سرمقاله

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

نماینده مجلس

از ابتدای ارائه ارز یارانه ای کاملا مشخص بود که این روش چه در سطح دولت چه غیر دولت زمینه رانت و فساد را به وجود می آورد و از همان روزها به دولت دراین زمینه هشدار داده ایم. اینکه بخش خصوص و افراد حقیقی از ارز یارانه ای سوء استفاده می کنند داستان دارد، اما اینکه... شرکت های منتسب به دولت دچار سوء استفاده های مالی می شوند، دیگر نباید انتظار داشته باشند نمایندگان در برابر این سوءاستفاده سکوت کنند. مجلس می تواند در قابل سوال از دولت اقدام کند، مگر اینکه ورود فوری دولت برای احقاق حقوق ملت را ببیند، اگر دولت خواسته به نوعی شرکت های خود را از محل بودجه جاری تقویت کند فساد بزرگ رخ داده است. اگر سر دولت در توزیع ارز یارانه ای کلاه رفته باید با خاطی برخورد کند. دولت باید مدیران عامل خطا کار را شناسایی و به دادگاه و مراجع قضایی معرفی کند چرا که قوه قضاییه این امکان را ندارد که عملکرد 10 هزار شرکت دولتی را مورد ارزیابی قرار دهد، برای این کار باید دادگاه ها کار هایشان متوقف کنند که غیر ممکن است. باید در دولت کارگروهی برای بررسی هر چه سریع تر عملکرد شرکت های دولتی تشکیل شود. دولت می تواند برای برخورد با خاطیان ارز یارانه ای از اختیارات قانونی از جمه عزل، کسر از حقوق و جرایمی دیگر استفاده کند و هر چه سریع تر به این موضوع رسیدگی کند.در کمیسیون های مجلس 10 ها سوال مطرح است و مرتب وزرا برای پاسخگویی احضار می شوند اما قوه مقننه قوه قهره نیست از سوی دیگر پرونده ها به قوه قضاییه ارسال می شود.حجم بررسی عملکرد شرکت های دولتی بسیار زیاد بوده و از توان قوه قضاییه خارج است، از این رو اراده خود دولت برای برخورد با رانت ارزی، را می طلبد، باید دولت ورود و با مدیران خود به شدت برخورد کند.اخیرا شاهد برخورد دولت با این مسائل هستیم با این حال اگر دولت ورود قاطع و جدی نداشته باشد در این زمینه با قوه قضاییه جلسه ای برگزار می کنیم. منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

این روزها از شبکه مستند رسانه ملی، فیلمی پخش می شود با عنوان : «آلمان از بالا». ظاهرا دلیل این نامگذاری این است که بیشتر فیلمبرداری این مستند از بالا و از فراز آسمان انجام می شود. در این فیلم کشور و سرزمینی را می بینیم که در قله توسعه و شکوفایی اقتصادی قرار دارد. کشتی ها... هواپیماها، قطارها و تکنسین ها و کارکنان مراکز تولیدی و اقتصادی در نهایت وقت شناسی و دقت مشغول انجام وظیفه هستند و همه چیز و همه جا تمیز و زیبا و چشم نواز به نظر می رسد. با دیدن این فیلم به خوبی مجاب می شویم که چرا آلمان به قدرت اول اقتصادی قاره سبز تبدیل شده است. از توضیحات گوینده متن اینطور استنباط می شود که راز این اقتصاد شکوفا را بایستی در پایبندی مردم این کشور به فرهنگ کار دانست. آلمان از قِبَل فرهنگ و ساز و کاری که برای شکوفایی اقتصادی خود در پیش گرفته است امروزه کشور مهمی در عرصه های مختلف اقتصادی و سیاسی به شمار می رود و جهان نمی تواند این کشور را نادیده بگیرد. اعتبار جهانی آلمان از راه اقتصاد، و نه جنگ و پیروزی های نظامی به دست آمده است. جنگ و مبارزه، همه اش تیر و تفنگ و تهدید و رجزخوانی نیست و از راه های دیگری هم می توان به پیروزی بر دشمن دست پیدا کرد و این نکته ای است که متاسفانه در کشور ما تا حدود زیادی از آن غفلت شده است. در ظاهر از ضرورت شکوفایی اقتصادی و رونق تولید و اشتغالزایی حرف می زنیم اما برای اجرا و عمل به آن عزم جدی نداریم و تمرکزمان بر حوزه کار و اشتغال و تولید در کمترین حد ممکن است و نمی دانیم که با همین رفتارمان داریم دشمن را شاد می کنیم.همین یکی، دو روز پیش رضا رحمانی وزیر صنعت در شورای اداری شهر پاکدشت ضمن گلایه از نوع تفکر حاکم بر اقتصاد کشور گفت: « وقتی یک شرکت تولیدی 400 نیروی خود را اخراج می کند، یعنی دشمن آنجا توانسته خاکریز ما را فتح کند». بنابراین بایستی با تمرکز بر اقتصاد و تولید مانع فتح خاکریزها توسط دشمن بشویم. به سخن دیگر اگر کارگاه ها را فعال کنیم و تولید را رونق ببخشیم و بر ثروت و توانایی مالی کشور و مردم بیفزاییم، می توانیم بدون جنگ و درگیری فیزیکی بر هر دشمنی پیروز شویم. نباید از یاد برد که رسیدن به این مرحله از راه تعامل سازنده و منطقی با جهان پیرامون و کشورهای دور و نزدیک می گذرد.

