وزارت نیرو افزایش قیمت برق را لغو کند

علی عسگر ظاهری عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه درصورت تغییر الگوی مصرف مردم باید مابه التفاوت میان ۲ تا ۳ هزار کیلووات را با قیمت بالاتر پرداخت کنند، گفت: افزایش تعرفه‌ها نیز صرفا از طریق قانون بودجه سنواتی امکان‌پذیر است.وی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به نامه‌ای رئیس مجلس به رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مصوبه دولت درباره افزایش قیمت آب و برق مغایر با قوانین کشور است، گفت: وزارت نیرو اخیرا بخشنامه‌ای به ادارات برق تمامی استان‌ها مبنی بر تغییر الگوی مصرف برق ابلاغ کرده که این به معنای افزایش تعرفه‌های مصرف برق حتی برای کم‌مصرف‌ها است، در حالی که مجلس با هرگونه افزایش تعرفه و الگوی مصرف برق مخالف است.

 

افزایش تولید فازهای ۴ و ۵ با حداکثر توان

محمد شفیع مؤذنی مدیر پالایشگاه سوم پارس جنوبی گفت: با پایان تعمیرات اساسی فازهای ۴ و ۵ پالایشگاه سوم پارس جنوبی با حداکثر توان به تولید محصولات خود ادامه می دهد.به گزارش تسنیم، وی در ادامه به افزایش تولید پالایشگاه سوم در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: سال 97 با اتصال خط لوله گاز ترش از فازهای 6 و 7 و 8 به این پالایشگاه شاهد افزایش حدود 5 درصدی تولید گاز در فازهای 4 و 5 بودیم.مؤذنی همچنین از افزایش حدود 6 درصدی تولید اتان به واسطه انجام این پروژه خبر داد و گفت: با پایان تعمیرات اساسی فازهای 4 و 5 پالایشگاه سوم پارس جنوبی با حداکثر توان به تولید محصولات خود ادامه می دهد.

 

مشتریان پتروشیمی قابل ردیابی نیستند

علی محمد بساق زاده مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: مشتریان پتروشیمی نه کشورها بلکه شرکت‌های خصوصی هستند مثلا وقتی محموله متانول به هند می‌رود خریداران متنوعی وجود دارد که براحتی قابل ردیابی نیستند.به گزارش ایلنا،وی بیان اینکه اکنون بحث لجستیک صادرات پتروشیمی حل شده است، افزود: علاوه بر کشتی که از قبل برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته، موضوع دوم خریداران هستند، مشتریان پتروشیمی نه کشورها بلکه شرکت‌های خصوصی هستند که براحتی قابل ردیابی نیستند.وی با بیان اینکه تحریم پتروشیمی بیشتر تبلیغ است، تاکید کرد: در تحریم دوم مشکل خاصی در رابطه با موضوعات سال گذشته مثل صادرات متانول نداریم.

رکورد خرید نفتی چین از ایران

چین در خرید نفت از ایران رکورد زد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بنا بر اعلام اداره کل گمرک چین، خرید نفت این کشور از ایران در ماه گذشته به ۲۴ میلیون بشکه یا به عبارتی حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از مرداد ماه گذشته بوده است. چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، در چهار ماه نخست سال 2019 ، حدود 165 میلیون تن یا حدود 10 میلیون بشکه در روز نفت خام خریداری کرده که حدود 9 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

