نتیجه نگیریم مرحله دوم را اجرا می‌کنیم

رییس دفتر رییس جمهور اعلام کرد که اگر در این دو ماه با کشورهای طرف‌ برجام به نتیجه نرسیدیم مرحله دوم را اجرایی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که موضع ایران در قبال احتمال به نتیجه نرسیدن اقداماتش درباره حفظ برجام چیست؟ اظهار کرد: مطالبی که لازم بود هم در بیانیه شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و هم آقای رئیس جمهور امروز درباره این موضوع صحبت کردند. ما در این دو ماه دو اقدام اساسی انجام می دهیم که اگر به نتیجه رسیدیم برمی‌گردیم به روز قبل از امروز، اما اگر به نتیجه نرسیدیم مرحله دوم را اجرایی می کنیم.

 

اقدام صلح آمیز و عاقلانه ایران

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضرب الاجل 60 روزه ایران برای اروپایی‌ها و انجام اقداماتی تا آن زمان را عاقلانه و صلح آمیز خواند و گفت که تا دو ماه آینده یا برجام تقویت و یا خنثی می‌شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی که درباره‌ی اقدامات ایران در قالب برجام و دادن مهلت 60 روزه به کشورهای باقی‌مانده در برجام برای اجرای تعهدات‌شان اظهار کرد: پیام جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز بود نتیجه آن است که تا دو ماه آینده عملا اعضای باقی‌مانده برجام دعوت به مذاکره با ایران شده‌اند. بعد از دوماه ممکن است دو اتفاق بیفتد.

 

بی‌توجهی اروپا به ضرر خودش تمام می‌شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «عدم توجه اروپایی‌ها به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به ضرر آنها تمام خواهد شد» گفت: تصمیم شورای عالی امنیت ملی معقول و منطقی است، انتظار اروپایی‌ها هم برای عمل ما به تعهدات‌مان بی‌جاست.

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره‌ اقدامات ایران در قالب برجام و دادن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقی‌مانده در برجام برای اجرای تعهدات‌شان گفت: توافق با ۱+۵ در یک جاده دوطرفه صورت گرفت. ما پذیرفتیم برخی محدودیت‌ها را در عرصه فناوری هسته‌ای اعمال کنیم و طرف مقابل نیز تحریم‌ها را بردارد.

نامه رییس‌جمهور به سفرای کشورهای

عضو برجام تسلیم شد

نامه رییس‌جمهور به سفرای کشورهای عضو برجام توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.

به گزارش ایسنا، سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به ایشان تسلیم شد. در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است. همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال گردید جزئیات اقدامات ایران به اطلاع ایشان به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

آمریکا در نهایت با ایران مذاکره می‌کند

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اگر چه آمریکا به دنبال تنش نظامی با ایران است، اما در نهایت می‌داند که باید با ایرانیان مذاکره کند اما آن‌ها فکر می‌کنند اکنون باید از موضع قدرت مذاکره کنند که این موضوع محقق نمی‌شود.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص سخنان رئیس جمهور مبنی بر کاهش اجرای تعهدات برجامی ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران رفتار بسیار منطقی و معقولی برای مقابله با تنش‌هایی که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند، در پیش گرفته است. جان کلام ایران این است که در برجام دارای تکالیفی بوده و به آن عمل کردهاست در مقابل این تعهدات باید از حقوق برجام نیز منتفع شود. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران مهلت دو ماهه‌ای را تعیین کرده تا کشورهای دیگری که در برجام حضور دارند نسبت به استیفای حقوق ایران تلاش کنند که در غیر اینصورت دلیلی برای حضور ایران در برجام وجود نخواهد داشت.

اقدام امروز ایران استراتژی اتمام حجت بود

مشاور رئیس‌جمهور گفت: اگر می‌خواستیم عهدشکنی ایالات متحده آمریکا و اعتمادناپذیر بودن این کشور را اعلام کنیم، کسی این موضوع را از ما باور نمی‌کرد اما به تدریج همه دنیا فهمیدند آمریکا کشوری است که با دیگران عهد می‌بندد برای آن‌که آن را بشکند نه آن‌که آن را اجرایی کند. حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی درباره پیام واحد جمهوری اسلامی به غرب در خصوص بازگشت به برخی اقدامات قبل از برجام با بیان اینکه برجام اساسا یک اتمام حجت بود گفت: رویکرد ایران به مذاکرات هسته‌ای یک رویکرد مبتنی بر راهبرد اتمام حجت بود.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: معنی اتمام حجت آن است که در برابر اتهاماتی که علیه ایران مطرح شده بود، با عزتمندانه‌ترین روش آن را برطرف کردیم. ضمن اینکه معنای نرمش قهرمانانه هم که رهبری در ابتدای پروسه مذاکرات به آن اشاره کردند چیزی جز این نبود.

