قیمت برنج داخلی در روزهای آتی تعدیل می شود

معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که افزایش قیمت برنج در هفته های گذشته تحت تاثیر جو روانی سیل شمال کشور بود، گفت: قیمت برنج داخلی در روزهای آتی تعدیل می شود.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا،«عباس قبادی» پس از پایان بیست و سومین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در محل وزارت کشور و در جمع خبرنگاران افزود: در ماه مبارک رمضان با حجم زیاد تقاضا برای برخی از کالاها همچون شکر، زولبیا و بامیه، آش و حلیم روبه رو هستیم به همین دلیل شاهد نوساناتی در قیمت ها بودیم و تلاش کردیم تا در این زمینه مشکلات را مرتفع کنیم.

 

محدودیتی در تعامل تجاری ایران و عراق وجود ندارد

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران و عراق, تحکیم و توسعه بیش از پیش روابط تجاری است و بر همین اساس هیچ گونه محدودیت جدیدی در روابط تجاری بین دو کشور ایجاد نشده است.

«ناصر بهزاد» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب افزود که از ابتدای سال ٩٨ به دلیل تعطیلات نوروزی و حوادث سیلاب ها در داخل کشور، کاهش مختصری در روند صادرات ایران به عراق طی ماه فروردین ماه ایجاد شد اما روند تجاری بین دو کشور مجددا روبه رشد گذشته به نحوی که انتظار می رود این رشد در اردیبهشت ماه دو برابر ماه قبل باشد.

 

رایزنی با رئیس هیأت مدیره مناطق آزاد قطر

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر، با احمد بن محمد السید رئیس هیأت مدیره مناطق آزاد قطر دیدار و در خصوص همکاری دو کشور گفتوگو و رایزنی کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، در این دیدار محمدعلی سبحانی ضمن تشریح فعالیتهای مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران، بر علاقه مندی شرکتها و سرمایه گذاران ایرانی برای فعالیت در مناطق آزاد قطر تاکید کرد.

السید نیز در این دیدار اظهار کرد: مناطق آزاد قطر از شرکتها و سرمایه گذاران ایرانی برای فعالیت استقبال میکند و تجار ایرانی میتوانند با مراجعه به دفاتر مناطق آزاد و ارائه مدارک لازم نسبت به ثبت نام شرکت خود اقدام کنند.

بررسی پشت پرده گرانیهای اخیر

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به حضور وزیر صمت در جلسه کمیسیون متبوعش، علل گرانیهای اخیر کالاهای اساسی را تشریح کرد.

ولی ملکی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح نشست) کمیسیون متبوعش، به حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین وی در این جلسه اشاره کرد.

ملکی افزود: مقرر بود؛ برنامههای وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه تولید، توزیع، رونق تولید و تنظیم بازار مورد برررسی قرار گیرد اما در این جلسه سوالات نمایندگان درباره گرانی کالاها، مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی، تخصیص ارز و ... بررسی شد، به علت کثرت سوالات مقرر شد ادامه این جلسه در هفته آینده برگزار شود. وی با اشاره به صحبتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه، اظهار کرد: یکی از دلایل گرانی ماکارونی، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از ٩٠٠ تومان به ١٨٥٠ تومان است چراکه مواد اولیه تولید ماکارونی گندم است بنابراین گرانی این کالا دور از انتظار نیست.

کاهش واردات فولاد نتیجه افزایش تولید

و پایین آمدن تقاضا

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی افزایش تولید و کاهش تقاضای بازار داخل را از جمله دلایل کاهش واردات فولاد دانست و گفت: با افزایش نرخ ارز جاذبه صادرات فولاد افزایش پیدا کرد. حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل٤٤ قانون اساسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره انتشار اخباری مبنی بر کاهش واردات فولاد، گفت: براساس گزارش ارائه شده از سوی دستگاههای اجرایی، در سال گذشته تولید فولاد افزایش پیدا کرد و در پی آن از حجم واردات کاسته شد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی ارتقا پیدا کرده است، افزود: در سال ٩٧ پس از سالیان متمادی سهم معدن در تولید ناخالص ملی بیش از یک درصد شد، از سوی دیگر علیرغم تمام مشکلات مانند نابسامانیهای بازار صادرات رشد کرد.

