سرمقاله

رسول خضری

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

متأسفانه در یک سال اخیر شاهد بروز تلاطم در بازار مسکن هستیم و این مسئله موجب افزایش بیش از 100 درصدی نرخ ها شده که این نشان دهنده عملکرد و نظارت ضعیف وزارتخانه است. متأسفانه قیمت مسکن در تهران همواره الگویی...برای دیگر استان ها بوده است، از این رو با افزایش قیمت در پایتخت عملا قیمت مساکن در شهرستان ها نیز افزایش چشمگیر داشته است. در شرایط کنونی مستأجران در کلانشهرها به ویژه تهران توان پرداخت اجاره بها را ندارند و این مسئله یک هشدار جدی برای مسئولان است، متأسفانه مالکان بدون هیچ نظارتی، قیمت ها را بالا می برند و دستگاه های متولی تنها در این عرصه سکوت کرده اند. در شرایط کنونی اولویت اصلی در حوزه مسکن، ارائه تسهیلات برای ساخت باشد، زیرا افزایش تسهیلات خرید موجب بروز تورم در بازار خواهد شد و این مسئله تنها به متقاضیان و خریداران مسکن فشار وارد می کند. به نظر من بانک ها باید ساز و کاری را تعبیه کنند که بر اساس آن تسهیلات ساخت با سود کم، به خانواده ها و زوج های جوان داده شود تا آن ها خود بتوانند با قیمت تمام شده، صاحب خانه شوند. متأسفانه سایت های اینترنتی به جای تسهیل کردن فرآیند خرید و فروش مسکن به فضایی برای تلاطم آفرینی در این عرصه تبدیل شده است، از این رو پلیس فتا، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های دیگر باید به این مسئله با جدیت ورود کنند. قطعا کمیسیون اجتماعی مجلس در آینده ای نزدیک، وزیر راه و شهرسازی را برای پاسخگویی به مشکلات بازار مسکن، دعوت خواهد کرد.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

روزی نیست که کارخانه و کارگاهی تعطیل نشود و طرح و پروژه ای متوقف نشود و تعدادی کارگر و کارمند از کار بیکار نشوند. نتیجه چنین وضعی به غیر از بغرنج تر شدن شرایط اقتصادی کشور، پایمال شدن هرچه بیشتر کرامت انسانی افراد است. فردی که کارش را از...دست می دهد، همراه با آن، اعتبار و موقعیت اجتماعی اش هم لطمه و آسیب می بیند و در میان همگنان و افراد جامعه و خانواده از چشم ها می افتد. همین امر موجبات سرخوردگی و تزلزل روحی او را فراهم می آورد. کسی که از تامین معاش خود و خانواده اش عاجز می شود احساس شرمندگی و سرافکندگی به او دست می دهد و در صورت تداوم استعداد ابتلا به انواع آسیب های اجتماعی را پیدا می کند و به مرور از فضائل و کمالات انسانی دورتر و دورترمی شود. با پیروزی انقلاب اسلامی این امید در جان ها شکل گرفت و انقلابی ها به این باور رسیدند که از این پس کرامت انسانی و حقوق فردی آن ها تامین می شود و از ذلت و خواری ناشی از زیستن در سایه حکومت طاغوت رهایی پیدا می کنند و این بار در سایه آموزه های وحیانی قرآن و رهنمودهای بزرگان و پیشوایان دین می توانند آزاد و سرافراز باشند و به حیات طیبه دست یابند و به تعالی و رستگاری برسند. اما آیا امروزه و پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب چنین امری محقق شده است؟

وزارت خارجه روسیه در آستانه سفر ظریف به مسکو؛

گروه سیاسی: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با اشاره به سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو اعلام کرد: تهران شریک دیرینه و مطمئن مسکو در خاورمیانه است.

به گزارش تجارت به نل از ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با اشاره به دیدار محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف در روز چهارشنبه، همکاری با ایران را شرط مهم تامین امنیت ملی دو کشور، تحکیم ثبات در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و خاورمیانه دانسته است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «موضع دو کشور در بسیاری موضوعات خاورمیانه نزدیک و با یکدیگر مطابق است.» در بیانیه همچنین گفته شده است: گفت وگوها و روابط سیاسی ایران و روسیه بطور مستمر توسعه می یابد و تماس ها از کانال وزارت خارجه دو کشور جریان دارد ضمن اینکه ساز و کار رایزنی در مسائل سیاسی و نیز مبارزه با تروریسم بین المللی بین دو کشور فعال است. وزارت خارجه روسیه با اشاره به مبادلات هیات های پارلمانی ایران و روسیه خاطرنشان کرده است: دو کشور در سازمان ملل و سازمان های تابعه آن و سایر ساختارهای چندجانبه همکاری های سازنده دارند.

در بیانیه یادآوری شده است: روز 14 فوریه سران ایران و روسیه در سوچی در حاشیه اجلاس سه جانبه سران روند آستانه گفت وگوهای مشروحی داشتند و دو طرف برای ادامه تعیین دستور کار تماس های دوجانبه درجهات اصلی همکاری های ایران و روسیه توافق کردند. «همکاریهای بازرگانی ایران و روسیه باثبات جریان دارد و در سال 2018 حجم مبادلات بازرگانی دو کشور به 1.7 میلیارد دلار رسید.» در ادامه بیانیه آمده است: آهنگ مثبت روابط تجاری بین دو کشور با فعالیت کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه تحکیم یافته و نشست آینده این کمیسیون روزهای 16 تا 18 ماه ژوئن جاری (26 تا 28 خرداد ماه) در ایران برگزار خواهد شد.

