سرمقاله

محمدرضا پور ابراهیمی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی علیرغم تاخیر طولانی و چند ماهه موضع جمهوری اسلامی ایران را در احقاق حق مردم نشان داد. صحبت‌های رییس جمهور درباره مصوبات شورای عالی امنیت ملی بیانگر عزم جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حق مردم در ...موضوعات مهم اقتصادی است. در حال حاضر مسائل اقتصادی مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد کرده است.همه مسئولان باید تمام توان خود به کار برند تا از منافع ملی صیانت شود در حال حاضر صیات از منافع ملی در حوزه اقتصادی مانند رسیدگی به مشکلات معیشتی، افزایش مراودات تجاری و بانکی و.... در اولویت قرار دارد.نیازی به خروج از برجام نیست بلکه می توان براساس مفاد برجام اقدامات متقابلی انجام داد. براساس مفاد 26 و 36 برجام در صورتی که حقوق ایران نادیده گرفته شود ما می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم. کمترین خواسته مردم ما راه اندازی مجدد آب سنگین اراک، افزایش سطح غنی سازی در کشور و فروش آب سنگین است و رییس جمهور امروز این خواسته‌ها را طی نامه به کشورهای عضو برجام اعلام کرد.جمهوری اسلامی ایران باید با قدرت از منافع ملی مردم در حوزه اقتصادی دفاع کند. مجلس در کنار دولت و شورای عالی امنیت ملی از مواضع به حق اتخاذ شده برای حل مشکلات اقتصادی مردم حمایت می کند.دولت باید مشکلات اقتصادی کشور را همزمان با رسیدگی به مسائل منطقه‌ای حل کند، دولت نباید به واسطه تحریم‌ها و مسائل بین‌المللی، از رسیدگی به امور غیرتخصصی داخلی غفلت ورزد.

پیگیری مطالبات کشور در برجام باید با اصلاح ساختار اقتصادی همراه شود تا نتیجه مطلوب به دست آید. حداکثرسازی منافع ملی براساس مفاد برجام و پیگیری مطالبات جمهوری اسلامی ایران و رسیدگی به مسائل اقتصادی داخلی از طریق حل مشکلات اقتصادی درونی مانند بهبود عملکرد وزارتخانه های تخصصی و اصلاح ساختار اقتصادی باید در دستورکار دولت قرار گیرد.براساس توافق صورت گرفته، دولت 4 ماه فرصت دارد موضوع اصلاح ساختار اقتصادی را به مجلس ارائه کند و براساس دستور مقام معظم رهبری اصلاح ساختار اقتصادی کشور در مجلس پیگیری می شود.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

مروری بر تاریخ سه، چهار دهه اخیر ایران نشان از چالش های سنگین و طاقت
سوز ی دارد که این کشور برای اثبات و تعریف هویت خود با آن ها روبرو بوده است. این چالش ها و تکانه های سهمگین هرچند موجبات تضعیف بنیه و توانمندی ایران را فراهم آورده اند اما هیچ گاه نتوانسته اند تهدیدی برای...موجودیت و بقای او باشند. برای فهم عواملی که موجبات تضعیف ایران را از جنبه های مختلف فراهم آورده اند در نهایت به ستیز و ضدیت برخی محافل و افراد با مظاهر و نمادهای ایرانی می رسیم به نحوی که در دهه اول انقلاب نام بردن از اثر فناناپذیری همچون شاهنامه که در مانایی و بقای زبان فارسی نقش غیر قابل انکاری دارد با زحمت بسیار برای افراد همراه بود و حالا پس از گذشت 40 سال آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب ضرورت توجه به زبان فارسی را به همگان گوشزد می کنند و در سخنرانی خود که به مناسبت روز معلم امسال ایراد نمودند وعده دادند که زبان فارسی، زبان علمی دنیا تا پنج دهه دیگر خواهد بود. جز این بسیاری از عالمان و فرهیختگان زبان فارسی را بستری برای گسترش اسلام دانسته اند و در این اعتقاد خود بسیار راسخ بوده اند که علامه شهید مرتضی مطهری را می توان در زمره این افراد دانست. بر این اساس می توان ادعا کرد که دعوت به بازخوانی مظاهر و نمادهای ایرانی دعوت به ملی گرایی صرف و ناسیونالیسم کور نیست، بلکه فراخوان به مشارکت در فرهنگ جهانی است که فرهنگ دیرپا و ریشه دار ایرانی نیز جزء مهمی از آن به شمار می رود و می تواند در برقراری صلح و عدالت و رستگاری انسان ها موثر افتد. جهان برای برون رفت از بن بست کنونی و به پایان آوردن تنش ها و آتش افروزی های حال حاضر نیاز به گفتگو دارد و ایران می تواند در به سر آوردن این شب دیجور مرجع و کانون رایزنی و گفتگو برای رسیدن به جهانی بهتر باشد؛ چه اینکه ایرانیان شب یلدا را که بلندترین شب سال است با گپ و گفت به صبح می رسانند.

