ورود کمیسیون فرهنگی برای تنظیم بازار کاغذ

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه عدم اتخاذ سیاست‌های مدیریتی شفاف باعث برهم خوردن نظم در بازار کاغذ شده است، گفت: راهکارهای تنظیم بازار کاغذ در مدیریت اجرایی وجود دارد چراکه حتی بیش از نیاز بازار برای کاغذ ارز تخصیص داده شده است و قطعاً کمیسیون فرهنگی مجلس با جدیت این موضوع را دنبال خواهد کرد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: کنترل بازار کاغذ بنا بر قانون در دست ستاد تنظیم بازار است که این ستاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. این امر از حدود ۱۰ ماه پیش با هماهنگی بین دو وزارتخانه‌ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شد.

 

سامانه نیما به بازار چند نرخی ارز تبدیل شد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه بازار ارزی به عنوان یک بازار ثانویه باید عملیاتی شود، بیان داشت: با ایجاد سامانه نیما بازار ثانویه شکل نگرفت، بلکه تبدیل به بازاری چند نرخی شد.

به گزارش تجارت،‌محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که برای توسعه صادرات غیرنفتی و الزام به توسعه صادرات در شرایط تحریم چه باید کرد، گفت: باید به سیاست‌های اصلی نظام که جایگزین صادرات غیرنفتی به جای صادرات نفت است، بیشتر توجه کرد و با درک اهمیت صادرات از تصمیمات مقطعی، لحظه‌ای و شتاب‌زده درباره تجارت خارجی خودداری کرد.

 

۳۵ هزار کانتینر کالای فاقد مجوز ثبت سفارش

معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: ۳۰ تا ۳۵ هزار کانتینر انواع کالا در گمرکات و بنادر وجود دارد که فاقد مجوز ثبت سفارش هستند و هنوز به گمرک اظهار نشده‌اند.مهرداد جمال ارونقی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی در جهت کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات ۸ پیشنهاد به رئیس جمهور تقدیم شد که در خصوص ۶ پیشنهاد اعلام شد که گمرکات اجرایی اقدام کنند.

وی افزود: یکی از دلایل دپوی کالا در گمرکات و بنادر این بود که بعد از اظهار کالا به گمرک ردیف تعرفه کالاها تغییر می‌کرد که در این رابطه بیش از ۳ هزار اظهارنامه بلاتکلیف بودند.

آمریکا بازهم خواستار قطع تعامل

کردستان عراق با ایران شد

آمریکا در ادامه اقدامات مداخله جویانه در عراق، بار دیگر از مقامات اقلیم کردستان عراق خواستار قطع تعامل سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری بغداد الیوم عراق به نقل از یک منبع مطلع فاش کرد که هیات وزارت امور خارجه آمریکا (به ریاست «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه) در سفر روز گذشته به اقلیم کردستان عراق، از طرف مایک پمپئو وزیر خارجه به مقامات این منطقه پیام داد که تعامل با ایران را قطع کنند. این هیات در دیدار با مقامات کردستان عراق از جمله مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات و همچنین رهبران اتحادیه میهنی از جمله کوسرت رسول و قباد طالبانی، پیام پمپئو در این خصوص را به آنان رسانید. در این پیام آمده است که کردهای عراق باید موضع خود را مشخص و همکاری تجاری و سیاسی با ایران را پایان دهند چرا که در غیر این صورت، منافع آنان زیان خواهد دید بویژه آنکه آمریکا در حال حاضر از نیروی پیشمرگه حمایت مالی و نظامی می کند.