امام جمعه موقت تهران؛

گروه سیاسی: خطیب نماز جمعه تهران گفت: اصلاح نظام ارزی و اصلاح سیاست های اشتغالزایی از اصولی است که ثمره آن فراهم آوردن زمینه تولید، مدیریت و کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمد حسن ابوترابی فرد» در خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود: اصلاح نظام ارزی، سیاست پولی، نرخ رشد حجم پول، نرخ سود بانکی، بانک مرکزی، اصلاح سیاست مالی، نظام بودجه ریزی که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند - یعنی میزان درآمد و مخارج دولت ریشه بسیاری از مشکلات است-، سیاست هایی است که باید به اصلاح عملکرد اقتصاد ایران منتهی شود .

وی با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست های ساختاری به خصوص در حوزه مدیریت درآمدهای نفتی گفت: درآمدهای نفتی باید در این مقطع از تاریخ ایران که دشمن برای ما این فرصت را فراهم کرده است، اصلاح شود. دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند به هر میزان که در این مقطع سخت ارتباط بودجه با نفت کاهش پیدا کرد، هرگز افزایش پیدا نکند، این پایه شود. به طوری که اگر فردا سیاست های نظام این بود که نفت بیشتری بفروشد تمام درآمدها به صندوق ذخیره ارزی واریز شود. وی ادامه داد: نظام سازی، اصلاح نهادها، نظام مالیاتی، نظام بانکی، نظام مدیریت، نظام نظارت، نظام قضایی ، نظام تقنین و تنقیح کشور را متحول می کند. خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به سوره مبارکه حضرت یوسف اشاره کرد و گفت: بعد از این که پادشاه مصر او را در این جایگاه انتخاب کرد، حضرت یوسف مسئولیت مدیریت اقتصاد مصر را انتخاب می کند. این انتخاب همانطور که اهل تحقیق هم اشاره کرده اند اهمیت اقتصاد در مدیریت کشور را نشان می دهد.

انتصاب جانشین و معاون هماهنگ کننده سپاه

با حکم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه ای سردار دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم فرمانده معظم کل قوا به سردار فدوی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار دریادار پاسدار علی فدوی

بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تجارب ارزنده و شایستگی، شما را به سمتِ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم.

ایفای نقش جهادی و انقلابی در ارتقای سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریتهای سپاه با نظر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است.

توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای

26 اردیبهشت 1398

مشکلات صدا و سیما ناشی از

عدم محاسبه درست است

عضو ناظر دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما در توییتر خود نوشت: مشکلات مالی صدا و سیما مانند بسیاری شرکت های دولتی دیگر خودساخته و ناشی از عدم محاسبه درست است.

حسام الدین آشنا در یک گفت و گوی توییتری با یک کاربر که گفته بود ای کاش به عنوان نماینده دولت در شورای نظارت به جای گرفتن مچ صداوسیما، گرفتن دست صداوسیما را وظیفه می دانستید، نوشت: «قصه پرغصه شورای نظارت را باید به تفصیل تعریف کرد اما بدانید مشکلات مالی صدا و سیما مانند بسیاری شرکت‌های دولتی دیگر خودساخته و ناشی از عدم محاسبه درست نسبت میان درآمدها با هزینه‌ و فایده عملکردهاست.»

نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما خاطرنشان کرد: «اگر صدا و سیما با همه دولت ها مشکل دارد احتمال بدهید مساله دیگری در میان باشد.»

کشورهای ۱+۴ در قبال برجام جدی باشند

رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به کاهش تعهدات ایران در برجام، گفت: امیدواریم کشورهای ۱+۴ و اتحادیه اروپا توجه جدی تری به انجام تعهدات و وظایفشان در برجام داشته باشند.

محمدرضا عارف در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تصمیم شورای عالی امنیت ملی مبنی بر کاهش تعهدات ایران در برجام، اظهار داشت: این اقدام هشداری به اروپا بود که علیرغم آنکه ما پایبند به برجام هستیم اما از ظرفیت برجام در راستای منویات خاص خودمان استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این اقدام تا چه حد می‌تواند اروپایی‌ها را ملزم به اجرای تعهداتشان در برجام کند، گفت: امیدواریم کشورهای ۱+۴ و اتحادیه اروپا توجه جدی تری به انجام تعهدات و وظایفشان در برجام داشته باشند و نسبت به قبل بهتر در این زمینه عمل کنند.

موضوع تعویق زمان کنکور در مجلس

مطرح نیست

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون هیچ صحبتی در مجلس و کمیسیون آموزش مبنی بر تعویق زمان کنکور مطرح نشده است.

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با مهر درباره احتمال تعویق زمان کنکور سراسری به دلیل وقوع سیل، اظهار داشت: این موضوع تاکنون در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احتمال اعطای سهمیه در کنکور به سیل‌زدگان وجود دارد؟ گفت: در این باره هم هیچ صحبتی تاکنون مطرح نشده و بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

15 استان با افزایش و ۱۵ استان

با کاهش بیکاری مواجه بودند

دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور در سفر به شیراز بر شناسایی نیازمندی های راهبردی واحدهای تولیدی تأکید کرد.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، بابک دین پرست گفت: براساس اعلام مرکز آمار ایران، بیکاری از ۱۱.۹ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۲درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است که ۱۵ استان کشور با افزایش بیکاری و ۱۵ استان با کاهش بیکاری مواجه بودند.

دین پرست اظهارکرد: استان فارس با کاهش بیکاری مواجه بوده و رتبه هفتم کشور را در این زمینه کسب کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ مشارکت اقتصادی ۴۰.۱ درصد بوده که این میزان در سال ۱۳۹۷ به ۴۰.۵ درصد افزایش یافته است که استان فارس در این حوزه تغییرات آنچنانی نداشته است.

نامه روسای ۳ کمیته کنگره آمریکا

به پومپئو درباره ایران

روسای سه کمیته کنگره آمریکا به وزیر خارجه این کشور درباره «ارزیابی تهدیدهای» ایران نامه نوشتند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روسای سه کمیته مجلس نمایندگان ایالات متحده در نامه مشترکی به «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا خواستار توضیحات وی درباره احتمال سیاسی‌کاری در گزارش کنترل تسلیحاتی و ارزیابی آن از تهدیدهای ایران شدند

ظریف پس از ورود به پکن:

گروه سیاسی: وزیرامور خارجه کشورمان پس از ورود به پکن اهداف سفر خود را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در این باره گفت: چین یکی از مهمترین شرکای جمهوری اسلامی است و هم شریک سیاسی ما و هم شریک بسیار نزدیک اقتصادی ما و هم از اعضای باقی مانده در برجام است. مهم است که در این مرحله جدید مشورت های نزدیکی با طرف چینی، به ویژه در خصوص تحولات اخیر و تصمیم جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای حقوقش در برجام طبق بند ۳۶ داشته باشیم.

وی افزود: همین طور در مورد روابط دو جانبه و مسایل بسیار خطرناکی که در منطقه ما امروز در جریان است گفت‌وگو کنیم، به هر حال فرصت خوبی بود که بعد از سفر به ژاپن توقفی در چین داشته باشم و بتوانم با دوستان چینی گفت‌وگو کنم.