معاون اول قوه قضاییه؛

معاون اول قوه قضائیه با اشاره حضور ناو آمریکایی در منطقه و مباحث مطرح شده پیرامون آن، گفت: مردم به این حرف‌ها و تهدیدها توجه نکنند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سازمان پزشکی قانونی، ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان اظهار کرد: مردم مجاهد، شهیدپرور، متدین و انقلابی و تجربه یافته در طول ۴۰ سال از میادین مختلف، جنگ دفاع مقدس، جنگ تحریم، تبلیغات فراوان و گسترده از صدها شبکه ماهواره‌ای و تلویزیونی و بلندگوهای مختلف از چه می‌ترسند؟ ۴۰ سال از این آزمایش رو سفید در آمدند و نه تنها شکست نخوردند پیروزمندانه قدم به جلو برداشتند. با کدام ناو می‌خواهند این مردم را به هراس بیاندازند؟ این مردم روزه دار و صبور و با استقامت با کدام تحریم می‌خواهند از پای در بیاورند. به گفته خودشان می‌خواهند تحریم فلج کننده‌ای را به ایران تحمیل کنند. این مردم زینبی با کدام تهدید و تبلیغ می‌خواهند آنها را بترسانند و ناامید کنند؟

معاون اول قوه قضائیه عنوان کرد: ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم خوشحالیم کسانی که با جنگ‌های نیابتی به سراغ منطقه ما آمدند امروز خود به عیان می‌خواهند به میدان بیایند البته بعید می‌دانم، از جبهه مقاومت گریزان هستند. غزه تنها یک باریکه در کنار دریا به خود اختصاص داده است و همان اسرائیل و صهیونیست در مقابل آن درمانده است و ناگزیر می‌شود به شرایط تن دهد و آتش بس اعلام می‌کند. آنوقت می‌خواهد با جبهه مقاومت منطقه روبرو شود؟ بسم الله. متوجه باشند با که روبرو هستند. این سینه‌ها آماده روبرو شدن با دشمن اصلی است. مردان بزرگ از اینکه بخواهند با انسان‌های ضعیف روبرو شوند ابا دارند. امروز ایران هماورد خود را قدرت و شیران بزرگ می‌داند. وی بیان کرد: مردم به این حرف‌ها و تهدیدها توجه نکنند. نیروی هوایی و دریایی و زمینی و نیروی سپاه قدرت طلب و قدرتمند و شهادت طلب سپاه را ببینید. به اختلاف نظرها نگاه نکنید. شیطان بزرگ بداند همه ما در مور دشمن خارجی و شیطان بزرگ در مقابل کشور یک پارچه و یکصدا هستیم. ملت ما در مقابل تهدیدات خارجی می‌ایستد. اگر می‌خواهند این مردم را بشناسند به ۴۰ سال نگاه کنند. شرق و غرب همه توان خود را در ابتدای پیروزی انقلاب برای مقابله با ما به کار گرفتند. شما در آن زمان همه توان خود را به کار گرفتید و این مقابله را امتحان کردید. جنگ خارجی و داخلی تان مگر نبود که با اذناب خود فروخته تان در هر منطقه انفجار ایجاد می‌کردید؟ چه نتیجه‌ای گرفتید؟ مردم ما آب دیده تر شدند. بله شهید بهشتی را گرفتید جوان‌ها را گرفتید و ما تأثر می‌خوریم اما این مردم هم مقاوم‌تر شدند و هم جلو آمدند.

اژه‌ای تاکید کرد: جنگ روانی که امروز نیست. همین عملیات روانی در زمان جنگ و بعد از آن بود. اموال کشور ما را در طول ۴۰ سال مورد دستبرد قرار دادند. آنچه که قرار بود در مقابل ثمن به ما پرداخت کنند را به ما ندادند.

لاریجانی تشریح کرد؛

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اتصال راه آهن کرمانشاه به عراق و سوریه بسیار مهم است و من نیز این موضوع را پیگیری می کنم.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اظهار داشت: مزیت استان کرمانشاه قرار گرفتن در مسیر زائران عتبات عالیات است و باید تجارت، کشاورزی و صنایع وابسته اولویت این استان باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی بنیادهای اقتصادی بزرگ که قدرت مانور دارند را می توان برای آبادانی استان کرمانشاه به کار گرفت.

وی افزود: در مناطقی از استان کرمانشاه که وضعیت خوبی نیست و آمار بیکاری بالا رفته، می توان از این شرکت های قدرتمند استفاده کرد و این بنیادهای اقتصادی با تقویت کارآفرینان خرد می توانند مشکلات مردم را حل کنند.

لاریجانی ادامه داد: نمایندگان استان کرمانشاه با استاندار جلساتی را برگزار کنند و این مناطق را بررسی کنند تا از بنیاد مستضعفان، بانک ملی، ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) و برخی دیگر از بنیادهای اقتصادی برای همکاری دعوت به عمل آید تا من جلسه ای با حضور شما و استاندار برگزار کنم.

