عملکرد خوب ٥ بانک در واگذاری داراییها

رییس مجلس شورای مجلس شورای اسلامی گفت که طبق گزارش کمیسیون ویژه بانک های ملی، صادرات، ملت، صنعت و معدن و رفاه در واگذاری اموال و دارایی های خود نسبت به سایر بانکها بهتر عمل کردهاند. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی بعد از گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت اظهار کرد: از گزارش کمیسیون ویژه تشکر میکنم. این گونه گزارشات میتوانند در سرمایهگذاری و رونق تولید کشور تاثیرگذار باشند. وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی با این گونه گزارشهای نظارتی باعث میشود که بخشهای اجرایی جدی تر عمل کنند. طبق این گزارش بانکهای ملی، صادرات، ملت، صنعت و معدن و رفاه در واگذاری اموال و داراییهای خود بهتر از دیگران عمل کردهاند.

 

جلسات دولت و مجلس برای بهبود معیشت مردم

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که قرار است دولت و مجلس در جلسات متعددی به راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت معیشت و کاهش مشکلات مردم برسند. محمد حسینی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه دولت باید در شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی با همدلی بیشتر با قوای دیگر و نیروهای مسلح تدابیر دقیقتر و متشکل تر داشته باشداظهار داشت: کاهش درآمدها در حوزه فروش نفت از مواردی است که از قبل هم پیش بینی می شد، پس باید در این شرایط با استفاده از توان مدیریتی و بهره گیری از ظرفیت های داخلی درآمدهایی را برای کشور تامین کرد لذا در این باره نگرانی وجود ندارد.

 

مطالبات به حق ایران در نامه رئیسجمهور

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص ادعای رویترز مبنی بر گره زدن ماندن در برجام از سوی ایران با فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز، ضمن رد این خبرسازی گفت: نقطه نظرات و مطالبات بحق ایران در نامه ۱۸ اردیبهشت رئیس جمهور محترم کشورمان به سران کشورهای باقی مانده در برجام به وضوح و با صراحت بیان شده است.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی خاطر نشان کرد: پرداختن به این گونه خبرسازیها و گمانه زنیهای ناقص و غیردقیق در فضای رسانهای و عمومی نه تنها سازنده نیست بلکه میتواند به تخریب فضای مورد نیاز برای یک دیپلماسی جدی در شرایط کنونی منجر شود.

حوادث اخیر در امارات

شیطنت اسرائیلیها بوده است

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس گفت که به نظر میرسد حوادث اخیر در امارات شیطنت اسرائیلیها بوده است. به گزارش خبرگزاری ها، بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی سه شنبه مجلس با اشاره به برگزاری جلسه غیر علنی مجلس گفت: یکی از مباحث مطروحه در این جلسه اتفاقاتی بود که در امارات رخ داده و به نظر میرسد شیطنت اسراییلیهاست. نظر نظام هم همان نظری است که وزارت خارجه به عنوان دستگاه رسمی کشور اعلام کرده است. وی افزود: در این جلسه موضوعات هستهای و برجام نیز مطرح و عنوان شد که اروپاییها باید در فاصله ۶۰ روز اقداماتی را انجام دهند. همچنان که تیم وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی نیز پیگیریهایی در این زمینه دارند.

تصمیم شورای عالی امنیت ملی

درباره برجام هوشمندانه بود

یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اگر طرف اروپایی رفتارش را اصلاح کرد که ایران در برجام میماند وگرنه دلیلی بر پایبندی یکجانبه ایران به برجام وجود ندارد. محمدحسین فرهنگی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ضربالاجل ۶۰ روزه جمهوری اسلامی ایران به اروپایی ها با بیان اینکه روشن است که جمهوری اسلامی ایران نسبت به برجام تصمیمات جدیدی گرفته است، اظهار داشت: بداخلاقی سنگینی علیه ملت و کشور ایران اتفاق افتاد. کشورهای اروپایی به دلیل فشارهای آمریکا، در وضع تحریمهای عجیب و غریب بر ضد کشورمان با آمریکا هم مسیر شدند. خارج از چارچوبها و قواعد بینالمللی در همه ابعاد مرتبط با مسائل پولی، بانکی و حتی با تهدید خریداران و حمل و نقل کنندگان نفت، جمهوری اسلامی ایران، تحت فشارهایی قرار گرفت که شاید در تاریخ بیسابقه باشد که این رفتار آمریکاییها با منشور ملل و فلسفه شکلگیری سازمان ملل متحد حتما مغایر است.

