صنعت نفت نیازمند واحد پژوهشی سرآمد

احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به نقش کلیدی و منحصربه‌فرد پژوهش در صنعت نفت گفت: این صنعت نیازمند یک واحد پژوهشی سرآمد و منسجم است.به گزارش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، وی افزود: نقش پژوهش در صنعت نفت نقشی کلیدی و منحصربه‌فرد است، زیرا به خلق دانش و فناوری در مسیر تحقق اهداف تولیدی کمک می کند.وی با بیان اینکه دستیابی به دانش و فناوری روزآمد جهان با استفاده از دو منبع یعنی منابع انسانی درون سازمان و منابعی نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان و مجامع دانشگاهی میسر می‌شود، اظهار کرد: نتیجه نهایی این رویکرد، دستیابی به هر آن چیزی است.

 

14هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های فاضلاب

سیدعلیرضا ساداتی‌فرد معاون فنی و مهندسی آبفای استان تهران گفت: امسال حدود 14هزار و 500میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های فاضلاب استان تهران در نظر گرفته شده است.به گزارش ایلنا، وی درباره پروژه‌های کلان آبفای استان تهران در بخش فاضلاب گفت: با این‌که 77درصد از شبکه جمع‌آوری فاضلاب در کلان‌شهر تهران اجرا شده، اما بخشی از آن هنوز متصل نشده و دلیل آن تکمیل‌نبودن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است که به همین منظور یکی از برنامه‌های مهم ما در بخش فاضلاب تکمیل مدول‌های 7 و 8 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران است.

 

لزوم نوسازی و ایجاد ظرفیت در خطوط لوله نفت

علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: از آنجایی که خطوط لوله نقش حیاتی در انتقال انرژی کشور دارد و هم اکنون نیز طول عمر آنها بالاست، بایستی به نوسازی و ایجاد ظرفیت های جدید در این صنعت توجه جدی داشت.به گزارش اقتصادایران، وی با اشاره به اینکه هم‌ اکنون پروژه های مهمی چون احداث خط لوله کنار گذر تهران و خط لوله رفسنجان/سیرجان در دست اجراست، افزود: همچنین باید با انجام عملیاتی چون؛ پیگرانی، آزمایش خطوط، تعمیر و ... خطوط لوله و تجهیزات را نوسازی کرد.وی با بیان اینکه "همیشه برای بهتر کار کردن، بی نهایت راه وجود دارد"، تاکید کرد: در کنار این 2 اولویت مهم، باید بهره وری شرکت را در هر دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری افزایش دهیم.

ابطال بیش از ۱۸۰ هزار فقره

کارت سوخت مهاجر

سیدباقر نورالدینی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار از ابطال و مسدودی بیش از ۱۸۰ هزار فقره کارت سوخت مهاجر در استان سیستان و بلوچستان به منظور مقابله با عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی خبر داد.به گزارش ایلنا از وزارت نفت، سیدباقر نورالدینی گفت: در حوزه بنزین با رصد و پردازش میلیون‌ها تراکنش جایگاه و اخذ بیش از ۳۱۰ فقره کد رهگیری نرم‌افزار chs، بیش از ۱۷۸ هزار فقره کارت مهاجر بنزین باطل شده است.وی همچنین از کشف، شناسایی و مسدودی بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ فقره کارت نفت‌گاز مهاجر با رصد و پردازش تراکنش‌های نفت‌گاز سطح جایگاه‌های منطقه و اخذ بیش از ۴۵ میلیارد ریال (۴.۵ میلیارد تومان) غرامت از کارت‌های موصوف بر اساس آئین نامه تخلفات خبر داد.

