بخشنامه صرفهجویی در وزارت نفت ابلاغ شد

بیژن زنگنه وزیر نفت، بخشنامه صرفهجویی و کاهش هزینههای بیتاثیر در کارایی وزارت نفت را با توجه به شرایط ویژه کشور به مدیران عامل شرکتهای تابعه وزارت نفت ابلاغ کرد. در متن بخشنامه آمده است: در اجرای تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و سیاستهای دولت برای صرفهجویی و کاهش هزینههایی که در عمل هیچ تأثیری در کارایی دستگاهها ندارد و در ادامه سیاستها و روشهایی که تاکنون برای کاهش هزینهها اتخاذ شده و با توجه به شرایط ویژه کشور، پس از بحث، مذاکره و همفکری در شورای معاونان وزارتخانه، به استناد جز ۶ بند «ب» ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۱، موارد زیر با هدف مدیریت و کاهش هزینهها در شرکتهای تابعه صنعت نفت برای رعایت دقیق ابلاغ میشود.

 

افزایش صادرات گاز به عراق

حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در ماههای پیش رو صادرات گاز ایران به عراق به ۴۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید که این مقدار مجموع حجم صادرات در قالب دو قرارداد با مقصد بغداد و بصره است. وی در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: حجم صادرات گاز ایران به عراق مرتب در حال افزایش است و در حال رسیدن به سقف قرارداد است.وی در خصوص وضعیت قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: اجرای این قرارداد بر اساس مفاد آن در حال انجام و پیگیری است و هیچ مشکلی برای صادرات گاز به ترکیه نداریم.وی در خصوص صادرات گاز ایران به پاکستان گفت: ما امیدواریم که پاکستان متقاعد شده باشد که احداث خط لوله صادراتی در خاک این کشور را دنبال کند.

 

افزایش تعرفه ها اصلاح روش پرمصرف هاست

پیام باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه افزایش تعرفه آب و برق اثر چندانی بر اقتصاد خانوارهای رعایت کننده الگوی مصرف ندارد، گفت:هدف اصلی این افزایش اصلاح روش پرمصرف ها با پرداخت هزینه است. نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش تعرفه آب و برق برای بخش پرمصرف جامعه حداقل انتظاری است که حتی جامعه هم با آن موافق است، کسانی که بیشتر از الگوهای تعیین شده مصرف می کنند، باید هزینه این نوع رفتارهای خود را بپردازند.به گفته پیام باقری ، ضمن آنکه متعادل شدن قیمت انرژی نیازی است که می تواند به بهبود روش های مصرف بیانجامد.

اوج مصرف برق

به ۴۲ هزار مگاوات رسید

همزمان با افزایش دما در نیمه جنوبی کشور و به ویژه در مناطق گرمسیری، اوج مصرف برق نیز طی چند روز اخیر روند صعودی به خود گرفته استبه گزارش وزارت نیرو، روز گذشته در ساعت ۲۱:۳۴ دقیقه اوج مصرف برق کشور به ۴۲ هزار و ۱۴۴ مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار هزار و ۲۴۳ مگاوات افزایش پیدا کرده است.در این هفته اوج مصرف ۲۲ اردیبهشت نیز به ۴۱ هزار و ۹۹۹ مگاوات رسیده بود که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار هزار و ۴۵۰ مگاوات افزایش یافته است.

پالایشگاه تبریز کاملا در مدار سرویس است

شاکر خفائی رئیس روابط عمومی و امور بین الملل پالایشگاه تبریز گفت: طبق دستورالعمل ایمنی و برای تعمیرات اساسی ناچاریم مواد هیدروکربوری را به مشعل بدهیم تا از انفجار جلوگیری شود.وی در گفتوگو با ایلنا، درباره مشاهده دود غلیظ از سمت پالایشگاه اظهار داشت: در ادامه راه اندازی واحدهای عملیاتی پالایشگاه پس از انجام تعمیرات اساسی بدون حادثه؛ به دلیل افزایش فشار در یکی از واحدهای مربوطه، مواد نفتی طبق دستورالعمل ایمنی برای جلوگیری از خطر انفجار به مشعل ایمنی تخلیه رفت و دود مشاهده شده ناشی از آن بود.وی افزود: پس از کاهش فشار و رسیدن به شرایط ایمن که فقط ١.٥ دقیقه طول کشید، واحد مذکور در حال راه اندازی است، مشکل رفع شده، مشعل هم به صورت ایمن و نرمال در مدار سرویس است و شرایط کاملا تحت کنترل است.