ظریف در کنفرانس مطبوعاتی با لاوروف تاکید کرد؛
 

گروه سیاسی: وزیران امور خارجه کشورمان تاکید کرد: روابط دو جانبه ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف به پیش می‌رود و همکاری‌های ما علیرغم کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با همتای روسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بیان این که ایران و روسیه به عنوان دو شریک در منطقه، جهان و دو همسایه هستند گفت: در این دیدار موضوعات بسیار گوناگونی را بررسی کردیم و روابط دو جانبه در حوزه‌های مختلف به پیش می‌آید.

وی ادامه داد: ساخت فاز ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای بوشهر علیرغم کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد.

وی تصریح کرد: همچنین همکاری‌های ما در مورد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو ادامه پیدا کرده و سایر همکاری‌هایی که با روس‌ها داریم برخلاف کارشکنی‌های آمریکا دنبال شده. همکاری‌های منطقه‌ای و اقتصادی ما هم ادامه دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: همانطور که آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه گفتند ما در موضوعات منطقه و جهان دیدگاه‌های بسیار نزدیک به هم داریم. در افغانستان خواهان صلح به دست افغان‌ها هستیم و ایران و روسیه مشورت‌های خیلی خوبی در مورد افغانستان و به صورت چند جانبه داشتند که امیدواریم این مشورت‌ها به صلح در افغانستان و کمک به مردم افغانستان و دولت این کشور برای رسیدن به راه حل صلح آمیز بیانجامد

گروه سیاسی: ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای از اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای کاهش دادن به تعهدات هسته‌ای خود در قالب توافقنامه برجام قاطعانه حمایت کرد.

به گزارش ایسنا ، در این بیانیه آمده است: پس از سالها مذاکره و گفت‌وگو میان جمهوری اسلامی ایران و طرف های غربی، برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در ۲۳ تیرماه ۹۴ به امضای جمهوری اسلامی ایران و ۶ قدرت جهانی (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) رسید و بر اساس آن طرف های جمهوری اسلامی ایران متعهد شدند که ضمن برداشتن همه قطعنامه های ظالمانه سازمان ملل علیه ایران، تمامی تحریم های هسته ای را لغو کنند.

طی سالهای گذشته از اجرای برجام، جمهوری اسلامی همواره نشان داده است به همه تعهدات خود پایبند بوده که نتایج بازرسی ها و تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران گواهی بر این ادعاست. اما در طرف مقابل دونالد ترامپ رئیس جمهور بی خرد ایالات متحده آمریکا سال گذشته و درست در چنین روزی (۱۸ اردیبهشت ۹۷) در اقدامی یکجانبه و بر خلاف تمام تعهدات بین المللی از برجام خارج و تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. پس از آن اتحادیه اروپا با اتلاف وقت برای جلوگیری از خروج از برجام، وعده داد که به تعهدات برجامی خود متعهد می ماند و در قالب ساز و کار جدید مالی با جمهوری اسلامی ایران به همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری ادامه خواهد داد. لیکن اکنون و پس از یکسال از آن وعده‌ها عملا از سوی طرف های اروپایی اقدام موثری صورت نگرفته و این حقیقت بارها در بیان مسئولان کشور تکرار شده است. این در حالی است که نظام حاکم بر ایالات متحده آمریکا که سالهاست رو به زوال است در سالگرد خروج از برجام و در اقدامی نابخردانه تحریم های دیگری به تحریم های گذشته خود علیه ایران افزوده است. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران در تصمیمی بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت «کاهش تعهدات هسته‌ای» خود در چارچوب برجام، عملیاتی کرده و مصمم است با اقتدار کامل و برای حراست از حقوق حقه ملت ایران اقدامات مقتضی در این زمینه را انجام دهد.

ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت و پشتیبانی از این تصمیم، به ملت شریف و انقلابی ایران اطمینان می دهد که با تکیه بر اقتدار نظام و توان داخلی، تقویت و استحکام درونی قدرت و توجه بیش از پیش به اقتصادی مقاومتی از این گردنه سخت نیز عبور خواهیم کرد

با اعلام کاهش تعهدات ایران به توافق هسته ای از سوی رییس جمهور صورت گرفت؛

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: دشمنان ایران یعنی تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه از آغاز با توافق برجام مخالف بودند.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه درست یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و از زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، اظهار کرد: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی را به عرض ملت ایران برسانیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها در پایان دی ۹۶ اعلام کردند که از برجام خارج می‌شوند و ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شدند به امید آنکه به قول خودشان تابستانی آن چنانی و سپس ۱۳ آبانی به عنوان نقطه عطف و کریسمسی با حضور در ایران پیش بینی کردند بدون آنکه جشن چهلمین سالگرد انقلابی در این کشور وجود داشته باشد.

  • امروز روز پایان برجام نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم گفت: امروز روز پایان برجام نیست، بلکه گام جدید در چارچوب برجام است. برجام در بندهای ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل تعهد خود را نقض کند ما آن را در کیمسیون مشترک مطرح کنیم آن کمیسیون تشکیل شده است، اما با وجود آنکه اروپا و دوستان ما تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، اما در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم.