محکومیت حملات تروریستی

پاکستان و افغانستان

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه حملات تروریستی در پاکستان و افغانستان را به شدت محکوم کرد. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه حملات تروریستی امروز در شهرهای لاهور پاکستان و کابل افغانستان را به شدت محکوم کرد. عباس موسوی همچنین با دولت و ملت پاکستان و افغانستان بویژه قربانیان این حوادث ابراز همدردی و برای مجروحان این حملات تروریستی شفای عاجل مسئلت کرد.

ساکت کردن دانشگاه و دانشجو هنر نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور در حال حاضر به استاد و دانشجوی با نشاط نیاز دارد گفت: ساکت کردن دانشگاه و دانشجو هنر نیست و نباید فکر کنیم اگر دانشگاه ساکت شد و مطالبه نکرد وضع مطلوبی است. به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه خوارزمی ضمن تبریک به مناسبت ماه رمضان و همچنین هفته معلم گفت: یکصدمین فعالیت آموزشی، پژوهشی و تربیتی دانشگاه خوارزمی را تبریک می گویم. دانشگاهی که نقش کلیدی و اساسی در تربیت نوجوانان و جوانان این کشور داشت. دانشگاهی که افتخارش داشتن برجسته ترین اساتید کشور است همچنین افتخار می کنیم که بسیاری از معلمین برجسته و تاثیرگذار و شاخص کشور، دانشجویان این دانشگاه بودند. اگرچه امروز مسئولیت مستقیم تربیت معلم برعهده این دانشگاه قدیمی و ارزشمند کشورمان نیست یقینا اندوخته یک قرن باید جایگاه معنوی خود را در تربیت معلم در کشور حفظ کند.

نمایندگان هفته آینده به دیدار

مسئولان دستگاه قضا می‌روند

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه مشترک میان مجلس و قوه قضائیه در یکشنبه آینده خبر داد. بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: یکشنبه هفته آینده نشست غیر علنی با حضور با حضور شریعتمداری وزیر کار و رحمانی وزیر صمت برگزار می‌شود. وی افزود: این جلسه مشترک مجلس و دولت برای بررسی نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار به کالاهای اساسی و چگونگی ارائه این کالاها به مردم انجام می‌شود. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: البته یکشنبه آینده نمایندگان مجلس با حضور در قوه قضائیه جلسه‌ای به منظور بررسی برخی موضوعات مربوطه با مسئولان قوه قضائیه خواهند داشت.

با اعلام کاهش تعهدات ایران به توافق هسته ای از سوی رییس جمهور صورت گرفت؛

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: دشمنان ایران یعنی تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه از آغاز با توافق برجام مخالف بودند.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه درست یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و از زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، اظهار کرد: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی را به عرض ملت ایران برسانیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها در پایان دی ۹۶ اعلام کردند که از برجام خارج می‌شوند و ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شدند به امید آنکه به قول خودشان تابستانی آن چنانی و سپس ۱۳ آبانی به عنوان نقطه عطف و کریسمسی با حضور در ایران پیش بینی کردند بدون آنکه جشن چهلمین سالگرد انقلابی در این کشور وجود داشته باشد.

  • امروز روز پایان برجام نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم گفت: امروز روز پایان برجام نیست، بلکه گام جدید در چارچوب برجام است. برجام در بندهای ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل تعهد خود را نقض کند ما آن را در کیمسیون مشترک مطرح کنیم آن کمیسیون تشکیل شده است، اما با وجود آنکه اروپا و دوستان ما تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، اما در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم.

  • صبر ما یک صبر استراتژیک بود

روحانی با بیان اینکه طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی از طرف من امروز ۵ نامه به سران ۵ کشور باقیمانده در برجام ارسال شد، خاطر نشان کرد: در این نامه‌ها به طرف مقابل اعلام کردیم که ما یک سال به توصیه‌های شما عمل کردیم و صبر ما یک صبر استراتژیک بود. ما یک سال حوصله و صبر کردیم و به تعهدات خود عمل کردیم، اما از امروز فروش مواد غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کنیم.

