بهنام صفوی درگذشت

فرهنگ و هنر: بهنام صفوی خواننده موسیقی پاپ ایران بعد از مدتها مبارزه با سرطان روز گذشته در اصفهان در گذشت. بهنام صفوی خواننده جوان موسیقی پاپ کشورمان سالها با یک تومور مغزی درگیر بود و هر از چندگاهی با تشدید وضعیت جسمانی در بیمارستان بستری می‌شد. این هنرمند کشورمان که شهریورماه سال گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشته بود اما توانسته بود از پس بیماری بربیاید و به زندگی عادی برگردد. از چند روز پیش اما او مجددا در بیمارستانی در اصفهان بستری بود و دوستانش از وخامت اوضاع می‌گفتند.

روز گذشته رضا فوادیان مدیر برنامه های بهنام صفوی در پیامی خبر درگذشت بهنام صفوی را اعلام کرد. متن پیام فوادیان به شرح زیر است:

پسر مودب موسیقی ایران و خالق آلبوم های «عشق من باش»،«آرامش»،«فوق العاده» و «معجزه» دقایقی قبل و در نهایت ارامش در اصفهان برای همیشه ارام گرفت.

بهنام صفوی (15 تیر ١٣6٢ - 23 اردیبهشت 1398) ، خواننده موسیقی پاپ ایرانی بود. وی پس از تولد به بندر ماهشهر رفته و تا 16 سالگی در آنجا زندگی کرده است. تحصیلاتش در مقطع کارشناسی رشتهٔ مهندسی عمران است و در تهران زندگی می کرد. موسیقی را از دوران کودکی با ساز پیانو به صورت خودآموز آغاز کرد؛ سپس به فراگیری سازهای کوبه‌ای پرداخت. نخستین آلبومش را با نام عشق من باش در سال 1388 روانه بازار کرد. وی در سال 1385 قطعه تمنا را منتشر کرد که مورد استقبال قرارگرفت و همین انگیزه‌ای برای تولید آلبوم اولش (عشق من باش) شد. صفوی یکی از ستارگان موسیقی پاپ ایران بود که طرفداران زیادی داشت و نام های هنری چون پسر مودب موسیقی ایران و سلطان آرامش به او داده می شد.

وی از سال 1392 دچار ضایعهٔ مغز شده بود که با پیشرفت این بیماری در صبح 29 تیرماه 1394 مجبور به عمل جراحی شد. بعد از این جراحی در ایران بهبود یافت و حتی آلبوم جدید خودش به ن ام «معجزه» را هم منتشر و کنسرت‌ها و اجراهای متعددی را هم برگزار کرد. همچنین چندین تک آهنگ را هم بعد از این جراحی منتشر کرد ولی در سال 1396 دوباره بیماری تشدید شد و این بار او برای درمان به آلمان سفر کرد.

بهنام صفوی بعد از عمل جراحی به ایران بازگشت. اما 23 اردیبهشت ماه در شهر اصفهان بواسطه این بیماری و عوارض ناشی از پرتو درمانی تسلیم مرگ شد.

در همین رابطه دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت بهنام صفوی خواننده پاپ، پیام تسلیتی منتشر کرد و علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درگذشت بهنام صفوی را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت دفتر موسیقی ارشاد آمده است:

«در میانه بهاری دیگر، بهنام صفوی خواننده سرشناس حوزه موسیقی پاپ کشور در فرجام صبوری شش ساله در بستر رنج و بیماری، با جمع وسیع اهالی هنر شریف موسیقی و دوستدارانی که با آثار او خاطراتی ناگسستنی دارند، وداع گفت.

دفتر امور موسیقی، سوگ ازدست دادن این هنرمند جوان را به خانواده وی تسلیت گفته و رحمت و رضوان خداوند را برای روح بلندش مسئلت می نماید».

متاسفانه در چند سال گذشته هنرمندان جوان دیگری نیز تسلیم بیماری سرطان شدند که شاهرخ پورمیامین نوازنده گیتار و آهنگساز، مرتضی پاشایی خواننده پاپ، پیتر سلیمانی پور آهنگساز و نوازنده از آن جمله بودند.