جلوگیری از ریزش نیروی کار

در صنایع‌غذایی و قطعه‌سازی

مدیرکل حمایت ازپایداری مشاغل،بابیان اینکه بنگاه‌های مشکل‌دارِ با بیشترین نیروی شاغل در اولویت رسیدگی قرار دارند،گفت:صنایع غذایی و قطعه سازی در اولویت اقدامات جلوگیری از ریزش نیروی کار هستند. کریم یاوری در گفتگو با مهر، با اشاره به اولویت رسیدگی به بنگاه‌های مشکل دار در سال جاری اظهار داشت: رسیدگی به بنگاه‌های مشکل دار اولاً در حیطه کارفرمایان، مدیران بنگاه‌های اقتصادی، سهامداران و کسانی که به نوعی مسئولیت اداره بنگاه را بر عهده دارند، است. در این میان ممکن است کارفرمایان، سهامداران، مدیران و افراد مرتبط نتوانند رفع مشکل کنند که در این شرایط باید از طرف دستگاه صادرکننده مجوز بنگاه مربوطه اقدام کنند.وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از حیث حفظ نیروی کار، تثبیت و پایداری مشاغل به موضوع رسیدگی به وضعیت بنگاه‌های مشکل دار ورود می‌کند، افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به استناد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلف است هم در سطح کارگروه‌های استانی و هم در سطح کارگروه‌های ستاد ملی نسبت به رسیدگی به وضعیت این بنگاه‌ها و صنایع اقدام کند.

با اخذ مالیات بر عواید سرمایه‌ای محقق می شود؛

گروه تجارت: مالیات بر سود سرمایه (capital gains tax) گونه‌ای از مالیات بر عواید سرمایه‌ای است، که با هدف کاهش میزان سود سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیرمولد و موازی بخش تولید، اخذ می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان با توجه به اینکه بازار سرمایه به دو بخش مولد و غیرمولد، تقسیم می‌شود، اغلب دولت‌ها سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنند تا سرمایه‌ها به سمت بخش مولد (بخش تولیدی) هدایت شود. لازمه این امر کاهش سود سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی بخش تولید است. اگر سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی تولید بیشتر از سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش تولید باشد، بدیهی است که سرمایه‌های سرگردان به این سمت حرکت خواهند کرد.

یکی از راهکار‌های کاهش سود بازار‌های موازی اخذ مالیات، به ویژه مالیات بر سود سرمایه است. با اتخاذ این مالیات درصدی از مابه التفاوت افزایش سود سهام، قیمت مسکن، قیمت خودرو و... توسط دولت در قالب مالیات دریافت می‌شود، بنابراین با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی کاهش می‌یابد.

در حوزه خودرو که یکی از سودآورترین بازار‌های موازی است این نوع مالیات در شکل مالیات بر خودرو دوم و بیشتر جهت کنترل سوداگری و نیز جلوگیری از شکست بازار سال‌هاست که در بسیاری از کشور‌ها اخذ می‌شود.

به عقیده فعالان صنعت خودرو، حجم نقدینگی کشور به سمت این بازار سرازیر شده است و تقاضای کاذب خودرو سبب شده تا قیمت خودرو به طور افسارگسیخته افزایش یابد و این موضوع خیلی راحت به وسیله اخذ مالیات می تواند بدون فشار به مردم و مصرف کنندگان واقعی، تقاضای سوداگری در بازار خودرو را مدیریت کند.

تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، قانون مالیات بر معاملات مکرر خودرو و همچنین قانون مالیات بر عایدی سرمایه در خودرو، سه مسیری است که از دید کارشناسان، به واسطه آن‌ها امکان کاستن از تقاضای کاذب و حذف دلالی از بازار خودرو وجود دارد. البته در حال حاضر از مشتریان مالیات اخذ می‌شود، اما حرف کارشناسان این است که تعداد و مقدار آن بیشتر شود تا میل به خرید در این بازار (از سمت دلالان و سفته‌بازان) کاهش یابد.

در این بین، تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، موضوعی است که اگر اجرایی شود، به نوبه خود می‌تواند در کنترل فروش موثر واقع شود. با تدوین این قانون، از مشتریانی که مالک خودرو هستند و قصد دارند خودروی دیگری را خریداری کنند، مالیات اضافی دریافت خواهد شد، بنابراین این موضوع شاید بتواند انگیزه خرید را کاهش دهد.