«در راس مشارکت دوجانبه دو کشور در عرصه انرژی طرح احداث نیروگاه هسته ای بوشهر در ایران قرار دارد، مشارکت روسیه در احداث این نیروگاه مشاغل برای بخش هایی از صنایع روسیه را در بلندمدت تامین می کند.»

«تجربه روسیه در عرصه منابع انرژی سنتی در ایران مورد نیاز است، در زمان حاضر در چارچوب وام ارائه شده از سوی روسیه شرکت تکنوپروم اکسپورت قرارداد با طرف ایرانی برای ساخت نیروگاه برق حرارتی سیریک در جنوب این کشور را اجرا می کند و شرکت ار.ژ.د اینترنشنال نیز طرح برقی کردن خط آهن گرمسار اینچه برون را اجرا می کند.«

«ایران بازیگر کلیدی در منطقه خاورمیانه است و گفت وگو و همکاری با این کشور عامل ثبات و امنیت ازجمله در مقابله با تروریسم بین المللی است که در مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه تحقق یافت

ظریف در واکنش به تحرکات اخیر واشنگتن توییت کرد؛

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه در حساب تویتتر خود نوشت: «اگر ایالات متحده و نوچه‌هایش احساس ناامنی دارند، به دلیل این است که مردم منطقه از آنها بیزارند. متهم کردن ایران، این وضعیت را تغییر نخواهد داد.» به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در این توییت افزود: «تیم ب دوباره مشغول است از اعلام اعزام ناوگان دریایی (که در حقیقت ماه گذشته انجام شده بود) تا هشدار شدید درباره به اصطلاح «تهدیدات ایران.» وی تاکید کرد: اگر ایالات متحده و نوچه‌هایش احساس ناامنی دارند، به دلیل این است که مردم منطقه از آنها بیزارند. متهم کردن ایران، این وضعیت را تغییر نخواهد داد.

موسویان در واکنش به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه؛
 

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که دکتر ظریف اهتمام جدی به استقلال قوا دارد، گفت: تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا موضوع تازه ای نیست و از مدت ها قبل در سطوح عالی مطرح بود.

«سید عباس موسوی» در گفت وگو با ایرنا در خصوص اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر عدم هماهنگی با قوه قضاییه در موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا تاکید کرد: استقلال قوا همواره از دغدغه های مسئولان عالی قوه مجریه به ویژه در دستگاه دیپلماسی است و شخص دکتر ظریف به این مهم اهتمام جدی دارد و همواره در مواجهه با درخواست های دیپلماتیک یا پرسش رسانه های خارجی بر آن تاکید کرده است.سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص «تبادل» تا جایی که مطلع هستم موضوع تازه ای نیست و از مدت ها قبل موضوع در سطوح عالی مطرح بود. موسوی ضمن تبریک انتصاب غلامحسین اسماعیلی به عنوان سخنگوی جدید قوه قضاییه اظهارداشت: به عنوان سخنگوی جدید دستگاه دیپلماسی بنا دارم برگزاری جلساتی منظمی برای هماهنگی و هم افزایی اطلاعات و مواضع با یکدیگر پیشنهاد کنم

مطهری به اقدام اخیر مجمع تشخیص مصلحت انتقاد کرد؛
 

نایب رئیس مجلس گفت: هیات عالی نظارت مجمع نباید مصوبه مجلس را بررسی کند و انتظار داریم رئیس جدید مجمع تشخیص به رویه هیات عالی نظارت مجمع پایان دهد.

علی مطهری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اظهار نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، اظهار داشت: این هیات به لحاظ قانونی نمی تواند مصوبه مجلس را بررسی کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ضمن بررسی طرح یا لایحه در مجلس، این هیات می‌تواند نظرات خود را به کمیسیون یا صحن بدهد و بگوید این ماده خلاف کدام یک از سیاست کلی نظام است و نمایندگان تصمیم گیری کنند، اما وقتی نمایندگان تصمیم گیری کردند ، این هیات نمی‌تواند مانند شورای نگهبان مصوبه مجلس را بررسی کند.

وی با اشاره به ایراداتی که هیات عالی نظارت مجمع از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گرفته است، افزود: این یک بدعتی است که در چند ماه اخیر از سوی هیات عالی نظارت مجمع شاهد هستیم.

مطهری با بیان اینکه اصلا چنین روشی را نداریم و خلاف قانون اساسی است، ادامه داد: مجلس باید در مقابل این موضوع بایستد اما متاسفانه آن‌ها همچنان ادامه می‌دهند، از رئیس جدید مجمع تشخیص انتظار داریم که به این رویه پایان دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ضمن بررسی هر طرح یا لایحه ای هیات عالی نظارت مجمع می‌تواند نظرات خود را بیان کند اما تصمیم‌گیری با نمایندگان مجلس است، گفت: هیات عالی نظارت مجمع نباید مصوبه مجلس را بررسی کند زیرا ما دو شورای نگهبان نداریم و فقط یک شورای نگهبان داریم.

