از برنامه مصوب توليد در آبان ماه سال گذشته عقب بودند، گفت: بيشتر توليدات به صورت کسري توليد مي‌شد و يک ميليون و يکصد هزار خودرو نيز به صورت پيش فروش و فروش فوري فروخته شده بود. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه تعداد بسياري از کارگران قطعه سازي در معرض بيکاري بودند که اين مشکل نيز مرتفع شد، وظيفه اصلي ما حفظ وضع موجود توليد است و تمام تلاش خود را براي اين امر و البته رونق توليد به کار خواهيم گرفت.

رحماني مواد اوليه، نقدينگي و بازار را از الزامات توليد دانست و يادآور شد: بايد مواد اوليه را چه از داخل و يا از خارج تأمين کرده و در حوزه نقدينگي نيز به مشارکت و همکاري هر چه بيشتر نظام بانکي نياز داريم، چرا که بدون نقدينگي نمي‌توان توليد را حفظ کرد.

وي با اشاره به اين که بايد فضايي مثبت در جامعه ايجاد کنيم، متذکر شد: بازديد از استان‌هاي مختلف را در برنامه‌هاي خود قرار دادم تا بتوانيم از نزديک با موضوعات و مسائل تشکل‌ها و فعالان آشنا شده و راهکارهاي اجرايي براي حل آنها پيدا کنيم. وزير صنعت افزود: تشکل‌ها نيز بايد مسئوليت بپذيرند و يکي از راهکارهاي دوره تحريم تفويض اختيار است که اين موضوع را به جد پيگيري کرده‌ايم. وي با اشاره به اين که ۲۱۸۵ واحد توليدي که فعال نبودند و نبايد مواد اوليه مي‌گرفتند تعليق شدند، اظهار داشت: سامانه‌هاي لازم کامل شد و هم افزايي اطلاعات ميان دستگاه‌ها به وجود آمده تا امکان رصد و پايش صنايع وجود داشته باشد. وي با اشاره به اين که وجود ۱۵ همسايه ظرفيت خوب صادراتي ايجاد کرده است، گفت: در حوزه صنايع مختلف، ظرفيت توليد خالي وجود دارد و بايد از اين ظرفيت استفاده کنيم. وزير صنعت معدن و تجارت با اشاره به اين که فقط ۲ درصد واردات کشورهاي همسايه از ايران است، تصريح کرد: از بازار ۱۳۰۰ ميليارد دلاري فقط سهم ۲ درصدي داريم که حتماً بايد اين عدد را ارتقا دهيم. وي همچنين به محورها و اولويت‌هاي مهم در وزارتخانه اشاره کرد و گفت: يکي از راه‌هاي رونق توليد، توسعه و تعميق ساخت داخل است که اين موضوع نياز به فرهنگ سازي دارد و البته صدا و سيما در اين خصوص اقدامات خوبي انجام داده است. رحماني معدن و صنايع معدني را از محورهاي مورد توجه ذکر کرد و افزود: ارزش توليدات معدني و صنايع معدني ۲۰ ميليارد دلار است و يک تحول جدي در حوزه معدن را دنبال مي‌کنيم. وزير صنعت، معدن و تجارت دانش و فناوري، مديريت بازار و ساماندهي لجستيک و بهبود فضاي کسب و کار در حوزه صنعت را از موارد ديگري دانست که در سال جاري به صورت ويژه پيگيري مي‌شود.

وي با اشاره به حوزه ICT و IT گفت: اين حوزه نيز ظرفيت بسيار خوبي براي سرمايه گذاري دارد و بايد بتوانيم پتانسيل‌هاي اين بخش را بيش از گذشته احيا کنيم.