سدهای ماملو و لتیان در آستانه سرریز

سیدحسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه سرریز سد طالقان تا خردادماه امسال ادامه خواهد داشت، گفت: سدهای ماملو و لتیان در آستانه سرریز شدن هستند و بخشی از مخزن آن‌ها برای کنترل سیلاب‌های احتمالی خالی نگه داشته است.به گزارش تسنیم، وی با اشاره به سرریز سد طالقان، گفت: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته سرریز این سد تا خردادماه امسال ادامه خواهد داشت.وی بیان اینکه سدهای ماملو و لتیان آماده سرریز شدن هستند، ادامه داد: سد ماملو حدود 20 میلیون مترمکعب تا رسیدن به سرریز فاصله دارد که پیش‌بینی می‌کنیم این سازه تا انتهای اردیبهشت‌ماه به مرحله سرریز برسد.وی افزود: حدود 90 درصد سد لتیان نیز پر شده است و بین 10 تا 15 درصد مخزن آن برای سیلاب‌های احتمالی و ممانعت از بروز مشکل در پایین دست خالی نگه داشته است.

بیش از ۳۰۶ هزار کنتور هوشمند نصب شد

محمدعلی ولیداد معاون اجرایی طرح فهام شرکت توانیر گفت: با نصب ۳۰۶ هزار و ۹۷۸ دستگاه کنتور هوشمند در ایران طی سال گذشته، تعداد چاه‌های کشاورزی مجهز به این نوع کنتور به ۵۶ هزار چاه رسید.به‌گزارش ایسنا، وی با اشاره به تجهیز تمامی چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند طرح فهام، از فراهم شدن امکان پایش آب برداشت شده از چاه‌ها بر اساس انرژی مصرفی از سوی وزارت نیرو خبر داد.

معاون شرکت مادر تخصصی برق حرارتی مطرح کرد؛
 

گروه انرژی: عبدالرسول پیشاهنگ معاون راهبردی تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: انجام اقدام هایی در زمینه رفع محدودیت تولید نیروگاههای برق حرارتی سبب شد 615 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

به گزارش ایلنا، عبدالرسول پیشاهنگ با موضوع آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای پیک 98 اظهار داشت: تولید برق کشور در 84 نیروگاه و 344 واحد برق حرارتی انجام می‌شود که 85 درصد ظرفیت تولید برق در اختیار برق حرارتی است اما 95 درصد تولید توسط این نیروگاه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با سرویس و نگهداری باید نیروگاه‌ها برای تابستان آمادگی کامل داشته باشند، افزود: در حال حاضر 81000 مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور داریم که از این میزان 12000 مگاوات برقابی 6000 نیروگاه در اختیار صنایع، 1000 مگاوات اتمی، 3000 مگاوات تولید پراکنده و 60000 مگاوات نیروگاه‌های حرارتی هستند.معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی تصریح کرد: نیروگاه‌ها برای 15 درجه حرارت طراحی می‌شوند و هر 1000 متر ارتفاع 12.5 درصد و هر 10 درجه 6.5 درصد از ظرفیت نیروگاه‌ها کاسته می‌شود.وی با بیان اینکه نیروگاه‌ها با 60 سال عمر طراحی می‌شوند، افزود: وقتی سن نیروگاه بالا می‌رود باید تمهیداتی اندیشیده شود که بتوانند با همان شرایط تولید ابتدایی بهره‌برداری شود.وی در مورد اینکه به همه 95000 مگاوات تعمیرات اساسی ابلاغ می‌شود، افزود: در سال گذشته 93 هزار و 930 مگاوات نیروگاهی تعمیرات اساسی با هشت پارامتر ابلاغ شد که تا امروز 92.8 درصد تعمیرات پیشرفت داشته و تا 15 خرداد به اتمام می‌رسند.