ظریف در پاسخ به سوالی گفت: بیشتر مذاکرات ما برای اعلام شرایط و مشورت بود و نجات برجام وظیفه جامعه بین المللی است و اگر جامعه بین المللی احساس می کند که برجام یک دستاورد مهم است، باید همانند ایران اقدام عملی برای حفظ برجام کند و تاکنون جامعه بین المللی بیشتر اظهار نظر و صدور بیانیه داشته تا اینکه اقدام عملی داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان افزود: اقدام عملی کاملا مشخص است و باید وضعیت روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و این اقدامی است که برجام صریحا به آن اشاره دارد و قطعنامه شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ به همین موضوع اشاره دارد؛ لذا لازم است اگر جامعه بین المللی و سایر کشورهای عضو برجام و دوستان ما در برجام مثل چین و روسیه تمایل دارند که این دستاورد حفظ شود با اقدامات عملی باعث شوند که مردم ایران از منافع برجام بهره مند شوند.

اختلاف دیدگاه رییس کل بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: در حالی که یک هفته قبل مشاور وزیر اقتصاد از عدم بازگشت 30 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور خبر داده بود روز گذشته رییس بانک مرکزی در کمال شگفتی از بازگشت 60 درصد ارز صادراتی خبر داد. از آن جا که طی یک هفته امکان بازگشت این مقدار ارز به کشور وجود ندارد بر این اساس باید یقین حاصل نمود که بین نهادها و دستگاه های اقتصادی کشور ناهماهنگی و ناهمسویی فراوانی وجود دارد ولذا تا این هماهنگی و برنامه ریزی حاصل نشود نمی توان چشم انداز مطمئن و قابل قبولی را در این خصوص شاهد بود.

  • توییت ارزی همتی

در این راستا رئیس کل بانک مرکزی در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت که با توجه به برآورد ارز خالص صادراتی با محاسبه هزینه های مبادلاتی ناشی از تحریم و متداول بودن تسویه ریالی صادرات در نیمه نخست پارسال، تاکنون 60 درصد ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد بازگشته است. به گزارش تجارت،‌عبدالناصر همتی در کانال اینستاگرامی خود نوشت: صادرات غیرنفتی نقش مهمی در رونق تولید، اشتغال و بویژه ثبات بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی دارد. وی ادامه داد: پارسال ارز برگشتی بر اساس روش های ابلاغی بانک مرکزی یعنی فروش در سامانه نیما، عرضه در صرافی ها، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی و واگذاری به بانک مرکزی به رقم معادل 18 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید. این مقام مسئول در ادامه به چند نکته اشاره کرد و افزود: ارز صادرات فصل زمستان هنوز فرصت کافی برای برگشت دارد، اسامی صادرکنندگانی که تاکنون ارزی را برنگردانده اند به مرجع قضایی اعلام شده است. وی ضمن قدردانی از همه صادرکنندگانی که به مسئولیت ملی خود در شرایط ویژه اقتصادی کشور عمل کرده اند، ابراز امیدواری کرد بر اساس هماهنگی های انجام شده با اتحادیه های صادراتی، اتاق بازرگانی و اقدام های در دست اجرا، تحول جدی در برگشت ارز به چرخه اقتصاد را شاهد باشیم.

  • آنچه میرشجاعیان گفت

مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به ادعای برخی از صادرکنندگان که مدعی بازگشت ارزهای صادراتی خود در قالب کالا و مواد اولیه هستند، گفت: ۳۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری وارد کشور نشده است.

به گزارش ایسنا، در پی اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی در دو نوبت مبنی بر عدم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات، بسیاری از صادرکنندگان در رسانه‌های خود این موضع را گرفتند که بخش زیادی از ارزهای صادراتی را در قالب واردات مواد اولیه هزینه کرده‌اند؛ ادعایی که معاون اقتصادی وزارت اقتصاد که چند هفته‌ای است سمت خود را واگذار کرده است، پاسخ آن را منفی می‌داند.

