تکليف مديريت بازارها روشن نيست

يک عضو اتاق بازرگاني ايران معتقد است در شرايطي که نه سياست‌هاي دولت در حمايت از اقشار کم درآمد جامعه مشخص است و نه به طور دقيق تکليف مديريت بازارها روشن شده، نمي‌توان انتظار داشت قيمت‌ها بر اساس شرايط واقعي جامعه تعيين شود. به گزارش ايسنا، جمشيد عدالتيان شهرياري معتقد است مشکلات گسترده‌ اقتصاد عامل اصلي به وجود آمدن اين بي نظمي‌ها در بازار شده است و تا زماني که تلاش براي ايجاد تغييرات ساختاري به جايي نرسد نمي‌توان انتظار ريشه کن شدن اين شرايط را داشت. وي تاکيد کرد: ما بايد به آمارهايي دسترسي پيدا کنيم که بتوان براساس آن برنامه‌ريزي کرد و کارها را جلو برد.

 

هشدار همتي نسبت به ريسک زياد بازار ارز

رئيس کل بانک مرکزي نسبت به ريسک زياد بازار ارز به مردم هشدار داد.

به گزارش ايسنا، عبدالناصر همتي در پست اينستاگرامي‌خود اظهار کرد: اين روزها با موج اخبار سياسي، نرخ ارز نوسانات زيادي را تجربه کرده است که الزاماً اقتصادي نيست و محصول متغيرهاي سياسي است، چراکه عوامل بنيادي اقتصادي در اين مدت تغييرات قابل توجهي نداشته‌اند؛ لذا با توجه به تغييرات مداوم شيب و جهت متغيرهاي سياسي، توجه مردم را به ريسک زياد اين بازار جلب مي‌کنم. وي همچنين اعلام کرد : تاکيد کردم که دقت بيشتري کنند که اجراي طرح براي تأمين امنيت حساب‌ها نبايد به کسب و کارهاي نوپا لطمه بزند .

 

۳۰ ميليارد دلار ارز صادراتي به کشور برنگشته

معاون وزير اقتصاد در پاسخ به ادعاي برخي از صادرکنندگان که مدعي بازگشت ارزهاي صادراتي خود در قالب کالا و مواد اوليه هستند، گفت: ۳۰ ميليارد دلار از مجموع ۴۰ ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به صورت کالا و نه به هيچ صورت ديگري وارد کشور نشده است.

به گزارش ايسنا، حسين ميرشجاعيان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: آنجا مشخص مي‌شود که صادرکنندگان چقدر ارز صادر کرده و چقدر از آن را به سامانه نيما برگردانده‌اند. برخي ادعا مي‌کنند که از طريق ارزهاي صادراتي، خودشان واردات مواد اوليه را انجام داده‌اند که همه اين‌ها از طريق کارت‌هاي بازرگاني و همچنين سامانه نيما قابل بررسي است.

لزوم توضيح دولت به مردم

در خصوص کوپني کردن کالاها

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: دولت با توضيحات بيشتر و شفاف سازي در اين خصوص که اين کوپن‌ها به چه شيوه‌اي از جمله الکترونيک يا کالا برگ ارائه مي‌شوند بايد به مردم پاسخ دهد.

سيدعلي ادياني در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت در خصوص کوپني کردن اقتصاد گفت: دولت در شعارهاي انتخاباتي خود وعده داده بود که به رفتارهاي اقتصادي ادوار گذشته مثل کوپني شدن يا گران شدن کالاها برنميگرد ولي ما در حال حاضر شاهد اين هستيم که دولت قصد دارد کوپني کردن اقتصاد که در زمان جنگ اين روش را داشتيم اجرايي کند.وي ادامه داد: بسياري از اقتصاد دانان حامي‌دولت و اصلاح طلبان اثر تحريم را در شرايط اقتصادي فعلي و گراني بسياري از اقلام و کالاها را، حداکثر سي درصد مي‌دانند و هفتاد درصد باقي را به عدم کارآمدي مسئولان اجرايي و نظارتي ربط مي‌دهند.