تجارت در آستانه راه اندازی بازار متشکله ارزی بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: دلار بعد از چند تلاش ناکام براي گذشتن از مرز 15 هزار تومان روز گذشته بالاخره طلسم را شکست و با رشدي 200 هزار توماني در ميانه روز به 15 و 400 تومان رسيد. در بازار رسمي‌و صرافي‌ها مجاز هم قيمت ارز رشدي محسوس داشت و نرخ دلار در صرافي‌هاي مجاز در آستانه ورود به کانال ۱۵ هزار تومان قرار گرفت.

ديروز ۱۷ ارديبهشت بانک‌ها هر دلار آمريکا را به قيمت ۱۴ هزار و ۵۱۹ تومان مي‌خريدند که نسبت به روز دوشنبه بيش از ۲۰۰ تومان افزايش داشت. اين افزايش قيمت در نرخ يورو هم به چشم مي‌خورد وسبب شد قيمت ارز مسافرتي در بانک‌ها همچنان از قيمت فروش آن در بازار بالاتر باشد؛ به طوري که قيمت فروش ارز مسافرتي در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۸۹ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان مي‌رسيد.دلار اين هفته را به صورتي نوساني و الاکلنگ وار آغاز کرد و ادامه داد. دلار اين هفته را در کانال 14 هزار تومان آغاز کرد. در روز دوم هفته فاصله بين سقف و کف قيمت حدود ۴۵۰ تومان بود، اين فاصله در روز دوشنبه به کمتر از ۲۰۰ تومان رسيد. در کنار اين در روز سوم هفته به ندرت شاهد رفت و برگشت قيمتي بوديم.اين در حالي است که در روز دوم هفته، شاخص ارزي پس از رفتن به محدوده ۱۵ هزار و ۵۰ توماني تا سطح ۱۴ هزار و ۷۰۰ توماني عقب‌نشيني کرد.آرامش نسبي بازار ارز در روز دوشنبه در شرايطي رخ داد که بخشي از معامله‌گران انتظار داشتند نوسان‌گيران با جوسازي پيرامون اظهارات جان بولتون دامنه تغييرات قيمتي دلار را افزايش دهند. مشاور امنيت ملي آمريکا عنوان کرده بود که اين کشور در حال استقرار ناوگروه آبراهام لينکلن براي مقابله با به گفته او رفتار‌هاي نگران‌کننده ايران است.چنين اظهاراتي که سيگنالي از افزايش حداقل تنش‌هاي لفظي را مخابره مي‌کرد، در بازار ارز داخلي چندان جدي گرفته نشد، هرچند که از نظر برخي فعالان در رشد قيمت‌ها اثر داشت و مقداري تقاضاي احتياطي را وارد بازار کرد.به گفته برخي از فعالان با تجربه بازار، روز دوشنبه به‌طور کلي بازار ارز خلوت‌تر از روزهاي گذشته بود و حجم معاملات در آن پايين آمده بود.همچنين بازار به برخي خبرها مبني‌بر احتمال افزايش تحريم‌ها نيز واکنشي نشان نداد. دنياي اقتصاد در همين رابطه به نقل از فعالان بازار نوشت، اين موضوع نشان‌دهنده آن است که بازار از لحاظ بنيادي توان زيادي براي افزايش قيمت ندارد و در صورتي که کمي‌ريسک‌هاي غيراقتصادي کاهش پيدا کند، مرز ۱۵ هزار توماني به‌عنوان تکيه‌گاه مقاومتي محکمي‌عمل خواهد کرد.اين در حالي بود که دسته ديگري از معامله‌گران باور داشتند با افزايش تنش‌ها و فشارهاي سياسي، مرز ۱۵ هزار توماني شکسته خواهد شد. آنها معتقدند آنچه قيمت دلار را تحريک خواهد کرد، محدوديت‌هاي متعدد در جابه‌جايي‌هاي پولي است، موضوعي که باعث مي‌شود ايران به درآمدهاي ارزي خود به راحتي دسترسي نداشته باشد. از نظر اين دسته، تحريک نرخ‌هاي حواله‌اي موجب خواهد شد که قيمت دلار در بازار نقدي تهران نيز به‌تدريج افزايش پيدا کند. اين پيش بيني بالاخره بعدازظهر دوشنبه حوالي ساعت 17 عصر به وقوع پيوست و هم سکه و هم دلار از مرزهاي مقاومتي عبور کردند تا صبح سه شنبه قيمت دلار بالاخره با گذر از 15 هزار تومان در بازار آزاد به قيمت 15 هزار و 400 تومان معامله شود. افزايش قيمت دلار در حالي اتفاق مي‌افتد که روز گذشته خبر راه اندازي بازار متشکله ارزي در روزهاي آينده بسياري را به کاهش قيمت دلار اميدوار کرده بود. آنان معتقدند راه اندازي اين بازار مي‌تواند با شفاف سازي قيمت دلار حباب قيمت ارز را ترکانده و قيمت‌ها را واقعي کند. در همين راستا عده ديگري باور دارند، با آغاز ماه رمضان به‌تدريج تقاضا و حجم معاملات ارزي کم خواهد شد و در نتيجه خبري از افزايش‌هاي شديد نخواهد بود. از نظر آنها در اين ماه مبارک، ميزان تقاضاي تجاري نيز افزايش نخواهد يافت.در واقع مي‌توان گفت انتظارات کاملا متناقضي در بازار ارز شکل گرفته است؛ در يکسو افزايشي‌ها ايستاده‌اند که تاکيد دارند به‌دليل افزايش تنش‌هاي سياسي، احتمال رشد قيمت‌ها بالاست و در آن سو، دسته ديگري که باور دارند بازار از لحاظ بنيادي ظرفيت رشد بيشتر قيمت را ندارد و با برخي اصلاحات اقتصادي مي‌توان قيمت‌ها را در بازار ارز داخلي مديريت کرد.