  • ساماندهی بازار خودرو با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT

یک منبع آگاه در سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، در خصوص مالیات بر عایدی خودرو گفت: در بازار فعلی خودرو به دلیل تفاوت قیمتی کاذب موجود بین کارخانه و بازار، سودجویانی هستند که با هدف کسب درآمد اقدام به ثبت نام و خرید خودرو می‌کنند که این امر باعث افزایش قیمت‌ها شده و جیب این دلالان را پر می کند. همچنین این فرآیند مصرف کننده نهایی خودرو را نیز سردرگم کرده است.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی با اینکه اینکه مالیات بر عایدی سرمایه طی سال های گذشته مورد بحث مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، تصریح کرد: با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT می‌توان بازار خودرو را کنترل کرد. در این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه کد ملی و مشخصات خریداران خودرو به سازمان امور مالیاتی، آن دسته از افرادی که بیش از یک خودرو خریداری کرده اند شناسایی و آنها را مجبور به پرداخت مالیات از محل کسب درآمد می کند.

وی افزود: با اجرای این طرح دست بسیاری از سودجویانی که برای کسب سود و درآمد‌های کاذب به خرید و فروش خودرو روی آورده اند کوتاه و مصرف کنندگان واقعی خودرو وارد بازار می شوند.

  • مالیات بر عایدی سرمایه، خریداران جعلی را مجبور به پرداخت مابه التفاوت می‌کند

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه به راحتی می‌تواند از سوداگری در بازار خودرو جلوگیری کند چرا که خریداران جعلی را مجبور به پرداخت مابه التفاوت می‌کند و از سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار خودرو جلوگیری می کند.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: هجوم سودجویان به بازار خودرو دلیل بسیاری از افزایش قیمت‌ هاست، بنابراین اخذ مالیات از دلالان، هم به بازار و هم به مصرف کننده واقعی کمک می کند.حسینی کیا اظهار کرد: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در سال رونق تولید با کاهش ریسک قیمتی در بازار علاوه بر ثبات بخشی به بازار‌ها و کم رنگ کردن فعالیت‌های غیرمولد می‌تواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند و در کاهش سوداگری در بازار مسکن و خودرو موثر باشد.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که در صورت پرهیز مردم از خرید خودرو، عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد و قیمت‌ها تا ۲۰ درصد کاهش می یابد. محمدرضا منصوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه اقدامی برای جلوگیری از ورود دلالان به بازار خودرو نشده، مردم باید خودشان اقدام کنند. می‌شد قوانین سختی برای خرید و فروش خودرو قرار داد، مثلاً می‌شد تعرفه‌های بالایی برای فروش خودرو در نظر گرفت یا فروش خودرو برای کسانی که خودرو صفر می خرند تا چند سال ممنوع شود تا مصرف کننده واقعی صاحب خودرو شود ولی چون حرکتی انجام نشده، مردم می‌توانند با نخریدن تقاضا را کاهش دهند. وی افزود: قیمت دلار نسبت به چند ماه گذشته از ۱۶ هزار تومان پایین آمد و به ۱۲ هزار تومان هم رسید.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران گفت: فرش ماشینی نیمی از ارزش صادراتی صنایع نساجی ایران را تشکیل می دهد، به طوری که سالانه از حدود 700 میلیون دلار صادرات صنایع نساجی، بیش از 350 میلیون دلار آن مربوط به فرش ماشینی است. به گزارش تجارت، «علیرضا حائری» در گفت وگو با ایرنا افزود: پارسال 90 میلیون مترمربع فرش ماشینی در کشور تولید شد که حدود 60 میلیون مترمربع آن به مصرف داخلی رسید. وی اظهار داشت: در صورتی که بازارهای صادراتی مناسبی برای این محصول بیابیم، تا 120 میلیون مترمربع در سال ظرفیت افزایش تولید وجود دارد. حائری تاکید کرد: دولت می تواند با ارائه وام های صادراتی، در نظر گرفتن تسهیلاتی برای بازپرداخت این وام ها، ارائه مشوق ها و تسهیل روابط تجاری با سایر کشورها به یاری صادرکنندگان این بخش بپردازد.