معاون وزير راه تشريح کرد؛

گروه راه و مسکن: مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با تروريسم اقتصادي خواندن اقدامات محدود ساز آمريکا در حمل و نقل دريايي و ظرفيت‌هاي کشور در حوزه تجارت دريايي فراتر از تصور آمريکا و دنباله رو‌هاي اين کشور است که بتوانند در آن محدوديت و انسداد ايجاد کنند. محمد راستاد؛ در مراسم معارفه سيدمحمد جعفري به سمت مديرکل جديد حراست اين سازمان با بيان اين مطلب اظهار داشت: با افتخار اعلام مي‌کنيم که سال گذشته، علي‌رغم تمام اقداماتي که آمريکا در راستاي محدود کردن ما انجام داد، بالغ بر ۲۶۵ ميليون تن انواع محموله‌ها از بنادر کشور، توسط ناگان ايراني و بين المللي ترانزيت، ترانشيپ، صادر و وارد شد.

نيازمند افزايش امکانات گردشگري دريايي در کشور هستيم در خبري ديگر،‌معاون وزير راه و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در آئين تجليل از خادمان سفرهاي دريايي نوروز ۹۸ در سراسر کشور، اظهار کرد: گرچه در سازمان بنادر توليت اصلي سفرها بر عهده معاونت دريايي است، براي تأمين ايمني و آسايش گردشگران، اما در کنار آن‌همه بخش‌هاي ستادي و پشتيباني به‌صورت شبانه‌روزي حمايت کردند تا هم‌وطنان با آرامش از اين موهبت الهي استفاده کنند. به گزارش ايسنا، محمد راستاد افزود: از مديران ادارات راه و شهرسازي، راهداري، هواشناسي که از دستگاه‌هاي همکار و همراه ما در سفرهاي دريايي هستند همچنين از فرمانداران نظامي‌و انتظامي‌که در کنار ما هستند تشکر مي‌کنم، بهترين پاداش براي تمامي‌زحمتکشان آسايش و آرامش مردم است. معاون وزير راه و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي تصريح کرد: شش هزار و ۲۰۰ هزار مسافر بدون هيچ سانحه‌اي به دليل اقدامات پيشگيرانه و مديريت سوانح پيش‌آمده تردد کردند که سال بدون سانحه‌اي را داشتيم. راستاد تصريح کرد: از چند طرح گردشگري دريايي در هرمزگان، در قشم و سايت‌هاي گردشگري جنگل‌هاي حرا بهره‌برداري شد. وي عنوان کرد: تمرکز توسعه گردشگري دريايي در هرمزگان بوده اما قطعاً در ساير استان‌ها نيز احتياج به بهبود زيرساخت‌ها داريم و هرمزگان مي‌تواند استان نمونه‌اي باشد، البته اين ميزان عرضه خدمات مناسب تقاضا نيست و بايد حمايت‌هاي بيشتري از سرمايه‌گذاران گردشگري دريايي صورت بگيرد. معاون وزير راه و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي خاطرنشان کرد: مهم‌ترين پايانه دريايي کشور، بندر شهيد حقاني و سايت‌هاي گردشگري مي‌تواند الگويي براي ساير نقاط دريايي کشور است. راستاد بيان کرد: اگرچه تمرکز ما در نوروز بيشتر است اما آسايش مسافران محدود به اين ايام نوروز و پيک تردد نيست بلکه در تمام طول سال شاهد اين هستيم که هم‌وطنان به نقاط ساحلي سفر مي‌کنند، اقدامات پيشگيرانه آمادگي براي مقابله با شرايط اضطرار بايد در دستور کار جدي تمامي‌بنادر کشور باشد. وي ابراز کرد: به‌جز چند روز شرايط خوبي در هرمزگان داشتيم اما در برخي روزها مثل خوزستان و بوشهر ايام شرايط بد جوي بيشتر بود و چند استان درگير بحران سيل بودند و بسياري از همکاران ما به مناطق سيل‌زده اعزام شدند. معاون وزير راه و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي خاطرنشان کرد: بسياري از مردم در امکان بندري اسکان داده شدند و در بحران سيل توانستيم نقش‌آفريني خوبي داشته باشيم، مديران بنادر کشور يک روز هم‌محل خدمت خود را ترک نکردند و همه افرادي که در طرح تسهيل سفرهاي نوروزي نقش داشتند به‌صورت هماهنگ و با وحدت رويه در پيشبرد هدف تسهيل شرايط براي مسافران زحمات زيادي کشيدند و شيريني که به وجود آمد رضايت مردم از امکانات و تسهيلات فراهم‌شده بود.