  • صبر ما یک صبر استراتژیک بود

روحانی با بیان اینکه طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی از طرف من امروز ۵ نامه به سران ۵ کشور باقیمانده در برجام ارسال شد، خاطر نشان کرد: در این نامه‌ها به طرف مقابل اعلام کردیم که ما یک سال به توصیه‌های شما عمل کردیم و صبر ما یک صبر استراتژیک بود. ما یک سال حوصله و صبر کردیم و به تعهدات خود عمل کردیم، اما از امروز فروش مواد غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کنیم.

  • ۶۰ روز فرصت به کشورهای عضو برجام

وی ادامه داد: در چارچوب همین تصمیم به کشورهای مقابل اعلام کرده‌ایم که آن‌ها ۶۰ روز فرصت دارند پای میز مذاکره بیایند و اگر ما در پای میز مذاکره با پنج کشور به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما به خصوص در حوزه نفت و بانک به‌عنوان دو منفعت مهم تأمین شد، ما به شرایط قبل یعنی شرایط ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ باز می‌گردیم، ولی اگر در پایان ۶۰ روز ما به نتیجه‌ای نرسیدیم دو اقدام دیگر را آغاز می‌کنیم.

رئیس جمهور در تشریح این دو اقدام گفت: در اقدام نخست ما طبق برجام توافق کرده بودیم که سطح غنی سازی را در حد ۳.۶ نگه داریم، ولی از آن به بعد دیگر سطحی در کار نخواهد بود و از طرف دیگر در مورد رآکتور آب سنگین اراک نیز تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه راه جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشخص است، گفت: مردم بدانند ما از برجام خارج نشده‌ایم و برجام همچنان پابرجاست، اما امروز ما آن روی سکه برجام را نشان می‌دهیم؛ همان برجامی که به ما در بندهای ۲۶ و ۳۶ به ما می‌گوید که در صورت تخلف طرف مقابل شما هم می‌توانید از تعهدات خود بکاهید و ما امروز کاهش تعهدات خود را اعلام می‌کنیم نه خروج از برجام را. به زبان ساده‌تر ما احساس کردیم که برجام نیاز به یک جراحی دارد و قرص‌های مسکن یک ساله کافی نبوده است؛ این جراحی برای نجات برجام است نه نابودی آن.

  • مذاکره در چارچوب برجام، نه یک کلمه کم نه یک کلمه اضافه

روحانی در ادامه صحبت‌های خود خطاب به کشورهای دوست و ۵ کشور باقیمانده در برجام اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره در چارچوب برجام است نه یک کلمه کم نه یک کلمه اضافه؛ برجام همان برجام است و تغییری نمی‌کند و ما حاضریم برای اجرایی شدن بهتر آن و اجرا و شکل اجرایی تعهدات شما پای میز مذاکره بنشینیم. ما میز مذاکره را ترک نکردیم و شما نیز مرتب به ما گفته اید که میز مذاکره را ترک نخواهید کرد، آن قلدری که بنا بود میز مذاکره را به هم بزند تا امروز ناموفق بوده است.

امروز ایران با زبان جدیدی مذاکره را آغاز کرده است

روحانی خطاب به کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران و ۵ کشور باقیمانده در برجام، اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با زبان جدیدی مذاکره را آغاز کرده است؛ ما امروز میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم اما با زبان حقوقی با شما سخن می‌گوییم. این در حالی است که دیروز بیشتر با زبان دوستانه و سیاسی با شما حرف می‌زدیم؛ این حق ما است که از زبان سیاسی و حقوقی برای منافع ملتمان استفاده و بهره برداری کنیم.

  • برجام یا برد برد است یا باخت باخت

رئیس جمهور با بیان اینکه ما دیپلماسی را با زبانی جدید دنبال می‌کنیم، گفت: ما بر اساس قانون و منطق عمل خواهیم کرد. من تاکید دارم که برجام یک توافق برد برد است و آمریکا نمی‌تواند آن را به برد و باخت تبدیل کند. اگر به فرض هم این گونه بشود، باخت باخت می‌شود. برجام یا برد برد است یا باخت باخت.

  • بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام

شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. به گزارش ایسنا،‌ در بخشی از این بیانیه آمده است: « ... جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است تا اثرات و تبعات خروج آمریکا از برجام را جبران نمایند. در این مدت «کمیسیون مشترک برجام» دو بار در سطح معاونین و دو بار در سطح وزرای امور خارجه تشکیل گردید و کشورهای باقی مانده در برجام در این جلسات به صراحت اذعان نمودند که رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش حیاتی از برجام است. آنها متعهد شدند که برای تحقق این هدف «راه حل های عملی» به منظور عادی سازی و حتی ارتقای همکاری های اقتصادی با ایران طراحی کنند».

این بیانیه می افزاید: «متاسفانه این حسن نیت و خویشتن داری هوشمندانه مردم ایران بی پاسخ مانده و غیراز صدور بیانیه های سیاسی، هنوز هیچ ساز و کار عملیاتی برای جبران تحریم های آمریکا مستقر نشده است. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران برای تامین حقوق خود و بازگردندان توازن به مطالبات طرفین در این توافق، گزینه ای غیر از «کاهش تعهدات» ندارد ...به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد ».

