انتشار ۴۰۰ میلیارد تومان ابزارهای مالی‌در بورس‌انرژی

سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران، از انتشار و عرضه قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره 380 سانتی استوک عرضه شده توسط شرکت ملی نفت ایران در نماد "سمانک 991" در بازار مشتقه بورس انرژی ایران خبر داد.به گزارش اقتصادایران، وی ضمن اعلام این خبر افزود: از مزایای انجام این معاملات می‌توان به بازدهی مطلوب نسبت به سایرفرصت های سرمایه‌گذاری، ابزاری برای پوشش ریسک تولیدکنندگان، تعیین حداقل و حداکثر سود در قرارداد و معافیت‌های مالیاتی نام برد.همچنین در سررسید بیشتر از 119 درصد قیمت پایه در عرضه اولیه باشد، شرکت ملی نفت ایران می‌تواند از اختیار خرید استفاده کرده و نسبت به خرید قرارداد به قیمت 118.5 درصد قیمت پایه در عرضه اولیه به شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

 

افزایش‌تولید گاز شیرین در فاز‌های‌۴‌و‌۵

محمد شفیع‌موذنی مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش تولید گاز فاز‌های ۴ و ۵ پارس جنوبی به سبب ارسال گاز ترش از پالایشگاه چهارم و اجرای به‌موقع عملیات تعمیرات اساسی خبر داد.به گزارش شرکت ملی گاز ایران، وی در ادامه افزود: تعمیرات اساسی این پالایشگاه پیش از موعد اجرا شد و پایان یافت که این موضوع سبب افزایش تولید و درآمد برای مجتمع می‌شود.وی اظهار کرد: پارسال با اتصال خط لوله گاز ترش از فاز‌های ۶ و ۷ و ۸ به این پالایشگاه، شاهد افزایش حدود ۵ درصدی تولید گاز در فاز‌های ۴ و ۵ بودیم.به گفته موذنی،میزان تولید اتان فاز‌های ۴ و ۵ پارس جنوبی حدود ۶ درصد افزایش یافته است.

 

مقاوم سازی خطوط انتقال گاز

سعید مومنی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: مناطقی که بر اثر خشکسالی و یا بارندگی زمین دچار فروریزش شده و یا احتمال آن می‌رود که دچار پارگی خط شود در حداقل زمان ترمیم کرده و کار مقاوم سازی را انجام می‌دهیم.به گزارش ایلنا،وی اضافه کرد: ما در مناطقی مثل طالقان در استان البزر و یا کردستان که احتمال می‌دادیم زمین رانش داشته و فرونشست رخ بدهد و به تاسیسات گاز خسارات وارد کند، کار مقاوم سازی را انجام داده‌ایم و تاکنون خسارتی هم وارد نشده است.وی اظهار کرد: خطوط انتقال و توزیع ما بر اساس آخرین استانداردها نگهداری شده و حفاظت از خوردگی به نحو خوبی انجام می‌شود.وی تاکید کرد: ما بر اساس آخرین دستاوردهای مهندسی کار نگهداری را انجام می‌دهیم و از این بابت نگرانی نداریم.

۲۶ سد کشور کم‌تر از ۴۰ درصد

آب ذخیره دارند

بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا از میان ۱۷۸ سد بزرگ کشور در حال حاضر ۸۶ سد مهم از جمله سدهای شهیدرجایی، طالقان، ساوه، البرز، ساوه و شیرین‌دره بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده باشند، اما ۲۶ سد کمتر از ۴۰ درصد ذخیره آب داشته باشند.به‌ گزارش خبرگزاری فارس، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به حدود 322 میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته 114 درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت 43 درصد افزایش یافته است.

3مزیت برق صادراتی ایران از نظر وزیر عراقی

لوی الخطیب وزیر برق عراق بار دیگر با تاکید بر عدم امکان جایگزینی برق وارداتی از ایران، به سه مزیت این محصول راهبردی ایران اشاره کرد.به گزارش ایرنا، وزیر برق عراق برای چندمین بار گفت که کشورش در حال حاضر امکان جایگزین کردن برق وارداتی از ایران را در داخل و یا دیگر کشورهای همسایه ندارد. وی گفت که یک سوم برق مصرفی در عراق از طریق ایران تامین می شود و هیچ گزینه دیگری برای جایگزینی آن وجود ندارد. وی افزود: برق وارداتی ایران در حاضر چهار هزار مگاوات است که بطور مستقیم و یا از طریق تامین گاز خوراک نیروگاه های تولید برق عراق تامین می شود و از نظر قیمت مناسب، حجم قابل صادرات و سرعت تحویل آن در حال حاضر غیر قابل رقابت است.