آبگیری ۸۷ درصد از تالاب هورالعظیم

سیدابراهیم حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانهها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، از تأمین حقابه و آبگیری ۸۷ درصد از سطح تالاب بینالمللی هورالعظیم در سال آبی ۹۸-۹۷ خبر داد.به گزارش ایسنا، سیدابراهیم حسینی اظهار کرد: در حالحاضر فضای خالی موجود در تالاب معادل آبگیری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که بخشی از این فضای خالی ناشی از وجود ارتفاع در قسمتهای از تالاب و فعالیتهای کشاورزی و صنعتی است.حسینی با اشاره به تأمین حقابه تالاب هورالعظیم از سوی سازمان آب و برق خوزستان، پایش مداوم کمی و کیفی حوضه آبریز رودخانه کرخه از طریق ایجاد ۱۶ ایستگاه هیدرومتری، ۱۱ ایستگاه آلودگی و ۱۳ ایستگاه آنلاین و انجام مطالعات تعیین حد بستر و حریم تالاب را از جمله اقدامهای انجام شده در این تالاب عنوان کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد:

گروه انرژی: علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پتروپالایشگاهها ازجمله طرحهای جذاب برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

به گزارش صداوسیما، علی بختیار با بیان اینکه احداث واحدهای پتروپالایشگاهی در دنیا جایگزین ایجاد واحدهای پالایشگاهی شده است، افزود: دوره بازگشت سرمایه این واحدها در مقایسه با واحدهای پالایشگاهی سریعتر است و سه تا چهار ساله احداث میشوند. وی گفت: در طرح ایجاد واحدهای پتروپالایشگاهی؛ ارتقای ۱۱ پالایشگاه فعال کشور هم با سرمایهای که جذب خواهد شد دیده شده است. بختیار افزود: تولیدات پتروپالایشگاهی در صورت مدیریت درست میتواند سود را تا صد برابر افزایش دهد و علاوه بر آن در زنجیره پایین دستی پتروشیمیها اشتغال ایجاد خواهد کرد. وی گفت: مکانیزم سرمایه گذاری در این واحدها در بورس نگرانیها بابت ضمانت اجرای این طرحها را رفع میکند.

این عضو کمیسیون انرژی افزود: بخش عمدهای تولیدات واحدهای پتروپالایشگاهی صادراتی است و بخش دیگر آن در داخل توزیع میشود که در صورت ایجاد زنجیره پایین دستی اش به رفع مشکل بیکاری در کشور کمک خواهد کرد.

وی افزود: برخلاف سختی فروش نفت در بازار جهانی در شرایط تحریم، چنین وضعیتی برای فراوردههای پتروپالایشگاهی وجود ندارد.بختیار گفت: سرمایه گذاری در پتروپالایشگاه ها؛ ایران را از خام فروشی رها میکند.

وی افزود: کمیسیون انرژی مجلس از پاییز پارسال طرح احداث پتروپالایشگاه ها را بررسی کرده و این طرح هم اکنون در دستور بررسی در صحن علنی مجلس است.