  • ظریف: امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: آخرین اقدام ایالات متحده در روز ۴ مه ۲۰۱۹ درواقع اجرای برجام را غیر ممکن کرده است. به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف که برای دیدار با مقامات روسی به مسکو سفر کرده است در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران به جهان نشان داده است که به تعهدات خود پایبند است و امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند. ما نشان داده‌ایم کشوری کهن با صبر زیاد هستیم اما حاضریم برای حقوق خود مقاومت کنیم و امروز نوبت دنیا است که به تعهد خود عمل کند. وزیر خارجه ادامه داد: اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران در دادن فرصت ۶۰ روزه به پنج کشور باقی مانده در برجام این فرصت را به آنها ارائه می‌کند که بتوانند با تامین حقوق ایران در برجام ، برجام را به حالت اولیه برگردانند.

وزیر صنعت مطرح کرد:

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مواد اولیه مورد نیاز اغلب صنایع از جمله پتروشیمی ها، فولادی ها، مس، آلومینیوم، پوشاک، صنایع غذایی و حتی خودروسازان برای تولید امسال تامین شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، «رضا رحمانی» پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه هدف اصلی جلوگیری از توقف تولید است، افزود: پارسال به همه واحدهای تولیدی و صنعتی اعلام شد تا مواد اولیه مورد نیازشان را به قدر کفایت تامین کنند تا امروز با مشکل مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه بانک مرکزی نیز در تلاش است تا به تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان بپردازد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به سازمان صنعت استان ها ماموریت داده شده تا پیش از اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه شوند، برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان دست کم تا پایان امسال چاره اندیشی کنند.

به گفته وزیر صنعت، واحدهای مشکل دار در زمینه تامین مواد اولیه می توانند به استانداری ها، سازمان صنعت استان ها یا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هر استان مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: این کمک شامل تامین نقدینگی های مورد نیاز این واحدها نیز می شود.

  • بازار خودرو تنظیم می شود

رحمانی درباره بازار خودرو نیز گفت: پس از گذشت دو هفته ابتدایی سال که خودروسازان در تعطیلات به سر می بردند، اکنون جریان تولید به روال عادی خود بازگشته است.

وی اظهار داشت: در ماه های گذشته تعدادی از خودروهای تولیدی به دلیل کسری قطعه، کف پارکینگ های خودروسازان انبار شده بودند که در هفته جاری بخش عمده ناقصی قطعات رفع شد و این خودروها به تدریج به بازار عرضه می شوند.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه تولید خودرو به روال عادی خود بازگشته، بازار آن نیز به تدریج تنظیم خواهد شد.

وی بیان داشت: خودروسازان مطابق تعهدات خود در فروش فوری 20 درصد تولیدات و عرضه 80 درصدی دیگر خودروها برای عمل به برنامه پیش فروش ها اقدام می کنند.

  • ذخیره کافی اقلام تنظیم بازاری

رحمانی در ادامه از توزیع گوشت، برنج و شکر تنظیم بازاری خبر داد و گفت: مطابق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، اقلام تنظیم بازاری به حد کافی ذخیره شده است.

وی به طور مثال به شکر اشاره کرد که به گفته او، با وجود متوسط مصرف روزانه هفت هزار تنی، 10 هزار تن در روز از این کالا توزیع می شود.

این عضو هیات دولت، اما گرانی این روزهای شکر در بازار را به بارش ها و سیلاب اوایل سال مربوط دانست که به گفته او وقفه ای در تولید آن ایجاد کرد. وی خاطرنشان کرد: برنج داخلی و خارجی نیز به اندازه نیاز جامعه در انبارها وجود دارد. رحمانی همچنین از افزایش نظارت ها در سطح خرده فروشی ها و عمده فروشی ها برای کنترل نوسان های قیمتی خبر داد.

بررسي‌هاي تجارت نشان مي‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: نمايندگان مجلس در جلسه روز سه شنبه گذشته با ۱۱۸ رأي موافق، ۵۸ رأي مخالف و ۵ رأي ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماينده حاضر در مجلس کليات لايحه ماليات بر ارزش افزوده را تصويب کردند.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، علي مطهري رئيس جلسه بعد از تصويب کليات گفت: با توجه به اين که بر روي برخي از مواد بحث وجود دارد مواد لايحه براي بررسي بيشتر به کميسيون اقتصادي ارجاع مي‌شود تا مشکلات آن رفع شود.