حسین میرشجاعیان - مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آمار عدم بازگشت ارزهای صادراتی از سامانه نیما به دست می‌آید، اظهار کرد: آنجا مشخص می‌شود که صادرکنندگان چقدر ارز صادر کرده و چقدر از آن را به سامانه نیما برگردانده‌اند. برخی ادعا می‌کنند که از طریق ارزهای صادراتی، خودشان واردات مواد اولیه را انجام داده‌اند که همه این‌ها از طریق کارت‌های بازرگانی و همچنین سامانه نیما قابل بررسی است. وی با ذکر این مقدمات تاکید کرد: در حالی که برخی از صادرکنندگان ادعا می‌کنند با ارز حاصل از صادرات خود، مواد اولیه وارد کرده‌اند اما ۳۰ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بین هیچ کدام از موارد مربوط به واردات مواد اولیه نبوده است و عملاً مشمول صادرات بدون بازگشت ارز می‌شوند.

  • انتقاد بخش خصوصی

در همین زمینه، نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران معتقد است این حجم از ارز صادراتی که به کشور بازنگشته، در دست بخش خصوصی نیست، بلکه بیشتر متعلق به شرکت‌های دولتی و خصولتی است. علیرضا کلاهی صمدی در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد: بیشتر این شرکت‌ها تحت مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم دولت هستند و همه ورودی آنها دست دولت است. وی ادامه داد: ما از ابتدا هم گفته بودیم سخت‌گیری بی‌مورد به صادرکنندگان کوچک و متوسط بخش خصوصی اشتباه است و باید بخش عمده صادراتی که در دست دولت قرار دارد، مدیریت شود. شواهد نیز نشان‌دهنده این است که از مدیریت همین بخش هم عاجز بوده‌ایم. به‌گفته نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، بخش خصوصی واقعی روی منبع پول بی‌پایان ننشسته‌ است و اگر هم صادراتی انجام می‌دهد باید پول آن را برای هزینه پرسنل، تامین‌کننده‌ها و اقساط بانک به کشور بازگرداند. کلاهی‌صمدی که رئیس هیات مدیره شرکت سیم و کابل ابهر نیز هست، افزود: شرکت ما درحال‌حاضر از روش‌های گوناگونی که بیشتر فروش مستقیم به واردکننده و واردات مواد اولیه است، از طریق سامانه جامع تجارت، ارز صادراتی را به کشور بازگردانده است. او تصریح کرد: هرچند برای این امر به چندین و چند روش نیاز داریم، اما به هر حال این کار را انجام می‌دهیم. این رقم‌هایی که اعلام می‌کنند به کشور برنگشته نشان از دو موضوع دارد؛ نخست اینکه این میزان صادرات دست بخش خصوصی واقعی نیست و دوم اینکه بخش خصوصی واقعی روی منبع بی‌پایان پول ننشسته و اگر ۱۰۰دلار صادرات می‌کند، دست‌کم ۹۵ دلار آن را در داخل تعهد داده است.

وزیر صنعت خواستار هوشیاری بیشتر در شرایط تحریمی شد؛

گروه تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حالی که کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمنان قرار دارد، ولی جای تعجب است که رفتار برخی از افراد با این جنگ همخوانی ندارد.

به گزارش ایرنا، رضا رحمانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران در فرمانداری پاکدشت اظهار داشت: امسال متفاوت با سال های گذشته و نیاز به تغییر در نگاه، تفکر و رفتار همه افراد است.

وی با بیان اینکه همه باید اراده های خود را برای مقابله اقتصادی با دشمن قوی کنند، گفت: نباید تصور کرد که این جبهه مانند جنگ سخت از تجهیزات و خاکریز قابل مشخصی برخوردار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: وقتی یک شرکت تولیدی 400 نیروی خود را اخراج می کند، یعنی دشمن آنجا توانسته خاکریز ما را فتح کند.

وی با اشاره به اینکه حضور در جلسات مختلف و پرداختن به مسائل حاشیه ای در فضای مجازی وقت مسئولان را تلف می کند، گفت: همه باید تلاش کنیم تا از تعداد جلسات کاسته و به کارهای اجرایی رسیدگی کنیم.

رحمانی افزود: بنا به گفته رییس جمهوری؛ اگر یک وزیر کمتر از 14 ساعت در روز کار کند، نمی تواند به وظایف خود عمل کند.

وی یادآور شد: کمبود برق یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی است و این موضوع باید بدون برگزاری جلسات متعدد به صورت جدی پیگیری تا حصول نتیجه لازم دنبال شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: رفع مشکلات اقتصادی و تولیدی کشور فقط مربوط به وزارت صمت نیست، همه ادارات، از شرکت توزیع برق، وزارت نیرو، مدیر کل مالیات، بانک ها و همه دستگاه ها باید تولید را کار اصلی خود بدانند.