طرح پتروپالایشگاه‎ها این هفته

در دستور کار پارلمان

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، درباره راهکارهای فروش نفت در دوران تحریم گفت: مجلس شورای اسلامی اختیاراتی به وزارت نفت داد تا در قالب چارچوب مشخصی این وزارتخانه کار فروش و صادرات را انجام دهد، این راهکار تاکنون موفق عمل کرده و ما توانستیم در این مدت از مسیرهایی تحریم را دور بزنیم، اما به‌دلیل سوء استفاده آمریکا، نمی‌توانیم آنها را رسانه‌ ای کنیم.وی اظهار داشت: در این طرح مقرر شده است برای یک یا دو سال تنفس خوراک به پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ ها داده شود. با این کار تحول بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود؛ هم تحریم‌های نفتی بی‌اثر می‌شود و هم نقدینگی به حوزه تولید ارزش افزوده هدایت می‌شود.

وقوع حادثه برای 4 کشتی در دریای عمان باعث شد؛

گروه انرژی: روز گذشته به چند نفتکش در نزدیکی بندر فجیریه امارات حمله شد. حمله ای که اگر چه در روز تعطیلی بازارهای جهانی نفت اتفاق افتاد و حتی در ابتدا تکذیب شد اما تاثیر خود را بر روی قیمت ها داشت و با شروع معاملات از روز دوشنبه ، قیمت ها را حدود نیم درصد بالا برد.

روز گذشته 4 فروند نفتکش که در بندر فجیره پهلوگرفته بودند طی حادثه ای تخریب شدند. اگر چه رسانه های اماراتی در ساعات اولیه این حادثه سکوت کرده بودند و هیچ مقام مسئول اماراتی در این باره اظهار نظر نکرده بود و حتی برخی از رسانه ها وقوع این حادثه را تکذیب کرده بودند اما شب گذشته وزیر امور خارجه امارات وقوع این حادثه را تایید کرد.

روز دوشنبه نیز وزیرانرژی عربستان اعلام کرد دو نفتکش متعلق به این کشور در این حادثه دچار آسیب دیدگی شدند ظاهرا قرار بود یکی از این نفتکشهای عربستان نفت این کشور را به آمریکا حمل کند.

عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه اظهار کرد، چنین اقدامات غیرمسؤولانه‌ای منجر به افزایش تنش و درگیری در منطقه شده و منافع ملت‌ها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است و حتی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده است باید علت این حادثه مشخص شود و خواهان روشن شدن ابعاد این موضوع است.

پیش از این گروه انصارالله یمن تهدید کرده بود اهدافی در امارات را در واکنش به عملیات نیروهای ائتلاف سعودی- اماراتی در یمن خواهد زد. انصارالله (حوثی‌ها) چند ماه پیش از هدف قرار دادن فرودگاه‌های ابوظبی و دبی با پهپادها سخن به میان آورده بودند.

  • رشد قیمت نفت در آتش فجیره

حادثه ای که سبب شد تا عوامل تضعیف قیمت نفت در بازار مانند خاموش شدن یک ماهه پالایشگاه 660 هزار تنی هند و تغییر برنامه خوراک نفت ترش در پالایشگاه های آمریکا بی اثر شود و قیمت ها بالا روند.

بر این اساس، قیمت نفت برنت 68 سنت گران تر از جمعه قیمت خورد و 71 دلار و 30 سنتی شد. نفت سبک آمریکا نیز 27 سنت بالا رفت و روی عدد 31 دلار 93 سنت ایستاد.

اهمیت اتفاقات در فجیره از آن جهت بود که این بندر، دومین بندر بزرگ بانکرینگ یا همان سوخت رسانی به کشتی ها و نفتکش ها در جهان است. همچنین نزدیکی این بندر به منابع نفت و گاز خاورمیانه و بارگیری روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت خام از این بندر، بر اهمیت آن افزوده است.