  • ابهامات و آسيب‌ها

نزديک به ۱۰ سال از اجراي آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده مي‌گذرد و اگرچه طي اين مدت در آمدهاي مالياتي مناسبي نصيب دولت شده است ولي مشکلات و آسيب‌هاي فراواني نيز به واسطه ابهام‌ها و ضعف‌هاي قانون و همچنين نحوه نامناسب اجراي آن به فعالان اقتصادي و به ويژه توليدکنندگان وارد آمد که تضعيف شديد فضاي کسب و کار را به دنبال داشت. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرخ ماليات بر ارزش افزوده 9 درصد است که 6 در صد ماليات و 3 درصد آن عوارض سهم شهرداري‌ها و دهياري‌ها است. مؤديان مشمول اجراي قانون، مکلف هستند در تمام مبادلات فيمابين چه در بخش عرضه کالاها وچه در حوزه خدمات، ماليات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ 9 درصد در صورتحساب‌هاي صادره درج و از خريداران وصول کرده و برابر مقررات به حساب‌هاي تعيين شده سازمان امور مالياتي کشور واريز کنند. اجراي قانون دريافت 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده در سال‌هاي گذشته موجب شد تا بسياري از توليدکنندگان داخلي با مشکلاتي مواجه شوند. همين امر باعث سيل عظيمي‌از اعتراض‌ها به اين قانون شد بطوري که مجلس شوراي اسلامي‌تصميم گرفت در طرحي،به بررسي موضوع پرداخته و در سال حمايت از کالاي ايراني،سهم مالياتي توليدکننده را که در واقع بايد از مصرف‌کننده دريافت شود،کاهش دهد.

  • نقايص قانون ماليات بر ارزش افزوده

بررسي‌هاي کارشناسي مرکز پژوهش‌هاي مجلس و مشاهدات و بازديدهاي ميداني از شهرک‌هاي صنعتي و بنگاه‌هاي توليدي نشان از نقايص و ضعف‌هاي متعدد در قانون ماليات بر ارزش افزوده و نحوه اجراي آن توسط سازمان امور مالياتي داشته است که برخي از مهمترين آنها شامل تاريخ تعلق ماليات، نحوه و مدت زمان استرداد ماليات‌هاي پرداخت شده به صادرکنندگان، پذيرش اعتبار مالياتي فعالان اقتصادي، مميز محوري در رسيدگي به اظهارنامه‌هاي مالياتي و تشخيص ميزان ماليات، ابهام در ارسال کالا و خدمات به مناطق آزاد تجاري-صنعتي، حمايت از کالاهاي خارجي (وارداتي) در مقابل توليدات ملي، وجود شرکت‌هاي کدفروش و معاملات صوري و وجود فرايند معيوب دادرسي مالياتي در سازمان امور مالياتي مي‌شود.به گزارش تجارت به نقل از مهر، همچنين از ديگر نقايص اين قانون مي‌توان به خلأ و يا ابهام در تعريف مفاهيم مورد نياز براي اجراي قانون، مشکلات پيمانکاران در پرداخت ماليات بر ارزش افزوده به ويژه پيمانکاران طرف قرارداد با کارفرمايان دولتي، عدم اعطاي معافيت و يا نرخ صفر به تجهيزات و خطوط توليدي کالاهاي معاف، ضعف در زيرساخت‌هاي فني و اجرايي سازمان امور مالياتي، تشخيص ميزان ماليات متعلق به شيوه علي الرأس و تعيين سليقه‌اي آن، بلاتکليفي طولاني مدت مؤديان در خصوص رسيدگي به اظهارنامه‌هاي مالياتي آنها (نبود مرور زمان در نظام ماليات بر ارزش افزوده)، عدم توجه به موضوع انحلال اشخاص حقوقي و يا انتقال واحدهاي صنفي و… اشاره کرد.

  • ۶ نقص برطرف نشده

در گزارش کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌پيرامون لايحه ماليات بر ارزش افزوده عمده مشکلات، ضعف‌ها و خلأهاي موجود در قانون و نحوه اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده مورد توجه قرار گرفته است اما همچنان موارد مهمي‌نسبت به ساختار سازماني و الگوي حکمراني در نظام ماليات ستاني کشور وجود دارد که عدم انجام اصلاحات لازم مي‌تواند مشکلات فعلي را به نحو ديگري بازتوليد کند و موجبات تضعيف فضاي کسب و کار را فراهم آورد. مرکز پژوهش‌ها در جريان رسيدگي به لايحه مذکور در کميسيون اقتصادي پيشنهادهاي متعددي ارائه داده است که بخش قابل توجهي از آنها مورد تصويب نمايندگان کميسيون اقتصادي قرار گرفت، اما اصلاح کامل فرايند دادرسي مالياتي و استقلال مراجع حل اختلاف مالياتي، شورايعالي سياستگذاري و تنظيم گري مالياتي کشور، عدم اعطاي اختيارات ويژه به سازمان امور مالياتي نظير آئين نامه خاص مالي و اداري و استخدامي‌خارج از چارچوب مقررات عمومي‌دولت، کاهش معافيت‌هاي مالياتي و حذف معافيت‌هاي غيرضروري، مشمول شدن مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي در نظام ماليات بر ارزش افزوده و … از موارد بسيار مهم و اساسي هستند که در گزارش کميسيون اقتصادي در خصوص لايحه ماليات بر ارزش افزوده لحاظ نشده‌اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گوی اختصاصی با تجارت تشریح کرد؛