راه‌اندازی 22 واحد نیروگاه حرارتی در سال 98

ظرفیت نیروگاه‌های کشور در حالی با بهره‌برداری از واحدهای جدید حرارتی، تجدیدپذیر و تولیدپراکنده در نیمه اردیبهشت‌ماه، به 80 هزار و 509 مگاوات رسیده است که قرار است ۲۲ واحد نیروگاه حرارتی دیگر راه اندازی شود.به‌گزارش فارس، در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور به حدود 80 هزار و 509 مگاوات رسیده است که در این بین واحدهای سیکل ترکیبی با 25 هزار و 83 مگاوات، بیشترین ظرفیت (31.2 درصد) نصب شده نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.هم اکنون 29.9 درصد نیروگاه‌های کشور مربوط به واحدهای گازی است که حدود 24 هزار و 77 مگاوات از ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های ایران مربوط به این بخش است.واحدهای بخار نیروگاهی نیز 19.7 درصد ظرفیت منصوبه این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند و با ظرفیت 15 هزار و 829 مگاواتی خود در میان سه بخشی قرار گرفته که بیشترین ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور را دارند.در حال حاضر ظرفیت واحدهای برق‌آبی نیز به 11 هزار و 938 مگاوات رسیده است و سهم 14.8 درصدی را در بین کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور در اختیار دارند.در حال حاضر آخرین ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور هم به حدود 706 مگاوات و ظرفیت واحدهای دیزلی نیز به حدود 439 مگاوات رسیده است.

روند صعودی نفت پرقوت ماند

قیمت‌های نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر نشانه‌های محدودیت عرضه در بحبوحه تحریم‌های آمریکا علیه صادرکنندگان بزرگ نفت به روند رشد خود ادامه داد.به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت، ۱۷ سنت یا ۰.۳ درصد نسبت به قیمت نهایی روز گذشته افزایش یافت و به ۶۱.۵۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت شش سنت یا ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۶۹.۹۴ دلار در هر بشکه رسید.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گوی اختصاصی با تجارت تشریح کرد؛

گروه انرژی- کوروش شرفشاهی: فضای مجازی به اندازه ای اثرات خود را بر جای می گذارد که امکان ندارد بتوان از آن غافل شد و متاسفانه تا مسوولان بخواهند این فضا را مدیریت کنند، تاثیرات منفی خود را بر جای می گذارد. یکی از این موارد، شایعه گرانی بنزین بوده است. اگرچه اصل خبر گرانی و سهمیه بندی بنزین از سوی یک خبرگزاری منتشر شد، اما به اندازه ای سریع در فضای مجازی منتشر شد که امکان تکذیب و مدیریت آن وجود نداشت و شاهد بودیم که مردم چگونه به پمپ های بنزین هجوم بردند تا به اندازه حداکثر یک باک از بنزین هنوز گران نشده را خریداری کنند. اما اینکه ماجرای گرانی بنزین تا چه اندازه صحت دارد، سوالی است که پاسخ آن را اسد الله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی داده است. وی با اشاره به مباحثی که در مورد سهمیه بندی یا گرانی بنزین مطرح شده است گفت: دولت برای بودجه سال 97 افزایش 50 درصدی قیمت حامل های انرژی را مطرح کرده بود که در همان سال نمایندگان مجلس با این افزایش قیمت مخالفت کردند و به آن رای ندادند.

وی با اعلام اینکه دولت برای بودجه سال 98 هیچ افزایش قیمتی را مصوب نکرد گفت: در کمیسیون تلفیق عده ای از نمایندگان پیشنهاد افزایش قیمت حامل های انرژی را به عنوان طرح ارایه کردند که این پیشنهاد در کمیسیون انرژی ، کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس مطرح شد و در هیچ جا رای نیاورد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با یادآوری اینکه جمع بندی کمیسیون تلفیق بر این شد که برای سال 98 افزایش قیمت حامل های انرژی نداشته باشیم گفت: مجلس ثابت ماندن قیمت حامل های انرژی را تصویب کرد و به تایید شورای نگهبان نیز رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

وی در خصوص شایعاتی که در فضای مجازی برای افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین مطرح شده است گفت: همزمان خبرنگاران با من تماس گرفتند اما چون این موضوع در کمیسیون انرژی مطرح نشده بود و دولت هم لایحه ای نداده بود، به خبرنگاران اعلام کردم که گرانی و سهمیه بندی بنزین مطرح نیست و نسبت به اینکه چنین موردی کجا تصمیم گیری شده هیچ اطلاعی ندارم و نظری ندادم.