  • ۶۰ روز فرصت به کشورهای عضو برجام

وی ادامه داد: در چارچوب همین تصمیم به کشورهای مقابل اعلام کرده‌ایم که آن‌ها ۶۰ روز فرصت دارند پای میز مذاکره بیایند و اگر ما در پای میز مذاکره با پنج کشور به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما به خصوص در حوزه نفت و بانک به‌عنوان دو منفعت مهم تأمین شد، ما به شرایط قبل یعنی شرایط ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ باز می‌گردیم، ولی اگر در پایان ۶۰ روز ما به نتیجه‌ای نرسیدیم دو اقدام دیگر را آغاز می‌کنیم.

رئیس جمهور در تشریح این دو اقدام گفت: در اقدام نخست ما طبق برجام توافق کرده بودیم که سطح غنی سازی را در حد ۳.۶ نگه داریم، ولی از آن به بعد دیگر سطحی در کار نخواهد بود و از طرف دیگر در مورد رآکتور آب سنگین اراک نیز تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه راه جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشخص است، گفت: مردم بدانند ما از برجام خارج نشده‌ایم و برجام همچنان پابرجاست، اما امروز ما آن روی سکه برجام را نشان می‌دهیم؛ همان برجامی که به ما در بندهای ۲۶ و ۳۶ به ما می‌گوید که در صورت تخلف طرف مقابل شما هم می‌توانید از تعهدات خود بکاهید و ما امروز کاهش تعهدات خود را اعلام می‌کنیم نه خروج از برجام را. به زبان ساده‌تر ما احساس کردیم که برجام نیاز به یک جراحی دارد و قرص‌های مسکن یک ساله کافی نبوده است؛ این جراحی برای نجات برجام است نه نابودی آن.

  • مذاکره در چارچوب برجام، نه یک کلمه کم نه یک کلمه اضافه

روحانی در ادامه صحبت‌های خود خطاب به کشورهای دوست و ۵ کشور باقیمانده در برجام اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره در چارچوب برجام است نه یک کلمه کم نه یک کلمه اضافه؛ برجام همان برجام است و تغییری نمی‌کند و ما حاضریم برای اجرایی شدن بهتر آن و اجرا و شکل اجرایی تعهدات شما پای میز مذاکره بنشینیم. ما میز مذاکره را ترک نکردیم و شما نیز مرتب به ما گفته اید که میز مذاکره را ترک نخواهید کرد، آن قلدری که بنا بود میز مذاکره را به هم بزند تا امروز ناموفق بوده است.

امروز ایران با زبان جدیدی مذاکره را آغاز کرده است

روحانی خطاب به کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران و ۵ کشور باقیمانده در برجام، اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با زبان جدیدی مذاکره را آغاز کرده است؛ ما امروز میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم اما با زبان حقوقی با شما سخن می‌گوییم. این در حالی است که دیروز بیشتر با زبان دوستانه و سیاسی با شما حرف می‌زدیم؛ این حق ما است که از زبان سیاسی و حقوقی برای منافع ملتمان استفاده و بهره برداری کنیم.

  • برجام یا برد برد است یا باخت باخت

رئیس جمهور با بیان اینکه ما دیپلماسی را با زبانی جدید دنبال می‌کنیم، گفت: ما بر اساس قانون و منطق عمل خواهیم کرد. من تاکید دارم که برجام یک توافق برد برد است و آمریکا نمی‌تواند آن را به برد و باخت تبدیل کند. اگر به فرض هم این گونه بشود، باخت باخت می‌شود. برجام یا برد برد است یا باخت باخت.

  • بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام

شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. به گزارش ایسنا،‌ در بخشی از این بیانیه آمده است: « ... جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است تا اثرات و تبعات خروج آمریکا از برجام را جبران نمایند. در این مدت «کمیسیون مشترک برجام» دو بار در سطح معاونین و دو بار در سطح وزرای امور خارجه تشکیل گردید و کشورهای باقی مانده در برجام در این جلسات به صراحت اذعان نمودند که رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش حیاتی از برجام است. آنها متعهد شدند که برای تحقق این هدف «راه حل های عملی» به منظور عادی سازی و حتی ارتقای همکاری های اقتصادی با ایران طراحی کنند».