  • فجیره کجاست؟

فجیره با مساحتی در حدود ۱۱۶۵ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ‌بر ۱۳۰ هزار نفر، یکی از هفت امیرنشین امارات متحده عربی است. این منطقه از سمت غرب به شارجه و رأس الخیمه، از جنوب به کلبا و از شرق به دریای عمان محدود می‌شود. بندر فجیره، تنها بندر کشور امارات در حاشیه دریای عمان است.

همین ویژگی موجب شده تا حاکمان شیخ‌نشین امارات نگاه ویژه‌ای به این بندر داشته و برای کاستن از موقعیت ژئوپلیتیک تنگه هرمز و مقابله با تهدید بسته شدن آن از سوی جمهوری اسلامی، با ساخت یک خط لوله انتقال نفت از خلیج‌فارس به دریای عمان به دنبال دور زدن تنگه هرمز باشند.

اماراتی‌ها از دهه پیش به دنبال استفاده از این بندر برای دور زدن تنگه هرمز بودند تا آنکه در آذر سال ۹۵ حاکم شیخ‌نشین فجیره امارات در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی امارات گفت: خط لوله نفتی که اخیراً پروژه ساخت آن تمام‌شده، آماده انتقال ۷۰ درصد از تولید نفتی امارات به بازارهای جهانی است و این یک ایده عملی و روش‌مند است و بدان معناست که تهدید به بستن تنگه هرمز دیگر قدیمی شده است.

این خط لوله صادرات نفت از سکوهای ساحل شرقی، بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز ساخته شده است. ساخت این خط لوله ۳۶۰ کیلومتری در سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد، قرار است این خط لوله ۳۶۰ کیلومتری نفت تولیدی در شرق ابوظبی را از منطقه حبشان به بندر فجیره در ساحل دریای عمان منتقل کند، به این ترتیب امارات دیگر نیازی به انتقال نفت از مسیر تنگه هرمز نخواهد داشت.

  • آیا تنگه هرمز ارزش راهبردی خود را از دست خواهد داد؟

با مقایسه حال حاضر تنگه هرمز و بندر فجیره باید گفت: ظرفیت حداکثری خط انتقال نفت بندر فجیره، یعنی 1.8 میلیون بشکه در روز، تنها قادر به انتقال 90 درصد از نفت تولیدی کشور امارات است و این یعنی نیاز ۱۰ درصدی این کشور به انتقال نفت از طریق تنگه هرمز همچنان باقی است، بنابراین، خط لوله مذکور تنها در قالب یک طرح ملی کشور امارات تعریف می‌شود و نه یک طرح فراملی و بین‌المللی تا بتوان آن را رقیبی برای یک آبراه بین‌المللی قلمداد کرد به‌گونه‌ای که توانایی دور زدن تنگه هرمز را به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بدهد. اساساً؛ جایگاه ویژه بندر فجیره در صنعت بانکرینگ، وابستگی تام به کشتی‌های عبور کرده از تنگه هرمز دارد و اگر روزی این آبراه استراتژیک به هر دلیلی خالی از رونق و تردد کشتی‌ها گردد، بدون شک ضرر عظیمی متوجه بندرگاه فجیره خواهد شد.

فارغ از موقعیت ممتاز تنگه هرمز در عرضه نفت و انرژی، حیات اقتصادی بنادر تجاری کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباط مستقیمی با تنگه هرمز دارد و این تنگه تنها راه دست‌یابی آن‌ها به آب‌های آزاد خواهد بود تا آنجا که سوای بنادر کشورهایی چون عربستان، قطر، کویت و عراق و حجم عظیم سرمایه‌گذاری این کشورها در بنادر مذکور، حتی بنادر مهم و استراتژیکی چون ابوظبی و جبل علی در خود کشور امارات نیز وابستگی تامی به تنگه هرمز دارند و بدون عبور از این تنگه، حیات اقتصادی آن‌ها پایان خواهد یافت.

 

 

علیرضا رستمی مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه این سازمان مجوزی برای افزایش قیمت تن ماهی صادر نکرده است،گفت: واحدهای تولیدی باید پاسخگوی عملکرد خود در این زمینه باشند.به گزارش میزان، وی ادامه داد: هرچند کنسرو تن ماهی از جمله اقلام اولویت اول و مشمول قیمت گذاری تکلیفی و تثبیتی این سازمان و کارگروه تنظیم بازار نیست اما، واحد‌های تولیدی مکلف به رعایت ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و درصد‌های سود و ضرایب عمده و خرده فروشی خواهند بود و در صورت افزایش غیرمتعارف قیمت و یا وصول شکواییه در این زمینه موضوع مورد رسیدگی این سازمان قرار خواهد گرفت.