وی با تأکید بر لزوم سوق دادن نقدینگی کشور به سمت تولید گفت: اگر یک واحد تولیدی به هر دلیلی توسط بانک مصادره شود، نباید آن واحد تعطیل شود و اجازه تعطیلی حتی به یک واحد تولیدی هم ندهیم.

وی افزود: برای توسعه فعالیت های تولیدی لازم نیست که یک واحد جدید احداث شود، گاهی با حمایت از یک واحدی که هزار نفر ظرفیت اشتغال دارد می توان فرصت های شغلی جدیدی را با پر کردن ظرفیت های خالی ایجاد نمود.

رحمانی با اشاره به کاهش 22 درصدی واردات در سال گذشته افزود: واردات هر کالایی که در داخل کشور امکان تولید دارد، ممنوع است چرا که این امر با توجه به کاهش میزان قاچاق و معکوس شدن آن به دلیل مسائل ارزی شرایط را برای رونق تولید فراهم می کند.

وی گفت: سال گذشته واردات یکهزار و 339 قلم کالا به کشور ممنوع شده بود که از ابتدای امسال تا کنون، 142 مورد دیگر نیز به آن افزوده شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هشت هزار کد تعرفه واردات در کشور وجود دارد که اگر احساس شود هر کدام از کالاها در داخل امکان تولید وجود دارد، تعرفه واردات آن کالا افزایش پیدا می کند تا از تولید داخلی حمایت شود.

وی تصریح کرد: از واحدهای بزرگی مانند فولاد، خودرو، سیمان، پتروشیمی، مس و لوازم خانگی که مصرف قطعه آنان زیاد است، خواسته شده تا قطعه مورد نیاز خود را با برگزاری نمایشگاه های تخصصی در معرض دید عموم قرار دهند تا تولید کنندگان محصولاتشان را در اختیار این صنایع قرار دهند. رحمانی تأکید کرد: اگر کالای ایرانی حتی 10 درصد گران تر از نمونه وارداتی تهیه شود، ارزشمند تر از این است که آن کالا از خارج کشور وارد شود.

نفت کش ایرانی به بنادر چین رسید؛

گروه انرژی: رویترز طی گزارشی تایید شده نوشت: نفتکشی حاوی نفت خام ایران به مقصد خود در یک بندر چینی رسید و محموله ۱۳۰ هزار تنی خود را در تانکر های ذخیره تخلیه کرد.

به گزارش رویترز، نفتکشی حاوی نفت خام ایران به مقصد خود در یک بندر چینی رسید و محموله خود را در تانکر های ذخیره تخلیه کرد. این کار بر خلاف تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از لغو معافیت های واردکنندگان نفت ایران توسط واشنگتن است .

تخلیه این محموله 130 هزار تنی نفت خام توسط پایانه ذخیره نفت در ژوسان تایید شده است. ولی یک مقام رسمی این خبر را رد کرد و گفت 4 سال است هیچ نفتی از ایران در این بندر تخلیه نشده است .

صادرکنندگان ایران از 2018 برای دور زدن تحریم ها از روش های مختلفی مثل انتقال کشتی به کشتی محموله ها در دریا و دستکاری مدارک به نام عراق استفاده کرده اند. ظاهراً نفتکشی که در ژوسان تخلیه شده ، دارای مدارک جعلی بوده است .

این خبر زمانی منتشر شد که درگیری بین آمریکا و چین دوباره بالا گرفته است. ترامپ با اعلام کند شدن دور جدید مذاکرات با چین و افزایش عوارض، این جنگ را شعله ورتر کرد . چین هم تلافی کرد و عوارض بر واردات گاز طبیعی مایع آمریکا را افزایش داد .

در همین حین، آخرین اطلاعات پالایشگاهی نشان می‌دهد پالایشگاه های محلی چین به بالاترین رکورد پالایش در آوریل تا 12.68 میلیون بشکه در روز رسیده اند. این یعنی تقاضا برای نفت در چین همچنان بالا و رو به رشد است و پالایشگاه‌های کشورهای همسایه را نگران کرده است . چین به طور واضح اعلام کرده از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کند ولی پالایشگاه‌های دولتی این کشور مراقب هستند. سی ان پی سی و سینوپک هردو سفارش نفت خام از ایران را پس از لغو معافیت ها متوقف کردند .