قره خانی در پاسخ به اینکه آیا دولت بدون توجه به لایحه بودجه و مصوبه مجلس، می تواند قیمت بنزین را گران کند گفت: دولت یک سری اختیاراتی دارد. دولت در قانون هدفمندی یارانه ها این اختیار را دارد که قیمت بنزین را به فوب خلیج فارس برساند. همچنین اختیاری در قانون وزارت نفت دارد که بتواند بدون نیاز به مصوبه مجلس تصمیم بگیرد. وی با تاکید بر اینکه اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را گران کند، حتما باید به تصویب مجلس برساند گفت: وقتی دولت یک باره در نتیجه گران کردن بنزین به درآمد بالایی دست پیدا می کند، باید مشخص شود که مجرای این درآمد کجاست و کجا و چگونه باید هزینه شود که نیاز به مجوز مجلس دارد.

وی تنها شرایطی که می توان در خصوص هزینه کرد درآمد بدون نظر مجلس اقدام کرد را دستور مقام معظم رهبری دانست و گفت: بر اساس قانون تنها مرجعی که می تواند مجوز هزینه کرد دولت را بدهد، مجلس شورای اسلامی است و پس از آن مقام معظم رهبری باید فرمان بدهند.

قره خانی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ لایحه و پیشنهادی از سوی دولت برای افزایش قیمت بنزین به مجلس ارایه نشده است گفت: در حال حاضر افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن منتفی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت می تواند از اختیارات خود برای افزایش قیمت بنزین استفاده کند گفت: استفاده از این اختیارات نیازمند برخی قواعد است و چنانچه رعایت نشود، مجلس شورای اسلامی ورود می کند و جلوی آن را می گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزایش قیمت بنزین را دارای تبعات سنگین دانست و گفت: افزایش قیمت بنزین بدون حساب و کتاب برای اقتصاد چالش آفرین است، تبعات اجتماعی خواهد داشت و برای خانواده های پایین جامعه آسیب پذیر خواهد بود، زیرا از یک سو تورم را به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر در سال گذشته افزایش نروخ تورم و کاهش ارزش پول ملی را داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش حقوق مناسبی نداشتیم گفت: هزینه خانواده ها بالا رفت و سفره مردم کوچک شد. بنابر این اگر قرار است دولت قیمت حاملهای انرژی را گران کند، باید هر دو طرف معادله راببیند. این نمی شود که افزایش درآمد دولت را در قالب گران کردن بنزین داشته باشیم اما افزایش درآمد مردم را در نظر نگیریم.

قره خانی با تاکید بر اینکه توازنی بین درآمد مردم و افزایش قیمت ها وجود ندارد گفت: شاید افزایش قیمت حاملهای ا نرژی لازم باشد اما تصمیم درستی است که در زمان نامناسب گرفته شده است. شاید گرانی بنزین توجیه اقتصادی داشته باشد اما شرایط مناسب نیست و به همین دلیل مجلس با آن مخالفت می کند.

وی در خصوص سهمیه بندی گفت: معنای سهمیه بندی هم این است که می خواهیم بنزین را گران کنیم. در هر صورت عده ای بنزین بیشتری مصرف می کنند و اگر سهمیه بندی کنیم این افراد باید بنزین موردنیازشان را از جایی تامین کنند. اکنون این بنزین اضافه را به چه قیمتی باید به این افراد بدهیم. بنابر این اگر بنزین سهمیه بندی و دونرخی شود، بازهم افزایش تورم و شوک بازار را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین را نخواهیم داشت گفت: اگر میزان مصرف بنزین از مقدار تولید داخلی بیشتر شود و ناچار باشیم بنزین را از خارج کشور وارد کنیم، در آن صورت تصمیم دیگری خواهیم گرفت اما در شرایط کنونی که وضعیت تولید بنزین پاسخگوی مصرف داخل است، هیچ اتفاقی در سهمیه بندی یا گران کردن بنزین صورت نمی گیرد.