گروه انرژی- کوروش شرفشاهی: فضای مجازی به اندازه ای اثرات خود را بر جای می گذارد که امکان ندارد بتوان از آن غافل شد و متاسفانه تا مسوولان بخواهند این فضا را مدیریت کنند، تاثیرات منفی خود را بر جای می گذارد. یکی از این موارد، شایعه گرانی بنزین بوده است. اگرچه اصل خبر گرانی و سهمیه بندی بنزین از سوی یک خبرگزاری منتشر شد، اما به اندازه ای سریع در فضای مجازی منتشر شد که امکان تکذیب و مدیریت آن وجود نداشت و شاهد بودیم که مردم چگونه به پمپ های بنزین هجوم بردند تا به اندازه حداکثر یک باک از بنزین هنوز گران نشده را خریداری کنند. اما اینکه ماجرای گرانی بنزین تا چه اندازه صحت دارد، سوالی است که پاسخ آن را اسد الله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی داده است. وی با اشاره به مباحثی که در مورد سهمیه بندی یا گرانی بنزین مطرح شده است گفت: دولت برای بودجه سال 97 افزایش 50 درصدی قیمت حامل های انرژی را مطرح کرده بود که در همان سال نمایندگان مجلس با این افزایش قیمت مخالفت کردند و به آن رای ندادند.

وی با اعلام اینکه دولت برای بودجه سال 98 هیچ افزایش قیمتی را مصوب نکرد گفت: در کمیسیون تلفیق عده ای از نمایندگان پیشنهاد افزایش قیمت حامل های انرژی را به عنوان طرح ارایه کردند که این پیشنهاد در کمیسیون انرژی ، کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس مطرح شد و در هیچ جا رای نیاورد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با یادآوری اینکه جمع بندی کمیسیون تلفیق بر این شد که برای سال 98 افزایش قیمت حامل های انرژی نداشته باشیم گفت: مجلس ثابت ماندن قیمت حامل های انرژی را تصویب کرد و به تایید شورای نگهبان نیز رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

وی در خصوص شایعاتی که در فضای مجازی برای افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین مطرح شده است گفت: همزمان خبرنگاران با من تماس گرفتند اما چون این موضوع در کمیسیون انرژی مطرح نشده بود و دولت هم لایحه ای نداده بود، به خبرنگاران اعلام کردم که گرانی و سهمیه بندی بنزین مطرح نیست و نسبت به اینکه چنین موردی کجا تصمیم گیری شده هیچ اطلاعی ندارم و نظری ندادم.

قره خانی در پاسخ به اینکه آیا دولت بدون توجه به لایحه بودجه و مصوبه مجلس، می تواند قیمت بنزین را گران کند گفت: دولت یک سری اختیاراتی دارد. دولت در قانون هدفمندی یارانه ها این اختیار را دارد که قیمت بنزین را به فوب خلیج فارس برساند. همچنین اختیاری در قانون وزارت نفت دارد که بتواند بدون نیاز به مصوبه مجلس تصمیم بگیرد. وی با تاکید بر اینکه اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را گران کند، حتما باید به تصویب مجلس برساند گفت: وقتی دولت یک باره در نتیجه گران کردن بنزین به درآمد بالایی دست پیدا می کند، باید مشخص شود که مجرای این درآمد کجاست و کجا و چگونه باید هزینه شود که نیاز به مجوز مجلس دارد.

وی تنها شرایطی که می توان در خصوص هزینه کرد درآمد بدون نظر مجلس اقدام کرد را دستور مقام معظم رهبری دانست و گفت: بر اساس قانون تنها مرجعی که می تواند مجوز هزینه کرد دولت را بدهد، مجلس شورای اسلامی است و پس از آن مقام معظم رهبری باید فرمان بدهند.

قره خانی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ لایحه و پیشنهادی از سوی دولت برای افزایش قیمت بنزین به مجلس ارایه نشده است گفت: در حال حاضر افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن منتفی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت می تواند از اختیارات خود برای افزایش قیمت بنزین استفاده کند گفت: استفاده از این اختیارات نیازمند برخی قواعد است و چنانچه رعایت نشود، مجلس شورای اسلامی ورود می کند و جلوی آن را می گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزایش قیمت بنزین را دارای تبعات سنگین دانست و گفت: افزایش قیمت بنزین بدون حساب و کتاب برای اقتصاد چالش آفرین است، تبعات اجتماعی خواهد داشت و برای خانواده های پایین جامعه آسیب پذیر خواهد بود، زیرا از یک سو تورم را به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر در سال گذشته افزایش نروخ تورم و کاهش ارزش پول ملی را داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش حقوق مناسبی نداشتیم گفت: هزینه خانواده ها بالا رفت و سفره مردم کوچک شد. بنابر این اگر قرار است دولت قیمت حاملهای انرژی را گران کند، باید هر دو طرف معادله راببیند. این نمی شود که افزایش درآمد دولت را در قالب گران کردن بنزین داشته باشیم اما افزایش درآمد مردم را در نظر نگیریم.

قره خانی با تاکید بر اینکه توازنی بین درآمد مردم و افزایش قیمت ها وجود ندارد گفت: شاید افزایش قیمت حاملهای ا نرژی لازم باشد اما تصمیم درستی است که در زمان نامناسب گرفته شده است. شاید گرانی بنزین توجیه اقتصادی داشته باشد اما شرایط مناسب نیست و به همین دلیل مجلس با آن مخالفت می کند.