حذف و پاک کردن اعلان (نوتیفیکیشن)های اینستاگرامی به کاربران این امکان را می‌دهد تا محیط پروفایل خود را خلوت کرده و از مشاهده مواردی که قبلاً آنها را مشاهده کرده اند، جلوگیری کنند. در حال حاضر اینستاگرام بدون شک یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است که میزبان میلیون‌ها کاربر بوده و به آنها امکان بهره‌مندی از قابلیت و امکانات جدیدی را که در این پلتفرم وجود دارد، می‌دهد. بر اساس گزارش وب سایت wikihow، شاید شما نیز جز آن دسته از کاربرانی باشید که از شلوغ بودن پروفایل اینستاگرامی خود ابراز تشویش و نارضایتی می‌کنند و به دنبال پاکسازی و خلوت کردن محیط این شبکه اجتماعی از برخی اعلان‌های غیرضروری که قبلاً آنها را مشاهده کرده‌اند، هستند اما نمی‌دانند که چگونه باید این کار را انجام دهند. حالا این گزارش به این دسته از کاربران آموزش می‌دهد که چگونه اعلان و نوتیفیکیشن‌های موردنظر خود را از پروفایل اینستاگرامی خود حذف کنند. ۱. برای این کار کافیست اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنید ۲. وارد آیکون قلب شکل مربوط به نوتیفیکیشن‌های اینستاگرامی شوید ۳. اعلان و نوتیفیکیشن موردنظر خود را انتخاب کنید ۴. انگشت دست خود را روی آن گذاشته و از سمت راست به چپ بکشید ۵. در این صورت، گزینه سطل زباله به منظور حذف اعلان منتخب شما روی صفحه ظاهر و پدیدار می‌شود ۶. این پیغام به شما این امکان را می‌دهد که اعلان موردنظر را از پروفایل خود پنهان (hide) کنید ۷. در صورت دلخواه، شما می‌توانید با کلیک روی گزینه Hide آن را حذف و پنهان کنید

تیم ملی فوتبال ایران پس از رفتن کارلوس کی‌روش در بهمن‌ماه ۹۷ بدون سرمربی مانده و در طی این ماه‌ها اسامی مختلفی برای نشستن روی نیمکت ایران مطرح شده است. یکی از اسامی محتمل برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی مارک ویلموتس، سرمربی ۵۰ ساله بلژیکی است. بر اساس آخرین خبرها فدراسیون فوتبال کشورمان پس از رایزنی‌های مختلفی که با مربیان بین‌المللی برای انتخاب سرمربی تیم ملی داشت، با مارک ویلموتس به توافق‌های نهایی دست یافته و این مربی بلژیکی به زودی وارد ایران خواهد شد. طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، ویلموتس قرار است تا 48 ساعت آینده به ایران سفر کند تا توافق‌های نهایی و امضای قرارداد برای قبول هدایت تیم ملی ایران صورت بگیرد. البته فدراسیون فوتبال هنوز این خبر را به صورت رسمی تأیید نکرده، اما منابع موثقی با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری تسنیم اعلام کردند که انتخاب این مربی 50 ساله بلژیکی برای هدایت تیم ملی ایران، نهایی شده و او به زودی به ایران سفر می‌کند.

سرمربی احتمالی تیم‌ملی فوتبال ایران در تیم‌های مطرحی بازی و مربی‌گری کرده است. البته او برای دو سال پا را از دنیای فوتبال فراتر گذاشت و در مجلس سنای بلژیک حضور داشت. ویلموتس دوران بازی‌اش را از باشگاه سن ترویدن بلژیک آغاز کرد و طی ۱۶ سال در باشگاه‌های استاندارد لیژ، بوردو و شالکه حضور داشت و در نهایت در باشگاه شالکه هم به فوتبالش پایان داد. ویلموتس ۷۰ بازی ملی هم با پیراهن بلژیک را انجام داد و توانست ۲۸ گل به ثمر برساند. مارک ویلموتس در سال ۲۰۰۳ برای چند بازی به عنوان سرمربی موقت شالکه منصوب شد پس از آن در سال ۲۰۰۴ به عنوان سرمربی سن ترویدن انتخاب شد و اولین تجربه سرمربی‌گری‌اش را در اولین تیم دوران حرفه‌ای‌اش آغاز کرد با این حال در کمتر از یک سال از این تیم اخراج شد. پس از اخراج از این تیم بلژیکی، ویلموتس به تیم‌ملی بلژیک رفت و به عنوان دستیار دیک ادوکات و پس از آن جرج لیکنز با این دو سرمربی با تجربه همکاری کرد تا اینکه در می ۲۰۱۲ با رفتن لیکنز از تیم‌ملی بلژیک، سرمربی موقت این تیم شود و پس از مدتی به عنوان سرمربی شیاطین سرخ معرفی شود. در دوران حضور ویلموتس در تیم‌ملی بلژیک، بهترین تیم تاریخ این کشور با حضور بازیکنان جوان مطرح شد؛ تیمی که پایه‌گذاری آن از سرمربیان قبلی آغاز شده بود. ویلموتس توانست با این تیم به جام جهانی ۲۰۱۴ برسد و در مرحله گروهی این رقابت‌ها که با تیم‌های الجزایر، روسیه و کره‌جنوبی هم‌گروه بود، به عنوان تیم نخست صعود کرد