  • قيمت دلار به چند تومان مي‌رسد؟

سوالي که مطرح مي‌شود اين است که آيا با تثبيت نرخ دلار آمريکا در کانال 15 هزار تومان، احتمال جهش قيمت دلار در ماه‌هاي آينده وجود دارد و چه چشم‌اندازي براي قيمت‌هاي اين بازار مي‌توان متصور بود؟در همين راستا و براي پاسخ به اين سوال شايد همانگونه که يک کارشناس اقتصادي مي‌گويد پيش‌بيني مي‌شود امسال نرخ تورم در ايران ۳۲ درصد و نرخ تورم آمريکا دو درصد باشد، بنابراين مي‌توان در نظر گرفت که قيمت دلار در يک دامنه حدود ۳۰ درصدي نوسان داشته باشد. محمد حسن‌نژاد، عضو کميسيون تلفيق بودجه سال 98 مجلس در گفتگو با «تجارت‌نيوز» گفت: طبيعي است که وقتي رشد اقتصادي کشور منفي، نرخ تورم 32 درصد و نرخ تورم آمريکا دو درصد باشد، ارزش پول ملي در مقابل دلار آمريکا حدود 30 درصد تضعيف شود.نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: به عنوان مثال زماني که يک کيلوگرم گوشت در کشور آمريکا 10 دلار و در ايران 100 هزار تومان است يعني قيمت منطقي دلار در کشور ما 10 هزار تومان بوده است. اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: نرخ تورم در کشور آمريکا صفر است به همين جهت هر کيلوگرم گوشت همان 10 دلار در آمريکا فروخته مي‌شود، اما نرخ تورم در ايران 30 درصد شده و قيمت گوشت هم به 130 هزار تومان رسيده است، بنابراين قيمت دلار بايد 13 هزار تومان شود تا قيمت گوشت در ايران و آمريکا متناسب با يکديگر شوند. عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: پيش‌بيني مي‌کنم که امسال نرخ تورم در ايران 32 درصد و نرخ تورم آمريکا دو درصد باشد، بنابراين 30 درصد قيمت‌ها در ايران بيشتر خواهدشد و براي اينکه قيمت‌ها در دو طرف مرز متعادل شوند بايد دلار 30 درصد گرانتر شود يعني اگر قيمت دلار 12 هزار تومان است بايد به 15 هزار و 600 تومان برسد و اگر قيمت دلار فعلا در کانال 13 هزار تومان تثبيت شود به 16 هزار و 900 تومان خواهد رسيد.

 

 

سفیر کرواسی در دیدار با رییس اتاق ایران تاکید کرد؛

گروه صنعت و معدن: سفیر کرواسی در تهران طی دیدار با رئیس اتاق ایران از تلاش این کشور برای تداوم همکاری‌های اقتصادی با ایران خبر داد و گفت: این کشور در بخش‌های کشتی‌سازی و بازیافت زباله تخصص و دانش کافی در اختیار دارد و می‌تواند در این حوزه‌ها با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، در این نشست ضمن نگاهی به همکاری‌های گذشته دو کشور در حوزه‌های مختلف و تأکید بر وجود ظرفیت‌های جدید برای کار مشترک بین تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، ایجاد کمیته مشترک بین اتاق‌های بازرگانی ایران و کرواسی که حدود 8 ماه از توافقات اولیه در مورد آن می‌گذرد، مورد تأکید قرار گرفت.

بر اساس اظهارات غلامحسین شافعی، همچنان اتاق بازرگانی کرواسی نمایندگان خود را برای حضور در این کمیته به اتاق ایران معرفی نکرده است در حالی که اگر این کمیته کار خود را آغاز کند، زمینه توسعه مناسبات تجاری را مهیا خواهد ساخت.

وی تأکید کرد: آشنایی و کسب اطلاعات دقیق از نیازها و نقاط قوت دو کشور در بحث‌های اقتصادی می‌تواند مسیر حرکت را باز کند و اجازه دهد بخش‌های خصوصی در سطح گسترده‌تری با یکدیگر همکاری کنند. در حال حاضر نبود این اطلاعات، مانعی در برابر توسعه مناسبات دو کشور است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در ادامه همکاری بین ایران و کرواسی در حوزه حمل‌ونقل ریلی که یکی از نیازهای ایران محسوب می‌شود را مورد توجه قرار داد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه، ایران باید در حوزه بازسازی و ساخت خطوط ریلی، برنامه‌ریزی کرده و با اتصال بندر چابهار به شمال کشور، کشورهای هند و چین را به اروپا متصل کند. کرواسی متناسب با تجربیات و دانشی که در اختیار دارد می‌تواند در تکمیل این مسیر به ایران کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن اشاره کرد. بر اساس اظهارات شافعی، ایران سال‌هاست که با مسئله تحریم مواجه است و می‌توان ادعا کرد که راه‌های مقابله با آن را آموخته است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی از تداوم فعالیت‌های تجاری ایران با دیگر کشورها در دوران تحریم سخن گفت و ادامه داد: درست است تحریم برای ما مشکل‌آفرین بوده و هزینه فعالیت‌های بین‌المللی را افزایش داده اما هیچ‌گاه ما را متوقف نکرده است.