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: مصرف شکر در کل کشور ماهانه حدود ۱۸۰ هزار تن است اما هم اکنون به طور متوسط هر ماه ۲۴۰ هزار تن شکر در کشور توزیع می شود.به گزارش ایرنا، یزدان سیف، با بیان این که روزانه ۸ هزار تن شکر در کشور عرضه می شود، گفت: تا ۱۰ روز آینده عرضه شکر در بازار متعادل می شود.وی افزود: در تهران روزانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن شکر در میادین میوه و تره بار و ۵۱۰ تن نیز در فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود.سیف با اشاره به ضرورت تامین شکر مورد نیاز هیئت های مذهبی در ایام ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در تهران هیئت های مذهبی به هر میزانی که شکر نیاز داشته باشند با معرفی اوقاف می توانند به شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک مراجعه کنند.

اصناف در افزایش قیمت کالاها نقشی ندارند

سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: با توجه به آنکه قیمت‌ها تحت تأثیر عوامل دیگری در بازار افزایش پیدا می‌کنند، از این رو نباید اصناف در این خصوص محکوم شوند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: در روز‌های اخیر برخی از کالا‌های اساسی، ضروری و حساس نوسان قیمت داشته اند.وی ادامه داد: قیمت‌ها تحت تاثیر عوامل دیگری در بازار افزایش پیدا می‌کنند و نباید در این خصوص اصناف محکوم شوند.ممبینی افزود: در خصوص توزیع کالا تصمیماتی گرفته می‌شود که ما به عنوان اصناف از آنها حمایت می‌کنیم، اما گاهی این تصمیات ایراد‌هایی دارند.وی در پایان تصریح کرد: برنامه رونق تولید اصناف که در راستای برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته شده، به زودی آماده می‌شود.

قیمت هر کیلو مرغ به ۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید

عظیم حجت، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: متوسط هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۱۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.وی افزایش عرضه نسبت به تقاضا را دلیل اصلی افت قیمت مرغ در روز‌های اخیر در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به روند نزولی قیمت مرغ در هفته‌های گذشته و زیان چشمگیر مرغداران، پیش بینی می‌شود که در ماه آتی با کمبود عرضه و افزایش قیمت در بازار روبرو شویم.

عرضه بیش از ۳۰۰۰ تن خرما در ایام ماه رمضان

حسین شیرزاد معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: هم اکنون بالغ بر ۳ هزار تن خرمای ذخیره شده با ۲۰ الی ۲۵ درصد زیر قیمت بازار توسط اتحادیه مرکزی تعاون روستایی در حال عرضه به بازارهای کشور است.به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، وی در باره عرضه خرما در ایام ماه رمضان یادآور شد: هم اکنون بالغ بر ۳ هزار تن خرمای ذخیره شده محصول سال قبل، شامل ۲ هزار و ۵۰۰ تن خرمای مضافتی تولیدی جیرفت و جنوب استان کرمان و همچنین بیش از ۵۰۰ تن خرمای استان بوشهر همه روزه به صورت عمده و با ۲۰ الی ۲۵ درصد زیر قیمت بازار توسط اتحادیه مرکزی تعاون روستایی در حال عرضه به بازارهای کشور است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح کرد؛

گروه اصناف: آذری جهرمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیدات و ابتکار عمل هایی برای مقابله با اقدامات آمریکا مانند حذف اپلیکیشن های ایرانی در گوشی های آیفون اندیشیده است، اذعان کرد: ما برای مقابله با این تهدیدات از یک سال پیش در مرکز ملی فضای مجازی کارگروهی تشکیل دادیم و انواع سناریوها، تهدیدات و تحریم ها در این کارگروهمورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم اتخاذ شد.

به گزارش خانه ملت، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به وضعیت شبکه ملی اطلاعات، گفت: در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، وزارت ارتباطات گزارشی از عملکرد 18 ماهه خود در دستیابی به سند تدوین الزامات بخش زیرساخت شبکه ملی اطلاعات ارائه داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در سال 94 مقام معظم رهبری شبکه ملی اطلاعات را در 3 لایه دسته بندی کردند؛ لایه زیرساخت، لایه خدمات و لایه محتوا. تاکنون اسناد مربوط به بخش زیرساخت این شبکه در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و حکم قانون دارد. دستاوردها و چارچوب هایی که وزارت ارتباطات باید به آنها دست یابد، مشخص شده است.