یکی دیگر از دلیل کاهش واردات فولاد رکود است چراکه زمانی که پروژههای عمرانی فعال شود و ساخت و ساز ساختمانهای مسکونی، تولیدی و صنعتی رونق پیدا کند، تولید داخلی فولاد نمیتواند نیاز کشور را پوشش دهد

در دیدار معاون وزیر صنعت چک با نایبرئیس اتاق ایران مطرح شد؛

گروه تجارت: معاون وزیر صنعت جمهوری چک در دیدار با نایبرئیس اتاق ایران به علاقهمندی شرکتهای این کشور برای تداوم همکاریهای خود با ایران اشاره کرد و خواستار طراحی الگوهایی برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور شد.

معاون وزیر صنعت جمهوری چک در دیدار با نایبرئیس اتاق ایران به علاقهمندی شرکتهای این کشور برای تداوم همکاریهای خود با ایران اشاره کرد و خواستار طراحی الگوهایی برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور شد.

هیات اقتصادی جمهوری چک که به سرپرستی معاون وزیر صنعت و برای حضور در دومین نشست کمیسیون مشترک بین دو کشور به تهران سفر کرده در دیدار با نایبرئیس اتاق ایران و هیات رئیسه کمیته مشترک بازرگانی ایران و چک از علاقهمندی خود برای توسعه مناسبات بین دو کشور سخن گفتند.

به اعتقاد ادوارد موریتسکی، معاون وزیر صنعت جمهوری چک، استفاده از سازوکار اینستکس میتواند در پیشبرد اهداف تعیین شده، مؤثر باشد هرچند این ابزار همچنان فعال نشده و به نظر میرسد لازم است در کنار آن، مدلها و الگوهایی دیگری برای تقویت سطح روابط، تعریف شود.

بر اساس اظهارات وی در شرایط تحریم، با مشکلات بانکی مواجه هستیم اما، مسائلی مهمتر از این نیز وجود دارد که باید برای آنها نیز راهحل ارائه داد؛ موانع غیرتعرفه ای، استاندارد و مالیات از جمله این موضوعات هستند.

موریتسکی نقش و جایگاه اتاقهای بازرگانی و صنعت دو کشور را در حل مشکلاتی از این دست، مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر اتاقهای بتوانند نقش خود را به خوبی بازی کنند، بخش زیادی از مسائل برطرف میشود. در حال حاضر رابطه مستقیم و نزدیکی بین فعالان اقتصادی دو کشور وجود ندارد و شرکتهای فعال از حال یکدیگر بیخبرند، برای حل این معضل نیز اتاقها میتوانند بسیار مؤثر عمل کنند.

  • تداوم روابط ایران و چک به راههای خلاقانه نیاز دارد

    حسین سلاح ورزی، نایبرئیس اتاق ایران نیز در این نشست ضمن اظهار امیدواری از این خبر که قرار است در آیندهای نزدیک اولین تراکنش پولی در قالب اینستکس انجام شود، گفت: این خبر بسیار امیدوارکننده است و میتواند در بهبود شرایط بینالمللی کشور، مؤثر باشد.

    وی در ادامه به حجم تبادلات تجاری بین ایران و چک اشاره و تصریح کرد: از سال ٢٠١٥ به بعد سطح روابط دو کشور با شیب ملایمی روند صعودی به خود گرفت. اما این روند در ابتدای سال ٢٠١٩ تغییر کرد و به طور جدی کاهش یافت. امیدواریم این سفر و برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک بین دو کشور، زمینه احیای روابط گذشته را مهیا سازد.

    به اعتقاد سلاح ورزی با وجود محدودیتهای ناشی از تحریم، همچنان راههایی برای تداوم مناسبات بین ایران و سایر کشورها وجود دارد. در این وضعیت باید راههای خلاقانه به کار گرفت و اراده قوی داشت.

    وی همچنین به برخی مشکلات گمرکی در ورود شیشه و کریستال چک به ایران اشاره و تأکید کرد: این مسائل مطرح شده و قرار است با توافق گمرکات دو طرف، مشکلات موجود را حل کنیم.