این بیانیه می افزاید: «متاسفانه این حسن نیت و خویشتن داری هوشمندانه مردم ایران بی پاسخ مانده و غیراز صدور بیانیه های سیاسی، هنوز هیچ ساز و کار عملیاتی برای جبران تحریم های آمریکا مستقر نشده است. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران برای تامین حقوق خود و بازگردندان توازن به مطالبات طرفین در این توافق، گزینه ای غیر از «کاهش تعهدات» ندارد ...به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد ».

  • ظریف: امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: آخرین اقدام ایالات متحده در روز ۴ مه ۲۰۱۹ درواقع اجرای برجام را غیر ممکن کرده است. به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف که برای دیدار با مقامات روسی به مسکو سفر کرده است در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران به جهان نشان داده است که به تعهدات خود پایبند است و امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند. ما نشان داده‌ایم کشوری کهن با صبر زیاد هستیم اما حاضریم برای حقوق خود مقاومت کنیم و امروز نوبت دنیا است که به تعهد خود عمل کند. وزیر خارجه ادامه داد: اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران در دادن فرصت ۶۰ روزه به پنج کشور باقی مانده در برجام این فرصت را به آنها ارائه می‌کند که بتوانند با تامین حقوق ایران در برجام ، برجام را به حالت اولیه برگردانند.

گروه سیاسی: سرلشکر سلامی با بیان اینکه در اوج تقابل با استکبار قرار داریم و دشمنان دیگر توان و ظرفیتی برای فعال کردن ندارند، گفت: سپاه دژ مستحکم دفاع از اسلام و ایران اسلامی بوده و بسیار مسلط ،ماهر ،مستحکم، قوی و بدون هراس از دشمن ایستاده و در میدان است.

به نقل از سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه در آیین تکریم و معارفه معاون بازرسی سپاه؛ با تبریک فرارسیدن ماه میهمانی خدا و ضرورت بهره مندی هر چه بهتر و بیشتر از این ایام مبارک بویژه در مانوس شدن با قرآن ؛ به تقابل استکبار جهانی با انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: دشمنان انقلاب اسلامی امروز آرایش جنگی همه جانبه ای را در عرصه های اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و ... و نه الزاما فیزیکی علیه ما گرفته اند. وی افزود: دشمن همه ظرفیت‌های لازم از ارعاب و تهدید نظامی تا تحریم اقتصادی و عملیات روانی را با هدف القای ناامیدی و شکستن استقامت و عزم راسخ نظام و ملت ایران در پیگیری اهداف و آرمان‌های بلند خود به کار بسته و رسالت سنگین امروز ما این است که راه های غلبه را بردشمن ببندیم. سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه سپاه امروز سپاهی در قامت شکست دادن دشمنی با ائتلاف جهانی است، گفت: رسالت سپاه ناامید کردن دشمن در دستیابی به اهداف و توطئه های شوم خود علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران است که بحمدالله تاکنون نیز این مهم به بهترین شکل صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پیشانی جنگی نظام در تمامی ابعاد گسترش یافته است ،خاطرنشان کرد: دشمنان ما بیش از هر زمانی خسته، افسرده، ناامید و ناکام هستند، اما تهدید را رها نکرده و هر گذرگاهی از عرصه اقتصادی و عملیات روانی تا نا امن سازی مرزها را به میدان مقابله با جمهوری اسلامی ایران مبدل کرده اند؛ امروز در اوج تقابل با استکبار قرار داریم و دشمنان دیگر توان و ظرفیتی برای فعال کردن ندارند.

 

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه به تصمیم ایران برای کاهش برخی تعهدات برجامی واکنش نشان داد و بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرد

به گزارش ایلنا به نقل از تاس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه به تصمیم ایران برای توقف اجرای برخی از تعهدات برجامی واکنش نشان داد. وی در این باره گفت: تصمیم ایران برای کاهش اجرای تعهدات برجامی خود، ناشی از اقدام‌های نسنجیده آمریکا است.

پسکوف در ادامه افزود : «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بارها نسبت به عواقب اقدامات نسنجیده آمریکا در برخورد با ایران و تصمیمات نادرست اتخاذ شده از سوی واشنگتن هشدار داده بود و اکنون ما شاهد هستیم که نتیجه این اقدام‌ها در حال ظاهر شدن است.

این مقام روس در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ برجام گفت: «می‌خواهیم برجام ادامه یابد بنابراین به تلاش در کنار شرکای اروپایی ادامه می‌دهیم تا برجام زنده بماند.