به اعتقاد وی در حال حاضر وظیفه اتاق‌های دو کشور پیدا کردن راه‌هایی برای ایجاد ارتباط مستمر بین تجار دو کشور است. اگر این اتفاق رخ دهد آن‌ها می‌توانند در ارتباط با هم کار را پیش ببرند و آنگاه تنها وظیفه اتاق‌ها حمایت و تسهیل‌گری است.

شافعی همچنین به موضوع ارتباط اتاق‌های استانی با اتاق‌های استانی سایر کشورها اشاره و تأکید کرد: اتاق ایران رویکرد فعالیت‌های بین‌المللی اتاق‌های استانی را اتخاذ کرده و در صدد ایجاد روابط عمیق و تخصصی با دیگر کشورهاست. بدون شک هر استان و منطقه‌ای ظرفیت‌های خاص خود را دارد که می‌تواند متناسب با آن همکاری‌های بین‌المللی خود را توسعه دهد. در این راستا اتاق البرز مأموریت پیدا کرده روی کرواسی متمرکز شود و سطح مناسبات با این کشور را توسعه دهد.

  • تداوم همکاری‌ها به تبادل اطلاعات نیاز دارد

در ادامه دراگو اشتامبوک، سفیر کرواسی در تهران از حضور سه ماهه‌اش به عنوان سفیر در ایران خبر داد و گفت: در این مدت متوجه شده‌ام که ایران، آن طور که هست به دنیا معرفی نشده و باید جایگاه بالاتری نسبت به آنچه امروز در سطح بین‌المللی دارد، داشته باشد. متأسفانه تحریم‌های ناعادلانه علیه این کشور جاری است و راه همکاری با این کشور را ناهموار ساخته است. با این وجود کرواسی علاقه‌مند است به همکاری‌های خود با ایران ادامه دهد.

وی ضعف در تبادل اطلاعات بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: تا زمانی که این تبادل اطلاعات در سطح گسترده صورت نگیرد، زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی فراهم نمی‌شود. سفیر کرواسی در تهران، بنادر این کشور در دریای بالتیک را مسیری برای دسترسی دیگر کشورها به بازار اروپا معرفی کرد و گفت: ما باید برای همکاری با ایران در دوران تحریم، برنامه‌ریزی کنیم؛ راه‌هایی وجود دارد تا به کمک آنها این مسیر را ادامه دهیم. به نظر بهترین راهکار، پیوند بین شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور با یکدیگر است.

اشتامبوک هدف از این دیدار را پیدا کردن راه‌هایی برای تداوم همکاری‌های تجاری با ایران دانست و ادامه داد: باید روابط منسجمی بین اتاق‌های دو کشور حتی در سطح استان‌ها برقرار شود. نبود چنین رابطه‌ای حلقه مفقوده ما در نوع همکاری‌هایی است که با یکدیگر داریم.

نشریه هندی «تایمز آو ایندیا» تحلیل کرد؛

گروه انرژي: آمريکا با وضع تحريم‌هاي نفتي عليه ايران درحال کاسبي و فروش نفت خود به قيمت بالاتر به مشتريان ايران از جمله هند است و اين درحالي است که وزير بازرگاني آمريکا اعلام کرده که واشنگتن نمي‌تواند براي جبران خروج نفت ايران از بازار، دسترسي هند را به نفت ارزان تضمين کند.

به گزارش نشريه "تايمز او اينديا" ويلبر راس وزير بازرگاني آمريکا که براي شرکت در يک نشست نفتي به هند سفر کرده بود افزود، نفت در مالکيت شرکت‌هاي خصوصي است و دولت آمريکا نمي‌تواند آنها را مجبور به فروش نفت ارزان کند.به نوشته تايمزاواينديا، به دليل تمديد نشدن معافيت خريد نفت ايران از سوي آمريکا، واردات نفت هند از تهران با اختلال مواجه شده است.

هارش واردهان شرينگلا، سفير هند در آمريکا اخيراً در اظهاراتي گفته بود تلاش‌هاي رئيس جمهور آمريکا براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران، تأثير مستقيمي‌روي هند خواهد گذاشت که دومين مشتري بزرگ نفت ايران پس از چين است.دولت ترامپ با اعلام اين که معافيت‌ها براي واردات نفت ايران پس از اول ماه مه تمديد نخواهد شد و به معافيت شش ماهه براي خريد نفت از تهران خاتمه داد، مشتريان بزرگ نفت ايران از جمله هند، چين و ترکيه را غافلگير کرد. مخالفان آمريکايي تحريم‌هاي ترامپ مي‌گويند در بلندمدت حتي متحدان آمريکا از رعايت تحريم‌ها خسته خواهند شد و قاچاق نفت احتمالاً افزايش پيدا مي‌کند.