 

سعید سلطانی سروسطانی مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: بررسی ها نشان می دهد از زمانی که دام از دست دامداران خارج می شود تا به دست مصرف کننده نهایی برسد 60 درصد افزایش قیمت پیدا می کند که به جیب حلقه های واسط و دلالان می رود.وی در گفت و گو با ایرنا، افزود: با و جود اینکه بخشی از گرانی قیمت دام زنده و گوشت قرمز به نوسان نرخ ارز، افزایش روزافزون قیمت نهاده های دامی و رشد هزینه های تمام شده تولید برمی گردد اما حضور حلقه های واسط و دلالان در فرایند خرید دام زنده تحت عنوان (چوب دار)، کشتارگاه ها و شبکه های توزیع عوامل اصلی گرانی نرخ گوشت تولید داخل است.وی اظهارداشت: با وجود کاهش قیمت دام زنده داخلی به نرخ متوسط کیلویی 36 هزارتومان، قیمت هرکیلوگرم لاشه با 10درصد سود برای دامداران حداکثر 70 هزار تومان تمام می شود

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما گفت: گرانی خرما در مبدا متناسب با تورم کشور بوده اما گرانی اخیر خرما در مقصد به دلیل عملکرد نامطلوب دستگاه های نظارتی است.به گزارش تسنیم، وی افزود: خرما به دست زحمکت کش ترین قشر جامعه یعنی نخل داران تولید می شود و اگر قیمت در مبدأ افزایش یافته باشد متناسب با تورم کشور بوده و بیشتر از حد افزایش نیافته است.وی با بیان اینکه اقتصاد نامتعارف واسطه ها را می پروراند و باید مراقب این مسئله باشیم گفت: اگر افزایش قیمت توسط بخش عرضه کنندگان صورت گرفته دستگاه های نظارتی باید وارد عمل شوند.وی تصریح کرد: گرانی خرما که در مبدا صورت گرفته متناسب با تورم کشور بوده اما گرانی اخیر خرما در مقصد به دلیل عملکرد نامطلوب دستگاه های نظارتی است.

رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای؛

 

گروه اصناف: اخیراً با تصویب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت هر بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی به عنوان مبنای تعیین قیمت این محصول با ۷۵ درصد افزایش به ۵,۴۵۰ تومان رسید و قیمت سایر انواع ماکارونی نیز بر این اساس تغییر کرد؛ بنابراین با در نظر گرفتن تخفیف ۱۵ درصدی هر بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی باید در ماه رمضان به قیمت ۴,۶۳۰ تومان عرضه شود.در این زمینه رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران از آغاز عرضه ماکارونی ۱۵ درصد زیر قیمت مصوب در ماه مبارک رمضان خبر داد.

مهدی آثاریان رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: انجمن کارخانجات ماکارونی ایران تصمیم گرفته که به مناسبت ماه مبارک رمضان همه کارخانه‌ها ماکارونی را حداقل ۱۵ درصد ارزان‌تر از قیمت مصوب به فروشندگان عرضه کنند. وی افزود: بنابراین در ماه جاری همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر بسته ماکارونی را حداقل ۱۵ درصد کمتر از قیمت مصوب به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند. وی با اشاره به اینکه عمده خرید مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود، اظهار کرد: این تخفیف حداقل ۱۵ درصد در نظر گرفته شده و ممکن است برخی کارخانه‌ها تخفیف بیشتری را نیز در نظر بگیرند.

  • ماکارونی ۱۵ درصد زیر قیمت مصوب در ماه رمضان عرضه می‌شود

پیش از این عباس قبادی دبیر کارگروه تنظیم بازار دلیل گرانی کالاهای اساسی همچون ماکارونی گفته بود: به خاطر تفاوت در قیمت خرید آرد مورد نیاز این صنعت به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماکارونی در همه فروشگاه‌ها ۱۵ درصد زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود.

