مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی درخواست کرد؛

گروه اصناف: گروه اصناف:این روزها دیدن صف های طولانی خریداران شکر، ماکارونی و تن ماهی اتفاق غیر عادی نیست بیشتر هم با انتشار خبر کمبود دستمال کاغذی، پودر لباسشویی و ربع گوجه فرنگی صف های این گونه را در فروشگاه ها تجربه کرده بودیم. این اتفاق با تاثیرگذاری بر امنیت روانی خانواده های ایرانی پدیده ای به نام محتکران خانگی را به وجود آورده است.افزایش قیمت کالاهایی چون شکر، ماکارونی و تن ماهی این نگرانی را در بین خانواده‌ها ایجاد کرده است که بازار با کمبود کالا مواجه شده است و برخی از مردم که با چنین دلهره‌ای مواجه شدند روی به احتکار خانگی آوردند.در حالی که ستاد تنظیم بازار بر همان شیوه گفتاردرمانی خود که در تنظیم بازار خودرو، گوشت و اقلام دیگر بکار گرفته، مضر است، شکر، علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در بازار مولوی و بازار آزاد هم نایاب شد و به صورت قاچاق با قیمت‌هایی ۵ رقمی بفروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش، همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و اوج‌گرفتن مصرف شکر و برخی اقلام دیگر در این ماه، مسئولان دولتی‌ اعم از وزیر صمت، رئیس سازمان حمایت و مسئولان اتاق اصناف، بارها در رسانه ملی ظاهر شدند و قول کنترل شرایط و عدم هرگونه کمبود کالاهای اساسی را در بازار دادند؛ اما به نظر می‌رسد پیچ تنظیم شکر در بازار تا جایی ناکوک شده که اگر این روزها سری به بازار مولوی بزنید، صدای ساز ناکوک آن را به وضوح خواهید شنید و در بازار مولوی که مرکز بزرگ عرضه اقلام اساسی از جمله شکر بود، حتی یک کیلو شکر هم یافت نمی‌شود و بجای شکر، برگه‌های سفید دست نویس یا تایپ شده‌ای را خواهید که دید پشت شیشه مغازه‌ها چسبیده و با خط درشت رویش نوشته «شکر نداریم؛ لطفاً سوال نپرسید».

شکر هست، مردم زیاد می‎خرند

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی درباره افزایش قیمت شکر اظهار کرد: سیل های اخیر بخش زیادی از شکر ما را از بین برد اما با این وجود بخش زیادی از آن باقی مانده اما در گروگان گرفته شده است.

وی افزود:«برخی از عوامل تولید به دلیل درجه انحصار بالایی که دارند و در چنین فصلی 100 درصد بازار شکر در اختیار هفت تا هشت شرکت شکر و نیشکر است، این فضا را ایجاد میکنند که بتوانند در بازار رفتار مغایر منافع مصرف کننده داشته باشند.»وی ادامه داد: بر این اساس زمانی که مقدار شکر از دست رفت و از اوایل اسفند تا به امروز 395 هزار تن پیش فاکتور صادر و 306 هزار تن شکر از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی خارج شده است.وی تصریح کرد: از او اسفند تا کنون دو سوم شکر مورد نیاز کشور را تامین و به بازار تزریق کردیم ولی به دلیل نوسانات ناشی از هیجاناتو برخی از سودجویی ها هنوز قیمت شکر تثبیت نشده است.مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه نیاز ماهانه کشور به شکر 180 هزار تن است گفت: از ابتدای اسفند تاکنون 306 هزار تن شکر وارداتی به بازار عرضه شده است اما به علت هیجانات بازار هنوز قیمت شکر تثبیت نشده است.سیف با اشاره به نوسانات قیمت شکر در بازار افزود: نوسانات فصلی در محصولات کشاورزی در دنیا روالی طبیعی است.وی گفت: مقادیر زیادی شکر هم اکنون در انبارهای شرکت های تولید کننده شکر وجود دارد که از آنها می خواهیم به کمک مردم بیایند و شکر تولیدی شان را توزیع کنند.