نهايي شدن اصلاحات لايحه ماليات بر ارزش افزوده تا دو هفته ديگر

عضو کميسيون اقتصادي مجلس از نهايي شدن اصلاحات لايحه ماليات بر ارزش افزوده تا دوهفته ديگر در اين کميسيون خبر داد و گفت:‌ سهم درآمدي شهرداري‌ها و دهياري‌ها به ۴ درصد افزايش يافت. سيدناصر موسوي لارگاني در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در رابطه با آخرين وضعيت لايحه ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت: اين لايحه نزديک به دو سال در کميسيون اقتصادي مطرح بود جلسات متعددي گذاشته شد و جمع‌بندي‌ها صورت گرفت و براي ارائه در صحن مطرح شد که براي تصويب کليات و بررسي آن در صحن با اعتراضاتي روبرو شد و مجددا به کميسيون اقتصادي بازگشت. عضو کميسيون اقتصادي مجلس افزود: يکي از ايرادات مهم مربوط به وظايف شوراها و شهرداري‌ها بود که برخي ادعا داشتند که دريافت عوارض با ماليات تداخل پيدا کرده و عوارض را تبديل به ماليات کرده است؛ همچنين بخشي از درامدهاي پايدار شهرداري با مفاد لايحه از آنها سلب شده است. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه حقيقتا چنين مواردي درست نيست، گفت: همان درآمدها براي شهرداري مفروض شده اما اسم ‌آن تغيير کرده است.

ارزیابی تجارت از تحریم های جدید آمریکا نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: دور جدید تحریم های آمریکا طی روز های اخیر اعلام و اجرایی شد و به همین نسبت فشار ناشی از این تحریم ها کسب و کار فعالان اقتصادی و زندگی و معاش مردم را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده است. به همین منظور ضرورت اتخاذ دیپلماسی اقتصادی و تعامل تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و دنیا بیش از پیش احساس می شود تا با تکیه بر این ابزار کارآمد فشارهای ناشی از تحریم کاهش پیدا کند.

در همین راستا نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: در دنیای امروز برای پیشبرد مناسب دعوای اقتصادی یا سیاسی باید تعداد دشمنان را کمتر کرد. پس وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز باید دست به دست هم بدهند تا با یافتن راه‌های جدید، فشارهای اقتصادی امریکا و حمایت نانوشته اروپا از آن را جبران کنیم.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا می گوید: وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز باید دست به دست هم بدهند تا با یافتن راه‌های جدید، فشارهای اقتصادی امریکا و حمایت نانوشته اروپا از آن را جبران کنیم. وی در مورد کارکرد کانال‌های مالی در شرایط تحریم اقتصادی گفت: اینستکس، صندوق‌های تهاتر بین کشورها، استفاده‌ از پول ملی یا قراردادهای ترجیحی با همسایگان که باعث ایجاد رخنه در این محاصره اقتصادی شود و بتواند هرچند درصد کمی از نیازهای صادراتی و وارداتی را سامان ببخشد، موثر و غیرقابل چشم پوشی است. همچنین می‌توان از ارتباط با روسیه و چین استفاده کرد و به دنبال امکان و اجرای حلقه‌های بزرگتر و سه‌جانبه بود. این فعال اقتصادی ادامه داد: البته این انتقاد وارد است که ما دیر به فکر اینگونه اقدامات افتاده‌ایم و باید چهار یا پنج سال پیش و زمانی که پس از برجام فشار روی ما کمتر بود به دنبال شرکای تجاری، راه‌های مبادله و انواع مبادله بودیم. حریری تصریح کرد: اینکه ما تکثر و تنوع در شرکای تجاری و راه‌های مبادله نداشتیم، باعث شده تا هزینه‌های آن را امروز بپردازیم البته این بدین معنا نیست که الان دست روی دست بگذاریم و هیچ اقدامی نکنیم و به دنبال راه جدید نباشیم بلکه باید از هر راهی حتی با بازدهی کمتر در راستای ایجاد تنفس در تجارت استفاده کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه استفاده از کانال‌های مالی موجود بین ایران و شرکای تجاری به راحتی پیش از تحریم‌ها نیست، گفت: البته ما کانال‌های رسمی با کشورهای مانند چین، هند و ترکیه داشته‌ایم که بیشتر کارکرد آنها براساس پول حاصل از نفت بود اما در حال حاضر شاهد دو اتفاق در این زمینه هستیم؛ اولا فضای مبادله تنگ‌تر و کوچک‌تر شده است و ثانیاً تعداد خریداران نفت ایران کاهش یافته است بنابراین ما باید به دنبال جایگزین‌های دیگر باشیم.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت همسایگان در حال حاضر می‌تواند تاکتیک مناسبی باشد و حتی می‌تواند به استراتژی ما نیز تبدیل شود، طبیعتاً راحت‌ترین مبادله برای ما با کشورهای است که مرز مشترک داریم و نمی‌خواهیم در فضای بین‌المللی حمل‌ونقل و مبادله کالا داشته باشیم. بنابراین استفاده از پتانسیل کشورهای همسایه چه در صلح یا جنگ و رونق یا رکود باید در درجه نخست ما باشد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در دنیای امروز برای پیشبرد مناسب دعوای اقتصادی یا سیاسی باید تعداد دشمنان را کمتر کرد. پس وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز باید دست به دست هم بدهند تا با یافتن راه‌های جدید، فشارهای اقتصادی امریکا و حمایت نانوشته اروپا از آن را جبران کنیم.