  • عوارض واردات کریستال جمهوری چک در گمرک ایران ناعادلانه است

    استفانک چومبا، سفیر جمهوری چک در تهران نیز با اشاره به برخی مشکلات گمرکی در مسیر تجارت دوجانبه گفت: به نظر ناعادلانه است که عوارض واردات شیشه و کریستال چک نسبت به رقبای آنها به هنگام ورود به ایران بیشتر باشد. این موضوع باید از سوی دولت ایران مورد بازنگری قرار گیرد. البته ما درک میکنیم که در شرایط امروز ایران، واردات انواع محصولات مصرفی و لوکس در اولویت قرار ندارد اما بالاخره این مشکل هم باید حل شود.

  • تعریف مدلهای جدید برای تداوم تبادلات تجاری

    یان کاوان، رئیس اتاق چک و اسلواکی نیز با تأکید بر لزوم سرمایهگذاریهای مشترک بین دو کشور، تشریح کرد: اینستکس، پاسخ صریح و روشن اروپا به تحریمهای آمریکا علیه ایران است. هر چند ما نگران هستیم که این ابزار به دلیل شکنندگی، نتواند به طور کامل، کمککار باشد برای همین لازم است از مدلهای دیگری در کنار اینستکس بهره ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز معتقد است با وجود حمایت سیاسی اروپا از برجام، در حوزه اقتصادی کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است و در این زمینه تشکیل کمیتههای مشترک بازرگانی میتواند راه حلی برای برون رفت از این فضا باشد.

به گزارش تجارت، جمال رازقی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که از نخستین روزهای خروج آمریکا از برجام مطرح شد، اتحادیه اروپا از حفظ این توافق بینالمللی حمایت میکند و در عرصههای سیاسی بارها اعلام کرده که طرفدار باقی ماندن برجام است اما با توجه به مشکلاتی که تحریمهای یک جانبه علیه ایران ایجاد کرده فعالیت در حوزه اقتصادی با اما و اگرهایی مواجه است.

به گفته وی با توجه به ساختار اقتصادی حاکم بر اروپا بخش قابل توجهی از شرکتها و فعالان اقتصادی فعال در این اتحادیه مجزا و مستقل از دولت به شمار میروند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران جدیدترین آمارها از وضعیت آمارهای تجاری ایران در نخستین ماه از سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی در چهارمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی، در تشریح آمار تجارت خارجی در ماه فروردین اظهار کرد: صادرات کشور با احتساب پتروشیمی و میعانات گازی ۲ میلیارد و ۵۴۷ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۸.۳ درصدی داشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه با وجود کاهش در صادرات کالا و خدمات، صادرات محصولات معدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: در فروردین ۱۳۹۸، چین با ۷۱۱ میلیون دلار، عراق با ۳۸۹ میلیون دلار و جمهوری کره با ۳۵۰ میلیون دلار، سه مقصد اول صادرات ایران بودند.

پیش بینی کاهش عرضه مس

در بازارهای جهانی

بنابراعلام گروه بین المللی مطالعات مس، بازارهای جهانی مس در سال ٢٠١٩ با کاهش عرضه روبرو خواهند شد.به نقل از پایگاه خبری اینوستینگ نیوز(Investing News)، به رغم راه اندازی معدن کوبر (Cobre) در پاناما و توکوئپالا (Toquepala) در پرو، بازارهای جهانی در نتیجه توقف فعالیت معدن گراسبرگ اندونزی شاهد کسری عرضه خواهد بود.میزان مصرف مس در بازارهای جهانی در سال ٢٠١٩ با رشد دو درصدی روبرو خواهد شد.بنابرپیش بینی این گروه مطالعاتی، میزان مصرف مس نیز در سال ٢٠٢٠ با رشد یک و نیم درصدی روبرو خواهد شد.براساس این گزارش، پیش بینی می شود میزان تولید معادن مس جهان در سال جاری بدون تغییر بماند و در سال ٢٠٢٠ با ١.٩ دهم درصد کاهش روبرو شود.این گزارش حاکی است، میزان تولید معادن مس جهان در سال ٢٠١٨ با رشد ٢.٥ درصدی روبرو شده بود.