  • جریمه ۱۱۹ میلیارد تومانی ۲ کارخانه‌ شکر

سیف با بیان اینکه برخی می‌خواهند کمبود در کشور را به نمایش بگذارند تا به سودجویی خود برسند، تصریح کرد: متأسفانه برخی کارخانه‌های عرضه شکر در این زمینه تخلف کردند و محصول خود را عرضه نمی‌کنند یا آن را در دیگر کارخانه‌ها دپو کردند تا سود بیشتری ببرند. البته در این زمینه هفته گذشته رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به خوزستان رفت و ۱۱۹ میلیارد تومان جریمه برای این دو کارخانه اعلام کرد که امیدواریم اجازه بدهند که این جرایم اعمال شود.وی اضافه کرد: اگر برخوردها همچون برخورد با گران فروشان در بازار گوشت مرغ باشد، مشاهد خواهید کرد بازار شکر و دیگر محصولات همچون بازار گوشت مرغ به تعادل می‌رسد و مشکل گران فروشی برطرف می‌شود البته در کنار آن برخی با سودجویی به هیجانات عمومی دامن می‌زنند تا تقاضا برای یک کالا بیش از ظرفیت عرضه در شبکه‌های توزیع افزایش یابد و نهایتاً بتوانند به گران فروشی و سودجویی خود برسند.

  • به میزان کافی شکر در کشور وجود دارد

سیف با بیان اینکه به میزان کافی شکر در انبارهای کشور وجود دارد از مردم خواست تا به اندازه نیازشان خرید کنند و دست سودجویان را در این بازار قطع نمایند.وی تصریح کرد: روزانه 800 تا 1500 تن شکر در فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود و هیچ محدودیتی برای تأمین شکر صنایع و صنوف نداریم.سیف با بیان اینکه ایران دومین تولید کننده خرما در جهان است افزود: پارسال 256 هزار تن خرما از کشور صادر شد.وی گفت: اگرچه خرما به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما قیمت فروش آن تابعی از فروش صادرات خرما شده است.

در ادامه عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار کشور با بیان اینکه ذخایر شکر در کشور به حد کافی وجود دارد به ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش مصرف شکر در این ماه باید 450 تا 500 هزار تن شکر توزیع می شد تا مشکلی در قیمت آن پیش نیاید.قبادی افزود: آنچه هم اکنون در انبارهای کارخانجات تولید شکر وجود دارد شکر تصفیه نشده است.وی گفت: تا 70 درصد ارزی که به کارهای وارداتی اختصاص می یابد به جامعه هدف می رسد.

  • توزیع ۱۴۰۰ تن شکر با نرخ مصوب بین بنکداران موادغذایی در تهران

همچنین غلامعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی ایرانبا بیان اینکه در شهر تهران به غیر از شمیرانات و شهر ری هزار و ۴۰۰ بنکدار مجاز مواد غذایی وجود دارد گفت: قرار شده که شرکت بازرگانی دولتی به هریک از آنها یک تن شکر به نرخ مصوب تحویل دهد تا تحت نظارت در بازار توزیع شود. وی تصریح کرد: حجم شکر یک تنی که قرار شده است برای توزیع در اختیار بنکداران قرار گیرد بسیار کم است زیرا فعالان این صنف به صورت خرد فروش ندارند و برخی از آنها روزانه صد تن فروش دارند

فاصله محورهای راو 4 جدید، کمی بیشتر شده است که احتمالا تأثیر مثبتی در فرمان‌پذیری و مانورهای تند خواهد داشت.