در ادامه اين گزارش آمده است نفت ايران براي هند جذاب است زيرا تهران، مهلت 60 روزه براي پراخت بهاي نفت خريداري شده ارائه مي‌دهد درحالي که ديگر کشورهاي صادر کننده مانند عربستان، کويت، عراق، نيجريه و آمريکا چنين تسهيلاتي ارائه نمي‌کنند.همچنين ايران هزينه بيمه و حمل و نقل نفت خود به هند را تامين مي‌کند. اما در خصوص ساير کشورها از جمله آمريکا، پالايشگاه‌هاي هندي بايد اين هزينه‌ها را پرداخت کنند.اين درحالي است که آمريکا سعي کرده است از طريق تحريم عليه ايران جايگاه بزرگ تري در بازار نفتي هند به دست آورد.کنت جاستر سفير آمريکا در هند گفته، آمريکا در حال همکاري با ساير کشور‌ها از جمله عربستان سعودي براي اطمينان از عرضه کافي نفت مي‌باشد.به گفته مقامات هندي، با مشکل شدن واردات نفت از ايران، اين کشور به دنبال واردات نفت از ديگر کشورها از جمله عربستان، کويت، مکزيک و امارات است.هند پس از چين دومين مشتري بزرگ نفت ايران است. اين کشور در سال مالي گذشته که در تاريخ 30 ماه مارس به پايان رسيد، از ايران 24 ميليون تن نفت خريداري کرد.

  • تحريم‌ها بازار جهاني نفت را به هم ريخته است

خبرگزاري رويترز، قيمت نفت روزسه‌شنبه به دليل احتمال بالا گرفتن تنش‌هاي اقتصادي بين چين و آمريکا با سردرگمي‌روبه‌رو بود. اين در حالي است که قيمت نفت با نوسانات زيادي به دليل تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و ونزوئلا همراه شد.قيمت نفت خام برنت به ميزان چهار سنت بيشتر از قيمت قبلي معاملات، به ميزان ۷۱ دلار و ۲۸ سنت بسته شد.نفت وست تگزاس اينترمديت هم به ميزان ۱۸ سنت يا به عبارتي سه دهم درصد بيشتر از معاملات پيشين به مقدار ۱۸ سنت يعني سه دهم درصد بيشتر معامله شد.کارشناسان معتقدند که اين افزايش قيمت‌ها به دليل احتمال توافق بين چين و آمريکا و پيش‌بيني مبني بر افزايش رشد اقتصادي جهان و نياز بيش از پيش به نفت بوده است.مذاکرات بين دو قدرت اقتصادي بزرگ دنيا باعث شد که «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا در مورد اعمال تعرفه بر محموله کالاي جديد وارداتي از چين تجديد نظر کند و روزنه اميدي بين سرمايه‌گذاران ايجاد شود.شرکت کارگزاري « تانکر بروکرج» اعلام کرده است: «اصطکاک بيشتر بين پکن و واشنگتن مي‌تواند به بازارها ريسک سرمايه‌گذاري بيشتري وارد کند»از طرفي ديگر کشورهاي صادر کننده نيز با کاهش توليد همراه بوده‌اند. يکي از دلايل اصلي آن اعمال تحريم‌هاي گسترده آمريکا عليه ايران بود که همينطور آمريکا با حضور نظامي‌بيشتر در خليج فارس بر اين تنش‌ها افزوده است.

  • بازي خطرناک ترامپ با قيمت نفت

جنگ تجاري ترامپ قيمت‌هاي نفت را در آغاز هفته جاري پايين برد اما تصميم آمريکا براي اعزام يک ناو جنگي به خاورميانه که نشانه واضحي از احتمال تشديد درگيري‌ها در اين منطقه است، بازارها را ملتهب نگه داشت.اين اقدام تنها يک هفته پس از پايان معافيت‌ها از تحريم‌ها براي واردات نفت ايران و تشديد تلاش‌هاي دولت آمريکا براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران صورت مي‌گيرد. ترامپ براي تحت فشار قرار دادن ايران در حال بررسي ساير تحريم‌هاي غيرنفتي است.دغدغه آمريکا براي تحت فشار قرار دادن ايران، قيمت‌هاي نفت را با فشارهاي افزايشي روبرو مي‌کند. مسئله حساس براي دولت ترامپ چگونگي مقابله با ايران و ونزوئلا بدون بالا بردن قيمت‌هاي نفت است زيرا قيمت‌هاي بالاتر يک تهديد سياسي داخلي به حساب مي‌آيد.

 

 

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی مطرح کرد؛

گروه اصناف: بازار محصولات ماه مبارک رمضان از برنج تا روغن، چای، مرغ، گوشت، خرما و ... همه ساله در آستانه این ماه داغ‌تر از هر ایام دیگری می‌شود اما امسال دولت تاکید داشته با سیاست‌های نظارتی‌اش اجازه افزایش قیمت مایحتاج سفره روزه‌داران را نمی‌دهد و امیدواریم با برنامه‌ریزی مدون و اصولی و همگرایی دستگاه‌های ذی ربط بر ثابت ماندن قیمت‌ها تأکید می‌ورزند.