  • برنامهریزی برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در عسلویه

    از سویی دیگر علیمحمد بساقزاده مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه توسعه صنعت و تکمیل زنجیره در منطقه عسلویه را با جدیت دنبال میکنیم، افزود: با توجه به وجود برخی محدودیتها در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، سعی کردیم در صورت فراهم شدن شرایط برای فعالکردن صنایع تکمیلی و توسعه پاییندست پتروشیمی یا واحدهای تکمیلی پتروشیمی مانند تکمیل زنجیره متانول از زمین‎های فاز ۳ پتروشیمی یعنی حدفاصل فرودگاه تا فازهای ۱۵، ۱۶ پارس جنوبی که جدولبندی انجام و تعدادی کارگاه نیز ایجاد شده، استفاده کنیم. وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ تولید متانول افزایش قابل توجهی خواهد داشت که با تامین نیاز داخل، بخش اعظم آن صادر میشود، افزود: تلاش داریم هر چه سریعتر مقداری از متانول تولیدی را به زنجیره پتروشیمی تبدیل کنیم که بهترین و نزدیکترین محل برای اجرایی کردن این زنجیره بین فرودگاه و فاز ۱۵، ۱۶ پارس جنوبی است. از مزیتهای این منطقه، نزدیکی و دسترسی به خوراک و یوتیلیتی است که با توجه به شرایط منطقه مورد اشاره باید واحدهایی که ارتفاع کمی دارند با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی اجرا شوند. بساقزاده با اشاره به اهمیت صنعت پتروشیمی در رشد اقتصادی کشور گفت: صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع مادر از مهمترین ارکان توسعه و موتور محرک بخشهای گوناگون اقتصاد کشور محسوب میشود و رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره تولید، ایجاد تنوع بیشتر در محصولات و ارتقای ارزش سبد محصولات پتروشیمی با مشارکت هلدینگها و شرکتهای فعال در این صنعت ارزشآفرین است.عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: باید با بهرهگیری از همه ظرفیتهای موجود، تلاش کرد عملیات اجرایی طرحهای پتروشیمی با جذب سرمایههای جدید، مشارکت نظام بانکی و بخش خصوصی شتاب بیشتری بگیرد.

  • چرا پتروپالایشگاه؟

    عماد رفیعی کارشناس حوزه انرژی و پالایش هم در این برنامه گفت: ایران با دارا بودن ظرفیت ۴.۶ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز بزرگترین کشور دارای منابع گاز طبیعی در جهان است. وی افزود: از این مقدار ظرفیت پالایش ۲.۱ میلیون بشکه در کشور وجود دارد و ۲.۱ میلیون بشکه ظرفیت برای صادرات است که از آن در واحدهای پتروپالایشگاهی استفاده خواهد شد. وی گفت: واحدهای پتروپالایشگاهی از ادغام یک واحد پالایشگاهی و یک واحد پتروشیمی به وجود میآید که هزینه سرمایه گذاری را کمتر میکند، انرژی مصرفی را کاهش میدهد، سودمحوری را جایگزین سوخت محوری میکند و تولیداتش ارزش افزوده و تولید ثروت بیشتری برای کشور دارد. رفیعی افزود: تنوع محصولات تولیدی، اشتغالزایی زیاد کشور و کم اثر یا بی اثر شدن تحریمهای نفتی از دیگر جذابیتهای ایجاد واحدهای پتروپالایشگاهی است.بازار روبه گسترش فرآورده در منطقه عماد رفیعی کارشناس حوزه انرژی و پالایش با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده بازار فراوردههای پتروپالایشگاهی در منطقه رو به گسترش است، افزود: چهار کشور عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۷ روزانه ۱۵۰ میلیون لیتر فراوردههای نفتی شامل بنزین، گازوئیل و نفت سفید را وارد کرده اند.

حبيب جهانساز رييس سازمان چاي کشور گفت: به رغم تاخير ١٠روزه در آغاز برداشت برگ سبز چاي توليد چاي خشک درجه يک امسال حدود ١٠درصد افزايش يافت.به گزارش ايسنا، وي گفت: از نهم ارديبهشت آغاز چين برگ سبز چاي به ٧هزار تن چاي خشک با کيفيت در ١٦٠کارخانه چايسازي گيلان و مازندران توليد شده است.وي افزود: اين مقدار چاي خشک از ٣٢ هزار تن برگ سبز چاي خريداري شده از چايکاران شمال کشور استحصال شد.وي با بيان اينکه ٩٩ درصد برگ سبز چاي خريداري شده درجه يک است، ادامه داد: شرايط مناسب آب و هوايي، توجه دولت به صنعت چاي با پرداخت وام به زراعي، افزايش رغبت چايکاران براي توليد با افزايش قيمت خريد تضميني برگ سبز چاي، دقت چايکاران در برداشت و همت کارخانه داران در توليد باعث شد تا به رغم تاخير ١٠روزه در آغاز برداشت برگ سبز چاي توليد چاي خشک درجه يک امسال حدود ١٠درصد افزايش يابد.

