جنایت جدید ائتلاف سعودی محکوم شد

سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن محکوم کردن جنایت جدید ائتلاف سعودی در بمباران منازل مسکونی در شهر صنعا گفت: کشورهای حامی نیروهای متجاوز به یمن با در اختیار قراردادن بمب ها و سلاح های نابودکننده به ائتلاف، در این جنایات شریک بوده و باید پاسخگو باشند.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه،«سید عباس موسوی» ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این حمله هوایی در ماه مبارک رمضان افزود: از مجامع بین المللی و حقوق بشری می خواهیم که به مسئولیت خود عمل کنند و از هر طریق ممکن مانع تکرار این جنایات شوند. در اثر این حمله 6 تن کشته و 71 تن زخمی شدند.

 

نظر نهایی درباره اصلاح قانون انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان از پایان رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات خبر داد و گفت: نظر نهایی در این باره به زودی اعلام می شود.

به گزارش تجارت، عباسعلی کدخدایی در توئیتی در این باره نوشت: رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات که در جلسات فوق العاده شورای نگهبان انجام می شد، غروب پنجشنبه 26 اردیبهشت به پایان رسید و نظر نهایی به زودی اعلام می شود.

وی افزود: متن مصوبه دارای ابهام های چندی است که نیازمند روشنگری از سوی مجلس محترم می باشد.

اعضای شورای نگهبان از عصر پنجشنبه 19 اردیبهشت ماه رسیدگی به این طرح را در جلسه فوق العاده آغاز کردند.

 

اختلاف نظر در کاخ سفید جدی است

سفیر ایران در لندن وجود اختلاف نظر در کاخ سفید را جدی دانست.به گزارش ایسنا، حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به برخی اخبار از منابع آمریکایی به نقل از چندین مقام آمریکایی که به جلسات که ترامپ با مقامات ارشد برگزار کرده است نوشت: این منابع گزارش کرده‌اند که ترامپ به پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع دستور داده است که سیاست فشار بر ایران نباید آمریکا را وارد جنگ با ایران کند.

سفیر کشورمان در پاسخ به یکی از کاربران اینستاگرام مبنی بر اینکه شایعه اختلاف نظر در کاخ سفید به ویژه بر سر جان بولتون چقدر صحت دارد؟ گفت: وجود اختلاف نظر جدی است.

انتصاب جانشین و معاون هماهنگ کننده سپاه

با حکم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه ای سردار دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم فرمانده معظم کل قوا به سردار فدوی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار دریادار پاسدار علی فدوی

بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تجارب ارزنده و شایستگی، شما را به سمتِ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم.

ایفای نقش جهادی و انقلابی در ارتقای سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریتهای سپاه با نظر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است.

توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای

26 اردیبهشت 1398

مشکلات صدا و سیما ناشی از

عدم محاسبه درست است

عضو ناظر دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما در توییتر خود نوشت: مشکلات مالی صدا و سیما مانند بسیاری شرکت های دولتی دیگر خودساخته و ناشی از عدم محاسبه درست است.

حسام الدین آشنا در یک گفت و گوی توییتری با یک کاربر که گفته بود ای کاش به عنوان نماینده دولت در شورای نظارت به جای گرفتن مچ صداوسیما، گرفتن دست صداوسیما را وظیفه می دانستید، نوشت: «قصه پرغصه شورای نظارت را باید به تفصیل تعریف کرد اما بدانید مشکلات مالی صدا و سیما مانند بسیاری شرکت‌های دولتی دیگر خودساخته و ناشی از عدم محاسبه درست نسبت میان درآمدها با هزینه‌ و فایده عملکردهاست.»

نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما خاطرنشان کرد: «اگر صدا و سیما با همه دولت ها مشکل دارد احتمال بدهید مساله دیگری در میان باشد.»

کشورهای ۱+۴ در قبال برجام جدی باشند

رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به کاهش تعهدات ایران در برجام، گفت: امیدواریم کشورهای ۱+۴ و اتحادیه اروپا توجه جدی تری به انجام تعهدات و وظایفشان در برجام داشته باشند.

محمدرضا عارف در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تصمیم شورای عالی امنیت ملی مبنی بر کاهش تعهدات ایران در برجام، اظهار داشت: این اقدام هشداری به اروپا بود که علیرغم آنکه ما پایبند به برجام هستیم اما از ظرفیت برجام در راستای منویات خاص خودمان استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این اقدام تا چه حد می‌تواند اروپایی‌ها را ملزم به اجرای تعهداتشان در برجام کند، گفت: امیدواریم کشورهای ۱+۴ و اتحادیه اروپا توجه جدی تری به انجام تعهدات و وظایفشان در برجام داشته باشند و نسبت به قبل بهتر در این زمینه عمل کنند.