فرهاد آگاهی رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی گفت: پیش بینی می شود قیمت گوشت به ویژه گوشت دام سنگین تا پایان تابستان امسال روندی کاهشی داشته باشد.به گزارش تسنیم، فرهاد آگاهی افزود: قیمت دام سبک به ثبات نسبی رسیده و قیمت دام سنگین زنده هم 10 تا 12 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت گوشت به دلیل وجود هماهنگی میان مسئولان، واردکنندگان و توزیع کنندگان تحقق یافته است، اظهارداشت: ضریب بین قیمت گوشت قرمز با قیمت مرغ هم اکنون یک به هشت است. رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی گفت: دهک های ضعیف جامعه به سمت مصرف مرغ که قیمت آن در بازار با کاهش روبروست سوق داده شده اند. وی با تاکید بر اینکه تقاضا برای گوشت قرمز کاهش یافته و منجر به ایجاد ثبات نسبی در بازار شده است، ادامه داد: قیمت ارز ترجیحی برای واردات گوشت حذف شده همین مسئله باعث کاهش فاصله قیمت گوشت داخلی با وارداتی می شود. آگاهی با اعلام این مطلب که کاهش فاصله قیمت گوشت وارداتی با گوشت داخلی موجب حذف بازارهای موازی خواهد شد، گفت: قیمت گوشت دام سبک در کشتار گاه ها نسبت به چندماه گذشته کاهش یافته است. وی با ذکر اینکه قاچاق دام زنده بسیار کم شده است، افزود: قاچاق گوشت نقش بسزایی در تعیین قیمت این محصول در بازار داخلی ندارد. رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی با بیان اینکه به خاطر خشکسالی های چندسال گذشته میزان تولید گوشت کاهش یافته است، اظهارداشت: قیمت گذاری دام با مشکلاتی روبرو بوده و از وزارت جهاد کشاورزی درخواست شده تا قیمت دام زنده را برای دامدار مشخص کند که تا کنون این مهم مورد توجه وزارتخانه مربوطه قرار نگرفته است. وی با اعلام این خبر که قیمت دام زنده 20 درصد بالاتر از میزان تورم است، ادامه داد: گوشت تنظیم بازاری با ارز نیمایی وارد و قیمت آن با قیمت فعلی گوشت داخلی 10 تا 15 درصد فاصله خواهد داشت. آگاهی در پایان یادآور شد: طی چند ماه آینده واردات گوشت به ویژه گوشت گوسفند از کشورهای CIS و آسیای میانه تا دو برابر افزایش خواهد یافت. پیش از این علی اصغر ملکی گفته بود: متاسفانه مدت زیادی است که دام زنده بر خلاف شرایطی که در کشور حاکم است، از کشور خارج و صادر می شود، از آنجا که صادرات گوسفند های ماده باعث قطع نسل این دام مرغوب خواهد شد بایستی دولت به این موضوع که از قوت اصلی مردم می باشد توجه بسیاری داشته باشد. ملکی گفته بود: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش قیمت برخی از اقلام باعث شده که خرید مردم نسبت به سالهای گذشته کمتر شود و از زمانیکه نهاده های دامی به مرغداران رسیده منجر به فراوانی مرغ در سطح کشور و توانسته تا حدودی قیمت گوشت گوسفندی را ثابت نگه دارد.کاهش ۲۳ درصدی تولید گوشت قرمز کشور در زمستان۹۷ طبق آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های کشور از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که بر اساس این طرح، وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های کشور در فصل زمستان 1397 جمعاً ٨١,٥ هزار تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ٤٧,١ هزار تن، ٥٧.٩ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است.

ناتوانی نظامی آمریکا در برابر ایران

مشاور فرمانده کل قوا اظهار کرد: آمریکایی‌ها نه مایلند و نه قادر به انجام کاری هستند؛ به این معنا که عدم تمایل‌شان ناشی از ناتوانی آنها در به آشوب و تشنج کشاندن منطقه یا احتمالاً اقدام نظامی علیه ایران چه در یک اقدام محدود چه در مورد حمله قرار دادن بعضی از مراکز یا پایگاه‌ها است.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، سردار حسین دهقان در مصاحبه با شبکه العربی قطر درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر دریافت نامه رسمی از آمریکا راجع به عدم حمله نظامی به ایران اظهار کرد: ضرورتی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران منتظر یا علاقمند به دریافت چنین نامه‌ای از طرف آمریکایی‌ها باشد.

 

تبریک به روسای مجالس کشورهای اسلامی

رئیس ﺟﻤﻬﻮری اسلامی ایران در ﭘﯿﺎم ﻫﺎی ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ای ﺑﻪ ﺳﺮان ﮐﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ ضمن تبریک حلول ماه پرفیض و برکت رمضان، تصریح کرد: امیدوارم در این ماه سراسر مهر و رحمت با تأسی به آیات قرآن کریم، در راه بندگی و قرب الهی و برادری اسلامی گام برداریم و به برکت این نعمت گرانقدر، موجبات فراگیر شدن صلح و آرامش در سراسر جهان را مهیا سازیم.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در پایان این پیام از خداوند متعال، قبولی طاعات و عبادات سران کشورهای اسلامی در ماه پرفیض رمضان و سعادت و سربلندی برای مسلمانان آرزو کرده است.

 

ایران از برجام و NPT خارج نمی‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد: ایران به دنبال خروج از برجام و NPT نیست بلکه با استفاده از ظرفیت برجام، ساز و کار داخلی برای تولید سوخت‌ هسته‌ای مورد نیاز را دنبال می‌کند. به گزارش تجارت، حشمت الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خانه‌ملت بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران سیاست تقابلی خود را در پیش می‌گیرد، قوای نظام و جریانات سیاسی کشور هم از هر سیاستی که شکل گیرد، حمایت می‌کند. نماینده مردم اسلام آباد تصریح کرد: ایران در قالب برجام و NPT سیاست خود را پیش خواهد برد، برجام متن جامعی است که برای شرایطی که طرف‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، پیش‌بینی‌هایی کرده است.