تحریم صنایع فلزات کم اثرتر

از محدودیتهای داخلی است

به گفته یک فعال معدنی، تحریم جدید آمریکا موضوع تازهای نیست که بخواهد چندان بر عملکرد فعالان این حوزه تاثیرگذار باشد و برعکس سبب خیر شد تا مسئولان کمی بشتر به فکر باشند تا از محدودیتها داخلی بکاهند. کامران وکیل در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: قطع به یقین تولیدکنندگان و صنعتگران ما راه حلهایی برای دور زدن تحریمها دارند که میتواند اثرات این محدودیتها را به حداقل برساند. وی افزود: تحریم فلزات یک وجه خوبی هم داشته است. سالهاست که مدیران دولتی ما بیشتر از تحریمها، بر صنعت کشور و در حوزه معدن، محدودیت ایجاد کردهاند. همیشه دو مدل تحریم در بخش معدن وجود داشته است. علاوه برای تحریمهای خارجی که شامل همه بخشهای صنعت میشود، تحریمهای داخلی نیز بعضاً دست و پا گیرتر عمل کردهاند. وکیل ادامه داد: یک روز حقوق دولتی را بدون در نظر گرفتن قوانین و دستورالعمل، اضافه کردند، عوارض صادراتی در نظر گرفته شد و روز دیگر مالیات بر صادرات؛ لذا تحریم چندان واژه ناآشنایی برای فعالین معدنی نیست. در حال حاضر تحریمهای خارجی ایجاد شده که میتوان برای آن راهکارهای در نظر گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که این بار نیز حتماً راهکارهایی تدوین میشود تا معدن کشور و اشتغالهای وسیعی که در سراسر کشور از بابت آن وجود دارد؛ کمترین آسیب را بپذیرد.

عضو اتاق تهران از محدودیتهای کسب و کارهای نوین انتقاد کرد؛

گروه صنعت و معدن: مدیر واحد کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی تهران گفت: در شرایطی که عرصه فعالیت بر استارتآپها تنگ میشود، خیلی از آنها به فکر مهاجرت و گرفتن ویزا مهاجرت هستند؛ حتی ویزای تعدادی از آنها که استارتاپهای شناختهای هم هستند، صادر شده است.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، کسبوکارهای نوین یا همان استارتآپها یکی از حوزههایی هستند که حتی در زمان اجرای برجام با موانعی متعدد برای فعالیت رو به رو بودند و حالا تحریم هم به لیست مشکلات آنها اضافه شده است.

در شرایطی که برخی افراد همچون «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تحریمها را یک فرصت برای استارتاپها میداند، فعالان این حوزه تهدیدهای تحریم را بیش از فرصتهای آن ارزیابی میکنند.

درباره وضعیت استارتآپها در شرایط تحریم با «امید هاشمی»، مدیر واحد کسب و کارهای نوین در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفتوگویی داشتهایم که در ادامه شرح آن را میخوانید:

  • شرایط تحریم چه تاثیری بر فعالیت استارتآپها میگذارد؟

    تحریم و آثار آن دوجانبه است؛ یکی اثرات مستقیم تحریم است مثل تحریم فناوری و دیگری آثار جانبی آن، مثلا تحریم شریط اقتصادی را دشوار کرده و روی فعالیت تعدادی از افراد که با ریسک بالا کار میکردند و مساله امیدواری در کسب و کارشان همیشه حرف اول را میزند، تاثیر میگذارد. در حال حاضر سیستم عامل آی.اُ.اِس (IOS) در ایران تحریم شده، در نتیجه فعالیت تعداد زیادی از کسب و کارها که با این سرویس فعالیت میکردند با مشکل رو به رو شده و درآمدشان کاهش مییابد.

    در شرایطی که عرصه فعالیت بر استارتآپها تنگ میشود، خیلی از آنها به فکر مهاجرت میافتند که اتفاق ناخوشایندی است. خیلی از کشورها مانند هلند، استرالیا، اتریش، کانادا و امارات چیزی به نام ویزای استارتاپی دارند؛ کافی است افراد به آنها اثبات کنند که استارتآپی مشغول به فعالیت بودهاند و میخواهند ایده خود را به کشور آنها ببرند. در هفتههای اخیر چندین گروه از این افراد نزد من آمدهاند که همگی به دنبال اخذ ویزا و مهاجرت هستند، حتی ویزای تعدادی از آنها که استارتاپهای شناختهای هم هستند صادر شده و پیگیر رفتن هستند. مهمترین رتبه برای رشد استارتآپها منابع انسانی با کیفیت است. تعدادی از جوانان نخبه در کشور حضور دارند که به هر دلیل خودشان استارتاپ راه نمی اندازند، اما نیروهای کلیدی در یک استارتاپ خوب هستند. موج جدید مهاجرت بین این افراد آغاز شده شده و به استارتاپهای در حال رشد بیشتر آسیب میزند.