موضوع تعویق زمان کنکور در مجلس

مطرح نیست

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون هیچ صحبتی در مجلس و کمیسیون آموزش مبنی بر تعویق زمان کنکور مطرح نشده است.

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با مهر درباره احتمال تعویق زمان کنکور سراسری به دلیل وقوع سیل، اظهار داشت: این موضوع تاکنون در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احتمال اعطای سهمیه در کنکور به سیل‌زدگان وجود دارد؟ گفت: در این باره هم هیچ صحبتی تاکنون مطرح نشده و بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

15 استان با افزایش و ۱۵ استان

با کاهش بیکاری مواجه بودند

دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور در سفر به شیراز بر شناسایی نیازمندی های راهبردی واحدهای تولیدی تأکید کرد.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، بابک دین پرست گفت: براساس اعلام مرکز آمار ایران، بیکاری از ۱۱.۹ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۲درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است که ۱۵ استان کشور با افزایش بیکاری و ۱۵ استان با کاهش بیکاری مواجه بودند.

دین پرست اظهارکرد: استان فارس با کاهش بیکاری مواجه بوده و رتبه هفتم کشور را در این زمینه کسب کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ مشارکت اقتصادی ۴۰.۱ درصد بوده که این میزان در سال ۱۳۹۷ به ۴۰.۵ درصد افزایش یافته است که استان فارس در این حوزه تغییرات آنچنانی نداشته است.

نامه روسای ۳ کمیته کنگره آمریکا

به پومپئو درباره ایران

روسای سه کمیته کنگره آمریکا به وزیر خارجه این کشور درباره «ارزیابی تهدیدهای» ایران نامه نوشتند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روسای سه کمیته مجلس نمایندگان ایالات متحده در نامه مشترکی به «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا خواستار توضیحات وی درباره احتمال سیاسی‌کاری در گزارش کنترل تسلیحاتی و ارزیابی آن از تهدیدهای ایران شدند

ظریف پس از ورود به پکن:

گروه سیاسی: وزیرامور خارجه کشورمان پس از ورود به پکن اهداف سفر خود را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در این باره گفت: چین یکی از مهمترین شرکای جمهوری اسلامی است و هم شریک سیاسی ما و هم شریک بسیار نزدیک اقتصادی ما و هم از اعضای باقی مانده در برجام است. مهم است که در این مرحله جدید مشورت های نزدیکی با طرف چینی، به ویژه در خصوص تحولات اخیر و تصمیم جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای حقوقش در برجام طبق بند ۳۶ داشته باشیم.

وی افزود: همین طور در مورد روابط دو جانبه و مسایل بسیار خطرناکی که در منطقه ما امروز در جریان است گفت‌وگو کنیم، به هر حال فرصت خوبی بود که بعد از سفر به ژاپن توقفی در چین داشته باشم و بتوانم با دوستان چینی گفت‌وگو کنم.

ظریف در پاسخ به سوالی گفت: بیشتر مذاکرات ما برای اعلام شرایط و مشورت بود و نجات برجام وظیفه جامعه بین المللی است و اگر جامعه بین المللی احساس می کند که برجام یک دستاورد مهم است، باید همانند ایران اقدام عملی برای حفظ برجام کند و تاکنون جامعه بین المللی بیشتر اظهار نظر و صدور بیانیه داشته تا اینکه اقدام عملی داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان افزود: اقدام عملی کاملا مشخص است و باید وضعیت روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و این اقدامی است که برجام صریحا به آن اشاره دارد و قطعنامه شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ به همین موضوع اشاره دارد؛ لذا لازم است اگر جامعه بین المللی و سایر کشورهای عضو برجام و دوستان ما در برجام مثل چین و روسیه تمایل دارند که این دستاورد حفظ شود با اقدامات عملی باعث شوند که مردم ایران از منافع برجام بهره مند شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد؛

گروه سیاسی: نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، اطلاعات جعلی را ریشه مشکلات در خاورمیانه دانست و گفت: اگر آمریکایی ها اطلاعات موثقی در اختیار دارند چرا به افکار عمومی مردم خود و جهان ارائه نمی دهند.

'مجید تخت روانچی' در گفت و گو با شبکه خبری سی بی اس آمریکا در پاسخ به این سوال که ترامپ در گفت وگو با سرپرست وزارت دفاع گفته است نمی خواهد به سوی جنگ با ایران برود، افزود: من اعتقاد دارم که رئیس جمهوری ترامپ نمی خواهد بجنگد.