  • صادرات نفت به مشتریان سنتی ایران ادامه دارد

در این باره رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه در بحرانی‌ترین شرایط تحریم هیچ‌وقت صادرات نفت ایران صفر نشده است، گفت: توافقنامه‌های بلند مدت با 5 مشتری سنتی ایران به قوت خود باقی است و طرفین تلاش می‌کنند در چارچوب آن عمل کنند.

وی به ادعای رویترز مبنی بر حرکت یک سوپرتانکر با 2 میلیون بشکه نفت به مقصد چین اظهار داشت: ایران با مشتریان سنتی مثل چین، کره جنوبی، ژاپن، هندوستان و ترکیه قراردادهای بلند مدت فروش نفت داشته که ادامه دارد.

وی افزود: مشتریان سنتی ایران به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای تداوم خرید هستند و تلاش می‌کنند در چارچوب توافقنامه‌ها حرکت کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: توافق قبلی واردات نفت از سوی چین کماکان به قوت خود باقی است و این کشور قرارداد خود را بهم نزده است. هند نیز با توجه به صرفه اقتصادی در تلاش است به خرید نفت سبک و میعانات گازی ایران ادامه دهد.

وی با تاکید بر اینکه در بحرانی‌ترین شرایط تحریم هیچ‌وقت صادرات نفت ایران صفر نشده است، گفت: توافقنامه‌های بلند مدت با 5 مشتری سنتی ایران به قوت خود باقی است و طرفین تلاش می‌کنند در چارچوب آن عمل کنند.

پدیدار یادآور شد: البته ناهمواری‌هایی در مسیر صادرات نفت ایران وجود دارد که بر اساس دیپلماسی انرژی و توافقنامه‌های اصولی هر کشور با مقامات نفتی ایران در دست مذاکره است.

  • دبیرکل اوپک: خلیج فارس برای عرضه نفت به صلح و ثبات نیاز دارد

به گزارش اینترنشنال نیوز، محمد بارکیندو دبیرکل اوپک مطرح کرد: منطقه خلیج فارس به صلح و ثبات بیشتری برای اطمینان از عرضه نفت نیاز دارد.دبیرکل اوپک گفت هرگونه درگیری که در منطقه رخ دهد بر کل جهان تاثیر می گذارد . او این سخنان را در افتتاحیه رسمی پروژه پالایشگاهی برای تولید سوخت کشتی مطابق با قوانین 2020 سازمان بین المللی دریایی اعلام کرد. این پالایشگاه 250 هزار بشکه در روز ظرفیت دارد و در فجیره ساخته می شود .

وی اضافه کرد هنوز برای صحبت در مورد تصمیم اوپک برای ادامه کاهش تولید زود است. بارکیندو اشاره کرد هنوز به اطلاعات دقیق‌تری در مورد بازار نیاز دارد و تصمیم نهایی در مورد ادامه قرارداد کاهش یا توقف آن در ژوئن گرفته می‌شود.

شرکت های بروگ پترولیوم و گس اینترنت که مقر آنها در امارات است، دیروز از طرحی برای ساخت یک پالایشگاه برای تولید سوخت کشتی طبق قوانین 2020 سازمان دریایی بین المللی پرده برداشتند .

از اول ژانویه 2020 ،سازمان دریایی بین المللی قوانین خود را در مورد کشتی‌ها اجرایی می‌کند. طبق این قوانین سوخت کشتی ها باید اکثر 0.5% سولفور داشته باشند. در حال حاضر محتوای سولفور سوخت کشتی ها 3.5 درصد است .

این پالایشگاه اولین پالایشگاه از نوع خود در خاورمیانه خواهد بود که طبق قوانین سازمان دریایی بین المللی ساخته می‌شود. سازمان دریایی بین المللی دستور داده از ژانویه 2020 تخلیه مواد حاوی سولفور در آبهای آزاد تا 0.5 درصد کاهش یابد.