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد:

گروه تجارت: معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بهانه ای برای برنگرداندن ارز توسط صادرکنندگان وجود ندارد، گفت: صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانند، از معافیت های مالیاتی برخوردار نمی شوند.

به گزارش تجارت، محمد علی دهقان در گفت و گو با ایرنا درباره بازنگشتن ارزهای حاصل از صادرات افزود: برای تولید محصولات و کالاهایی که صادر می شود از منابع و امکانات کشور استفاده شده است؛ بنابراین صادرکنندگان بخش خصوصی، دولتی و عمومی باید بدانند که لازمه استفاده از منابع و امکانات کشور آن است که مسوولیت پذیری و پاسخ گویی لازم را داشته باشند. معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: اکنون به دلیل تلاطم هایی که ایجاد شده نیاز است منابع ارزی با سرعت در اختیار رفع نیازهای ارزی کشور قرار داده شود. دهقان اضافه کرد: اینکه صادراتی انجام شده اما منابع ارزی حاصل از آن به چرخه اقتصادی کشور بازنگردد، قابل قبول نیست.وی با بیان اینکه برنامه هایی برای مقابله با صادرکنندگانی که ارز خود را باز نمی گردانند اجرا شده است، اظهار داشت: در گام نخست، اعلام شده صادرکنندگانی که ارز ناشی از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانند معافیت های مالیاتی نمی گیرند. دهقان خاطر نشان کرد: البته برخی از صادرکنندگان، ملاحظات و مشکلاتی داشتند که اقداماتی برای تسهیل فعالیت هایشان انجام شد، از جمله اینکه واردات در مقابل صادرات توسط بانک مرکزی به رسمیت شناخته شد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بنابراین بهانه ای برای صادرکنندگان وجود ندارد و این موضوع باید سریعتر محقق شود. دهقان گفت: آمار دقیقی از میزان ارز حاصل از صادراتی که به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته وجود ندارد زیرا فرایند انتقال ارز برخی صادرکنندگان زمانبر است. به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر بازار ارز، نوسان هایی را تجربه کرد؛ بطوری که قیمت دلار به کانال 14 هزار تومانی و بهای یورو به کانال 16 هزار تومانی وارد شده است. هرچند درباره علت این نوسان به عوامل مختلفی اشاره می شود اما به نظر کارشناسان در صورت ورود ارز بیشتر توسط صادرکنندگان، امکان مدیریت بازار ارز تسهیل می شد. بر اساس برخی گزارش ها، از مجموع 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی سال گذشته تنها 10 میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است. بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 2.2 میلیارد یورو ارز توسط این بانک و صادرکنندگان به منظور تأمین نیازهای مواد اولیه و میانی بخش های صنعتی کشور در بازار ثانویه عرضه شد. این ارزها با متوسط نرخ هر یورو 11 هزار تومان در بازار ثانویه عرضه شد. همچنین بانک مرکزی معادل 2 میلیارد یورو ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی و دارو را تأمین کرده است. بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی که در 21 فروردین امسال ابلاغ شده است معافیت مالیاتی برای درامدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده نشود برای عملکرد سال های 97 و 98 قابل اعمال نخواهد بود.

  • ثبت نکردن معاملات ارزی در سامانه تخصصی در حکم قاچاق ارز است

در خبری دیگر،‌نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: عدم ثبت معاملات ارزی در سامانه ارزی یا ثبت ناقص یا خلاف واقع اطلاعات مربوط به معاملات در سامانه توسط صرافی، بانک یا موسسه مالی- اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی در حکم قاچاق ارز است.

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود، گفت: در این جلسه پیشنهادات اصلاحی قوه قضاییه درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد بررسی قرار گرفت که موادی از آن تصویب شد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، افزود: در زمان بررسی این لایحه رییس ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و رییس سازمان تعزیرات حکومتی حضور داشتند که نظرات آنها در خصوص مواد اخذ شد.

حسینی شاهرودی در تشریح تعریف قاچاقچی حرفه ای در لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: قاچاقچی حرفه ای شخصی است که بیش از سه بار مرتکب قاچاق شود و ارزش کالا یا ارز قاچاق در هر مرتبه بیش از 10 میلیون تومان باشد.

  • ورود یا خروج ارز از کشور بدون تشریفات قانونی به عنوان قاچاق ارز محسوب می شود

وی افزود: در یکی از مواد این لایحه موارد قاچاق ارز مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس ورود یا خروج ارز از کشور بدون رعایت تشریفات قانونی یا از مسیرهای غیرمجاز به عنوان قاچاق ارز محسوب می شود. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عدم ثبت معاملات ارزی در سامانه ارزی یا ثبت ناقص یا خلاف واقع اطلاعات مربوط به معاملات در سامانه توسط صرافی، بانک یا موسسه مالی- اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی در حکم قاچاق ارز است، تصریح کرد: عدم ارائه صورتحساب خرید معتبر یا ارائه صورتحساب خرید خلاف واقع یا دارای اطلاعات ناقص به مشتری توسط صرافی، بانک یا موسسه مالی- اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی نیز در حکم قاچاق ارز محسوب می شود.