بيش از ۳۵۵ هزار و ۹۰۰ تن سير تر و خشک در سال زراعي ۹۷-۹۶ در کشور توليد شد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، حسين اصغري مديرکل دفتر امور محصولات علوفهاي و جاليزي معاونت امور زراعت با بيان اين مطلب گفت: از اين ميزان توليد در سال زراعي گذشته ۲۰۷ هزار و ۱۸۱ هزار تن سير تر و ۱۴۸ هزار و ۷۳۲ تن سير خشک بوده است.وي افزود: مهمترين استانهاي توليد کننده سير تر اردبيل با ۱۳۲۰ تن، خوزستان ۱۰۹۲ تن، زنجان ۲ هزار تن، گيلان ۱۰۰۱ تن و لرستان ۵۹۹ تن هستند.اصغري اظهار داشت: آذربايجان شرقي با توليد ۹۶۱ تن، کردستان ۵۲۹ تن، کرمان ۵۵۰ تن، گيلان ۷۰۰ تن، مازندران ۳۰۲۹ تن، همدان با ۴۳۴۶ تن از استانهاي مهم توليد کننده سير خشک در کشور ميباشند.وي ميزان صادرات سير خشک را در همين سال ۴۷۰۰ تن به ارزش ۴ ميليون و ۷۳۱ هزار دلار عنوان کرد.

ابلاغ دستورالعمل دريافت شناسه

براي لوازم خانگي

دستورالعمل دريافت شناسه براي کالاي (لوازم خانگي) موجود در بازار و انبارها ابلاغ شد.به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاري ميزان، دستورالعمل دريافت شناسه براي کالاي (لوازم خانگي) موجود در بازار و انبارها ابلاغ شد.بر اساس ماده ۷ آييننامه اجرايي شناسه­هاي کالا و رهگيري کالا ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اين دستورالعمل براي تعيين تکليف لوازم خانگي فاقد شناسه کالا موجود در بازار و انبارها، به دستگاههاي ذيربط و مشمولين دريافت شناسهکالا اعم از واردکنندگان و توليدکنندگان ابلاغ و اطلاعرساني ميشود.تلويزيون، يخچال فريزر، کولرگازي و اسپيلت، ماشينلباسشويي، ماشينظرفشويي، مايکروويو و جاروبرقي کالاهاي مشمول اين دستورالعمل هستند.

١/٢ ميليون هکتار از اراضي کشور

به سامانههاي نوين آبياري تجهيز شد

عباس زارع مشاور وزير جهاد کشاورزي و مجري طرح سامانههاي نوين آبياري گفت: تاکنون ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضي کشور به سامانههاي نوين آبياري مجهز شده است.به گزارش ايرنا، وي اضافه کرد: از اين ميزان بيش از يک ميليون و ۵۰۰ هزار هکتار در اراضي پاياب منابع آبي کوچک سنتي اجرا شده که بيشترين ميزان را در انواع سطوح اراضي دارد.زارع با اشاره به اينکه بيش از ۹۰ درصد توليد محصولات کشاورزي با آب ارتباط مستقيم دارد، افزود: اجراي طرح سامانههاي نوين آبياري به افزايش بهره وري آب و خاک، خودکفايي کشور و امينت غذايي کمک ميکنند.مشاور وزير جهاد کشاورزي با اشاره به اينکه سالانه در کل کشور ۴۰۰ هزار هکتار ظرفيت فني و مهندسي توسعه سامانههاي نوين آبياري وجود دارد، گفت: ۲ هزار مشاور و پيمانکار و ۴۳۰ توليد کننده لوازم و تجهيزات در زمينه توسعه سامانههاي نوين آبياري فعاليت ميکنند.سرپرست فرمانداري بانه نيز به اهميت بخش کشاورزي در اين شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه در چند سال اخير بازار تجاري رونق بسيار خوبي در اين منطقه داشته بخش کشاورزي توسعه چنداني نيافته است.محمد امين زاده افزود: ضروري است با توجه به رکود بازار و کاهش اشتغال، به بخش کشاورزي بخاطر ظرفيتهاي خوبي که به لحاظ کشاورزي در اين شهرستان داريم توجه بيشتري شده تا توليد و اشتغال توسعه يابد.