گروه بین‌الملل:‌بعد از تایید و تکذیبهای متعدد بالاخره امارات خبر حمله به کشتی ها در نزدیکی بندر فجیره را تایید کرد. به گزارش دویچه وله، بر اساس اطلاعاتی که از سوی دولت امارات متحده عربی منتشر شده است، چهار کشتی تجاری در خلیج فارس و در نزدیکی فجیره هدف حملاتی واقع شده‌اند که از آن‌ها به عنوان "عملیات خرابکارانه" یاد شده است. خبرگزاری آلمان در واپسین ساعات روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) خبر مربوط به حملات به چهار کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس را منتشر کرد. مقامات امارات متحده عربی توضیح بیشتری پیرامون این حملات یا "عملیات خرابکارانه" در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند. آن‌ها تنها به گفتن این موضوع بسنده کرده‌اند که این حملات تلفات جانی نداشته است و مواد سمی در اثر این حملات وارد آب نشده است. در همین رابطه خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) با انتشار گزارشی از ریاض خبر از وقوع حملات خرابکارانه علیه دو تانکر نفتی عربستان سعودی در آب‌های خلیج فارس داده است. بر اساس این خبر، دو نفتکش عربستان در آب‌های تجاری بندر فجیره مورد حمله خرابکارانه قرار گرفته است. این خبر از سوی خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از خالد فالح، وزیر انرژی عربستان اعلام شده است. سایت خبری "اشپیگل آنلاین" نیز به نقل از خبرگزاری‌ها از واکنش برخی از کشورهای عربی و همچنین از اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خبر داد و نوشت دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس "عملیات خرابکارانه" علیه چهار کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس را محکوم کرده است. مصر نیز با امارات متحده عربی اعلام همبستگی کرده است. این حملات تلفات جانی نداشته است.

عبدل الطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هر اقدامی را که منجر به درگیری یا افزایش تنش در منطقه شود را محکوم کرده است.

دولت مصر نیز در ارتباط با حملات به کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس از هرگونه اقدامی که "به امنیت ملی امارات متحده عربی آسیب برساند" انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجه مصر بر همبستگی دولت مصر با امارات متحده عربی تاکید کرده است. افزون بر آن گفته شده است که مصر در قبال همه آن چالش‌هایی که امارات متحده عربی با آن‌ها درگیر شود، در کنار این کشور خواهد ایستاد و از امنیت آن کشور دفاع خواهد کرد.

مصر حملات یاد شده به کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس را تحولی منفی و خطرناک برای منطقه ارزیابی کرده‌اند.

پیش از آن، وزارت امور خارجه امارات متحده عربی با انتشار بیانیه‌ای "عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری و به خطر انداختن جان خدمه این کشتی‌ها را تحولی خطرناک" دانسته بود.

در همین رابطه سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان خواستار روشن شدن ابعاد وقوع حادثه برای چند کشتی در دریای عمان شد.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حوادث روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تاسف بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.

وی با اشاره به تاثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد. لازم به یادآوری است که تنش بین ایران و آمریکا پس از استقرار جنگنده‌بمب‌افکن‌های "بی-۵۲" توسط آمریکا در پایگاه نظامی "العدید" قطر و همچنین اعزام ناو هواپیمابر "یواس‌اس ابراهام لینکلن" به آب‌های منطقه بحرانی شده است. آمریکا اعلام کرده است که یک ناو جنگی دیگر نیز در منطقه مستقر خواهد کرد

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی شرط بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برای مشمولانی که تا پایان سال ۹۶ با مدرک دیپلم و بدون مجوز اولیه اقدام به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور کرده‌اند را تشریح کرد.

سردار تقی مهری گفت: برابر اصلاحیه ماده ۳۵ قانون وظیفه عمومی، ادامه تحصیل مشمولان دارای مدرک تحصیلی دیپلم در دانشگاه‌های خارج از کشور امکان پذیر نیست و فقط فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و بالاتر می‌توانند برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند.

وی در مورد شرط بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برای مشمولانی که تا پایان سال ۹۶ با مدرک دیپلم و بدون مجوز اولیه اقدام به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور کرده‌اند،اظهارکرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته این امکان فراهم شده تا مشمولانی که حداکثر تا پایان سال ۹۶، دوره‌های کالج، پادفک و مشابه آن را شروع کرده اند، بتوانند از معافیت تحصیلی بهره‌مند شوند و دوره‌های مذکور جزو سنوات تحصیلی آنان محسوب می‌شود.

مهری با تاکید براینکه این شرایط تنها به مشمولانی که تا پایان سال ۹۶ از کشور خارج شده‌اند تعلق می‌گیرد، گفت: این دسته از مشمولان می‌بایست در دانشگاه مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت پذیرفته شوند و پس از بررسی مدارک آنان توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا و در صورت احراز شرایط و سپردن وثیقه نقدی می‌توانند از معافیت تحصیلی بهره‌مند شوند همچنین نحوه تردد این دسته از مشمولان به داخل کشور طبق ضوابط تردد دانشجویی است.

بر اساس اعلام سایت پلیس وی اظهارکرد: مشمولان دارای مدرک تحصیلی دیپلم که از سال ۹۷ به بعد در حال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، نمی‌توانند از معافیت تحصیلی برخوردار شوند و برای تردد تنها در صورت داشتن سه سال اقامت در خارج از کشور می‌توانند تا پایان سال ۱۴۰۰ سالی دو مرحله و حداکثر به مدت سه ماه به کشور تردد کنند.