  • ضرورت اتخاذ دیپلماسی اقتصادی

تدوین یک دیپلماسی اقتصادی فعال در کشور می‌تواند بسترهای مورد نیاز برای گسترش تعامل با اقتصاد جهانی و در نتیجه بهره‌مندی از منافع آن را مهیا سازد و به بازیابی قدرت ملی در عرصه بین‌المللی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها یاری رساند. در همین راستا امیر حسین طاهری استاد دانشگاه در روزنامه ایران می نویسد: تأسیس تارنمای ویژه دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه که در پی بنیان گذاشتن معاونت اقتصادی در این وزارتخانه انجام شده است، اتفاق مبارکی است که باید آن را در راستای تغییر مطلوب نگرش‌های نهادی به درهم تنیدگی مسائل اقتصادی در عرصه روابط بین‌الملل ارزیابی کرد. طاهری ادامه می دهد: یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌های اقتصادی از طریق کاهش آسیب‌پذیری و افزایش بازدارندگی اقتصادی کشور، دیپلماسی اقتصادی است. هدف از این نوع دیپلماسی افزایش توجه به فعالیت‌های اقتصادی برون مرزی‌ای است که توسط دولت‌ها و بازیگران غیر دولتی پیگیری می‌شود. این استاد دانشگاه می افزاید: توجه به دیپلماسی اقتصادی از طریق افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف جهان به عنوان مبنای ایجاد روابط راهبردی وقتی اهمیت بیشتری دارد که بدانیم پیگیری این روند چه در سطح برنامه‌های کوتاه مدت به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با مشکلات اقتصادی کشور و چه به عنوان یک راهبرد برای ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در منطقه عمل خواهد کرد. بر همین اساس در سال‌های اخیر افزایش پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری با کشورهای منطقه و جهان، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از اهداف اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مورد تأکید قرار گرفته است. با این‌حال همچنان نارسایی‌هایی درخصوص دیپلماسی اقتصادی کشور دیده می‌شود و ناگفته پیداست که این سطح از دیپلماسی با چالش‌های متعددی نیز در سطح جهانی و منطقه‌ای روبه‌رو است.وی یادآور می شود: تدوین یک دیپلماسی اقتصادی فعال در کشور می‌تواند بسترهای مورد نیاز برای گسترش تعامل با اقتصاد جهانی و در نتیجه بهره‌مندی از منافع آن را مهیا سازد و به بازیابی قدرت ملی در عرصه بین‌المللی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها یاری رساند.

 

 

رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی گفت: تجربه نشان می دهد بازار سرمایه در نیمه اول هر سال وضعیت مثبتی را تجربه می کند و به لحاظ تاریخی چهار ماه ابتدایی سال معمولا شاهد شرایط خوبی هستیم.وی ضمن بیان مطلب فوق به سنا، گفت: یکی از سال های پر فراز و نشیب بازار سرمایه سال ۹۷ بود.شروع آن با انتهای موج نزولی بازار همزمان شد و این بیم وجود داشت که کار صنعت کارگزاری نیز با اختلال جدی مواجه شود، اما تغییرات نرخ دلار با محور تورم، موتور محرک بازار سرمایه شد و شرایط تغییر کرد.وی با بیان اینکه سال ۹۷ شرایط به طور کلی تغییر کرد و شاخص حدود ۸۰ هزار واحد رشد داشت، ادامه داد: در مقطعی قیمت گذاری دستوری برخی کالاها، سیاست های کنترلی نرخ ارز و موضوع بازگشت تحریم ها مانع رشد بازار سرمایه شد، اما شاخص بورس مجددا حرکت مثبت خود را آغاز کرد.