وی ادامه داد:اما این بدان معنا نیست که افرادی که به او نزدیک هستند نظر خود را به اشتراک نگذارند. من نمی خواهم در سیاست آمریکا دخالت کنم اما واقعیت این است کسانی از مقامات دولت سعی دارند با تحریک، زمینه لازم را برای جنگ یا درگیری با ایران ایجاد کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: چیزی که رئیس جمهوری ترامپ گفت، چیز جدیدی نیست زیرا ما معتقدیم ایران به جنگ علاقه ندارد. ما نمی خواهیم شاهد یک درگیری گسترده در منطقه خودمان باشیم. بنابر این کسانی که سعی در ایجاد بی ثباتی و ناامنی در منطقه دارند، باید مراقب این مساله باشند.

تخت روانچی در پاسخ به این سئوال که رهبر عالی شما و رئیس جمهوری ترامپ می گویند که جنگ نمی خواهیم اما شما می گویید که باید مراقب بود، گفت: هیچ کس نمی داند چه اتفاقی خواهد افتاد، تا زمانی که در منطقه ما آرمادا، ناوگان و بمب افکن وجود دارد. سوالاتی که باید مطرح شود این است که چرا آرمادا در منطقه است؟

امام جمعه موقت تهران؛

گروه سیاسی: خطیب نماز جمعه تهران گفت: اصلاح نظام ارزی و اصلاح سیاست های اشتغالزایی از اصولی است که ثمره آن فراهم آوردن زمینه تولید، مدیریت و کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمد حسن ابوترابی فرد» در خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود: اصلاح نظام ارزی، سیاست پولی، نرخ رشد حجم پول، نرخ سود بانکی، بانک مرکزی، اصلاح سیاست مالی، نظام بودجه ریزی که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند - یعنی میزان درآمد و مخارج دولت ریشه بسیاری از مشکلات است-، سیاست هایی است که باید به اصلاح عملکرد اقتصاد ایران منتهی شود .

وی با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست های ساختاری به خصوص در حوزه مدیریت درآمدهای نفتی گفت: درآمدهای نفتی باید در این مقطع از تاریخ ایران که دشمن برای ما این فرصت را فراهم کرده است، اصلاح شود. دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند به هر میزان که در این مقطع سخت ارتباط بودجه با نفت کاهش پیدا کرد، هرگز افزایش پیدا نکند، این پایه شود. به طوری که اگر فردا سیاست های نظام این بود که نفت بیشتری بفروشد تمام درآمدها به صندوق ذخیره ارزی واریز شود. وی ادامه داد: نظام سازی، اصلاح نهادها، نظام مالیاتی، نظام بانکی، نظام مدیریت، نظام نظارت، نظام قضایی ، نظام تقنین و تنقیح کشور را متحول می کند. خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به سوره مبارکه حضرت یوسف اشاره کرد و گفت: بعد از این که پادشاه مصر او را در این جایگاه انتخاب کرد، حضرت یوسف مسئولیت مدیریت اقتصاد مصر را انتخاب می کند. این انتخاب همانطور که اهل تحقیق هم اشاره کرده اند اهمیت اقتصاد در مدیریت کشور را نشان می دهد.

رسانه های آمریکایی خبر دادند؛

گروه سیاسی: رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که دولت ترامپ پس از تشدید لفاظی‌های اخیر علیه کشورمان، اکنون به دنبال تنش‌زدایی با ایران است.

به گزارش تجارت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پس از تشدید لفاظی‌های اخیرِ مقامات آمریکایی علیه کشورمان، اکنون رسانه‌ها گزارش داده‌اند که دولت دونالد ترامپ به دنبال تنش‌زدایی با ایران است.

در همین ارتباط، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از چند مقام آگاه گزارش داده که دیپلمات‌های ارشد دولت ترامپ اخیرا تلاش‌های خود را در این زمینه آغاز کرده و در جستجوی راه‌هایی برای کاستن از سطح تنش‌ها با ایران هستند.

این روزنامه عنوان کرده است که مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت آمریکا، نیز اخیرا از مقامات اروپایی خواسته به کاهش تنش با ایران کمک کنند و این کشور (ایران) را مجاب کنند که تنش‌های موجود را کاهش دهد.

نیویورک‌تایمز همچنین در گزارش خود به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داده که ترامپ صبح روز چهارشنبه در جلسه‌ای که در «اتاق وضعیت» کاخ سفید برای بررسی موضوع ایران تشکیل شده در پاسخ به اظهارات مشاوران و مقامات ارشد نظامی دولت خود "قاطعانه" تاکید کرده که خواهان رویارویی نظامی با ایران نیست.

به نوشته این روزنامه، یافته‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تحرکات نظامی اخیر ایران و استقرار موشک برروی قایق‌های تندروی این کشور، ترس زیادی را نسبت به اقدام نظامی احتمالی ایران علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد کرده است. روزنامه واشنگتن پست نیز هفته گذشته به نقل از برخی مقام‌های دولت آمریکا گزارش داد ترامپ از برخی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خودسرانه در دولتش برای تشدید تنش‌ها با ایران ناخرسند است.