  • نرخ‌گذاری جدید علت کمبود ماکارونی

با توجه به کاهش عرضه ماکارونی در برخی فروشگاه‌ها، عوض‌پور دبیر دبیر کل اتاق اصناف علت آن را تقاضای انجمن تولید ماکارونی برای افزایش قیمت عنوان کرد و گفت: انتظار برای نرخ‌گذاری جدید علت کاهش عرضه ماکارونی است که این مشکل مرتفع میشود و با افزایش عرضه اختلاف قیمتی آن در بازار نیز کاهش می‌یابد. افزایش قیمت حدود ۷۰ درصدی که در برخی رسانه‌ها به آن اشاره شده تقریبا قطعی است. نرخ گندم مورد استفاده برای تولید ماکارونی که تا سال گذشته کیلویی ۹۰۰ تومان بوده، از آغاز امسال به حدود یک‌هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافته که با احتساب سایر هزینه‌ها به یکهزار و ۹۰۰ تومان رسیده و همین موضوع بر افزایش قیمت این ماده غذایی تاثیرگذار شده است.

  • توزیع ۱۲۰ هزار تن شکر با نرخ مصوب برای مصارف صنوف

مسعود بصیری مدیرکل تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۲۰ هزار تن شکر برای مصرف صنوف و ۲۰ هزار تن برای مصرف خانوار با نرخ هر کیلوگرم ۳۴۰۰ تومانی و برای تنظیم بازار در نظر گرفته شده است و در صورت لزوم این میزان افزایش می‌یابد. وی در واکنش به فروش شکر 10 هزار تومانی در بازار مصرف گفت: ورود دولت به بازار شکر و توزیع شکر به نرخ مصوب به خاطر همین اخباری است که دریافت می‌کند؛ در صورتی که قیمت ها متعادل بود ورود نداشت. در همین ارتباط بهمن دانایی دبیر انجمن صنایع قند و شکر گفت: یک میلیون و 600 هزار تن شکر تا آخر شهریور به بازار کشور تزریق می‌شود که بخشی از ‌آن تولید داخل است و بخش زیاد آن واردات خواهد شد. وی اضافه کرد: از آنجایی که واردکنندگان تعهد محضری می‌دهند که قیمت شکر وارداتی را به کیلویی 3400 تومان عرضه کنند، قیمت شکر طی چند روز آینده متعادل خواهد شد و باید به همان قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برگردد. بصیری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی هم روز گذشته گفت: در سه روز گذشته بیش از 20 هزار تن با قیمت مصوب 3400 تومان به بازار عرضه شده و فروش آن در میادین و فروشگاه‌های منتخب آغاز شده است.وی با بیان اینکه مشکلی بابت تامین شکر در کشور نداریم و حتی بیشتر از نیاز شکر در کشور وجود دارد تصریح کرد: آمادگی داریم که سهمیه های شکری که با نرخ دولتی برای توزیع در استان در نظر گرفته شده، در صورت تقاضا افزایش دهیم اما به حدی به بازار ورود نمیکنیم تا نظم آن به هم بخورد؛ ورود دولت به بازار برای جلوگیری از افزایش افسار گسیخته است.

  • شایعات در رسانه های فارسی زبان صحت ندارد

روز گذشته رسانه‌های خارجی در گزارشی مدعی شد برنج و ماکارونی در ایران نایاب شده است. در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام کرد که هیچ مشکلی در تأمین این کالاها وجود ندارد و روزانه به وفور موجودی خود را به مردم عرضه می‌کنیم.در این رابطه امیر خسرو فخریان رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ایسنا گفت: برنج و ماکارونی به وفور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است و هم‌اکنون موجودی قابل قبولی از این کالاها داریم.