علی کاظمی باباحیدری عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بازار سرمایه یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند در مدیریت بخش نقدینگی نقش بسزایی داشته باشد و حتی وسیله‌ای برای تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد.وی در گفت وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه گفت: امروز در کشور در حوزه اقتصاد با دو مشکل اساسی رو به رو هستیم، از طرفی افزایش نقدینگی در کشور باعث افزایش قیمت و مشکلات دیگر می‌شود و از سوی دیگر واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و باید با رفع این دو مشکل بتوانیم بحث نقدینگی را مدیریت کنیم.وی با بیان اینکه برای هدایت نقدینگی به بازار سرمایه باید از مکانیزم ارتقا شفافیت بورس استفاده کرد، افزود: با توجه به اینکه معاملات در بازار سرمایه با نظارت دقیق و به صورت شفاف صورت می‌گیرد.

شاخص ۲۱۸۹ واحد کاهش یافت:

گروه بورس: معاملات بورس روز شنبه 21 اردیبهشت ماه، تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا که برای بخش صنعت فلزات در نظر گرفته شده، باعث شد تا قیمت سهام و شاخص با ریزش در تالار شیشه‌ای مواجه شود.

به گزارش ایبِنا، جزییات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می دهد که همه شاخص های معاملاتی در بازار سهام روز شنبه با کاهش مواجه شدند این اتفاق در حالی رخ داد که بازار سهام در ساعات ابتدایی با حمایت چند شرکت در وضعیت مثبت قرار داشت اما در ادامه با تشدید فشار عرضه های سهام، معاملات افت کرد که باعث شد بورس در یک سرازیری قرار گیرد.

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری اکثر شاخص های بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۲۱۸۹) واحد ریزش معادل (۱.۰۴) درصد به ۲۰۹ هزار ۱۵۵ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۶۲۸) واحد افت معادل (۱.۰۴) درصد به ۶۰ هزار ۴۴ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۵۹۰ واحد رشد معادل ۱.۳۶ درصد به ۴۳ هزار و ۹۲۷ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۴۱۰ واحد افزایش، معادل ۱.۳۶ درصد به ۳۰ هزار و ۵۶۲ واحد، شاخص آزاد شناور با (۲۶۴۸) واحد ریزش، معادل (۱.۱۲) درصد به ۲۳۴ هزار و ۲۹۵ واحد، شاخص بازار اول با (۲۰۴۶) واحد افت معادل (۱.۲۸) درصد به ۱۵۷ هزار ۵۶۴ واحد و شاخص بازار دوم با (۲۳۲۵) واحد ریزش معادل (۰.۵۸) درصد، به ۴۰۰ هزار و ۱۰۵ واحد رسید.