نماينده مردم مبارکه در مجلس گفت: با توجه به شرايط جنگ اقتصادي مردم از خادمان‌شان در خانه ملت انتظار انجام اقدامات به‌هنگام و همراه با سعه صدر و مطالعه کامل و کافي براي اخذ بهترين تصميمات را دارند. به گزارش خبرگزاري فارس، زهرا سعيدي در تذکر شفاهي خود در صحن علني گفت: ان‌شاءا... با همدلي و همراهي همه نيروهاي وفادار به انقلاب و مقاومت در خور ستايش مردم عزيز کشورمان و با هدايت‌گري‌هاي رهبر فرزانه انقلاب اقدامات ترامپ به تباهي کشيده خواهد شد.

وي افزود: مردم و مسؤولان استان اصفهان به ويژه شهرستان مبارکه بار ديگر در مديريت بحران، سنگ تمام گذاشتند.

نماينده مردم مبارکه در مجلس تصريح کرد: با توجه به شرايط جنگ اقتصادي مردم از خادمان‌شان در خانه ملت انتظار انجام اقدامات به‌هنگام و همراه با سعه صدر و مطالعه کامل و کافي براي اخذ بهترين تصميمات را دارند.

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص واحدهای مسکن مهر و جلوگیری از دلالی در آنها، تمام واحدهایی که خدمات‌شان تأمین شده و آماده تحویل هستند در صورت عدم مراجعه به موقع مالکان هزینه نگهداری در زمان تحویل از مالک اخذ شود. حبیب اله طاهرخانی با حضور در مراسم افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های عمرانی شهر جدید پرند از افتتاح و تحویل ۵ هزار واحد مسکن مهر در این شهر جدید در جمع خبرنگاران خبر داد و اظهار کرد: در این دوره استراتژی اصلی وزارت راه و شهرسازی تحویل و فروش اقساطی مسکن مهر بوده است تا بتوانیم هرچه سریع‌تر به روند خانه‌دار شدن مردم کمک کنیم.

رئيس پارلمان تعاون کشور گفت: بررسي‌هاي آماري صورت گرفته از طرح پايش محيط کسب و کار، نشان داد که مشکلات مالياتي و بيمه‌اي به عنوان يکي از نامساعدترين مولفه‌هاي محيط کسب و کار در ۹ فصل گذشته توسط فعالان بخش تعاون ارزيابي شده است. به گزارش ايلنا، بهمن عبداللهي گفت: تلاش براي رفع مشکلات و موانع راه توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي بخش تعاون يکي از وظايف اصلي اتاق تعاون ايران بوده و با توجه به تاکيد مقام معظم رهبري در بيانات نوروزي در خصوص بهبود فضاي کسب و کار و رفع موانع راه توليدکنندگان و فعالان اقتصادي، اين وظيفه و مسئوليت مضاعف شده است.

پیام وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز معمار و سیزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران، در خانه هنرمندان توسط دبیر شورای عالی شهرسازی قرائت شد. در بخشی از این پیام که توسط فرزانه صادق مالواجرد معاون وزیر راه پیام وزیر راه و شهرسازی قرائت شد آمده است: معماری فقط شکل، فرم و روابط فضا و تناسبات ابعادی نیست که شهرسازی هم فقط کاربری ها و دسترسی ها و محورها و ضوابط گسترش باشد. بلکه معماری به معنای واقعی کلمه «زندگی» و «حیات» است که چه در شهر و محله و خانه و چه در محل کسب و کار و فعالیت باید تجلی پیدا کند.