    با اعمال تحریمها احتمال دارد حتی سرویس اندروید را به روی ایرانیان ببندند که در صورت عملی شدن این تصمیم، بازهم موجی از فعالیت کسب و کارها را در پی خواهیم داشت.

    همه این اتفاقات هزینه فعالیت استارتاپها را بالا میبرد. مثلا آنها قبلا سرورها را با قیمت معقول از اروپا تهیه می کردند، اما در شرایط جدید قیمت سرور و اجاره آن چهار برابر شده است؛ در نتیجه استارتاپی که قبلا با ٥٠٠ هزار تومان یک وب سایت تخصصی ارائه داده و به مدت یک سال از آن پشتیبانی می کرد، حالا باید همان سایت را به قیمت ٣ میلیون تومان ارائه دهد. این مسائل در استارتاپهایی که تازه در حال شکل گیری یا در مراحل رشد هستند بیشتر دیده می شود.

    وضعیت برخی استارتآپهای بزرگتر در شرایط تحریم بهتر است، چرا که نرم افزارهای کاربردی خود را توسعه دادهاند و به کشورهای دیگر نیاز ندارند. اما متاسفانه در این کسب و کارها که اتفاقا منابع مالی دارند و سرمایه خوبی هم جذب کردهاند فضای ناامیدی رواج دارد. تا پارسال در کشور استارتاپ خوب داشتیم اما منابع مالی برای سرمایه گذاری کم داشتیم، امسال صندوقهای سرمایهگذاری پول دارند اما استارتآپی که خوب باشد کم است.

  • چند درصد از کسبوکارهای نوین در شرایط جدید تعطیل شدهاند؟

    در اینجا باید تفکیکی بین استارتآپ ها قائل شد. حدود ٦٠ استارتاپهایی که در مراحل شکلگیری هستند و تیم های زیر ٤،٥ نفر دارند، تعطیل شده و ادامه فعالیت نمیدهند. همچنین ٣٠ تا ٤٠ درصد استارتاپهایی که در مرحله رشد و بین ٥ تا ١٥ نفر هستند فعالیتشان متوقف شده، چون سرویس هایشان گران است و مشتری ندارد.

    اما تنها ١٠ تا ٢٠ درصد استارتاپ های بزرگتر تعطیل نشدهاند. آنها به این دلیل که ساختار مالی منظم دارند به راحتی میتوانند با یکدیگر ادغام شوند. مثلا چند وقت دیگر خبر ادغام دو مجموعه استارتاپی تخفیفی را خواهید شنید. در این شرایط فضای رقابتی کم می شود و هیچ تیم جدیدی نمیتواند با آنها رقابت کند، اما حداقل میتوانیم استارتاپهای خوب را حفظ کنیم.

  • برخی معتقدند در شرایط جدید فضای رشد برای استارتاپها وجود دارد، این رشد به چه صورتی میتواند باشد؟

    من این حرف را قبول ندارم. در اینجا بازهم باید بین شرکتها و کسبوکارهای نوین تفکیک قائل شد. یک زمان است که شرکتی تکنولوژیاش را از آلمان وارد میکرده و حالا با اعمال تحریمها، تولیدکننده مجبور است این تکنولوژی را توسعه دهد؛ در این شرایط تحریم عملا باعث توسعه آن تکنولوژی میشود که اتفاق خوبی است. اما درباره استارتاپها وضع متفاوت است. اساس فعالیت بسیاری از آنها فناوریهایی است که به صورت نرم افزار ارائه میشود. ما اگر بخواهیم مشابه آن زیرساختها را داخل کشور ایجاد کنیم شاید حدود سه تا پنج سال زمان نیاز داشته باشد که تقریبا نشدنی است.