  • نمادهای تاثیرگذار

از سویی دیگرجزییات داد و ستدهای روز جاری مشخص می کند که روز شنبه ۷ نماد «فولاد با (۴۲۰) واحد، کگل با (۲۶۳)، فملی با (۲۴۵)، شبندر با (۲۲۴)، فارس با (۲۱۲)، شپنا با (۲۰۷) واحد و تاپیکو با (۱۶۷) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.این گزارش می افزاید، روز جاری اکثر شاخص صنایع تالار شیشه ای با ریزش مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «ذغالسنگ با ۲۹۵ واحد رشد معادل ۴.۸۲ درصد به ۶ هزار و ۴۲۹ واحد، انتشار و چاپ با ۲۰۶۷۸ واحد افزایش معادل ۴.۷۴ درصد به ۵۸۰ هزار و ۵۳۷ واحد، وسایل ارتباطی با ۱۹۷ واحد رشد معادل ۴.۵۱ درصد به ۴ هزار و ۵۷۹ واحد، زراعت با ۱۰۲۳ واحد افزایش معادل ۴.۴۱ درصد به ۲۴ هزار و ۲۳۳ واحد، محصولات چوبی با ۷۵۵۸ واحد رشد، معادل ۴.۲۸ درصد به ۱۸۴ هزار و یک واحد، انبوه سازی با ۳۹ واحد افزایش معادل ۳.۶۷ درصد به یک هزار و ۱۱۰ واحد، سایر معادن با (۱۰۹۰) واحد ریزش معادل (۳۴۹) درصد به ۳۰ هزار و ۱۵۹ واحد» رسید.در عین حال، نگاهی به آمارهای معاملاتی دیروز بازار سهام مشخص می کند: قیمت سهام نمادهای «فلوله، بنیرو، خلنت، بکاب، فنورد، ثاباد و ونوین» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «سقاین، سیدکو، سیلام، کاوه، وایران، شبندر و شپنا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.به این ترتیب، در پایان اولین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۳۳۳ هزار و ۲۷۴ نوبت معاملاتی، ۴ میلیارد و ۳۳۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۸۰۲ هزار و ۵۶ میلیارد تومان رسید.

  • برنامه‌ریزیشرکت‌ها برای مقابله با تحریم ها

جواد عشقی‌نژاد کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر اخبار سیاسی اخیر بر روند بازار بورس گفت: به هر حال بازار سرمایه یک بازار هوشمند است و نسبت به مسائل مختلف عکس‌العمل نشان می‌دهد بنابراین طرح مساله تحریم فلزات، مس و آلومینیوم از سوی آمریکا طبیعتا می‌تواند تاثیر داشته باشد. البته یکی از ویژگی‌های بازار ما این است که به فوریت می‌تواند خود را با شرایط موجود سازگار کند.وی ادامه داد: شرکت‌های ما برای مقابله با تاثیرات تحریمی، برنامه‌ریزی‌های مناسب کرده‌اند که قطعا نتایج مثبت آن در آینده نمایان خواهد شد. همچنین حجم نقدینگی بازار با وجود حجم پایین معاملات برای اصلاح کافی است که نشان می‌دهد رفتار تکنیکال نتایج مثبتی خواهد داشت. کیارش هومن دیگر فعال بازار سرمایه با تاکید بر نقش مولفه‌های سیاسی در شاخص گفت: طبیعتا با وجود این اخبار مربوط چند روز اخیر سرمایه‌گذارها نگران خواهند شد.

با وجود افزایش تعرفه‌های وارداتی آمریکا از چین، بورس‌های اروپایی، این هفته را با سبزپوشی به پایان رساندند.به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، در آخرین روز از معاملات هفتگی بورس‌های قاره سبز، انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد کشورهای اروپایی باعث شد با وجود تصمیم دولت ترامپ برای افزایش تعرفه‌های واردات بر کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از چین، بیشتر شاخص‌های بورسی رو به بالا حرکت کنند.شاخص "استوکس ۶۰۰" که در بردارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی است با ۰.۴ درصد افزایش به کار خود خاتمه داد. در آلمان شاخص "دکس" بورس فرانکفورت که به آمارهای صادرات حساسیت بالایی دارد، با انتشار خبر افزایش میزان صادرات آلمان در ماه گذشته با ۰.۷۲ درصد افزایش در سطح ۱۲ هزار و ۵۹.۸۳ واحدی بسته شد.

حجم معاملات در مجموع بازارهای نُه‌گانه فرابورس ایران در هفته معاملاتی منتهی به ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ به ۱۱ هزار و ۹ میلیون ورقه رسید که این حجم از معاملات ۳۸ هزار و ۵۶۹ میلیارد ریال ارزش داشت؛ این میزان از حجم و ارزش معاملاتی که حاکی از به‌ترتیب ۲۹ و ۱۲ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته بود در بیش از یک میلیون نوبت معاملاتی میان معامله‌گران اتفاق افتاد.به گزارش فرابورس ایران، شاخص کل که هفته جاری را با در پیش گرفتن سیر صعودی آغاز و سطح ۲۶۶۵ واحدی را نیز لمس کرده بوده، در نهایت در پایان هفته با ایستادن در سطح ۲۶۰۵ واحدی اُفت هفتگی یک درصدی را تجربه کرد و بازدهی آن از ابتدای سال ۹۸ به ۱۵ درصد رسید.