انتقاد نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از سیاست های دولت؛

گروه راه و مسکن: نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که باید به‌صورت اساسی به موضوع مشکل مستاجران و بازار اجاره‌بها نگاه کنیم، گفت: تطویل قراردادهای اجاره بهای مسکن راه کنترل بازار اجاره نیست.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسام عقبایی در پاسخ به این پرسش که سال 92 یکی از برنامه‌های دولت یازدهم 2 ساله کردن قراردادهای اجاره‌بها اعلام شد، چرا این برنامه عملیاتی نشد، اظهار کرد: در مالکیت چه در حوزه استیجاری و چه در حوزه خرید و فروش و ... مالکیت محترم است. قوانین بالادستی ما چه در قانون مدنی، چه در قانون مالک و مستاجر و چه در قانون اساسی نکاتی در آن نهفته است که تقریبا می‌شود گفت این پیشنهاد را غیرکارا و غیرموثر می‌کند.

وی ادامه داد: باید ببینیم انگیزه ما از وضع چنین قانونی که وجود نداشته در چارچوب بخشنامه هم اگر باشد مغایر با قانون است، چه بوده و خروجی و کارآیی آن به چه نحوی است. اساسا فکر می‌کنم چه در زمان آقای آخوندی و چه در زمان قبل از وی این موضوع در دولت نهم و دهم هم مطرح شد و حتی سازمان تعزیرات حکومتی گشت‌های گردشی را در دفاتر املاک برقرار کرد که باید قراردادها دو ساله تنظیم شود.

وی با بیان این‌که "این برنامه با شکست بسیار عمیقی مواجه شد"‌ در خصوص دلایل این شکست توضیح داد: به دلیل اینکه نمی‌تواند راهکار اساسی برای کنترل قیمت اجاره بها این مسیر باشد. اگر هم تازه یک قوانینی وضع شود که در این حوزه باز آن قوانین نیز راه‌های دور زدن دارد و بایستی که با روش منطقی و اصولی و موثر در جهت کنترل اجاره‌بها گام برداریم.

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد:‌ اینکه بخواهیم بر مردم تکلیف کنیم که شما باید منزلتان را 2 ساله اجاره بدهید یا شما باید 2ساله اجاره بکنید، این مغایر با آزادی افراد و مغایر با آزادی عمل در قراردادهاست. ممکن است من امسال یک خانه‌ای را خریداری کرده‌ام، به پول پیش آن نیاز داشته و انرا اجاره‌ داده باشم. ولی سال آینده قرار است یک پولی به من برسد و می‌خواهم بیایم داخل خانه خودم بنشینم و شما این حق را از من سلب کردید که بیایم خانه خودم بنشینم.

عقبایی گفت: یا دور از جان فردی به خاطر یک بیماری صعب العلاج باید 6 ماه بیایید پایتخت نمی‌توانید طرف را مجبور کنید که دو سال یک خانه را اجاره کند. مثال‌های زیادی زدم که برای خوانندگان شما ملموس باشد. اینها در جامعه قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن ندارد و تاثیری هم نخواهد داشت ما باید اساسی به این موضوعات نگاه کنیم و اگر هم تازه همچنین موضوعاتی وضع بشود امکانش بسیار ضعیف و غیرمحتمل است.

وی با بیان این‌که راه دور زدن چنین برنامه‌هایی راحت است،‌اظهار کرد:‌ «مالک خیلی راحت می‌تواند به مستاجر بگوید سال دوم به این خانه نیاز داریم اگر می‌خواهی در این خانه بنشینی همین قرارداد را تمدید می‌کنی، ولی شما باید چک‌های حامل در وجه من صادر کنی.» این اتفاقات در جامعه افتاده است. طرف یک ملک را اجاره می‌دهد مثلا یک ملک تجاری با یک قرارداد ماهی 100 میلیون تومان مالک او را می‌برد دفترخانه یک قرارداد رسمی ماهانه 5 میلیون تومان امضا می‌کنند. بعد آن قرارداد رسمی را به اداره دارایی نشان می‌دهد و می‌گوید که من 5 میلیون اجاره می‌گیرم و دارایی هم بر اساس قانونی تکلیف دارد به سند رسمی توجه کند. در صورتیکه خود مامور دارایی می‌داند که قیمت آن ملک 5 میلیون تومان نیست لذا راه‌های فرار بسیار مهیاست. از این رو چنین برنامه‌های نمی‌تواند درمانگر موضوع مشکل مستاجران و حل این مشکل باشد.