پیشاهنگ با بیان اینکه قبل از تابستان سال گذشته با 1050 نفر ساعت تمام نقاط ضعف نیروگاه‌های کشور را شناسایی کردیم، گفت: هزینه احداث یک نیروگاه جدید 600 دلار پرکیلووات است اما ما با 30 دلار پر کیلووات تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را انجام می‌دهیم به طوری که سال گذشته با سیستمی هوای ورودی نیروگاه‌ها را خنک کردیم و جمعاً 615 مگاوات ظرفیت موجود را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه تمام تجهیزات مورد نیاز تعمیرات را ساخت داخل کرده‌ایم، افزود: سالانه 1000 قطعه ساخت داخل می‌شود و تحریم‌ها در این راستا فرصتی شده که به توان داخل اتکا کنیم. پیشاهنگ مدت‌زمان آمادگی نیروگاه‌ها برای پیک تابستان را 270 روز اعلام کرد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم تعمیرات نیروگاه‌ها گفت: اگر تولید برق هفت تا هشت سنت قیمت دارد خاموشی 1.5دلار هزینه دارد. بنابراین ما برای تعمیرات اساسی قطعه‌ای به کار نمی‌بریم که منجر به خاموشی و یا عدم رضایت شود.

  • اتخاذ راهکارهایی با 3 درصد هزینه برای تعمیرات اساسی

در ادامه این نشست عبدلی مدیرکل دفتر بهسازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی اظهار داشت: از کل نیروگاه‌های کشور 10 هزار و 500 نیروگاه بالای 30 سال سن دارند. در دنیا وقتی واحدهای نیروگاهی به این سن می‌رسند دچار افت تولید و راندمان می‌شوند و برای کاهش میزان تولید آماده می‌شوند. بنابراین نیاز به تعمیرات اساسی دارند تا به راندمان اولیه برگردند و نرخ خروج اضطراری کاهش یابد.

وی ادامه داد: بعد از برجام، شرکت‌های زیادی به ما مراجعه کردند که در زمینه تعمیرات اساسی با ما همکاری کنند اما کنار کشیدند و خودمان دست به کار شدیم و طرح‌های رفع محدودیت تعریف کردیم. وضعیت فنی و عملکرد واحدها را ارزیابی و برای هرکدام از واحدها راهکارهایی قابل انجام و با توجه به وضعیت اقتصادی، اتخاذ کردیم. یکی از شاخص‌های مهم این بودکه هزینه تعمیر را نسبت به احداث واحدهای جدید بررسی کردیم. عبدلی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها برای ما به فرصتی بزرگ تبدیل شده به طوری که هزینه‌هایی که شرکت‌های خارجی برآورد می‌کردند 50 درصد در مقابل احداث واحد جدید بود اما راهکارهای ما کمتر از سه درصد هزینه داشت. تمام سعی ما این بود که با اتخاذ این راهکارها هزینه‌ها را کم کرده و واحدها را آماده تولید به مدار بیاوریم.

  • تعمیر 10 هزار پره نیروگاهی با یک بیستم قیمت یک شکرت آمریکایی

همچنین نعمتی مدیرعامل نیروگاه نکا گفت: نیروگاه نکا دومین نیروگاه بزرگ کشور با 40 سال قدمت 2 هزار و 214 قدرت منصوبه دارد که نیاز است اقدامات موثر در رفع محدودیت‌ها به وجود آید تا 26.5 درصد رفع محدویت در آن اعمال شود.

وی ادامه داد: برای تعمیرات اساسی این نیروگاه شرکت GE آمریکایی 2.5 میلیون یورو قیمت اعلام کرد اما ما با مهندسی معکوس با هزینه 1.950 میلیارد تومان یعنی یک‌بیستم قیمت خارجی 10000 پره را در داخل کشور توسط سازمان صنایع دفاع داخلی‌سازی کردیم.

  • تعریف 60 مگاوات افزایش ظرفیت برای رامین خوزستان

در ادامه ناصر محمدی مدیرعامل نیروگاه رامین در خوزستان نیز گفت: این نیروگاه با تولید 1850 مگاوات نیروگاه و با هر واحد 180 مگاواتی تولید برق می‌کند و با توجه به اهمیت ارتقاء ظرفیت، سال گذشته برنامه تعمیرات اساسی برای آن تعریف شد.

وی ادامه داد: این نیروگاه با 1550 مگاوات در تابستان در دمای بالای 50 درجه افت راندمان داشت که برنامه‌ریزی کردیم و 60 مگاوات افزایش تولید را برای آن تعریف کردیم که اجرایی شد.