هزینه ۱۵ میلیون دلاری

برای واردات کاغذ سیگار

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشی راه‌اندازی کارخانجات دخانی در کشور، در عین حال از آنچه که "صرف هزینه ۱۵ میلیون دلاری برای خرید و واردات کاغذ سیگار" خواند، انتقاد کرد. محمدرضا مسجدی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود در حوزه استفاده از مواد دخانی گفت: یکی از مطالبات ما تدوین برنامه اساسی برای حفظ سلامت مردم از سوی نهادهای حکومتی است. تأمین مصرف مواد دخانی باید تابع عوامل قانونی باشد نه سوداگری‌های بازاری. در حالی که نشریات مکتوب کشور به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ رو به تعطیلی هستند، هزینه شدن ۱۵ میلیون دلار برای خرید و واردات کاغذ سیگار به کشور اشتباه است.مسجدی با اشاره به هزینه ۳۰ هزار میلیارد تومانی درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، افزود: در زمانی که کشور با تحریم انواع اقلام پزشکی و دارویی مواجه است، تخصیص این میزان ارز جهت رشد و توسعه صنعت دخانیات جای تأسف دارد. در همه کشورهای دنیا، سیگار را گران می‌کنند تا مصرف آن کاهش یابد، اما در کشور ما ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال صرف خرید سیگار می‌شود.

توافق چین و آمریکا برای

ادامه گفت‌وگوهای تجاری

معاون نخست‌وزیر چین گفت که این کشور و ایالات متحده توافق کرده‌اند که گفت‌وگوهای تجاری بیشتری در پکن داشته باشند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «لیو هه» معاون نخست‌وزیر چین، روز گذشته -جمعه- گفت که این کشور و ایالات متحده توافق کرده‌اند که گفت‌وگوهای تجاری بیشتری در پکن داشته باشند. وی همچنین گفت‌وگوها در واشنگتن را «صادقانه» و «سازنده» خواند. لیو هه در پیامی که تلویزیون مرکزی چین آن را منتشر کرد، گفت: «مذاکرات هنوز شکست نخورده است. برعکس، به نظرم پسروی‌های کوچک طی مذاکرات میان دو کشور طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. ما هنوز امیدوار و بسیار خوش‌بین هستیم.» لیو در ادامه گفت: «در حال حاضر، دو طرف در بسیاری مسائل به درک متقابل رسیده‌اند، اما راستش هنوز اختلاف‌هایی وجود دارد. به نظر ما این اختلاف‌ها در زمینه‌هایی اساسی وجود دارند.»

معاون وزیر صنعت تشریح کرد؛
 

گروه صنعت و معدن: معاون وزیر صنعت با بیان این‌که فولاد، مس و آلومینیوم ایران در دنیا مشتری‌های خاص خود را دارد گفت: تحریم‌های جدید آمریکا روی صنعت فلزات ایران تأثیرگذار نیست.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، جعفر سرقینی گفت: نگرانی زیادی بابت این تحریم‌ها وجود ندارد چون فولاد، مس و آلومینیوم ایران در دنیا مشتری‌های خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: بعید به‌نظر می‌رسد تحریم‌های جدیدی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به‌تازگی اعلام کرده خیلی بتواند روی صنعت فلزات ایران تأثیرگذار باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کالای ایرانی در بخش فلزات مانند فولاد، مس و آلومینیوم تمام و کمال استانداردهای جهانی را دارد و به‌تبع کالای مرغوب محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل خاصی بابت فروش فلزات ایران در سطح بازارهای بین‌المللی وجود ندارد، گفت: فولاد، مس و آلومینیوم ایران به‌دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا همواره مشتری‌های خاص خود را دارد.

سرقینی ادامه داد: طی یک‌ساله گذشته با خروج آمریکا از برجام نه‌تنها میزان صادرات در حوزه صنعت فلزات کشور کم نشد بلکه نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل نیز بیشتر شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه تولید فولاد در جهان یک عدد بسیار بزرگی است، گفت: سالانه یک‌میلیارد و ۶۰۰میلیون تن فولاد در دنیا تولید می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: عدد فولاد تولیدی ایران در بازارهای جهانی عدد بزرگی نیست که خیلی بخواهد از بازارهای جهانی تأثیر بپذیرد.

وی اضافه کرد: ایران سال گذشته ۲۵ میلیون تن فولاد تولید کرد که یک و نیم درصد فولاد تولیدی جهان را شامل می‌شود.