بهترین راه برای عبور از تحریمها

حرکت در مسیر وحدت است

یک عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با دشمن وحدت و همدلی است، گفت: امروز برای رویارویی با دشمن باید همه نهادها و قوای سهگانه یکصدا بوده و از ظرفیتهای کشور استفاده کنند. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، اصغر سلیمی با اشاره به دیدار رییس جمهور با جمعی از فعالان سیاسی درباره ضرورت وحدت برای رویارویی با دشمن، بیان کرد: امروز دشمن از تمام ظرفیتهای خود علیه ما استفاده میکند. کشورهای اروپایی نیز که در ظاهر مخالف ترامپ هستند اما در عمل با آمریکاییها در یک خط قرار دارند و اهداف یکدیگر را همپوشانی میکنند. امروز ما نیز برای رویارویی با دشمن بیش از هرچیز به وحدت نیاز داریم. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز قوای سهگانه و نهادها باید با حرکت در یک مسیر و یکصدا از ظرفیتهای کشور برای رویارویی با دشمن استفاده کنند.

حکم حسین هدایتی صادر شده است

قاضی مسعودی مقام از صادرش شدن حکم حسین هدایتی یکی از متهمان بانک سرمایه خبر داد.

به گزارش ایلنا ، قاضی اسدالله مسعودی مقام در ابتدای جلسه رسیدگی به اتهامات متهم محمد هادی رضوی و ٣٠ نفر دیگر از متهمان بانک سرمایه اعلام کرد: حکم سه تن از متهمان پرونده بانک سرمایه آقایان بخشایش، توسلی و کاظمی که از اعضای هیأت رئیسه هستند، صادر شده است.

وی همچنین ادامه داد: حکم آقای حسین هدایتی هم صادر شده است و طی هفته آینده ابلاغ می شود.

رفتارهای ترامپ پوپولیستی است

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: رفتارهای ترامپ پوپولیستی است تا مردم عامی و کسانی که تحلیل درستی از سیاست ندارند را تحت تاثیر قرار داده و بترساند. ولی ملکی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص اقدام اخیر آمریکا و رفتارهای ترامپ با بیان اینکه ترامپ یک تاجر است، افرادی که در تجارت هستند، رفتارهای خاصی از خود بروز میدهند عنوان کرد: ترامپ الان دست به تحرکات جدید زده و اقدام به شماره تلفن دادن به رئیس جمهور ما شده و اعلام آمادگی برای مذاکره از روش چماق و هویج کرده است که تمامی این ترفند ها بی نتیجه خواهد ماند. وی ادامه داد: ترامپ اگر یک رئیسجمهور قانون مدار بود به قانونی که به عنوان برجام توافق شده بود پایبند می ماند.

لایحه سرمایهگذاری بین ایران و لوکزامبورگ

به نفع کشور است

نماینده مردم تهران در صحن علنی مجلس در موافقت با لایحه سرمایه گذاری بین ایران و لوکزامبورگ گفت: این که لوکزامبورگ را به بهانه این که کشور بزرگی نیست و حکم قضایی در دادگاه دارد به موافقت نامه اقتصادی تسری دهیم درست نیست. به گزارش ایلنا، روز گذشته در صحن علنی مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دوکنشین اعظم لوکزامبورگ در موافقت با این لایحه اظهار کرد: این موافقت نامه اساس تعاملات سازنده و همکاری های بین المللی است، جمهوری اسلامی مانند بسیاری از کشورها موافقت نامه های دو جانبه و چند جانبه با کشورهای مختلف دارد.

وی ادامه داد: کشور لوکزامبورگ از کشور سوییس و آلمان و انگلیس جدا نیست ما قاعدتا روابط و مناسبات اقتصادی با اتحادیه اروپا داریم و با کشورهای عضو این اتحادیه هم این روابط را داریم.-

دکتر روحانی در دیدار صمیمی با علما و فرهیختگان اهل سنت سراسر کشور:

گروه سیاسی: رئیس جمهور شامگاه دوشنبه در دیدار صمیمی با علما و فرهیختگان اهل سنت سراسر کشور تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران مربوط به مذهب خاصی نیست و همه مردم ایران و همه مذاهب در صحنه انقلاب حضور و مشارکت فعال و گسترده داشتند و همه اینها صاحب کشور و انقلاب هستند.

حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با اشاره به حضور و مشارکت فعال اهل سنت در همه صحنههای انقلاب، گفت: اهل سنت در همه صحنهها بویژه در عرصه انتخابات پای صندوق آراء حضور یافته و نمایندگان خود را برمیگزینند.

رئیس جمهور تصریح کرد: بارها صراحتاً اعلام کرده ام که مبنای دولت این است که همه عزیزان از اقوام و مذاهب مختلف عزت و کرامت اسلامی و جایگاه اجتماعیشان محفوظ بماند و با روحیه برادری در اداره امور کشور حضور و مشارکت فعال داشته باشند و این موضوع تصمیم این دولت و نظام است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه طی ٥ الی ٦ سال گذشته و در دولت یازدهم و دوازدهم حضور برادران اهل سنت در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی به طور قابل توجهی افزایش یافته است، گفت: نماد این موضوع حضور ٢ نفر از عزیزان اهل سنت به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران است و دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران شما را مرزداران صدیق کشورمان میدانند.

رئیس جمهور ادامه داد: در استانهای مرزی اهل سنت از آغاز پیروزی انقلاب تا کنون همیشه مرزداران باوفای نظام اسلامی ایران بودند و از این به بعد نیز خواهند بود.

دکتر روحانی با اشاره به سخنان امام جمعه اهل سنت آققلا در خصوص خدمات دولت در سیل اخیر در این منطقه، گفت: دولت برای ارایه خدمات در زمینه حوادثی همچون سیل و زلزله هیچ تفاوتی قائل نمیشود. برای ارایه خدمات دولت تفاوتی بین شیعه و سنی برای ما وجود ندارد چه در آققلا، چه در خوزستان، چه در لرستان و چه در جاهای دیگر فرقی نمیکند.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما همه ایرانی و مسلمان هستیم و اعتقاد ما این است.

دکتر روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: در رابطه با زلزله کرمانشاه بسیاری از کسانی که دچار مشکل شدند از برادران اهل سنت بودند. در یکسال و نیم گذشته دولت کار بزرگی در زمینه بازسازی مناطق تخریب شده بر اثر زلزله انجام داده است و در سیل هم به همین شکل عمل خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: تأکید کردم که مرمت خانههای آسیب دیده در سیل اخیر تا تیرماه انجام شود و ساخت خانهها نیز تا شب عید انجام شود، هر چند که کار بسیار سختی است، اما ما همه تلاش خود را بکار خواهیم بست که این کار را انجام دهیم.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه امروز در استانهای مرزی کشور خدمات بسیار خوبی انجام میشود، گفت: در هفتههای گذشته طرحهای عظیم آب و خاک را در استانهای مرزی غرب کشور اجرا کردیم که یک طرح بسیار بزرگ و گسترده است. هفته های آینده هم طرح بزرگ دیگری را اجرا خواهیم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: آبادانی ایران، خدمت به مردم حس برادری و استفاده از همه اعم از شیعه و سنی برای اداره کشور اراده ماست و این نشانه رعایت حقوق شهروندی مردم ایران است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امروز شاهدیم که شیعه و سنی چگونه در کنار هم برای توسعه و پیشرفت کشور قرار گرفتند.

رئیس جمهور در پایان گفت: امیدوارم ماه رمضان عامل وحدت بیش از پیش در کشور باشد.

دکتر روحانی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه امروز شاهد تهدیدهای متنوع از سوی دشمنان هستیم، گفت: ایران و ملت ایران بزرگتر و با عظمتتر از آن است که کسی بتواند آن را تهدید کند. ان شاءالله با عزت و سربلندی و شکست دشمنان از این مرحله سخت عبور خواهیم کرد.

وزیر کشور در نشست اطلاع رسانی کشور:

گروه سیاسی: بیست و سومین جلسه ستاد اطلاعرسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، در وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این نشست ضمن قدردانی از نمایندگان دستگاههای عضو برای پیگیری و اجرای مصوبات پیشین ستاد، به برخی موارد مد نظر در این جلسه ستاد پرداخت و گفت: تعیین تکلیف کالاهای موجود در بنادر کشور موضوع مهمی است که باید به سرعت از سوی گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر مسئولین پیگیری شود و استاندار نیز مکلف به پیگیری این موضوع است تا در مدت زمان معینی ترخیص و در بازار توزیع شود. وی افزود: در شرایط کنونی بازار، باید از اصناف تشکر کنیم که با کشور و دولت همراهی میکنند و تلاش میکنند تا کالاها و محصولات را با شرایط و قیمتهای مناسب به دست مردم برسانند اما کماکان نگرانیهایی در افزایش قیمتها جدای از دلایل مربوط به واردات، یا افزایش نرخ اولیه بخصوص در نظام توزیع وجود دارد. رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور عنوان کرد: تقاضای ما در شرایط حساس کنونی از فعالان بازار این است که بیش از پیش به فکر مردم باشند و با دولت همکاریهایی بهتر از قبل داشته باشند و تلاش کنند خودشان فضای بازار را مدیریت کنند.