 

 

محمدحسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: در پی گرانی سایر منابع پروتئینی مردم به مصرف قارچ روی آورده‌اند به نحوی که آمار ما از افزایش 10 درصدی مصرف قارچ خبر می‌دهد.وی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر قیمت کیفی‌ترین قارچ خوراکی یک هشتم گوشت قرمز است، اظهار کرد: پیش‌تر مصرف قارچ تنها در غذاهای فست فودی مرسوم بود، اما اکنون مردم قارچ را در غذاهای سنتی از جمله انواع خورشت‌ها نیز استفاده می‌کنند.وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجمن، جایگزینی قارچ با گوشت قرمز در غذاهای برخی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در دستور کار است.افشار همچنین از افزایش تولید قارچ در کشور در سال‌جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود در سالجاری تولید قارچ در کشور با افزایش 20 درصدی به 180 هزار تن برسد.افشار قیمت هر کیلوگرم قارچ در بازارهای صادراتی را 2.5 دلار عنوان کرد.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران از عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان در نمایشگاه‌های طرح ضیافت خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها به زودی در پنج نقطه تهران برگزار شده و کالاهای اساسی همچون برنج، شکر، روغن، گوشت مرغ و گوشت قرمز و… با نرخ مصوب عرضه خواهد شد.وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه اخیر هیأت وزیران موضوع برگزاری نمایشگاه‌های طرح ضیافت مطرح و مصوب شد و نهایتاً آن را به اتاق اصناف اعلام کردند و ما نیز گفته‌ایم که اگر کالاهای مورد نیاز برای عرضه را با نرخ مصوب و قیمتی پایین‌تر از آنچه در بازار وجود دارد، برای ما تأمین کنند مشکلی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها نداریم.وی افزود: این نمایشگاه‌ها قرار است در پنج نقطه تهران از جمله مصلی، بوستان گفت‌وگو، خاوران، بوستان ولایت و نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود.

اسماعیل اسفندیارپور مجری طرح گندم کشور اعلام کرد: با وجود بروز سیلاب و خسارت های سنگین به اراضی زراعی استان های جنوبی کشور، از ابتدای فصل برداشت تاکنون خرید تضمینی گندم از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن در هشت استان کشور عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد رشد را نشان می دهد.به گزارش ایرنا‏، وی از پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران پس از ثبت اطلاعات خرید در سامانه خبرداد افزود: این حجم از گندم خریداری شده به ارزش دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.وی اظهارداشت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون یک میلیون و ۲۹۰ هزار تن گندم به ارزش دو هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان در سامانه خرید ثبت شده که یک هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان آن با عاملیت بانک کشاورزی به حساب کشاورزان واریز شده است.وی افزود: خرید گندم با کیفیت از استان های ایلام، خوزستان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، جنوب کرمان و هرمزگان در حال انجام است.اسفندیارپور افزود: به دلیل بالا بودن کیفیت، هر کیلوگرم گندم معمولی - نان با قیمت ۱۷۲۵ تومان از کشاورزان خریداری می شود.وی پیش بینی کرد: امسال تولید گندم ۱۴ میلیون تن باشد که از این میزان نزدیک ۱۲ میلیون تن آن توسط دولت خریداری خواهد شد

نرخ‌نامه جدید کافی‌نت از اول خرداد

تعیین می شود

سید مهدی میر مهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از تعیین نرخ‌ جدید کافی‌نت‌ها از اول خردادماه خبر داد و گفت: نرخ‌ها جدید به گونه‌ای تعیین خواهد شد که هم حیات این صنف لطمه نبیند و هم مصرف‌کننده قیمت واقعی را بپردازد.وی از تعیین نرخ‌نامه جدید کافی‌نت‌ها از اول خردادماه خبر داد و اظهارداشت: نرخ‌های جدید تا پیش از ۳۱ اردیبهشت‌ماه در سایت رسمی اتحادیه به صورت رسمی اعلام می‌شود.