وی در خصوص سهمیه بندی گفت: معنای سهمیه بندی هم این است که می خواهیم بنزین را گران کنیم. در هر صورت عده ای بنزین بیشتری مصرف می کنند و اگر سهمیه بندی کنیم این افراد باید بنزین موردنیازشان را از جایی تامین کنند. اکنون این بنزین اضافه را به چه قیمتی باید به این افراد بدهیم. بنابر این اگر بنزین سهمیه بندی و دونرخی شود، بازهم افزایش تورم و شوک بازار را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین را نخواهیم داشت گفت: اگر میزان مصرف بنزین از مقدار تولید داخلی بیشتر شود و ناچار باشیم بنزین را از خارج کشور وارد کنیم، در آن صورت تصمیم دیگری خواهیم گرفت اما در شرایط کنونی که وضعیت تولید بنزین پاسخگوی مصرف داخل است، هیچ اتفاقی در سهمیه بندی یا گران کردن بنزین صورت نمی گیرد.

 
سرپرست سازمان توسعه تجارت تشريح کرد:

گروه تجارت: سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران، گفت: مگاپروژه‌اي صادراتي براي پروژه اقتصاد مقاومتي در دستور کار قرار گرفته است که يکي از هدفگذاري‌هاي آن، تنوع بخشيدنِ کالاهاي صادراتي به کشورهاي همسايه است.

«محمدرضا مودودي» در گفت و گو با ايرنا، افزود: در حال تعريف مگاپروژه‌هاي صادراتي هستيم تا ظرفيت‌هاي جديد صادراتي در سال جديد خلق کنيم.

وي که چندي پيش با حکم وزير صنعت، معدن و تجارت، مسئول اجراي پروژه اقتصاد مقاومتي در حوزۀ صادرات شد، با اشاره به اهميت تجارت با همسايگان گفت: با توجه به اينکه محدوديت‌هاي زيادي در حمل و نقل کالا و تبادل پول با کشورهاي دورتر داريم، بايد بيش از هر زمان ديگر روي کشورهاي همسايه متمرکز شويم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اين کشورها هم ثروتمند هستند و هم سهم بالاي يک هزار و100 ميليارد دلار از واردات جهاني دارند. با اين حال سهم ما از صادرات به اين کشورها با حدود 24 ميليارد دلار، کمتر از 2 درصد است.

مودودي درباره راه‌هاي تحقق اين برنامه تصريح کرد: بايد زمينه‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري را در داخل کشور و در حوزه تجارت خارجي فراهم کنيم؛ از جمله اينکه تشکل‌هاي صادراتي تخصصي را تقويت کرده و کمک کنيم شرکت‌هاي بزرگ صادراتي و مگاپروژه‌هاي صادراتي شکل بگيرند.

وي با تاکيد بر لزوم توانمندسازي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط افزود: بايد برنامه‌ريزي کنيم شرکت‌هاي کوچک به شرکت‌هاي چند ميليون دلاري در عرصه بين المللي تبديل شوند. آنها بايد با آداب و سازوکارهاي بين المللي شدن آشنا شوند که سازمان توسعه تجارت هم در اين راه به آن‌ها کمک مي‌کند.

به گفته مودودي در شرايط فعلي کمتر از 350 قلم کالاي صادراتي داريم که ارزش آن‌ها بالاي 50 ميليون دلار است.

وي اظهار کرد: بايد برنامه‌هايي در راستاي توليد محصولات جديد تعريف کنيم که ظرفيت بالاي 500 دلار در سال خلق کنند؛ تنها در پناه پروژه‌هاي چند صد ميليون دلاري مي‌توانيم شاهد افزايش صادرات غيرنفتي و سبد کالاهاي صادراتي در آينده باشيم. سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره دومين برنامه اين سازمان گفت: با توجه به اينکه به لحاظ سوئيفت با موانعي رو به رو شده‌ايم، بايد در حوزه مبادلات کالا به صورت تهاتري از ظرفيت همسايگان استفاده کنيم.

وي ادامه داد: همچنين بايد تجارت‌هاي ترجيحي را تقويت و امضاي قراردادهايي از اين دست با همسايگان را در دستور کار قرار دهيم تا هم کار کردن با ايران برايشان منفعت داشته باشد و هم به ايران فرصت دهند کالاهاي خودش را به اين کشورها صادر کند.

مودودي بخش خصوصي را مهم‌ترين محور فعاليت‌هاي سازمان توسعه تجارت خواند و خبر داد: شوراي عالي توسعه صادرات غير نفتي را با حضور جدي بخش خصوصي آغاز کرده‌ايم و مي‌خواهيم مهم‌ترين موانع و محورهاي توسعه صادرات غير نفتي را با همکاري بخش خصوصي فعال در اين بخش احصا کنيم.

وي در پايان اظهار کرد: بر اساس برنامه‌اي مدون، قصد داريم سياست‌هاي ارزي را با سياست‌هاي تجاري منطبق کنيم و بهترين ظرفيت‌سازي را در اين حوزه داشته باشيم تا صادرات به موتور محرک بخش مولد اقتصادي کشور تبديل شود.