وزیر کشور از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا نظام جامع توزیع را که پیش از این نیز مطرح شده بود، با لحاظ همه ظرفیتها در توزیع از مبدا به مقصد به نحوی طراحی کنند تا هم از ظرفیت بازار سنتی، هم اتحادیهها و تعاونیها و هم فروشگاههای بزرگ و میادین استفاده شود. وی ادامه داد: گرچه در شرایط کنونی از ظرفیت میادین به خوبی در جهت توزیع کالاها با قیمت مناسب استفاده میکنیم، اما دسترسی همه مردم به میادین مساوی و راحت نیست و عموم مردم برای خرید تمام کالاها به این میادین مراجعه نمیکنند؛ بنابراین باید کالاها در قالب یک نظام جامع، توزیع شود. رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور همچنین بر اهمیت موضوع رصد مستمر فضای خبری تاکید کرد و افزود: به اطلاع رسانی دقیق، درست و به موقع نیاز داریم چراکه افکار عمومی و رسانهها منتظر پاسخهای ما نخواهند ماند. در عین حال، از آغاز به کار این ستاد تاکید داشتیم که در انتشار اخبار و اطلاعات در رسانهها بُعد واقعبینانه مدنظر قرار گیرد و اخبار موثق و مستند باشند. وزیر کشور در ادامه با اشاره به دشواریهای مردم مناطق سیل زده چه آنهایی که خانههایشان آسیب دیده و چه آنهایی که خانههایشان تخریب شده است، خطاب به رسانهها گفت: فضای رسانهای به گونهای نباشد که با طرح مشکلات؛ بیش از آن چه که در واقع وجود دارد، فضای افکار عمومی را به خصوص در مناطق سیل زده به سمت ناامیدی ببریم. ما قول دادهایم که ظرف دو ماه آینده تعمیرات انجام شود.

ظریف در واکنش به تحولات اخیر؛

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به برخی از اقدامات مشکوک رخ داده در منطقه اظهار کرد: از قبل پیشبینی کرده بودیم که عدهای بخواهند با انجام برخی از اقدامات، تنش در منطقه را دامن بزنند.

به گزارش تجارت، محمدجواد ظریف صبح روز سهشنبه بعد از دیدار با همتای هندی خود در دهلی نو در ارتباط با محورهای گفتوگوی خود با این دیپلمات ارشد هندی، گفت: جلسه بسیار خوبی داشتیم. در این جلسه در مورد آخرین تحولات برجام و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه توضیحاتی را ارائه کردیم، مواضع ایران را تبیین کردیم و ما همان طور که برای شرکای نزدیکمان از جمله روسیه مواضع خود را تشریح کرده بودیم، در این دیدار نیز به تبیین مواضع خود در مورد بحث برجام و مسائل مربوط به آن پرداختیم.

وی ادامه داد: در این جلسه وزیر امور خارجه هند بر اهمیت اجرای برجام توسط همه طرفها به نحوی که منافع ایران از برجام تأمین شود تاکید و اظهار کردند که باید اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد. ما نیز تاکید کردیم که اقداماتی که ایران انجام داده است در چارچوب برجام است.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین با بیان اینکه در این دیدار در مورد مسائل منطقه رایزنی و گفتوگو کردیم، اظهار کرد: در این جلسه در مورد مسائل منطقه و سیاستهای خطرناکی که افراد تندرو در داخل حکومت آمریکا و در منطقه تلاش دارند که تحمیل کنند، صحبت شد، نگرانیها از اقدامات و خرابکاریهای مشکوکی که در منطقه در حال رخ دادن است وجود دارد و ما قبلاً پیشبینی کرده بودیم که عدهای تلاش خواهند کرد که با انجام اینگونه اقدامات به تنشها در منطقه دامن بزنند.