نیاز اعتباری ۱۵۰ میلیارد ریالی

برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی

سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی از نیاز اعتباری جدید به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای ادامه مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان های کشور خبر داد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، وی گفت: بر اساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور، نیاز اعتباری جدید را با امضای وزیر جهاد کشاورزی به وزارت کشور برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی اعلام خواهیم کرد.وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اهمیت مبارزه با این آفت خطرناک، اعتبار جدید ریالی که حداقل نیاز اعتباری لازم برای اجرای عملیات مقابله با ملخ صحرایی است با فوریت تخصیص یابد.

قیمت برنج وارداتی ثابت ماند

داخلی گران شد

قیمت برنج وارداتی به دلیل وفور در بازار ثابت مانده و اکنون با نرخ های 6800 تا 10 هزار تومان عرضه می شود؛ در عین حال، قیمت برنج داخلی از مرز 28 هزار تومان گذشت.مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور، در این ارتباط به ایرنا گفت: برنج وارداتی مورد نیاز کشور تامین است و از ابتدای سال تاکنون، بر اساس نیاز بازار 250 هزارتن برنج وارد شد.وی درباره این که برخی مدعی هستند کمبود برنج وارداتی منجر به گرانی برنج ایرانی شده است، افزود: برنج وارداتی به وفور در بازار دیده می شود و کمبودی در این زمینه نداریم.وی با بیان این که در برنج وارداتی کمبود نداریم که باعث گرانی برنج ایرانی شود، افزود: برنج ایرانی به دلیل کشت سنتی و بالا بودن هزینه های تولید و عدم نظارت دستگاه های متولی دچار افزایش قیمت بالایی شده است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی مطرح کرد؛

گروه اصناف: برومند چهار آیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی چهارآیین گفت: هر کیلو مرغ آماده به طبخ با قیمت ۱۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

برومند چهار آیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افت چشمگیر قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری حدود ۷ هزار و مرغ آماده به طبخ میدان بهمن ۹ هزار و ۲۰۰ تا ۹ هزار و ۳۰۰ و خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار تومان است. وی با اشاره به اینکه مرغداران در فروش هر کیلو مرغ حدود ۳ هزار تومان زیان می‌کنند، افزود: این در حالی است که بخش دولتی برنامه ریزی مناسبی برای کنترل تولید ندارد. چهار آیین ادامه داد: طبق ماده ۴ آیین نامه قانون تمرکز، وزارت جهاد کشاورزی موظف است که سامانه‌ای به منظور دسترسی تولیدکنندگان به اطلاعات مورد نیاز ایجاد کند تا تولیدکنندگان براساس اطلاعات به امر تولید بپردازند که متاسفانه به سبب غفلت و کم کاری دولت در این زمینه، میزان تولید بیش از حد نیاز داخل است. این مقام مسئول ممنوعیت صادرات مرغ را غیر کارشناسی دانست و گفت: با توجه به مازاد تولید، از مسئولان ذی ربط انتظار داریم که باب صادرات را باز کنند تا بازار مرغ در داخل به تعادل برسد. وی خرید مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار تومان از سوی پشتیبانی امور دام را یکی دیگر از معضلات پیش روی تولیدکنندگان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه تمامی هزینه‌های منجمد، کشتار و حمل تا درب سردخانه پشتیبانی امور دام را باید توسط تولیدکننده پرداخت شود، از این رو باید تجدید نظری در این امر صورت گیرد چرا که این امر اجحاف در حق مرغداران است. عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه تولید مرغ در ورطه نابودی است، اظهار کرد: با توجه به آنکه نهاده‌های دامی مورد نیاز با نرخ مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد، از این رو این امر بر افزایش هزینه‌های تولید و زیان مرغداران دامن می‌زند. چهار آیین قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به مازاد عرضه در برابر تقاضا پیش بینی می‌شود که روند کنونی بازار تا اوایل خرداد همچنان استمرار یابد.