وی اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای دوره وزارت، برنامه ای داده بود که ظرف 2 سال سند تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات محقق و اهداف آن اجرایی خواهد شود. در جلسه امروز گزارش کاملی درباره تمامی بندهای این سند و دستاوردهای وزارتخانه در حوزه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات ارائه شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: گزارش کلی حاکی از این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به 80 درصد اهداف سند تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات دست یافته است، البته برای اجرای شبکه ملی اطلاعات باید اقدامات لازم در هر سه لایه انجام شود.

آذری جهرمی به نامه مقام معظم رهبری در سال 94 به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این نامه ایشان مشخص کردند چه دستگاه هایی در لایحه خدمات و محتوا مسئول هستند، بنابراین باید گزارش دستگاه های مسئول در این زمینه نیز ارائه شود تا مشخص شود این دستگاه ها در لایه خدمات و محتوا چه اقداماتی انجام داده اند و بتوان برآورد کلی از توسعه شبکه اطلاعات داشت.

وی با بیان اینکه تمام وظایف مربوط به شبکه ملی اطلاعات برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، تصریح کرد: بخش زیرساخت برعهده ماست و ما براساس سند مدون شورای عالی فضای مجازی به دستاوردهای خوبی رسیدیم.

  • تشکیل کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخشی از جلسه کمیسیون صنایع و معادن به بررسی تهدیدات و تروریسم سایبری دولت آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی اختصاص پیدا کرد. با یکجانبه گرایی های اخیر دولت آمریکا فشارهایی بر این کسب و کارها تحمیل شده است. آذری جهرمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیدات و ابتکار عمل هایی برای مقابله با اقدامات آمریکا مانند حذف اپلیکیشن های ایرانی در گوشی های آیفون اندیشیده است، اذعان کرد: ما برای مقابله با این تهدیدات از یک سال پیش در مرکز ملی فضای مجازی کارگروهی تشکیل دادیم و انواع سناریوها، تهدیدات و تحریم ها در این کارگروهمورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم اتخاذ شد. وی با بیان اینکه بخش زیادی از این تحریم ها در یکسال گذشته اعمال شده است، اظهار کرد: اگر چه تمام خدمات ابری های دنیا، به شرکت های داخلی ارائه خدمات را متوقف کردند، اما فضای مجازی ما دچار اختلال نشد.

  • سناریوهای لازم برای قطع اینترنت در ایران اندیشیده شده است

این عضو کابینه دولت روحانی ادامه داد: برای قطع اینترنت سناریوهای لازم اتخاذ شد. برای موضوعات اخیر پیش آمده نیز وزارت ارتباطات راهکارهای لازم را به دستگاه های قانونی اعلام و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد، بنابراین به زودی ابتکارات وزارت ارتباطات در برابر تحریم ها اطلاع‌رسانی می شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه با همدلی همه دستگاه های مسئول در این حوزه اهداف مورد نظر در توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور محقق شود، تصریح کرد: از مجلس و نمایندگان محترم به جهت پیگیری های مستمر قدردانی می کنم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره 600 هزار گوشی همراه که در گمرک مانده‌اند، گفت: این موضوع به جلسه سران سه قوه ارجاع شد، چرا که اختلافی میان دستگاه قضا و دولت درباره آزادسازی این گوشی ها ایجاد شده بود.

وی درباره کم فروشی‌ها و گرانفروشی برخی شرکت های اینترنتی خاطرنشان کرد: شکایت های متعددی از مردم درباره کم فروشی در اینترنت به ما رسیده است، اگر چه گزارش های رسمی و اپراتورها این ادعا را رد کردند، اما گروهی ویژه مامور شد تا به صورت مخفیانه سرویس‌های اینترنتی را در نقاط مختلف کشور خریداری کرده و حجم اینترنت ارائه شده، را اندازه‌گیری کند. براساس گزارش تنظیم مقررات در شرکت های اینترنتی کم فروشی 5 تا 8 درصدی رخ می دهد، اسامی شرکت‌های متخلف معرفی شده و پول های اضافی دریافت شده به مردم باز می‌گردد.