 

 

انجام عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در 8 استان جنوبی کشور

محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در بیش از ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی هشت استان جنوبی کشور اجرایی شد.به گزارش ایلنا، وی در نشست ستاد مخاطرات بخش کشاورزی و مبارزه با ملخ صحرایی استان سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: اول بهمن‌ماه سال گذشته نخستین هشدار و اخطار از سازمان فائو مبنی بر احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور داده شد. بدین منظور اطلاع‌رسانی به استان‌های مورد تهدید و تشکیل ستاد بحران مورد توجه قرار گرفت.وی گفت: نخستین حمله ملخ صحرایی را هفت روز بعد از این هشدار در بندر نخیلو استان هرمزگان داشتیم که بلافاصله اقدامات برای مبارزه با این آفت در دستور کار قرار گرفت.

گرفتن حق سرویس در کافی‌شاپ‌ها ممنوع

اسکندر آزموده رئیس اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران از ممنوعیت اخذ هرگونه وجه تحت عنوان «حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده» در کافه‌های تهران خبر داد.وی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تخلف برخی از کافه‌ها در اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان اظهار کرد: بر اساس قانون کافی‌شاپ‌ها و فروشندگان آبمیوه و بستی حق اخذ مبلغی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده را ندارند و هرگونه اخذ وجه تحت این عنوان غیرقانونی است.وی درخصوص اخذ وجوهی تحت حق سرویس در کافه‌ها نیز گفت: طبق قانون کافی‌شاپ‌ها مجاز نیستند وجهی را به عنوان حق سرویس از مشتریان خود اخذ کنند و اخذ حق سرویس به کافی شاپ‌ها از نظر شرعی و عرفی به هیچ وجه مجاز نیست.

سالانه ۵۰۰ هزار هکتار عملیات حاصلخیزی خاک نیازمند ردیف اعتباری

مهندس علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است سالانه ۵۰۰ هزار هکتار عملیات بهبود وضعیت و حاصلخیزی خاک را اجرایی کند که نیاز به ردیف اعتباری دارد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، وی اظهار کرد: با عنایت به محدودیت منابع خاک توجه جدی به بحث خاک در کشور باید صورت گیرد.وی افزود: در برنامه ششم توسعه ،وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است سالانه ۵۰۰ هزار هکتار عملیات بهبود وضعیت و حاصلخیزی خاک را اجرایی کند که نیاز به ردیف اعتباری دارد.اکبری گفت: ساختار معاونت آب و خاک با توجه به وظایف و ماموریت های آن باید تقویت شود.

سیدمهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف رایانه با بیان اینکه نرخنامه‌های ارائه خدمات رایانه‌ای فعلا بدون تغییر است، گفت: درسال جدید افزایش قیمتی در صنف رایانه نداشته ایم.وی درباره وضعیت بازار رایانه و کامپیوتر در سال جدید گفت: از سال گذشته رکود بسیار شدیدی بر بازار فن‎آوری اطلاعات و رایانه حاکم شده است که در سال جدید به دلیل جاری شدن سیل در استان‌های کشور و کاهش خرید استان‌های دیگر از تهران، این رکود به مراتب بیشتر به چشم می‌خورد.وی تصریح کرد: کالاهای حوزه رایانه عمدتاً وارداتی هستند و واردکنندگان مجبور هستند با نوسان نرخ دلار همگام باشند تا متضرر نشوند. اما با این وجود، تاکنون افزایش قیمتی در این حوزه نداشته‌ایم.

اسماعیل بازارچی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی واردات محصولات خارجی افزایش می‌یابد و عملا کار کشور را به خارجی‌ها می‌سپاریم،گفت: این طور نیست که با تشکیل وزارت بازرگانی شاهد کاهش قیمت محصولات باشیم.وی در گفت‌وگو با فارس،گفت: تولید و بازرگانی امور متصل به هم هستند و به همین دلیل سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری برای تولید و تجارت نیازمند مجموعه واحد است. براین اساس تفکیک این دو، باعث ضرر به هر دو بخش خواهد شد.وی با بیان اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی، کشور به خارجی‌ها سپرده می‌شود، گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی واردات محصولات خارجی افزایش می‌یابد. در واقع، با این کار کشور را به خارجی‌ها می‌ سپاریم.