تویوتا در ماه آوریل سال جاری پکیجی موسوم به "استریت مانستر" روی "راو4" های 2020 خود خبر داد. راو4‌های مدل 2020 عضلانی‌تر از قبل به نظر می‌رسند و نمای روبه‌روی آن تغییرات بیشتری را نشان می‌دهد. در این بخش دریچه‌های هوا و اسپویلرها بزرگتر شده‌اند. در پائین‌ترین بخش جلو پنجره و دریچه‌های هوا حاشیه‌ای مشکی قرار دارد که در پروفایل جانبی با دامنه‌های جانبی زیر در هماهنگ است. محبوب‌ترین کراس‌اور تویوتا، در بدنه و چراغ‌ها دارای خطوط تیز و فارغ از خمیدگی است تا چهره‌ای تهاجمی و اسپورت داشته باشد. طول راو 4 جدید کوتاه‌تر خواهد بود و عرض آن افزایش یافته است. فاصله محورهای راو 4 جدید، کمی بیشتر شده است که احتمالا تأثیر مثبتی در فرمان‌پذیری و مانورهای تند خواهد داشت. تویوتا راو4 فهرست ارتقای خود را با رینگ‌های سیاه مات ۱۸ اینچی و لاستیک‌های چهارفصل ادامه می‌دهد. علاوه‌بر این تایرهای مخصوص "فالکن" با الگوی آج سفارشی و ترکیب خاص وجود دارد که نه‌تنها برای مسیرهای برفی، بلکه در سایر مسیرهای آسفالت و آف‌رود هم کارایی بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد.

گروه بین الملل: صبح دیروز برخی منابع در کشور‌های عرب خلیج فارس از وقوع انفجارهای مهیب در بندر فجیره امارات خبر دادند. برخی منابع در کشور‌های عرب خلیج فارس در مصاحبه با شبکه المیادین اعلام کردند بیش از هفت فروند نفتکش که در بندر فجیره امارات پهلو گرفته بودند بر اثر انفجار‌های مهیبی که سحرگاه دیروز در این بندر رخ داد، آتش گرفته‌اند. رسانه ها نوشتند هنوز دلیل انفجار‌ها مشخص نیست، اما طبق اعلام این منابع، آن‌ها بسیار قوی و پیاپی بودند. به گفته شاهدان، این انفجار‌ها در داخل بندر رخ داد و صدای انفجار‌ها به وضوح شنیده شد. گفته می‌شد در پی وقوع این انفجارها، بالگردهای آمریکایی و فرانسوی بر فراز بندر فجیره به پرواز درآمدند. آمار نفتکش‌هایی که دچار حریق شده‌اند در خبر‌ها هفت تا ده فروند اعلام شده است. با وجود گزارش شاهدان عینی، خبرگزاری امارات گزارش رسانه‌ها درباره وقوع انفجار و آتش‌سوزی در بندر فجیره را تکذیب کرد. پایگاه خبری ارم‌نیوز امارات ضمن تکذیب وقوع انفجار در بندر الفجیره، دلیل انتشار این خبر را آشفته کردن بازار نفت عنوان کرد. این تکذیب در حالی صورت گرفت که سال گذشته، حمله پهپادی انصارالله یمن به فرودگاه دبی نیز ابتدا با تکذیب رسانه‌های اماراتی مواجه شد اما بعدها رسانه‌های غربی آن را تایید کردند. در پی تکذیب خبر انفجار در بندر فجیره امارات، المیادین گزارش داد برخی منابع خاص اسامی نفتکش‌هایی که آتش گرفته‌اند و شماره‌های شناسایی آنها را در اختیار این شبکه قرار داده‌اند. به گفته این منابع، برخی از نفتکش‌هایی که در حادثه دیروز دچار حریق شده‌اند، عبارتند از: نفتکش سوپر تانکرالمجد به شماره ۹۷۷۳۸۰۰، سوپرتانکر المرزوق به شماره ۹۱۶۵۷۶۲، نفتکش الماریج به شماره ۹۳۹۴۷۴۱، نفتکش الامیجال به شماره ۹۱۴۷۷۶۷۴ و نفتکش خمسا ۱۰ به شماره ۹۴۳۲۰۷۰۴