سرمقاله

شادمهر کاظم زاده؛

عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی

عرضه و تقاضا در بازار امروز تعادل ندارد چرا که دولت برنامه مدونی که در چهارچوب برنامه ششم و برنامه های سنواتی بوده را اجرا نکرده است. بعد از طرح مسکن مهر که یک طرح بزرگ بود همه هم و غم دولت به اصلاح نواقص و تکمیل زیرساخت های آن معطوف بوده و اگر هم کار ...جدیدی انجام داده در خصوص باز آفرینی بافت های فرسوده بوده ولی در کلان شهرها به ویژه برنامه اجرایی مشخصی وجود ندارد.براساس برآورد و سرشماری که در سال 95 انجام شد حدود بیست و سه میلیون واحد مسکن در کل کشور وجود داشته که از این عدد حدود دو میلیون به دلایل مختلف مورد استفاده قرار نگرفته اند. در مجموع در شرایط فعلی نیاز مسکن کشور بین سه تا چهار میلیون واحد مسکونی می باشد اما طرح های ارائه شده توسط دولت اجرایی نمی شوند یا قانون بازآفرینی بافت های فرسوده که در سال دویست و هفتاد محله و در پنج سال، هزار و سیصد و پنجاه محله است مطابق برنامه پیش نمی رود. از سوی دیگر،‌ مبلغ تسهیلات ارائه شده به منظور خرید مسکن کم است. در شهر تهران وام صد میلیونی نمیتواند کمکی به شخص خریدار مسکن کند و از طرف دیگر زمانی که مبلغ بالا میرود شخص وام گیرنده با حقوق مشخص و ثابت نمیتواند به درستی پاسخگوی بازپرداخت اقساط خود باشد، این مسئله مهمی است که دولت و مجلس باید به راهکار مناسبی برسند.شاید بهترین راهکار برای ساماندهی بازار مسکن، تامین زمین به شکل رایگان باشد که بتواند قیمت مسکن را پایین آورد.

منبع: خانه ملت

 
یادداشت

 معصومه آقاپور علیشاهی

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس

کاهش شاخص های بورس در هفته گذشته به دلیل بحران سیاست های بین المللی است که این بحران سیاست بر اقتصاد کشور سایه می اندازد. سیاست های انقباضی سبب می شود روند تولید و صورت های مالی شرکت ها مسیر رشد را نشان نداده و یا حداکثر مسیر عادی نشان دهد که حتی در برخی مواقع به دلیل شرایط خاصی که پیش آمده روند نزولی را نشان می دهد. سیاست های بین المللی سبب فقدان پیش بینی برای آینده کوتاه مدت شده که همین عامل نماگرهای بورس را کاهشی کرده است. از سوی دیگر افرادی که در بازار بورس خرید و فروش سهام انجام می دهند زمانی که مسائل سیاسی در کشور ایجاد می شود ترجیح می دهند که نقدینگی خود را از بورس خارج کرده و پس انداز قابل اطمینان با نقدشوندگی بالا برای خود ایجاد کنند.خروج نقدینگی از بورس سبب کاهش ارزش سهام و شاخص های بورسی شده است. ایجاد روابط عملگرا و تعامل در حوزه تجارت و تولید با دنیا به ویژه کشورهای همسایه یکی از عواملی است که می تواند در رشد شاخص های بورس تاثیرگذار باشد، چراکه این دو بخش با شعار تحقق نمی یابد. دولت باید رفع موانع صادرات بنگاه های کوچک و متوسط و شرکت ها را به صورت جدی در دستورکار خود قرار دهد. در حال حاضر دولت فقط در حال مچ گیری است در حالی که باید اجازه دهد واحدهای تولیدی در شرایط سخت مالی چرخه اقتصادی کشور را بچرخانند.گاهی نظارت دولت بر برخی بخش های تولیدی تا حدی افزایش می یابد که سبب توقف چرخه اقتصادی می شود. دولت باید از تصدی گری به ویژه در بحث صادرات دست بردارد، چراکه با تحقق این موضوع بخش تولید و اقتصاد پیشرفت می کند.

منبع: خانه ملت