ظریف خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین در ارتباط با موضوع انرژی، استفاده از چابهار، تحولات افغانستان و اهمیت مبارزه با تروریسم در این کشور رایزنی و گفتوگو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان روابط بین ایران و هند را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر میزان تجارت دو کشور در سطح بالایی است و دو کشور تلاش دارند که آن را تداوم دهند.

وی اظهار کرد: نظرات ایران و هند در مورد بسیاری از مسائل منطقه و بینالمللی به یکدیگر نزدیک است و قطعاً این گفتوگوها و تبادل نظرها برای تداوم روابط دو کشور مفید است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست صلح پاریس تاکید کرد؛
 

گروه سیاسی: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه چندجانبهگرایی با اقدامات یکجانبه آمریکا با خطر نابودی روبروست، بر ضرورت آسیبشناسی رویکرد چندجانبهگرایی به سبک غربی تاکید کرد و پیشنهاد داد تلاش جمعی برای شکلگیری «چندجانبهگرایی نوین» انجام شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دومین نشست سالانه مجمع رهبران برای صلح در پاریس که به ابتکار رافارن، نخست وزیر اسبق فرانسه تاسیس شده است، حضور یافت. در این اجلاس، ابتدا، محورهای پیش نویس گزارش سال مجمع رهبران برای صلح که قبلا در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بود، تشریح شد. پس از ارائه این گزارش، شرکتکنندگان دیدگاههای خود را درباره محتوای گزارش جهت درج و تکمیل آن مطرح کردند. خرازی هم به عنوان نخستین سخنران، دیدگاههای خود را درباره گزارش تشریح کرد که مورد توجه و استقبال حاضران قرار گرفت. وی افزود: متأسفانه در سالهای اخیر بارها شاهد آن بودهایم که وقتی قدرتهای بزرگ موفق نمیشوند از شورای امنیت مجوز لازم را برای اقدامات نظامی خود بگیرند، با تشکیل ائتلافهای خارج از شورای امنیت، دست به دخالت نظامی در مناطق مختلف میزنند تا منافع خود را تأمین کنند. نمونه آن دخالت نظامی آمریکا و متحدان آن در عراق، لیبی و سوریه است. خرازی با انتقاد از رویکرد آمریکا اظهار داشت: آمریکا با سوءاستفاده از شرایطی که جهانی شدن و وابستگی قدرتهای اقتصادی دنیا به آمریکا برای آن کشور فراهم آورده است و بر خلاف مصوبات شورای امنیت، سیستم بانکی و مالی دنیا را به گروگان گرفته با اعمال تحریمهای اولیه و ثانویه علیه کشورها شرکتها و بانکهایی که از آن تبعیت نکنند، آنها را تنبیه مالی و به قطع ارتباط تهدید میکند. نمونه آن را امروز در تحریم ایران و تحریم ثانویه سایر ذینفعان مشاهده میکنیم. آیا بر آن نام دیگری به جز امپریالیسم مالی میتوان نهاد؟ وی افزود: این شواهد نشان میدهد که چندجانبهگرایی با اقدامات یکجانبه آمریکا با خطر نابودی روبروست، ولی بدون تردید باید به عنوان تنها رویکرد قابل اعتنا برای کاهش مشکلات و حل بحرانهای موجود منطقهای و بینالمللی و از طرفی جلوگیری از سوءاستفاده قدرتهایی که خود را مالک دنیا میپندارند از مرگ آن جلوگیری کرد. در ادامه، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برخی مشکلات در نظم کنونی جهانی اظهار داشت: بدون تردید رویکرد چندجانبهگرایی به شکل موجود آن که حاصل نگاه غربگرایانه قدرتهای بزرگ و نادیده گرفتن نقش دیگران است، قادر به حل مشکلات جهانی نیست؛ لذا لازم است با آسیبشناسی و بررسی علل ناکامی آن، به تلاش جمعی برای شکلگیری «چندجانبهگرایی نوین» (Neo multilateralism) دست زد. وی افزود: «چند جانبه گرایی نوین» بایستی فراگیر باشد و نه فقط خواست و منافع قدرتهای بزرگ و به اصطلاح کشورهای شمال را در برگیرد، بلکه تضمینکننده منافع کشورهای جنوب و قدرتها و بازیگران نوظهور در سطح جهانی باشد. در این صورت است که «چند جانبه گرایی» میتواند به عنوان ابزاری کارآمد نقش خود را جهت رفع مشکلات و حل بحرانهای موجود ایفا نماید.