رئيس سازمان حفظ نباتات هشدار داد؛

گروه اصناف: محمدرضا درگاهي رئيس سازمان حفظ نباتات گفت: براساس پيش بينيهاي فائو و سازمان حفظ نباتات احتمالاً با موج جديد حملات ملخهاي صحرايي از اواخر ارديبهشت مواجه خواهيم بود. وزير جهاد کشاورزي طي دو نامه به وزير کشور به طور مجدد ٣٠ ميليارد تومان اعتبار جديد و همکاري استانداريها و فرمانداريها براي تخصيص تجهيزات جهت مبارزه با ملخ صحرايي را خواستار شد.

محمدرضا درگاهي درباره آفت ملخ صحرايي اظهار داشت: اين ملخها از اوايل بهمن ماه سال ٩٧ تاکنون ١٤٠ ريزش در سطح ٨ استان جنوبي کشور داشتهاند.وي استانهاي درگير با آفت ملخ صحرايي را، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، جنوب کرمان، بوشهر، خوزستان، کرمان، فارس و خراسان جنوبي عنوان کرد. درگاهي تصريح کرد: همکاران ما در استانهاي درگير با همه توان در حال مبارزه با اين آفت خطرناک هستند و تمام امکانات سازمان حفظ نباتات کشور و سازمانهاي ٨ استان درگير، براي مقابله با اين آفت به کار گرفته شده است تا آفت مهار شود و آسيبي به باغات و مزارع کشور وارد نکند. وي ادامه داد: تاکنون اين آفت هيچ آسيب جدي به باغات و مزارع کشور وارد نکرده است.درگاهي درباره تخصيص اعتبارات نيز گفت: مشکلات دريافت و تأمين اعتبار حل شده و هيچ نگراني در اين زمينه نداريم. وي درباره مباحث مطرح شده مبني بر بيوتروريسم بودن اين حملات و اظهارنظري که فائو قرار بود در اين زمينه ارائه دهد، افزود: فائو بررسيهاي خود را در ايران و عربستان انجام داده و بررسيها در اين خصوص همچنان ادامه دارد، اما هنوز پاسخي به ما نداده است. رئيس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: از نظر کارشناسان خودمان نيز بررسي اين مساله زمانبر است و بايد بررسيها دقيق انجام شود؛ بنابراين احتمال دارد يک تا دو ماه زمان ببرد.وي با بيان اينکه شدت هجوم ملخها در ٣ تا ٤ روز اخير نسبت به گذشته کمتر شده است، گفت: با اين حال هجوم آنها همچنان ادامه دارد و پيش بيني ميکنيم تا پايان تيرماه اين حملات ادامه يابد.رئيس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: براساس پيش بينيهاي فائو و سازمان حفظ نباتات احتمالاً با موج جديد حملات ملخهاي صحرايي از اواخر ارديبهشت مواجه خواهيم بود.درگاهي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح شده مبني بر حضور آفت ملخ صحرايي در نوار شمالي کشور، اين مساله را تکذيب کرد و افزود: ملخي که در اردبيل و دشت مغان ديده شده، ملخ صحرايي نيست بلکه ملخ بومي(ملخ مراکشي) است که هر سال نوار شمالي کشور مانند اردبيل، گلستان، مازندران، گيلان، قزوين و بخشي از آذربايجان شرقي با آن درگير ميشود و اين ملخ بسيار متفاوتتر از ملخ صحرايي است.وي اضافه کرد: ملخ صحرايي روزانه حدود ٤٠٠ کيلومتر قدرت پرواز و جابه جايي دارد در حالي که ملخ مراکشي يا بوميکلاً ٥٠ کيلومتر جابجا ميشود، ملخ صحرايي به مراتب خطرناکتر است.درگاهي افزود: ما هر سال با ملخ مراکشي در نوار شمالي کشور مواجه هستيم که امسال به دليل بارندگيهاي زياد جمعيت آنها زياد شده، اما جاي نگراني نيست چرا که به راحتي قابل کنترل است.