سرقینی یادآورشد: میزان صادرات کشور در برابر عدد صادرات فولاد دنیا بسیار کوچک است بنابراین ایران هیچ نگرانی بابت روند بازارهای جهانی ندارد.

  • ابلاغ تحریم فلزات ایران

چهارشنبه هفته گذشته بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا، دستور دونالد ترامپ مبنی بر تحریم بخش آهن، فولاد، مس و آلومینیوم ایران را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خود نوشت: رئیس‌جمهور دونالد ترامپ یک دستور اجرایی جدید برای تحریم بخش آهن، فولاد، آلومینیم و مس را صادر کرد و وزارت خزانه‌درای آمریکا این دستور را ابلاغ می‌کند.

بنابر دستور اجرایی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا صادر کرد؛ بخش فلزات و معادن ایران که به گفته آمریکایی‌ها می‌تواند در تامین مالی برنامه هسته‌ای ایران موثر باشد، مشمول تحریم شده است.

  • این تحریم‌ها شامل صادرات آهن، آلومینیوم، فولاد و مس اعلام شده است.

ترامپ در این دستور به اشخاص حقیقی و همه کشورها هشدار داده است که هر گونه معامله با ایران در بخش فلزات و یا اجازه دادن به ورود محصولات این بخش به بندرهای این کشورها برای آن‌ها پیامدهای وخیمی از جمله مصادره اموال و قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا به دنبال خواهد داشت و ناقضان این تحریم از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این دستور جدید ترامپ هم‌زمان با کاهش تعهدات برجامی ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام صادر شده است.

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره تحریم فلزات ایران

در همین راستا وزارت خارجه روسیه با هشدار در مورد جدیدترین اقدام آمریکا در تحریم صنعت فلزات ایران، این اقدام را به شدت محکوم کرد.

به نقل از مهر، وزارت خارجه روسیه ساعاتی پس از برگزاری نشست شورای امنیت ملی این کشور به ریاست رئیس جمهور «ولادیمیر پوتین» اقدام به انتشار بیانیه‌ای در محکومیت اقدام اخیر آمریکا علیه ایران کرد.

مسکو با اشاره به خروج سال گذشته آمریکا از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی، ادامه تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از همکاری‌های اقتصادی دیگر کشورها با ایران را به باد انتقاد گرفت.

بر این اساس اجرای کامل تعهدات ایران در ۱۴ گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تأیید قرار گرفته است، با این حال این کشور منابع اقتصادی را که در برجام تعهد شده، به دست نیاورده است.

وزارت خارجه روسیه همچنین با دفاع از تصمیم ایران برای توقف بخشی از تعهدات داوطلبانه‌اش در چارچوب برجام، استناد این کشور به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام را قابل درک دانست.

روسیه در عین حال از ایران خواست از اقدامات آتی در خصوص برجام خودداری کرده و همچنان به تعهدات خود در این چارچوب پایبند بماند.

  • واکنش وزارت خارجه به تحریم فلزات ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن تصمیم آمریکا در تحریم صنعت فلزات ایران، مسئولیت جبران خسارات وارده را برعهده رژیم ایالات متحده خواند.

به گزارش مشرق، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصمیم اخیر رژیم ایالات متحده مبنی بر تحریم صنعت فلزات ایران را شدیدا محکوم کرد و گفت: این اقدام ایالات متحده مغایر تعهدات بین‌المللی این رژیم بوده و موجبات مسئولیت بین‌المللی آن را فراهم خواهد آورد.

موسوی خاطرنشان کرد: این تحریم همانند سایر تحریم‌های یکجانبه آمریکا مغایر اصول و قواعد اساسی روابط بین الملل بوده و مشخصا مغایر تعهدات بین‌المللی ناشی از منشور ملل متحد، بیانیه‌های الجزایر، معاهده مودت و قرار دیوان بین‌المللی دادگستری است که به دلیل اعمال متخلفانه بین‌المللی از طرق قضایی باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: مسئولیت جبران خسارات وارده بر عهده رژیم آمریکا خواهد بود