  • حجتي ٣٠ ميليارد تومان اعتبار براي مبارزه با ملخ درخواست کرد

    محمود حجتي در اين نامه خطاب به عبدالرضا رحماني فضلي نوشت: هجوم ملخ صحرايي از کشورهاي همسايه بخش وسيعي از استانهاي جنوبي کشور از جمله هرمزگان، سيستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبي، کهگيلويه و بويراحمد و کرمان را در برداشته است که امنيت غذايي و پايداري عرصههاي طبيعي کشور را با تهديد جدي مواجه کرده است.وي افزود: متاسفانه اعتبار تصويب شده تکافوي اقدامات و مديريت يکپارچه مقابله و کنترل آفات مذکور را نميدهد بنابراين خواهشمند است با طرح و تصويب اصلاح بند ١ تصويب نامه مذکور به مبلغ ٣٠٠ ميليارد ريال مشتمل بر ١٥٠ ميليارد ريال هزينهاي و ١٥٠ ميليارد ريال تملک دارايي سرمايهاي در هيات وزيران اقدامات لازم را به عمل آوريد.

  • بارشهاي اخير موجب افزايش پروانهها شده است

    درگاهي اظهار داشت: امسال متوسط بارندگي کشور به ٢٩٧ ميلي متر رسيده است و همين موضوع فضاي باغي، جنگل و مرتعي را براي حضور و توليدمثل پروانهها فراهم آورده است.وي گفت: افزايش بارندگي، اقليم را براي زندگي پروانهها مطلوب کرده و با بالا رفتن دما، توليدمثل اين پروانهها نيز بيشتر ميشود.وي اظهار داشت: افزايش تعداد پروانهها کاملا طبيعي است و اين پروانهها هيچ تهديدي براي محصولات زراعي، باغي و فضاي سبز کشور ندارند.

سعيد موتمني رئيس اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاهها و فروشندگان خودرو در مورد نحوه اعلام قيمت خودروها به پلتفرمهاي اينترنتي گفت: اين اتحاديه نرخ کف بازار را اعلام ميکند که بر اساس عرضه و تقاضا تعيين ميشود.به گفته وي حتي در اين روزها که وضعيت عرضه و تقاضا در بازار عادي نيست، اتحاديه باز هم با همين شيوه نرخ کف بازار را اعلام ميکند. وي همچنين در مورد اختلاف نرخي که توسط اتحاديه با دلالان خودرو اعلام ميشود، تاکيد کرد: اتحاديه نرخ کف بازار را اعلام ميکند و نه سقف قيمتها را «کاهش توليدات باعث افزايش قيمت کالا در بازار ميشود، چنانکه برخي از اين موضوع سو استفاده کردند و قيمت خودرو را در هفتههاي گذشته افزايش دادند.

علي حسيني عضو شوراي ملي زعفران گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کيلو زعفران دسته ۸ ميليون و حداکثر زعفران سوپر نگين ۱۴ ميليون تومان است.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: در آستانه ماه رمضان تقاضا براي خريد زعفران از سوي کشورهاي مسلمان و همسايه افزايش يافت و اين امر بر نوسان قيمت محصول در بازار دامن زد اما هم اکنون به سبب تعادل عرضه و تقاضا بعيد است که نوسان خاصي در ماه مبارک رمضان اتفاق بيفتد.وي با اشاره به اينکه قاچاق طلاي سرخ براي بزرگترين توليدکننده زعفران يک معضل جدي به شمار ميرود، بيان کرد: قاچاق زعفران ايراني از طرف افغانستان به کشورهاي ديگر معضلي است که به مرور به يک پديده شوم تبديل ميشود، از اين رو به مسئولان ذي ربط هشدار ميدهيم از قاچاق پياز زعفران جلوگيري کنند .